Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
1. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 602-01-62, внесен от Министерски съвет.
2. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 602-01-53, внесен от Министерски съвет.
П Р О Т О К О Л
№ 24
от заседание на Комисията по регионална политика, благоустройство
и местно самоуправление
15 декември 2016 година
Заседанието се откри и ръководи от Дора Янкова- заместник-председател на комисията.
Към протокола се прилага списък на народните представители и гостите на заседанието.
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 602-01-62, внесен от Министерски съвет.
2. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 602-01-53, внесен от Министерски съвет.
ДОРА ЯНКОВА: - добър ден колеги и гости.
Упълномощена съм от председателя, тъй като той ще закъснее малко да водя заседанието.
Колеги, имаме предварително обявен дневен ред, от който предлагам да отпадне точка първа, защото този законопроект вече беше представен днес в пленарна зала. Ние не сме водеща комисия и затова предлагам да не обсъждаме тази точка, а онези колеги, които искат да вземат отношение да го направят утре в зала. Предлагам точка първа при съгласие от комисията да я свалим от дневния ред. Да останем само с една точка втора:
Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 602-01-53, внесен от Министерски съвет.
Колеги, по дневния ред – мнения, съображения?
Приемате ли така предложения подход да свалим точка първа?
Който е съгласен, моля да гласува: „за“ 10-, против и въздържали се няма.
Благодаря Ви. Приема се.
По точка единствена за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда в нашето заседание участват:
1. Бойко Малинов - заместник-министър на околната среда и водите.
2. Първолета Лулева - директор на дирекция "Превантивна дейност"
3. Силвия Димитрова - началник отдел "Оценка на въздействието върху околната среда"
4. Георги Терзов - началник отдел "Управление на речните басейни" в дирекция "Управление на водите"
5. Боряна Каменова - директор на дирекция "Политика по изменение на климата".
Предлагам да предоставим думата на заместник-министъра да направи въведение и представяне на законопроекта.
Заповядайте.
БОЙКО МАЛИНОВ: Благодаря Ви г-жо Янкова.
Уважаема г-жо Янкова, уважаеми дами и господа народни представители. Съвсем накратко ще представя пред вас мотивите на внесения законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда.
Проектът на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда е разработен във връзка с транспониране на Директива 2014/52/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 година за изменение на Директива 2011/92/ЕС относно оценката на въздействието на някои публични и частни проекти върху околната среда (Директива 2014/52/ЕС). Това е Директивата за ОВОС.
Основните цели на предложените изменения и допълнения на Закона за опазване на околната среда са:
- регламентиране на случаите на изключения от извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) вследствие на природни явления свлачища, земетресения и др., и за намаляване на последствията от тях върху околната среда и човешкото здраве;
- актуализиране на критериите за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС и на изискванията за съдържание на доклада за ОВОС с включване на риск от големи аварии и бедствия;
- регламентиране на възможност за задължително провеждане на ОВОС, без предварително провеждане на процедура за преценяване на необходимостта от оценка на въздействието върху околната среда;
- предотвратяване на конфликт на интереси както за лицата, участващи в процедурите по ОВОС, така и за компетентния орган по околна среда;
- оптимизиране на изискванията за осигуряване на обществен достъп до документацията по ОВОС и гарантиране осигуряването на публичност и прозрачност на провеждане на процедурата по ОВОС;
- актуализиране на Приложение № 1 към чл. 92, т. 1 и Приложение № 2 към чл. 93, ал. 1, т. 1 и 2 от Закона за опазване на околната среда. Т това са приложенията, които съдържат дейностите и инсталациите за които се изисква извършването на задължителна оценка на въздействие или пък на преценка за необходимостта от ОВОС.
С преходни и заключителни разпоредби на предложения законопроект се изменят и допълват:
- Закона за чистотата на атмосферния въздух като предложените изменения и допълнения на Закона за чистотата на атмосферния въздух имат за цел:
- Транспониране на част от изискванията на Директива (ЕС) 2015/2193 на Европейския парламент и Съвета от 25 ноември 2015 година за ограничаване на емисиите във въздуха на определени замърсители, изпускани от средни горивни инсталации и въвеждане на национални мерки с оглед осигуряване прилагането на Регламент (ЕС) № 517/2014.
- Актуализиране и прецизиране на разпоредбите по отношение на флуорсъдържащите парникови газове и веществата, които нарушават озоновия слой, във връзка с влезли в сила Регламенти на Комисията, както и на терминология въведена в митническото законодателство със закона за изменение и допълнение на Закона за митниците. Също така е коригиран и заложения срок, от който Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА) е длъжна да осигури достъп до информационната система по чл. 147, ал. 8от Закона за движението по пътищата.
Изменя се и Закона за защита от шум в околната среда с цел прецизиране на сроковете за разработване /актуализиране и одобряване на стратегически шумови карти и планове за действие, във връзка с предстоящия краен срок (30 юни 2017 г.
Закона за водите също така се изменя с цел, както осигуряване на координирана процедура (в съответствие с чл. 2 на Директива 2014/52/ЕС за изменение на Директива 2011/92/ЕС относно оценката на въздействието на някои публични и частни проекти върху околната среда) за оценка за въздействието върху околната среда и оценка за влошаване на състоянието на водите в съответствие с Рамковата директива за водите, чрез обвързване на становището за допустимост по чл. 155, ал. 1т. 23 и процедурите по глава шеста от ЗООС и чл. 31 от ЗБР. Това са процедурите по ОВОС, съответно по чл. 31 от ЗБР, това е оценката на степента за въздействие върху предмета и целите в защитените зони. Така и прецизиране на разпоредбите в Закона за водите, свързани с регламентиране на контрола върху водите, съгласуване на процедурите по издаване на разрешителни за водовземане от подземни води и за заустване на отпадъчни води, във връзка с предотвратяване на непряко отвеждане на замърсители, включително приоритетни и опасни вещества в подземните води и създаване на алтернатива за ликвидацията на изградени в нарушение на закона съоръжения за подземни води. Също така се изменя и Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси с цел прецизиране на разпоредби, свързани с електронно подаване на докладването по чл. 10 от Регламент относно износа и вноса на опасни химикали и текстове във връзка с разпоредби, които вече не са приложими, отнасящи се до старата система за класификация, етикетиране и опаковане на химически вещества и смеси, както и до контрола по прилагането на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси.
Благодаря Ви за вниманието. Приключих г-жо Янкова.
ДОРА ЯНКОВА: и аз Ви благодаря.
Колеги, заповядайте.
И екипа на заместник-министъра, някой ако иска нещо да допълни.
Въпроси, мнения.
Законопроектът дава ли допълнителни тежести и ангажименти към общините при процедирането му или?
БОЙКО МАЛИНОВ: - Не.
ДОРА ЯНКОВА: - Ако няма други въпроси да преминем към гласуване. Ние не сме водеща комисия, водеща е комисията по околна среда и води.
Моля, който е съгласен законът да бъде подкрепен да гласува със „за“ – 10, против и въздържали се няма.
Благодаря Ви.
Законопроектът е приет.
Закривам заседанието.
ПРОТОКОЛЧИК: ЗАМ. ПРЕДСЕДАТЕЛ:
В. Бойчева Дора Янкова