Комисия по земеделието и храните
10/02/2015 второ гласуване
Закон за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи, № 554-01-2, внесен от н. п. Цвета Караянчева и гр. н. п. на 14 януари 2015 г., приет на първо гласуване на 20 януари 2015 г.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
ДОКЛАД
ОТНОСНО: Закон за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи, № 554-01-2, внесен от н. п. Цвета Караянчева и гр. н. п. на 14 януари 2015 г., приет на първо гласуване на 20 януари 2015 г.
Проект
II Гласуване
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи
/Обн., ДВ, бр. 17 от 1991г., изм. и доп., бр. 20 и 74 от 1991г., бр. 18, 28, 46 и 105 от 1992г., бр. 48, 64 и 83 от 1993г., бр. 80 от 1994г., бр. 45, 57, 59 от 1995г., бр. 79 ,103 и 104 от 1996г., бр. 62, 87, 98, 123 и 124 от 1997г., бр. 36, 59, 88, 133 от 1998г., бр. 68 от 1999г., бр. 34 и 106 от 2000г., бр. 28, 47 и 99 от 2002г., бр. 16 от 2003г., бр. 36 и бр. 38 от 2004г., бр. 87 от 2005г., бр. 17 и 30 от 2006г., бр. 13, 24 и 59 от 2007г., бр. 36 и 43 от 2008г., бр. 6, 10, 19, 44, 94 и 99 от 2009г., бр. 62 от 2010г., бр. 8 и 39 от 2011г., бр. 25 и 44 от 2012г., бр. 15, 16 и 66 от 2013г., бр. 38, 49 и 98 от 2014г./
Предложение от н. п. Ферихан Ахмедова и н. п. Салиха Емин:
В наименованието на закона думата „ползуването" да се замени с „ползването".
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
Предложение от н. п. Румен Христов и н. п. Никола Хаджийски:
В чл. 3 от ЗСПЗЗ се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 8:
„(8) Ограниченията по чл. 3, ал.7, т. 1 и т. 2 не се прилагат за публични дружества, акциите на които се търгуват на регулирания пазар в България или в държава, членка на Европейския съюз.“
2. Алинея 8 става ал. 9.
Предложението беше оттеглено.
Комисията предлага да се създаде нов § 1:
§ 1. В чл. 24а се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2, т. 6 думите „Системата за идентификация на животните и регистрация на животновъдните обекти“ се заменят с „Интегрираната информационна система“ и след думата „пасища“ се поставя запетая и се добавя „мери“.
2. В ал. 5 след думата „пасищата“ се поставя запетая и се добавя „мерите“.
3. В ал. 6, т. 4 думите „Системата за идентификация на животните и регистрация на животновъдните обекти“ се заменят с „Интегрираната информационна система“ и след думата „пасища“ се поставя запетая и се добавя „мери“.
Предложение от н. п. Светла Бъчварова и гр. н. п.:
Създава се нов § 1:
„§ 1. В чл. 27, ал. 6, в изречение първо след израза „заключителните разпоредби” се поставя запетая и се добавя изразът „включително върху сгради и съоръжения, находящи се в горска територия - държавна собственост”.
Параграфи 1 – 7 стават съответно параграфи 2 – 8.
Комисията не подкрепя предложението.
§ 1. В чл. 37б се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) изречение четвърто се заличава;
б) създава се изречение пето:
„В регистъра не се включват имоти, за които са представени повече от един невписани в службата по вписванията договори, освен сключените по реда на чл. 31, ал. 4, т. 3 от Закона за кооперациите.”
Предложение от н. п. Явор Хайтов:
1. В § 1, чл. 37б, ал. 1 се заличава новосъздаденото изречение пето и се създава ново: „При представяне на два и повече невписани в службата по вписвания договори, регистрация се извършва на договора, посочен в подадената от собственика декларация, ако същия не е подал такава, регистрация на договор не се извършва."
2. В § 1, чл. 37б, ал. 1 се създава изречение шесто: „При представяне на два и повече невписани договора за наем и/или аренда на земеделски земи, за които има подадени декларации от съсобственици, правното основание се разделя на идеални части според броя декларации."
Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 1 и не го подкрепя по т. 2.
Предложение от н.п. Румен Христов и н.п. Никола Хаджийски:
В § 1, т. 1, б.“б“ от ЗИД на ЗСПЗЗ в новосъздаденото изречение пето думите „освен сключените по реда на чл. 31, ал. 4, т. 3 от Закона за кооперациите“ се заличават.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение от н.п. Цвета Караянчева:
В § 1, т. 1, б. „б“ да се заличи.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1, който става § 2:
§ 2. В чл. 37б се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) изречение четвърто се изменя така: „При представяне на два и повече невписани в службата по вписвания договори, регистрация се извършва на договора, посочен в подадената от собственика декларация.“;
б) създава се ново изречение пето: „Ако собственикът не е подал декларация, общинската служба по земеделие уведомява страните по договорите.“;
в) досегашното изречение пето става изречение шесто.
2. В ал. 3 се създава изречение второ: „Към заявлението ползвателите прилагат декларация, че не са свързани лица по смисъла на Търговския закон с лица, които не са изплатили задълженията си по чл. 34, ал. 6 и по чл. 37в, ал. 7 за земите по чл. 37в, ал. 3, т. 2 за предходните стопански години.“
§ 2. В чл. 37в се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 се създава изречение четвърто:
„Комисията определя за всяко землище територията на масивите, съобразно данните от подадените декларации и заявления по реда на чл. 37б, изготвя и предлага на участниците проект за разпределение.”
2. В ал. 2 изречение седмо се заличава.
3. Алинея 3 се изменя така:
а) „(3) Когато между ползвателите или част от тях не се постигне споразумение при условията на ал. 1 и 2, комисията изготвя служебно разпределение на масивите за ползване съобразно проекта по ал. 1 до 15 септември на съответната година по следния ред:”
б) т. 1 се изменя така: „На всеки ползвател се предоставя право на ползване в масив, в който преобладава собствената и/или арендована/наета от него земеделска земя.”
4. В ал. 5:
а) в изречение второ, думите „по реда на Административнопроцесуалния кодекс” се заменят с „в 14-дневен срок пред районния съд по местонахождението на имота”;
б) добавя се изречение трето: „Срещу решението на районния съд може да се подаде касационна жалба пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс, която се разглежда от съда в състав от трима съдии”.
5. В ал. 7:
а) изречение първо се заличава и създава се ново изречение първо:
„Ползвател на земеделски земи, на който със заповедта по ал. 4 са определени земите по ал. 3, т. 2, внася по транзитна бюджетна сметка в съответната областна дирекция "Земеделие” сума в размер на средното годишно рентно плащане за землището в срок до три месеца от публикуване на заповедта по ал. 4.”
б) в изречение второ думата „общината” се заменя с „областната дирекция "Земеделие”, а думите „в тригодишен срок” се заличават;
в) в изречение трето накрая се добавя „по искане на директора на областната дирекция „Земеделие”, отправено до кмета на общината.”
6. Алинея 8 се отменя.
7. Алинея 12 се отменя.
8. Алинея 13 се отменя.
9. Създават се нови ал. 15 и 16:
„(15) Проектираните в плана за земеразделяне полски пътищата, попадащи в масивите за ползване, могат да бъдат предоставени на ползватели на съответните масиви по тяхно искане със заповед на кмета на общината, издадена след решение на общинския съвет. Договорът се сключва за съответната стопанска година, след заплащане на определената с решението на общинския съвет цена. Ползвателят на когото са предоставени полските пътища, осигурява достъп до имотите, декларирани и заявени за ползване в реални граници през следващата стопанска година.
(16) Когато в едномесечен срок от издаване на заповедта по чл. 37в, ал. 4, общинският съвет не е взел решение по реда на ал. 15, кметът на общината издава заповед, в която определя имотите и тяхната цена в размер на средното годишно рентно плащане за землището. Въз основа на заповедта, ползвателите внасят сумата по банкова сметка на общината в едномесечен срок от издаване на заповедта.”
Предложение от н. п. Светла Бъчварова и гр. н. п.:
По § 2:
1. т. 3 придобива следното съдържание:
„т.3. В ал. 3:
а) в уводния текст изразът „ползването на земите по масиви“ се заменя с израза „ползването по масиви на земите, които не са декларирани за обработване в реални граници, в срок“.
б) създава се нова т. 3:
„3. Масиви или части от тях, които са одобрени за подпомагане по мярка „Агроекологични плащания“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. или по съответната мярка за периода 2014 – 2020 г. или се наторяват с животински тор, се разпределят ежегодно без промяна на границите и географското им положение при условия и по ред, определени в правилника за прилагане на закона. В тези случаи т. 1 не се прилага, а масивите се предоставят както следва:
а) площите, одобрени за подпомагане по мярка „Агроекологични плащания“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. или по съответната мярка за периода 2014 – 2020 г., се разпределят на ползвателите, одобрени по мярката, при условие че са регистрирали в общинската служба по земеделие правните си основания за площи, по-големи или равни па площта, одобрена по мярката;
б) площите, които се наторяват с животински тор, се разпределят на ползвателите, които имат утвърден план за наторяване от общинската служба по земеделие, при условие че са регистрирали в общинската служба по земеделие правните си основания за площи, по-големи или равни на площта, одобрена с плана за наторяване.“.
2. т. 5 придобива следното съдържание:
„5. В ал. 7, в изречение второ изразът „в тригодишен срок“ – отпада.
3. В т. 9 диспозитивът на точката се променя на „Създава се нова ал. 15” и от текста отпада ал. 16.
Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 1 и не го подкрепя по т. 2 и 3.
Предложение от н. п. Красимир Каракачанов и гр.н.п.:
1. По § 2: В чл.37в, ал.7 се правят следните изменения и допълнения:
а) изречение първо се заличава и се създава ново изречение първо:
„Ползвател на земеделски земи, на който със заповед по ал.4 са определени земите по ал. 3, т. 2, внася по банковата сметка за чужди средства на общината сума в размер на средното годишно рентно плащане за землището в срок до три месеца от публикуването на заповедта по ал. 4.“
б) в изречение второ след думите „по ал. 4“ се добавят думите „в тригодишен давностен срок, след изтичането, на който сумите постъпват за управление на общинската собственост.“
2. По § 2, т. 5 – текстът от буква „в“ се заличава.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение от н.п. Михаил Миков:
По § 2:
1. т. 2 придобива следното съдържание:
„т. 2. В ал. 2 изречение четвърто и изречение седмо - отпадат.”
2. В т. 9 диспозитивът на точката се променя на „Създават се нови ал. 15, 16 и 17” и текстът се допълва с ал. 17:
„(17) В споразумение за създаване на масиви за ползване на земеделски земи не се допуска участие, а за случаите на отсъствие на споразумение – не се допуска предоставяне на право на ползване на масиви, на лица, които имат неизпълнени задължения по чл. 34 и/или задължения във връзка с други споразумения за ползване на земеделски земи, независимо от местонахождението на последните. Не се допуска участие в споразумение и предоставяне на право на ползване на масиви и на лице – свързано лице по смисъла на Търговския закон с лице по предходното изречение. Правото на участие в споразумение и на предоставяне на правото на ползване се удостоверява с писмена декларация до директора на областната дирекция по ал. 1.”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение от н.п. Явор Хайтов:
1. В § 2, чл. 37в, ал. 7: В новосъздаденото изречение първо: Текстът "до три месеца" да се замени с; „до подаване на заявление за подпомагане по СЕПП или до 15 май на съответната стопанска година".
2. В § 2, чл. 37в: Да се премахнат ал. 15 и ал. 16.
Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 1, което е отразено в § 14 и не го подкрепя по т. 2.
Предложение от н.п. Калина Балабанова:
По § 2:
Точка 9 придобива следното съдържание:
„9. Създават се нови ал. 15 и 16:
(15) Проектираните в плана за земеразделяне полски пътищата, попадащи в масивите за ползване, се предоставят на ползватели на съответните масиви по тяхно искане със заповед на директора на областната дирекция "Земеделие" по чл. 37в. Решението за отдаване под наем на съответните пътища и наемната цена се взема от общинския съвет в срок до 31 юни на съответната година. Определената от общинския съвет наемна цена не може да бъде по-висока от размера на средното годишно рентно плащане за землището. След издаване на заповедта по чл. 37в от директора на областната дирекция "Земеделие", кметът на общината издава заповед и сключва договор с определения ползвател на пътищата. Договорът се сключва за съответната стопанска година, след заплащане на определената с решението на общинския съвет цена. Ползвателят на когото са предоставени полските пътища, осигурява достъп до имотите, декларирани и заявени за ползване в реални граници през следващата стопанска година.
(16) Въз основа на заповедта на кмета, ползвателите внасят сумата по банкова сметка на общината в едномесечен срок от издаване на заповедта."
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение от н.п. Румен Христов и н.п. Никола Хаджийски:
1. В § 2, т. 1 от ЗИД на ЗСПЗЗ в новосъздаденото изречение четвърто след думите „по реда на чл. 37б“ се добавят думите „съгласува с ползвателите на масивите за ползване“ и се поставя запетая.
2. В § 2, т. 9 от ЗИД на ЗСПЗЗ относно промените в ал. 15, думите „могат да бъдат предоставени на ползватели на съответните масиви по тяхно искане“ се заменят с думите „се предоставят на ползвателите на съответните масиви.“
3. В § 2, т. 9 се добавя и ал. 17:
„(17) Средствата, набрани по ал. 15 се внасят в отделна банкова сметка на общината. Същите се разходват по предложение на кмета на общината, с решение на общинския съвет само за поддръжка на полските пътища.“
Предложението беше оттеглено.
Предложение от н.п. Цвета Караянчева:
В § 2, т. 9, относно ал. 15
„(15) Проектираните в плана за земеразделяне полски пътищата, попадащи в масивите за ползване, могат да бъдат предоставени на ползвателя на съответния масив по негово искане със заповед на кмета на общината, издадена след решение на общинския съвет. Договорът се сключва за съответната стопанска година, след заплащане на определената с решението на общинския съвет цена. Ползвателят на когото са предоставени полските пътища, осигурява достъп до имотите, декларирани и заявени за ползване в реални граници през следващата стопанска година.“
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение от н.п. Ферихан Ахмедова и н.п. Салиха Емин:
В §2 относно чл. 37в се правят следните изменения:
По т. 1 - в ал. 1 се създава изречение пето:
„При изготвянето на проекта на разпределение в работата на Комисията участват и собствениците и/или ползвателите на земеделски имоти в съответното землище, заявили изричното си желание за участие в процедурата за създаване на масиви за ползване по чл. 37б, ал. 3."
По т. 4 - цялата точка (относно чл. 37в, ал. 5) отпада.
По т. 5, буква „а)" (относно ал. 7) - думите „три месеца" се заменят с „един месец".
По т. 9 (относно създаването на ал. 15) - във второто изречение, след думата „цена" се поставя запетая и се дописва „не по-малко от средното рентно плащане за землището".
По т. 9 (относно създаването на ал. 15) Създава се изречение четвърто: Ползвателят на полски пътища е длъжен да ги възстанови за своя сметка с функционалност полски път, така както са заложени в картата на възстановената собственост или кадастралната карта, в срок от един месец след поискване от страна на общината, след решение на съответния Общински съвет, или от собственици, чиито поземлени имоти непосредствено граничат с ползваните пътища, така че да имат безпрепятстван достъп до имотите си.
Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 1, 4 и 9, предложение първо и не го подкрепя по т. 5 и 9 предложение второ.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 2, който става § 3:
§ 3. В чл. 37в се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 се създава изречение четвърто: „При изготвянето на проекта на разпределение в работата на комисията участват и собствениците и/или ползвателите на земеделски имоти в съответното землище, заявили изричното си желание за участие в процедурата за създаване на масиви за ползване по чл. 37б, ал. 3.“
2. В ал. 4 се създава изречение второ: „В заповедта се включват и проектираните в плана за земеразделяне полски пътища и отразените в плана за земеразделяне, в картата на съществуващи и възстановими стари граници и в картата на възстановената собственост напоителни канали, които не функционират, попадащи в масиви за ползване на съответния ползвател.“
3. Алинея 7 се изменя така:
„(7) Ползвател на земеделски земи, на който със заповедта по ал. 4 са определени земите по ал. 3, т. 2, внася по транзитна бюджетна сметка в съответната областна дирекция „Земеделие” сума в размер на средното годишно рентно плащане за землището в срок до три месеца от публикуване на заповедта по ал. 4. Сумите са депозитни и се изплащат от областната дирекция „Земеделие” на правоимащите лица въз основа на заповедта на директора на областната дирекция „Земеделие“ по ал. 4 в 10-годишен срок. За ползвателите, които не са заплатили сумите за ползваните земи по ал. 3, т. 2 съгласно заповедта по ал. 4, се прилага чл. 34, ал. 6 по искане на директора на областната дирекция „Земеделие”, отправено до кмета на общината.
4. Създават се ал. 15, 16 и 17:
„(15) Земеделски земи, включени в масиви за ползване и одобрени за подпомагане по мярка „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., се разпределят без промяна на местоположението на лицата, одобрени по мярката, в случаите когато:
1. са представили по реда на чл. 37б за участие в процедурата имоти с площ по-голяма или равна на площта, одобрена за подпомагане по мярката, и
2. собствениците и ползвателите, чиито имоти са предоставени на одобрените по мярката лица, са заявили желанието си да участват в процедурата за създаване на масиви за ползване по реда на този член със същите имоти.
(16) Директорът на областната дирекция „Земеделие” отправя искане до кмета на общината за предоставяне на имотите - полски пътища, включени в заповедта по ал. 4, по цена в размер на средното рентно плащане за землището. Кметът се произнася след решение на общинския съвет. Когато в едномесечен срок от искането, общинският съвет не е взел решение, директорът определя в заповедта по ал. 4 цена на имотите в размер на средното годишно рентно плащане за землището. Въз основа на заповедта ползвателите внасят сумата по банкова сметка на общината в едномесечен срок от издаването й.
(17) Ползвателят, на който са предоставени полските пътища, осигурява достъп до имотите, декларирани и заявени за ползване в реални граници през следващата стопанска година.“
§ 3. В чл. 37е се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Влезлият в сила план за земеразделяне и одобрената карта на съществуващите или възстановими на терена стари реални граници на земеделски земи, както и картата на възстановената собственост могат да бъдат изменени за създаване на уедрени поземлени имоти със заповед на министъра на земеделието и храните. Заповедта се издава въз основа на писмено споразумение на собствениците на земеделски земи и одобрен план за уедряване.”
2. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Когато в плана за уедряване са включени земеделски земи - държавна или общинска собственост, споразумението по ал. 1 се подписва от министъра на земеделието и храните, съответно от кмета на общината или от оправомощени от тях лица.”
3. Алинея 3 се отменя.
4. Алинея 4 се изменя така:
„Общинската служба по земеделие въз основа на одобрения план за уедряване издава решения и скици за уедрените поземлени имоти. В решението се описват размерът и категорията на имота, неговото местоположение (граници, съседи) и ограниченията на собствеността с посочване на основанията за това. Решението се връчва по реда на Гражданския процесуален кодекс и не подлежи на обжалване. Собствеността върху уедрените поземлени имоти се придобива от влизане в сила на решението на общинската служба по земеделие, което придружено със скица, удостоверява правото на собственост и има силата на нотариален акт.”
5. Алинея 5 се изменя така:
„(5) В плана за уедряване не се включват имоти, върху които е наложена ипотека, възбрана, обременени са с други вещни тежести, предмет са на висящ съдебен спор за правото на собственост, или ограничени вещни права, за които се извършва делба, или са предмет на процедура по отчуждаване.”
6. Създават се нови ал. 6 и 7:
„(6) Имоти с наложени ограничения на ползването, включително произтичащи от разположението им в защитени или нарушени територии и зони, се включват в плана за уедряване със съгласието на собствениците.
(7) Договорите за наем или за аренда за имоти, включени в плана за уедряване, се прекратяват с влизане в сила на решението за уедрените имоти след изтичане на съответната стопанска година.”
7. Досегашната ал. 6 става ал. 8 и се изменя така:
„(8) Разходите за създаване на уедрени поземлени имоти по споразумение на собствениците са за тяхна сметка.”
8. Досегашната ал. 7 става ал. 9 и се изменя така:
„(9) Условията и редът за изготвяне и одобряване на плана за уедряване се определят с правилника за прилагане на закона.”
9. Досегашната ал. 8 става ал. 10 и се изменя така:
„(10) Одобреният план за уедряване се отразява служебно в картата на възстановената собственост. За отразяването му и за издаването на скиците за уедрените имоти не се дължат такси.”
10. Създава се нова ал. 11:
„(11) Одобреният план за уедряване се отразява служебно в картата на възстановената собственост или кадастралната карта и регистрите към тях. За отразяването му и за издаването на скиците за уедрените имоти не се дължат такси.”
Предложение от н. п. Светла Бъчварова и гр.н.п.:
По § 3:
1. т. 3 отпада.
2. В т. 6 диспозитивът на точката се променя на „Създава се нова ал. 6” и от текста отпада ал. 7.
3. т. 4 – 10 стават съответно т. 3 – 9.
Комисията подкрепя предложението по т. 2 и 3, а по т. 1 предложението беше оттеглено.
Предложение от н.п. Явор Хайтов:
В § 3, чл. 37е: Да се премахне ал.7.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение от н.п. Румен Христов и н.п. Никола Хаджийски:
В § 3, т.1, в последното изречение след думите „писмено споразумение“ се добавят думите „с нотариално заверени подписи“.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3, който става § 4:
§ 4. В чл. 37е се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинеи 1 и 2 се изменят така:
„(1) Влезлият в сила план за земеразделяне и одобрената карта на съществуващите или възстановими на терена стари реални граници на земеделски земи, както и картата на възстановената собственост могат да бъдат изменени за създаване на уедрени поземлени имоти със заповед на министъра на земеделието и храните. Заповедта се издава въз основа на писмено споразумение с нотариално заверени подписи на собствениците на земеделски земи и одобрен план за уедряване.
(2) Когато в плана за уедряване са включени земеделски земи - държавна или общинска собственост, споразумението по ал. 1 се подписва от министъра на земеделието и храните, съответно от кмета на общината или от оправомощени от тях лица.“
2. Алинея 3 се отменя.
3. Алинеи 4 и 5 се изменят така:
„(4) Общинската служба по земеделие въз основа на одобрения план за уедряване издава решения и скици за уедрените поземлени имоти. В решението се описват размерът и категорията на имота, неговото местоположение (граници, съседи) и ограниченията на собствеността с посочване на основанията за това. Решението се връчва по реда на Гражданския процесуален кодекс и не подлежи на обжалване. Собствеността върху уедрените поземлени имоти се придобива от влизане в сила на решението на общинската служба по земеделие, което придружено със скица, удостоверява правото на собственост и има силата на нотариален акт.
(5) В плана за уедряване не се включват имоти, върху които е наложена ипотека, възбрана, обременени са с други вещни тежести, предмет са на висящ съдебен спор за правото на собственост, или ограничени вещни права, за които се извършва делба, или са предмет на процедура по отчуждаване.”
4. Създават се нови ал. 6 и 7:
„(6) Имоти с наложени ограничения на ползването, включително произтичащи от разположението им в защитени или нарушени територии и зони, се включват в плана за уедряване със съгласието на собствениците.
(7) Договорите за наем или за аренда на имоти, включени в плана за уедряване, се прекратяват с влизане в сила на решението за уедрените имоти след изтичане на съответната стопанска година.”
5. Досегашната ал. 6 става ал. 8 и се изменя така:
„(8) Разходите за създаване на уедрени поземлени имоти по споразумение на собствениците са за тяхна сметка.”
6. Досегашната ал. 7 става ал. 9 и се изменя така:
„(9) Условията и редът за изготвяне и одобряване на плана за уедряване се определят с правилника за прилагане на закона.”
7. Досегашната ал. 8 става ал. 10 и се изменя така:
„(10) Одобреният план за уедряване се отразява служебно в картата на възстановената собственост или кадастралната карта и регистрите към тях. За отразяването му и за издаването на скиците за уедрените имоти не се дължат такси.”
§ 4. В чл. 37и се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменят така:
а) в ал.1, изречение първо, след думата „пасищата” се поставя запетая и се добавя „мерите”, думите „Системата за идентификация на животните и регистрация на животновъдните обекти” се заменят с „Интегрирана информационна система”, думите „пропорционално на” се заменят със „съобразно”;
б) в изречение второ след думата „пасища” се поставя запетая и се добавя „мери”.
2. Алинея 2 се изменят така:
а) в ал.1, изречение първо след думата „пасища” се поставя запетая и се добавя „мери”;
б) създава се изречение второ:
„Списък на имотите, средните годишни рентни плащания за землището или за общината и данни за допустимите за подпомагане площи, се обявяват в общинските служби по земеделие и областните дирекции „Земеделие” и се публикуват на интернет страницата на съответната областна дирекция „Земеделие”, в срок до 1 март.”
3. Отменят се досегашните ал. 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 и се създават нови ал. 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 , 14 , 15 и 16:
„(3) Общинският съвет определя с решение пасищата, мерите и ливадите за общо и индивидуално ползване. Списък на имотите за индивидуално ползване, средните рентни плащания за землището или за общината и данни за допустимите за подпомагане площи, се обявява в общините и кметствата и се публикува на интернет страницата на общината”, в срок до 1 март.
(4) Пасищата, мерите и ливадите се разпределят между правоимащите, които имат регистрирани животновъдни обекти в съответното землище, съобразно броя и вида на регистрираните пасищни селскостопански животни, в зависимост от притежаваните или ползвани на правно основание пасища, мери и ливади, но не повече от 10 дка за 1 животинска единица в допустимите за подпомагане площи и до 20 дка за 1 животинска единица в недопустимите за подпомагане площи.
(5) Лицата подават заявление по образец до кмета на общината в срок до 10 март, към което прилагат документи, посочени в правилника за прилагане на закона.
(6) Кметът на общината назначава комисия, която определя необходимата за всеки кандидат площ, по реда на ал. 4, и разпределя имотите за всяко землище. Комисията съставя протокол за окончателното разпределение на имотите при наличие на необходимите площи, в срок до 1 май.
(7) При недостиг на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд в съответното землище, към разпределените имоти по реда на ал. 6, комисията извършва допълнително разпределение в съседни землища и съставя протокол за окончателното разпределение на имотите в срок до 1 юни.
(8) Протоколът по ал. 6 или по ал. 7 се обявява в кметството и се публикува на интернет страницата на общината и може да се обжалва по отношение на площта на разпределените имоти, в 14-дневен срок пред районния съд. Обжалването не спира изпълнението на протокола, освен ако съдът разпореди друго.
(9) При недостиг на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд в съответното и съседни землища, по заявление от правоимащото лице в срок до10 юни, комисията по ал. 6 отправя искане до министъра на земеделието и храните или оправомощено от него лице за предоставяне на пасища, мери и ливади от държавния поземлен фонд.
(10) Директорът на областната дирекция "Земеделие" назначава комисия, в състава на която се включват представители на общинските служби по земеделие и на областната дирекция „Земеделие”. Комисията разпределя необходимата за всеки кандидат площ, по реда на ал. 4, в съответното и/или съседни землища и съставя протокол за окончателното разпределение на имотите от държавния поземлен фонд, в срок до 1 юли.
(11) Протоколът по ал. 10 се обявява в кметството и в сградата на общинската служба по земеделие и се публикува на интернет страницата на общината и на съответната областна дирекция „Земеделие”. Протоколът може да се обжалва по отношение на площта на разпределените имоти в 14-дневен срок пред районния съд. Обжалването не спира изпълнението на протокола, освен ако съдът разпореди друго.
(12 ) Оценката за разпределените имоти се възлага от директора на областната дирекция "Земеделие" по местонахождение на земите от държавния поземлен фонд, а за имотите от общинския поземлен фонд – от кмета на общината.
(13) Въз основа на протоколите на комисиите по ал. 6 и ал. 10 и след заплащане на наемната или арендна цена и на разходите по изготвяне на оценката, кметът на общината, съответно директорът на областната дирекция "Земеделие", сключва договори за наем или аренда. Минималният срок на договорите е 5 стопански години.
(14) Останалите свободни пасища, мери и ливади от общинския и държавния поземлен фонд се отдават под наем или аренда чрез търг, в който се допускат до участие само собственици на пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрирана информационна система на БАБХ. Търговете се провеждат от областна дирекция „Земеделие” - за земите от държавния поземлен фонд и от кмета на общината - за земите от общинския поземлен фонд.
(15) Останалите след провеждане на търга по ал. 14, свободни пасища, мери и ливади, се отдават чрез търг и на лица, които поемат задължение да ги поддържат в добро земеделско и екологично състояние, по ред, определен в правилника за прилагане на закона.
(16) Условията и редът за отдаване под наем или аренда на пасищата, мерите и ливадите от държавния и общинския поземлен фонд се уреждат в правилника за прилагане на закона.”
Предложение от н. п. Светла Бъчварова и гр.н.п.:
По § 4:
1. в т. 2, б. „б“, създаваното ново изречение второ, изразът „1 март“ се заменя с израза „31 януари“.
2. в т. 3:
а) в създаваната нова ал. 5 на чл. 37и след израза „до 10 март“ се поставя точка и текстът до края отпада.
б) в създаваната нова ал. 7 на чл. 37и думата „землища“ се заменя с думата „области“.
в) в създаваната нова ал. 13 на чл. 37и изразът „и на разходите по изготвяне на оценката“ – отпада“.
Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 2, б. „б“ и „в“, а по т. 1 и т. 2, б. „а“ предложението беше оттеглено.
Предложение от н.п. Явор Хайтов:
1. В § 4, чл. 37и, ал. 6: Текстът „1 юни" да бъде заменен с „15 март".
2. В § 4, чл. 37и, ал. 10: Текстът „1 юли" да бъде заменен с „15 март".
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение от н.п. Цвета Караянчева:
По § 4, т. 3:
а) алинея 4 се изменя така:
„(4) Пасищата, мерите и ливадите се разпределят между правоимащите, които имат регистрирани животновъдни обекти в съответното землище, съобразно броя и вида на регистрираните пасищни селскостопански животни, в зависимост от притежаваните или ползвани на правно основание пасища, мери и ливади, но не повече от 10 дка за 1 животинска единица в имоти от първа до седма категория и/или до 20 дка за 1 животинска единица в имоти от осма до десета категория.“
б) алинея 9 се изменя така:
„(9) При недостиг на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд в съответното и съседни землища, по заявление от правоимащото лице в срок до 10 юни, комисията по ал. 6 предоставя служебно на министъра на земеделието и храните или оправомощено от него лице протоколите по ал. 6 и/или по ал. 7, копия от заявлението по ал. 5 и заявлението за допълнително разпределяне на имоти от държавния поземлен фонд.“
в) алинея 10 се изменя така:
„(10) Директорът на областната дирекция "Земеделие" назначава комисия, в състава на която се включват представители на общинските служби по земеделие и на областната дирекция „Земеделие”. Комисията разпределя допълнително необходимата за всеки кандидат площ при условията на ал. 4, в съответното и/или съседни землища и съставя протокол за окончателното разпределение на имотите от държавния поземлен фонд, в срок до 1 юли.“
г) алинея 14 се изменя така:
„(14) Останалите свободни пасища, мери и ливади от общинския и държавния поземлен фонд се отдават под наем или аренда чрез търг, в който се допускат до участие само собственици на пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрирана информационна система на БАБХ. Търговете се провеждат от областна дирекция „Земеделие” - за земите от държавния поземлен фонд и от кмета на общината - за земите от общинския поземлен фонд. Договорите се сключват за една стопанска година.“
д) алинея 15 се изменя така:
„(15) Останалите след провеждане на търга по ал. 14, свободни пасища, мери и ливади, се отдават чрез търг и на лица, които поемат задължение да ги поддържат в добро земеделско и екологично състояние, по ред, определен в правилника за прилагане на закона. Договорите се сключват за една стопанска година.“
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение от н.п. Ферихан Ахмедова и н.п. Салиха Емин:
В § 4 относно чл. 37и - по т.З се правят следните изменения:
1. Редакцията на т. 3 да сс прецизира, като в частта относно ал. 3-12 да се предвиди изменение на съответните норми и да се обособи нова точка, с която да се уреди създаването на нови ал. 13-16.
2. В ал. 4 думите „съответното землище" се заменят със „съответната община".
Комисията подкрепя по приннцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4, който става § 5:
§ 5. В чл. 37и се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Пасищата, мерите и ливадите от държавния и общинския поземлен фонд се отдават под наем или аренда по реда на чл. 24а, ал. 2 на собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ, съобразно броя и вида на регистрираните животни, по цена, определена по пазарен механизъм. Пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд се предоставят под наем или аренда на лица, които нямат данъчни задължения, както и задължения към Държавен фонд „Земеделие", държавния поземлен фонд, общинския поземлен фонд и за земи по чл. 37в, ал. 3, т. 2.“
2. В ал. 2 след думата „пасища” се поставя запетая и се добавя „мери”, и се създава изречение второ: „Списък на имотите с категории и средните годишни рентни плащания за землището или за общината, се обявяват в общинските служби по земеделие и областните дирекции „Земеделие” и се публикуват на интернет страницата на съответната областна дирекция „Земеделие”, в срок до 1 март.”
3. Досегашните ал. 3 - 12 се изменят така:
„(3) Общинският съвет определя с решение пасищата, мерите и ливадите за общо и индивидуално ползване. Списък на имотите за индивидуално ползване с категории и средните годишни рентни плащания за землището или за общината се обявява в общините и кметствата и се публикува на интернет страницата на общината в срок до 1 март.
(4) Пасищата, мерите и ливадите се разпределят между правоимащите, които имат регистрирани животновъдни обекти в съответното землище, съобразно броя и вида на регистрираните пасищни селскостопански животни, в зависимост от притежаваните или ползвани на правно основание пасища, мери и ливади, но не повече от 10 дка за 1 животинска единица в имоти от първа до седма категория и до 20 дка за 1 животинска единица в имоти от осма до десета категория.
(5) Лицата подават заявление по образец до кмета на общината в срок до 10 март, към което прилагат документи.
(6) Кметът на общината назначава комисия, която определя необходимата за всеки кандидат площ по реда на ал. 4 и разпределя имотите за всяко землище. Комисията съставя протокол за окончателното разпределение на имотите при наличие на необходимите площи в срок до 1 май.
(7) При недостиг на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд в землището, към разпределените по реда на ал. 6 имоти съответната комисия извършва допълнително разпределение в съседно землище, което може да се намира в съседна община или област, и съставя протокол за окончателното разпределение на имотите в срок до 1 юни. Този ред се прилага до изчерпване на имотите от общинския поземлен фонд или до достигане на нормата по ал. 4. Разпределението се извършва последователно в съседното землище, община и област.
(8) Протоколът по ал. 6 или по ал. 7 се обявява в кметството и се публикува на интернет страницата на общината и може да се обжалва по отношение на площта на разпределените имоти в 14-дневен срок пред районния съд. Обжалването не спира изпълнението на протокола, освен ако съдът разпореди друго.
(9) При недостиг на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд след разпределението по ал. 7 в съответното и съседни землища, по заявление от правоимащото лице в срок до 10 юни, комисията по ал. 6 предоставя служебно на министъра на земеделието и храните или оправомощено от него лице протоколите по ал. 6 и/или ал. 7 и копие от заявлението за допълнително разпределение на имоти от държавния поземлен фонд.
(10) Директорът на областната дирекция „Земеделие" назначава комисия, в състава на която се включват представители на общинските служби по земеделие и на областната дирекция „Земеделие”. Комисията разпределя допълнително необходимата за всеки кандидат площ по реда на ал. 4 в съответното и/или съседни землища и съставя протокол за окончателното разпределение на имотите от държавния поземлен фонд в срок до 1 юли.
(11) Протоколът по ал. 10 се обявява в кметството и в сградата на общинската служба по земеделие и се публикува на интернет страницата на общината и на съответната областна дирекция „Земеделие”. Протоколът може да се обжалва по отношение на площта на разпределените имоти в 14-дневен срок пред районния съд. Обжалването не спира изпълнението на протокола, освен ако съдът разпореди друго.
(12) Въз основа на протоколите на комисиите по ал. 6 и ал. 10 и след заплащане на наемната или арендната цена, кметът на общината, съответно директорът на областната дирекция „Земеделие" сключва договори за наем или аренда. Минималният срок на договорите е 5 стопански години. Договорите съдържат данните по ал. 1, 4, 6 и 7 и се регистрират в общинската служба по земеделие.“
4. Създават се ал. 13 и 14:
„(13) Останалите свободни пасища, мери и ливади от общинския и държавния поземлен фонд се отдават под наем или аренда чрез търг, в който се допускат до участие само собственици на пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ. Търговете се провеждат от областната дирекция „Земеделие” - за земите от държавния поземлен фонд, и от кмета на общината - за земите от общинския поземлен фонд. Договорите се сключват за една стопанска година.
(14) Останалите след провеждане на търга по ал. 13 свободни пасища, мери и ливади се отдават чрез търг на собственици на пасищни селскостопански животни и на лица, които поемат задължение да ги поддържат в добро земеделско и екологично състояние, по ред, определен в правилника за прилагане на закона. Договорите се сключват за една стопанска година.“
§ 5. В чл. 37к, ал. 2 след думата „пасища” се поставя запетая и се добавя „мери”, а думите „когато са” се заличават.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5, който става § 6.
§ 6. В чл. 37л се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, след думата „пасищата” се поставя запетая и се добавя „мерите”.
2. Ал. 2 се изменя така:
„(2) Договорите за наем и аренда по чл. 37и, ал. 13, могат да се прекратяват или изменят преди изтичането на срока, по искане на ползвателя или при промяна на условията по чл. 37и, ал. 4.”
3. Създават се нови алинеи 3 и 4:
„(3) Договорите за наем и аренда, сключени по реда на чл. 37и, ал. 14, могат да се прекратяват преди изтичането на срока, при отпадане на основанието за участие в търга.
(4) Договорите за наем и аренда, сключени по реда на чл. 37и, ал. 15, могат да се прекратяват преди изтичането на срока и при неспазване на условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние, определени по реда на чл. 42 от Закона за подпомагане на земеделските производители.”
Предложение от н.п. Явор Хайтов:
В § 6, чл. 37л, ал. 2 се изменя така: „Договорите за наем и аренда по чл. 37и, ал. 13, могат да се прекратяват или изменят преди изтичането на срока, по искане на ползвателя или при промяна на условията по чл. 37и, ал. 4, или при намаляване броя на животните".
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение от н.п. Цвета Караянчева:
По § 6
1. В т. 2, ал. 2 се изменя така:
„(2) Договорите за наем и аренда по чл. 37и, ал. 13:
1. могат да се прекратяват или изменят преди изтичането на срока, по искане на ползвателя;
2. се прекратяват преди изтичането на срока при промяна на условията по чл. 37и, ал. 4.”
2. В т. 3 ал. 3 и 4 да отпаднат.
3. В чл. 37л се създава ал. 3:
„(3) Общината прекратява договорите за наем и аренда за имоти по чл. 19, сключени по реда на чл. 37и, ал.13, 14 и 15, и предоставени от общинския съвет по реда на § 27 преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи (обн. ДВ, бр. 62 от 2010 г.), след издаване на решението на общинската служба по земеделие и изтичане на стопанската година, в която е издадено решението.”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6, който става § 7:
§ 7. В чл. 37л се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думата „пасищата” се поставя запетая и се добавя „мерите”.
2. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Договорите за наем и аренда по чл. 37и, ал. 13:
1. могат да се прекратяват или изменят преди изтичането на срока, по искане на ползвателя;
2. се прекратяват преди изтичането на срока при промяна на условията по чл. 37и, ал. 4, освен в случаите на настъпили форсмажорни обстоятелства.”
3. Създава се ал. 3:
„(3) Общината прекратява договорите за наем и аренда за имоти по чл. 19, сключени по реда на чл. 37и, ал. 12, 13 и 14, и предоставени от общинския съвет по реда на § 27 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи (ДВ, бр. 62 от 2010г.), след издаване на решението на общинската служба по земеделие и изтичане на стопанската година, в която е издадено решението.“
§ 7. В чл. 37о се правят следните изменения и допълнения:
1. Създават се нови ал. 1 и 2:
„(1) Общинският съвет определя с решение, прието с мнозинство от общия брой на съветниците:
1. размера и местоположението на мерите и пасищата за общо и за индивидуално ползване в зависимост от броя и вида на отглежданите пасищни животни на територията на съответното землище;
2. правила за ползването на мерите и пасищата на територията на общината.
(2) Правилата за ползване на мерите и пасищата по ал. 1, т. 2 съдържат:
1. перспективен експлоатационен план за паша;
2. частите от мерите и пасищата, предназначени за общо и за индивидуално ползване, и тяхното разграничаване;
3. частите от мерите и пасищата, предназначени предимно за косене;
4. прокарите за селскостопански животни до местата за паша и водопоите;
5. мерки за опазване, поддържане и подобряване на мерите и пасищата, като почистване от храсти и друга нежелана растителност, противоерозионни мероприятия, наторяване, временни ограждения;
6. ветеринарна профилактика;
7. частите от мерите и пасищата, предназначени за изкуствени пасища, за засяване с подходящи тревни смески;
8. построяване на навеси;
9. въвеждане и редуване на парцелно ползване на пасищни комплекси;
10. охрана;
11. режим на ползване, забрани и ограничения в зависимост от конкретните дадености на топографски, почвени, климатични и други физически условия, и на развитието на животновъдството на територията на общината;
12. карта за ползването на мерите и пасищата по физически блокове, определени в Системата за идентификация на земеделските парцели.”
2. Досегашни алинеи 1, 2, 3, 4 и 5, стават съответно ал. 3, 4, 5, 6 и 7.
Предложение от н.п. Румен Христов и н.п. Никола Хаджийски:
В § 7 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал.3:
„(3) Правилата по ал.2 се обявяват в интернет страниците на общината, общинските служби по земеделие и областните дирекции „Земеделие.“
2. Досегашните алинеи 1,2,3,4 и 5 стават съответно 4,5,6,7 и 8.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 7, който става § 8:
§ 8. В чл. 37о се правят следните изменения и допълнения:
1. Създават се нови ал. 1, 2 и 3:
„(1) Общинският съвет определя с решение, прието с мнозинство от общия брой на съветниците:
1. размера и местоположението на мерите и пасищата за общо и за индивидуално ползване в зависимост от броя и вида на отглежданите пасищни животни на територията на съответното землище;
2. правила за ползването на мерите и пасищата на територията на общината.
(2) Правилата за ползване на мерите и пасищата по ал. 1, т. 2 съдържат:
1. перспективен експлоатационен план за паша;
2. частите от мерите и пасищата, предназначени за общо и за индивидуално ползване, и тяхното разграничаване;
3. частите от мерите и пасищата, предназначени предимно за косене;
4. прокарите за селскостопански животни до местата за паша и водопоите;
5. мерки за опазване, поддържане и подобряване на мерите и пасищата, като почистване от храсти и друга нежелана растителност, противоерозионни мероприятия, наторяване, временни ограждения;
6. ветеринарна профилактика;
7. частите от мерите и пасищата, предназначени за изкуствени пасища, за засяване с подходящи тревни смески;
8. построяване на навеси;
9. въвеждане и редуване на парцелно ползване на пасищни комплекси;
10. охрана;
11. режим на ползване, забрани и ограничения в зависимост от конкретните дадености на топографски, почвени, климатични и други физически условия, и на развитието на животновъдството на територията на общината;
12. карта за ползването на мерите и пасищата по физически блокове, определени в Системата за идентификация на земеделските парцели.
(3) Правилата по ал. 2 се обявяват в интернет страницата на общината.“
2. Досегашните ал. 1, 2, 3, 4 и 5 стават съответно ал. 4, 5, 6, 7 и 8.
Предложение от н.п. Румен Христов и н.п. Никола Хаджийски
В чл.38 от ЗСПЗЗ се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 3:
„(3) Отдаването и ползването на полски път, трасиран по плана за земеразделяне за земеделско производство по реда на чл.37в, ал.15 не се счита за действие повреждащо или унищожаващо полски път и не подлежи на санкция по чл. 38, ал. 1 и 2.“
2. Алинея 3 става ал. 4.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията предлага да се създаде § 9:
§ 9. В чл. 38, ал. 2 след думите „прокарване по плана за земеразделяне“ се добавя „с изключение на полските пътища, предоставени за ползване по реда на чл. 37в, ал. 16.“
Предложение от н.п. Цвета Караянчева:
Създава се § 8:
Създава се чл. 40а:
„Чл. 40а. (1) На търговско дружество по чл. 3, ал. 7, което притежава право на собственост върху земеделски земи, се налага имуществена санкция в размер на 100 лв. на притежаван декар земеделска земя.
(2) На търговско дружество, което три месеца след налагане на санкция по ал. 1 притежава право на собственост върху земеделски земи, се налага имуществена санкция в троен размер на първоначално наложената санкция.
(3) За всяко следващо нарушение се прилага ал. 2.“
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията предлага да се създаде § 10:
§ 10. Създава се чл. 40а:
„Чл. 40а. (1) На търговско дружество по чл. 3, ал. 7, което притежава право на собственост върху земеделски земи, се налага имуществена санкция в размер на 100 лв. на притежаван декар земеделска земя.
(2) На търговско дружество, което три месеца след налагане на санкция по ал. 1 притежава право на собственост върху земеделски земи, се налага имуществена санкция в троен размер на първоначално наложената санкция.
(3) За всяко следващо нарушение се прилага ал. 2.“
Предложение от н.п. Цвета Караянчева:
Създава се § 9, с който внасяме изменение в § 2ж от Допълнителните разпоредби:
В § 2ж изречение второ се заличава.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията предлага да се създаде § 11:
§ 11. В допълнителните разпоредби в § 2ж изречение второ се заличава.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
§ 1. Неиздадените заповеди по чл. 37в, ал. 4 за стопанската 2014 - 2015 година до влизането в сила на този закон, се издават от директорите на областните дирекции „Земеделие” в срок до 1 март 2015 г.
Предложение от н. п. Цвета Караянчева:
В Преходните и заключителни разпоредби § 1, става § 10 и в него думите „1 март“ се заменят с „20 февруари“.
Предложението беше оттеглено.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1 от Преходните и заключителните разпоредби, който става § 12:
§ 12. Неприключените до влизането в сила на този закон производства по издаване на заповедите по чл. 37в, ал. 4 за стопанската 2014 – 2015 г. се довършват от директорите на областните дирекция „Земеделие” в срок до 27 февруари 2015 г.
Комисията предлага да се създаде § 13:
§ 13. За имоти – полски пътища, определени по реда на чл. 37в, ал. 16 и 17 за стопанската 2014 - 2015 г., могат да се сключват договори за наем за една година в срок до 15 април 2015 г. или за тях се издават заповеди по реда на чл. 37в, ал. 4.
Предложение от н. п. Светла Бъчварова и гр. н. п.:
В преходни и заключителни разпоредби:
1. Създават се § 1, 2 и 3:
„§ 1. (1) В тримесечен срок от влизането в сила на този закон министърът на земеделието и храните, съответно кметовете на общини извършват проверка на всички сключени през последните 5 години договори за отдаване под наем или аренда на земеделски земи от държавния и общинския поземлен фонд, включително на мерите, пасищата и ливадите, за съответствие с действащото към момента на сключването им законодателство.
(2) При установяване на несъответствие на договорите по ал. 1 с действащото към момента на сключването им законодателство, министърът на земеделието и храните, съответно кметовете на общини предприемат съответните действия за тяхното прекратяване.“.
„§2. (1) Търговско дружество по чл. 3, ал. 7, което притежава право на собственост върху земеделски земи, е длъжно да изпълни изискванията на закона за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи (ДВ, бр. 38 от 2014 г.) в срок до 30.06.2015 г.
(2) За неизпълнение на задължението по ал. 1 се налага имуществена санкция по реда на чл. 41 в размер на 100 лв. на притежаван декар земеделска земя.
(3) Когато след налагането на имуществена санкция по ал. 2 нарушението продължи за повече от три месеца, санкцията е в троен размер на първоначално наложената санкция.
(4) За всяко следващо нарушение се прилага ал. 3.“.
„§ 3. В Закона за арендата в земеделието (обн. ДВ. бр. 82 от 1996 г., изм. ДВ. бр. 35 и 113 от 1999 г., изм. ДВ. бр. 99 от 2002 г., изм. ДВ. бр. 13 от 2007 г., изм. ДВ. бр. 36 и 43 от 2008 г.) в чл. 4, ал. 1 думата „четири” се заменя с думата „пет”.
Параграфи 1 – 4 стават съответно параграфи 4 – 7.
Комисията не подкрепя предложението по § 1, подкрепя го по принцип по § 2, което е отразено на систематичното му място в § 10 и го подкрепя по принцип по § 3, което е отразено на систематичното му място в § 18.
§ 2. (1) Дължимите суми за имотите по чл. 37в, ал. 3, т. 2, определени със заповедта по чл. 37в, ал. 4 за стопанската 2014 - 2015 година и за предходните стопански години, се внасят от ползвателите по банкова сметка за чужди средства на общината.
(2) От влизането в сила на този закон, сумите по ал. 1 се изплащат от общината на собствениците на имоти по чл. 37в, ал. 3, т. 2 безсрочно.
Предложение от н.п. Ферихан Ахмедова и н.п. Салиха Емин:
1. В § 2 от Преходните и заключителни разпоредби - ал. 2 се отменя. Създава се нова ал. 2 със следното съдържание: „В едномесечен срок от влизането в сила на този закон, сумите по ал.1 се прехвърлят от общините по транзитната сметка на съответната областна дирекция „Земеделие" с опис на имотите, за които се отнасят. Сумите се изплащат от областната дирекция „Земеделие" на собствениците на имоти по чл.37в, ал.З, т.2 безсрочно."
2. В § 2 от Преходните и заключителни разпоредби - да се добави нов § 5 - Навсякъде в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, където се среща думата „ползуване" да се замени с „ползване".
Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 1 и не го подкрепя по т. 2.
Предложение от н.п. Цвета Караянчева:
В Преходните и заключителни разпоредби § 2, става § 11 и него ал. 2 се изменя така:
„(2) От влизането в сила на този закон:
1. сумите по ал. 1 се изплащат от общините на правоимащите лица по чл. 37в, ал. 3, безсрочно.
2. отказите на общините за плащане на основание отменения срок по чл. 37в, ал. 7 се считат обезсилени.“
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2 от Преходните и заключителните разпоредби, който става § 14:
§ 14. (1) Дължимите суми за имотите по чл. 37в, ал. 3, т. 2, определени със заповедта по чл. 37в, ал. 4 за стопанската 2014 - 2015 г. и за предходните стопански години, се внасят от ползвателите по банкова сметка за чужди средства на общината. Срокът за внасяне на сумите за стопанската 2014 – 2015 г. е до подаване на заявление за подпомагане по реда на чл. 41 от Закона за подпомагане на земеделските производители.
(2) От влизането в сила на този закон:
1. сумите по ал. 1 се изплащат от общините на правоимащите лица по чл. 37в, ал. 3 в 10-годишен срок;
2. отказите на общините за плащане на основание 3-годишния срок по чл. 37в, ал. 7 се смятат за обезсилени.
§ 3. Недовършените производства по чл. 37е се довършват по реда на този закон.
Предложение от н.п. Цвета Караянчева:
В Преходните и заключителни разпоредби § 3, става § 12;
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3 от Преходните и заключителните разпоредби, който става § 15:
§ 15. Неприключените производства по чл. 37е се довършват по реда на този закон.
§ 4. За стопанската 2015 - 2016 г. сроковете по чл. 37и се удължават с три месеца.
Предложение от н.п. Цвета Караянчева:
В Преходните и заключителни разпоредби § 4, става § 13 и в него думата „три“ се заменя с „четири“.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4 от Преходните и заключителните разпоредби, който става § 16:
§ 16. За стопанската 2015 - 2016 г. сроковете по чл. 37и се удължават с четири месеца.
Предложение от н.п. Цвета Караянчева:
Създава се нов § 14:
Член 40а влиза в сила от 1 май 2015 г.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията предлага да се създаде § 17:
§ 17. Член 40а влиза в сила от 1 октомври 2015 г.
Комисията предлага да се създаде § 18:
§ 18. В Закона за арендата в земеделието (обн. ДВ. бр. 82 от 1996 г., изм. и доп. бр. 35 и 113 от 1999 г., бр. 99 от 2002 г., бр. 13 от 2007 г., бр. 36 и 43 от 2008 г.) в чл. 4, ал. 1 думата „четири“ се заменя с „пет“.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
РУМЕН ХРИСТОВ