Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по правни въпроси
29/06/2016 второ гласуване

    Доклад на комисия
    ДОКЛАД
    Вх.№ 653-03-78/04.07.2016 г.

    Относно: общ законопроект на приетите на 17 март 2016 г. на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 554-01-8, внесен от Бойка Грозева Маринска и група народни представители на 16.01.2015 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 654-01-7, внесен от Светлин Димитров Танчев и група народни представители на 21.01.2016 г., изготвен на основание чл. 78, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.

    Проект!
    Второ гласуване


    ЗАКОН
    ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АДМИНИСТРАЦИЯТА

    (обн., ДВ, бр. 130 от 1998 г.; Решение № 2 на Конституционния съд от 1999 г. - бр. 8 от 1999 г.; изм. бр. 67 от 1999 г., бр. 64 и 81 от 2000 г., бр. 99 от 2001 г.; попр., бр. 101 от 2001г.; изм., бр. 95 от 2003 г., бр. 19 от 2005 г., бр. 24, 30, 69 и 102 от 2006 г., бр. 46 и 78 от 2007 г., бр. 43 и 94 от 2008 г., бр. 35 и 42 от 2009 г., бр. 24 и 97 от 2010 г., бр. 69 от 2011 г., бр. 15 и 82 от 2012 г., бр. 15 и 17 от 2013 г., бр. 19 и 27 от 2014 г. и бр. 60 и 96 от 2015 г.)
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    Комисията въз основа на общ законопроект № 653-03-36 от 7 април 2016 г. предлага да се създадат нови § 1 и 2:
    § 1. В чл. 13, ал. 1 след думите „минималните изисквания за” се добавя „степен на завършено образование и ранг или професионален опит, необходими за”.
    § 2. В чл. 14, ал. 1 накрая се добавя „или ранг”.

    § 1. В чл. 19 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 7:
    „(7) Областните управители, техните заместници, заместник министрите, председателите на държавните агенции, държавните комисии, изпълнителните директори на изпълнителните агенции, ръководителите на държавни институции, създадени със закон или с постановление на Министерския съвет, които имат функции във връзка с осъществяването на изпълнителната власт следва да притежават висше образование, образователно-квалификационна степен „магистър“;”
    2. Досегашните ал. 7 и 8 стават ал. 8 и 9.

    Предложение на нар. пр. Методи Андреев:
    В § 1, т. 1 след думата „магистър" се добавя „и трудов и/или
    служебен стаж по специалността не по-малко от 3 години в сферата, в която е придобита степента „бакалавър" или „магистър".
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1, който става § 3:
    § 3. В чл. 19 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 5:
    „(5) Заместник-министрите, посочените в ал. 4 еднолични органи и техните заместници и членове на колегиални органи, областните управители и заместник областните управители трябва да имат висше образование с минимална образователно-квалификационна степен "магистър".“
    2. Досегашната ал. 5 става ал. 6.
    3. Досегашната ал. 6 става ал. 7 и в нея думите „чл. 19, ал. 4“ се заменят с „ал. 4“.
    4. Досегашната ал. 7 става ал. 8 и в нея думите „чл. 19, ал. 4“ се заменят с „ал. 4“.
    5. Досегашната ал. 8 става ал. 9.

    Комисията въз основа на общ законопроект № 653-03-36 от 7 април 2016 г. предлага да се създаде § 4:
    § 4. В чл. 61 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 т. 1, 2, 3, 4 и 5 се изменят така:
    „1. административните структури и свързаните с тях юридически лица по чл. 19, ал. 8, структурите по чл. 60, ал. 1 и съветите по чл. 21, включително за:
    а) техните ръководни органи;
    б) правилата, свързани с административното обслужване;
    в) местата, в които осъществяват дейност;
    г) разпределението на служителите по места;
    д) работното и приемното време за всяко място;
    2. административните услуги, включително вътрешните административни услуги, електронните административни услуги, регистрационните, лицензионните, разрешителните и съгласувателните режими, включително свързаните с тях образци на документи, срокове и тарифи;
    3. заетите и незаетите длъжности в администрацията;
    4. обявленията за конкурсите;
    5. служебните и трудовите правоотношения.“
    2. Създава се нова ал. 2:
    „(2) Организациите, предоставящи обществени услуги, въвеждат в регистъра по ал. 1 информация за:
    1. техните ръководни органи;
    2. обществените услуги, по повод на които се извършват административни услуги;
    3. административните услуги, включително вътрешните административни услуги и електронните административни услуги.“
    4. местата, в които осъществяват административно обслужване;
    5. приемното време за всяко място.“
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и се изменя така:
    „(3) Административният регистър се поддържа като единна електронна база данни чрез интегрираната информационна система на държавната администрация и единната информационна система за управление на човешките ресурси в държавната администрация. Данните се вписват от служители, определени от съответния ръководител по ал. 1, т. 1. Служителите отговарят за достоверността на въвежданата информация. “
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея накрая се добавя „и всеки има право на свободен и безплатен достъп до информацията в него, включително за повторно използване“.
    5. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и в нея след думата „регистър“ се добавя „както и отговорността за неизпълнение на задълженията във връзка с регистъра“.

    § 2. В Закона за изменение и допълнение на Закона за администрацията (ДВ, бр. 15 от 2012 г., изм., бр. 96 т 2015 г.) в § 16 от преходните и заключителните разпоредби се създава ал. 7:
    „(7) Извън числеността на персонала на администрациите на изпълнителната власт по чл. 38, ал. 1 и ал. 2, т. 1 установена в съответните устройствени актове, могат да се назначават служители чрез сключването на срочни трудови договори по смисъла на чл. 68 от Кодекса на труда за работи и дейности за управление и изпълнение на проектите и програмите, финансирани със средства от ЕСИФ. Назначаването на тези служители се извършва чрез конкуренция, основана на професионални качества по ред, определен във вътрешни правила на административната структура. Възнагражденията на служителите се финансират изцяло от техническата помощ на съответната програма или проекта, финансирани от ЕСИФ.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и въз основа на общ законопроект № 653-03-36 от 7 април 2016 г. предлага следната редакция на § 2, който става § 5:
    § 5. В Закона за изменение и допълнение на Закона за администрацията (обн., ДВ, бр. 15 от 2012 г., изм., бр. 96 т 2015 г.) в § 16 от преходните и заключителните разпоредби се създава ал. 7:
    „(7) Алинеи 1 и 2 не се прилагат за осигуряването на дейностите по изпълнението и/или управлението на проекти или програми, финансирани със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове или от други международни финансови институции и донори, с бенефициент – администрация на изпълнителната власт. В този случай само за срока на съответната дейност по проекта или програмата може да се назначават служители по срочно трудово правоотношение, ако техните възнаграждения са допустими за финансиране изцяло със средства от съответния проект или програма. Осигуряването на дейностите по изпълнението и/или управлението на програми се осъществява чрез увеличение на числеността на персонала на администрациите на изпълнителната власт.”

    Предложение на нар. пр. Методи Андреев:
    Създава се подразделение „Заключителна разпоредба" с нов § 3:
    § 3. В тримесечен срок от влизането в сила на закона лицата по чл. 19, ал. 7 представят пред органа по назначаването доказателства, че отговарят на изискванията, определени в същата разпоредба. Лицата, които не отговарят на тези изисквания, се освобождават от заеманата от тях длъжност от органа по назначаването.
    Комисията не подкрепя предложението.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
    ДАНАИЛ КИРИЛОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума