Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
П Р О Т О К О Л
№ 4
от заседание на
Комисията по регионална политика, благоустройство
и местно самоуправление
18 февруари 2016 година
Дневен ред:
1. Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, №502-01-101, внесен от Министерски съвет, приет на първо гласуване на 04. 02. 2016 г., (за второ гласуване).
Дневен ред:
1. Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, №502-01-101, внесен от Министерски съвет, приет на първо гласуване на 04. 02. 2016 г., (за второ гласуване).
(Заседанието на комисията започна в 15.35 часа и се ръководи от председателя господин Найден Зеленогорски и от госпожа Ирена Коцева заместник–председател на Комисията по регионална политика, благоустройство местно самоуправление.)
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Колеги, предлагам да започваме.
Моля да гласуваме дневния ред: Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, №502-01-101, внесен от Министерски съвет, приет на първо гласуване на 04. 02. 2016 г., (за второ гласуване).
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 14; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
Приема се дневният ред.
Наши гости са: От Министерство на туризма – заместник-министър Александър Манолев; госпожа Албена Михайлова – главен секретар, госпожа Екатерина Дацова – директор на Дирекция „Правна“.
От Министерство на регионалното развитие и благоустройството – господин Николай Нанков – заместник-министър; госпожа Таня Милева – началник кабинет; госпожа Мирослава Владимирова – директор на Дирекция „Концесии“.
От неправителствени организации: Димитър Кацов – „Движение за устойчив туризъм; Димитър Канариев – Национална асоциация „Българско Черноморие“; Ваня Бижева – Балкански център за устойчивост и екоинженеринг; Методи Митев – Балкански институт за възстановяване и развитие; Люба Батенбергска – Гражданска инициатива „Да спасим Гарадере“; Петко Цветков – Политическа партия „Зелените“.
Има достатъчно представители на неправителствените организации, за да обсъждаме тези изключително важни теми, които си поставяме между първо и второ четене.
Да започнем по доклада.
Буквално допреди минута имаше още работа между Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на туризма по някои предложения и ние с госпожа Коцева и с вносителите ще изтеглим част от тях, за да се получи максимално съгласие между министерствата да не стане така, че заравяме някакви мини, от които после не можем да се спасим.
Ще помоля госпожа Ирена Коцева да продължи воденето на заседанието.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Закон за изменение и допълнение на Закона за устройство на Черноморското крайбрежие. Гласуваме наименованието на закона.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 14; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
Приема се.
§ 1. В § 1 няма постъпили предложения.
Гласуваме.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 14; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
Приема се.
§ 2. Има постъпили предложения от народния представител Иван Станков, предложения от народния представител Гроздан Караджов и група народни представители, предложения от Найден Зеленогорски и група народни представители.
Имате думата. Желаещи да вземат отношение?
Господин Караджов, ако желаете да вземете отношение, като вносител.
ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Уважаеми дами и господа, както знаете чл. 7 на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие урежда отдаването на концесия на морските плажове или на части от тях. Предвид това, че Българското черноморско крайбрежие очевидно е силно презастроено и на практика не останаха почти никакви възможности за природосъобразен туризъм и там, където ги има има сериозни напъни чрез различните начини, които дава този закон да се взимат под концесии или под наем такива морски плажове и съответно да се създават обекти върху тях или да се застрояват с временни или постоянни постройки, предлагаме да се създаде една нова ал. 12, която гласи: „(12) Не се предоставят на концесия или под наем морски плажове за природо съобразен туризъм, включени в приложение № 1.“.
Моля ви да го подкрепите, тъй като и без това са останали само няколко такива места на нашето Черноморие.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви, господин Караджов.
Използвам правото си като част от вносителите, нашето предложение и идентично, както и на колегата Иван Станков.
Ако желаете, господин Станков, Вие също с аргументи.
ИВАН СТАНКОВ: Благодаря.
Аз нямам какво да добавя, защото съдържанието е абсолютно същото.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Аз предлагам да гласуваме анблок предложенията. По своя смисъл те не се различават едно от друго.
Господин Марков, имате думата.
КОСТАДИН МАРКОВ: Аз също съм подписал това предложение.
Извинявам се за наивния въпрос, но как ги стопанисваме тези плажове впоследствие? По-нататък ли е регламентирано.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Има го в закона.
Министерство на туризма, коментар.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Има го в доклада.
КОСТАДИН МАРКОВ: Разбрах.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Двете министерства, по направените предложения по § 2?
Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Съгласни сме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Министерство на туризма.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Съгласни сме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Колеги, гласуваме анблок целия § 2, заедно с предложенията.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 15; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
Прима се.
§ 3, § 4, § 5 – няма допълнителни предложения.
По вносител. Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Министерство на туризма.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Съгласни сме.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Съгласни сме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Колеги, подлагам на гласуване трите параграфа - § 3, § 4 и § 5.
Двете министерства са съгласни.
Колеги, който е „За“, моля да гласува.
Гласували: „За“ – 14; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
Приемат се.
§ 6. Има едно предложение, което може би е чисто редакционно.
В ал. 2 да отпадне Министерство на регионалното развитие и благоустройството, като част от конкурсна комисия, поради това, че прехвърляме всичко към Министерството на туризма. Пропуск, който сме допуснали. Действащият текст е пренесен.
Двете министерства, по това мое предложение?
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Съгласни сме.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Съгласни сме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Колеги, желаещи да вземат отношение?
Госпожа Янкова.
ДОРА ЯНКОВА: Господин председател, госпожо председателстващ, уважаеми колеги народни представители, представители на министерствата, госпожи и господа.
Имам един въпрос към вносителя Министерския съвет в лицето, може би на заместник-министрите. В мотивите на предоставения законопроект беше записано, че е част от цялостна концепция за концесиите и стопанисване на плажовете и че тъй като такава концепция няма, а измененията в този законопроект са чисто механични – промяна от едно министерство в друго, като устройствен, моят въпрос към вас е, консултиран ли е с европейската администрация, тъй като предоставения законопроект не е съобразен с транспонирането на Директива 2014/23 на Европейския парламент от 26 февруари 2014 година за възлагане на договори за концесии? Предвид, че Министерският съвет е определил компетентния орган, която следва да я транспонира, до сега беше Министерство на регионалното развитие и благоустройството, поставените срокове април 2016 година безспорно се дава една промяна на смяна на това кой ще подготвя концесиите и безспорно Министерският съвет ги финализира в обхвата на директивата е записано, че в националното законодателство относно концесиите на морски плажове трябва да бъде в пълно съответствие с изискванията на директивата и тя да не се прави с промени на парче.
Още повече, че в момента Министерство на туризма отлага решаването на много проблеми, ние виртуално чуваме от кръгли маси съображенията на министъра и позициите. Ние документално с актове на министерството, на Министерския съвет нямаме никаква концепция по отношение на стопанисване на самите плажове и тук въпросът е ние отиваме в едно нерешаване на наболели проблеми с изменението на този законопроект, без да са ясни целите нещо, че ще се променя с някаква генерална концепция. Министерство на туризма няма своя разписана визия.
След приемането, моето предложение е, че в този случай ние механично сменяме едно министерство с друго. Последователна ми е позицията и от първо четене, и от пленарна зала. В тази ситуация какво означава, че ние, за да нямаме съобразно тази директива работа на парче, ще трябва да има нов Закон за морските концесии или за концесиите като цяло и впоследствие на специалния – закона за устройството – втори етап на промяна, за която не знаем нито визията, нито философията. Чувствам се като шаран, казвам ви, на суша, на плаж, неохраняем плаж. Защото единствено знам, че ще се смени единият с другия министър. И затова моето предложение е тук народните представители, така да приключим с приемането на този член, тъй като до § 2 според мен съвсем логично и нормално е да дадем възможности да не се предоставят концесии. В момента е актуално, и под наем плажовете за природосъобразен туризъм. И да приемем един единствен параграф, че след приемането на цялостна концепция от Министерския съвет, след нейното прогласяване, да се даде една ясна концепция и на промяна в Закона за устройство на Черноморското крайбрежие и да дадем един срок да не се тревожат нито летовници, нито концесионери, нито играчите там, които се занимават с бизнеса, свързан с туризма от 1 януари 2017 година. До тогава да ни дадете едно ясно регламентирано законодателно решение.
Приключих.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Това го смятам като процедурно предложение – да прекратим гледането на този член.
ДОРА ЯНКОВА: И изобщо оттук насетне гледането на всички членове.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Колеги, подлагам на гласуване предложение, направено от госпожа Дора Анкова да прекратим гледането на внесения законопроект.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 3; „Против“ – 10; „Въздържали се“ – 2.
Предложението не е прието.
Продължаваме нататък.
§ 7, § 8, § 9, § 10 – няма постъпили предложения.
Моля становище на Министерство на регионалното развитие и благоустройството по тези параграфи.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Един въпрос, госпожо председател, уважаеми народни представители.
§ 6, чл. 8ж, ал. 2 беше ли гласуван в редакцията, която Вие предложихте?
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Да.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Нямаме бележки по другите текстове.
Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Министерство на туризма.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Също нямаме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Колеги, преминаваме към гласуване анблок на параграфите, които преди малко прочетох, поради това, че те са по вносител и няма постъпили предложения.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 13; „Против“ – 2; „Въздържали се“ – 1.
Благодаря ви.
В § 11 има постъпили предложения от Найден Зеленогорски - В чл. 8о, ал. 3 се отменя.
Коментар на Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Министерство на туризма.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Колеги, преминаваме към гласуване предложението на Найден Зеленогорски и група народни представители чл 8о, ал. 3 се отменя.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 10; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 5.
Предложението на Найден Зеленогорски и група народни представители е прието.
Гласуваме целия § 11.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 10; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 4.
Приема се.
Предложение за създаване на нов § 11а. Предложение от народния представител Найден Зеленогорски и група народни представители.
Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Министерство на туризма.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Колеги, преминаваме към гласуване за създаване на нов § 11а.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 2.
Предложение на народния представител Иван Станков в чл. 10, предложение на народния представител Гроздан Караджов в чл. 10 и на господин Зеленогорски в тази посока - § 11б.
Някой от вносителите да вземе отношение, желае ли?
Не виждам.
Министерствата по направените предложения и доклада?
ИВАН СТАНКОВ: Уважаеми господин председател, госпожо заместник-председател, господин заместник-министър, същественото тук в нашето предложение е, че става дума за природосъобразен туризъм. Аз видях тук в становището едно възражение срещу това, че не е достатъчно добре обосновано „природосъобразен туризъм“. Смятам, че няма какво повече от това да се обоснове какво значи природосъобразен. Аз не знам от какво е продиктувано това възражение тук срещу природосъбразен. Това е девствена природа, свободно плажуване там, така че аз смятам, че нещата са много ясни. Друго не мога да кажа.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Двете министерства, искаме становище по направените предложения.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Подкрепяме.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Колеги, преминаваме към гласуване анблок и трите предложения – те са в един стил.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 10; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 4.
Благодаря ви.
Преминаваме към § 12.
В § 12 има постъпило предложение от народния представител Найден Зеленогорски и групи народни представители.
Становище на Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Подкрепяме предложението на Найден Зеленогорски и група народни представители.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Министерство на туризма.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Колеги, преминаваме към гласуване на предложението на Найден Зеленогорски, както и текста на вносителя, който подкрепяме по принцип.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 15; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
Благодаря ви.
Преминаваме към § 13. Има направено предложение от народния представител Иван Станков, Гроздан Караджов, Найден Зеленогорски.
Министерство на регионалното развитие и благоустройството по тези предложения. Подкрепяте. Благодаря.
Министерство на туризма по тези предложения. Подкрепяте. Благодаря Ви.
Колеги, гласуваме направените предложения, заедно с текста на вносителя, подкрепен по принцип.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 2.
Преминаваме към § 14. Предложение от Найден Зеленогорски § 14 да отпадне.
Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Министерство на туризма.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Благодаря Ви.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Колеги, гласуваме предложение на Найден Зеленогорски и група народни представители да отпадне § 14.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 10; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 4.
§ 15. Има постъпило предложение от Найден Зеленогорски и група народни представители за отпадане да отпадне § 15.
Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Отново подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Министерство на туризма.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Колеги, гласуваме предложение § 15 да отпадне.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 2.
Благодаря ви.
Създаване на нов чл. 23а и чл. 24. Имаме предложение от народния представител Гроздан Караджов и група народни представители.
Ще дам думата на експерта на комисията.
СТЕФАН ТОДОРОВ: Благодаря, госпожо председател.
Коментирахме с колегите от двете министерства и с колегите тук в Народното събрание, по принцип идеята се възприема, тя предлага в двете хипотези налагане на принудителни административни мерки в определените случаи, които се визират в предложенията на народните представители. С оглед обаче оформяне на текстовете съобразно изискванията на Закона за административните нарушения и наказания, респективно Закона за нормативните актове по отношение на начина, по който следва да бъдат изписани принудителни административни мерки съобразно практиката на Народното събрание си позволяваме да ви предложим една редакция, която да обедини тази идея и да направи едно преподреждане на текстовете, тъй като по правило мерките за административна принуда трябва да предшестват текстовете, които са за административно-наказателните разпоредби. В тази връзка главата, която в момента е озаглавена „Административно-наказателни разпоредби“ трябва да се преименува, тоест комисията да възприеме едно предложение да промени наименованието на принудителни административни мерки и административно-наказателни разпоредби и респективно текстовете, които се предлагат от народните представители в двата отделни члена трябва да бъдат изведени като отделен член преди чл. 23, тоест – реално да стане един чл. 22е, като последваща номерация от предишните с една редакция, която, ако позволите – да прочета и ако се възприеме, може да се запише като формално предложение за редакция на комисията.
Първо, да се предложи създаване на нов параграф преди § 14, с който да се измени наименованието на Глава пета така: Принудителни административни мерки и административно-наказателни разпоредби. Да се създаде нов следващ § 13б, по номерация, както следва, впоследствие ще бъде преномериран: Създава се чл. 22е. Чл. 22е, ал. 1 – министърът на туризма или оправомощени от него длъжностни лица прилагат принудителни административни мерки в случаите на ограничаване на свободния и безплатен достъп до морски плаж.
Второ. Ограничаване на зоната от активната плажна площ за свободно разполагане на плажни принадлежности от страна на посетителите и/или равностойния й достъп до морето.
Трето. Надвишаване на допустимата площ на преместваемите обекти и/или на допълнителната търговска площ на площта на морския плаж.
Тоест, това са хипотезите, които се визират в предложенията на вносителите. Аз съм си позволил да предложа редакция по начина, по който те са записани в закона като хипотези, по които може да се предизвикат нарушения, респективно принудителни административни мерки.
Следващата втора алинея – прилагането на принудителни административни мерки се извършва с мотивирана заповед на министъра на туризма или на оправомощени от него длъжностни лица.
Алинея 3. В заповедта по ал. 2 се определя вида на принудителната административна мярка и начина на прилагането й.
Алинея 4. Заповедта за прилагане на принудителни административни мерки подлежи на незабавно изпълнение.
Алинея 5. Заповедта по ал. 2 може да се обжалва от заинтересованите лица по реда на Административно-процесуалния кодекс.
Алинея 6. Обжалването на заповедта по ал. 2 не спира изпълнението й.
Тоест, предполагам, че това ви е идеята, но начина, по който е предложено в два отделни члена от съществуващите административно-наказателни разпоредби да се правят допълнения за принудителни административни мерки от правно-техническа гледна точка просто трябва да се изведе отделно и в тази връзка си позволих да предложа тази редакция.
Да обърна внимание, че не може, както вие сте предложили – актосъставителя, това трябва да е или органа или оправомощени от него длъжностни лица да налагат съответните принудителни мерки. Предполагам, че е в същия смисъл, в който го предлагате.
Възприемате редакцията? Благодаря.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Двете министерства във връзка с това, което чухте като експертно предложение да бъде променено.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Предложението на господин Караджов и на е подкрепено от нас. Считаме, че от редакцията, която господин Тодоров изчете, която е в унисон със Закона за нормативните актове и със Закона за нормативните нарушения и наказания е абсолютно логична и сме твърдо „За“.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Министерство на туризма.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Ние също подкрепяме предложението на господин Кароджов, както сме съгласи и с редакцията на рамката, направена от експерта.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Вносителят.
Господин Караджов? Подкрепяте?
ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Абсолютно, редакцията е коректна и много по-издържана като правна техника.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви, господин Караджов.
Уважаеми колеги, преминаваме към гласуване на направеното предложение да бъде променено наименованието на Глава пета, както и създаването на нов чл. 22е със съответните ал. 1 до ал. 6 с текста, който току-що чухте.
Колеги, гласуваме.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 15; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
Благодаря ви.
Преминаваме към § 16. В чл. 25 има направени предложения от народния представител Гроздан Караджов, както и предложение от народния представител Найден Зеленогорски и група народни представители.
Уважаеми представители на министерствата.
Господин Нанков, становище на Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Тъй като има още предложения на група народни представители, ние сме съгласни с така предложените текстове, като по предложението на Гроздан Караджов и група народни представители може би е редно отново експертите на комисията да вземат отношение. С гласуваните текстове в предходния параграф става безпредметно. Иначе подкрепяме всички предложения, които са дадени от народните представители по § 16.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви, господин Нанков.
Това е мнението и на Министерство на туризма.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Да, ние също подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Имате думата.
СТЕФАН ТОДОРОВ: Благодаря.
Ще си позволя един съвсем кратък коментар на предложението на господин Караджов. Той е с оглед осъществяване на взаимодействие и съдействие от страна на органите на МВР в определени случаи на извършване на проверки и всякакви други дейности.
По начина, по който е редактирано наистина не звучи особено добре. Още повече, че такава правна възможност от една страна за длъжностни лица, контролни органи и други органи на държавната власт и на местното самоуправление, включително и в подобни случаи и от друга страна задължения на органите на МВР да указват съответното съдействие са разписани в (мога да цитирам – чл. 3, ал. 1, т. 8, чл. 85, ал. 1, т. 4 и др. от закона за МВР) и ми се струва, че не е необходимо тук да има изричен такъв текст. Ако приемете факта, че в специалния закон – Закона за МВР са разписани всички възможности за взаимодействие и за указване на съдействие в подобни случаи, за да не изпада комисията в затруднения да търси някаква по-различна редакция, ако вие прецените разбира се, бихте могли да оттеглите това предложение.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Господин Караджов.
ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Понеже не съм проверявал точно Закона за МВР и не ми е в главата, но ако сте абсолютно сигурен в това, което казвате и тестът е тавтология на казаното в Закона за МВР, го оттеглям.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви за което.
Преминаваме към гласуване. Оттеглено е предложението на господин Караджов.
Предложението на Найден Зеленогорски и група народни представители.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 12; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 2.
Предложението на господин Найден Зеленогорски е прието.
Ще гласуваме и текста на вносителя с предложението.
Гласуваме.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
Приема се.
Предложение за създаване на нова т. 9. Тук предложение има от народния представител Иван Станков, от Гроздан Караджов, от народния представител Найден Зеленогорски и група народни представители.
Министерствата по предложенията, които виждате. Те са почти идентични.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Подкрепяме. Логиката на всички е приемлива и те са идентични като предложения.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Вашето становище, господин заместник-министър.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Подкрепяме също.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: И становището на нашия експерт.
СТЕФАН ТОДОРОВ: Благодаря.
Само за коректност към трите групи вносители.
Тъй като в първите две предложения, които са на господин Станков и на господин Гроздан Караджов се съдържат в дефиницията и текстове, които влязоха като забранителни норми преди това, че на тези плажове не се предоставя концесия и не се разрешават еди какви си дейности, ми се струва, че редакцията като дефиниция за такъв плаж – да остане в редакцията, която е предложена от групата на господин Зеленогорски, пък и трите предложения по принцип трябва да бъдат възприети, защото те са в една и съща посока.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Вносителите?
Няма да направят коментар, както виждам.
Колеги, предлагам да гласуваме предложението на Иван Станков и предложението на Гроздан Караджов по принцип, както и предложението на Найден Зеленогорски и група народни представители като допълнителна нова точка 9, които се съдържат в предложението на Найден Зеленогорски и група народни представители.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 15; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
Приема се.
Предложение от господин Зеленогорски за създаване на нов § 16б.
Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Министерство на туризма.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря ви.
Процедура на гласуване за създаване на нов § 16б.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 2.
Благодаря ви. Предложението е прието.
Предложение от народните представители Иван Станков, Гроздан Караджов, Найден Зеленогорски и група народни представители да се създаде Приложение № 1 към чл. 7, ал. 2 или ал. 8, както ще дойде вече по предложението в зависимост от преномерацията.
Госпожо Янкова, имате въпрос.
ДОРА ЯНКОВА: Господин Зеленогорски предлага морски плаж „Бяла-Карадере“, а другите колеги само „Карадере“. Поотделно ли ще гласуваме или вносителите да се разберат какво правим.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви, госпожо Янкова. Тъкмо това щеше да бъде моментът, в който ще попитам Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Министерство на туризма във връзка с тези две предложения.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: „Бяла-Карадере“ е коректният запис.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Това е предложението, което вкарва Найден Зеленогорски и група народни представители.
СТЕФАН ТОДОРОВ: Това е точното наименование на плажа, така е записан в акта за държавна собственост.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Предложението и на двете министерства е да подкрепим и трите предложения.
РУМЕН ЖЕЛЕВ: В последното има, че Приложение № 1 е към чл. 7, ал. 10.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Не ме чухте, колега, Приложението ще бъде № 1, но кой член ще бъде – ще бъде уточнено след преномерацията.
СТЕФАН ТОДОРОВ: Ще бъде към чл. 7, а дали ще бъде ал. 12, ал. 10 – според номерацията по текста на вносителя, заедно с предложенията, като ги преномерираме в чл. 7 и ще получи точният запис.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря.
Вече мисля, че всички спорове са изчистени.
Предлагам да гласуваме предложенията от народните представители Иван Станков, Гроздан Караджов, Найден Зеленогорски.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 2.
Благодаря ви.
Преходни и заключителни разпоредби.
Който е съгласен с така направеното предложение за наименование, моля да гласува.
Гласували: „За“ – 14; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
Благодаря ви.
§ 17. Има предложение от вносителите.
Господин Зеленогорски.
ПРЕДС. НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Оттегляме ал. 8 на § 17.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Двете министерства?
Министерство на регионалното развитие и благоустройството?
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Подкрепяме предложението.
Да вметна – оттегля ли се ал. 4, т. 4?
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Оттегляме и нея.
Министерство на туризма?
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Да, съгласни сме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
С направеното предложение на господин Найден Зеленогорски да оттеглим от предложението си т. 4, ал. 4, както и ал. 8.
Имате думата, госпожо Янкова.
ДОРА ЯНКОВА: По самия законопроект в Преходни и заключителни разпоредби на вносителят Министерски съвет, § 17, ал. 10 нашият председател предлага срокът по всички действащи концесионни договори или договори за наем до 30 септември да се удължават при съгласието на концесионера или наемателя до сключването на нов договор. И тук се удължава, но не по-късно от 31 декември 2016 година.
Тук със законопроект Народното събрание се въвлича в нещо, което не е закон. Удължаваме едни срокове и паралелно с това разбирам, че нашият председател се опитва да извади от неудобното положение вносителя, тъй като е необходимо да има от едната страна съгласието на концесионера или наемателя. Имам притеснението, че ако няма такива съгласия ние много ще увеличим неохраняемите плажове. Имам голямото притеснение, че областните управители са представителни фигури без портфейл и че няма да им дадете много пари и те ще трябва да търсят и водно спасяване и охраняване, а никъде в закона не сме уредили нещо друго и ще се получи една дупка за сигурността на хората на тези плажове. Какво правим? И тъй като доста емоционално с любов към туризма, към самия министър, към администрацията му, с уважение и от мен също, така е решил министър-председателят да прехвърли тези неща, искам да попитам заместник-министъра поемате ли цялата отговорност за лятото за плажовете, за сигурността на плажовете и за охраняването? Да направите едно изявление от името на екипа на министъра, защото ние ще трябва да гласуваме нещо, за което аз дълбоко притеснение имам в себе си. Ние сме месец февруари, докато минем второ гласуване – март, април. По новия закон сезонът ще е започнал докато встъпите в правата си и ще отидем на терен в една качествено нова среда. В тази среда ще имаме плажуващи на воля и портфейл и вие нямате голям, като ви гледах бюджета, като министерство и това означава ние пък като контрол няма да ви позволим да правите нови правила на терен извън закона.
Искам да направите изявление от името на министъра, Вие сте в екипа му – екипът, който е тук.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви, госпожо Янкова.
Господин заместник-министър, без да бъда Ваш адвокат, но правото ми, което дава това, че председателствам, не сте длъжен да правите изявление от министъра, който не присъства в момента. Но можете да успокоите госпожа Янкова в правото, което имате като заместник-министър.
Имате думата.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Благодаря Ви.
Ще отговоря. Това вече е дискутирано неведнъж, включително и на първо четене от министъра на туризма.
Това, което искам да кажа обаче е, че тези договори, които ще изтекат през този период, първо – те изтичат по различно време. Така че те няма да се струпат в един момент, в който трябва да се правят всички те.
Второ. Те са не много на брой, те са по-малко от десет. Доколкото удължаването е законосъобразно има вече такава практика, това е правено и преди. Ние вече така или иначе водим разговори с концесионерите, срещали сме се с тях, както сме се срещали и с областните управители и с кметовете на общини от Черноморското крайбрежие. Смятаме, че няма пречка, нямаме опасения да се компрометира летният сезон.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви, господин министър.
Други въпроси към параграфа, който в момента гласуваме? Не виждам.
Преминаваме към гласуване предложението, което прави господин Зеленогорски и група народни представители да отпаднат и т. 4, ал. 4, както и ал. 8.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 12; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 3.
Благодаря ви.
Подлагам на гласуване текста на вносителя, заедно с предложенията, които сме направили.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 12; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 2.
Благодаря ви.
Прието е.
Преминаваме към § 18.
Представители на Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Господин заместник-министър на туризма.
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Имаме коментар от нашия експерт за уточнение.
СТЕФАН ТОДОРОВ: Само за уточнение, за да е известно на народните представители.
В доклада ще дадем редакция на текста с оглед препратките чл. 10, ал. 4, 6, 8 и 24 в зависимост от текстовете, които бяха гласувани вече по чл. 25 за санкциите по едни или други текстове, за да бъдат уеднаквени препратките.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
С това уточнение и мнението на министерствата, дами и господа народни представители, който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 11; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 3.
Благодаря ви.
Преминаваме към § 19. Тук има постъпили предложения от народния представител Найден Зеленогорски и група народни представители § 19 да отпадне.
