Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
1.Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Изменение № 3 към Споразумението за предоставяне на консултантски услуги между Агенция „Пътна инфраструктура“ и Международната банка за възстановяване и развитие, № 502-02-6, внесен от Министерски съвет.
2.Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданската регистрация, № 502-01-17, внесен от Министерски съвет.
П Р О Т О К О Л
№ 6
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Добре дошли на господин Иван Аспарухов – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, на госпожа Лазаринка Стоичкова – съветник в Политическия кабинета на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, госпожа Полина Денчева – експерт в Правна дирекция на Министерството на здравеопазването, господин Иван Гетов – „ГРАО“.
Имаме кворум и ви предлагам да започнем с първата точка.
ПО ТОЧКА ПЪРВА - Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Изменение № 3 към Споразумението за предоставяне на консултантски услуги между Агенция „Пътна инфраструктура“ и Международната банка за възстановяване и развитие, № 502-02-6, внесен от Министерски съвет
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Ние не сме водеща комисия, но въпреки всичко ще гледаме материала. Той е за предоставяне на консултантски услуги. Мотивите са доста детайлни и подробни. Кой ще представи материала? Госпожа Стоичкова, заповядайте.
ЛАЗАРИНКА СТОИЧКОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, няма да повтарям мотивите, те са обширни. Съвсем в резюме ще кажа, че по Договор за безвъзмездна финансова помощ, който е сключен между Агенция „Пътна инфраструктура“ и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията по „Техническа помощ“ се изпълняват дейности, от които има спестени средства, тоест, по този договор за безвъзмездна финансова помощ има спестени средства, с които Агенция „Пътна инфраструктура“ желае да се възползва от експертизата на Световната банка в областта на въвеждането на ТОЛ системи в условията на България. Поради тази причина бихме искали с това изменение да пренасочим спестените по Договора за безвъзмездна финансова помощ средства към Споразумението със Световната банка, като въвеждаме нова дейност, която да включи един дълбочинен анализ и предложение за варианти за преминаване от винетна към европейска електронна система, така познатата ТОЛ система.Със същото предложение удължаваме срока на Споразумението със Световната банка. До края на 2015 г., докогато, разбира се, всички имаме възможност да се възползваме от Структурните и Кохезионни фондове. Това е в резюме, като оставам на разположение за детайлни въпроси и отговори.
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря. Колеги, имате ли изказвания, въпроси, или искате по-подробно да се запознаете с мотивите? Господин Проданов.
ДОБРОМИР ПРОДАНОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми гости, колеги, преди време от името на нашата група бяхме задали въпрос именно към министър Павлова за възможността за започването на използване на т.нар. ТОЛ системи. Аз мисля, че тогава министър Павлова беше достатъчно изчерпателна и в момента изразявам удовлетвореността на нашата група, че толкова бързо се реагира и се предоставя на нашето внимание възможността да се сключи чрез това изменение Споразумение, с което ние да очакваме един анализ и, дай Боже, в скоро време наистина да ни се предложи един вариант за възможността за внедряване на т.нар. ТОЛ системи, така че ние от нашата група ще подкрепим категорично това предложение.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря на господин Проданов. Други колеги? Господин Атанасов.
СЛАВЧО АТАНАСОВ: Господин председателю, дами и господа от министерството, колеги, аз имам един уточняващ въпрос. Тези 1300 000 лева за консултантска дейност ли са, или за самото въвеждане на системата са, защото много не се разбира в материала.
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Заповядайте за отговор.
ЛАЗАРИНКА СТОИЧКОВА: Те са само за консултантската дейност, тъй като „Техническа помощ“ са безвъзмездни средства, които така или иначе, ако не се възползваме от тях, те ще бъдат загубени в края на тази година. Ние поради тази причина решихме да се възползваме от тази международна експертиза, като това включва само консултантската помощ. В самото изменение на споразумението са изброени конкретно дейностите в точка 8 и нататък, какво очакваме от Световната банка да ни предостави. Единичните ставки на Банката са драстично намалени по време на преговорите, държа да отбележа изрично: по време на преговорите с Банката по официално сключения меморандум с българското правителство и Банката има приложени единични ставки по време на преговорите, тъй като и двете страни отчетоха възможността, включително и за Банката като имиджов проект на територията на Европейския съюз, наистина след доста тежки преговори, да не кажа голяма дума, но почти наполовина свалихме цената, за да можем да влезем в бюджета и да не излезем от бюджета на договора за безвъзмездна финансова помощ. Но това е само за консултантската помощ.
СЛАВЧО АТАНАСОВ: Това са тези неусвоени пари от 6-те милиона. В случая не са ли малко множко 1 300 000 лева за консултантска дейност? Не го приемайте като глупаво заяждане, просто питам, интересувам се.
ЛАЗАРИНКА СТОИЧКОВА: В никакъв случай не го приемам като заяждане, в крайна сметка, всички сме данъкоплатци и по същия начин се стараем наистина по време на преговорите с основния мотив – този, ние сме намалили наистина единичните ставки на международната експертиза. Това го отчитаме като наистина голям успех.
Много, в зависимост от гледната точка, тъй като предварителните прогнозни стойности за една такава услуга, които бяха, мисля, преди година и половина – две, бяха за около 5 млн. лв., така че наистина смятам, че сме подходили доста разумно. Наистина смятам, че, от една страна се възползваме от международно призната институция, която ще ни даде освен всичко друго, обективен и прозрачен анализ.
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Други изказвания или въпроси, колеги? Господин марков.
КОСТАДИН МАРКОВ: Какво представлява заданието към тази консултантска фирма, в смисъл, ще искате консултации по чисто технически въпроси, свързани с ТОЛ системите, или консултации, свързани с партниране и въобще възможности за експлоатация?
ЛАЗАРИНА СТОИЧКОВА: Ще ми позволите да подкрепя с данни, мисля, че към материала е приложено заданието, което покрива целият цикъл, тоест, с изключение на внедряването, всичко останало – от анализа на настоящата винетна система, от анализа на приходите, разходите, ползите и възвръщаемостта, ще включва финансов анализ, ще включва трафик анализ, ще включва анализ приходи – ползи и анализ на националното и европейското законодателство и както то евентуално да бъде променено, за да отговори на нашите условия, ще включва анализ на възможния бизнес модел и технологичния модел, тоест, бизнес моделът какъв да бъде операторът на ТОЛ системата, тъй като има различни модели в Европа и в света, кой е най-подходящ за условията на страната ни, дали да бъде на публично-частно партньорство, дали Агенция „Пътна инфраструктура“, дали специално за целта агенция. Различни са моделите, да видим кой е най-добрият за България, да бъдат предложени варианти с плюсовете и минусите, но без сериозен анализ да си говорим за ТОЛ системи и за това, колко би струвало някак си би било несериозно.
Наистина, много активно сме започнали да работим в тази посока, тъй като имаме много готови проекти и нямаме достатъчно финансиране и поради тази причина от една страна, трябва да потърсим възможности за алтернативно финансиране, от друга страна, да направим по-справедлив подходът на заплащане, тоест, транзитния трафик, който руши, той да плаща, да може наистина да поеме голямата тежест на възстановяването и изграждането на пътищата ни.
Освен всичко останало, това не е фирма и се очаква от тази консултация да произлязат няколко модела с препоръки за най-подходящия за нуждите на нашата страна, най-подходящия при нашите условия, на база на който правителството, след широко обществено обсъждане, разбира се, да може да вземе и най-оптималното решение за страната ни.
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря. Други желаещи за въпроси, изказвания? Колеги, тогава предстои гласуване. Който подкрепя предложението и е „за“, моля да гласува.
Гласуване: „за“ – 13 гласа, „против” няма, „въздържали се” - 1.
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Тук има две подписани писма до мен от Дора Янкова и от господин Карагьозов, че са „за“ и от Александър Янков, но аз мисля, че след като си изясним нещата с това, дали ще си променяме вътрешните правила и в какъв порядък и постигнем пълно съгласие и в съответствие с Правилника на Народното събрание, тогава ще си позволим да приемаме подобни писмени уверения.
Решението е взето. Преминаваме към точка втора.
ПО ТОЧКА ВТОРА - Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданската регистрация, № 502-01-17, внесен от Министерски съвет
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Предполагам, господин Иван Аспарухов ще го представи. Заповядайте, господин Аспарухов.
ИВАН АСПАРУХОВ: Благодаря Ви, господин председател, уважаеми народни представители. Добре е да се знае, че инициирането на този законопроект е станало по време на служебното правителство по настояване на неправителствени организации. Действително има пропуск в законодателството досега, що се касае до документ, който да служи като разрешение за погребение на мъртвородени деца, тъй като такъв документ не се съставяше към момента, а без такъв документ не може да се извърши съответно погребение. Така че в тази си част нещата са три.
Първият кръг от въпроси е свързан с акта за раждане, в който се формулира чрез промяната. Той ще важи и за подобен документ. Това е едното. Второ, ще бъде издаван безвъзмездно.
Вторият кръг от въпроси, които се решават, е., че имаме ускореност на издаването – до 48 часа. Разбирате стреса и всичко, което е около едно подобно явление за едно семейство и може би по-важното е, което е негативното, е, че даваме възможност да бъде получено от трети лица по една проста причина, че много семейства се отказват да направят подобен ритуал и обикновено се извършва или от агенции, или служебно от общините. Така че смятам, че този кръг от въпроси мисля, че е решен и поне тези 7-8 неправителствени организации, които са повдигнали този въпрос, ще бъдат доволни от законодателството, не от факта, че може да има такива случаи, разбира се.
Вторият кръг от въпроси за промяната от закона, който не крия, че по принцип трябва да бъде консервативен, защото е важен, другият пропуск е, че става въпрос за заявяването на временен адрес за хората, които са в чужбина. Досега това не беше решено къде могат да заявяват. Обикновено беше само в страната, а сега уточняваме и къде може да стане това нещо, защото досега не беше уточнено. Става въпрос, че това ще стане по местонахождение в общината, където им е постоянният адрес. Там заявяват по съответния ред и настоящия им адрес, където се намират в чужбина. Това е. Ако има допълнителни въпроси, съм готов да отговарям.
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря, господин Аспарухов. Господин Атанасов.
СЛАВЧО АТАНАСОВ: Аз ще подкрепя този законопроект, защото даже той е малко закъснял и се радвам, че най-после тези дупки в закона се поправят. Като кмет съм имал подобен случай и невероятни са негативните усещания и мъката на хората. Така че, категорично ще подкрепя този законопроект.
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Други колеги? Заповядайте, господин Хайрула.
ЕРДИНЧ ХАЙРУЛА: Уважаеми господин председател, уважаеми господин заместник-министър, уважаеми колеги, ние подкрепяме законопроекта, в частта на параграфи 1, 2 и 3 и не подкрепяме законопроект в частта параграфи 4, 5 и 6. Затова в общи линии, на първо четене ще бъдем против, тъй като не знам какво се цели с текстовете на параграфи 4, 5 и 6. Законопроектът има седем параграфа, а в мотивите само с четири реда са обяснени промените около тези параграфи. Пише, че граждани, които живеят в чужбина, нямало място, където да подават заявления къде им е настоящият адрес. Първо, трябва да намери определение. Примерно, аз ако живея десет месеца в Х държава и два месеца в България, кой може да определи аз къде живея? И никой не може да ме накара аз да заявя в настоящия адрес къде живея. Аз мога да кажа, че десет месеца работя еди къде си и два месеца живея в България. Разбрахте ме какво имам предвид. Само единствено и лично съответният гражданин има право да заяви постоянен и настоящ адрес. Този текст, който е в § 4 за чл. 96, ал. 1, на мен ми звучи императивно. Затова, уважаеми колеги, ние сме с уговорката, че по параграфи 1, 2 и 3 подкрепяйки по принцип, по принцип сме против целия законопроект.
Благодаря.
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря. Господин Гетов.
ИВАН ГЕТОВ: Благодаря, господин председател, господа членове на комисията, едно уточнени. И към настоящия момент със закона всеки български гражданин е задължен да има постоянен и настоящ адрес. Постоянният адрес е този адрес, който всички ние притежаваме в личните си карти изписани, с който държавата комуникира с нас. Настоящият адрес е този адрес, на който живеем. Веднага мога да дам примера с всеки един от депутатите, които са в провинцията. Всеки има постоянен адрес в Пловдив, да кажем, но живеят по настоящ адрес в София. Съгласно закона, всеки един в 30-дневен срок е длъжен да регистрира промяната в настоящия си адрес. Но в този аспект, както Вие казвате – никой не може да ни задължи – не е законно. Задължава всеки един от нас да има постоянен и настоящ адрес.
Настоящата промяна е само редакционна, тъй като в чл. 94 е написано, че настоящият адрес е адресът, на който лицето живее, а в чл. 99, ал. 2 е написано ,че адресната карта за промяна на настоящия адрес се подава от лицето там, където пребивава, то ние сега уравняваме двете понятия, с корекцията по чл. 99 отново вкарваме понятието - там, където живее.
В чл. 96, където е указано, че настоящият адрес се декларира със заявление пред органите по чл. 92 - това са общинските служители, това е общината, и тук е абсолютно ясно, че става дума за хората, които са в страната – не е уточнено какво правят българските граждани, които живеят в чужбина. С един уточняващ текст ние го казваме, че те могат да заявят своя настоящ адрес пред общината си по постоянен адрес. Те са длъжни да го направят, всеки е длъжен да регистрира постоянния и настоящ адрес в 30-дневния срок. Така че всички знаем, че всички, които са в страната, декларират настоящия си адрес там, където бихме желали да живеем, тоест, не в Пловдив, а в общината в София, което означава, че нашият съгражданин, който живее в Германия, не може в общината там да го декларира, затова ще го декларира в общината по постоянния си адрес.
Така че, това са текстовете, които в момента вмъкваме за уточняване на процедурата, по отношение на която се извършва тази адресна регистрация. В закона е разписано и по-рано, че тези заявления могат да бъдат подавани както пред общинските служители, така и пред нашите дипломатически служители зад граница, така че това е едно облекчение за нашите съграждани, които живеят зад граница в различни държави по света.
Благодаря.
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Господин Хайрула.
ЕРДИНЧ ХАЙРУЛА: Ще ме извините, нямах предвид, в смисъл, че аз съм задължен в 30-дневен срок да го направя. Аз имах предвид, че ако живея десет месеца в Х държава и два месеца в България, аз примерно решавам да си подам заявление, че настоящият ми адрес ми е в село Прогрес, улица „Първа“ № 2. Какъв е проблемът, кой ще определи аз къде живея?
ИВАН ГЕТОВ: Проблемът е 30-дневният срок, в който Вие сте длъжен след промяна на адреса да си направите адресна регистрация. Ако на всеки 30 дена правите промяна, всеки 30 дена трябва да правите тази промяна. Това е.
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Ако искате, продължете.
ЕРДИНЧ ХАЙРУЛА: Сега сме против. Между първо и второ четене ще направим предложения, тогава можем да променим.
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря.
Колеги, други въпроси? Изказвания? Аз лично съм задоволен от отговорите на господин Гетов.
Има ли други изказвания? Не.
Който подкрепя законопроекта, моля да гласува със „за“.
Гласуване: „за“ - 10 гласа, „против” няма, „въздържали се” - 2.
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Приет е в комисията за първо четене законопроектът.
Благодаря ви.
(Заседанието завърши в16.45 часа.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА,
БЛАГОУСТРОЙСТВО И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
/Найден Зеленогорски/
Стенограф:
Кр. Николова
/Брой знаци 16 903/