Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
15/11/2016
    П Р О Т О К О Л

    № 61
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
    ______________________________________________________



    П Р О Т О К О Л

    № 61

    На 15 ноември 2016 г., вторник, се проведе заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Първо гласуване на Законопроект за държавен бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г., заедно с Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2017-2019 г., представляваща мотиви към Законопроекта и становището на Министерския съвет по Проекта на бюджет на съдебната власт за 2017 г.
    2. Разни.

    Заседанието бе открито в 12,05 ч. и ръководено от господин Цветан Цветанов – председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *

    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, добър ден на всички!
    Колеги, можем да започнем.
    Дневният ред, колеги, е с една единствена точка: Законопроект за държавен бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г., заедно с Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2017-2019 г., представляваща мотиви към Законопроекта и становището на Министерския съвет по Проекта на бюджет на съдебната власт за 2017 г.
    Гости на днешното заседание са от: Министерство на финансите – Надежда Генова, началник отдел в Дирекция „Държавни разходи“; Светлана Тропчева, държавен експерт в Дирекция „Държавни разходи“; Министерство на вътрешните работи – Румяна Бъчварова, заместник-министър председател и министър на вътрешните работи; Красимир Ципов, заместник-министър; Боряна Цветкова, началник отдел „Планиране на бюджета“ в дирекция „Планиране и управление на бюджета“; Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия – Евтим Костадинов, председател; Василка Стефанова, финансов директор; Комисията за защита на личните данни – Венци Караджов, председател; Юлия Манова, главен счетоводител; Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси” – Станимир Пеев, председател.
    Ако сте съгласни с така предложения дневен ред, моля да гласуваме.
    Гласували: за – 11, против и въздържали се – няма.

    Даваме думата на вносителите – заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Добър ден, уважаеми дами и господа!
    Господин Председател, най-общо ще Ви представя състоянието, което се очерта с бюджета за 2017 г. Предполагам, че и Вие вече сте се запознали и имате представа.
    С предвидения с Проект на закон за държавния бюджет Проект на бюджет на Министерство на вътрешните работи, следва да бъдат осигурени разходите за персонал за предвидената фактическа численост на персонала за 2017 г., общо 46 хиляди служители, одобрена с Мярка 2 „Провеждане на политики за ограничаване на фактическата заетост на служителите в МВР“, към Раздел „Структурни и функционални реформи“ по Програма за структурни и функционални реформи в МВР за периода 2015-2017 г.
    Предвиденото увеличение на разходите е в размер на 109 милиона, което реално ще послужи за увеличение на осигурителните вноски за държавните служители по Закона за Министерство на вътрешните работи. Това се налага от промените, които са предвидени в Проекта на закон за Държавното обществено осигуряване, тоест тези средства ще бъдат използвани единствено за увеличение на осигурителните вноски и по никакъв начин ние не можем да ги предвидим за потребностите на МВР.
    От предвидените текущи разходи по Проекта на бюджет на МВР за 2017 г., общо в размер на 1 млрд. 218 млн. 653 хил. лв., от които 1 млрд. 106 млн. 763 хил. лв. са разчетени за персонал, тоест запазваме пак тази изключително висока стойност на дела на разходите за персонал. За справка – в други държави той достига до 75%, а тук е над 90.
    За издръжка и други текущи разходи остават 111 млн. 890 хил. лв. За капиталови разходи са предвидени малко под 15 млн. лв.
    С тези средства не могат да бъдат осигурени минималните потребности на структурите на Министерството за осъществяване на основните дейности по опазването на обществения ред и сигурност, противодействие на престъпността, охрана на държавните граници на Република България, както и осигуряването на пожарната безопасност и защита на населението от пожари, бедствия и аварии, както и други дейности, с които е ангажирано Министерството, изискващи осигуряване на значителни ресурси, а именно – издаването на българските лични документи.
    Общо неосигурените разходи са в размер на 172 млн. 537 хил. лв., от които за:
    - персонал – за изплащане на обезщетения на освободени служители по Закона за МВР – 4 млн. 880 хил. лв.;
    - издръжка – 107 млн. 331 хил. лв.;
    - местни данъци и такси – 7 млн. 189 хил. лв.;
    - капиталови разходи – 53 млн. 137 хил. лв.
    В допълнение на горното следва да се има предвид, че с така определения бюджет за 2017 г. не могат да бъдат осигурени и заявените от нас потребности, които са:
    - осигуряване на 2 хиляди служители – сътрудници по охрана за противодействие на миграционния натиск за една година, за което ще са необходими около 25 млн. лв.;
    - за осигуряване опазването на обществения ред и противодействие на престъпността по време на Председателство на Република България е необходимо назначаването на, ние сме поискали хиляда служители към Дирекция „Жандармерия“, за което ще са необходими допълнително около 1 млн. 750 хил. лв. месечно, или около 21 млн. лв. годишно.
    Обръщам внимание на тази цифра, защото тя би могла да бъде включена и в перото за разходи за Председателството.
    Инвестирайки в тази численост, след приключване на Председателството, това е една изключително добра подкрепа за усилията ни по опазване на обществения ред и особено битовата престъпност, тъй че тази инвестиция не би била с временен характер.
    Не са предвидени финансови средства за създаденото Държавно предприятие, което трябва да стартира от 1 януари 2017 г. Имаме предложение да се разреши един трансфер от бюджета в рамките на тези 5 млн. лв., за да може да стартира предприятието, след което да задейства механизмът, на който разчитаме, за по-оптимално управление на средствата и дейностите, разбира се.
    С предвидения трансфер между бюджети и сметки за средствата от Европейския съюз не могат да бъдат осигурени заявените средства за авансово финансиране по проекти и програми на Европейския съюз за 2017 г. в размер на 33,8 млн. лв.
    Освен това, в предвидените трансфери между бюджети и сметки за средствата от Европейския съюз са разчетени 75 млн. лв. за съфинансиране на проектите и програмите по Спешни мерки по Фонд „Убежище, миграция и интеграция“ (ФУМИ) и Фонд “Вътрешна сигурност“ (ФВС), одобрени на МВР през месец октомври 2016 г.
    Включени са всъщност в това финансиране от 166 млн. евро, но с тези средства, освен съфинансирането следва да бъде осигурен дължимия ДДС, непризнат разход по проектите и необходимите средства за авансово финансиране. Предвид това, че към настоящия момент процедурата по одобрение и получаване на необходимата документация не е приключила, считаме, че след наличие на съответната информация могат да бъдат изготвени анализи и прогнози за необходимите средства. Става въпрос за втората част от сумата, която в момента се уточнява по отделните проекти, в смисъл – предстои одобрението им. Иначе цялата сума е ясна.
    Във връзка с Председателството на Съвета на Европейския съюз през 2018 г., са заявени за периода 2017-2018 г. финансови средства от структурите на МВР, както следва: за 2017 г. – 23 млн. 886 хил. лв., за 2018 г. – 9 млн. 790 хил. лв., които следва да бъдат предвидени при разпределение на предвидените в централния бюджет разходи за тези дейности, за да могат през следващата година да се обявят процедурите и да имаме резултат в началото на 2018 г.
    В общи линии това, което мога да кажа, е, че с този бюджет на практика нямаме съществена промяна на финансовата картина в МВР в сравнение с 2016 г. и може би най-неприятното в случая, не бих го нарекла тревожно, е намаляването на капиталовите разходи, които ще ни създадат трудност при поддръжката на основни дейности.
    Вярно е, факт е, че получихме допълнителни средства от 5 милиона за оборудване на полицейски и жандармерийски части. Процедурите са приключили. В началото на годината се надявам да бъдат доставени и, разбира се, 166-те милиона, които очакваме да получим. Една част от тях – основна част, е пристигнала, и да можем да изпълняваме проектите по тях.
    Надявам се който и да бъде оттук нататък да няма проблем с тези средства, защото организацията, която създадохме в МВР със специализирана дирекция, която и следва да направим по новия Закон за обществените поръчки, работи вече и работи много активно. Много скоро ще бъдат обявени първите поръчки. Тази дирекция е целенасочено определена да започне с тази сума и да управлява всички средства, които до този момент са били забавени в усвояването им тогава, когато възложителят е министърът на вътрешните работи.
    Това е общата картина.
    Благодаря на всички, които заявиха желание и мнение, че трябва да се увеличи бюджетът на МВР. Това, което гледам и във външен план, в други държави е, че обикновено има решение, се взема решение за увеличение на числеността, от една страна – на полицейски служители, от друга страна – на експерти със специфични знания и умения, които ще трябва да отговорят на актуалните предизвикателства, основно по линия на тероризма и радикализацията. Това, разбира се, се прави с допълнително бюджетно финансиране, след като има политическо решение.
    При нас е малко по-различна картината, разбира се, защото нашите усилия в момента са насочени към осигуряване на дейността на Гранична полиция и на Националната полиция в районите, които са близо до границата.
    Средствата, които ще получим от Европейския съюз, ще ни дадат изключително добра възможност да екипираме тази част от нашите служители с автомобили, с комуникации, с техника, за по-ефективно опазване на външната граница, но това е само по линията на границата Сърбия, Гърция, основно – Турция, но не и вътре на територията на страната, тоест ще има такава разлика. Това е.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Госпожо Генова, ще вземете ли отношение или не?
    Колеги, аз предлагам да разглеждаме бюджетите както за Вътрешно министерство отделно, така също и за всичките останали административни единици, които трябва днес да разглеждаме. И мисля, че ще бъде по-разумно, за да може действително да отворим дебата по Законопроекта за Министерство на вътрешните работи.
    Колеги, заповядайте.
    Нямате въпроси, нямате притеснения, всички подкрепяте бюджета – така ли да го разбирам?
    Заповядайте.
    АТАНАС МЕРДЖАНОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаема госпожо Вицепремиер и Министър на вътрешните работи, уважаеми колеги, госпожи и господа!
    Споделяме тази загриженост, която изрази министър Бъчварова. Тя не може да бъде по-различна предвид състоянието и начина, по който е формиран бюджета на Министерството на вътрешните работи.
    Ние идваме с колегата Атанасов и с Вас, господин Председател, от другото заседание. Там по подобен начин прозвучаха редица тревожни нотки, предвид недостатъчното финансиране на системите за сигурност.
    Не мисля, че е необходимо да проблематизираме, да изпадаме в някакви излишни пререкания, но на мен ми се струва, че това предложение, което беше направено на предното заседание, а именно разузнавателната общност, изобщо Съвета за сигурност към министър-председателя отново в близките две седмици да се събере и да разгледа внесена тази финансова недостатъчност на всички служби, респективно на Министерството на вътрешните работи, на Министерство на отбраната в някои сектори, защото наистина е парадоксално близо 80-90% от средствата и бюджетите да отиват само за заплати и за осигуровки, а фактически за дейност да няма нищо.
    Така че в този смисъл моето изказване нека да се счита и като изявяване на волята против гласуване на бюджета на МВР.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря Ви, господин Мерджанов.
    Колеги?
    Ако няма други изказвания, аз искам само да маркирам някои неща.
    Действително, само преди минути приключи гледането на бюджета на първо четене за специалните служби. И това, което действително, което изразихте, госпожо Вицепремиер, тревогата – действително трябва да се търси някакво оптимизиране и действително осигуряване на повече финансов ресурс, защото при специалните служби, говорим за разузнавателната и контраразузнавателната дейност, тук обаче говорим и за потенциалните заплахи и ангажиментът, който има Министерството на вътрешните работи по охрана на външната граница, но същевременно има и много отговорности в борбата срещу престъпността и битовата престъпност, която е на територията на страната. И с този числен състав, за който казахте в момента, от 46 хиляди, смятам, че тук трябва да се търси действително допълнително финансово обезпечаване, за да можем да компенсираме недостига на човешки ресурс и от тази гледна точка трябва да се търсят действително някакви възможности, но може би между първо и второ четене в този разговор, който ще имаме с Министерство на финансите, с предложенията, които ще бъдат направени от представителите на съответните парламентарни групи и това, което беше казано от господин Мерджанов, може би с министър-председателя да се свика Съветът за сигурност, за да може действително да се обсъдят и да се търсят политически решения, за да може действително да се видят какви са възможностите от страна на Министерството на финансите.
    Аз мога да заявя, че както и в предишната Комисия, ние просто ще подкрепим Бюджета от нашата парламентарна група, защото смятаме, че това е ясен политически акт и, разбира се, между първо и второ четене ще търсим възможност в един конструктивен диалог да видим и какви са възможностите и на държавата, за да може действително да бъде приет Бюджетът за 2017 г.
    Отнасяме се изключително отговорно, защото всички ние станахме свидетели на различни интерпретации, но смятаме, че трябва действително да дадем допълнителната гаранция, че това, което ще се прави в 2017 г. ще бъде в една рамка и ще се постигне този политически консенсус, за да може действително държавата да продължи да функционира по начина, по който действително ще ни даде гаранции пред международните партньори, че сме стабилен фактор в региона, в който се намираме. Благодаря Ви.
    Заповядайте, госпожо Бъчварова.
    ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Ако трябва да кажа, има няколко хронични проблема в МВР, които не позволяват оптималното усвояване на средствата.
    Първият хроничен проблем е свързан с процедурите за обществените поръчки, които обикновено, и това, което се вижда в годините назад, заради дългото обжалване, обикновено не успяват да бъдат финализирани.
    Ние направихме много дълбок анализ. С оглед и на него беше създадена новата дирекция, но имам едно такова предложение към Комисията – да се подкрепи една промяна в Закона за МВР, която да ни даде възможност да даваме средства на служителите за униформи, тези, които са за дрехи, и да организираме през лицензиране изработването на тези униформи. Така ще стане много по-бързо и ще даде гаранция служителите да имат всяка година възможност да си купят необходимите служебни облекла.
    Тази възможност се подкрепя изключително много от всички служители, защото има производство на такива дрехи. То има и различно качество. Ние заради процедурите и следвайки изискването за най-ниска цена понякога не можем да осигурим най-доброто качество. Ако дадем възможност сумите, които са определени в бюджета, да се предоставят чрез ваучери или…, това е въпрос вече на конкретно решение на служители, те могат да преценяват кога точно от кой тип дрехи имат нужда, но тяхно да бъде задължението винаги да са с изискуемата форма.
    Това е практика и в други държави. Мисля, че по този начин не само ще осигурим… Вече не може в последните пет или шест години да не е осигурявано облекло на служителите и не защото няма средства, а защото те не могат да бъдат усвоени, това да стане по-динамично и при всички случаи, убедена съм, че тези дрехи ще бъдат и доста по-качествени.
    Това е едно предложение, което ние ще внесем с, как да кажа, разчитам на това да разберете какъв е смисълът и ако имаме такава възможност, по преценка, разбира се, на органа, да се пристъпи и към такава процедура, за да можем бързо да решим този въпрос – който и да е и който и да е след това министър, ще има и тази възможност да го реши и да бъдат служителите доволни от тази част…
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители! Това не означава, че се отменя ангажиментът по Закон да се осигурява такова униформено облекло.
    Идеята е, когато са налице обективни причини като прекратяване или обратно – многобройни обжалвания на обществените поръчки, да влиза в сила тази законова възможност, тогава да се изплащат пари за униформеното облекло на такива държавни служители, които го носят, а същевременно разработваме промишлен образец на униформата на полицаите и на пожарникарите, която ще бъде предоставена на съответните фирми и тогава да влизаме в тази процедура, за която говори вицепремиерът и министърът на вътрешните работи. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз.
