Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по земеделието и храните
20/01/2015 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделски земи, № 554-01-2, внесен от Цвета Караянчева и гр.н.п. на 14 януари 2015 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните


    ДОКЛАД
    за първо гласуване

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ


    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделски земи, № 554-01-2, внесен от Цвета Караянчева и гр.н.п. на 14 януари 2015 г.

    Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 20 януари 2015г., на което обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделски земи, № 554-01-2, внесен от Цвета Караянчева и гр.н.п. на 14 януари 2015 г.
    В работата на комисията взеха участие– от Министерството на земеделието и храните – Десислава Танева – министър, Цветан Димитров и Васил Грудев – заместник-министри, Стилиян Митев – директор на Дирекция „Поземлени отношения и комасация”, Лилия Стоянова – началник на отдел в същата дирекция и Диана Филева – главен юрисконсулт в Дирекция „Административно и правно обслужване“. Присъстваха и представители на неправителствени организации и граждански движения.
    От името на вносителите законопроектът и мотивите към него беше представен от н.п. Цвета Караянчева.
    Първата група промени са свързани с процедурата за създаване на масиви за ползване на земеделски земи. Комисията, която ръководи процедурата, ще изготвя проект за разпределение за всяко землище, който да предложи на участниците в процедурата. Когато не се постигне споразумение дори само между част от ползвателите, комисията ще извършва служебно разпределение съобразно този проект. Отпада изискването споразумението да обхваща не по-малко от две трети от територията, в която ще се създават масивите. С решение на общинския съвет полските пътища, попадащи в масивите, ще могат да бъдат предоставяни на съответните ползватели, като те ще следва да осигурят достъп до имотите, заявени за ползване в реални граници.
    Сумите, които ще заплащат ползвателите за разпределените им за ползване имоти, за които няма сключени договори за наем и аренда и не са подадени декларации (т. нар. „бели петна”), ще се превеждат по транзитна бюджетна сметка в областната дирекция "Земеделие”, която да ги изплаща на съответните собственици. Предвидено е да отпадне тригодишният давностен срок за изплащане на тези суми. Заповедта за разпределение на масивите ще се издава от директорът на областна дирекция "Земеделие" и ще подлежи на обжалване пред районния съд по местонахождение на имота.
    Втората група промени засягат процедурата по уедряването на земеделските земи. Отпада необходимостта от вписване на споразуменията за създаване на уедрени поземлени имоти, като на вписване ще подлежат само окончателните документи, с които се придобива собствеността върху новите имоти. След издаване на новите документи за собственост всички договори за наем и аренда ще бъдат прекратявани. В плана за уедряване няма да могат да се включват имоти, предмет на висящ съдебен спор за правото на собственост, обременени с вещни тежести или такива, предмет на процедура по отчуждаване. Имоти с наложени ограничения на ползването ще се включват в плана за уедряване със съгласието на собствениците.
    Последната група промени касае процедурата за отдаване под наем и аренда на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд на собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни.
    Общинският съвет ще определя с решение пасищата, мерите и ливадите за общо и индивидуално ползване, които ще се разпределят между правоимащите лица. Комисия, назначена от кмета, ще определя площта, необходима за всеки кандидат и ще разпределя имотите, съобразно броя и вида на регистрираните животни и в зависимост от притежаваните или ползвани на правно основание пасища, мери и ливади. При недостиг на площи в съответното землище, комисията ще извършва допълнително разпределение в съседно землище на общината. При недостиг на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд, по искане от общинската комисия до министъра на земеделието и храните, ще могат да се предоставят земи от държавния поземлен фонд, с начин на трайно ползване - пасища, мери и ливади, в размера необходим за всеки кандидат. Разпределянето ще се извършва от комисия, назначена от директора на областната дирекция „Земеделие”, по местонахождението на имотите. Комисиите ще съставят протокол за окончателното разпределение на имотите, който ще подлежи на обжалване пред районния съд. Договорите за наем или аренда ще се сключват минимум за 5 стопански години, след заплащане на наемната или арендната цена и на разходите по изготвяне на тяхната оценка от независим оценител.
    Останалите след разпределението свободни пасища, мери и ливади от общинския и държавния поземлен фонд, ще се отдават под наем или аренда чрез търг, на два етапа. На първия ще се допускат до участие единствено собственици на пасищни селскостопански животни и едва тогава, при наличие на все още свободни имоти, на лица, които поемат задължение да ги поддържат в добро земеделско и екологично състояние.
    Министерството на земеделието и храните подкрепя законопроекта.
    Постъпили са становища от Националното сдружение на общините в Република България, от Националния съюз на говедовъдите в България и от Националната асоциация на земеделските производители с конкретни бележки.
    В последвалата дискусия беше отбелязано, че някои от предложените разпоредби следва да бъдат допълнително обмислени и прецизирани. Например, да се предвиди срок, в който общините да преведат по транзитната бюджетна сметка в областната дирекция "Земеделие” средствата за ползването на т. нар. „бели петна“, които досега са натрупани по техните сметки. Да се прецени доколко е оправдано мерите, пасищата и ливадите да се оценяват от независим оценител и дали не е по-удачно това да става според средното годишно рентно плащане за съответното землище, какъвто е режимът по отношение на „белите петна“. Имаше предложение да се запази възможността за разпределяне на мери, пасища и ливади и в съседни на землището области. Беше отбелязано също, че е необходимо синхронизиране на новите разпоредби по отношение на срока на арендните договори, с тези на Закона за арендата в земеделието. Имаше бележки и във връзка с възможността полските пътища, попадащи в масивите за ползване, да бъдат предоставяни на съответните ползватели.
    Като цяло народните представители от всички парламентарни групи бяха единодушни, че законопроектът следва да бъде подкрепен и поеха ангажимент между първо и второ четене да направят необходимите предложения за прецизиране на коментираните текстове.
    Представителите на браншовите организации също подкрепиха законопроекта и изразиха готовност да предоставят конкретните си предложения на народните представители в писмен вид.

    След проведените разисквания Комисията по земеделието и храните единодушно с 20 гласа “за”, 0 гласа “против” и 0 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделски земи, № 554-01-2, внесен от Цвета Караянчева и гр.н.п. на 14 януари 2015 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    РУМЕН ХРИСТОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума