Комисия по бюджет и финанси
16/07/2015 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за банковата несъстоятелност, № 554-01-135, внесен от Менда Стоянова и група народни представители на 15.07.2015 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
Д О К Л А Д
Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за банковата несъстоятелност, № 554-01-135, внесен от Менда Стоянова и група народни представители на 15.07.2015 г.
На заседание, проведено на 16 юли 2015 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа посочения законопроект.
На заседанието присъстваха Лазар Илиев и Росен Ангелчев – синдици на Корпоративна търговска банка (в несъстоятелност), Цветелина Георгиева – юрисконсулт във Фонда за гарантиране на влоговете в банките, Ваня Донева – председател на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори.
Законопроектът беше представен от г-жа Менда Стоянова.
Действащият Закон за банковата несъстоятелност е в сила от 2002 г.
В сравнение с банковата система в наши дни банките към онзи момент са осъществявали дейността си със значително по-малък актив и пасив и с по-малък брой клиенти – както вложители, така и кредитополучатели.
Развитието на кредитирането и платежните услуги доведе до значително развитие на самите банки и до нарастване броя на техните клиенти.
Действащите срокове и процедури за изпълнение на правомощията на синдика, насочени към справедливо удовлетворяване на кредиторите, не отчитат големия брой на вложителите и другите кредитори, чиито права и законни интереси следва да бъдат защитени при откриване на производство по несъстоятелност на банка.
В този смисъл предложените промени са насочени към използването на съвременните технологии и в частност функциониращата система на Търговския регистър за създаване на механизъм за по-бързо информиране на вложителите и другите кредитори на банка в производство по несъстоятелност за обстоятелствата, които са свързани с упражняването на правата им като кредитори на банката, а именно: за съдържанието на списъка на приетите вземания, списъка на кредиторите, чийто вземания са оспорени, изготвянето на решенията на синдика по възраженията срещу списъка и съдържанието на сметката за разпределение чрез обявление в електронния търговски регистър. Това ще даде възможност на голям брой лица, включително такива, които пребивават в чужбина, да се запознаят с посочените актове и документи в кратък период от време.
Действащият закон съдържа сложна и тромава процедура за разглеждане на възраженията на кредиторите срещу приети и/или неприети вземания. Процедурата предполага персонално уведомяване на възразилия кредитор и заинтересованите кредитори по възражението, провеждането на открито заседание с участието на синдика и на ново уведомяване на заинтересованите страни относно решението на синдика. Предвиденият в закона 14-дневен срок за осъществяване на процедурата в цялост е логически неиздържан и фактически неизпълним дори при малък брой кредитори, респ. малък брой постъпили възражения.
С предлаганите промени се цели създаването на нова процедура по оповестяването на списъците на кредиторите на банка в производство по несъстоятелност и съответно процедура по провеждане на разглеждането на възраженията на кредиторите срещу включване или невключване на вземания в списъка, които процедури да отчитат проблемите, произтичащи от големия брой кредитори в производството по несъстоятелност на банка.
С влизането в сила от 01.01.2007г. на Закона за търговския регистър се даде възможност за публично обявяване на актове, съобщения и др., касаещи всеки един от търговците, включително при откриване на производство по ликвидация или несъстоятелност за същите. В общата търговска несъстоятелност тази възможност вече е отчетена и успешно се прилага на практика през последните години (например съгласно чл. 689 ТЗ синдикът представя за обявяване списъците на служебно приетите, на предявените и на неприетите вземания).
Предвижда се замяната на приложимото понастоящем квазисъдебно производство пред синдика за разглеждане на възраженията срещу списъка на приетите вземания с производство в закрито заседание без призоваване на страните. Промяната няма да доведе до нарушаване правата на заинтересованите лица, тъй като решенията на синдика подлежат на оспорване пред съда по несъстоятелността.
Същевременно промяната дава възможност да се съкрати времето, което принципно би било необходимо за индивидуалното уведомяване на голям брой кредитори и по-този начин да се постигне реално ускоряване на производството. Предвидената в закона нова процедура по разглеждане на възраженията срещу списъка на приетите вземания отчита необходимостта от защита на заинтересованите кредитори и същевременно залага обективни срокове, които не са свързани с действията на и към всеки отделен кредитор.
С предлаганите промени в Закона за независимия финансов одит се въвежда явно гласуване при вземането на решение за отнемане на правото за извършване на независим одит и за лишаване от правото да се упражнява одиторска дейност.
Предвижда се правилата, процедурите и плановете за контрол на качеството на дейността на регистрираните одитори да се разработват съвместно от Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори и Управителния съвет на Института на дипломираните експерт-счетоводители като по този начин се цели пълноценно изпълнение на съответните надзорни правомощия на двата органа съгласно компетенциите им. Предоставянето на нови правомощия на Комисия за публичен надзор над регистрираните одитори има за цел постигане на баланс между правомощията и отговорностите, съответно въвеждане на лостове за въздействие на Комисия за публичен надзор над регистрираните одитори по отношение на Института на дипломираните експерт счетоводители за дейности, за които комисията носи крайната отговорност.
За неизпълнение на задължения по Закона за независимия финансов одит се предвижда въвеждането на по-строги санкции, които имат за цел постигането на превантивен ефект върху регистрираните одитори за спазване на закона, както и за санкционирането им при установяване на административни нарушения.
С цел спазване на фундаменталните принципи за независимост и обективност на регистрирания одитор и специализираното одиторско предприятие при извършването на ангажименти за независим финансов одит на годишните финансови отчети на предприятия, осъществяващи дейност от обществен интерес, е необходимо въвеждането на период, след изтичането на който да бъде извършена ротация. Ротацията ще спомогне за запазване и повишаване на качество на дейността на регистрираните одитори и специализираните одиторски предприятия.
След обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: „За” – 15 народни представители, без „Против” и „Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за банковата несъстоятелност, № 554-01-135, внесен от Менда Стоянова и група народни представители на 15.07.2015 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
МЕНДА СТОЯНОВА