    Колеги, подлагам на гласуване Проекта на бюджет за 2017 г. на Министерството на вътрешните работи, съгласно Законопроекта за държавен бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г., заедно с Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2017-2019 г., представляваща мотиви към Законопроекта и становището на Министерския съвет по Проекта на бюджет на съдебната власт за 2017 г.
    Който е „за“ – да гласува.
    Гласували: за – 9, против – 4, въздържали се – 1.
    Благодаря.

    Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия – заповядайте, господин Костадинов.
    ЕВТИМ КОСТАДИНОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми господа народни представители! Изключително кратко ще бъде моето изложение, с малко цифри.
    Бюджетът за 2016 г. е 3 млн. 400 хил. лв.
    Планираният бюджет за 2017 г. е 3 млн. 415 хил. лв.
    Увеличението е с 15 хил. лв., което всъщност е заложено в измененията на осигурителните вноски, евентуално от увеличението им.
    Единственото, което безпокои ръководството на Комисията, нейните членове и нейната администрация, е промяната в Закона за Министерството на вътрешните работи и по-специално в частта за охраната, която по Закон е възложена на Министерство на вътрешните работи, респективно на Жандармерията.
    По смисъла на този Закон до настоящия момент Комисията не е планирала и не е получава средства за изплащане на този вид услуга – охрана.
    С промяната на Закона през месец октомври 2016 г. се предвижда от 1 януари охраната да бъде заплащана на Министерството на вътрешните работи от Комисията и тези финансови средства в годишен размер са около 456 хил. лв., които всъщност влизат във Фонд „Издръжка“ на Комисията.
    За съжаление, откакто излезе промяната в Закона, беше месец октомври, ние не успяхме по надлежния ред да планираме тези средства и да ги заявим в Министерство на финансите и съответно успяхме да реагираме по начина, по който подобава – с едно писмо. И в предварителните разговори получихме, бих казал, половинчат отговор, но искам тук да го споделя пред Вътрешната комисия, за този въпрос, който всъщност остана отворен и ще създаде изключително големи неприятности във финансов план в началото на 2017 г.
    Комисията не е планирала тези финансови средства. Ние работихме изключително коректно и сме се постарали да потърсим изключителни резерви за решаването на проблемите, на задачите в усъвършенстване на организацията, а не чрез увеличаването на финансовите разходи.
    Този фонд от 456 хил. лв. е равностоен на фонда на половиния бюджет за издръжката на Комисията, тоест 1 млн. 50 хил. лв. всъщност е планиран за издръжката на Комисията. Това са фондове „Електричество“, „Материали и консумативи“ и така нататък, които погледнати във времето се увеличават в зависимост от дейността на Комисията в нейния формат.
    Това е единственото, което безпокои Комисията по начина, по който се отредиха нещата през месец октомври.
    Не искам да поглеждам встрани или в другите ведомства, но в крайна сметка това за нас е изключително важно, защото сме изправени пред невъзможността да търсим по-евтина охрана, а и не бива да я търсим по смисъла на Закона, защото сме задължени да бъдем охранявани от Министерство на вътрешните работи, респективно Жандармерията, а сме длъжни изключително да платим тази цена, която всъщност става един, разбирате в момента, Параграф 22, който се завърта. Благодаря за вниманието.
    Други притеснения относно дейността и финансирането на Комисията нямаме. Единствено това е всъщност, да не изпаднем в този проблем в началото на годината. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Госпожо Генова, за половинчатия отговор, който сте дали.
    НАДЕЖДА ГЕНОВА: Да, действително въпросът е отворен. Не е решен.
    Искам само да кажа, че за държавния бюджет тези разходи не са нови. В момента ги покрива Министерството на вътрешните работи, около 500 човека са заети и са 11 млн. лв., поне такава ми е информацията, така че те са 23 или 21 позиции в приложението към Закона. Нямахме технологично време да разпределим тези пари и явно ще стане в хода на изпълнението на бюджета догодина да решаваме и този проблем.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: А това не може ли между първо и второ четене да бъде коригирано, защото все пак те трябва да бъдат пък спокойни…
    НАДЕЖДА ГЕНОВА: Но там са още много…
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Ами, разбира се, всички тези, които под една или друга форма вече минават като ангажимент на бюджетите на съответните административни структури.
    НАДЕЖДА ГЕНОВА: Най-справедливо е да намалим бюджета на МВР и да ги разхвърлим по другите, за да ги получат после пак те обратно. Това значи тази промяна.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: То, така или иначе, тази дейност ще трябва да бъде осъществена от Министерството на вътрешните работи, само че вече на договорни отношения с финансово обезпечаване, така че в тази ситуация по-добре да си залегнат в техния бюджет и да знаят, че те ще могат да си платят сумата, която се изисква от Министерството на вътрешните работи.
    НАДЕЖДА ГЕНОВА: Но все пак има механизъм това да го направят в началото на другата година и да бъде цялостно, не само за Комисията по досиетата. Там са и Народното събрание, там са и жп гарите, и летищата, и три язовира.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: А това как може да бъде гарантирано, че те да бъдат спокойни в дейността си? Защото бюджетът става основополагащ за всички останали институции и всички други допълнителни разпореждания, които могат да бъдат дадени, те не трябва да противоречат на бюджета.
    Вие повече го разбирате това като дейност и знаете, че винаги може да има след това: „Извинявайте, но не чухме, не видяхме! Парите ги няма. Вие си плащайте!“.
    НАДЕЖДА ГЕНОВА: Надявам се, че ще се решат нещата.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: А защо смятате, че между първо и второ четене не може да бъде технически осигурено това? Колкото и да бъдат тези институции, които трябва да минат на такъв режим, те се знаят. Знаят се и какви са бюджетите и по този начин да може все пак да са обезпечени по начин, по който досега държавата ги е обезпечавала с дейностите, които осигурява Министерството на вътрешните работи.
    НАДЕЖДА ГЕНОВА: На практика е едно и също, само че е било сега централизирано, а ще стане децентрализирано с тази промяна. Възможно е, може би, ако предложите, да помислим.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Аз мисля, че това е задължително.
    Колеги, имате ли някакви други различия, защото това са дейности, които към настоящия момент Министерството на вътрешните работи ги е осъществявало с бюджета на Министерството на вътрешните работи. Ако в момента това мине от компетентността финансово да бъде обезпечавано с бюджета на дадени институции, плащане към Министерството на вътрешните работи, ако не бъде предвидено в бюджета, аз съм убеден, че няма в никакъв случай да… ще се търси като финансов ангажимент на съответните институции, а министерството няма как да го разходва.
    Госпожо Генова, колко са институциите? Двадесет и една, те се знаят кои са и не може ли просто механично да се прехвърлят тези суми и да се знаят, че са за тези дейности?
    НАДЕЖДА ГЕНОВА: Може би трябват ни само разчети, брой полицаи и това е.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Господин Костадинов, аз смятам, че трябва да направите предложение към Комисията, за да може народните представители вече в правото си като вносители между първо и второ четене да направят съответните предложения, и то писмено, защото просто няма как да… (Реплики на изключени микрофони.)
    Други въпроси има ли, колеги?
    Ако няма, предлагам за гласуване и приемане на бюджета на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия за 2017 г.
    Който е „за“, моля да гласува.
    Гласували: за – 10, против – 1, въздържали се – няма.
    Бюджетът на Комисията го подкрепяме.
    Благодарим на Евтим Костадинов и Василка Стефанова.

    Преминаваме към бюджета на Комисията за защита на личните данни.
    Заповядайте, господин Караджов и госпожо Манова.
    ВЕНЦИ КАРАДЖОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители! Нашият бюджет е доста по-малък – 2 млн. 450 хил. лв.
    Ще се опитам и аз да бъда възможно най-кратък, но преди това да Ви запозная с реформата, която се извършва в областта на защита на личните данни, тъй като това ще касае и бюджетирането на тези дейности и тази реформа.
    Опитахме се с Министерство на финансите да споделим политиките и реформата, която трябва да се извърши. Частично нашите политики бяха възприети, но затова искам да Ви представя общата картина.
    Знаете, че месец май 2016 г., тоест тази година, беше приет нов пакет в областта на защита на личните данни, тяхното обработване от различни институции, включително МВР и правосъдие.
    В областта на защитата на личните данни на физическите лица се прие нов регламент, който ще породи пряко действие през май 2018 г., който ще касае цялостно преосмисляне на сега съществуващите процедури в областта на защитата на личните данни, ще се премахне вече от 2018 г. регистрацията, но за сметка на това ще се въведат процедури на сертифициране на администратори на различно ниво – на ниво Европа, на ниво България, на ниво отделни сектори, и ще се увеличат санкциите, които вече, сега ще Ви дам пример – 500 лв. е най-ниската санкция, която се налага на администратор при незаконосъобразно и недобросъвестно обработване на личните данни, а най-високата е 100 хил. лв., налаганата от Комисията е от около 60 хил. лв. засега най-висока санкция, но с новия регламент долната граница отпада, като границата, която е максимална, се повишава на 4% от световния оборот, но не повече от 20 млн. евро на администратор.
    В тези администратори са включени всички държавни, общински структури, включително и физически лица тогава, когато обработват лични данни не за собствени или за домашни цели.
    В тази връзка реформата ще е доста съществена, тъй като ще трябва да се повиши много сериозно обучението, въвежда се навсякъде, във всички администратори, които обработват чувствителни данни и държавни структури се въвежда ново лице по защита на личните данни, тоест нова длъжност…
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Само извинявайте, но нека да се концентрираме върху бюджетните разходи, които се правят по съответните пера, защото ако сега, в момента, Вие ни развивате административната реформа, която правите, мисля че това може да бъде предмет на друго заседание.
    В момента разглеждаме бюджет, и представяте ли си Вътрешно министерство, ако започнеше да говори за всяка една административна структурна единица от Министерството на вътрешните работи? Може би няма да ни стигнат и десет дни.
    ВЕНЦИ КАРАДЖОВ: Извинявам се, но аз исках да Ви представя тази нова картина, тъй като, за да изпълним тези изисквания, които започнах да представям пред Вас, трябва да изградим национален обучителен център.
    За този национален обучителен център ние получихме нова сграда тази година от Министерството на отбраната, която трябва да бъде изцяло, наново преструктурирана и трябва да обучим над 60, до 90 хиляди души за тази нова държавна структура, която ще трябва да обработва личните данни. Това е лице по защита на лични данни като длъжностно лице.
    Поради тази причина ние с Министерството на финансите не успяхме да постигнем съгласие относно създаването на този национален обучителен център, неговото финансиране и изработването на онлайн обучителни продукти и програми, които да се предлагат на всички държавни и общински структури, на частния сектор и влизането на този национален обучителен център в държавните структури, които обучават държавните служители, така както е например Института за публична администрация, така както е Дипломатическия институт към Министерството на външните работи.
    Ние направихме разчети това финансиране ще е между 1 млн. 200 хил. лв. и 1 млн. 500 хил. лв., заедно със самия софтуер.
    О този въпрос не успяхме да постигнем съгласие с Министерство на финансите. Неформално беше изразено тяхното разбиране от важността на този проблем и евентуално възможността за неговото финансиране през бюджета за Председателството или по друг възможен начин, в зависимост от изпълнението на бюджета. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Госпожо Генова.
    НАДЕЖДА ГЕНОВА: Да, само мога да потвърдя, че беше поставен въпросът за ремонта на сградата за 1 млн. 200 хил. лв., но, така или иначе, ние не успяхме да го включим в бюджета, така да се изразя.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВА: Колеги, заповядайте.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Господин Председател, уважаеми колеги! Моят въпрос е за каква сграда в Министерството на отбраната става дума? Сега нали сте на един етаж с Института по отбрана? Вие говорите за друга сграда ли в момента?
    ВЕНЦИ КАРАДЖОВ: Същото, уважаеми народни представители, уважаеми господин Председател!
    Ние се намираме в поделението, където е и Институтът по отбрана. В началото на поделението имаше една стара сграда, строена в началото на 70-те години, която не беше използваема в последните 26 години. Предоставена ни беше чрез постановление на Министерския съвет по предложение на министъра на отбраната.
    Започнали сме процедури по нейното обследване, почистване и подготовка, но в рамките на нашия бюджет ние не можем да го направим.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, други въпроси?
    Ако няма, нека да подложим на гласуване така предложения Проектобюджет за 2017 г. на Комисията за защита на личните данни.
    Който е „за“, да гласува.
    Гласували: за – 9, против – 2, въздържал се – 1.
    Благодарим Ви.
    Ако имате някакви предложения, между първо и второ четене просто ги предоставете на Комисията, за да може и колегите да се запознаят с необходимите възможности, които могат да направят те като процедура между първо и второ четене. Благодаря Ви.

    Заповядайте, господин Пеев, Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси”.
    СТАНИМИР ПЕЕВ: Уважаеми господин Председател, господа народни представители!
    Бюджетът, предвиден за 2017 г. на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ се различава от 2016 г. със 112 хил. лв., които представляват необходимото увеличение на осигурителните вноски, свързани с промените в този Закон.
    Промени по отношение на основните пера – „Издръжка“, „Обновяване“ до „Натрупване“ няма.
    Като цяло ние разбираме това, че приоритетите на държавата са в много насоки. Не бих могъл да кажа, че по-малко средства трябва да бъдат дадени за отбрана, за МВР и така нататък – учителски заплати и прочее, и прочее, така че ние се опитваме с наличния бюджет да решаваме въпросите, които са приоритетни според нас, но както винаги, всяка година в диалога с Министерството на финансите, ние ги уведомяваме за това какви са нашите дефицити.
    Всъщност имаме два големи дефицита – единият е по Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти. Там нашият дефицит е в размер на 94 млн. лв. и също така по отношение на държавните резерви и военновременните запаси. Там дефицитът ни е 86 млн. лв., който е натрупан в процес на много години.
    Така или иначе, ние имаме разбиране за възможностите и лимитите на държавния бюджет, така че в рамките на тези бюджети, които от 2013 г. общо взето са едни и същи, ние правим възможно най-доброто, за да управляваме този ресурс.
    Това са нещата с нашия бюджет.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря Ви.
    Колеги, заповядайте.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Господин Председател, уважаеми колеги. Аз, понеже съзнавам, че няма да ни кажете числата, поради конфиденциалност в процентите, които ще Ви попитам, кажете ни дефицитите в горивата, в лекарствата, примерно, продължават ли да бъдат същите от 2012-2013 г.? Без процентите. Благодаря Ви.
    СТАНИМИР ПЕЕВ: За съжаление, тъй като се налага да извършваме непрекъснато обновяване на тези продукти, когато, да речем излезе годността на определен продукт, който считам, че не е чак толкова приоритетен, а излезе на друг, който е приоритетен, в рамките на тези решения, които взема Съветът по държавните резерви, част от п продуктите им намалява комплектността, докато на други успяваме да ги задържаме на същото ниво, така че това е въпрос на решение на този Съвет по държавните резерви, който преценява кои са най-приоритетните неща за държавата.
    Общо взето, тъй като нямаме допълнителен ресурс, тези дефицити си остават същите като абсолютни цифри, но за някои намаляват, а за други си остава същата комплектност.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Други въпроси?
    Ако няма, колеги, нека да пристъпим към гласуване на Бюджета за 2017 г. на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“.
    Който е „за“, да гласува.
    Гласували: за – 9, против – 2, въздържал се – 1.
    Благодаря Ви за участието.

    Колеги с това дневният ред по т. 1 е изчерпан.
    По точка втора:
    РАЗНИ
    имате ли някакви въпроси, коментари?
    Ако няма, с това закривам днешното заседание.
    Благодаря Ви.


    (Закрито в 12,55 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Цветан ЦВЕТАНОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума