Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
03/06/2015
    П Р О Т О К О Л

    № 18
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред




    П Р О Т О К О Л

    № 18

    На 3 юни 2015 г. се проведе заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния

    Дневен ред:

    1. Изслушване на министъра на вътрешните работи, съгласно чл. 27, ал. 1 от правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.

    В заседанието взеха участие заместник министър-председателят и министър на вътрешните работи Румяна Бъчварова и заместник-министърът на вътрешните работи Красимир Ципов.
    Заседанието бе открито в 14,30 часа и ръководено от господин Атанас Атанасов – председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Добър ден на всички!
    Откривам заседанието на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
    Уважаеми колеги, както сте получили мейл, предлагам на Вашето внимание днес на заседанието да разгледаме две точки:
    Първа точка е съгласно нашият Правилник – чл. 27, блиц контрол всяка първа сряда от месеца.
    Втора точка съм предвидил „Разни”.
    Имаше и други законопроекти, които можеше да влязат, но тъй като днес е свикано първото заседание на така наречената „Конституционна комисия” и има членове от нашата комисия се притеснявах да не просрочим времето. Затова съм оставил само две точки.
    Имате ли други предложения и съображения по дневния ред? Не виждам.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували: за – 10, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.

    Започваме с точка първа от дневния ред.
    По големина на групите, първата група, която има право да зададе въпрос, е групата на ГЕРБ.
    Заповядайте, господин Дедев.
    СТЕФАН ДЕДЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаема госпожо министър! Във връзка с борбата с нелегалния трафик на хора и контрабанда, искам да Ви попитам какво е състоянието и какви са очакванията във връзка с изграждането на тристранния център за сътрудничество и какви ще бъдат дейностите и контактите там? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Заповядайте, госпожо Бъчварова.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Първо да се извиня, че закъснях няколко минути. Това не ми е в стила, но така се случи днес.
    По отношение на тристранния център, това е един проект, който заварихме. Той е започнат 2012 г. и в контекста на последните развития около миграционните процеси решихме да възстановим усилията си да го съживим и да предложим на турските и гръцките ни партньори да заработи.
    Както знаете, подписахме Тристранно споразумение. Отзоваха се, честно казано, неочаквано и за мен, бързо и гръцкият и турският вътрешни министри. Подписахме това споразумение, което ще бъде реализирано на няколко етапа.
    Ангажиментът по изграждане на самия център, който е една съществуваща вече сграда на територията на КПП, е на наша територия. Обявени са обществени поръчки за нейното възстановяване, но са забавени, тъй като се обжалват. Поради това самият проект леко се забавя. Леко, леко, да речем, шест месеца.
    Ние предложихме други помещения на партньорите ни, за да започне да действа самия център, в който ще бъдат разположени служители от трите държави.
    Споразумението е за полицейско и за митническо сътрудничество.
    Ще започнем с полицейското сътрудничество и в процеса на работа ще го разширим и към митническото.
    Идеята е да пресъздадем, така да го наречем, да използваме практиката, която съществува по принцип – да се съсредоточават на едно място информационните масиви на трите страни, в случая трите държави, за да може, при възникване на ситуация, възможно най-бързо в оперативен порядък да се взема решение. Тоест служителите от трите държави ще могат в реално време помежду си да обсъждат ситуацията и да предприемат съответните мерки.
    Всяка една от държавите отговаря за оборудването, а българската страна отговаря за самата сграда.
    Ние имаме готовност да предоставим помещения в началото за поетапното тестово стартиране на този проект, но изчакваме Ратификацията на споразумението от турската и гръцката страна. Защото за нас се изисква само решение на Министерския съвет, но и за турската, и за гръцката страна се изисква ратификация от парламента.
    Като се има предвид, че само след няколко дни има избори в Турция, трябва да изчакаме съответният период. Новият министър, който и да бъде той, очаквам да бъде посочен и ще се свържа с него, за да направим възможно най-бързо повторният контакт.
    От гръцката страна също имаме уверение, че ще действат по възможно най-бързия начин.
    За да не губим време в този период, в който изчакваме ратификациите, се разбрахме всяка една от страните да посочи лица, които в този преходен период в оперативен и административен порядък да подготвят стъпките по изпълнение на споразумението. Изпратила съм още на следващия ден писма и очаквам отговор с техните имена, така че ние да започнем координацията по работата на центъра.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Бъчварова.
    Имате право на реплика. Заповядайте.
    СТЕФАН ДЕДЕВ: Уважаема госпожо министър, колеги! Аз искам да задам само един уточняващ въпрос: Каква е възможността в обозримо бъдеще на българо-турската граница, съвместно с турските гранични и митнически органи да се направи проверка, независимо дали ще бъде полицейска или митническа, на една зона – съвместна проверка?
    Каква е политиката на министерството за в бъдеще? Възможно ли е да се работи в тази насока по подобие на европейски държави?
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Ние имаме един тристранен проект, по който работим, за гранично сътрудничество. Там се разработват и всъщност се вижда каква е готовността за такива съвместни дейности между трите държави. Но тази проверка, за която Вие говорите, все пак изисква съгласието и на другата страна.
    Поставих въпроса и за съвместните патрули. Не бяха приети с категорична позиция. Наистина с тези форми на взаимодействие при всеки един възникнал случай или дори само тестово. Ние имаме такава готовност.
    Надявам се и в рамките на този проект също да видим как работи тази форма на сътрудничество. Мога да ви уверя, че от гръцка страна, особено, но от турска имаше много добро желание за съвместно сътрудничество. Изчакваме новото правителство.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Бъчварова.
    Колега Мерджанов, наред е БСП. Заповядайте.
    АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Благодаря Ви, господин председател. Щом е ред на БСП, ще се опитаме да оправдаем Вашите очаквания.
    Уважаема госпожо Вицепремиер, уважаеми колеги! Разбирам, че напоследък Ви се събра твърде много, но все пак, ако е възможно, няколко думи в началото по напредъка на разследването на убийството на 16-годишното момче. Припомням, че сте отговорили на журналисти. Това – съвсем накратко.
    Другият въпрос всъщност е продължение на въпроса, който зададе колегата Дедев. Радвам се, че най-после е факт Тристранното споразумение. Аз също имам впечатление, че турската страна е особено активна. В тази връзка е и моят въпрос.
    До нас достигна информация, че предвид оптимизация от страна на ръководството на министерството, се налага или се очаква закриване на звеното за оперативно дежурство в районното полицейско управление – Тополовград. Не съм сигурен дали това е вярно. Но, ако е вярно, какви са мотивите и изобщо не смятате ли, че капацитетът на районните полицейски управления, които са на турската граница, следва да бъдат укрепени и обгрижвани по един особен начин, предвид ангажиментите, които имат по охрана на границата, засиленият трафик, контингентите и т.н.?
    Аз смятам, че това е един въпрос, който ще получи подкрепа от всички парламентарни групи. В тази връзка ми се ще, ако има недоразумение, да разсеете тези съмнения, че ще бъдат ограничавани и съкращавани служители, както и звена. В конкретният случай информацията е за районното полицейско управление – Тополовград, но по същия начин се задават подобни въпроси и за Елхово, и за полицейския участък в Болярово и т.н. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Мерджанов.
    Приемам, че сте задали двата въпроса, нали така?
    АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Е, ...
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Два въпроса зададохте. Благодаря Ви.
    Заповядайте, госпожо Бъчварова.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Ще започна от вторият Ви въпрос. Винаги и този път слуховете са повече отколкото е действителното положение. Трябва да Ви кажа, че ние се опитваме в министерството в момента да оптимизираме структурата и отделните териториални звена така, че да осигурим повече персонал, който да бъде не в кабинетите, не в офисите, а да бъде там, където е необходимо.
    Тук не става въпрос за съкращаване или уволнение на служителите, става въпрос за една нова организация, която да оптимизира дежурните звена – там, където не е необходимо да има голям брой, там, където могат да се съвместят дежурните звена на отделните дирекции, за да могат повече хора да излязат и на улицата, и на границата.
    Предполагам, че това е провокирало някои от служителите, притеснили са се, но основната ни цел, особено в тази част, е да имаме повече хора. Знаете, че има проблем с недостига на кадри там, налага ни се да командироваме служители и в същото време по-доброто решение, разбира се, е да назначаваме там гранични служители. Обявили сме първоначално 100 бройки, отпреди две или три седмици допълнихме бройката с още 100 бройки гранични полицаи, така че да можем да отговорим на този въпрос.
    Не става въпрос за съкращение или уволнение, става въпрос за реорганизация на дейността с оглед на оптимизирането й.
    Що се отнася до убийството, информацията, с която разполагам към момента, е, че активно се работи с материалите от видео наблюдението в Борисовата градина, около метрото, разпитват се лица и близки на убитото момче. В началото се работеше по една версия, за която ме увериха днес, че е отпаднала – става въпрос за някакъв личен любовен сюжет. За съжаление, остава версията за сбиване между привърженици на отделни спортни клубове. Проверяваме я. Увериха ме, че можем да установим тези, с които момчето е било в последните часова, още повече, че то самото се е обадило по телефона и е дало някои индикации. С най-голямо съжаление, в 11,30 това да се случи в центъра на София, е много тежък случай.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Бъчварова.
    Имате право на реплика, заповядайте.
    АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Вицепремиер, и за първия, и за втория въпрос. Надявам се наистина действията да бъдат резултатни по отношение разкриването на убийството.
    Само искам да Ви обърна внимание – районното полицейско управление в Тополовград е на около 75 км от Харманли и от Хасково. Предполагам знаете, Тополовград беше в състава на бившия Ямболски окръг. В момента действително отдалечеността е твърде голяма.
    Радвам се за уверенията, които дадохте тук, че това няма да се отрази върху съкращаването на личния състав. Дано така да бъде, дано тази оптимизация, която предвиждате, да предполага по-висока степен на взаимодействие, на контакти, защото и оперативният център, който ще действа, ще има необходимост от едно такова резултатно сътрудничество и взаимодействие. Във всеки случай дано колегите, които чуят тази информация, да се чувстват по-спокойни и сигурни. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Мерджанов.
    Искате ли дуплика, госпожо Бъчварова? Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Освен за граничари конкурс е обявен и за полицаи.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви.
    Господин Карадайъ, наред е ДПС. Имате ли въпроси?
    Заповядайте
    МУСТАФА КАРАДАЙЪ: Благодаря Ви, господин председател. Уважаема госпожо Вицепремиер, уважаема госпожо Министър, уважаеми колеги! Взимайки повод от случая в Гърмен, бих искал да споделя, че според нас този случай не е изолиран, защото във времето видяхме подобни случаи в Катуница и в Мечка, и в Стара Загора, и в Лом, и във Видин. Такъв род случаи, за съжаление, ги има и те в някаква форма си приличат. За съжаление, министерството, държавата се включват пост фактум след като вече ги има случаите.
    Моят въпрос по-скоро е такъв: има ли визия министерството или правителството като цяло за превантивни мерки или изобщо концепция в тази връзка, така че за в бъдеще да няма такива случаи?
    Имат ли оценка министерството и правителството, защото Вие сте и вицепремиер, за причината да се случват подобни инциденти? Благодаря.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Заповядайте, госпожо Бъчварова.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: господин Карадайъ, казахте, че този случай не е изолиран. Такова съвместителство на различен по тип групи имаме и в други населени места и точно затова ми се иска по този случай да говорим само за него. Защото много е лесно проблемите от едно място да бъдат прехвърлени на друго място, да се получи известна форма на индуциране на напрежение по една верига.
    Това, което ми направи впечатление в Гърмен, вероятно знаете от медиите, че два пъти лично бях там по за половин ден и мисля, че успях добре да се запозная със ситуацията. Първопричината за инцидента, който за мен е един битов инцидент, дава повод за наслагване на други определения и натрупване на други проблеми, които там са съществували – опит да се политизира, да се вкарат определени личности, които да наклонят политическите интерпретации в една или друга посока, директни провокации. Затова мисля, че много внимателно трябва да разсъждаваме и да коментираме по този случай.
    Ако можем да го изчистим от политическите наслагвания, за съжаление, май вече не можем, по-лесно бихме го решили.
    Съгласна съм с Вас и за нещо друго – че в случая МВР действа пост фактум и затова поисках и бяха направени две персонални смени там, на място. Защото вероятно местни хора, които се познават, склонни са да омаловажават един или друг проблем, не са чак толкова със заострено внимание, може да са пропуснали някои от елементите и в крайна сметка едва ли са направили всичко възможно.
    Мога да Ви уверя обаче, че след този случай това, което може да направи МВР в такава ситуация, се прави на сто процента. Дори мисля, че и повече – засилено присъствие веднага след този инцидент. Има почти 70 души, които са отишли там, има задържани, има с предупредителни протоколи, малко по-късно има и от другата страна – провокаторите бяха задържани за 72 часа., присъствие и охрана.
    Това е в рамките на възможностите, без да има преекспониране на тези мерки, което ми се струва също особено важно.
    Другото, което направих, вече като вицепремиер. Освен че установих контакт с двете спорещи страни и с местната власт, в лицето на кметицата, с областния управител бяхме там.
    Първото е да се опитам да установя някаква форма на диалог, защото ако говорим за дългосрочна стратегия мисля, че това е посоката, в която трябва да се работи основно. Тези две общности трябва да се научат да живеят заедно. Ние не можем, защото едната не харесва другата общност, да приложим репресивни мерки към тях. Но трябва да ги накараме да се разбират и да започнат да си говорят.
    В хода на дългите ми разговори с двете страни останах с впечатлението и всъщност получих уверение, че те по принцип си живеят добре. Нямат проблеми, живели са си добре. Проблемът идва от тези, които наскоро са дошли в тази махала, и от двете страни искаха съдействие в тази посока. Самите жители на „Кремиковци” бяха предупредили незаконно пребиваващите. Дали са ги изпъдили или са говорили с тях не мога да Ви кажа, защото не съм присъствала, но тях вече ги няма.
    Диалогът е много важен и това, според мен, е основна линия на поведение, която трябва да се поддържа. Трябва да има медиатори, трябва да има друго отношение към хората, които са недоволни.
    По линия на възможностите за полицейски мерки, понеже имаше оплаквания, че на сигналите не се обръща достатъчно внимание, дадох препоръка, указание всъщност да се разработят типови бланки за жалбите, защото хората не са достатъчно грамотни, опитни, не знаят как да напишат жалба. Типови жалби, които те да подават в полицията. Даже ме питаха дали може за две чанти домати да дават. Указанията са при всички случаи, когато се установи липса на имущество или на нещо друго, да се подават тези жалби, за да имаме пълната картина, защото от началото на годината имаме само четири такива жалби, които са подадени в МВР.
    Третата основна линия, по която работих, и мисля, че има много добър резултат – под ръководството на областния управител, заедно с представители на всички териториални структури, които са в региона, да се направят необходимите проверки за адресна регистрация, за оръжие, за социални условия, Здравната инспекция, образованието. От ЧЕЗ сами поискаха да ги включим. Включихме ги в тази група. Оказа се, че няма нито един неизряден платец в махалата там, както и че всички автомобили, които установихме, са с напълно изрядни документи – гражданска отговорност, платен данък и т.н.
    Понеже ме питахте за правителствената политика. Обсъдих с моите колеги, останалите министри. Всички ме подкрепиха за тази идея. Смятат, че е много добра и дава резултати. Защото това, което направихме с тази група, на практика показахме, че държавата може да влезе там, където има проблем.
    Разбира се, че имаме планове да продължаваме, но не искам да прилагаме прекомерни мерки там, където те не са необходими. Ще направим такъв анализ и ще преценим по какъв начин да действаме оттук нататък и в каква последователност. Министерството на вътрешните работи също можеше да влезе и да направи проверките. Според мен, тази проверка нямаше да бъде толкова пълноценна. Мисля, че наистина съвместната мисия – проверка в този случай, дава добър резултат. Смятам в тази посока да разработваме възможностите.
    Националната агенция за приходите например има други общности, в които е добре да влязат и представители на Националната агенция за приходите, защото там има други каси.
    Другото, аз бях в парламента, когато го обявих в петък – взехме решение: възстановяваме Съвета за превенция на конвенционалната престъпност. Мисля, че така ще направим един форум, в който да участват всички заинтересовани институции или които имат някакво отношение по темата, включително и Националното сдружение на общините в Република България, за да може да се вземат най-добрите решения, да се определят най-различните политики и те да се прилагат там, където са най-приемливи.
    Много разчитам на Националното сдружение на общините в Република България и на работата с местната власт, като допълнение, защото например видео наблюдението е едно много добро средство и за превенция, и впоследствие улеснява работата на органите. Не е чак толкова скъпо в малките населени места. Ако Вие имате доброто желание, всеки, който има някъде кметове, може да ги насърчи да въведат видео наблюдението, а МВР се ангажира с това да даде методически и технически указания как то да се случи, защото не е толкова страшен бюджета за една община, но много работа може да свърши това средство.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Бъчварова.
    Имате право на реплика, господин Карадайъ.
    МУСТАФА КАРАДАЙЪ: Благодаря Ви, господин председател.
    Благодаря Ви за отговора, госпожо вицепремиер и госпожо министър. Вие сте права, че опитите за политизиране на такъв род случаи сами по себе си са провокация и то за всеки конкретен случай, но за такъв род случаи като цяло въпросът е политически, защото има политически решения и държавата трябва да има тези решения. От тази гледна точка за визия и концепция, Вие казахте някои мерки, които имате и които в момента предвиждате, включително и възстановяването на Съвета, за което споменахте преди малко.
    Като казахте, че една част от хората не са достатъчно грамотни там, не считате ли, че по-скоро основният проблем се състои в социалното изключване вместо интеграцията на тези общности? Не е ли точно там ключът за дългосрочното решение на такъв род проблеми? Защото за всеки един конкретен случай да, наистина конкретно бихме могли да говорим, но ние сме длъжни да направим и онова, което зависи и от нас, така че за в бъдеще да няма такъв род проблеми. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: И аз Ви благодаря.
    Имате право на дуплика, госпожо Бъчварова.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Само да кажа, че въпросът за интеграцията на ромите отваря много широка врата. Не в рамките на дуплика, искам да Ви кажа, че имам виждане по този въпрос, но мога да Ви уверя, че и социално изключване не е точното определение на статуса на гората в Гърмен, защото те имат възможност да започнат редовно работа. В района има изключително много работа. До самия Гърмен мисля, че има един цех с 4500 работни места. Започнали са и са се отказали веднага. Ромите предпочитат да берат гъби. Оказа се, че доходът от гъби не е толкова нисък. Всички те искат да си закупят земите, на които живеят, което е все пак един разход, който аз не очаквах, че те биха могли да поемат, но декларираха, че така ще стане. Така че проблемът е доста по-дълбок и се надявам ...
    Едва ли социалната политика е единствения начин. Основно – образованието, но това е наистина голяма тема. Работим.
    Моята задача сега е да овладеем тази ситуация по-най-добрия начин и за двете страни. Оттук нататък наистина ще се мислят правителствени политики.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Бъчварова.
    Колеги, ние от Реформаторския блок имаме един въпрос, но ще го зададем на втория кръг.
    Господин Каракачанов, имате думата да зададете въпрос от името на Патриотичния фронт.
    КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Аз ще използвам темата Гърмен, за да влезем въобще в темата за битовата престъпност. Не съм съгласен, че някой нещо е провокирал ей така, умишлено, защото му е кеф да си прави политика. Вие сте парва, скандалът започва абсолютно битово –две групи, леко подпийнали, започват един скандал. Само че в един момент едната група се сеща, че тя си плаща данъците, работи, има законни постройки, докато другата прави каквото си иска и това напрежение всъщност избива. И това е истината. От 148 къщи в този квартал „Кремиковци”, само 24 са законни. Останалите са абсолютно незаконни.
    Вие казахте за това, че автомобилите им са с изрядни застраховки, но ако се направи една проверка колко от тези хора имат VІІІ клас образование, ще стане много интересно как една част от тях са получили шофьорски книжки.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Осемнадесет автомобила са.
    КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Говоря за грамотни. Ще се окаже, че някои май са взели книжки без да имат дипломи. Но това, ако не беше в Гърмен, щеше да бъде някъде другаде. Подобно напрежение – господин Карадайъ изброи, има на много места. Само че този проблем се дължи на това, че една от тези две общности, за които споменахте – тук не вкарвам никакъв етнически смисъл, просто последните 25 години много добре научи и беше научена, че има права, но не желае да научи, че има задължения, че е редно да си плащаш данъците, че не е хубаво, не красиво и не е човешки да влезеш и да обереш съселянинът си, защото теб те мързи да работиш, а пък 70-годишният пенсионер гледа кокошки, овчици или има овощна градина. Тук всъщност са проблемите.
    Тук проблемът въобще не е етнически. Ако държавата си е на място и ако държавата има адекватни мерки да пресича подобни прояви на битова престъпност или поне впоследствие, след като се случват, трябва да ги санкционира, може би проблемите ще олекнат.
    От тук вече идваме в темата с образованието. Аз съм абсолютно съгласен с Вас, че без образование тази общност няма как да бъде интегрирана. Само със силови мерки няма да стане. Тоест ще има ефект, но проблема няма да се реши.
    Вие помните много добре, че когато министър на вътрешните работи беше Вашият предшественик господин Вучков, говорихме, мисля, че и в тази комисия сме коментирали с него да се направи една работна група и да почнат да се набелязват някакви мерки за преодоляване на проблемите, свързани с битовата престъпност.
    Имаше най-различни идеи, няма смисъл да ги повтарям и да ги коментираме.
    РЕПЛИКА: Става въпрос само за камери, за друго – не.
    КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Не, не става въпрос само за камери. Говорени са и други неща. Тук не става въпрос само да се изпраща жандармерията там, където има проблеми, защото това не е решение на проблема. Няма как да ги държиш вечно там.
    Мерките, от една страна, могат да бъдат чисто в системата на МВР, от друга страна, законодателни промени в Наказателния кодекс, в Закона за ползване и носене на огнестрелно оръжие – много неща могат да бъдат направени.
    Въпросът ми е: Има ли вече такава работна група и кога този въпрос може да бъде обсъждан и в комисията или пък в министерството? Пак казвам, ако не беше случаят в Гърмен, който започва от това, че едните играят карти, другите силно слушат музика, някъде другаде ще стане нещо подобно. Тогава ти влизаш в един филм, в който някои хора търсят дивиденти, едни хора задават едни абсолютно основателни въпроси – вчера или онзи ден беше поредният митинг в Гърмен. Поне това, което видях от плакатите, хората искат да има законност. Докога редовният човек в тази държава – това е съзнанието на масовия българин, редовният човек в държавата България, който плаща данъци или е максимално изряден, а не потърпевш? Тук е проблема.
    Тъй като тази общност е и неграмотна, тя не може да си намери работа, като не може да си намери работа, влиза в едни други схеми за препитание и от един чисто битово-социален въпрос се получава етнически въпрос.
    Свърших, господин председател.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря, господин Каракачанов.
    Преди да дам думата на госпожа Бъчварова, с най-голямо уважение към Вас все пак да припомним, че съгласно правилника въпросът е две минути, отговорът – три.
    КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Извинявам се, господин председател.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Заповядайте, госпожо Бъчварова.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Работна група има в рамките на Националната полиция. Идеята за Съвета е по-разширения формат. Мисля, че и би трябвало да се работи и в двата формата.
    По отношение на ромската общност, аз получих уверение, че също искат да си плащат данъците и да бъдат изрядни. Големият проблем е, че нямат възможност да си узаконят жилищата в момента. Мисля, че държавата има интерес да им даде този шанс, за да може да имаме постъпления и от данъци. Факт е, че тези хора си плащат ток, данъците за колите, останалите плащания до този момент означава, че те могат да отидат и по-нататък. Трябва да им създадем тези условия и това е предмет на държавна политика. По тази тема съм започнала някакви разговори.
    Що се отнася до законодателните мерки мисля, че ние можем да имаме някакви предложения, но в общността на законотворци мисля, че тази тема може да получи добри предложения и от Ваша страна. В съвета ще има възможност да каним и хора от комисията, естествено работата с общините.
    Този голям проблем е свързан и с манталитет на групата, и с образование, и с традиции. Няма да го реши нито сегашния министър, нито сегашното правителство, но поне трябва да е ясно в каква посока искаме да вървим. Това е, което мога да Ви кажа.
    Конфликтът наистина е битов инцидент и той е ескалирал много заради неверни слухове, които са тръгнали към едната и към другата страна, че има убити хора и че има пребити. Оказа се, че няма такова нещо. Това изключително много е изострило обстановката.
    Пак Ви казвам, аз говорих и с двете страни – нещо, което не видях и медиите, и другите да направят. Мисля, че ако ситуацията се успокои и не се експлоатира политически, можем да разчитаме на добър резултат.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Бъчварова.
    Господин Хайтов, Вашата парламентарна група е наред.
    ЯВОР ХАЙТОВ: И аз като неин представител, господин Филипов, като доайен на групата, следи за моето поведение в Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Това е важно. Като гледам, напоследък няма сериозен контрол върху Вашето поведение, но ще се поправите.
    Заповядайте.
    ЯВОР ХАЙТОВ: Е, така е, това е с оглед на възрастта – моята в сравнение с Вашата.
    Благодаря Ви господин председател.
    Уважаема госпожо министър, уважаеми колеги, всеки един от нас има определено разбиране за борбата с престъпността. Заявили сме го и в предизборните си платформи, много пъти – и при срещи с граждани. Според някои от колегите, основното оръжие, метод и средство се осъществява чрез ползването на агентурен апарат, според други колеги е важно началниците нива да са предани на по-горе поставеният началник. Моето разбиране е, че основното оръжие и средство за борба с престъпността се нарича бюджет. Моят въпрос е в тази посока.
    В последните дни на месец май прочетохме, че правителството е успяло и заявява, че има над милиард и сто и петдесет милиона излишък. Това нещо го прочетох в средствата за масово осведомяване. Звучи обнадеждаващо.
    Моят въпрос към Вас е: Предявихте ли претенции за част от тези средства да бъдат ползвани за бюджета за МВР? Ако – не, имате ли такова намерение и каква помощ и подкрепа очаквате от нас?
    АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Това е много провокативен въпрос.
    ЯВОР ХАЙТОВ: Честно да Ви кажа, не виждам нищо смешно. За мен това е много сериозно.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Господин Хайтов, Вие сте. Те си изчерпаха лимита. Заповядайте.
    ЯВОР ХАЙТОВ: Аз никога ни бих си позволил да прекъсна колега. Извинявайте! Завърших.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Заповядайте, госпожо Бъчварова.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Благодаря Ви, господин Хайтов. Бюджетът е много важен. Без бюджет нищо не можем да направим, но важно е да знаем как искаме да го похарчим. Затова мога да Ви уверя, че периодично доста често имаме разговори с Министерството на финансите, има такъв работен формат. Аз лично с господин Горанов, за да обсъждаме възможностите за редовни плащания към МВР. Днес има едно такова постановление. Има други преводи към бюджета, но в случая, следим го този процес. Темата е проблемна, но в края на краищата това е една от възможностите за управление на целите процеси, защото мисля, че функционалното оптимизиране на структурите на МВР ще ни помогне повече отколкото искането на бюджет.
    Допълнителните разходи, които имаме, са основно свързани с по-доброто обезпечаване на действията ни по овладяване на миграционната вълна и това е първият приоритет, що се отнася до допълнителното финансиране.
    Аз благодаря на БСП, че ще ни подкрепят, но това би означавало да правим корекция на бюджета, което към момента не се предвижда.
    АТАНАС МЕРДЖАНОВ: В този смисъл е провокация.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Да, разбрах. Не мога да я пропусна, без да Ви обърна внимание на това.
    Това не е един кош с пари, за който ние да кажем: „Дай малко пари оттук – оттам”, но се опитваме. Това е моето разбиране и като политик, и като министър, че допълнителните разходи трябва да бъдат много добре обосновани и трябва да бъде ясен ефекта от тях, защото в крайна сметка не може просто да се искат едни пари от Финансите, а да не се гарантира резултат от тях. Има поредица от други важни приоритети в бюджета. Опитваме с този бюджет да направим възможно най-доброто.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Бъчварова.
    Господин Хайтов, имате право на реплика. Заповядайте.
    ЯВОР ХАЙТОВ: Тя ще бъде кратка, в рамките на едно изречение.
    Аз наистина Ви съчувствам, защото Вие в момента работите в един тотален хроничен недоимък. Така че в края на краищата ще дойде момента, в който тези заявени събрани средства, наречени бюджетен излишък, трябва да бъдат разделени. Както е казано в една дебела книга, искайте, за да Ви се даде, пък ние ще Ви помогнем. Завърших.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря, господин Хайтов.
    Само, ако се дойде случайно до актуализация, БСП да не забравят какво са обещали.
    АТАНАС МЕРДЖАНОВ: БСП само провокира.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Господин Белемезов, Вашата парламентарна група е наред.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Според мен, ако има повече пари в държавата, те не трябва да се разделят, те трябва да се управляват умно. Това искам да кажа.
    ЯВОР ХАЙТОВ: Приемам примерно логично забележката.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Господин Белемезов, заповядайте.
    СВЕТОСЛАВ БЕЛЕМЕЗОВ: Благодаря Ви, господин председател.
    Уважаема госпожо министър, уважаеми господин заместник-министър, уважаеми колеги! Често казано не смятах да повдигам и аз темата, свързана с Гърмен, но не мога да не кажа няколко неща, на базата на които да задам и своя въпрос.
    Първо, стана известно на всички, че Гърмен, както казаха и някои от колегите, говорещи преди мен, не е изолиран случай, той не е и парадокс.
    На второ място случаят с Гърмен, говорейки само за него, смятам, че за съжаление не фигурира в нито една правителствена програма за управлението на такъв тип кризи. На практика това, което се получава там, е сведено до следната ситуация.
    Поради ниската образованост на населението, поради ниският социален статус на голяма част от хората, които живеят там, се формира така наречената „битова престъпност”, когато неминуемо досажда на голяма част от жителите по места.
    Искам само да отбележа, че от въпросната битова престъпност страдат не само българите, които живеят там, но също така страдат и представители на ромските малцинства, които желание да работят, да се образоват, да образоват своите деца, да плащат данъците си и т.н. Тоест хора, които освен правата, произтичащи от една демокрация, с които те се ползват, също така да носят и своята отговорност. Тоест проблемът с битовата престъпност не касае само българите, той касае също и представители на ромските малцинства.
    Точно в тази връзка казвам, че и ромските малцинства, и представителите на българите всъщност са равнопоставени в един такъв момент, в една такава ситуация.
    Трудно е да констатирам, но определено и МВР, и институциите в България в този случай действаща пост фактум. Липсват алтернативни механизми за управлението на такъв тип кризи. Съжалявам, че се повтарям, и може би трябва да се работи по-интензивно в тази посока.
    При всички положения аз имах възможност и през миналата седмица в различни медии да споделя едно свое лично виждане. Колкото и наивно да звучи, но смятам, че е хубаво да бъде създадена една карта на гетата в България, за да може проблемът да бъде анализиран в дълбочина.
    Извинявайте, господин Председател, виждам, че нещо във Вас напира и искате да кажете, но ще Ви помоля само за една секунда.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Не, нищо няма да Ви кажа.
    СВЕТОСЛАВ БЕЛЕМЕЗОВ: Според мен, е изключително важно да анализираме процесът изцяло, да знаем къде са тези огнища и да въдворим някакви мерки, с които да имаме възможност по-добре да интегрираме тези хора.
    В тази връзка, госпожо Бъчварова, въпросът ми е: Има ли Министерството на вътрешните работи конкретна визия как бихме могли да създадем по-добри превантивни механизми в управлението на такъв тип кризи?
    Най-важното в превенцията по недопускането е кои съответно други допълнителни институции би следвало да се включат в този процес?
    Има ли визия какви мерки може да се предприемат и то в много краткосрочен етап, защото, както казаха и предишни колеги, случаят не е изолиран и той може да бъде и повторен в близки дни, месеци и т.н.? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Заповядайте, госпожо Бъчварова.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Благодаря Ви, господин Белемезов. Има две интерактивни карти на сайта на МВР, можете да ги погледнете, които са по региони извършени престъпления против собствеността и престъпления против личността и хулиганството. Мисля, че биха могли да Ви ориентират. Работим в тази посока да подобрим тоя тип статистика. Работим и в другата посока. Ще се повторя, но разчитам Съвета за превенция на конвенционалната престъпност да заработи и в тази посока.
    Съвсем конкретно, мисля, че проверките, които ще направим допълнително, извън тази, която беше в Гърмен, с всички териториални институции, една комплексна оценка на ситуацията или акция по установяване на действителното положение ще има такъв превантивен ефект. Това е, което мисля по този въпрос.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Бъчварова.
    Имате право на реплика, господин Белемезов.
    СВЕТОСЛАВ БЕЛЕМЕЗОВ: Отказвам се.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви.
    Най-голямата политическа сила – втори въпрос?
    СТЕФАН ДЕДЕВ: Отказваме се от правото да зададем втори въпрос.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви.
    БСП излязоха.
    ДПС има право на втори въпрос.
    МУСТАФА КАРАДАЙЪ: Благодаря Ви, господин председател.
    Аз няма да задам втори въпрос, а само ще направя един коментар в това време, ако ми позволите тази възможност, взимайки повод от коментара, внушението и въведението, което направи господин Каракачанов.
    По-скоро апелът ми е към всеки един от нас, включително и към Вас, като министър, и към Вас, като председател.
    Според мен, няма общности престъпници, а има конкретни лица престъпници от всички общности. И от тази гледна точка такъв род коментари и внушения, според мен, когато коментираме такива конкретни случаи мисля, че допринасят за да има такива случаи.
    Това беше коментарът ми, защото около нас, ние знаем от близката история от битови скандали до какви ситуации се е стигало. Казвам го неслучайно, взимайки повод пак от последното, което беше в Гърмен, там видяхме и хора с татуирани свастики, които присъстваха там. Затова по-добре би било да не генерализираме общностите като престъпници, а самите престъпници, защото от всяка общност има такива. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Карадайъ.
    Ако искате, може да отговорите нещо на коментара, Ако – не?!
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Солидаризирам се. Аз също не смятам, че има императивна етническа престъпност и е по-добре наистина да идентифицираме престъпниците, а не общностите, към които те принадлежат.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Бъчварова.
    От Реформаторския блок тук е колегата Никола Хаджийски, но за да спазим точно буквата на Правилника, въпросите могат да се задават само от членове на комисията, затова аз ще задам неговия въпрос.
    Госпожо Бъчварова, преди няколко дни в Пловдивският район, Раковски придоби голяма публичност с един случай с едно лице Милко Стрехин, който беше задържан, след това освободен. Ако може да ни дадете повече информация за този случай, защото ние от контакта с него не можахме да разберем какво е фактическото основание за неговото задържане. Той не е обвиняем, не му е повдигано обвинение.
    В тази връзка въпросът ми не е толкова за фактическото основание „задържането” ми е въпроса, а доколкото искам да разбера механизма на взаимодействие между МВР и Държавна агенция „Национална сигурност” (ДАНС)?
    Стана публично известно, че по информация на Държавна агенция „Национална сигурност” е проведена тази операция и служители на ДАНС са присъствали на извършването на съответните полицейски действия, което е малко на ръба на закона.
    Въпросът ми е в тази връзка – ако може да дадете малко повече информация, малко повече светлина?
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Това е специализирана операция на Държавна агенция „Национална сигурност” под ръководството на Окръжна прокуратура и МВР на практика са съдействали на ДАНС.
    Името, което споменавате, е на един от петимата задържани, които са били разпитани и пуснати към момента. Конкретният повод е разследване срещу, което е на ... Това е, което мога да Ви кажа конкретно.
    Разпитван е в рамките на досъдебното производство. Това е информацията, с която разполагам.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви.
    Все пак, без никаква провокация с това, което искам да кажа, все пак трябва да е ясно фактическото основание за едно задържане, защото полицейското задържане „в срок от 24 часа” по Закона за МВР трябва да почива ва фактически основания. Задържане на свидетел, не разбирам това нещо. Както и да е.
    След като прокуратурата е била там, няма механизми да питаме прокуратурата как следи за законността, затова задаваме на Вас този въпрос. Благодаря Ви.
    Заповядайте, господин Каракачанов.
    КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Аз също мислех да не задавам въпрос, но коментара на колегата от ДПС и бързото солидаризиране на госпожа министъра на вътрешните работя просто няма начина да не остане без коментар.
    Първо, ...
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Нали ще зададете въпрос все пак, защото коментар ...
    КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Слушах и ще направя коментар.
    Никъде и никога не съм казал – води се протокол и може да се прослуша от хората, които са заинтересовани от темата, че има етнически общности – престъпници. Тук са медиите и след това може да ги попитате.
    Казах, че има една общност, която, излизайки от ефективния социален живот, оставайки без образование, нямайки препитание се изхранва по един незаконен начин. Никога не съм казал, че цялата общност или общността е престъпна или престъпността е етническа. Така че много моля да не правим подобни внушения!
    Фактите обаче са такива, че ако продължаваме да си заравяме главата в пясъка като щрауса – знаете какво му се показва, когато си зарови главата в пясъка. Всъщност тази наша част отдавна е лъснала. Всички виждате и ние да продължаваме да твърдим, че няма проблем и че подобни неща не се случват просто не е сериозно за хора, които се занимават с политика. Това исках да кажа.
    Нарочно не навлязох в темата как можем да решаваме проблемите, а зададох въпроса: „Какви мерки по отношение на битовата престъпност, а не на етническата такава са взели от министерството или ще се обсъждат в Министерството на вътрешните работи?”. Това по отношение на коментара, който беше като внушение какво съм искал да кажа. Благодаря.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Каракачанов.
    Господин Хайтов, имате ли втори въпрос.
    ЯВОР ХАЙТОВ: Господин председател, ще се въздържа от правото си да задам втори въпрос, но понеже стана практика колегите да правят лек коментар и малки съждения моят ще бъде много кратък.
    Госпожо Вицепремиер, вероятно не е необходимо аз да Ви казвам, че в Министерството на вътрешните работи има традиции. Някои от тях са от десетки години, други може би са и от стотици. Един от белезите, от традициите, бих могъл да кажа, това е цвета на ведомството. То варира от небесно син до тъмно син. Това, което ме дразни, минавайки покрай „Руски паметник”, е, че МВР – болница, някой разпореди да бъде боядисана в червено. Това дразни. (Весело оживление.) Не влагам никакъв партиен уклон или елемент. Десницата в Щатите е с червен цвят, но традициите трябва да се спазват. Завърших.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Ако има двойно и тройно по-голям бюджетен излишък, можем да мислим за пребоядисване по естетически причини.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Според мен, може да използвате и някоя от програмите за саниране, защото знам, че сградата има нужда от такова нещо.
    Господин Белемезов, заповядайте.
    СВЕТОСЛАВ БЕЛЕМЕЗОВ: Благодаря Ви, господин председател.
    Уважаема госпожо министър, съвсем кратичък въпрос. Ако сметнете, че не кореспондира с чл. 104 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, може да не ми отговаряте.
    Мен ме интересува дали имате актуална информация от Държавната агенция за бежанците по отношение на това на колко от всички бежанци, които са регистрирани в България, им е предоставен статут от Държавната агенция за бежанците? След като са придобили въпросният статут, каква е историята на тяхното пребиваване в България?
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Много трудно е да Ви кажа каква е историята на всички от тях. Мога да Ви кажа в момента колко има в подразделенията на Държавната агенция за бежанците с общ капацитет 5130. Настанените лица са 4150. На практика 8% са заети. В момента има около 4050. За съжаление, ежедневно се увеличава, защото натискът е много голям и на КПП-тата, установяваме ги и влезли вече нелегално вътре на територията на страната. Така че точна цифра не мога да Ви кажа, но към момента са 11 264 или 11 624, не мога да Ви кажа точно. Това са цифрите за тези, които са получили статут тук, в България. Това е положението.
    ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви.
    С това изчерпахме блиц контролът.
    Благодарим на госпожа Вицепремиерът, на заместник-министъра.
    Колеги, точка втора от дневния ред по традиция е „Разни”.
    Нямам какво да Ви съобщя.
    Някой от Вас желае ли да повдигне някоя тема? Не виждам.
    Благодаря на всички.
    Закривам заседанието


    (Закрито в 16,00 ч.)




    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Атанас Атанасов
    Форма за търсене
    Ключова дума