Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 23
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 23
На 8 юли 2015 г., сряда, се проведе заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, № 502-01-48, внесен от Министерски съвет на 11 юни 2015 г.
2. Разни.
Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,35 ч. и ръководено от господин Атанас Атанасов – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Уважаеми колеги, имаме кворум, предлагам да започнем заседанието.
Предложил съм на Вашето внимание проект за дневен ред от де точки:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, № 502-01-48, внесен от Министерски съвет на 11 юни 2015 г.
2. Разни.
Имате ли други предложения по дневния ред? – Не виждам. Благодаря ви.
Който е за приемането на този дневен ред, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет единодушно. Благодаря ви.
Преминаваме към първа точка от дневния ред – ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ЛИЧНИ ДОКУМЕНТИ, № 502-01-48, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА 11 ЮНИ 2015 Г.
Като представители на вносителя от Министерство на вътрешните работи тук са господин Красимир Ципов – заместник-министър на вътрешните работи, и Мария Рангелова – началник сектор „Правно осигуряване”, дирекция „Международно сътрудничество”.
Господин Ципов, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря Ви, господин председател.
С днешния Законопроект се предлагат нормативни промени, свързани с Резолюция № 2178 от 2014 г. на Съвета за сигурност на Организацията на обединените нации, като акцентът в тази Резолюция е поставен върху заплахата от така наречените „чуждестранни бойци”.
Преди известно време бе прието Решение на Министерския съвет за внасяне в Народното събрание на пакет законопроекти, като на Вашето внимание е и миналата седмица бе одобрена промяна в Наказателния кодекс. Сега ще представя промени в няколко законопроекта, а именно Закона за българските лични документи, Закона за чужденците в Република България и Закона за убежището и бежанците, които целят с предприемането на съответните мерки да адресират това явление, наречено „чуждестранни бойци” и най-вече да бъде предотвратено движението на терористи или терористични групи чрез ефективен контрол и контрол върху издаването на документи за самоличност и документи за пътуване.
В Закона за българските лични документи се предлага изменение на принудителната административна мярка по чл. 75, ал. 1, като се възлага на председателя на ДАНС да налага такава мярка, когато има данни, че се извършват, подбуждат, участват в приготовления, подпомагат или участват в обучение за извършване на терористична дейност подобни идентифицирани чуждестранни бойци.
В Закона за чужденците се допълват хипотезите за отказ за издаване на виза за влизане в страната на чужденец, за когото има данни, че участва в горепосочените деяния.
В Закона за убежището и бежанците се допълва основанието в чл. 12, ал. 1, т. 3 за изключване на дадено лице от кръга на лицата, на които може да бъде предоставен статут на бежанец, поради това, че са налице сериозни основания и данни, че лицето извършва, подбужда, подпомага или участва в обучение или приготовление за извършване на действия от така наречените „чуждестранни бойци”.
Благодаря ви.
ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря на господин Ципов.
Госпожо Рангелова, имате ли нещо да допълните? – Не. Благодаря.
Колеги, преди да ви дам думата за становище и за отношение, искам само да ви докладвам, че сме получили доклад за първо гласуване по същия Законопроект от Комисията за контрол над службите за сигурност и прилагането и използването на СРС. Някои от вас, които са членове на комисията, знаят за това. Законопроектът беше приет единодушно, без възражения в тази комисия.
На второ място, макар че това е проблем, който ще ни касае за второ четене, но сме получили писмено становище от Българския Хелзинкски комитет, с който те възразяват срещу § 5 от този Законопроект. В § 5 на практика предложението е за изменение в Закона за убежището и бежанците. Ако имате интерес, можете да се запознаете с него.
Тъй като сме на първо четен, по принцип гледаме Законопроекта, той на практика е изменение в Закона за българските лични документи и в Преходните и заключителните разпоредби се изменят другите актове. Това само за сведение.
Кой иска думата?
Заповядайте, господин Хамид.
ХАМИД ХАМИД: Благодаря Ви, господин председател.
И в Правна комисия беше разгледан Законопроектът. Там с колегите от Движението за права и свободи подкрепихме Законопроекта. И там също Законопроектът беше приет единодушно. Тук изразявам подкрепа от моя страна и от страна на колегите.
В Правна комисия повдигнах въпроса за една формулировка, за която ще предложа малко по-прецизна редакция между първо и второ четене. Касае се за формулировката „или интереси”, което звучи много разтегливо като дефиниция. Мисля, че терминът „национална сигурност” е по-правилен като термин.
Това е. Благодаря ви.
ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: И аз Ви благодаря, господин Атанасов.
Друг има ли да вземе отношение? – Няма.
Смятам, че текстът е пределно ясен, мотивите също са ясни. Няма никакви противоречия. По отношение на прецизните формулировки между първо и второ четене, който има желание, има възможност да направи предложение.
Закривам дебатите.
Който е за това да бъде приет на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, № 502-01-48, внесен от Министерския съвет на 11 юни 2015 г., моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Законопроектът е приет единодушно.
По втора точка от дневния ред – РАЗНИ.
Има ли някой да предложи нещо извън дневния ред?
Заповядайте, господин Ципов.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Позволете ми, господин председател, да запозная уважаемите членове на Комисията с действията, които предприе Министерството, във връзка със случая, изнесен в предаването „Господари на ефира”.
Със заповед на директора на Столичната дирекция е разпоредена дисциплинарна проверка по отношение на въпросните служители от Първо районно управление на Столичната дирекция. Вчера също със заповед на министър Бъчварова е разпоредена по същия казус проверка и от дирекция „Инспекторат”, за която, разбира се, ще запознаем уважаемите членове на Комисията, когато приключи.
Сроковете да бъде извършена тази проверка са кратки. Смятам, че като политическо ръководство трябва да покажем нулева толерантност към такива подобни явления, на които станахме свидетели онази вечер и вчера по всички медии.
Благодаря ви.
ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: И аз Ви благодаря за информацията.
Разбира се, не сме в режим на изслушване, но кога се е случило това като време?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: По първоначални данни 19 декември м.г., като впоследствие е образувано, включително и наказателно производство срещу двете лица, които се явяват пострадали вследствие на това, което е изнесено в записа в общественото и медийното пространство. Като след няколко дни въпросното наказателно производство, което е по чл. 325, ал. 2 от Наказателния кодекс, е прекратено.
ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви.
Извършителите фактически са били разпитани като свидетели по досъдебното производство.
Заповядайте, господин Карадайъ.
МУСТАФА КАРАДАЙЪ: Благодаря Ви, господин председател.
Колеги, искам да погледна малко по-широко на темата. Въпросът за конкретния случай поражда и другия въпрос – в какви случаи, кога и как реагира Министерството на вътрешните работи на такива случаи, на такива събития? И трябва ли някакви своеволия на полицията по един или друг начин да стават медийно достояние и след това да реагира Министерството? Аз съм убеден, че тази информация е била налична в Министерството навреме.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: В Министерството не е. За Столична дирекция не мога да кажа.
ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Да се надяваме, че тази втора проверка, която е разпоредена от министъра на Инспектората, трябва да провери именно действията на ръководните случаи. Ако тази информация е била налична и е била прикрита, трябва някой да носи отговорност за това. Така е по правилата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Да припомня, че 2012 г. бяха приети промени в Закона и беше въведен така наречения „стандарт абсолютна необходимост при използването на физическа сила, помощни средства и оръжие”. Същият стандарт залегна и в новия Закон от миналата година. За съжаление, трябва да признаем, че обучението по този въпрос – как да бъдат спазвани тези стандарти, които са въведени в Решение на Европейския съд по правата на човека от периода 2013 – края на 2014 г. бяха спрели. Възобновили сме сега няколко нови курса за обучение. Надявам се да има някакъв резултат от тях и да не бъдат допускани впоследствие такива.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Тези въпросните дали са минали обучение?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Не мога да кажа дали са минали на такова обучение.
ПРЕДС. АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря за тази информация.
Други въпроси имате ли, колеги? – Няма.
Благодаря Ви.
Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието.
(Закрито в 14,50 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Атанас Атанасов