Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
13/09/2016
    ПРОТОКОЛ
    № 56
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред



    ПРОТОКОЛ
    № 56


    На 13 септември 2016 г., вторник, от 10,00 ч., зала „Изток“ се проведе заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния


    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обществено обсъждане на Предстоящите промени в Министерството на вътрешните работи и постъпилият в Четиридесет и третото народно събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи, № 602-01-9, внесен от Министерския съвет на 23.02.2016 г.


    Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито и ръководено от господин Цветан Цветанов – председател на Комисията.


    * * *

    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Добър ден на всички!
    Първо, искам да благодаря на политическите и синдикалните организации за труда, благодаря и на колегите народни представители за това, че участваха активно в дебата, който се водеше между първо и второ четене и направиха съответните предложения.
    Ще направя една хронология на всичко, което беше направено в началото, когато възникна и определено напрежение в Министерство на вътрешните работи. Всички знаем, че имаше едно предложение за законодателни промени, което беше ноември месец, декември месец беше изтеглено съответното предложение и февруари месец беше внесен Законопроект, с който се правеха сериозни промени, които доведоха до провокирането на съответното напрежение в системата сред служителите на Министерството на вътрешните работи.
    Знаете, че тогава поехме ангажимент и преди гледането на първо четене в Комисията, направихме така, че направихме подобно обществено обсъждане, каквото правим сега със заинтересованите страни, които трябва да изпълняват законовите разпоредби, които се приемат в българския парламент и това, което искам да подчертая, е, че на изнесеното заседание на Вътрешната комисия, действително се консолидираха всички колеги от всичките парламентарно представени групи, че трябва да имаме по-сериозен диалог с политическото ръководство и да можем действително да направим разумни предложения, които да бъдат между първо и второ четене.
    Тук искам специално да благодаря, че преди внасянето на предложението от Парламентарната група на ГЕРБ имахме една работна среща с вицепремиера и министър на вътрешните работи госпожа Бъчварова, в която изцяло се консолидирахме всички около това, което направихме като предложения. Тук искам да благодаря и на колегите от останалите парламентарни групи, които също направиха предложения, които като цяло се препокриваха и от тази гледна точка ще направя една хронология на всички тези предложения, които се възприемат от Комисията и разбира се, в диалог с политическото ръководство на Министерство на вътрешните работи.
    Знаете, че във връзка с оптимизиране дейността на системата Специална куриерска служба преминава към Държавната комисия по сигурността на информацията. Смятаме, че това също ще даде възможност за по-добрата подготовка на председателството ни на Европейския съюз от 2018 г. Също така всички се консолидирахме около предложението, което беше направено от Министерския съвет, за да може действително да се разширят правомощията на Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“. Това се касаят теми, свързани с корупция, с компютърни престъпления и смятам, че в тази посока абсолютно всички имахме положително становище от така направеното предложение.
    Също така, тук е изключително важно, че охраната на сградата на Министерство на вътрешните работи към настоящия момент знаем, че това са служители със статут по Закона за МВР първа категория с полицейски правомощия. Разбира се, че на база дефицита, който с кадровия състав, Министерството предлага вариант, който се възприема от народните представители да могат служителите, които ще охраняват тези сгради на Министерство на вътрешните работи да бъдат лица, работещи по трудово правоотношение, а служителите, които в момента изпълняват тези функции, те са със съответната подготовка, с полицейски правомощия да могат действително да се включат и да запълнят тези дефицити, които има в момента в патрулно-постовата дейност. Какво се има предвид? Очаква се около 500 служители веднага да могат да се включат в разстановките на съответните охранителни дейности на Главна дирекция „Полиция“ и разбира се, тук искам също да споделя, че държавното предприятие, което беше желание от професионалното ръководство има и предложения, които са направени в обратната посока от парламентарни групи. Смятаме, че държавното предприятие има възможност да бъде развито по начина, по който е заложено от вицепремиера и министър на вътрешните работи, като разбира се, тук в разговорите, които са проведени през последните няколко седмици на база и приетият Закон за електронната индентификация също смятаме, че някои от компетентностите трябва да преминат към бъдещото държавно предприятие.
    Това, което може би касае най-много социалния пакет и служителите от Министерство на вътрешните работи, аз искам да заявя категорично, че извънредният труд може да бъде положен над посочените като лимит към настоящия момент от 280 часа годишно, но само с изричното съгласие на съответния служител, който трябва да полага извънредния труд.
    Намаляването на допълнителния платен годишен отпуск до 12 дни има предложение, което беше направено от нашата парламентарна група – да може да не се възползват служителите от такъв допълнителен отпуск, но това би могло да бъде възможно, ако действително Финансовото министерство има финансовата възможност да променим другата възможност при обезщетенията. Знаете, че в момента 70-месечно и 280 годишно. Има едно предложение, което е направено от Парламентарната група на Движението за права и свободи, което беше за 80 на 320 часа годишно. Но това, което имаме като разговори с Вътрешно министерство и с Министерство на финансите към настоящия момент няма възможност финансово действително да се гарантират тези пари.
    От Парламентарната група на ГЕРБ ще оттеглим предложението си, което е за премахването на този допълнителен отпуск до 12 дни. Разбира се, че основната тема, която е свързана с отпуските, това е основният годишен платен отпуск. Знаете, че имаше предложение, което беше за 25 дни да бъде намалено от 30, който е към настоящия момент. Това, което направихме през последните седмици е действително да се съобразим с предложението на всички парламентарно представени групи, които са за оставането на сегашното състояние. Тук искам да благодаря и на ръководството на Министерство на вътрешните работи, които също са с позиция действително да се солидаризират с позицията, която е на останалите парламентарни групи и, разбира се, това, което беше като желание на синдикалните организации.
    Това, което също предизвика сериозно напрежение това беше статутът на Академията на Министерството на вътрешните работи. Ние винаги сме били за утвърждаване на Академията и съответните центрове за специална подготовка да се запази статутът. От тази гледна точка, с разговорите, които са провеждани с всички заинтересовани страни и предложенията, които бяха направени от народните представители от парламентарните групи е статутът на Академията и центровете на тези преподаватели и преподавателският състав, който се занимава със специализирана подготовка, да остане със статут, който е за първа категория и да бъде с абсолютно същия статут, какъвто са пожарникарите, полицаите и служителите от Гранична полиция.
    Това, което се прави като уточнение, е, че администрацията, която е с компетентност, идентична на специализираните от общата администрация, те ще бъдат със статут за Закона за държавния служител. Тези преподаватели и преподавателският състав, които са по общите дисциплини или така възприетите хуманитарни те ще бъдат, както и към настоящия момент, със статут на лица, работещи по трудово правоотношение по Кодекса на труда.
    Това, което смятам, че също е важно. Знаете, че имаше едно предложение с Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ да се превърне в агенция. От разговорите, които бяха проведени и преди внасянето на предложението на Парламентарната група на ГЕРБ получихме и принципното съгласие в разговорите, които водихме с вицепремиера и министър на вътрешните работи госпожа Бъчварова. Има и сходни предложения от другите парламентарни групи, така че се запазва сегашният статут и няма да има агенция, а се запазва като Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“. Предполагам, че в тази посока и главен комисар Николов също няма да има нищо против, защото се остави впечатление, че горе-долу това е и желанието на Главната дирекция, но смятаме, че по този начин се запазва абсолютно същият стил на управление, който е бил и досега.
    Това, което също е важно да бъде отбелязано – е предложението, което беше направено за създаването на Изпълнителна агенция на сега действащата Дирекция „Управление на собствеността и социални дейности“ – УССД, дирекцията, която се занимава със социалните дейности, с имотите на Министерството на вътрешните работи – остава си сегашният статут и сегашното положение, защото смятаме, че и към настоящия момент може би това е дирекцията, която е успяла доста адекватно да съхрани имотите на Министерството на вътрешните работи и разбира се, тяхното управление, за да можем да отговорим на социалните дейности, които служителите от Министерство на вътрешните работи имат нужда.
    Разбира се, най-важната тема, която беше дискутирана – това е какво се случва със специализираните служители от общата администрация. Знаете, че там по щат са някъде около над 5000 служители, но в момента мисля, че заетите са около 4200-4500. Преобразуването на правоотношенията е темата, която беше най-дискусионна и от тази гледна точка искаме да заявим, че в общи линии се консолидираме около всички предложения, които като цяло се препокриват. Статутът на тези служители ще бъде по Закона за държавния служител и преобразуването на правоотношенията от първа категория, както беше досега, те ще минат по Закона за държавния служител и ще бъдат със статут трета категория, което означава, че действително това беше едно дълго желание и искане на синдикални организации, които предимно представляват професионалната общност на служителите, които изпълняват и полицейски функции и това, което обаче също е взето предвид, влизането в сила на тези разпоредби специално за преобразуването на правоотношенията от 1 януари 2017 г. да могат служителите, когато напускат да получат обезщетенията си, които са натрупали към настоящия момент по сега действащия Закон за Министерство на вътрешните работи. По този начин смятаме, че няма да има ощетяване на служителите, които са работили до настоящия момент по Закона за МВР и са били със статут първа категория.
    Аз съм убеден, че сега в отварянето и възможността да се даде възможност на всяка една от страните да вземе своето становище, мнение, ще може действително в утрешния ден, когато ще бъде разгледан Законопроектът на второ четене, ако има някаква необходимост да бъдат взети и предложения, които днес ще бъдат направени и по Правилника за организацията и дейността на Народното събрание да можем по чл. 80, ал. 4 да направим съответните предложения, които да бъдат гласувани в Комисията, ако има такава необходимост.
    Преди да дам думата ще помоля всяко едно изказване, което бъде направено днес, на всички тези, които искат думата, просто за протокола да съобщават кого представляват като синдикална организация и разбира се, като имена, за да може все пак да знаем кой е направил съответното предложение в днешната дискусия.
    Заповядайте, господин Янков с процедура.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Господин Цветанов, вчера бяхме уведомени членовете на Комисията, че Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред ще бъде домакин на обществено обсъждане на предстоящите промени в Закона за изменение и допълнение на Закона за МВР.
    Процедурата ми към Вас е следната: на база на коя процедура се провежда публично обсъждане? Съгласно Правилника на Народното събрание няма разписана възможност за провеждане в такъв формат. С какъв акт ще завърши обсъждането – решение, позиция? Защо са поканени само синдикалните организации? Ако имате желание да има обществено обсъждане, то логиката е да бъдат поканени експерти, има такива неправителствени организации – на Асоциация на полицейските началници и сигурност и други. Правено е такова обсъждане във формат, който включва и тях. Ако искате обществено обсъждане и обществото да чуе и да изрази своето мнение, поне работодателските организации можехте да поканите или техни представители.
    Изложението, което правите, давайки думата и на вътрешния министър, можеше да премине във формат Ваш брифинг, а ние легитимираме в момента среща между синдикатите и ръководството на МВР. По какъв начин Вие ще обясните обществено обсъждане с поканени синдикати пред членовете на Комисията да разговарят с политическото ръководство пред камерите. Дайте брифинг. Позицията, която изразявате е позицията на Вашата парламентарна група. Утре в Комисия ще има възможност всички предложения да бъдат разгледани и да бъдат защитени. Ние също знаем позицията на синдикалните организации. Знаем, че довчера имаше и напрежение, но полицията, Министерството на вътрешните работи е в услуга на обществото, и обществото как се е произнесло по предложенията, които прави Бъчварова? Знаете ли?
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Аз така и не установих каква е точно процедурата.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Да Ви разясня каква е процедурата. Какъв е форматът на така нареченото обществено обсъждане, на което сте ни поканили?
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Ако ми позволите само да кажа няколко думи.
    Предложението, което беше направено от Министерския съвет за законодателни промени, предизвика определено напрежение в системата на Министерство на вътрешните работи. Разбира се, имаше и политически оценки, които бяха дадени от всички парламентарно представени групи.
    Народните представители са в правото си и когато подготвят съответните предложения между първо и второ четене, да ползват експертното мнение на професионалисти по всякакъв начин. Всъщност те са в правото си да ги облекат законово като предложения, които се правят между първо и второ четене.
    Не бих искал да влизам в някакво словесно така излагане на съответни аргументи в едната и другата посока. Смятам, че Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред и аз като неин председател смятам, че трябва да направим всичко възможно да можем да чуем тези, които имат определени възражения по така предложените законодателни промени.
    Изцяло сме се водили само да бъдем в интерес на обществото и да можем да бъдем партньори с тези служители, които трябва да изпълняват законовите разпоредби, които ние ще приемем в пленарна зала. Оттук нататък смятам, че всеки е в правото си да прави каквито пожелае форуми, обсъждания. Ние в момента правим формат на обсъждане, идентичен с този, който направихме март месец и точно тогава ангажиментът, който поехме пред синдикатите от системата на МВР и професионалното и политическото ръководство и разбира се, ние като народни представители, да можем действително да се съберем отново, когато влезем за гледане на второ гласуване в Комисията. Така че от тази гледна точка, смятам, че сме били максимално коректни и всеки е имал възможността да си даде своето становище или предложение и то е направено, то е обсъдено. Утре, когато гледаме законодателните промени в Комисията, ще може действително да има реално гласуване и да се види кое е мнозинството, което подкрепя съответните законодателни промени, които трябва да бъдат направени. А пленарната зала ще направи окончателното приемане и влизане в сила на тези законодателни промени.
    Заповядайте.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Извинявайте, този Закон касае всички български граждани. При условие, че с този Закон се променя регламентът за предоставяне на административна услуга, а не става въпрос само за служителите от системата на МВР. Не е коректно Вие да обявявате обществено обсъждане, без да търсите мнението на българските граждани поне по начин, по който те могат да бъдат чути. Това е единствената ми реплика и Ви оставям да работите като медиатор на срещата на политическото ръководство със синдикатите. Благодаря Ви. (Народният представител Красимир Янков напуска залата.)
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Нека да дадем думата на Асоциацията на полицейските началници. Тук има представител. Заповядайте.
    ИЗКАЗВАНЕ: Благодаря, господин Цветанов.
    В случая, аз съм в качеството на съветник на господин Хамид и разбира се и член на Асоциацията на полицейските началници. Не бих могъл да изкажа мнението си в качеството на представител на Асоциацията, защото не съм упълномощен да го правя това нещо. Плюс това не е отправена покана към Асоциацията, в качеството на съветник мога да кажа някои неща, но ще изчакам изказването на госпожа Бъчварова и другите представители на синдикатите. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Точно това исках да дам като пример как работят народните представители, ползвайки съответните експерти, които има както в Асоциацията на полицейските началници, така също и във всички останали неправителствени организации, които имат такава компетентност.
    Госпожо Бъчварова, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Благодаря, господин Цветанов.
    Дами и господа народни представители, уважаеми синдикати, колеги от Министерство на вътрешните работи! Аз мисля, че ако можеше решенията, които касаят МВР, да се вземат с референдуми, може би това щеше да удовлетвори господин Янков, положението не е такова. Отговорността за решението и управлението на МВР се взема от ръководството на МВР в сътрудничество, разбира се, с Парламентарната комисия, със синдикатите, които навсякъде и такава е тяхната практика, всъщност би трябвало да се явяват едни добри помощници и затова системата на Министерството на вътрешните работи и органите за сигурността да работят добре. Да работят всички и да работим в обществен интерес.
    Аз мисля, че когато има обществено обсъждане и някой не го одобрява, както направи господин Янков, може да не участва в него. Никой няма нищо какво да му каже по този повод.
    Искам да благодаря на всички, които подкрепиха Закона на първо четене. Наистина дебатът по него беше дълъг от февруари насам емоциите бяха повече по една или друга причина. Искам да кажа, че мотивите за внесените промени от страна на МВР отразяват общото ни разбиране, че МВР трябва да бъде една институция, която да е адекватна на предизвикателствата в момента. Всички Вие ще се съгласите, че такива, каквито са в момента и последните една или две години, не са били много дълго време назад. И миграционната криза, и нарастването на терористичната заплаха са нови по своя характер предизвикателства, съчетани заедно в едно и също време с обичайните предизвикателства, които срещаме, те изискват адекватен отговор, за да може Министерство на вътрешните работи и всички служби за сигурност, разбира се, да се справят с тях.
    Промените, които внасямев последно време, са точно израз на нашата отговорност за това да направим така, че цялостната система да работи по-добре и в интерес на гражданите и на държавата. Критиките са нещо полезно, те са коректив, но мисля, че всички ние трябва да съзнаваме отговорността, пред която сме изправени.
    Дестабилизирането на системата създава рискове за държавата, създава рискове и за българските граждани. Казвам го с цялата си отговорност на човек, който в момента носи този дълг на раменете си – да защитава интереса на гражданите и националната сигурност.
    Много е важно, за да се справим с тези предизвикателства, да гарантираме и стабилността на системата. Има много причини, поради които се получават трусове и проблеми. Има и финансови проблеми, има и организационни проблеми, просто, защото наистина ситуацията се променя във времето, много организационни промени са били правени. Затова основният ни мотив беше да накараме системата да работи по-добре, но с течение на времето, особено след като беше внесен този Законопроект, предимство и върховенство на приоритетите има стабилността на системата.
    Имахме това предвид тогава, когато разработвахме структурните промени, имах възможност пред Вас да представя финансовата обосновка, която трябваше да помогне на Министерството да стабилизира финансите си, които имат един хроничен дефицит всяка година, който се натрупва в последните една-две години и който много трудно може да бъде преодолян. (Реплики.) Аз чувам предложения, благодаря за тях, да се промени бюджетът на Министерството на вътрешните работи, ще помогнем за това да Ви ориентираме в каква посока би било най-полезно да се случи. Бидейки отговорни и депутати, и упраленци, и синдикати, надявам се, трябва да си дадем сметка, че не можем безкрайно да увеличаваме бюджета на Министерството на вътрешните работи, без това да се отрази на общата бюджетна ситуация в страната. Въпреки приходите само за същия период, в сравнение с миналата година, имаме милиард и шестстотин милиона повече приходи в хазната, благодарение на работата на МВР и на подхода, който реализираме на сътрудничество с всички служби, с Министерство на финансите, НАП, Митниците. Едни резултати, които показват, че системата може да работи, не само това – системата може да работи по един модерен начин. Модерният начин е не да парцелираме отговорностите, а да можем да научим и хората, които работят в нея да работят съвместно. Това е една посока, в която смятаме да продължим да работим и смятаме, и това е моето лично мнение, че това е посоката – съвременният отговор на системата за сигурност спрямо предизвикателствата.
    Другата посока, в която сме искали да се развива секторът за сигурност и зоната, в която има отговорности Министерство на вътрешните работи, това е модернизирането. Модернизирането на процесите на услугите, които се предоставят на гражданите и вътрешното модернизиране в самата система, за да можем да направим по-ефективна, по-модерна. Навсякъде в развитите държави институциите, които отговарят за сигурността са най-модерните институции. Въпрос на чест е там да работят най-напредничавите хора. Това трябва да се случи и сега с МВР или трябва да започнем да работим в тази сфера. Най-добрите анализатори, най-добрите системи за анализ на информация, най-активното ползване на информация, това е основата, която ще ни даде добри резултати и ще направи всички служби модерно работещи и адекватни на обстоятелствата и реални партньори на останалите, с които неизбежно процесът на глобализация трябва да работим със службите на партньорските ни държави.
    Затова предложихме преструктурирането в Министерството, но възраженията, които получихме, отнасяме се много отговорно към тях и смятаме, че засега можем да се ограничим с ключовия момент, който ние предлагаме държавното предприятие, в което да се съсредоточат предоставянето на услуги за гражданите. Това е възможност, която ще ни даде шанса много по-бързо да бъдем адекватни на това, което гражданите очакват от нас.
    Това е смисълът на всички предложения. Това е смисълът и на нашия отговор, на всички бележки и коментари, които бяха направени, и преди първо четене, и след него, и затова нашата позиция остава доста конструктивна. Приемаме предложенията, бих искала да допълня господин Цветанов, че в предложенията статут на преподаватели в Академията на МВР да остане по първа категория, допълнихме и служителите в Дирекция „Инспекторат“ и криминалните психолози. Това е едно изключение от първоначално зададения през предишния Закон критерии, но приемаме, че това адекватният отговор и затова се съгласяваме с него.
    Най-чувствителната тема разбирам много добре – това е темата за всички социални елементи и отпуските, обезщетенията на служителите. Тя предизвика коментар. Нашето убеждение беше, че това са мерки, които биха стабилизирали системата, но реакцията и, разбира се, финансите на системата, което ще ни помогне да решим други въпроси – с екипирането, с повечето средства, които са за издръжка и за капиталови разходи. Реакцията е много силна, аз направих консултации с мои колеги и предлагам тук и ще предложим всъщност утре на Комисията да отпаднат нашите предложения и да остане статутът такъв, какъвто е в момента, с предложението по този въпрос да се търси политическо решение и да има общо решение за всички служители в сектор „Сигурност“. Това, убедена съм, затова го приемаме, затова правя това предложение, ще даде сигурност на системата и на служителите в нея.
    Много е важно, заявявам го, разбирам го, служителите се чувстват комфортно в системата, защото да изградиш един добър служител в МВР, един добър полицай, един добър пожарникар, изисква много време, изисква много усилия и това е голямото предизвикателство, което стои пред нас оттук нататък, как кадрово да стабилизираме системата, за да може обществото да получава възможно най-добрата услуга сигурност. Това са нашите мотиви.
    Затова благодаря на всички, които направиха предложенията. Надявам се Законопроектът да бъде разгледан и гласуван възможно най-бързо, защото в него има ключови предложения, които сме направили и които изключително много ще ни помогнат. Това са въвеждането на позицията сътрудник по сигурността, който ще даде възможност без да изчакваме дългата процедура – конкурс на подготовка и така нататък, нови служители да назначим служители, които имат опит, които да помагат в ситуацията в момента, когато имаме нужда от повече хора по охрана на границата, когато не можем да осигурим необходимия брой служители, за да се справи с битовата престъпност, ще дадем възможност пенсионирани служители, военни или от полицията да бъдат назначавани, включително и от общините, за да отговорим на това предизвикателство. Много е важно да бъдат приети, за нас и за нашата работа, промените в правомощията на ГДБОП. Това ще ни даде възможност да работим в една такава силна и авторитетна структура на МВР по линия на антикорупцията, на каналджийството. Ще направи службата доста по-ефективна и доста по-силна. Много важно за нас е предложението за модела за антикорупция, който искаме да приложим в МВР, тестовете, самите процедури в МВР и към момента единственото Министерство и държавна институция, което има собствена програма антикорупционна. Това ще повиши доверието в институцията, ще направи нашата работа доста по-ефективна и надявам се да бъде добър пример за останалите, защото това е начинът да правим стъпка по стъпка необходимите условия, за да променим и средата, в която работи държавата.
    Благодаря за разбирането, за коментарите и надявам се скоро да имаме финалния вариант на Закона, за да можем да работим по-добре. Това е, което искаме с този Закон – МВР да може да работи по-добре. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз.
    Действително по темата за обезщетенията имаше много предложения, с които бяха в посока да се запази сегашното състояние. Имаше и предложения, които се предлагат – стъпаловиден начин за обезщетения, които да се получават в системата на МВР.
    Смятам, че с това, което беше направено като експозе от вицепремиера и министър на вътрешните работи, всички ще се консолидират около това да се запази сегашното положение, което всъщност да даде допълнителната стабилност на системата и да няма мотив да напускат служителите заради промяна на обезщетението и намаляването му от 20 на 12 заплати.
    Аз смятам, че тук всички ние да положим максимални усилия, за да ограничим възможността за противопоставяне на професионална дейност на служителите от Министерство на вътрешните работи с подобни внушения, които могат да бъдат направени в публичното пространство, че те не заслужават това обезщетение, не трябва да го получават. Аз смятам, че служителите са тези, които 24 часа… и Вие виждате, че тук дебатът е извънредният труд, който не е в състояние държавата да го осигури, затова се търси допълнителен компесаторен механизъм с допълнителния отпуск, който се дава до 12 дни.
    Също така имаше предложения, които бяха направени от генерал Атанасов и в коментарите, които бяха в обсъждането, даже и с колеги от други парламентарни групи, назначаването в системата на МВР си остава компетентност на министъра на вътрешните работи. Знаете, че имаше предложение, с което тези правомощия можеха да се делегират на главния секретар. Това няма да бъде възприето и също така имаше коментари, които бяха направени на първото обсъждане, когато се говореше за така наречените служители, които трябва да изпълняват административните функции в администрацията, в съответните областни дирекции.
    Това ще бъде не със създаването на нов щат, не със създаването на нови структурни звена, а ще бъде със заповед на министъра да се упълномощава служител от областната дирекция, който да изпълнява тези функции, които са на административния секретар в Министерството.
    Колеги, заповядайте за отношение и разбира се, коментари по всичко това, което предстои да бъде гледано в утрешния ден.
    Синдикатите? Заповядайте.
    ВЕНЦИСЛАВ СТАНКОВ (Президент на Национален синдикат на пожарникарите и спасителите в България): Уважаеми господин Председател, Уважаема госпожо Вицепремиер и министър на вътрешните работи, уважаеми господа заместник-министри, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги! Радвам се, че има разбиране от Ваша страна и този Проект на законопроект, който беше внесен в Народното събрание за първо, четене вече не е в този си вид и има разбиране от Ваша страна, че в този вид, в който беше внесен, ако беше се случило това, щеше да се отрази изключително негативно върху дейността на Министерство на вътрешните работи.
    Имаме няколко предложения, които не намериха отзвук и намериха място в предложенията, които са внесени от парламентарните групи. Едно от тях е статутът на служителите от Дирекция „Национална система 112“, говорим за координатори и оператори. При закриването на Министерство на извънредните ситуации и вливането в Министерство на вътрешните работи – при това сливане, много от щатовете, които бяха формирани в Министерство на вътрешните работи много служители на еднакви длъжности се наложи да бъдат с различна категория. В момента се наблюдава, примерно едни координатори или пък оператори – координаторите всички са по Закона за МВР – по Закона за държавния служител. Например операторите едни са по Закона за МВР, другите по Кодекса на труда. Нашето предложение е да се уеднакви техният статут и абсолютно всичките да минат по Закона за Министерство на вътрешните работи. Това не беше преценено добре при сливането на тази структура в Министерство на вътрешните работи, според нас, и това води своя негативен характер относно дейността на тази структура.
    Другият въпрос, който искам да повдигна това е предвиждането на размера на обезщетенията на служителите, които са по сегашния § 86 – при прекратяването на техните служебни правоотношения, е предвидено в § 77, ал. 3 от Проекта на законопроекта възнагражденията, които ще ни се изплащат при прекратяване на служебните правоотношения да се вземе основното месечно възнаграждение към датата на влизане в сила на този Закон. Според нас това не е правилно. Нашето предложение е да се вземе размерът на месечно възнаграждение, както всички служители получават при прекратяване на служебните си правоотношения съгласно действащия Закон размерът на месечното възнаграждение, а не на основното месечно възнаграждение.
    Другите въпроси, които не намериха отзвук в предложенията за промяна на ЗИД това са по чл. 77, ал. 1 освен за заплатата за длъжност, която се формира основното месечно възнаграждение, предлагаме да се включи и да се добави и „квалификация“. Това според нас ще мотивира служителите да може да повишават своята квалификация и естествено с някаква минимална добавка, която да се регламентира във Вътрешните правила за работната заплата, да могат да се стимулират тези служители. Съгласно предложенията в сегашния Закон за изменение и допълнение на Закона за МВР се възлага, че държавните служители са длъжни да повишават своята квалификация. Да, така е, но в крайна сметка, като са длъжни и като ги задължаваме, а това е редно, така трябва да се прави, трябва да има и компенсация естествено за това, за да има най-малкото стимул тези служители да повишават своята квалификация.
    Другият въпрос, който не намери отзвук в предложенията – това са за сумираното отчитане на работното време на държавните служители, работещи на смени. Признавам, че при едномесечния период за отчитане – това е в полза на служителите. Обаче аз като синдикалист, освен синдикалист, съм и служител на Министерството на вътрешните работи, смея да твърдя от професионална гледна точка, че това не е добре основно за службата и ще Ви кажа защо. При един по-продължителен период от време, имайки предвид недокомплекта в службите, се дава възможност на ръководителите, които изготвят графиците и планират работното време на служителите, в по-голям период от време да се заложи за един период – може да се наложи да се направи извънреден труд, следващия период, когато има възможност да се намали часовата ставка за месеца, така че нашето мнение е, че трябва периодът за отчитане на работното време – сумирането, отчитането на работно време да бъде на тримесечен период, да се върне, както беше по стария Закон.
    Последния въпрос, който искам да повдигна – това е в § 1, т. 26а от Допълнителните разпоредби на сега действащия Законопроект са регламентирани служителите на длъжности, които изпълняват специфични служебни дейности. За съжаление, според мен политическото ръководство на Министерството на вътрешните работи беше подведено от гласуването в предишния Закон и бяха извадени две категории служители специално от Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, а това са служителите, които установяват причините за възникване на пожари и служителите, които приемат спешни повиквания и координират дейността на службите за спешно реагиране. Тези служители – специално от втората категория служители, имаме длъжностни характеристики и регламентирано, че те са ръководители на място при възникнали произшествия в дадена област или когато е необходимо да се извършват оперативни действия от две и повече служби. Според нас тези хора са дискриминирани, тези служители и е редно да намерят място в § 1 на т. 26а. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте.
    ГАЛЕНТИН ГРОЗЕВ (Синдикален алианс „Сигурност“ МВР. Заместник-председател на УС): Благодаря, господин Председател.
    Госпожо Министър, господа заместник-министри, господа народни представители, колеги! Благодарим за разбирането и за формираната стратегическа воля на държавното управление да въведат стабилност в системата, която беше изключително силно разклатена през последните години.
    По отношение на стратегическата стабилност на системата, след успокояването на колегите, незабравяйте, че трябва и по някакъв начин този стрес, на който бяха подложени последната година – година и половина, да бъде компенсиран, което става с активна работа със самите колеги. Това го казвам от синдикална гледна точка.
    Като стратегически приоритети не бива да се забравя, че за следващата година проблемите, които стоят тази година, ще бъдат още по-големи. За последните пет или шест години Министерството намаля с 20 хил. служители, от които 90% са полицаи, пожарникари и граничари. Горе-долу в това съотношение са като най-много, по-малко и най-малко. Това означава, че при засилен натиск за повече дейности, които Министерството трябва да извърши, или по-голям обем от съответните дейности, трябва да се назначат нови хора – съвсем просто казано. Тези нови хора трябва да бъдат оборудвани, тези нова хора трябва да бъдат обучени. Това важи за оборудването и за обучението и за сега работещите колеги. Това нещо, за съжаление, колкото и да избягваме темата, без пари не може да стане.
    Нашето предложение е, когато планирате средствата за бюджета за следващата година на МВР, да вложите – груби са сметките, но със сигурност няма да са по-малко от 200 или от 300 милиона, които да са за назначаване на нови колеги, за оборудване, което е остаряло, и за обучение, защото без това настоящите служители на Министерството няма да могат да отговорят на изискванията, които поставяте пред тях – чисто и просто, защото са твърде малко и твърде зле оборудвани, и твърде зле обучени. Не от нежелание, а от обективни невъзможности. Това е по отношение на стратегическата рамка, повече няма да говоря, защото твърде много ще отиде към политика.
    По отношение на конкретиката в ЗИД на Закона за МВР, който разглеждаме, приемаме всичко, което казвате в момента. Благодарим за това. За съжаление, предложението за 12-те дни отпуск и за отпадане на тавана на извънредния труд не се приема. Ще продължим да настояваме за него, тъй като очевидно не е проблем политическата воля, а липсата на финансовите средства. Тоест проблемът е преодолян наполовина. Остава да убедим и господин Горанов или, който е следващият министър на финансите, че това е важно. (Реплики.) А, имаме възможности, не се притеснявайте, и ние можем да влияем по различни начини, както се видя. Сега в момента може би има други приоритети.
    Конкретно подкрепяме напълно предложението на колегите от „Огнеборец“. Колегите от 112 намаляват рязко. Няма кой да приема спешните обаждания и да ги координира. Виждате колко много кризи внезапно възникват, колко много обаждания се очакват от граждани във връзка с различни бедствия, наводнения, аварии, пожари, престъпления.
    Наскоро имаше и призив към гражданите да се обаждат, когато видят мигрантите. Това го правят на 112, а тези хора от 112 намаляват прогресивно. Като намаляват прогресивно им се влошават условията на работа, това влияе вече съвсем пряко на самата система. Както госпожа Бъчварова каза, трябва да има анализ, ама за да се направи тоя анализ, първо трябва да има данни. На първо място, тия данни ги събират от 112 – на поле, на терен, както искате го разбирайте.
    Напълно подкрепяме предложението – статутът на операторите и координаторите, не на цялата служба 112, само на операторите и координаторите в районните центрове, да бъде по Закона за МВР, чл. 142, ал. 1, т. 1 – със статут като полицаи, пожарникари. Изключително важно е това и касае много силно работата и правилното функциониране на системата.
    Друго предложение, което, за съжаление, също не виждаме, е една промяна в мисленето по отношение на Закона за МВР в сега действащия закон – твърде много заповеди има на министъра, които не се обнародват. Считаме, че това е неправилна практика, това го установи и Върховният административен съд напоследък с разни влезли в сила решения. При нужда ние дори сме представили становище, може да се погледне от членовете на Комисията кои са тези решения. Предложението ни е всички заповеди, които касаят уреждане на допълнителни възнаграждения и основни възнаграждения – размер, срокове и така нататък за изплащане, да бъдат квалифицирани като наредби и това да бъде отразено в самия Закон за Министерството на вътрешните работи, иначе сме изправени пред угрозата непрекъснато да се обжалват различни заповеди и те да падат само заради това, защото не са обнародвани в „Държавен вестник“, както му е редът.
    Въпреки всички ясни податки, че няма пари, казваме, че напоследък сменните работници пострадаха много. Те понесоха основната тежест на така наречената реформа в МВР, което сега се отразява върху цялата държава. Едно от най-важните неща, които махнаха, което бяхме извоювали като синдикални организации, беше така наречените ваучери – допълнителните суми, които се изплащаха за специфичен характер и организация на труда. При последния закон беше променен чл. 181, ал. 3 от Закона за МВР и по този начин на сменните работници буквално им беше отнето правото да получават ваучери за това че ходят на работа. Това право беше запазено за различни служители, които не изпълняват нито полицейски, нито пожарникарски правомощия.
    Мисля, че за пореден път е време да кажем, че основните функции на министерството са тези, които основно трябва да бъдат финансирани и основно трябва да бъдат обезпечавани. Останалите не са маловажни, хората не са втора или трета категория, но все пак в една криза, когато бързо трябва да се реагира, трябва и съответно хората, които бързо реагират, да бъдат стимулирани.
    Последното, което дадохме като предложение – продължаващите много пъти и много време командировки доведоха дотам, че много колеги, на практика по 15 дни в месеца са командировка, 15 дни са в изпълнение на служебните си задължения. Предлагаме в чл. 181а, ал. 2 да се лимитира възможността за командироване на едни и същи служители, както се получава на практика в Министерството, защото има хора, които ходят постоянно в командировки, други в същото структурно звено имат комфорта да си стоят вкъщи, да си изпълняват единствено само служебните задължения на място.
    Благодаря Ви за вниманието и за изслушването. Ще се включим и по-нататък, надяваме се и при обсъждането на Законопроекта за държавния бюджет да намерят място нашите предложения. Готови сме с експертиза да помогнем за това, което е необходимо. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря. Заповядайте.
    Благодаря Ви, господин Председател.
    ВАЛЕНТИН ПОПОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители, уважаема госпожо Министър, господа заместник-министри, колеги! Аз ще бъда изключително кратък по две причини. Първо, защото повече, или по-малко колегите преди мен засегнаха основни въпроси. Аз имам да направя едно-единствено предложение и да дам един допълнителен аргумент към това, което каза преди малко министър Бъчварова.
    Предложението е служителите на които предстои статутът да бъде променен от държавни служители по Закона за МВР на държавни служители по Закона за държавния служител, да преминат тая промяна не чрез трансформация на длъжността, а чрез прекратяване на служебното правоотношение и възникване на ново по другия Закон. Аргументът е следният: да, оценяваме това, че на тези хора ще им бъде дадена възможността при напускане на системата да получат обезщетението, на което вече имат право като държавни служители по Закона за МВР. Ако това стане след 5, 10 или 15 години, съществува риск тези обезщетения на практика да се обезценят и то в доста висока степен.
    Аргументът, който е изцяло в подкрепа на това, което казахте Вие, господин Цветанов, и госпожа Бъчварова, се състои в следното. Защо не би трябвало да се посяга сериозно в този момент на социалния пакет на работещите в МВР. Три цифри – от 2010 до 2016 г. минималната работна заплата е нараснала с около 80%. Средната работна заплата за страната е нараснала с над 50%. Заплатата на служителите в МВР е нараснала с около 10%. Ако тази тенденция се запази, рискуваме и то в близко бъдеще, да се наложи да бъдат назначавани полицаи и пожарникари със стартова заплата опасно близка до минималната за страната.
    Втората причина, поради която няма да говоря повече, е пълното ми съгласие с колегите по въпроса за статута на операторите в Националната система 112 и молбата ми към Вас, господин Председател, вместо аз да кажа нашата позиция по темата, да дадем възможността на експерт в тая област – човек, който работи там, с две думи да каже за какво става дума и ако господа народните представители имат въпроси, да им отговори, за което ще Ви бъда благодарен.
    Колежката Славея Иванова работи в Национална система 112 и смея да твърдя, че е експерт в областта си.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Нека да вземем отношение и след това ще дам думата на народните представители също да се изкажат.
    СЛАВЕЯ ИВАНОВА: Добър ден! Работя в Национална система 112 като оператор. Смея да твърдя, че нашата работа е много сериозна. От нас се очаква да приемаме всеки един инцидент, ние приемаме всеки един инцидент, който се подава на територията на Република България, касаещ намесата на службите за спешно реагиране. Той се подава на Телефон 112, поради липсата на бившите кратки номера 160, 166 и 150. На оператора на 112 пада отговорността да приеме сигнала, да прецени как да реагира. Например при постъпване на сигнал за терористичен акт операторът събира максимална информация за минимално кратко време, прави преценка дали инцидентът се отнася за самия акт или за криминално деяние, насочено срещу личността или собствеността. Приемаме много различни сигнали, свързани с пожари, с бедствия, с катастрофи и нашата молба, ако мога така да кажа, е ние да останем по Закона за МВР. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря Ви.
    КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря Ви, господин Председател!
    Уважаеми народни представители, уважаема госпожо Министър, уважаеми колеги представители на синдикати! По всички повдигнати въпроси и предложения от страна на Синдикатите работиха експерти, както на Министерството, така и на Народното събрание, и мога да кажа, че има постигнат консенсус по отношение на всички въпроси, които бяхте повдигнали. По отношение на вътрешноведомствената база идеята е да се окрупни и тя да се уреди на подзаконово ниво в наредби и инструкции. Такива внесени предложения имам и от народни представители, и по отношение на определянето на месечното възнаграждение като основа за обезщетението, и по всички останали въпроси, за да не отнемам времето на народните представители. Надявам се утре в рамките на обсъждането и приемането на Законопроекта на второ гласуване тези въпроси да намерят отражение в доклада за второ гласуване, който ще бъде представен на вниманието на пленарната зала. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз.
    Господин Атанасов, заповядайте.
    АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Цветанов. Уважаема госпожо Вицепремиер, уважаеми дами и господа! Това обществено обсъждане предшества гледането на Закона на второ четене в Комисията, и след това, разбира се, и предстоящото гледане в пленарна зала. Аз бях провокиран тук от нещо, което чух от някои от Синдикатите, не си спомням кой точно го каза, но формулировката беше, че с този Законопроект политическото ръководство на Министерството е било подведено. Това беше казано там. Което е една много тежка оценка на състава на Министерството към начина, по който се управлява цялата система. Ние трябва да си дадем сметка какво беше внесено и какво на финала ще излезе от този Законопроект.
    Около половината, не съм ги броил разбира се, около половината от текстовете, които бяха внесени като законопроект, има консенсус между политическите сили в парламента под формулировката „отпадат“, което означава, че това е законодателен брак. Вие би следвало да си дадете сметка с какво сезирате Народното събрание, в крайна сметка, защото Законопроектът очертава рамките на дейността, която трябва да се извършва в Народното събрание. Ние не можем да правим предложения извън предмета на това, с което сезирате Народното събрание.
    Искам да посоча няколко важни сфери на управлението на системата, които изобщо не стоят явно на вниманието на Министерството, може би Вие не усещате тези проблеми. На първо място, обучението. Един изключително сериозен проблем, който през годините деградира. Обучението – първоначалното, и последващо обучение на състава на МВР е на много ниско ниво. С предложението, което бяхте направили за Академията, от зле щеше да стане още по-зле, нямаше да остане кой да преподава горе в Академията.
    Разберете, че подготовката на състава изисква висококвалифицирани преподаватели и хора с дълъг опит, а не тези хора срещу добро заплащане да работят някъде в частните структури. Това е голям дефект през годините, не сте Вие, които сте го създали. През годините този процес деградира и това е голям проблем, защото, ако искаме качествена услуга, би следвало хората, които се назначават и които дават тази услуга, на първо място, да познават правомощията си, да познават Закона и подзаконовите актове, да знаят как да реагират в различните ситуации. Ние се натъкваме ежедневно на случаи, в които служители, и то не толкова млади, не познават законодателството и не си знаят правомощията.
    Следващият много тежък проблем, който също не намери място в този Законопроект, е разследването. Дайте си сметка за това, че в крайна сметка финалният продукт на работата на Министерството на вътрешните работи са доказателствата, които се събират за един наказателен процес. Разкъсаните връзки между звената за оперативна дейност и разследващите полицаи са факт и не се прави нищо тази дейност да получи една посока, защото едно е да разполагаш с оперативната информация, друго е да я превърнеш в доказателства.
    Липсата на добра връзка и добра комуникация между тези звена, на практика води до тези дефицити. Отделно от това години наред се повтаря – трябва да бъде намерен механизъм, включително и финансов механизъм, за да се стимулират хора с добра подготовка да работят в разследването, защото в крайна сметка в един състезателен наказателен процес, аз не знам дали толкова е състезателен в България, но това е друга тема, в един състезателен наказателен процес, когато от другата страна имаш високо подготвени юристи, които владеят добре материята и би могло да шиканират процеса, ако не си се подготвил в добри доказателства, всичко отива по дяволите.
    Обучението на състава и добрата квалификация на разследващия персонал на Министерството на вътрешните работи са изключително важни проблеми и те не намериха място във Вашия Законопроект, който внесохте. Аз отново акцентирам върху това, което чух тук – не знам този, дето го каза, дали си даде сметка какво е казал, но да се говори, че политическото ръководство на Министерството може да бъде подведено със законопроект, който се внася в Народното събрание, е изключително тежка оценка. Това говори за управленска немощ, а управленската немощ на една система води до дестабилизирането на самата система. Щото Вие се притеснявате и говорите за това, че има рискове да бъде дестабилизирана системата, но, ако системата се дестабилириза от управленската немощ, тогава не могат да бъдат виновни хората, обществото – те имат очакване.
    Един друг много важен аспект, който води до дестабилизация, чрез демотивация на състава на Министерството на вътрешните работи, е обстоятелството, че ръководството на Министерството отказва да прилага принципа за израстване в кариерата чрез конкурс. Законът, който беше приет при предното изменение, беше заобиколен с подзаконови актове, и на практика ръководни длъжности, каквито са директорите на областните дирекции на Министерството на вътрешните работи, се назначават без конкурс. И това води до демотивация, защото голямата част от служителите на Министерството на вътрешните работи, които са почтени и честни хора, трябва да имат перспектива за израстване в кариерата си. След като те се убеждават от фактическото положение, че израстването в кариерата става на принципа – „Ако имаш вуйчо, ще станеш владика“, хората нямат мотивация да работят и да постигат резултати.
    Не искам сега тук да отивам и да се занимаваме с детайли в дейността на оперативните служби – по какъв начин се събира оперативната информация и как тя се използва. На практика много често се злоупотребява с нея, но това е една друга тема. Аз смятам, че след като сме изправени пред второ гледане на Закон за изменение на Закона за Министерството на вътрешните работи, това е политически въпрос, и би следвало да следваме рамката на това, което е внесено.
    Завършвам с това, което започнах. За мен това е голям дефицит – да се внесе обемен законопроект и в крайна сметка на второ четене да бъдат приети едва може би половината от текстовете, като идеи, които са били внесени. Благодаря.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Може ли само предварително да се извиня. След малко може би ще ми се наложи да изляза, защото имаме заседание на Министерски съвет.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Да, и на нас може би ще ни се наложи.
    ИВАН ИВАНОВ: Аз ще бъда далеч по-кратък, защото основните теми, които мислех да засегна, бяха засегнати от господин Атанасов. Действително днешната дискусия аз очаквах да породи по-добри предложения и може би да стигнем до същината на проблема, но уви, това нещо не се случва. По-скоро тук трябва да се признаем, че царят наистина е гол. Защото днес ние се опитваме да санираме един мъртвороден продукт, неговия крах, тоест на този мъртвороден продукт, който в никакъв случай няма да подобри работата на Министерството на вътрешните работи. Напротив, показва именно тези констатации, които бяха направени преди малко. За съжаление аз виждам, че опитите в тази посока, а именно така да бъдат санирани тези недостатъци, именно работата в процеса на разкриване на престъпления и събиране на доказателства, продължават с един Проект, който ще бъде предложен на Наказателния процесуален кодекс, където до голяма степен се дава възможност именно на некачествено събрани доказателства да бъдат узаконени. Не знам дали сте се запознали, но Министерството на правосъдието вече направи презентация, мина през Министерския съвет. Надявам се да сте го прочели.
    Това е един повод, включително и на министър-председателя да направи преглед на своите решения в кадровата си политика по отношение на Министерския съвет, така и на самото политическо ръководство на МВР по всички тези забележки, които се правят тук. Това, което чуваме днес от Синдикатите, очевидно засяга… Разбира се, ние сме го поставяли многократно като въпроси в Комисията, проблемите, които години стоят, но решават предимно, колкото и грубо да звучи, от битов характер. Те са наистина много важни, но трябва да бъдат предшествани от нещо друго. Действително проблемите, които поставя обществото на дневен ред и иска да бъдат решени, ние не ги виждаме тук. Наистина не ги виждаме. Последно време сме затрупани от скандали, които до голяма степен намаляват доверието на обществото в системата на сигурност, и в частност на МВР.
    Апелирам и към Синдикати, и към служителите, и към народни представители, и към ръководството на МВР, да помислим за един наистина по-добър вариант за промени в този Законопроект, който да доведе до подобряване качеството на работата и изчистването именно на тези проблеми, които през годините са се натрупали и водят до некачествената работа, от която се оплаква именно крайният потребител, българският гражданин.
    Затова наистина съм изненадан днес от това, което предстои. Действително утре на Комисия ни предстои – и аз не знам какво ни предстои – да приемем текстове, които в крайна сметка са отрицание на внесения Законопроект. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря. Други изказвания?
    Заповядайте.
    ХРИСТО ХРИСТОВ: Уважаеми господин Цветанов, уважаема госпожо Министър, уважаеми господа заместник-министри, господа народни представители, дами и господа!
    Председател съм на Националния синдикат на гражданската администрация в МВР, който представлява основно лицата, работещи по трудово правоотношение. За разлика от държавните служители, това са хората, които работят по Кодекса на труда. Те са близо 15% от състава на Министерството, но те са на основни възлови места, през които минава цялата и най-секретна информация, преди да стигне до ръководителите, минава най-напред през тях.
    Искам да споделя, че сме внесли 12 предложения, за съжаление, само две от тях са намерили място в припознаването от Ваша страна, което за мен е малко смущаващо, тъй като считаме, че основно са разумни предложенията ни и биха могли да намерят своето място след като сега се прави промяна в Закона с оглед неговото подобряване и за в бъдеще.
    Основно ще наблегна на няколко пункта. Първо, това е най-важният момент за лицата по трудово правоотношение. Останаха с изключително ниски заплати. Минималната работна заплата вече се доближава до тази за длъжностите със средно образование – застрашително при това. Настояваме в бюджета за следващата година, това сме го вписали, да се предвиди едно увеличение на заплатите, както и в самия Закон да се промени базата за определяне на заплатите, така както беше преди десет години – и за база служеше средната заплата за бюджетната сфера, което е една сериозна позиция за очакванията на обществото, които са към всички служители. Казвам това е принцип, не само за УРДП, но и за държавните.
    Госпожа Бъчварова тръгна, но тя като ръководител на Съвета по административна реформа считаме, че трябва да се премине към единна щатна таблица за заплащането в държавната администрация. Нещо, което сега в момента има изключително големи различия за хора, които са в администрация, ползват средства от бюджета, вършат една и съща или сродна дейност, а получават коренно различни заплати. Казвал съм и пак ще повторя примера – една чистачка в съдебната система не е нормално да взима повече от един специалист с висше образование в МВР, който е по Кодекса на труда, има най-високо ниво на достъп до секретната информация. Просто тези аномалии е крайно време да се променят.
    Второ, което е важно за нас и държим да влезе в Закона, възможността да се допълни правото да се замества държавен служител от лице по трудово правоотношение, не само когато отсъства, а и когато длъжността е вакантна. В момента през тази година, когато масово напуснаха държавни служители, конкурсите се забавят, няма назначения, някой трябва да поема техните функции. Този някой са именно лицата по трудово правоотношение, което за съжаление не им се компенсира по никакъв начин, не им се заплаща този труд, не се прилага в масовите случаи Кодекса на труда, който дава някакви, макар и малки възможности за това, и считаме, че е крайно време наистина този проблем да намери и законово решение.
    Третият пункт, който считаме, че е важен, е при преминаването на държавни служители със средно образование в категория лица по трудово правоотношение, както и колегата предложи за всички държавни служители, нека да им се изплатят обезщетенията полагащи се по Закона за МВР, и когато бъдат назначени тези, които приемат новата работа, да взимат заплата такава, каквато взимат останалите служители, изпълняващи една и съща функция. Защото какво се получи – държавен служител със средно образование, примерно домакин, става лице по трудово правоотношение, и понеже е бил държавен служител, ще му запазите по-голямата заплата, пак ще вършат същата работа, но ще взимат различни заплати. Тоест не решаваме нищо. Запазваме противоречието.
    Същият принцип би трябвало да се приложи подобно, когато лица по трудово правоотношение с висше образование преминават на длъжности по Закона за държавния служител. Тук предлагаме да се приложи принципа, който беше въведен през 2000 г. – с въвеждането на общия Закон за държавния служител, и тези длъжности, които бяха определени за заемане от държавен служител по Закона за държавния служител, за специалисти с висше образование, ако лицето по трудово правоотношение отговаря на изискванията, само подава заявление и заема длъжността без да се явява на конкурс, за да не изпадаме в ситуация, че се обявява конкурс – идва човек отвън, който не познава въобще системата, защото е човек на някой човек, а в същото време хората, които са работили там с години и професионално са израснали до определено ниво, да нямат тази възможност.
    Последно, бих искал да се спра с настояване и в Главата за синдикална дейност да се направят коректни изменения, на които няма да се спирам подробно, но основно считам, че трябва да се премахне противоречието, което в момента съществува – по Закона за държавния служител, чл. 44 дава право на служителите, които са по този Закон от администрацията, да се сдружават синдикално и да членуват. Докато в общия Закон за МВР е наложено едно ограничение, което не позволява държавните служители въобще да членуват в организации извън МВР. Считаме, че тук има противоречие и трябва да бъде премахнато. Ограничението да остане само за държавните служители с полицейски правомощия, което е логично, разбира се.
    В заключение апелирам към народните представители: политическите различия настрани оставете, и разумните предложения на Синдиката приемете. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Други предложения за изказвания?
    Заповядайте.
    НИКОЛАЙ НИКОЛОВ: Благодаря Ви, господин Цветанов. Уважаеми господин Председател, госпожи и господа народни представители! Аз благодаря за това, че на практика почти всичко, което е предложено от Главната дирекция, е прието. Изключенията са съвсем малко.
    Без да коментирам трябва или не трябва да бъде приет от Вас регламента, само искам да обърна още веднъж внимание на извънредния труд. Обнадежден съм, че има разбиране този въпрос да се разреши в бъдеще. Тоест да се даде максимално възможното по директивата. Постигаме няколко ефекта, хората които са работили, ще си получат възнаграждението, и ще имаме възможност при бедствени ситуации и други извънредни такива, да привличаме допълнително хора и да работят.
    Второ, ако не се приеме за цялото Министерство, поне за Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, отчитането на работното време да бъде минимум на тримесечен период. Директивата за работното време позволява да е до шестмесечен период. Това е добре за работодателя и позволява прецизно изчисляване на положения извънреден труд. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз.
    Други изказвания?
    Заповядайте, господин Мерджанов.
    АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Господин Председател, при цялото ми уважение към Вашето усилие, смятам че е най-разумно да закрием заседанието и така нареченото „изслушване“. Журналистите излязоха, не правим панаири. Няма смисъл. Година и половина ние се мотаем с тоя Законопроект. Ние оценяваме Вашите усилия, които бяха хвърлен спасителен пояс към госпожа Бъчварова. Не става. Не се получава. Няма да Ви връщам във времето, когато изначално претенциите на госпожа Бъчварова бяха, че с този Проект на Закон за МВР се поставя началото на реформите в МВР. От това нищо не се случи.
    Бяхме свидетели на непрекъснати протести от страна на Синдикатите. Ние техните болки ги знаем наизуст. Друг е въпросът доколко са финансовите възможности на държавата да поемат в пълен обем техните претенции или трябва на части или след споразумение. Действително сега няма как да не се съглася с колегата Янков, че действително това усилие беше напразно. Ние знаем как Вие героично с Вашите колеги от Парламентарната група на нарочен брифинг в Народното събрание просто спасихте положение тогава, защото беше страховито в един момент.
    Затова дайте да видим на утрешното заседание какво бихме могли разумно да приемем, което да не пречи и на досега съществуването и функционирането на Министерството на вътрешните работи, защото и без това тежестите, които поема и натиска, който се оказва по всички направления, е огромен. Това е смисълът на днешното събиране. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз, господин Мерджанов.
    Аз само искам да направя едно уточнение на предложенията, които бяха направени относно извънредния труд – да бъде на тримесечен период. Ние сме се съобразили с това искане и това ще бъде прието от Комисията.
    Що се касае до това, че се мъчим да правим някакъв спасителен пояс, аз смятам, че всички ние, нашата основна функция е да можем действително да подпомогнем със законодателни промени дейността на Министерството на вътрешните работи и там, където имаме противоречия, да търсим възможност, дори и времето, ако това помага да бъде постигнато, да го реализираме.
    Аз смятам, че всички сме положили усилия действително да можем да успокоим системата и мога да благодаря и пред Синдикатите за тяхната активност, и да благодаря на народните представители от всичките парламентарни групи. Защото, колеги, без Вашата лична ангажираност, повярвайте, че нямаше да можем да стигнем до това, което обсъждаме днес. Времето ни отдалечаваше от началния заложен вариант за приемането на Законопроекта, но смятам, че ние всички бяхме длъжни да положим усилия и да имаме еднакво говорене, както каза тук в последното изказване синдикалният доайен, може би, господин Христов, за това как трябва всички да работим и да говорим в един тон. (Реплика от народния представител Атанас Мерджанов.)
    Искам да споделя нещо друго. Нека все пак да отчитаме това, което всички полагаме като усилия, за да можем действително да имаме един Законопроект, който действително да бъде смислен.
    Господин Мерджанов, нека да си припомним как бяха направени законодателните промени 2013 г. Не искам да се връщаме на този период, защото смятам, че той беше вреден за системата, вреден беше и за политическата система. Затова нека просто да запазим действително толерантния тон. Благодаря Ви за това, че допринасяте за този микроклимат, който има в Комисията, различните мнения. Те могат да бъдат възприети и те могат да бъдат конструктивни и да бъдат част от постигането на консенсуса и на успеха. Аз искам да благодаря на всички и смятам, че с това, което направих в началото като експозе, и всички изказвания, които бяха в посока предстоящото гледане утре в Комисията на Законопроекта, смятам, че постигнахме действително консенсус, който в момента дава възможност системата да е стабилна.
    Що се касае до социалния пакет, Вие виждате, че ние изцяло сме солидарни с Вашите изисквания, предложения, които Вие сте предоставили на съответните парламентарни групи, виждате че в голямата си част те са възприети и смятам, че това ни беше основната цел да може действително социалният пакет да не бъде пипан и разбира се, Академията на МВР да бъде стабилизирана, а не да бъдат създадени условия тя да бъде много по-нефункционираща и неполезна за това, което има като цел и като функции за реализиране.
    Колеги, с това искам да Ви благодаря и да закрием заседанието.

    (Закрито в 11.20 ч.)


    Председател:
    Цветан Цветанов
    Форма за търсене
    Ключова дума