Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по бюджет и финанси
29/04/2015

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    -----------------------------------------------------------------------------
    КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ





    П Р О Т О К О Л




    На 29 април 2015 година /сряда/ от 14.30 часа в зала 142 в сградата на пл.”Княз Александър І” на Народното събрание, се проведе заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Заседанието бе открито в 14.30 часа и ръководено от госпожа Диана Йорданова – зам.председател на Комисията.

    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.


    * * *


    / Начало 14 часа и 30 минути /


    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Уважаеми колеги, имаме кворум. Откривам днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Предлагам на вашето внимание дневния ред за днес.

    Д н е в е н р е д:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, № 554-01-76 от 09.04.2015 г., внесен от народните представители Менда Стоянова и Диана Йорданова.
    2. Проект за решение за определяне на комисия за одитиране на Годишните финансови отчети на Сметната палата за 2011, 2012, 2013 и 2014 г., № 554-02-48, внесен от н.п. Диана Йорданова на 28.04.2015 г.
    Има ли други предложения за дневен ред? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.
    Пристъпваме към първа точка.
    Тук при нас са представители на:
    Министерство на финансите
    Дирекция «Данъчна политика»
    Людмила Петкова – директор
    Искра Гърбелова – началник отдел
    Национална агенция по приходите
    Дирекция «Данъчно-осигурителна методология»
    Росен Иванов – директор
    Мина Янкова – главен експерт
    Министерство на околната среда и водите
    Яна Георгиева – директор Главна дирекция «Оперативна програма «Околна среда»
    Законопроектът, който сме внесли с госпожа Стоянова касае един проблем във връзка с преустановено финансиране по Оперативна програма «Околна среда» – 2007 – 2013 г. на направени от общините разходи за данък добавена стойност в изпълнение на водните проекти. Проблем, който е изключително съществен и в последно време е доста болна тема за общините. Това, което ние предлагаме, е да се предостави възможност за упражняване правото на данъчен кредит от общини, които са собственици на ВИК инфраструктура изградена по въпросната приоритетна ос 1. Основно за начислен след 1 януари 2007 г. ДДС по получени доставки, за които на практика законоустановения срок 12 месечен вече е изтекъл. Описана е процедурата. Предполагам, че сте се запознали. Така че, колегите от НАП да имат база, на която да стъпят, когато решават казусите и исканията във връзка с възстановяването на ДДС.
    Предлагам да дадем думата на госпожа Петкова да направи пояснение. Имаме становище на Министерство на финансите.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря, госпожо председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, вие сте получили становището на Министерство на финансите. Министерство на финансите подкрепя законопроекта. Тъй като знаете, че до определен период Европейската комисия разглеждаше данъка, който се предоставяше по водните проекти като допустим за финансиране разход. В един определен период излезе становище, че ДДС е недопустим за финансиране разход и съответно не може да бъде финансирано със средства по програмата. За тези периоди от 2007 до 2013 г. общините не са упражнили правото си на данъчен кредит. Тъй като самия разход е бил допустим за финансиране.
    След промяна на становището на Европейската комисия общините трябва да възстановят тези средства по програмата и трябва да дадем възможност на общините да упражнят правото си на данъчен кредит. Но тъй като се отнася за стари периоди от 2007 г., знаете, че по действащия закон правото може да се упражни за 12 месечен период назад. Затова е направено това предложение, да се даде възможност на общините, чрез подаване еднократно на декларация, да упражнят правото си на данъчен кредит. Декларираният ДДС за възстановяване ще бъде възстановен на общините, но по сметка на Министерство на околната среда и водите, т.е. възстановяване на средствата по програмата. Общата сума е в размер на 150 млн., което е като ефект. То е от възстановяването на ДДС в програмата и колежката ми Яна Георгиева ще обясни съответно тези средства от програмата, къде ще отидат тези 150 млн.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря, госпожо Петкова. Има ли въпроси колеги?
    Заповядайте.
    ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: В ал.1 е записано, че получените от тях доставки на стоки и услуги за изграждане на ВИК системи и съоръжения в изпълнение на водни проекти, включително и по приоритетна ос 1. Това означава, че и всички останали проекти, които са изпълнявали по ВиК системата общините, ще им бъде признат данъчния кредит, не само по приоритетна ос 1 и по програмата.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Всъщност, една част от активите са финансирани по програмата, а една част от тези активи, те са финансирали със собствени средства. Но тъй като по програмата се казваше, че ДДС е допустим за финансиране разход. Тоест нямат право на данъчен кредит, те не са упражнили правото си на данъчен кредит за тези активи. Изградили са със собствени средства. Примерно част от водопроводна мрежа. Една част са изградили със средства по програмата, а другата част със собствени средства. И за двете, които са със собствени средства и с програмата не са ползвали данъчен кредит, но всъщност те предоставяйки ги на концесии, те ще начисляват ДДС, тъй като това са облагаеми доставки.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря, госпожо Петкова. Господин Чобанов, заповядайте.
    ПЕТЪР ЧОБАНОВ: Благодаря, госпожо председател.
    Уважаеми дами и господа, ако може госпожа Петкова да разясни на Комисията влиянието върху дефицита, ако има такова на касова и на начислена основа от предложената мярка.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Аз преди да отговоря, ще помоля Яна Георгиева да обясни.
    ЯНА ГЕОРГИЕВА: Размерът на ДДС, за което става въпрос е вече платено от бюджета на програмата. В момента ние трябва да го изискаме обратно от бенефициентите. С този преход се дава възможност въпросната сума да бъде възстановена по сметка на програмата. По всяка вероятност вие сте запознати и знаете, че авансовите искания за средства по договорите за безвъзмездна помощ не се сертифицират от Комисията. И поради тази причина в последните години Оперативна програма “Околна среда” натрупа един дефицит, един кредит към националния бюджет. Така че на практика влизането на тези пари в сметката на програмата, ще даде възможност да се покрие част от този дефицит. И на практика тези пари отново ще се използват за подкрепа на проекти, които са във водния сектор, които ние финансираме в момента.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Самото деклариране за възстановяване на ДДС, то ще намали приходната част на бюджета със 150 млн.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря. Господин Горов.
    ДИМИТЪР ГОРОВ: Аз имам един въпрос. Стана ясно, че се възстановява ДДС и за това, което е от Програмата и това, което практически общините са платили със собствени средства. От това което разбрах, фактически ДДС ще бъде възстановено по сметки изцяло на Министерство на екологията. Така ли е?
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Това, което е по Програмата се възстановява по сметка на Програмата. Това ДДС, което се ползва за активи, които са изградени със собствени средства на общините, разликата ще се възстанови по сметка на общината.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря, госпожо Петкова. Други въпроси, колеги?
    ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: По процедурата, тук не е ясно, може би колегите от НАП ще кажат. В ал.6 е записано, че Министерството предоставя информация на НАП и НАП възстановява средствата, така както са уточнени. Това означава ли, че органите на Приходната агенция няма да правят проверките, такива каквито се изискват по Закона за ДДС, по отношение на правото на данъчен кредит.
    РОСЕН ИВАНОВ: Ал.6 иска нещо друго да каже. Сумата, която подлежи на възстановяване от общината е твърде вероятно да се раздели на две части. Едната част, която трябва да се насочи към Министерство на околната среда. Другата част, която трябва да се върне на самата община. За тази цел е ал.6. А по отношение на самото право на данъчен кредит, то ще си мине стандартната проверка, която минава всяко искане за възстановяване на ДДС. Въпросът е, че веднъж признато това право на данъчен кредит, част от него трябва да отиде в Министерство на околната среда. Ако има горница, така да го наречем, тя ще се върне на Общината като нормално ДДС, след приспадане на всички дългове, които общината има към НАП.
    Ал.6 цели това разделяне на правото на данъчен кредит на ДДС, подлежащо на възстановяване да направи. А иначе самата проверка си е стандартна проверка и тя мисля, че по-скоро би трябвало да е в ал.2 или в ал.1, без да е формализирана кой знае колко. Това ще е стандартната проверка, която се прави на всяко лице, което поиска възстановяване на ДДС.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря, колеги. Други въпроси има ли?
    Ако няма, предлагам да преминем към гласуване.
    Моля да гласуваме законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, № 554-01-76 от 09.04.2015 г., внесен от народните представители Менда Стоянова и Диана Йорданова.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували 15 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се с пълно единодушие.
    Благодаря на Националната агенция по приходите, Министерство на финансите и Министерство на околната среда и водите.
    Колеги, пристъпваме към втора точка от дневния ред.
    Проект за решение за определяне на комисия за одитиране на Годишните финансови отчети на Сметната палата за 2011, 2012, 2013 и 2014 г., № 554-02-48, внесен от н.п. Диана Йорданова на 28.04.2015 г.
    Знаете по принцип, че сме длъжни да изберем комисия, която на практика да одитира годишните финансови отчети за изброените малко по-рано години. Като на вашето внимание предлагам проект за решение за определяне на Комисия за одитиране на годишните финансови отчети на Сметната палата от 2011 до 2014 г., като предложението е да определим 11 членна комисия, която да одитира съответните финансови отчети.
    Състава на Комисията:
    Председател – Диана Йорданова
    Членове:
    Евгения Ангелова – ГЕРБ
    Георги Търновалийски – “БСП лява България”
    Петър Чобанов – Парламентарна група “Движение за права и свободи”
    Корман Исмаилов - Парламентарна група “Реформаторски блок”
    Емил Димитров - Парламентарна група “Патриотичен фронт”
    Георги Ковачев - Парламентарна група “Български демократичен център”
    Борислав Борисов - Парламентарна група “АБВ”
    Николай Александров - Парламентарна група “АТАКА”
    Тодор Стоянов Кръстев – дипломиран експерт-счетоводител
    Асен Костов Китов - дипломиран експерт-счетоводител
    Като Комисията е оформена на принцип широко представителство от всички парламентарни групи, за да се запознаем на място и да се облегнем на експертизата на експерт-счетоводителите, които са включени. Като нашата задача е до 30 септември да предоставим в пленарна зала на Народното събрание, докладите по отчетите за изброените четири години от 2011 до 2014 година.
    При нас, освен председателят на Сметната палата, е и господин Тодор Стоянов Кръстев.
    Другият колега за съжаление е със здравословен проблем и в момента е в болница и няма как днес да го видим.
    Господин Кръстев е одитор с доста сериозен стаж. Ако искате, накратко ще ви прочета неговата автобиография.
    От 1993 до 2015 г. – Столична одиторска фирма, Одиторска фирма 2 и съответно 3, на която е управител и регистриран одитор.
    1990 до 1996 г. – Министерство на финансите. Работил е като експерт и главен експерт в Управление “Национално счетоводство”.
    1985 – 1993 г. – УНСС – София – преподавател и научен работник
    1984 – 1985 г. ДСО “Редки метали” – счетоводител
    Образованието също мисля, че е впечатляващо. Има специализация по одит във Франция 1993 г. Съответно на всички обучения на Института на дипломираните експерт-счетоводители. Завършил е ВИНС – Варна.
    Владее руски и френски. Тъй като той е тук, ако имате въпроси може да ги зададете.
    Заповядайте
    ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Уважаема госпожо председател, тъй като имам ангажимент и трябва да си тръгна по-рано, упълномощавам колегата Евгения Ангелова да гласува и за мен. Благодаря ви за разбирането.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Колеги, въпроси към колегата. Мисля, че биографията му е достатъчно сериозна и стабилна, за да има коментар.
    Давам думата на колегата Емил Димитров да представи втората кандидатура. Като поемаме ангажимент, когато човека е в добро физическо състояние, да го представим пред Комисията.
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Асен Китов е роден през 1962 г. Завършил е Висшия икономически институт. Пише София, но ние знаем, че е „Карл Маркс”. Специалност “Счетоводство и контрол”.
    От 1994 г. е дипломиран експерт-счетоводител. Преминал е цялата кариера. Няма да я изброяваме. Тя е подробно отразена. Започнал е от счетоводител, главен счетоводител, финансов директор на едно огромно предприятие - „Софияплас”. След което е управител и собственик, регистриран одитор, консултантска фирма. Един човек, който има 21 години стаж. Пет години след като се е дипломирал е успял да вземе едни от първите номера, квалификацията за регистриран одитор. Смятам, че е в състояние да направи тази проверка и да бъде в помощ на екипа, който ще извърши проверката.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Колеги, ако няма въпроси, мисля че и двамата колеги са с изключително стабилна професионална биография и може да се доверим на тяхната експертиза Така че пристъпваме към гласуване на проект за решение за определяне на комисия за одитиране на годишните финансови отчети на Сметната палата за 2011, 2012, 2013, и 2014 г., № 554-02-48, внесен от н.п. Диана Йорданова на 28.04.2015 г., съгласно прочетения в началото на представяне на точката, проект за решение.
    ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Тъй като тази точка извънредно влезна, моля да ме извините. Това е като изискване по Закона за Сметната палата, одитирането. Защо периода е толкова голям? Това изискването ли е на четири години да се прави този одит?
    ЦВЕТАН ЦВЕТКОВ: Съгласно Закона за Сметната палата това е изискване, такава проверка и заверка на годишния финансов отчет на Сметната палата, да се прави всяка година. Но това е изцяло в правомощията на Българския парламент, да назначи такава комисия и да извърши такава проверка.
    Аз не мога да отговоря на въпроса, какви са били причините последните години, да не се назначи такава комисия. Но доколкото си спомням 2013 г. беше назначена такава комисия. Но тъй като Парламента прекрати своята дейност предсрочно, тя не можа да довърши своята работа практически. Тъй като депутатите, които бяха в Комисията нямаше как да участват в тази работа. Така че, това е причината.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Едно уточнение само да направя. Имало е такава избрана комисия на 21 януари 2013 г. Но поради разпускане и предсрочно прекратяване на мандата, тя не си е свършила работата в срок. Това е като уточнение на вашия въпрос. Надяваме се да коригираме, ако е имало пропуски, така че ще имаме поглед върху целия период.
    До 30 септември трябва да представим отчета в Народното събрание.
    Моля да пристъпим към гласуване.
    Който е съгласен с така предложения проект за решение, моля да гласува.
    Гласували 15 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.
    Благодаря на всички за днешното присъствие.
    Закривам заседанието.

    / Закрито в 15.00 часа /

    ЗАМ.ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
    ДИАНА ЙОРДАНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума