Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
1. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси№ 654-01-28, внесен от Диана Йорданова и група народни представители.
2. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата № 654-01-31, внесен от Ирена Коцева и група народни представители.
3. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Споразумението за предоставяне на консултантски услуги за разработване и стратегия за финансиране, укрепване на регулаторния капацитет и повишаване ефективността на предоставяните услуги в отрасъл ВиК между Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Международната банка за възстановяване и развитие, подписано на 23 февруари 2016 г., № 602-02-5, внесен от Министерски съвет.
П Р О Т О К О Л
№ 7
Днес, 16 март 2016 г., сряда, от 14:30 часа се проведе редовно заседание на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
Към протокола се прилагат списъците на присъстващите членове на комисията и гостите по съответните точки от дневния ред.
Заседанието се ръководи от председателя на комисията г-н Найден Зеленогорски.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Уважаеми колеги, имаме кворум и започваме заседанието. С извинение, че преместихме деня и часа.
Моля ви, който е съгласен с предложения дневен ред, да гласува.
За – 14, против и въздържали се – няма.
Гости на днешното ни заседание по съответните точки са г-н Николай Нанков – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, г-жа Таня Милева – началник кабинет на министъра на регионалното развитие и благоустройството и г-н Методи Митев – председател на Балкански институт за възстановяване и развитие.
По първа точка ще докладва един от народните представители, подписали законопроекта – г-н Станислав Иванов. Заповядайте, г-н Иванов.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, г-н Председател, уважаеми колеги, внесеният от нас законопроект цели въвеждането на данък за извършване на таксиметрова дейност от таксиметровите превозвачи, тъй като считаме че в момента не се отчита реално от превозвачите данъкът, който те дължат. В смисъл, че по някакъв начин се заобикалят и се използват вратички в законодателството и се заобикаля налагането на данък ЗКППО и корпоративен данък.
Само като пример мога да ви кажа, че в Бургас при 700 автомобила, извършващи таксиметрова дейност, данъкът за 2014 г. е 10 000 лв. При над 1000 таксиметрови автомобила в Пловдив са събрани 26 000 лв. Това е една от основните причини ние да решим да въведем този данък като считаме, че по този начин ще се подобри събираемостта.
Вие сте видели – даваме право на две вноски да се плаща данъка, от една страна. От втора страна въвеждаме малко по-рестриктивни изисквания към таксиметровите компании и водачите на тези компании, защото един от упреците беше, че няма връзка между водачите и таксиметровите компании, че таксиметровите компании казват „не ни интересува, те са ЕТ-та” и по този начин бягат от отговорност. От втора страна пък, водачите закриват фирмите, крият се от данъци и изпадаме в един омагьосан кръг, който няма начин да бъде разрешен ако не се въведе този данък. Считаме, че с въвеждането му многократно ще се повишат приходите. Най-малкото, което мога да кажа е, че преди когато е имало патентен данък върху таксиметровата дейност, в Пловдив са събирали 750 000 лв. от тази дейност. В момента са 26 000 лв. – сами можете да направите сметката какви пари се укриват. Това е най-кратко. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря и аз. Колеги – изказвания, въпроси. Или сега вниквате в законопроекта. Той е пред вас. Има и становища.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Да, г-н Председател, забравих да спомена, че има само едно отрицателно становище от АВТО-94 – това е една варненска фирма, която не искам да коментирам в момента. Имаме становища от Сдружението на общините, от Министерство на финансите, от Министерство на транспорта и от таксиметрови фирми – най-големите фирми и организации, които са в този бранш. Те подкрепят този законопроект. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Колеги, изказвания, въпроси? Не виждам – тогава да преминем да гласуване. Г-жа Коцева каза, че е За. Моля гласувайте.
За – 8, против – 3, въздържали се – 3.
Законопроектът е приет.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря г-н Председател. Пожелавам успешна работа на комисията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: И ние благодарим.
По втора точка –г-жа Коцева, преминаваме към Вашия законопроект. Моля заповядайте.
ИРЕНА КОЦЕВА: Благодаря Ви, г-н Председател, уважаеми колеги, със законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пътищата предлагаме прекратяване дейността на държавно предприятие Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти”, създадено през 2011 г. и предвиждаме дейността на компанията да премине към Агенция „Пътна инфраструктура”.
Целта на законопроекта е да концентрираме в една структура дейностите по финансиране, изграждане, управление, поддържане на ключови обекти на пътната инфраструктура.
В мотивите на вносителите сме отбелязали и анализа, който направихме, свързан с това, че АПИ разполага с необходимия експертен потенциал, управленски и административен капацитет, доказателство за което са усвоени и приключили големи инфраструктурни обекти по Оперативна програма „Транспорт 2007-2013 г.”
Предложението, което правим е АПИ да бъде бенефициент по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020 г.” Така ще осигурим и приемственост по изпълнение на проектите.
В допълнение като мотив и аргумент за промените, които предлагаме е цитиран и анализ на Световната банка, представен на българското правителство на 12 май 2015 г. В частта „Инфраструктура” се отбелязва, че за да се постигне бърз растеж в укрепване и управление на пътищата и железопътните линии има предложение инфраструктурните агенции да бъдат обединени, за да се намали фрагментацията на управление.
С оглед осигуряване на устойчивост на проектите предлагаме АПИ да довърши всички открити от НКСИП и неприключили към момента на влизане процедури по Закона за обществените поръчки, сключени договори и висящи съдебни и административни производства.
Имотите – държавна собственост, както и движимите вещи ще бъдат ползвани до предоставянето при условията и реда на Закона за държавната собственост от АПИ.
В законопроекта, който предлагаме има и текстове, касаещи бюджетни и финансови въпроси.
Това като предложение на мотивите, които всички имате към законопроекта.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Ние много бързо преминахме по първа точка и предполагам г-н Николай Нанков не е успял да дойде до тук, но г-жа Милева би могла да ни каже какво е становището на МРРБ по темата.
ТАНЯ МИЛЕВА: Уважаеми г-н Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, МРРБ изразява своята подкрепа по така направените предложения в законопроекта и счита, че ще се осигури една приемственост и не съществува риск за изпълнение на проектите, които се предвижда да бъдат довършени от Агенция „Пътна инфраструктура”.
В допълнение на това, което чух от г-жа Коцева, само ще допълня, че АПИ изпълни освен всички свои проекти по Оперативна програма „Транспорт 2007-2013-та”, изпълни всички свои проекти по Оперативна програма „Регионално развитие” и считаме, че ще се осигури наистина възможност за бърза приемственост и бързо продължение на проектите, които предстоят да бъдат изпълнени от НКСИП. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Добре. Колеги, въпроси, изказвания, предложения? Г-жа Янкова.
ДОРА ЯНКОВА: Аз разбирам доброто намерение на колегите да съберат в едно Агенция „Пътна инфраструктура” и Националната компания, но дали прекратените конкурси за „Хемус” са причина за това, или не. И имам няколко въпроса. Може би тук ще помага и г-жа Милева.
Първият въпрос – тъй като бенефициент по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” е определена Националната компания „Стратегически инфраструктурни проекти” питана ли е Европейската комисия, или не.
Второ, искам да попитам затова – по § 15, преди всичко § 16 е дебата, другите са устройствени – всички открити от Националната компания проекти и непрекратени към момента с влизането на този закон в сила се прекратяват автоматично, с изключение на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” – автоматично! И всички договори се прекратяват автоматично. Сега, че единият ръководител ще подпише договор по § 3, но § 16 е интересен. В „Хемус” и в другите, каквито и да са били, търгове са участвали хиляди, които са харчили пари, които са инвестирали в проектанти. Тук в § 16 е записано – „Образуваните, но неприключили до влизането в сила на този закон, административни съдебни производства по чл. 28 б, се довършват от АПИ.” Ние знаем съдебното производство как върви – подаване на документи и жалене. И моят въпрос – не знам дали вносителят изцяло е в течение – двата проекта за двата ЛОТ-а по „Струма” се правоприемат. Какви други проекти по Оперативна програма „Транспорт” са били в периметъра на НИСИП, които остават, с изключение на „Струма”. И паралелно с това, тук правите ли малък маньовър, така ще ме извините за дебата, да се поочисти административното лице на държавата във връзка с тези поръчки? Това ми е въпросът.
И още един въпрос. Министър-председателят каза, че ще има наказани лица във връзка с правилата, които са били – за кривите, за правите – във връзка с обществените поръчки. Тези лица от инфраструктурната компания ли са, които сега ще бъдат освободени, или тези лица са от АПИ?
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Заповядайте г-жа Коцева.
ИРЕНА КОЦЕВА: Г-н Председател, ако разрешите – в първата част в анализа и при подготовката на промените, които правим в законопроекта можем да цитираме проекти, които АПИ изпълнява по Оперативна програма 2007-2013 г., а именно завършването на магистрала „Тракия”; ЛОТ 2, 3, 4; изграждане на „Струма” 1, 2, 4; „Марица” ЛОТ 1, 2; път Кърджали – Подкова; околовръстен път Враца, път 11, Е79; околовръстен път Монтана 511, околовръстен път на гр. Габрово, Западна дъга на софийския околовръстен път, „Хемус”, СОП – гара Яна. Това, което коментираме за експертите е, че именно експерти от НКСИП ще преминат със съответни договори към АПИ. В мотивите го има, но аз смятах, че не е необходимо пред комисията да изнасяме това, че АПИ има своята 130-годишна история, 1500 служители, съответния административен и управленски капацитет, още повече че това, което може би при създаването на НКСИП не е догледано или може би не е било необходимо 2011 г., следейки стенограмите по приемането и мотивите на колегите, когато тогава са смятали, че стратегически е правилно – именно, че АПИ освен управление, чисто финансови, и контролиращи функции, има и своите поддържащи функции, нещо което тази компания няма тези функции. А това е изключително важно, защото независимо колко обекти има, стопанисването на тези обекти впоследствие дори понякога е равносилно на тяхното построяване.