Мнение на Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Да, приемаме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Министерство на туризма?
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Съгласни сме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Колеги, преминаваме към гласуване § 19 да отпадне.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 2.
Благодаря ви.
Предложение от народния представител Найден Зеленогорски и група народни представители за създаване на нов § 19б.
Министерство на регионалното развитие и благоустройството?
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Да, приемаме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Министерство на туризма?
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Колеги, преминаваме към гласуване за създаване на нов § 19б.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 10; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 4.
Благодаря ви. Приема се.
§ 20, § 21 и § 22. Няма постъпили предложения.
Министерство на регионалното развитие и благоустройството?
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Подкрепяме.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Министерство на туризма?
АЛЕКСАНДЪР МАНОЛЕВ: Едно уточнение. В точка 36 мислим, че е необходимо да се добави въведените принудителни административни мерки.
ДОРА ЯНКОВА: Правя редакционна поправка на § 22 – „Законът влиза в сила от 1 януари 2017 година“ и моля да се гласува отделно.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Има едно техническо уточнение на министъра на туризма, което е вследствие от гласуването.
СТЕФАН ТОДОРОВ: Ще направим редакция.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Както и предложение в § 22 – законът да влезе в сила от 1 януари 2017 година, направено от госпожа Янкова.
Колеги, който е „За“ предложението на госпожа Янкова законът да влезе в сила от 1 януари 2017 година по § 22, моля да гласува.
Гласували: „За“ – 3; „Против“ – 9; „Въздържали се“ – 1.
Благодаря ви.
След като сме изчистили всички тези процедури подлагам на гласуване и трите параграфа анблок.
Колеги, гласуваме анблок § 20, § 21 и § 22.
Който е „За“, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 12; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 3.
Благодаря ви.
Имате думата по процедура.
ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Уважаема госпожо председател, извинявам се, но в края на това четене бих искал да Ви попитам, бихте ли потвърдили, че комисията гласува и по § 11б – създаването на нов § 11б, защото не мисля, че този текст беше подложен на гласуване.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Предложение на Найден Зеленогорски и група народни представители за създаване на нов § 11б.
Имаме го, но за да не оставяме капка съмнение, подлагам на гласуване създаването на нов § 11б по предложение на Найден Зеленогорски и група народни представители.
Който е „За“, моля да гласува!
РЕПЛИКИ ОТ ЗАЛАТА: Няма да има изказвания.
ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Аз искам думата.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Ние бяхме вече там. Вие не сте и вносител там. Можете да направите това в зала.
ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Има ли значение дали съм вносител, всеки народен представител в комисия може да поиска по внесени от други текстове – да вземе думата.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Разбирам, господин Караджов, но ние приключихме с приемането, а Вие ни връщате в текст, който дори е бил гласуван и не сте взели отношение.
ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Но го няма в стенограмата гласуван.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Имам отбелязано, че 4 човека са го гласували „Против“, 10 човека – „За“.
СТЕФАН ТОДОРОВ: Господин Караджов, извинявайте, останали сте с впечатление, че трябва да се гласува като отделен нов параграф. Аз подхвърлих одеве, извинявайте, че така е коректният запис – да се създаде нов параграф, а не както са Вашите предложения и предложението на господин Станков, че в чл. 10 се правят съответните изменения. Тъй като нямаме параграф по законопроекта, с който да се правят промени в чл. 10, трябва да се предложи създаване на нов параграф – в случая § 11б по поредна номерация, за да се направят промените в чл. 10, а трите групи предложения са едни и същи по смисъл и съдържание и бяха гласувани анблок.
ЗАМ.-ПРЕДС. ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви.
Уважаеми колеги, с това приключва работата по дневния ред.
Закривам заседанието на комисията.
(Заседанието завърши в 16.40 часа.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА,
БЛАГОУСТРОЙСТВО И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
(брой знаци 36 634) /Найден Зеленогорски/