Комисия по бюджет и финанси
26/07/2016
Изслушване на предложения кандидат Карина Димитрова Караиванова – Ганозова за председател на Комисията за финансов надзор
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
Д О К Л А Д
Относно: изслушване на предложения кандидат Карина Димитрова Караиванова – Ганозова за председател на Комисията за финансов надзор
На открито заседание, проведено на 26 юли 2016 г. и излъчено в реално време в интернет страницата на Народното събрание, Комисията по бюджет и финанси проведе изслушване на предложения кандидат за председател на Комисията за финансов надзор по реда на раздел IV от приетите процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати за председател на Комисията за финансов надзор, представяне и публично оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по бюджет и финанси, както и процедурата за избор от Народното събрание (ДВ, бр. 55 от 19.07.2016 г.), наричани по-нататък „процедурни правила”.
Председателят на Комисията по бюджет и финанси г-жа Менда Стоянова отбеляза, че видно от представените от Карина Караиванова-Ганозова - документи, същите отговарят на изискванията на Закона за Комисията за финансов надзор за заемане на длъжността председател на Комисията за финансов надзор и следва да бъде допусната до изслушване.
Съгласно раздел III от процедурните правила становището на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на българските граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия е, че г-жа Карина Караиванова – Ганозова не подлежи на проверка по силата на чл. 26, ал. 4 от Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия, тъй като е родена след 16 юли 1973 г.
Кандидатурата на г-жа Карина Караиванова-Ганозова предложена от парламентарната група на ПП ГЕРБ беше представена от н.п. Менда Стоянова.
През 1998 г-жа Караиванова завършва Стопанския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски” специалност икономика, а през 1999 г. става магистър по Финанси и банково дело в същия факултет. По-късно има множество специализации в страната и чужбина в областта на икономиката и управлението.
По-голяма част от кариерата й на експерт преминава в Министерство на финансите, която започва през 2003 г. от най-ниското ниво - старши експерт, за да достигне постепенно до заместник министър на финансите през 2012 г. Безспорно г-жа Караиванова е доказала през годините своя професионализъм, като повече от 10 години заема ръководни постове, като част от отговорностите й са свързани с фондовата борса, капиталовите пазари и пенсионната реформа. През годините тя успява да извоюва уважението на своите колеги от Европейската комисия и Европейската инвестиционна банка и се налага като един много добър професионалист в своята област и ръководител с отлична репутация и много добри административни и организационни качества.
Г-жа Караиванова притежава много добри способности за комуникация и диалог, доказани в работата й през годините с най-различни институции и субекти. Тя притежава инициативност, енергичност, отлични качества по създаване и ръководене на екипи и проекти като за пример може да се посочи създаването на „Фонд мениджър на финансови инструменти в България“ ЕАД
В заключение г-жа Менда Стоянова отбеляза, че г-жа Караиванова притежава необходимото образование, професионален опит и публична репутация за заемане на длъжността председател на Комисията за финансов надзор, като тя ще допринесе за подобряване на работата на регулаторния орган и на инвестиционната среда в страната.
След представянето на кандидатурата се премина към личното представяне на г-жа Караиванова и излагане на нейната концепция за дейността на Комисията за финансов надзор.
В началото на изложението си г-жа Караиванова подчерта, че нейното желание е Комисията за финансов надзор да бъде асоциирана с професионализъм, диалогичност и прозрачност в работата й и изрази готовността си към поемане на пълен курс към предприемане на активни действия за развитие и стимулиране на капиталовия пазар в страната. Тя отбеляза, че ще бъде сменен фокуса в дейността на комисията - от санкциониране към превенция, стимулираща добрите бизнес практики, тъй като практиката показва, че множеството самоцелни наказания не водят до подобряване на работата и бизнес средата. Значително по-голям ефект има превантивната дейност, развитието на бизнес средата и диференцирането на сложността и комплексността на различните процедури в зависимост от потенциалния риск, който носят.
Г-жа Караиванова очерта няколко основни задачи в своята дейност в краткосрочен план, а именно:
1. Осигуряване на безпристрастно и обективно управление на процеса по осъществяване на преглед на качеството на активите и стрес тестовете в небанковия финансов сектор, като се гарантира спазване на обявените срокове и осигуряване на необходимото доверие към резултатите от протичащите оценки както в обществото, така и в европейските партнъори.
2. Получаване на независима и професионална външна оценка във връзка с предстоящата програма за оценка на финансовия сектор като се ползва капацитета на Международния валутен фонд и Световната банка за извършването на задълбочен, качествен анализ и изготвянето на препоръки.
3. Иницииране на поредица от срещи и мероприятия, където да бъде събрана обратна връзка и идеи от бизнеса, свързани с неговата дейност и отношенията му с Комисията за финансов надзор, като бъдат набелязани мерки в рамките на компетенцията на комисията, с които да бъде съживен и активизиран капиталовия пазар в България.
По отношение на институционалното управление и реформи в Комисията за финансов надзор г-жа Караиванова отбеляза, че ще бъде завършено реалното интегриране и осигуряване на координация между отделните надзорни и регулативни сегменти, в организационно и управленско отношение. Комисията за финансов надзор е създадена през 2003 г. в голяма степен чрез механичното сглобяване на общия небанков надзор от съществуващи разделени дотогава секторни органи, като процесът на вътрешно интегриране практически не е завършил до настоящия момент. В тази връзка тя вижда подобряването на дейността на регулатора като колективен орган за вземане на решения чрез:
■ оптимизация на броя и честотата на заседанията на комисията;
■ извършване на анализ на цялостния модел на управление на ръководно ниво в комисията, като въз основа на изводите от този анализ ще се реформират процесите на вземане на решения при отчитане на обстоятелството, че заместник председателите са еднолични органи със специална компетентност, които осъществяват предвидените в Закона за Комисията за финансов надзор правомощия и пряко ръководят трите основни управления в комисията.
■ извършване на анализ на вътрешната организация на работата и оперативната ефективност в комисията. Въз основа на изводите от този анализ ще се търси оптимизация на организацията и процесите, като където е необходимо ще се направят промени във вътрешните правилници и процедури или ще се разработят нови такива, регламентиращи области на вземане на решения, които досега са били „сиви зони”. Особено внимание и усилия ще бъдат направени за стимулиране и засилване на аналитичната функция и свързаните с нея дейности. В тази връзка ще се развитие статистическата функция и свързаните с нея дейности. В резултат на това могат да се генерират макроикономически анализи, които да бъдат в помощ и да се споделят и обсъждат в рамките на Консултативния съвет по финансова стабилност.
■ извършване на анализ на политиките, свързани с управлението на човешките ресурси. Въз основа на изводите от този анализ ще се стимулира кариерното израстване, на база на чисто професионални критерии; ще се работи за задържането и развиването на добрия експертен потенциал и там където е необходимо от привличане на външен такъв, ще се предприемат спешни мерки за осигуряването му. За тази цел ще бъде анализиран размера на възнаграждение на експертите, включително и в контекста на бюджета на Комисията.
■ активно осъществяване на нормативната дейност на Комисията за финансов надзор с цел спазване на ангажиментите, произтичащи от членството на страната в Европейския съюз и реализиране на нормативни промени във връзка с нормалното функциониране на капиталовия пазар.
■ въвеждане на нова политика на диалог и прозрачност като членовете на комисията ще имат регулярни приемни часове за поднадзорните лица. По този начин ще се постигне по-голяма прозрачност и информираност за законодателните инициативи и надзорните практики на Комисията за финансов надзор.
■ промяна на съществуващите практики при прилагане на принудителни административни мерки и реализиране на административно-наказателна отговорност като значително скъсени срокове за представяне на обяснение в производствата по прилагане на принудителните административни мерки; извършване на проверки без предварително определен срок и при незачитане на законовото изискване за обем, продължителност и честота, които не обременяват ненужно проверяваните лица и са достатъчни за постигане на целите на закона; налагане на необоснавано завишени имуществени санкции; отправяне на предписания от страна на дъжностните лица от администрацията на комисията, които не са административни органи и съответно не са носители на властнически правомощия за издаване на административни актове.
■ активна работа за развитието на капиталовия пазар, като се повиши разнообразието от финансови инструменти; като се облекчат много от административните услуги; като се създаде необходимата инфраструктура и условия за търговия на деривативни инструменти (фючърси, опции върху финансови ивструменти и индекси, структурирани продукти и др.); като се възстанови диалога с големите международни финансови компании по повод проекти, анализиращи и рекламиращи българския пазар извън страната; като се стимулират компаниите и мажоритарните собственици да увеличават обема на свободно търгуваните акции.
Съгласно т. 5, от раздел IV от процедурните правила народните представители поставиха поотделно своите въпроси към кандидата за председател на Комисията за финансов надзор.
В хода на разискванията бяха зададени въпроси от народните представители Жельо Бойчев, който отбелязвайки, че в изложението на г-жа Караиванова често се употребява частицата „ще” попита какво следва да се направи, за да се улесни достъпа до финансиране на българския бизнес от капиталовия пазар и дали ще предприеме действия по синхронизиране на законовите правомощия на председателя и заместник председателите с тези в правилника за организацията на Комисията за финансов надзор, който прехвърля в голяма степен от тези отговорности и задачи на главния секретар и на отделни специализирани дирекции; от Корман Исмаилов – дали заместник председателите ще имат повече свобода, независимост и възможност да вземат самостоятелно решения в своите ресори, в това число и за привличане на експерти специалисти; от Георги Ковачев – как си обяснява факта, че през последните шест години е издаден само един лиценз и защо големите играчи липсват на Българската фондова борса; от Румен Гечев – къде може да се оптимизира българското законодателство, като се ползват добрите практики на европейските държави и дали са необходими допълнителни регулации, които да повишат сигурността на вложителите в пенсионните фондове; от Петър Чобанов, който сподели лични впечатления от дейността на г-жа Караиванова, а именно нейните добри мениджърски способности и умения за работа в екип, попита дали тя има наблюдение върху работата на Съвета за финансова стабилност и какво може да се направи, за подобряване на координацията между институциите и обществото, за да бъде последното по-добре запознато с дейността на този съвет.
В отговор на поставените въпроси г-жа Караиванова отбеляза, че на много от поставените въпроси вече е дала отговор в своята концепция за дейността на Комисията за финансов надзор, но все пак ще се опита да даде по-голяма яснота. По отношение на възможността на български компании да се финансират на Българската фондова борса тя подчерта, че много трябва да се направи и много може да се направи. Действително към настоящия момент българският капиталов пазар е с много ниска капитализация около 10% от БВП при над 100% при развитите пазари. Тя отново посочи като възможни мерки за развитие на капиталовия пазар - повишаване на разнообразието, ликвидността и обема от финансови инструменти, създаване на условия малкия и средния бизнес също да се финансира от борсата. Приоритетно ще се работи в рамките на компетенциите и правомощията на Комисията за финансов надзор, за да се предприемат действия за развитие на Фондовата борса и капиталовите пазари като цяло.
Що се отнася до промените в правилника за организацията на Комисията за финансов надзор тя посочи, че съответните корекции ще бъдат направени след извършването на обстоен анализ на правилника, за да се изчисти всякакво съмнение относно независимостта на заместник председателите. По отношение на възможността да се оптимизира българското законодателство като се ползват добрите практики на европейските държави тя посочи, че европейското законодателство цели да се уеднаквят изискванията за капиталовите пазари в държавите членки, но има и специфики, които ще се изследват и ще се въведат в българското законодателство, ако съответно са приложими към българската среда. Според нея доверието на хората към пенсионните фондове ще се повиши след получаване яснота по резултатите от оценката на активите им. Наред с това към момента се обсъждат законодателни промени с оглед подобряване управлението на пенсионните фондове, като се разглеждат възможности за инвестиране във финансови инструменти с цел повишаване на доходността им. В този смисъл предстоят разговори със заинтересованите лица, като задължително решенията ще бъдат вземани в защита интересите на осигурените лица.
По отношение на Съвета за финансова стабилност г-жа Караиванова посочи, че неговият принос може да бъде по-голям особено след въвеждането на новите функции по събиране на статистическа информация и анализиране. Именно въз основа на извършваните анализи ще бъдат предлагани мерки за подобряване работата на комисията и за повишаване стабилността на финансовите пазари.
Съгласно т. 6, от раздел IV от процедурните правила г-жа Менда Стоянова информира народните представители за подготвеното публично представяне на г-жа Караиванова от Българския институт за правни инициативи и представи постъпилите въпроси към кандидата за председател на Комисията за финансов надзор от вестник „Капитал”. Тя посочи, че на голяма част от въпросите вече е даден отговор и следва само да се отговори на въпросите дали има притеснения да поеме поста при започнали проверки в пенсионните фондове и застрахователите и дали са основателни критиките, че проверките са зле организирани и какво може да се направи, за да се поправят грешките и дали ще направи ревизия на решенията, вземани от Комисията за финансов надзор при управлението на предишния председател, включително и на това за преместването в нова сграда.
В отговор на въпросите г-жа Караиванова отбеляза, че по отношение на проверките не е притеснена, тъй като е запозната с начина на организацията им, доколкото Министерство на финансите има двама представители – наблюдатели, в Комитета за управление към Комисията за финансов надзор. Що се отнася дали проверките са зле организирани тя заяви, че на база на информацията, с която разполага според нея не е налице основателност в критиките, но си запазва правото да се запознае в детайли с начина им на организация и съответно да предприеме корективни действия в рамките на възможностите. По отношение на ревизиране на взетите решения от Комисията за финансов надзор при управлението на предишния председател, тя посочи, че е редно когато се поема управлението на една структура човек следва да има яснота какво е нейното положение при встъпването му в длъжност. Ето защо е нормално да се извърши финансов одит и доколкото е възможно одит на извършените операции през предходния мандат. В тази връзка тя увери н.п. Йордан Цонев, че ще запознае народните представители с резултатите от тази ревизия.
Комисията по бюджет и финанси установи, че предложеният кандидат отговаря на законовите изисквания за заемане на длъжността председател на Комисията за финансов надзор. Натрупаният експертен, административен и управленски опит от предложения кандидат, както и придобитите от него квалификации са положителни предпоставки за осъществяването на компетентно и отговорно управление на Комисията за финансов надзор.
Въз основа на проведеното изслушване Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да разгледа и гласува по реда на раздел V от процедурните правила предложената кандидатура на Карина Димитрова Караиванова – Ганозова за председател на Комисията за финансов надзор, за което прилага към настоящия доклад проект на решение за избора й.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
МЕНДА СТОЯНОВА