Казваме, че като правоприемник АПИ ще поеме всички висящи действащи дела до този момент. Получихме и гаранция, пък и анализа на Световната банка показва, че това е правилната посока и това няма да попречи нито на бързия растеж, нито на развитието на пътна инфраструктура, както и на железопътни пътища, какъвто е коментарът и който вие можете да видите от доклада на Световна банка.
Това е от мен. Ако началник кабинет може да даде допълнение, тъй като НКСИП до този момент е на подчинение на министъра на регионалното развитие.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря г-жо Коцева.
ДОРА ЯНКОВА: И ние щяхме да я закрием компанията. Но се закрива в един момент, в който държавата ври и кипи на тема „спрени обществени поръчки” и в момента тези § 15 и § 16 се дебатират от всички. Ето това е проблемът и въпросът стои по този начин – като един голям дебат – защо сега – можеше в началото – вие си я открихте, вие си я закривате – ние също – не ни стигна време да я закрием. Там има едни 20 високо платени чиновници, може би с пари по техническа помощ, нали тъй , или не – със заплати, така, добре стоящи, но в момента, в който те са сбъркали, сега замитаме ли ги сега и отиваме на чисто някъде другаде или за какво става въпрос.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Г-жа Милева, искахте да допълните отговора.
ТАНЯ МИЛЕВА: Ако може само да допълня. Г-жа Янкова постави въпроса за другите проекти по Оперативна програма. Имаме сключен договор за безвъзмездна помощ за проектиране на автомагистрала „Черно море”, така че този договор също попада в хипотезата, че АПИ ще замести НКСИП като бенефициент, така че по отношение на този въпрос това е нещото, което аз мога да ви информирам.
По отношение на това дали с Европейската комисия е комуникирано – да, правени са такива разговори, като ще има официална позиция от страна на българското правителство, предвид че този законопроект беше вкаран миналата седмица от народни представители, но все пак предстои неговото разглеждане, ще бъдат направени такива уведомления и получаване на необходимото одобрение от страна на Европейската комисия.
Само в допълнение на това, което г-жа Коцева каза – в момента съществува дирекция в АПИ, която се занимава с проекти по Оперативна програма „Транспорт”, там има около 25 човека, които в момента приключват стария програмен период, изпълняват втора фаза на Западна дъга, тъй като този проект е фазиран и реално това са хора като екипи за управление, които могат да поемат това, което предстои във връзка с изпълнението на „Струма” по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря. Други желаещи? Заповядайте г-н Карагьозов.
КИРЧО КАРАГЬОЗОВ: Уважаеми г-н Председател, уважаеми колеги, ясно е че тази структура е била безпредметна. Аз си направих труда, обаче, да се запозная с мотивите, с които тя е била предложена и приета преди 2011 г. и мотивите, които днес се представят пред нас като основание тя да бъде закрита. Много интересно се получава, ако ги прочетете. В един момент се говори, че с това значително ще се подобри работата по изграждането и поддържането на пътната инфраструктура, че това е свързано и с препоръки и от Европейската комисия, че се ползват добрите европейски практики. В крайна сметка, обаче, се оказва в мотивите, които днес се излагат за закриването, точно противоположното – че тази добра европейска практика не е довела до нищо положително в работата на тази структура.
За мен е много интересно тук, на втора страница в мотивите, където е казано, че анализът показва, че отделна единица, каквато е националната компания, няма достатъчно добавена стойност. Още повече, че отделните дейности по разработването, проектирането, отчуждителните процедури и пр. се възлагат на външни възложители и изпълнители. Ами вижте, то това е заложено в самия закон. Защо трябва да го констатираме, то се е знаело още тогава, че ще се извършва по този начин, а не сега да констатираме, че всъщност тази структура е преразпределяла дейностите на други фирми, които да ги извършват и да се източват едни огромни пари. Това за мен е едно признание за една недобра практика в този смисъл, в какъвто се констатира днес в мотивите за закриването.
За мен, обаче, е непонятна разпоредбата в § 15, алинеи 1 и 2, в която категорично се казва, че всички законови процедури, които не са прекратени към момента на влизане в сила на закона – процедури по Закона за обществените поръчки, се прекратяват автоматично. Същото се отнася и за всички действащи договори, по които страна е националната компания – също се прекратяват автоматично. Ако някой си мисли, че по този начин загубите, които ще претърпят тези лица – физически и по-скоро юридически, които са в тези процедури или пък които вече имат подписани някакви договори и те не са започнали, така всичко ще отпадне автоматично и те няма да си потърсят правата в съда за нанесени щети и пропуснати ползи, жестоко се лъже. Не може така една процедура, която е завършена и в която ние сме избрали изпълнител и чака да започне проекта, в един момент му казват в закона „ти отпадаш от играта”. Ами нали там са вложени и капацитет, и средства, и т.н.
Според мен ни очакват, аз не зная какви ще са като обем тези договори, които автоматично ще отпаднат и процедури, които ще бъдат закрити – може би представителите на министерството могат да кажат, но според мен държавата я очаква един масиран натиск от страна на тези фирми да си потърсят правата в съда.
Аз лично ще гласувам за закриването, защото се оказа, че това е една структура, която е създадена съвсем изкуствено. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: И аз благодаря. Заповядайте г-н- Проданов.
ДОБРОМИР ПРОДАНОВ: Благодаря Ви, г-н Председател, уважаеми колеги, уважаеми г-н Карагьозов, тъй като аз не съм бил част от Народното събрание, което е инициирало създаването, ще взема отношение по втората част на Вашия въпрос, а именно факта, че основната цел на компанията е успешно и ефикасно финансиране, проектиране и строителство на автомагистрала „Струма” ЛОТ 3, на магистрала „Хемус” и на „Черно море”.
В § 15, алинеи 1 и 2 се цитират обществените поръчки и договорите, които нямат отношение по тези три автомагистрали, тоест това са всички договори за обслужване, да речем, за поддръжка и т.н. Вече § 16, където г-жа Дора Янкова спомена за всички ония фирми, които са вложили някакъв финансов ресурс и в даден момент, ако съответният обект не бъде реализиран или е спрян принудително, то ние изрично сме записали, че образуваните, но неприключили до влизането в сила на този закон, административни съдебни производства във връзка с обектите по чл. 28 б, а именно това са тези обекти, те ще се довършват от Агенция „Пътна инфраструктура”. Записали сме го именно, за да може с тази промяна на закона да не изчезне субекта и ние да не уредим въпроса, тоест фирмите в един момент да няма към кого да се обърнат, а напротив – те в тия производства, които са ги започнали може би от своя страна, да довършат като ответна страна бъде АПИ, тъй че това е смисълът и § 15, алинеи 1 и 2 имат предвид именно тези обществени поръчки, които не са свързани нито с Оперативна програма „Транспорт”, където по-надолу е казано в текста, че те продължават, само че от името на АПИ, така че аз исках да взема отношение по тази част от Вашето изказване и предполагам,че други колеги ще вземат отношение по първата част.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Г-жа Коцева.
ИРЕНА КОЦЕВА: Аз се извинявам, че се наложи да изляза и ако ще се повторя в това, което някой от колегите е говорил. В едно нещо съм съгласна с г-н Карагьозов и това е, че при създаването на НКСИП, АПИ прави подробен анализ – разходи и ползи – както и формуляр за кандидатстване, одобрен от Европейския съюз, може би това нещо сте го видели в стенограмите от 2011 г. при приемането и създаването му и при активна работа с екипите на Европейската комисия, както и екипа на международните финансови институции. Но вие знаете, че в новия програмен период, строежи на такива големи инфраструктурни проекти, каквито са били и обект на националната компания, средства от Европейската комисия вече няма да получим. За нас е важно построеното да бъде добре управлявано, да бъде стопанисвано, да бъде поддържано, а това нещо не влиза във възможностите на тази компания, създадена иначе с една добра цел, а именно усвояване на достатъчно европейски средства и реализирането им в посока на развитие на инфраструктурата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Извинявай Сашо, заповядай.
АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Не исках да взимам отношение в неформалната част на причините и мотивите, които доведоха в 2011 г. да се приеме създаването на тази компания, тъй като обаче и г-жа Янкова и г-н Карагьозов влязоха малко в тази конспиративна теория, ще ви кажа, че един от основните мотиви – неформален – беше тогава, че тъй като малко преди това беше избухнал един много грандиозен скандал с Агенция „Пътна инфраструктура”, знаете за скандала „батко и братко” – аз не знам в момента някой да е казал за някого, че е виновен или че някоя поръчка е направена както трябва, така че тук не искам да влизам в тази хипотеза, но съвсем обективно една от причините, която доведе до приемането на тази компания, беше това, че АПИ беше тогава с много лош, накърнен имидж, бяха спрени значителен брой европейски средства и създаването на тази компания беше с цел да се направи една нова структура – много по-прозрачна, да покажем ясна воля пред европейските ни партньори и Европейската комисия за това, че един вид тези стари практики, които бяха приложени тогава - 2008 г. и този скандал, за който споменах, няма да се повтарят за в бъдеще.
Едничкото, с което съм съгласен в изказването на г-н Карагьозов е затова, че тя е изкуствено създадена дотолкова, че вече АПИ има достатъчно изграден добър екип, добри специалисти, доказала се в последните години, че може добре да управлява тези европейски средства и затова съм съгласен, че тя е изкуствена и практическото й създаване вече няма смисъл и АПИ може да си поеме изцяло от тук нататък работата по проектите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря. Преди процедурата бях дал думата на г-н Карагьозов, че искаше да допълни нещо.
КИРЧО КАРАГЬОЗОВ: Уважаеми колеги, само че в чл. 28 б, основно е изписан какъв е предмета на дейност на компанията. И освен изграждането на „Струма”, „Хемус” и „Черно море”, за което вие говорихте, там са записани и други обекти от инфраструктурата, определени с акт на Министерския съвет. Ал. 2 казва „организира, възлага, финансира, управлява, контролира дейности, свързани дейности с непосредствено….”, така че това не е пряко само и единствено.
ДОБРОМИР ПРОДАНОВ: Не съм казал такова нещо.
КИРЧО КАРАГЬОЗОВ: И другите ги няма. И Вие казвате, че няма никакви други договори, но казвате, че ние ги прекратяваме с прекратяването на институцията. Така ли е?
ДОБРОМИР ПРОДАНОВ: Не съм казал такова нещо. Казах, че в законопроекта е записано, че тези които са по Оперативна програма „Транспорт”, те ще бъдат продължени. Всички други, които нямат отношение към Оперативна програма „Транспорт” , именно към основния предмет на дейността, те ще бъдат прекратени. Това е разликата в § 15 и § 16 в неговите алинеи.
КИРЧО КАРАГЬОЗОВ: Аз пак повтарям, че това прекратяване не означава, че тези хора с прекратяването на договора, се лишават от правото да си търсят правата в съда.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Г-н Атанасов, моля.
СЛАВЧО АТАНАСОВ: Г-н Председателю, колеги от комисията, аз смятам, че с много малки изключения може би всички сме наясно, че трябва да закрием тази структура. Молбата ми е следната – в края на краищата тук сме на комисия, а не на парламент, за да връщаме нещата още от времето на батко и братко и от времето на Мойсей и да се изяснява кой крив, кой прав. В края на краищата, мисля че сме убедени, че тая структура трябва да бъде закрита, дори и с огромно уважение към г-н Карагьозов, и той мисли така.
Аз предлагам да минаваме към гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Добре. Има формално предложение – който е съгласен да прекратим дискусията и да минем към гласуване, моля да гласува със ЗА.
За – 13, против – 2, въздържали се – няма.
Който подкрепя внасянето на законопроекта с положително становище, моля да гласува.
За – 15, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Минаваме към точка трета. Г-н заместник-министър Нанков, заповядайте.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Благодаря Ви г-н Председател, дами и господа народни представители, трета точка – да не изчитам целия проект – той ще влезе в стенограмата, няколко думи по него.
С решение на Министерския съвет от 12 февруари тази година беше одобрен проект на Споразумение за предоставяне на консултантски услуги за разработване на стратегия за финансиране и укрепване на регулаторния капацитет и повишаване на ефективността при предоставянето на ВиК- услуги в България и с това решение беше възложено на министъра на регионалното развитие и благоустройството да проведе необходимите преговори с Международната банка за възстановяване и развитие като част от Световната банка и да подпише споразумението. То беше подписано на 23 февруари т.г. на база на меморандума за международно сътрудничество между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие от септември миналата година и ще се изпълнява в рамките на проект „Подпомагане ефективността, управлението и институционалния капацитет в отрасъл ВиК” – един от двата проекта, който нашето министерство изпълнява по Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.” Стойността на споразумението е 3 млн. лв. кръгло и ще се изпълнява в рамките на 28 месеца.
Основните цели – подкрепя МРРБ в плана за действие към Стратегията за развитие и управление на сектора и разбира се, консултантите от МБВР да подготвят необходимите документи, свързани с предварителните условия за усвояването на средствата от европейските структурни инвестиционни фондове в периода 2014-2020 г. в сектор „Води”.
Много накратко ще резюмирам кои са основните три области, в които се възползваме нашето министерство и колегите от Комисията за енергийно и водно регулиране от помощта на Световната банка.
На първо място – това е областта развитие на отрасъл „ВиК” чрез подобряване качеството на предоставяните услуги. Конкретните поддейности.
Първата и изключително важна дейност, знаете все пак – промени се и европейското законодателство в областта на държавните помощи, така че започваме първоначално с дейността „Подкрепа за решаване предизвикателствата, свързани със спазване на законодателството на Европейската комисия в областта на държавните помощи по отношение на отрасъл „ВиК”. Тук говорим не само за нуждите на финансирането на Оперативна програма „Околна среда”, но и на целия сектор, тъй като в него имаме и други видове публично финансиране по линия на европейски земеделски фонд, програма за развитие на селските райони, респективно, по линия на общинските бюджети, националния бюджет, ПУДОС – да не ги изброявам всичките, така че цялостен анализ за приложимостта, да не казвам само приложимостта, може да е и неприложимостта на държавните помощи в сектор „ВиК”.
На второ място – разработване на механизъм за задържане на част от приходите от ВиК- услуги за бъдещо реинвестиране в отрасъл „ВиК” – това е едно от най-важните предварителни условия на Европейската комисия в сектор „Води” – естествено с общата цел да направим сектора по-устойчив и финансово независим от външни източници и по-скоро не само сектора, а и самите ВиК- оператори като търговски дружества.
На трето място като дейност в тази стратегическа област е разработване на план за действие, финансиране, експлоатация и поддръжка и индивидуални решения за пречистване на отпадъчните води в територии без централна канализация.
Даваме си ясна сметка, че дори през настоящия програмен период остава, да не го наричам бяло петно, но остават населени места не само в териториите с консолидирани ВиК-асоциации ВиК-оператори, думата е фигуративна, са всички населени места, които са между 2000 и 10 000 жители без потенциал за европейско финансиране. В някои от тях нямаме изградена централна канализация през миналия програмен период. Няма да имаме и през настоящия с европейско финансиране. Тук не изключвам националните и общински източници на финансиране и бюджетите на ВиК- дружествата, но за тях също трябва да се създаде план за действие, механизъм за изграждането на дори индивидуални, локални пречиствателни съоръжения, неголемите градски пречиствателни станции за отпадни води.
Четвъртата дейност – имаме един бенджмарк анализ, строителен анализ на ВиК- операторите за подобряване качеството на ВиК- услугите. Към момента имаме напредък в тази дейност в рамките на 2015 г. Тук говорим за цялостен бенджмарк анализ, за естествено прилагане на основните принципи за добро управление в отрасъла, да видим кои са отличниците, кои са изоставащи ВиК- дружества по над сто икономически, социални и екологични показателя.
На пето място – добрите практики за подмяна на водомерното стопанство – изключително важна дейност.
И на шесто място - имаме един от съществените проблеми като цяло в ВиК-сектора - това е проблемът с утайките. Имаме подкрепа за решаването му със съдействието на пречиствателните станции за отпадни води.
Втората голяма област, в която ще търсим помощта на Световна банка по настоящото споразумение е разработването на стратегия за финансиране на отрасъла в средносрочен и дългосрочен аспект, както и предложение за подходящи механизми за намаляване на въздействието на цените на ВиК-реформата върху потребителите. Там постигнахме немалко, свързано със законодателните промени в средата на миналата година като намалихме прага на социална поносимост на 2,5 %, беше 4 % преди това, но трябва да си дадем ясна сметка, че отрасълът, ако не изцяло, то поне няма да може да разчита в този си обем, в тази си степен на европейска солидарност след 2022 г. след изтичане на настоящия програмен период, тоест няма да имаме с две думи, европейско финансиране или напълно, или в тези обеми, които имаме към момента.
За сектор „ВиК” знаете какви са и нуждите, съгласно дългосрочната стратегия 2012 г. - над 11 млрд. лв., така че ние трябва да създадем национален механизъм за финансиране на отрасъла и самоиздържане – най-малкото, тоест да направим устойчиви ВиК-дружества, устойчиви ВиК- оператори във финансов аспект.
Третата голяма група дейности, третата област на подкрепа, която ще получим – аз не случайно казвам веднъж Световна банка, веднъж Международна банка за възстановяване и развитие, споменах че МБВР – вие всички добре знаете е част от структурата на Световната банка, така че използвам ги като идиоми двете структури, двете институции, е подпомагане на КЕВР и МРРБ при следните дейности.
Комисията за енергийно и водно регулиране ще бъде подпомогната при изготвянето и прилагането на указания за приемането на бизнесплановете за петгодишния регулаторен период 2017-2021 г., знаете той започва да тече от следващата година. В средата на тази година имаме ангажимент ВиК- дружествата – общинските и държавните такива да предоставят своите бизнеспланове по новите наредби, по новата нормативна база, която беше приета в началото на тази година, м. януари от Министерски съвет.
И на второ място изготвяне и прилагане на механизма за верификация и анализ на събираната информация и предприемане на мерки за контрол на нивата на ВиК- услугите по изпълнение на бизнесплановете. Това е в унисон с променената нормативна база и втората наредба не само за цените, а и за регулиране на качеството на ВиК- услугите. И разбира се, една така наречена „мека” мярка за укрепване капацитета за регулиране на предоставяните ВиК- услуги, съгласно изменената регулаторна рамка. Тя е свързана основно с обучение както на представители на КЕВР, така и на представители на специфичните експерти, основно счетоводните и финансовите експерти от ВиК-дружествата.
Това като основни дейности, които ние сме заявили и ще получим подкрепа от Световна банка, ако съответно ратификацията бъде одобрена от вас, уважаеми народни представители.
Завършвам с това, че с оглед обстоятелството, че споразумението предвижда арбитражно уреждане на евентуални спорове и финансови ангажименти за държавата под формата на средства за съфинансиране, от Министерски съвет е взето решение, то е подписано от министър Павлова, при условията на последваща ратификация на основание чл. 85, ал. 1, т. 4 и 5 от Конституцията на Република България, с което се предлага то да бъде ратифицирано със закон от Народното събрание. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря, г-н Нанков. Колеги за изказвания, въпроси.
Докато вие събирате кураж, аз принципно ще подкрепя и бих искал да обърна внимание върху черноморски населени места, които би трябвало да бъдат приоритетни. Примерно, едно Лозенец – много добре знаем за какво става дума. Ако искаме да имаме чисто море няма как да го изчистим в едната страна, а пък в другата да не бъде чисто, тоест да направим максималното усилие тези населени места, които са между две и десет хиляди, да ги покрием финансово, за да можем да се опитаме трайно да решим проблемите с пречиствателните станции по българското Черноморие.
Ние полагаме усилия да се справим с къмпингите и всичко останало, ама преди всичко да направим нужното усилие, за да гарантираме чисто море, защото това е основната инвестиция, така че г-н Нанков смятате ли, че може да има някакъв приоритет за тези туристически черноморски населени места?
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Благодаря, г-н Председател. Не смятаме, а те винаги са били приоритетни не само за нашето, а и за предходни правителства. Знаете колко много беше направено последните пет години и с дълбокоморските зауствания в черноморските общини, и със съответно водните цикли, които бяха реализирани на територията на тези общини.
Радващ факт и позитивен момент във връзка с Вашия въпрос и Вашето изказване, по-скоро, и целенасочената политика към черноморските общини е фактът, че и трите области – Добричка, Варненска и Бургаска са консолидирани с един ВиК-оператор на територията на административната единица, така че те приоритетно ще бъдат разгледани, ще бъдат подготвени необходимите апликационни форми, предпроектни проучвания и идейни проекти на база на възложените вече регионални инвестиционни проучвания. До края на месеца предвиждаме да бъдат сключени и договорите. Знаете там нямахме обжалвания, по-скоро по две позиции имахме обжалвания, но те не бяха уважени от Комисията за защита на конкуренцията, така че предстои сключването на договори, което ни дава ясен знак и ни дава увереността, че едни от първите проекти, финансирани по линия на ОПОС 2016-2020 г., съгласно новите изисквания, новият подход, който прие нашата държава и ЕК за финансиране по линия на ВиК-операторите, тук не коментирам ранните и фазираните проекти, ще насочат именно към черноморските общини за решаване на всички изброени от Вас проблеми.
Отварям една скоба – не винаги европейското финансиране е панацея за всички проблеми. Всички си даваме ясна сметка, че съществува и друг вид финансов инструментариум. Аз преди малко споменах част от него – по линия на общинските бюджети, националния бюджет, по линия на бюджета на нашето министерство, бюджета за дейности по околна среда, а и съответно средствата, с които разполагат ВиК-операторите, така че с не малка част от този ресурс нашето министерство тази година дофинансира изграждането на водопровода в кв. Аспарухово във Варна, разбира се и в Бургас има насочени средства на нашия бюджет, ПУДОС също финансира проекти в черноморските общини.
Трябва да имаме ясното съзнание, че всичко което зависи от нас, приоритетно ще бъде давано не само в тях, разбира се, на база на обективни критерии, но с ясната идея, че устойчивият туризъм трябва да се съвместява с екологичното и социалното развитие, така че бъдете спокойни. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря. Други желаещи? Г-н Атанасов и после г-жа Янкова. Добре – дамата – заповядайте.
ДОРА ЯНКОВА: Много накратко. Едно предложение и едно мнение.
Г-н Председател, колеги, мисля че тази ратификация ни привлича вниманието върху плана за действие на Стратегията за развитие и управление на водоснабдяването и канализацията и за 2014-23. А паралелно с това ние сме комисия, която се занимава с модернизирането на инфраструктурата на България – това е подземната и една от най-важните. Първо тя трябва да бъде поставена и след това да се свършат останалите неща.
И правя предложение, г-н Председател, на едно специално заседание да поканим министър Павлова и министър Василева да ни информират и по оперативната програма, и по плана – как вървят, за да можем не на блицконтрол да бъдем информирани. Има много специфика.
И мнението, което искам да изразя.
Г-н Нанков, с уважение към Вас и екипа на министъра, аз смятам че имате капацитет тези 3 млн. вие да ги изхарчите, но ще ги подаряваме в момента на банката. И ще кажа защо. На стр. 9 – само като мнение – този встъпителен доклад вашите чиновници ще им го дадат, външните експерти ще го напишат. Този доклад за изпълнение на дейностите по преценка на публичните активи отдавна е готов, вие го имате и ви е на разположение на масата. Вие знаете за всяка община – тук 100 хиляди, преди 150. А по отношение на доклада за сравнителния анализ на ВиК- оператора по критерии и качество на услугите за 2015-та го имате също като доклад от експертите – ще им го предоставите. Тоест ние ще похарчим едни 3 млн., като мнение – сега вярно, че е от техническа помощ, от оперативна програма – можехме с тези 3 млн. да направим водоснабдяване тук-там, но сте решили така – да имате един доклад, който дай Боже да имаме, да ни се предостави след това да го видим, но смятам, че министерството има този капацитет и биха могли български чиновници да се понахранят с тези пари, но ще го дадем на чужди, дано те да вземат като подизпълнители българи.
Ето това са ми предложението към председателя и мнението за министерството.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Имате ли коментар? Заповядайте г-н Нанков.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Благодаря. Различен коментар. С част от това, което каза г-жа Янкова бих могъл да се съглася, но с част – не бих могъл. Капацитетът на министерствена дирекция „ВиК” е строго лимитиран, за съжаление. Ние провеждаме политика на дефицит не само от финансова гледна точка, но и при дефицит на експертен потенциал на национално и институционално ниво, тъй като лично мое мнение – аз почти година се занимавам със сектора на това ниво, е че това е една от най-тежките и най-заетите дори в извънработно време, дирекции в нашето министерство.
На второ място, ние не разполагаме с необходимата експертиза и капацитет да изготвим основно документите с финансово-юридическа и с аналитико-счетоводна част, които дори Вие цитирахте.
На трето място, ние нямаме капацитет да направим тази преоценка на активите, тъй като оценката на активите, докладът по тях е, най-малкото да го нарека, динамичен процес. Знаете много външни експерти, по договор, възложен 2013 г. – края – не помня кое правителство и кой министър, мисля че беше министър Терзиева, беше възложен на KPG, отново външни експерти – ако си направите първичната оценка на активите. От 2013 г. и края 2014 и цялата 2015-та – разбирате всички, вие N на брой водостопански съоръжения, въведени в експлоатация по Оперативна програма „Околна среда и развитие на селските райони”. Част от дейността, която описахте като преповтаряне с предходни такива дейности е свързана именно с динамичния процес по преоценка на тези активи и разбира се тя завърши с един доклад, който е изискуем към експертите на Световната банка в случая, така че аз не мога да се съглася. Разбирам какво е Вашето становище във връзка с това, че български експерти биха могли да получат допълнително материално стимулиране по линия на подобен ресурс, но все пак ние сме в административен борд. Не можем до безкрайност да увеличаваме нашата администрация. Трябва да аутсорсваме част от дейностите на външни изпълнители от Световна банка. Наред с това българските екипи, които подпомагат дейността ни, имат сериозен международен опит, аналитично сравнителен на останалите европейски и не само европейски страни в сектора, който ни е изключително ценен за почти всички дейности, които аз изброих. Основно за държавните помощи, основно за въвеждането на дългосрочен механизъм за рефинансиране и за „самоиздържане” на отрасъла. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Други желаещи? Г-н Атанасов.
СЛАВЧО АТАНАСОВ: Г-н Председателю, г-н Нанков, колеги, г-жа Янкова ме изпревари с въпроса за трите милиона. Понякога е хубаво да си задаваш въпроса пръв, но аз имам и втори въпрос към заместник-министъра.
Г-н Нанков, София знаете, че е в особена категория град, специално с ВиК и „Софийска вода”. Въпросът ми е – как мислите тази програма да се приложи в София, тъй като знаете – тя е с много особен юридически статут?
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Благодаря, г-н Атанасов. Заповядайте.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Това са обективните факти и към момента правим всичко във ВиК- сектора, там където имаме окрупнени територии – 16 на брой към момента – в три аспекта.
Единият аспект е Смолян, тъй като Смолян изпревари всички останали области, като пионер, като пилотна област в правенето на ВиК- реформата, като отделен случай.
Останалите 14 области като втори случай, София като - трети поради спецификата с наличието на концесионер - „Софийска вода”.
Всички дейности, които изброих преди малко, които са свързани и подкрепени от националния капацитет и изготвят необходимите анализи на база, които изрично идентифицираме като държавни помощи или ще вървим към изключване на целия сектор ВиК от хипотезата на държавна помощ, т.е. ще разглеждаме сектора като нереализиран пазар, тоест нямаме свободна конкуренция при предоставянето на услуги на територията на всяка една административна област. Това ще ни подскаже, че са се насочили експерти от Световна банка заедно с колеги от Министерството на финансите, разбира се. Ние не изключваме София област, тя винаги е част от дейностите и на Световна банка, и от нашите. Столична община е възложител на собствено прединвестиционно проучване. Когато коментираме агломерацията на Столична община, за която ще се прави това предпроектно проучване, там всъщност ние определяме, комисия определя критериите за тази агломерация, ние естествено методически следваме определенията от тази комисия и ние задаваме границите на агломерацията. В отделните случаи и в отделните секторни подполитики, в отделните дейности от ВиК-реформата София винаги е включена, но тя е отделен случай във връзка с концесията. Благодаря Ви за въпроса.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Други желаещи? Няма.
Добре колеги, който е съгласен да подкрепим и да ратифицираме този документ, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Благодаря на всички. Извинявайте всички, че се наложи пак да променим деня от четвъртък на сряда.
(Закрито в15,30 часа)
Стенограф:
Т. Екимова
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ
Брой знаци: 41 915