Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
10/09/2015
    1. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи, № 502-01-54, внесен от Министерски съвет на 03.07.2015 г.
    2. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за управление на етажната собственост, № 502-01-56, внесен от Министерски съвет на 06.07.2015 г.
    3. Актуални въпроси към министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Стенографски запис!



    П Р О Т О К О Л

    № 23


    (Заседанието на комисията започна в 14.45 часа и се ръководи от Ирена Коцева – заместник-председател на Комисията по регионална политика, благоустройство местно самоуправление.)


    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Добър ден от мен, уважаеми гости!
    Позволете ми да открия днешното заседание при предварително обявен дневен ред:

    1. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи, № 502-01-54, внесен от Министерски съвет на 03.07.2015 г.
    2. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за управление на етажната собственост, № 502-01-56, внесен от Министерски съвет на 06.07.2015 г.
    3. Актуални въпроси към министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание

    Уважаеми колеги, имаме едно предложение – точка 2 и точка 3 да разместят своите места. Ще го подложа на гласуване. Ще помоля към гласуването да се брои господин Стойчев, господин Иванов, госпожа Дора Янкова, както и присъстващите колеги.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред и промените, които предложих, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 9; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
    Приема се единодушно.

    На заседанието по точка 1 ще присъстват:
    От Министерството на земеделието и храните – Стоил Дудулов – началник отдел в дирекция „Поземлени отношения и комасация“, Валентина Шишкова – държавен експерт в дирекция „Поземлени отношения и комасация“ и Диана Филева – главен юрисконсулт.
    По точка втора и трета ще присъстват:
    От Министерство на регионалното развитие и благоустройството – Лиляна Павлова – министър, Деница Николова – заместник-министър, Таня Милева – началник кабинет, Евгени Чачев – съветник, Лазаринка Стоичкова – съветник, Милка Гечева – началник ДНСК, Лазар Лазаров – председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", Асен Антов – НКСИП, Мирослава Владимирова – директор на дирекция „Концесии“, Гергана Благиева – директор дирекция „Жилищна политика.
    От Съюза на архитектите в Република България – арх. Георги Бакалов.
    От Националната асоциация на мениджърите на етажната собственост – Александър Димитров – вицепредседател, Траян Митев – маркетинг директор.


    1. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи, № 502-01-54, внесен от Министерски съвет на 03.07.2015 г

    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Имате думата, колеги.
    СТОИЛ ДУДОЛОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаема госпожо министър, уважаеми дами и господа!
    Предлагам на вашето внимание кратко резюме относно проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи.
    Предлаганият проект е насочен основно към намаляване на административната тежест при провеждане на процедурата по утвърждаване на площадки за проектиране и/или утвърждаване на трасе по проектиране и промяна предназначението на земеделските земи за неземеделски нужди. С цел облекчаването на режима се предлага, без промяна на предназначението земеделски земи да могат да се изграждат съоръжения към линейни обекти на техническата инфраструктура, разположена на терена, чиято застойна площ, заедно с прилежащата територия на всяко едно от тях е до 15 квадратни метра. Имаме предвид стъпки на стълбове, шахти и т.н.
    Промяна на предназначението на земеделските за неземеделски, предвидена с влязъл в сила общ устройствен план, както и за терени, отдадени на концесия с решения на Министерския съвет да се извършва без да се провежда процедура за утвърждаване на площадка или трасе за проектиране. Отпада необходимостта от утвърждаване и на подземни и надземни трасета за проектиране.
    С цел отразяване в Закона за опазване на земеделските земи на съществуващата насърчителна мярка по Закона за насърчаване на инвестициите се предвижда такса за промяна на предназначението да не се заплаща и в случаите по чл. 22а, ал. 12 от Закона за насърчаване на инвестициите.
    С изменение на чл. 40 от Закона за опазване на земеделските земи се цели създаване на правна възможност на Комисията за земеделските земи да отложи промяна на предназначението на земя за даден обект, когато при обсъждането възникват въпроси за доизясняване.
    Предлага се с цел уеднаквяване на реда за оспорване на решенията на Комисията за земеделските земи за промяна на предназначението на земеделски земи и за утвърждаване на площадки или трасета последните да подлежат на оспорване пред Върховен административен съд. С реализирането на всеки строеж по смисъла на ЗУТ земеделската земя е без промяна на предназначението се нарушават разпоредбите на Закона за опазване на земеделските земи във връзка с което е направено изменението и на § 2 от Допълнителните разпоредби на Закона за опазване на земеделските земи.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
    Колеги, имате думата. Желаещи да вземат отношение? Не виждам.
    Ще подложа на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи, № 502-01-54, внесен от Министерски съвет на 03.07.2015 г
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 9; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
    Приема се.
    Благодаря ви, колеги, за участието ви.

    3. Актуални въпроси към министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание

    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Госпожо министър, искам да поднеса извиненията на председателя господин Зеленогорски, който в момента е възпрепятстван, очакваме го. Но, добре дошли от нас!
    Член 27, ал. 1, 2, 3, 4 и 5 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание регламентира, че в последния час и половина от заседанията на постоянните комисии всяка първа сряда и четвъртък на месеца ресорните министри се явяват пред съответните комисии и отговарят на актуални устни въпроси. Право на по два актуални въпроса има член на комисията от всяка парламентарна група, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група имат право общо на два въпроса.
    Въпроси от групата на парламентарната група на ГЕРБ.
    Имате думата, господин Проданов.
    ДОБРОМИР ПРОДАНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
    Уважаема госпожо министър, уважаеми гости, безспорно реформата в ВиК сектора е от изключително значение за страната ни. Както знаем реализацията й е условие да получим европейско финансиране, което не само е необходимо, то е жизнено важно за модернизация на целия сектор. Вие категорично и отговорно сте потвърждавали Вашият ангажимент, че реформата ще се случи максимално бързо и искам да ни запознаете с напредъка относно водната реформа така, както и кога очаквате да стартират проектите по новата Оперативна програма „Околна среда“.
    Благодаря Ви.
    ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Добър ден и от мен!
    Уважаема госпожо заместник-председател на комисията, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги и гости на заседанието, ВиК реформата е безспорно един от много важните приоритети и на правителството и в частност на министерството, което има водеща роля по нейната реализация. За реализацията на реформата създадохме специален съвет, който се занимава с работата по ВиК реформата именно с цел, за да можем да координираме по-добре работата на всички институции в процеса, тъй като и комисията – независимият воден регулатор има важна роля, ВиК дружествата, общините, асоциациите по ВиК, областните управители, колегите от Министерство на околната среда и водите, така че това е един процес.
    Към днешна дата мога със задоволство да кажа, че основните стъпки на реформата не само са извървяни, но вече и приключиха в няколко направления, първото от което беше да имаме създадени и регистрирани асоциации по ВиК във всички области. Такива вече са регистрирани, налични.
    Втората стъпка беше изготвянето на договори между асоциации и бъдещия оператор за всяка една от обособените 28 области с 28 асоциации и един договор с един избран оператор. Всички договори са готови, друг е въпросът, че за съжаление само 16 от 28 са тези, които са изпълнили напълно изискването и са извървяли стъпката на реформата, а именно – да имат избран един оператор и с този оператор да бъде започната процедура по сключване на договор. Всъщност, това е една много голяма стъпка, защото предизвикателството е голямо за останалите, извън тези 16 напълно готови области, тъй като там имаме един или два държавни и още няколко общински, така че обединяването им, окрупняването им е нелек процес.
    За тези първите 16, които са вече готови по стъпката на реформата те ще се възползват и от предимството си и за тях вече сме в процедура включително за избор на изпълнител, който да изработи цялостната им прединвестиционна програма, предпроектни проучвания, апликационни форми, с които да могат да кандидатстват по новата Оперативна програма „Околна среда“. Защото вие знаете – това е макроикономическа условност по рамката ни с Европейската комисия, не може да се усвояват средства от Оперативна програма „Околна среда“, ако няма две изисквания – приключена реформа, където вече имаме тази стъпка, договори с асоциациите, поетапно се сключват с всяка една от тези 16 и разбира се изработена апликационна форма, която включва прединвестиционното проучване за цялата област. Така че сме в процедура за тези 14. Защо само за 14 от 16? Защото София е специфична, имаме избран концесионер, като ВиК оператор, с него е по-специфичен случаят. София сама вече разработва своето прединвестиционно проучване.
    Добрата новина от днес – днес беше сключен и първият договор са асоциация и първият бенефициент пилотен по Оперативна програма „Околна среда“ е готов и това е област Смолян. Днес вече беше сключен и договор с асоциацията, имаме изработено напълно готово прединвестиционно проучване. Включва инвестиции до 2020 година в размер на 50 милиона лева за област Смолян, така че Смолян ще бъдат първите, които ще могат вече и да кандидатстват за финансиране и да бъдат първият бенефициент. Пилотно, както знаете, вече няма да е бенефициент общината, а ВиК дружеството ще е основен и единствен бенефициент по Оперативна програма „Околна среда“.
    Така, че мисля, че вървим напред. След изборите ще можем да довършим и влязат в сила и останалите договори. Надявам се и с новите екипи на новоизбраните кметове, общински съвети, да проведем нови поредни разговори, да разясним още веднъж реформата, важността да бъдат окрупнени, така че всъщност и за останалите 12 дружества и 12 области да решим проблема, защото още веднъж искам и пред вас да споделя, ако останалите извън тези 16 не се окрупнят, не изберат един оператор, те няма да получат нито един лев от Оперативна програма „Околна среда. Такива са правилата, което означава нулева инвестиция с европейски фондове във ВиК инфраструктура до 2020 година в тези области. Така че това е много важен момент, те го знаят. Така че ще разчитам на новоизбраните кметове, независимо дали са напълно нови или стари екипи, с всеки един от тях ще проведем срещи и разговори, за да направим необходимото на областно ниво да има постигнат консенсус и съгласие, защото това е в полза на обществото и гражданите, които живеят там.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви, госпожо министър.
    Господин Проданов.
    ДОБРОМИР ПРОДАНОВ: Уважаема госпожо министър, аз освен да изразя удовлетвореност от отговора и най-вече от действията, които сте предприели, които са реализирани към момента и да си пожелаем може би наистина новоизбраните кметове там, където все още е в процес тази реформа да бъде осъществявана до край, за да може наистина България да получи така важното европейско финансиране, за да може цялата система да бъде модернизирана.
    Благодаря Ви за отговора.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря.
    Колегите от БСП.
    Имате думата, госпожо Янкова.
    ДОРА ЯНКОВА: Уважаема госпожо председател, госпожо министър, колеги народни представители!
    Във връзка с изменението на Закона за гражданската регистрация и подготовката за изборите до края на месец август трябваше да приключат комисиите, назначени от кметовете с участие на регионалните представители на Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“. Тъй като те са под Вашия ресор, моля да ме информирате във всички ли общини са направени, колко са автоматично заличените и има ли някаква опасност втората алинея, след заличаването, те да отидат в МВР да издадат в рамките на месец септември нови лични карти, тоест - ще се получи сигурно при позициониране на една група хора на друго място, има ли някаква опасност за изкривяване на вота? Надявам се, че това върви под Ваш контрол и наблюдение и какви са резултатите?
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
    Госпожо министър, имате думата.
    ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Благодаря, уважаема госпожо председател.
    Уважаема госпожо Янкова, да, така както бяха предвидени и влезли в сила промените в Закона за гражданската регистрация Главна дирекция „ГРАО“ издаде указания към всички кметове на населени места да извършат необходимите проверки, съгласно новите изисквания на Закона за гражданска регистрация. Имаше ситуации, в които не всички кметове създадоха необходимата организация да учредят т.нар. екипи, работни групи, които да направят проверка, кои от регистрираните лица отговарят на изискванията, включително изискванията, свързани с брой лица, регистрирани по един и същ настоящ адрес по местоживеене.
    Там, където имахме отказ или нежелание от страна на местната власт да реализира тези комисии отново с нарочни указания от министерството през Главна дирекция „ГРАО“ бяха инструктирали областните управители, които създадоха такива комисии и междуведомствени екипи, които извършиха и направиха необходимите проверки.
    В резултата обобщихме получената информация от кметовете и от областните управители и автоматично бяха заличени от избирателните списъци 1 724 лица, за които беше установено, че имаме неправомерно и незаконосъобразна регистрация по настоящ адрес, която всъщност видимо беше направена именно с цел участие в местния вот. Най-много от тези дерегистрации са в област Видин.
    Оттам нататък автоматичната дерегистрация на тези лица е направена и така, както се изисква, съгласно Изборния кодекс и ангажимента, който има министерството чрез Главна дирекция „ГРАО“ до края на тази седмица, до утре, екипите подготвят предварителните избирателни списъци, те ще бъдат изпратени, както изисква закона по надлежния ред на областните управители през следващата седмица, които имат ангажимент до 16 септември да публикуват тези предварителни избирателни списъци по местонахождение, за да може всички граждани да направят необходимите проверки. Паралелно с това, както всеки път при всяка изборна процедура ще бъде дадена възможност тези проверки да се правят онлайн, не само на хартия.
    На този етап нямаме информация, това, което зададохте като допълнителен въпрос, може би там трябва да се обърнете и към екипа на МВР Дирекция „Български документи за самоличност“, които биха могли да Ви кажат дали има такова движение на регистрации. Поне към днешна дата към нас няма подаден сигнал, нямаме информация да има такъв процес, но може би все пак колегите от Дирекция „Български документи за самоличност“ биха могли да дадат повече информация.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви, госпожо министър.
    Госпожо Янкова.
    ДОРА ЯНКОВА: Пак във връзка с подготовката на изборите и дейността на Главна дирекция „ГРАО“ като продължение на този въпрос един допълнителен.
    Тъй като медийно много шумно се отразява, че по-специално в кърджалийските села, това в Смолянска област го няма, като дебат, като мой избирателен район, че видите ли тъй като над сто човека ще избират кмет има по двама или по трима. Дефакто има постоянно живеещи регистрирани хора в тези населени места. Тоест, де юре ги има, а де факто те не живеят там. Това означава ли, че има противоречие с българския закон, където гражданите постоянно са регистрирани на адресна регистрация в България, а живеят някъде другаде? Защото има селища, тук госпожа Караянчева може да ви кажа, ние дебатираме, че малко хора сега живеят, а в регистъра и в ГРАО, и в кметството, и в общината, и в областта тези хора ги има с постоянен адрес. Ние всички знаем, че те са някъде другаде. Какво правим и какво предлагате да се направи? Ще предложите ли промяна в закона, защото по този начин ние разпределяме и бюджета, на определени общини даваме финансов ресурс за брой население, което реално го няма?
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
    Госпожо министър.
    ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Благодаря, госпожо председателстващ.
    Уважаема госпожо Янкова, трябва да разграничим Вашият въпрос в две категории, в два подвъпроса. От една страна – какво е предвидено в закона, какво можем и какво трябва да направим. Първото, от което ние изхождаме е, че ние сме длъжни да изпълняваме закона такъв, какъвто е, а не да го тълкуваме. Така че съгласно последно направените промени в края на изминалия парламентарен сезон, в края на месец юли промените в Изборния кодекс поставиха изискване, което пак казвам – не може да бъде тълкувано от нас, то трябва да бъде изпълнено такова, каквото е, а то гласи, че когато има населено място, в което има регистрирани по постоянен адрес, живеещи минимум сто човека, за това населено място трябва да бъдат проведени избори за пряк избор на кмет. Оттам нататък единственото, което мога да направят в своите функции е първо кметовете на общини да издадат заповед за провеждане на избори в тези населени места, а ние от своя страна, като ангажирани в процеса по отношение на издаване на изборни списъци да отпечатаме съответния избирателен списък.
    Именно затова и в медиите на зададен към мен въпрос, споделих го и на Министерски съвет този проблем, че законът не трябва да бъде тълкуван и не трябва да бъде интерпретиран, защото никой не може да си го позволи това. И докато законът е такъв, какъвто е, очевидно за тези избори той е такъв, освен ако не бъде сезиран под някаква форма Конституционният съд и да не отмени тази разпоредба и да даде възможност да се преценява от съответния общински съвет на населеното място или на общината, в която има по 50-100 населени места с регистрирани над 100 човека, но реално живеещи няма толкова много души на брой, като лица, на които местообитанието е това населено място, до тогава трябва да бъде издадена заповед за всички тези населени места да бъде проведен пряк избор. Именно затова ние представихме тази информация за тези места трябва да бъде издадена заповед.
    От друга страна вече идва въпроса за самата База данни „Население“, която ние сме обсъждали неведнъж и ангажиментите, които има всеки български гражданин, който промени своя постоянен адрес да уведоми съответните власти за своя настоящ адрес. Особено за тези, които живеят или работят временно или постоянно в чужбина са длъжни да регистрират в консулската служба по местоживеене на територията на страната, на която живеят, да бъдат регистрирани. Вие знаете, че беше направен специален ред и механизъм, издадени отново допълнителни указания от ГРАО какъв е редът за извършване на това уведомяване, за да можем да гарантираме, че имаме актуална База данни „Население“. Но единственият в момента механизъм е доброволното желание на всеки български гражданин, независимо дали в момента живее или не в страната ни, да се регистрира или дерегистрира по настоящ адрес.
    Така че оттам идва и вторият подвъпрос, който Вие казахте. Да, това много често се случва, че това са граждани, които по постоянен адрес са регистрирани в малките населени места, но те в момента обитават някъде другаде без да са направили необходимата регистрация.
    Така че това е към момента ситуацията. Ние сме длъжни да спазим закона, тъй като Изборният кодекс не предвижда опцията за т.нар. активна регистрация за изборните списъци, а нашият ангажимент е всички български граждани, независимо, които притежават и отговарят на изискванията да са над 18-годишна възраст и притежават български документ за самоличност, независимо накъде по света се намират, да им бъде дадено право на глас, стига да отговарят, в случая за местните избори, и на изискването за 6-месечната уседналост. Оттам нататък ние не можем да лимитираме правото им на глас и да променяме избирателни списъци.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря, госпожо министър.
    Господин Ахмедов, имате ли въпроси?
    АХМЕД АХМЕДОВ: Нямаме въпроси.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря.
    Отново се връщаме към групата на ГЕРБ.
    Имате думата, госпожо Аврамова.
    ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря, госпожо председателстващ.
    Уважаема госпожо министър, моят въпрос е свързан с програмите за трансгранично сътрудничество. Много се говори, много информация се дава от всички министерства за оперативните програми. Бих искала да разкажете малко повече за програмите за трансгранично сътрудничество, които също генерират и дават немалък финансов ресурс. Имаме вече опит, имаме реализирани проекти, много добре приключили инфраструктурни проекти и проекти с важно оборудване, което е закупено по тези програми.
    Моят въпрос е на какъв етап е одобрението на новите програми за трансгранично сътрудничество? Кога се очаква да стартират те? Има ли риск от загуба на средства в настоящия програмен период? Има ли готовност, работят ли българските общини, които имат право да кандидатстват по тези програми или областни администрации, готвят ли се такива проекти за кандидатстване по програмите за трансгранично сътрудничество?
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
    Имате думата, госпожо министър.
    ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Благодаря и аз.
    Да, факт е, че много често в пространството, тъй като секторните оперативни програми генерират много по-голям бюджет, ресурс, се говори по-често за тях. Така че използвам случая да кажа, че Министерство на регионалното развитие и благоустройството управлява 12 програми за трансгранично, транснационално сътрудничество в различни сектори. Те, макар и с по-малък бюджет в сравнение със секторните оперативни програми, дават голяма възможност на пограничните ни региони, Черноморският басейн, Дунавският басейн да участват също със значими проекти.
    Това, което мога да кажа към днешна дата, добрата новина, която получихме късно снощи е, че вече и последната програма, която не беше одобрена за България е одобрена, а именно Програмата за трансгранично сътрудничество България – Гърция. С това вече нямаме неодобрени програми, по които България участва, по които министерството има функцията на управляващ орган и на партниращ орган.
    Програмите за трансгранично сътрудничество, които министерството управлява са с приблизителен бюджет около 500 милиона и отделно от това вече са големите транснационални, макрорегионални стратегически програми, като Програма „Дунав“, Програма за Черноморския басейн, ЕСПОН, УРБАКТ, ИНТЕРАКТ и т.н.
    По-конкретно по програмите за трансгранично сътрудничество, които са важни за местните ни региони, за пограничните ни региони, това, което мога да кажа, започвайки с програмния период, който завършваме, също още една добра новина, която мога да споделя с вас е, че още към дата края на месец юли успяхме и изпълнихме всички индикатори за разплащане по тези програми, които трябваше да постигнем към края на 2015 година, което означава, че ние вече сме преодолели и няма риск да загубим нито едно евро по тези трансгранични програми. Оттук нататък всяко в повече разплатено ни помага за по-успешно постигане на целта си за разплащане вече през 2016 година. Така че по тези програми няма да имаме проблем с усвояването. Ще ги приключим успешно, надявам се. Те, за разлика от секторните оперативни програми, които приключват 2015 година, по трансграничните имаме година в повече.
    По отношение на новите програми, за които споменах, че вече са одобрени всички, започвам с тези, по които България има водеща роля и министерството е управляващ орган. Това са трите за трансгранично сътрудничество със Сърбия, с Турция и с Македония. По програмата със Сърбия, която има общ бюджет малко над 34 милиона евро вече успяхме и не само, че е одобрена програмата, а буквално веднага след нейното одобрение публикувахме насоки за кандидатстване, покана на всички общини и бенефициенти да участват. Краен срок за тази покана е 18 януари. Направихме го по-дълъг във времето като възможност, защото предвидихме, че все пак в условия на избори трябва да дадем възможност за общините да подготвят добри проекти. Така че можем да финансираме различни проекти и дейности, както в трансгранични, в инфраструктурни проекти, така и в меки мерки за сътрудничество по регионите.
    Аналогична е ситуацията с програмата ни с Македония, тя е с по-малък бюджет, около 20 милиона евро. Очакваме поканата, да бъдем напълно готови, тя е в процедура по съгласуване и ще бъде обявена до края на месеца. Аз даже се надявам и по-рано да успеят колегите. Тук даже зам.-министър Николова потвърждава, че ще успеем и по-рано да обявим тази покана. Тя също ще бъде с краен срок края на януари месец. Отново съобразявайки се с местните избори, за да можем да дадем шанс на новите екипи по места да си формулират добри проекти.
    По отношение на новата програмата за трансгранично сътрудничество с Турция нямам толкова добри новини. Старата програма я довършваме успешно. Новата ни програма е с бюджет малко над 29 милиона евро. Тя също беше одобрена от Европейската комисия през юли месец, но ние отложихме съвместното заседание, отложихме и одобрението на насоките за кандидатстване и публикуването на поканата, защото се налага да проведем сериозни политически консултации на най-високо ниво, на ниво министри на външните работи на двете ни държави поради това, че колегите от Турция поставиха условие, което е категорично неприемливо за българското правителство и най-вече за българските местни власти, а именно в насоките за кандидатстване и в критериите за избор на проекти, които ние ще публикуваме, които да бъдат финансирани по тази програма, да бъдат отстранявани за финансиране тези български общини, които са подали проекти по критерий, ако тази община и съответно общинският съвет е приел декларация за арменския геноцид тези общини автоматично да отпадат от финансиране. Това е крайно неприемливо, недопустимо условие за нас, това е изразената от нас позиция. Не считаме, че политически теми и въпроси трябва да бъдат пречка за изпълнението на важни значими трансгранични проекти. Това е причината, поради която в момента отлагаме и сме временно замразили действията по програмата. Очакваме среща на много високо ниво, на министрите на външните работи, за да можем да изясним този въпрос, тъй като ние също сме категорични, че не можем да отстъпим по този начин. Имаме подкрепата и от Европейската комисия, разбира се, която ни подкрепя, че наистина политически теми и въпроси не могат да бъдат вкарвани при реализацията на проекти с европейско финансиране.
    Следващите програми, по които работим, това са две програми – България – Румъния и България – Гърция, по които водещ управляващ орган са съответно Румъния и Гърция, ние сме партниращ орган. Вчера беше одобрена програмата ни с Гърция. Така че аз се надявам, че до месеците октомври и ноември ще успеем да се организираме с водещата роля от страна на гръцкия управляващ орган. Ние имаме нашата готовност, дали сме своите приоритети, проекти, да обявим първата покана по приоритетните си стратегически оси и проекти, за които ще настояваме. Най-вече настояваме за инфраструктурни проекти, свързани с трансгранични региони и отварянето на нови контролно-пропускателни пунктове.
    По отношение на програмата с Румъния, тя е с най-висок бюджет – 258 милиона евро, вече беше обявена първата покана. Срокът изтече на 1 юни за проектите, а на 30 септември изтича срокът за инвестиционните. Така че в момента сме в процедура по оценка за едните, ще започнем оценителните комисии за следващите и до края на годината ще има одобрени проекти, които ще започнат своята реализация.
    Няма да се спирам на останалите програми, те са по-малки програми. Всички са одобрени и предстоят следващите 6-9 месеца да се обявяват покани. И по програма „Дунав“ и по програмата за Балкани - Средиземно море, и по Черноморския басейн, ЕСПОН, УРБАКТ и ИНТЕРАКТ, така че повече информация сме готови да предоставим по реда на писмения парламентарен контрол.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря, госпожо министър.
    Госпожо Аврамова.
    ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря, госпожо министър.
    Успешен старт на програмата и дай Боже да реализираме едни хубави проекти с нашите съседи!
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
    Колегите от БСП.
    Имате думата, господин Карагьозов.
    КИРЧО КАРАГЬОЗОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги, уважаема госпожо министър.
    В началото на вашето управление на този мандат поехте ангажимент, свързан с енергийната ефективност и по-точно с така широко прокламираното саниране на жилищните блокове. Последва една много добра разяснителна кампания и се започна някаква работа.
    Конкретният ми въпрос е, до какъв етап до този момент се е стигнало и имаме ли вече конкретни резултати и какви са очакванията Ви в тази насока до края на годината?
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
    Госпожо министър, заповядайте.
    ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Благодаря и аз.
    Да, националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, мога да кажа, че към днешна дата имаме сериозна активност от желаещи – потенциални бенефициенти, а и вече сгради, които са в процес на реализация. Над 2 хиляди са регистрираните сдружения и проектите, които са в някаква готовност и над 1 550 са вече реално сключените договори, по които изпълнители са или в изборна процедура или са вече в реална процедура по енергийно, техническо обследване. Други са в процес на строителство. Както знаете, вече имаме и първата завършена сграда, предстоят още няколко.
    Това, което предполагам, че в следващите месеци, до края на годината очакваме броят на сградите, които ще са одобрени и в процес на реализация да достигне 2 хиляди, съответно да могат да бъдат завършени немалък брой сгради.
    Това, което ще направим от следващата година от януари, ще разширим кръга на бенефициентите и вече ще могат да кандидатстват и по-малките сгради – тези сгради, които съответно отговарят на критерия за многофамилна жилищна сграда, но са с по-малък брой етажи от тези, които сега в момента финансираме приоритетно.
    Отделно от това вече в отворената ни покана към общините със средства от Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020“ имаме предвиден ресурс за допълнителни мерки за енергийна ефективност на публични сгради, на частни сгради, както и на сгради паметници на културата, които са особено по централните градски части на градовете. Така че това ще са всъщност допълнителни 300 милиона, които ще инвестираме отново в енергийна ефективност в сградния фонд. По програмата с европейско финансиране ще можем да правим вече и тухлените сгради под 36 апартамента, за да можем изцяло да завършим цикъла и максимален финансов ресурс да насочим към този важен приоритет енергийна ефективност.
    Използвам случая да кажа, че тази година довършваме и програмата за саниране, която беше започната със средства от европейските фондове по линия на Оперативна програма „Регионално развитие”. Там вече имаме 40 сгради, които са на строителен етап и се извършват дейностите по саниране. В момента 111 сгради са в процедура по избор на изпълнители, така че се надяваме до края на месец септември те да имат избран изпълнител и също да запознат техните дейности и до края на годината да бъдат реализирани. Имаме и готовност за още 62 от тези сгради да бъдат проведени процедури за избор на изпълнители. Така че задача максимум е да успеем с тези около 200 сгради, но тъй като идва зимата, не навсякъде успяваме да избираме изпълнители поради липса на желаещи, но и половината да успеем да направим до края на тази година ще бъде страхотен успех. Все пак тази приоритетна ос беше замразена за година и половина, спомняте си, не се случваше, така че ние се опитваме за девет месеца да реализираме проекти, които трябваше да бъдат реализирани за две години и девет месеца. Надяваме се максимален брой сгради да успеем. Тези, които не успеем, ще отидат съответно към новата оперативна програма или към националната, в зависимост дали са тухлени или панелни, така че в крайна сметка да направим необходимото всички сгради да имат своето равноправно участие.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря.
    Имате думата.
    КИРЧО КАРАГЬОЗОВ: Благодаря за отговора, макар че цифрите, които ни съобщихте не са впечатляващо големи и от срещите, които имам искам да Ви кажа, че има известно разочарование в хората с оглед темповете, които им се струват твърде бавни. Така че ако има някакви други бюрократични пречки, хубаво е да помислим, за да ги отстраним заедно, било то даже и нормативно. Виждам тук промени в закона, който след малко ще гледаме. Мисля, че това са неща, които взаимно можем да отстраним, за да се достигне по-добър резултат.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
    Госпожо министър.
    ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Благодаря Ви и аз.
    Със сигурност и на мен и на вас ни се иска много по-бързо да се случват нещата. Само че все пак, когато изразходваме публичен ресурс ние сме длъжни да спазваме Закона за обществени поръчки. Причината е да не са чак толкова много на брой сградите, които реално се ремонтират и именно в това, че все пак Законът за обществени поръчки изисква да се спазват минимални срокове, като предварително обявление, като процедура, избор, обжалване и т.н., процедури, които в най-добрият случай траят около шест месеца и то след като за всяка една от сградите има направено технически енергийно обследване.
    Аз мисля, че сега вече, когато се е завъртяло колелото и когато общините избраха включително с по-голям обхват за повече на брой сгради одитори, експерти, които да правят енергийните и технически обследвания, това ще ускори процеса и вече следващата година всяка една сграда доста по-бързо ще бъде готова вече за самите ремонтни дейности, но очаквахме, че няма как, предвид, че имаме закон, обжалвания, които удължават процеса във времето. Това не е бюрократична спънка, това просто е спазването на Закона за обществени поръчки.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря.
    Колегите от ДПС.
    АХМЕД АХМЕДОВ: Нямаме въпроси.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Господин Марков, заповядайте.
    КОСТАДИН МАРКОВ: Уважаема госпожо министър, уважаеми колеги, по медиите някъде срещнах, че „Региони в растеж“ ще отпуска средства на частни собственици на сгради, паметници на културата. Бих искал да разбера дали това е вярно и ако е вярно – малко повече по тази тема.
    ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Благодаря.
    Така, както отговорих на предишния въпрос, свързан с енергийната ефективност, това, което разширихме, като обхват на допустими разходи, освен мерките, които даваме възможност през общините вече напълно на децентрализиран принцип да изпълняват за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, общините до сега имаха възможност да финансирате сгради – публична собственост, като детски градини, училища, културни, здравни и други институции. В този програмен период разширихме допустимостта на сградите и вече всяка една от общините бенефициенти – 39-те общини бенефициенти на първа приоритетна ос за градско развитие в своя списък с проекти за енергийна ефективност имат възможност да включат всички сгради публична собственост, включително да кажем сградата на Полицията, сградата на Агенцията за социално подпомагане, всички структури, включително на централната администрация, която се намира на територията на съответната община и които имат нужда да бъдат санирани. Всичко това го правим с цел целият сграден фонд, цялата публична и общинска собственост на територията на съответната община да бъде санирана и съответно да бъдат направени мерките за енергийна ефективност.
    Като част от мерките и дейностите, които ще бъдат финансирани за многофамилните жилищни сгради също там разширяваме обхвата и даваме възможност, когато една жилищна сграда е частна собственост, но е паметник на културата, също да може да получи безвъзмездно финансиране в рамките на програмата, но там има допълнително условие – спазването на изискванията на Закона за паметници на културата и при тези сгради няма да се прави външно саниране, за тези сгради ще се правят по-специфични мерки за енергийна ефективност, но за тях също ще се правят енергийни одити, обследвания. Но има допълнителен компонент, свързан с това да съхраним паметника на културата, но да направим сградата, да бъде ремонтирана, обновена и енергийно ефективна. Така че отговорът ми е – да. А как ще се случи това? Бенефициент на всички средства са 39-те града, те са и междинни звена. Вие знаете, че делегирахме тези правомощия, имат първи срок до 15 септември, после януари и т.н. да представят своите инвестиционни програми. В своите инвестиционни програми те трябва да дадат списъка с проекти, които са приоритизирали като инвестиции в различните области – енергийна ефективност, градски транспорт, градска среда и т.н. А вече те сами ще изберат кои сгради, с какъв процент за общините, вече на тези, на които сме делегирали изцяло възможността да избират конкретните проекти, чрез които ще реализират своята инвестиционна програма.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви, госпожо министър.
    С това приключи кръга от въпроси.
    Благодаря за участието на колегите от министерството.
    Преминаваме към следващата точка.


    2. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за управление на етажната собственост, № 502-01-56, внесен от Министерски съвет на 06.07.2015 г.

    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Таня Милева и Гергана Благиева ще представят законопроекта.
    Имате думата.
    ТАНЯ МИЛЕВА: Добър ден!
    Госпожо председател, госпожи и господа народни представители, ще представя на вашето внимание Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за етажната собственост. Както господин Карагьозов преди малко отбеляза, целта е да бъдат извършени съответните прецизирания на текстовете и по отношение прилагането на Националната програма за енергийна ефективност.
    Предвид, че вие сте се запознали с мотивите към него, ще представя съвсем накратко някои от основните промени.
    На първо място са предложени изменения в задълженията на собствениците по отношение поддържането на сградата с оглед осигуряване безопасната експлоатация на всичките съоръжения и инсталации в нея, да не извършват дейности в общите части на сградата, които нарушават тяхната цялост и архитектурен вид.
    На следващо място, с оглед подобряване на комуникацията в етажната собственост сме предвидили да се извършва кореспонденция и по електронен път. Прецизирана е възможността по отношение избора на управител, съответно управителен съвет в 6-месечен срок от въвеждането на сградата в експлоатация, с оглед осигуряване своевременното управление на етажната собственост.
    Освен това сме предвидили възможност да бъдат възлагани на юридически лица управлението на етажната собственост, като по този начин в случай, че има желание и воля от страна на собствениците да бъде предоставено на специализирани компании за управление на етажната собственост.
    Отделно от това измененията ще позволят да бъдат регистрирани сдружения на собствениците за няколко сгради в режим на етажна собственост, които са изпълнени при свързано застрояване по смисъла на ЗУТ.
    Предвиждаме и освобождаване от прилагане на Закона за счетоводството по отношение на сдруженията, които извършват определени дейности, посочени в чл. 25, ал. 1.
    Друга промяна е по отношение възможността при поискване да бъде издавано на собствениците документ за наличието или липсата на задължения към етажната собственост. Въведен е текст, с който сме регламентирали, че при промяна собствеността на самостоятелен обект от етажната собственост членството в сдружението да се прехвърля на новия собственик, като за задълженията ще отговаря старият собственик. В случай, че те са станали изискуеми при промяна на собствеността, освен ако не е уговорено нещо друго.
    Освен това сме въвели и ред за осигуряване на достъп от собствениците за реализиране на определени дейности, които са свързани с извършване на необходимите проучвателни, проектни, измервателни, строителни и монтажни работи. Отделно от това сме въвели нови административно-наказателни разпоредби при неизпълнение например на задължение по закона, като към този момент считаме, че предвидените глоби и имуществени санкции ще допринесат до дисциплиниращ ефект спрямо адресатите на законопроекта и въобще на прилагането на закона.
    В общи линии това е накратко представянето.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
    Колеги, има постъпило становище по проекта от Национално сдружение на общините в Република България. Те имат своите предложения по съответните параграфи, както и притеснението им относно сериозните глоби, които предвижда законопроекта по отношение на кмета. Надявам се, че ще вземете отношение и колегите, ако имат коментар по законопроекта.
    Имате думата. Желае ли някой да вземе отношение?
    КИРЧО КАРАГЬОЗОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги, уважаеми представители на министерството. Ние по принцип ще подкрепим този законопроект.
    Този закон от 2009 година всяка година го допълваме и изменяме и явно не можем да налучкаме най-добрата формула, за да се постигне консенсус и да се намери най-точното решение на отношенията в етажната собственост, а това е една твърде деликатна тема. Юристите знаем, че е много трудно да се намери точната формулировка.
    Аз лично приветствам в голямата си част промените, но имаме определени забележки. Първата ми е относно начина на уведомяване и достигане на решението до всички етажни собственици. Мисля, че начина, по който вие предлагате, тоест – с представяне на протокол на всички етажни собственици, е твърде тромав и много трудно би бил осъществим. Макар че в текста е записано, че ако няма представен адрес, на който да се изпрати, счита се за уведомен с оглед разлепването му на видно място на протокола, всички знаем, че уведомяването на решението е едно от възловите места при обжалване на самите решения. И ако не е много точно прецизиран начина на уведомяване за решението в много случаи се търси да се докаже пред съда, че не е било уведомено съответно лицето и не е знаело за решението, което води до отмяна по съдебен път на съответното решение.
    Така че аз мисля, че тук би могло още малко да се поработи и да се потърси по-точната формула на уведомяване за това решение, за да не се стига до там, че да има отмяна на решенията и една дълга административна и съдебна процедура.
    Лично на мен не ми е много ясно, създава се т. 18 и т. 19 – „като задължение се грижи за безопасната експлоатация на всички съоръжения, инсталации в сградата“. Това е едно пожелание, доста общо е казано да се грижат за всички съоръжения и инсталации в сградата, защото как да се грижа аз за инсталациите и съоръженията, които се намират в съседното жилище примерно? Тук може би също трябва да се помисли.
    Не намирам за твърде удачно при вписването да се посочват имейл адреси. Хубаво е електронното общуване, но съгласете се, че в много блокове живеят много възрастни хора и едва намираме хора да съставим такъв управителен съвет и е много трудно тези хора, които в много случаи нямат такива имейл адреси, които да посочват. Така че би било хубаво всички да го правят, но едва ли ще може да се случи. В този случай ще остане едно пожелание. Още повече е записано, че всички членове на управителния съвет.
    РЕПЛИКИ: Пожелателно е.
    КИРЧО КАРАГЬОЗОВ: Не е пожелателно.
    Присъединявам се към становището на Национално сдружение на общините в Република България относно размера на наказанията. Съгласете се с мен, че не може да бъдат различни наказанията за почти еднакви нарушения по този закон, както на кметовете, така и на членовете на управителни съвети и на самия управител. Така че тук трябва също да прецизираме тежестта на нарушението, какво застрашава в единия и в другия случай и съответно да прецизираме размера на наказанието.
    Има и други неща, но ще спра до тук. Относно заповедта на кмета, когато касае извършване на неотложни ремонти. Ние му даваме срок до два месеца той да се произнесе и да задължи собствениците и три месеца да се изпълни това. Някак си във времето не са сложени добре нещата според мен, така че тук трябва да се помисли. Още повече, че тук ние виждаме намесата му при положение, че възникват неотложни действия, свързани и застрашаващи здравето на хората. Примерно някакъв корниз се вижда, че се е отцепил от края или пък има надвиснали керемиди, съобщава се за това, че трябва да се ремонтира спешно покрива и да чакаме кметът да издаде заповед два месеца, ако не са го направили самите собственици. Тук според мен трябва да се прецизира този срок и той да бъде много по-кратък, за да може евентуално това задължение на етажните собственици за отстраняването на тези неотложни ремонти да се извърши и те да си предотвратят съответно нежелателни последици.
    Това са ми забележките. Ние съответно ще си направим предложенията между първо и второ четене. Но по принцип подкрепяме предложения проект.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви, господин Карагьозов.
    Вносителите.
    ТАНЯ МИЛЕВА: Благодаря, госпожо председател.
    Благодаря и на господин Карагьозов.
    Бих искала да кажа, че ще приемем всяка една по-добра формулировка в случай, че намерим такава. Наистина по отношение на имейл адресите водещото при това предложение, с оглед обстоятелството, че много често извън страната живеят собствениците на имотите, всъщност само някои от съседите се грижи за техния апартамент или обект и затова сме наблегнали на комуникацията по имел с оглед обстоятелството, че е по-лесна директната комуникация със собственика. Особено сега напоследък по отношение на прилагането и на националната програма го констатирахме като една възможност, която да я предвидим. Настина постарали сме се да не бъде задължителен елемент. Така че това е една от причините.
    По отношение на уведомяването, наистина предвид, че това е един от важните моменти с оглед срока за обжалването впоследствие на решенията, опитахме се да обхванем всички хипотези, които биха могли да съществуват. Дали сме успели, може би не сме така, че ще приемем всяко едно конструктивно предложение. Моментът на уведомяване е много важен по отношение последващото съответно изпълнение или падане, грубо казано, на решенията на общото събрание.
    По отношение размера на наказанията, ние към този момент не сме се запознали със становището на Национално сдружение на общините в Република България. Все пак предложения размер на глобите и на имуществените санкции сме се постарали да не е толкова завишен. Но може би след като се запознаем със становището ще можем да вземем отношение по тях.
    По отношение на предложения срок, ние много сме го мислили, но все пак това е изключително чувствителна материя, така че сме се постарали да не бъдем толкова императивни в това, което предлагаме.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Други колеги, които ще вземат отношение?
    Господин Проданов, имате думата.
    ДОБРОМИР ПРОДАНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
    Аз ще бъда кратък и няма да се впускам в коментара на отделни текстове. Искам да изразя нашата подкрепа на групата на ГЕРБ за законопроекта.
    Тук следва да се гледа духа на предложените промени, а те наистина са с оглед по-голямата прецизност. В действителност от 2009 година с този закон, както и колегата отбеляза, като че ли не може да налучкаме верният смисъл, текст. Но пък на мен ми се струва, че със стартирането на Националната програма за енергийна ефективност тогава и самите хора – собственици, ползватели, започнаха и оцениха смисъла и значението на закона. В тази връзка изразявам удовлетвореност от доста от предложенията. Разбира се ние, цялата група, ще бъдем активни при коментара, обсъждането, евентуалното гласуване на всички онези разумни предложения, които ще бъдат дадени.
    Искам само да спомена с изключително задоволство с оглед промените и задължението на собствениците по отношение на поддържането на сградата в техническо състояние, отговарящо на изискванията на чл. 169, ал. 1 от ЗУТ. Нагледали сме се на какви ли не небивалици, какви ли не странности в тези блокове. Смятам, че едни такива текстове ще могат до голяма степен да въдворят ред в отношенията, най-вече с оглед задълженията на етажната собственост, както и текста относно прехвърлянето на членството на новия собственик и най-вече във втората част, че задълженията към сдружението ще бъдат на стария. Смятам, че с един такъв изричен текст в закона ще се въдвори ред в много от отношенията, които и сега съществуват при промяната на собствеността в сгради етажна собственост. За да не се спирам на всяко едно от предложенията пак заявявам нашата подкрепа към законопроекта и готовността ни действително да водим един ползотворен дебат между първо и второ четене с оглед изчистването на всички онези текстове, които и колегите или пък някои от нас притесняват.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Колеги, желаете ли да вземете отношение.
    ТАНЯ МИЛЕВА: Освен да благодаря за сътрудничеството, което ни беше декларирано и наистина ще разчитаме на съвместни усилия да постигнем едни добри текстове, които да подобрят законопроекта.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Госпожа Янкова.
    ДОРА ЯНКОВА: Няколко неща във връзка с тревога с прилагането на законопроекта и промените.
    Първо, по отношение на делегиране управлението на етажната собственост. От къде сте черпили опит? Това наложени добри практики ли са? Моето притеснение е, че и това можем да го превърнем в бизнес и да притесним хората, които в определени жилищни блокове, кооперации, както постановява законът да даде изкривяване в отношенията между хората.
    Давам си сметка, че обществото ни е в момента не толкова солидарно и не толкова интегрирано. Малко солени са глобите и от опит ще ви кажа, че по-специално при § 27, който сте записали – допустимостта, с което задължаваме при решение да се прави проект или достъп до собствеността, не влизаме ли в противоречие с неприкосновеността на собствеността? Защо го казвам, че ще бъде трудно и прилагането? Кметът трябва да издаде една заповед, след това кметът да изконтролира заповедта. Тоест, имаме три заповеди на кмета, свързани с различни действия, които в съда могат взаимно да се отрекат.
    Аз ви разбирам, че и сега със санирането и с дейността на етажната собственост и с отношенията между хората се налага дисциплиниране на средата. Но имам притеснение, че това може да я изкривява. В търсенето на едни колективни отношения, по-спокойни отношения между самите хора. Това ми е притеснението, ако делегираме на някой да управлява собствеността от името на управителния съвет, пък той реши да си проектира нещо и след това трябва да го задължим да влезе в къщите на всеки в зависимост от това какъв е бизнеса може би трябва да регламентираме кои имат право да получат това право да управляват собственост. Според мен това трябва да бъдат или неправителствени организации с обществен характер, които да са в регистъра на правосъдието или кои са тези, на които можем да го дадем. Това може да стане един бизнес – да се влезе, да се огледат къщите и това да не е добре. Тук трябва да видим кой може да го получи.
    Аз лично ще се въздържа и ще се включа в дейността като въпроси и може би по-бавно да върви законопроектът като промяна. Има необходимост да се дисциплинира средата, но имаме своите притеснения.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
    Госпожа Милева, имате думата.
    ТАНЯ МИЛЕВА: Благодаря Ви.
    Госпожо Янкова, ако ми позволите да отговоря на поставените от Вас въпроси.
    По отношение възможността да бъде делегирано на юридически лица. По време на съгласуването на законопроекта и неговото обществено обсъждане и на портала за обществени консултации постъпиха множество предложения, становища и част от тях съдържаха това предложение да бъде възложено на някой различен от етажната собственост. В нашето предложение то е дадено като правна възможност, по преценка на самата етажна собственост тя може да вземе подобно решение и това не е задължително.
    Иначе доколко би могло да се изкриви, на практика това аз лично не се наемам да кажа и се надявам да не се стигне до там. Така че ще помислим и ние върху някакви други такива текстове, които да предотвратят това, което евентуално изразявате като съмнение.
    По отношение на размера на глобите, казаха, че ще погледнем становището на Национално сдружение на общините в Република България и ще преценим все пак дали съответства размерът на това, което ние сме предложили.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви, госпожо Милева.
    Колеги, преминаваме към гласуване.
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за управление на етажната собственост, № 502-01-56, внесен от Министерски съвет на 06.07.2015 г.
    Който е „За“, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 9; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 2.
    Приема се. Благодаря ви за днешната работа.
    С това изчерпахме днешния дневен ред. Довиждане!

    (Заседанието завърши в 15.50 часа.)


    ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА,
    БЛАГОУСТРОЙСТВО
    И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:



    /Ирена Коцева/
    Форма за търсене
    Ключова дума