Комисия по бюджет и финанси
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
-----------------------------------------------------------------------------
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
П Р О Т О К О Л
№
На 26 март 2015 година /четвъртък/ от 14.30 часа в зала 134 на Народното събрание, се проведе заседание на Комисията по бюджет и финанси.
Заседанието бе открито в 14.40 часа и ръководено от госпожа Менда Стоянова – председател на Комисията.
Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
* * *
/ Начало 14 часа и 40 минути /
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, имаме кворум. Откривам заседанието на Комисията по бюджет и финанси.
Предлагам днешното заседание да премине при следния дневен ред.
Д н е в е н р е д:
1. Законопроект за Фискален съвет и корективни механизми, № 502-01-15, внесен от Министерския съвет на 09.02.2015 г. – второ четене.
2. Законопроект за ратифициране на Споразумението за обезщетяване между Правителството на Република България и Консорциума IBERDROLA INGENIERIA Y CONSTRUCCION S.А.U и BELGOPROCESS NV, № 502-02-7 от 13.03.2015 г., внесен от Министерския съвет.
Имате ли други предложения? Няма.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Преминаваме към точка първа.
При нас е заместник-министър Караиванова
Методи Методиев – началник отдел, Дирекция “Икономическа и финансова политика”
Соня Димитрова
Гласуваме второ четене.
З а к о н
за Фискалния съвет и корективни
механизми
Няма предложения между първо и второ четене постъпили по този закон. Има няколко редакции на работната група, които са от правно-технически характер. Така че преминаваме към гласуване.
Гласуваме първо наименованието на закона.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага наименованието на закона да се измени именно на Закон за Фискалния съвет и автоматични корективни механизми.
Който е за това заглавие, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Заглавието е прието.
Извинявам се. Забравихме да гласуваме глава първа.
Глава първа
Общи положения
Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на главата.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Глава първа с наименованието е приета.
Чл.1, който е по вносител и има редакция на работната група.
Гласуваме чл.1 с редакцията на работната група.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл. 2. Работната група подкрепя текста на вносителя и предлага редакция на една дума.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Текстът е приет.
Сега гласуваме анблок глава 2 Фискален съвет.
Раздел І
Цели и принципи
Чл.3, чл.4 и чл.5.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Текстовете са приети.
Раздел ІІ
Дейност
Гласуваме наименованието на раздел ІІ - Дейност.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.6. Има редакция на работната група.
Има ли въпроси или коментари? Няма.
Гласуваме
Чл.6 в редакцията на работната група.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Текстът е приет.
Раздел ІІІ
Състав
Гласуваме наименованието на раздел ІІІ
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.7. Има малко повече редакция на Комисията.
Добавена е ал.7. Когато има предсрочно прекратяване на мандата, избирането на следващия да бъде само за остатъка на мандата. Това е тази добавка.
Имате ли въпроси по този текст? Няма.
Гласуваме чл.7 в редакцията на Комисията.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.8 е изцяло по вносител.
Раздел ІV
Организация на дейността
Гласуваме анблок чл.8 и наименованието на раздел ІV.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.9. Отново с редакция на работната група .
Гласуваме чл.9 в редакцията на работната група .
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.10 по вносител.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.11. Отново с редакция на работната група.
Чл.12 по вносител.
Гласуваме анблок чл.11 в редакцията на работната група и чл.12 по вносител.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.13. Има редакция на работната група.
Гласуваме текста на чл.13 по редакцията на работната група.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.14, чл.15, чл.16.
Глава ІІІ
Автоматични корективни механизми
Гласуваме анблок по вносител.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.17. Отново с редакция на работната група.
Гласуваме чл.17 в редакцията на работната група.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.18. По вносител изцяло с редакция на работната група.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.19 с редакция на работната група.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Това е причина за корективния план.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Гласуваме чл.19 н редакцията на работната група.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.20 в редакцията на работната група.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.21. По вносител.
Гласуваме чл.21 по вносител.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.22 в редакцията на работната група.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Чл.23. Отново редакция на работната група.
Който е за редакцията, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Допълнителна разпоредба
Гласуваме наименованието на подразделението допълнителна разпоредба.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Параграф 1 с редакцията на работната група.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Заключителна разпоредба.
Наименование по вносител и § 2 по вносител.
Гласуваме анблок заключителната разпоредба и § 2 по вносител.
Който е за, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Благодаря на колегите от Министерство на финансите.
Колеги, по точка втора имаме една ратификация. Нямаме заместник-министър, защото заместник-министъра е в Комисията по енергетиката в момента.
Ако нямате възражения, тук е директор на Дирекция “Сигурност на Енергоснабдяването” да ни представи законопроекта.
Има ли възражения по това, че ще го гледаме без заместник-министър? Аз предлагам да не се формализираме в този случай, защото първо ние не сме водеща комисия. И без нас, като са го приели ще го гледат в зала.
Господин Куюмджиев, заповядайте.
ДИМИТЪР КУЮМДЖИЕВ: Накратко ще представя проекта за ратификация. Става дума за одобряване на споразумение за обезщетяване между Правителството на Република България и испано-белгийски Консорциум IBERDROLA INGENIERIA Y CONSTRUCCION S.А.U и BELGOPROCESS NV. Това споразумение е възникнало в резултат на рамково споразумение подписано между България и Европейската банка за развитие през 2009 г.
Миналата година Министерския съвет на свое заседание е излязъл с протоколно решение, с което е упълномощил тогавашния министър на икономиката и енергетиката, да подпише от името на Правителството на Република България одобреното преди това споразумение за обезщетение. Проектът, който ще изпълнява споменатия Консорциум е по договор 5 В – съоръжения с висок коефициент на редукция на обема на твърди радиоактивни отпадъци в АЕЦ “Козлодуй”. Това е съвременна модерна плазмена технология, която стопява радиоактивно замърсените метални и други твърди отпадъци до много малък обем остъкляване, с цел по-нататъшно съхраняване като радиоактивен отпадък.
Проектът се финансира 65 процента от Европейската банка и 35 процента от грант и 35 процента собствени средства на Държавното предприятие “Радиоактивни отпадъци”.
Проектът на решение няма да доведе до пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет. Консорциумът вече е доставил голяма част от оборудването, но се бави с изпълнението на проекта, докато не бъде ратифицирано въпросното споразумение. И забавянето или не взимането на решение за това подписване, те ще го считат като причина за отказ от изпълнение на договора. Което ще им даде основание да претендират финансови искове за обезщетения, което значително ще усложни нещата. Това е накратко.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Може ли да ни кажете, кои са тези случаи, при които ще има евентуално обезщетение.
ДИМИТЪР КУЮМДЖИЕВ: Съгласно рамковото споразумение, всички проекти, по които се финансира IBERDROLA. Когато изпълнителят на проекта е избран по съответния ред има право да предяви такова искане за споразумение за обезщетяване. Става дума за евентуален инцидент на площадката на АЕЦ “Козлодуй”, по време на изпълнение на проекта, независимо по какви причини. И това обезщетение става за сметка на ежегодно сключваната от Атомната централа застраховка Гражданска отговорност. Тази застраховка ще влезе в действие само и единствено при възникване на ядрен инцидент на площадката на АЕЦ “Козлодуй”.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Разковничето е чл.2. Там се казва, че с изключение на искове за вреди или щети предявявани срещу отделни лица, произтичащи от умишлени техни действия, Правителството на Република България осигурява адекватна защита, обезщетява и не предявява искове срещу Консорциума и който и да е от неговите изпълнители, подизпълнители, консултанти, доставчици, поддоставчици на оборудване или услуги на всяко равнище и техния персонал финансирани, чрез което и да е споразумение за субсидиране, сключено съгласно рамковото споразумение във връзка с искове предявени от трети страни, в който и да е съд или форум извън съда, произтичащи от дейности свързани с доставката на стоките и услугите финансирани чрез което и да е споразумение за субсидиране за щета, загуба или вреда възникнала в или извън територията на Република България във връзка с ядрен инцидент в АЕЦ “Козлодуй”, включително и на съоръжение по проектите заедно със сградите, съоръжения и инсталации свързани с тях или помощни към тях и разположени на площадката на АЕЦ “Козлодуй”.
Въпроси. Заповядайте, господин Димитров.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Колеги, ако на мен нещо ми е станало ясно, значи толкова и на вас. Имаме атомен реактор, който ползва гориво течността плюс прътите. Преди ги давахме на Русия. Имахме спогодба да ги връщаме. Сега ги съхраняваме и правим един басейн. Освен тях имаме около 32 тона средно един реактор, които с тази плазмена технология ги преработваме да станат в по-малко количество. Защото ще имаме проблеми в годините да ги съхраняваме и трябва да е на територията на Атомната централа. На практика ние правим кошчето за боклук преди каквото и да е друго.
Какъв е проблема тук? Наели сме фирма, която да направи тази плазмена технология, да я изгради. Ще й платим съответния хонорар. И каквото и да стане от този момент нататък с резултат от работата на тази фирма, на нейните съоръжения или каквато и да е ядрена авария, всички щети, които възникнат ще се платят от един фонд. И който, като няма пари, ще трябва да се доплаща от държавата. Ние в момента гласуваме пълна безнаказаност на тази фирма от сега нататък, каквото и да се случи, когато и да се случи, в какъвто и да е обем. И задължаваме държавата да плати абсолютно всички щети, било в България, било към трети страни, където и да било. Това е на практика. КТБ - 2.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Други въпроси и мнения?
Господин Ковачев.
ГЕОРГИ КОВАЧЕВ: Благодаря, госпожо председател. Тъй като колегата спомена Фонд, аз исках да задам този въпрос. Имаме ли представа в този гаранционен фонд, сто процента има към гражданска отговорност, каква евентуално е сумата и какъв иск и при най-малката опасност, ако се случи нещо, би ли съответствал размера на Фонда. Прави ли се такава оценка?
Благодаря.
ДИМИТЪР КУЮМДЖИЕВ: Ако позволите да отговоря. Ядрен инцидент може да настъпи на площадката на Атомната централа и без присъствието на въпросния Консорциум. Във всички случаи държавата защитава този инцидент със сключената от Атомната централа застраховка Гражданска отговорност, чийто лимит е 96 млн. лева. И този лимит е определен от Закона за безопасното използване на ядрената енергия. Това е лимита. Има или няма Консорциума, възникне ли инцидент, това е лимита.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Дейността на този Консорциум предполага ли допускане, че той може да бъде причина за ядрен инцидент?
ДИМИТЪР КУЮМДЖИЕВ: Самата инсталация не е предпоставка за възникване на ядрен инцидент, тъй като тя не работи с ядрени материали, а с радиоактивно замърсени материали.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Може ли и аз да кажа какво разбрах от всичко това и да потвърдите дали е така. Всъщност това обезщетение не е въпрос на обезщетение, което може да възникне в резултат на дейността на въпросния Консорциум и евентуално някой друг да носи щетата от това, че той не е бил добросъвестен при изпълнение на своите задължения. А това е обезщетение, което всеки един, който се намира на площадката на АЕЦ “Козлодуй” при евентуална авария, би понесъл щети. В случая Консорциума. С това споразумение той допълнително се гарантира, че ако такава авария се случи и той понесе щети в жива сила или в съоръжения и т.н., те ще му бъдат включени в обезщетението, което по принцип ще се плати на всички засегнати от един такъв инцидент. Правилно ли разбрах? Има ли някой от колегите, който не споделя това, което казах?
ДИМИТЪР КУЮМДЖИЕВ: Аз обясних, че този лимит е определен от Закона за безопасното използване на ядрена енергия. Възможно е и да не стигне. Зависи от мащаба на аварията. Аз казах, че тя може да се случи и без присъствието на този консорциум на площадката. И днес може да се случи и утре.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Това няма отношение към въпросния Консорциум. Аварията може да е такава, че не 90 млн., но 100 пъти по 90 да не стигнат.
Други въпроси? Няма.
Преминаваме към гласуване.
Който е за законопроекта за ратифициране на Споразумението, моля да гласува за.
Гласували 7 “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Пет въздържали се.
Приема се.
Закривам заседанието.
/ Закрито в 15.00 часа /
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
/ Менда Стоянова /