Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
19/03/2015 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 502 – 01 – 18, внесен от Министерски съвет
Д О К Л А Д
На редовно заседание, проведено на 19 март 2015 г., Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 502 – 01 – 18, внесен от Министерски съвет на 11. 03. 2015 г.
В заседанието на комисията взеха участие г-жа Ивелина Василева – министър на околната среда и водите, експерти от Министерството на околната среда и водите и представители на граждански организации.
От името на вносителя законопроекта бе представен от г-жа Ивелина Василева – министър на околната среда и водите.
С предложеният законопроект се транспонира Директива 2012/18/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 4 юли 2012 г. относно контрола на опасностите от големи аварии, които включват опасни вещества, за изменение и последваща отмяна на Директива 96/82/ЕО на Съвета (Севезо III).
Законопроектът предвижда съвместяване на процедурите за контрол на големи аварии с процедурите по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), а с промяната на административния режим и прехвърлянето на процедурата по одобряване на доклади за безопасност в Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) се осигурява координиране и с процедурите по издаване и преразглеждане на комплексни разрешителни.
С промените в закона се осигурява провеждането на ефективен контрол върху разполагането и експлоатацията на нови предприятия/съоръжения с нисък или висок рисков потенциал или планирани изменения/разширения в тях и поддържане на безопасни разстояния до жилищни райони, обществени сгради и площи, зони за отдих и, където е възможно, големи транспортни пътища и райони с особена природозащитна чувствителност.
Законопроектът предлага и оптимизиране на приложимите административни режими с цел намаляване на административната тежест и ускоряване на инвестиционния процес при запазване на високо ниво на защита на околната среда и човешкото здраве. Регламентират се и сроковете на валидност на административните актове по екологична оценка, които се постановяват от компетентния орган по околна среда, като се постига равнопоставеност на всички административни актове, издавани по реда на глава шеста от ЗООС.
С преходните и заключителни разпоредби са направени и промени в Закона за устройство на територията, които са в пряка връзка с промените предложени в закона за опазване на околната среда.
В хода на дискусията изказалите се народни представители подкрепиха необходимостта от приемане на предложените промени, тъй като в основната си част те са пряко свързани с привеждането на разпоредбите на закона в съответствие с правото на ЕС в тази област.
В комисията бе представено становище на Националното сдружение на общините в Република България, в което се изразява принципната подкрепа на законопроекта. Направени са също така и предложения за прецизиране на отделни разпоредби, свързани с правомощията на общините по прилагане на външните аварийни планове с оглед на подобряване на взаимодействието между кметовете на общини и териториалните звена на Главна дирекция „Пожарна безопастност и защита на населението“, които бяха подкрепени от изказалите се народни представители.
Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление с 12 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 0 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 502 – 01 – 18, внесен от Министерски съвет, да бъде приет на първо гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА,
БЛАГОУСТРОЙСТВО И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
Найден Зеленогорски