Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по земеделието и храните
04/12/2014 първо гласуване

    Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерския съвет на 1 декември 2014 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните


    ДОКЛАД
    за първо гласуване

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    ОТНОСНО: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерския съвет на 1 декември 2014 г.

    Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 4 декември 2014 г., на което обсъди законопроект за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерския съвет на 1 декември 2014 г.
    В работата на комисията участие взеха – от Министерството на земеделието и храните – г-н Васил Грудев, доц. Георги Костов и д-р Цветан Димитров – заместник-министри, г-жа Десислава Стоянова – директор на Дирекция „Финансово-стопански дейности”, г-жа Дияна Филева – главен юрисконсулт в Дирекция „Правно-нормативни дейности“ и г-н Иван Капитанов – финансов съветник на министъра. От Държавен фонд „Земеделие“ – г-н Румен Порожанов – изпълнителен директор. От Министерство на финансите – г-жа Росица Велкова – началник на отдел в Дирекция „Държавни разходи” и Бориска Стоименова – главен експерт в Дирекция „Държавни разходи“. Участваха още представители на синдикални, браншови и неправителствени организации.
    Законопроектът в частта селско стопанство и земеделие беше представен от заместник-министър Грудев. Основните параметри са следните:
    1. По проекта на бюджет на Министерство на земеделието и храните
    Предложеният разходен таван на министерството за 2015 г. е 227 млн. лв., от които за "Земеделие и селски райони" – 175 млн. лв., за "Рибарство и аквакултури" – 6,3 млн. лв., за "Съхраняване и увеличаване на горите и дивеча" – 27 млн. лв. и за бюджетна програма "Администрация" – 118,5 млн. лв. В рамките на текущите разходи са утвърдени средства в размер на 15 млн. лв. за извършване на обществена услуга за защита от вредното въздействие на водите, възложена на "Напоителни системи" ЕАД. Тези средства не могат да бъдат пренасочвани за други цели.
    2. По проекта на бюджет на Държавен фонд „Земеделие“
    Предложеният разходен таван на ДФ „Земеделие“ за 2015 г. е 366,5 млн. лв., от които за "Земеделие и селски райони" – 333,4 млн. лв., за "Рибарство и аквакултури" – 810,1 хил. лв. и за бюджетна програма „Администрация“ – 32,3 млн. лв.
    По схемата за единно плащане на площ през 2015 г. се предвижда да бъдат усвоени 1 255,8 млн. лв. европейски средства за директни плащания на земеделски производители.
    За финансиране на пазарни мерки общият бюджет за 2015 г. е в размер на 110,5 млн. лв., от които 74,1 млн. европейско финансиране и 36,4 млн.лв. национално съфинансиране.
    За финансиране на националните доплащания към директните плащания, държавните помощи и някои пазарни мерки предвидените средства по бюджета на Държавен фонд "Земеделие" са общо 300 млн. лв.
    За осъществяване на общата селскостопанска и на общата рибарска политика средствата за 2015 г., които страната ни предвижда да усвои по програмите на ЕС без националното съфинансиране към тях, са за селскостопанската политика – 657,2 млн. лв. и за морско дело и рибарство - 52,7 млн. лв. Очаква се стартирането на Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. Следва да стартира и Програмата за морско дело и рибарство 2014-2020 г., чийто бюджет и направленията, по които ще се извършва подпомагането все още не са одобрени окончателно.
    Освен това в проекта на бюджет е предвидено запазване на данъчната преференция за намалена акцизна ставка върху газьола, използван при първично селскостопанско производство, като за целта са утвърдени и 84 млн. лв. Схемата ще се прилага след като Европейската комисия постанови решение за удължаване срока на нейното действие.
    Предвижда се също запазване на данъчното облекчение за регистрираните земеделски производители, представляващо държавна помощ, под формата на преотстъпване на корпоративен данък в размер на 60 на сто. Условие за прилагане на помощта е постановяване на положително решение от страна на ЕК за съвместимост с правилата в областта на държавните помощи.
    Като елемент от основните допускания в актуализираната средносрочна бюджетна прогноза е предвидено увеличаване на минималния осигурителен доход за земеделските производители от 240 лв. на 420 лв., считано от 2015 г.
    Министерството на земеделието и храните е представило становище в подкрепа на законопроекта. В него се отбелязва, че предвидените средства за издръжка и други текущи разходи на министерството са задоволителни и като цяло ще обезпечат изпълнението на заложените цели по области на политики и по бюджетни програми. Несъгласие се изразява по отношение на увеличаването на минималния осигурителен доход за земеделските производители, като се предлага тази мярка да бъде въведена от 2016 г., а нивата на осигуряване за земеделските производители да бъдат плавно увеличавани.
    Отбелязва се също така, че в хода на съгласувателната процедура Министерството на земеделието и храните е предложило увеличаване на текущите разходи по своя бюджет с 24,7 млн. лв., които да бъдат разпределени за финансиране на дейности и разходи на Българската агенция по безопасност на храните, на Изпълнителната агенция „Борба с градушките”, на областните дирекции „Земеделие” и на Селскостопанската академия.
    Основните акценти в последвалата дискусия могат да бъдат систематизирани както следва:
    Народните представители от парламентарните групи на ПП ГЕРБ, на Реформаторския блок, на Патриотичния фронт и на АБВ заявиха, че ще подкрепят законопроекта, като категорично подкрепиха и становището на Министерството на земеделието и храните, увеличаването на минималния осигурителен доход за земеделските производители да бъде въведено от 2016 г., а нивата на осигуряване за земеделските производители да бъдат плавно увеличавани. Бяха изтъкнати редица аргументи както социални така и финансово-икономически в подкрепа на това предложение и изразиха готовност между първо и второ четене на законопроекта да внесат и съответните предложения за промяна.
    Народните представители от парламентарните групи на БСП лява България, на Движението за права и свободи, на Български демократичен център и на Политическа партия Атака заявиха, че няма да подкрепят законопроекта и също категорично се обявиха против предвиденото увеличаване на минималния осигурителен доход на земеделските производители, но настояваха тази мярка да бъде изцяло отхвърлена за целия програмен период.
    По отношение на бюджета на Държавен фонд "Земеделие" становищата бяха, че дейността на фонда е като цяло обезпечена и че заложените параметри ще позволят запазване на нивата на финансиране на земеделските производители от 2014 г.

    След проведените разисквания Комисията по земеделието и храните с 10 гласа “за”, 8 гласа “против” и 0 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерския съвет на 1 декември 2014 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    РУМЕН ХРИСТОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума