Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
24/11/2016 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 602 – 01 – 69, внесен от Министерски съвет
Д О К Л А Д
На редовно заседание, проведено на 24 ноември 2016 г., Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 602 – 01 – 69, внесен от Министерски съвет на 04. 11. 2016 г.
В заседанието на комисията взеха участие представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, на Камарата на архитектите в България, на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, на Камарата на строителите, на Националното сдружение на общините в Република България, на Българската асоциация на кабелните комуникационни оператори и други граждански организации.
От името на вносителя законопроектът бе представен от г-н Николай Нанков – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството.
Основна цел на законопроекта е да се постигне облекчаване на административните процедури и да се намали административната тежест, като едновременно с това се повишат отговорността на общинските администрации и административният контрол върху дейността им, както и отговорността на неправителствения сектор, представен от проектантските браншови организации на архитектите и инженерите и от регистрираните фирми - консултанти в процесите на инвестиционното проектиране и строителството.
Със законопроекта се предвижда и отстраняването на съществуващи неточности и непълноти в действащите разпоредби, както и уеднаквяване на терминологията в някои от разпоредбите.
Конкретизирани са условията за застрояване на сгради за временно обитаване по смисъла на Закона за туризма и места за предоставяне на социални услуги и други по смисъла на Закона за социалното подпомагане. Прецизирани са текстове, отнасящи се за изграждането на огради в урегулираните територии и при преструктуриране на жилищни комплекси, курортни, туристически и други селищни образувания. Прецизирани са и възможностите за разполагане на преместваеми обекти в поземлени имоти до реализирането на подробния устройствен план. Прецизирани са и текстове, отнасящи се до прилагането на заварени подробни устройствени планове след влизане в сила на общия устройствен план.
Предложено е въвеждане на срокове за изпълнение на някои процедури, като срок за изпълнение на процедурата по съобщаване на проектите на устройствени планове от общинските администрации и за разглеждането им по преценка на главния архитект от общинския експертен съвет преди съобщаването, срок на действие на издадените разрешения за изработване на устройствени планове и на техни изменения, както и срок за одобряване на изменения в одобрения инвестиционен проект в обхвата на съществените отклонения.
Съществено изменение се предвижда при категоризирането на строежите, като се предлага обединяване на първите три категории строежи в една категория с еднакви изисквания по отношение на оценката на съответствието, строителния надзор, въвеждането в експлоатация и административния контрол. Следващите три категории стават съответно втора, трета и четвърта със съответните изисквания към тях. Във връзка с промяната на категориите строежи са направени изменения и в други разпоредби на закона, както и в други закони, в които са определени изисквания, свързани с видовете категории на строежите.
Предложено е съгласуването на идейния инвестиционен проект да се извършва въз основа на предварителна оценка за съответствие на инвестиционния проект. Определен е 14-дневен срок за съгласуването, когато предварителната оценка се извършва от консултант, а в останалите случаи – когато оценката се извършва от експертен съвет, се запазва досегашният едномесечен срок. Предложено е оценката на съответствието по част „Енергийна ефективност“ да бъде част от комплексния доклад при определени условия в съответствие с изискванията на Закона за енергийната ефективност. С това се цели облекчаване на процедурата по оценяване на инвестиционните проекти и намаляване на административната и финансовата тежест върху възложителите.
Определят се конкретните отговорности на компетентния орган по съгласуване на инвестиционните проекти, които се ограничават до проверка на съответствието им с предвижданията на подробния устройствен план и правилата и нормативите за застрояване. Оценяване на съответствието на инвестиционните проекти с останалите изисквания по реда на закона се извършва от регистрирана фирма - консултант, или от експертен съвет по досегашния ред.
Облекчава се процедурата за презаверяване на разрешение за строеж с изгубено правно действие, като се определят обективни критерии за презаверяване или за постановяване на отказ и се въвежда ограничение презаверяване на разрешението за строеж да може да се прави еднократно.
Въвеждат се ред и условия за одобряване на плана за управление на строителните отпадъци и плана за безопасност и здраве, като с Преходните и заключителните разпоредби към настоящия закон е предложено съответстващо изменение в Закона за управление на отпадъците.
В Преходните и заключителните разпоредби към Закона за изменение и допълнение на ЗУТ са предложени промени и в закони, в които се отразяват направените в ЗУТ промени, като са направени допълнения в някои от разпоредбите за прецизирането им.
Предвижда се законът да влезе в сила в 6-месечен срок от обнародването му в „Държавен вестник“, като в този срок следва да се направят изменения и допълнения на подзаконовите нормативни актове за привеждането им в съответствие с промените в категориите на строежите.
При обсъждането на законопроекта в комисията бяха представени становищата на присъстващите в заседанието професионални, браншови и граждански организации, които поставиха акцент на направените от тях предложения в хода на общественото обсъждане при подготовката на законопроекта, които не са отразени във внесения законопроект.
В хода на дискусията народните представители се обединиха около необходимостта от приемане на предложените промени, като при подготовката на законопроекта за второ гласуване да бъдат взети предвид и целесъобразните предложения за изменение и допълнение в закона, изразени в становищата на организациите, представени в заседанието на комисията.
Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление с 13 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 0 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 602 – 01 – 69, внесен от Министерски съвет, да бъде приет на първо гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА,
БЛАГОУСТРОЙСТВО И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
Найден Зеленогорски