Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по земеделието и храните
26/02/2015
    1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение
    на Закона за горите № 554-01-31, внесен Димитър Делчев и група народни представители на 12.02.2015 г. на първо гласуване.
    2. Обсъждане на проект за решение на спиране на износа и изпращанията на стоки с кодове 440110, 440320, 440391 и 440392, 440399 по Комбинираната номенклатура, съгласно Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1101/2014 на Комисията от 16.10.2014 г. за изменение на приложение І към Регламент /ЕИО/ №2658/87 на Съвета относно тарифната и статистическата номенклатура на Общата митническа тарифа /OBL 312/1 от 31.10.2014, № 554-02-8, внесен от Цвета Караянчева и група народни представители на 12.02.2015 г.
    3. Обсъждане на проект за решение за налагане на мораториум върху износ на необработена /обла/ дървесина № 554-02-7, внесен от Красимир Каракачанов и група народни представители на 11.02.2015 г.

    4. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите № 554-01-39, внесен от господин Волен Сидеров и от група народни представители на 24.02.2015 г.
    5. Обсъждане на проект за решение за налагане на
    мораториум върху износ на необработена дървесина № 554-02-17,
    внесен от господин Волен Сидеров и група народни представители на 24.02.2015 г.
    6. Текущи.

    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Добър ден, уважаеми колеги.
    Днес гости на нашето извънредно заседание са Виржиния Хубчева – директор Дирекция „Развитие на горския сектор, Министерство на земеделието и храните; Магдалена Дакова – директор Дирекция „Административно и правно обслужване към Министерство на земеделието и храните; Тони Кръстев – изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по горите; Анелия Василева – главен юристконсулт в Изпълнителна агенция по горите; Валентин Чамбов – началник отдел в Изпълнителна агенция по горите.
    Предвид на обществения интерес по отношение на забраната за износ на обла, необработена дървесина, който е много голям, предвид на това, че следващата седмица вторник не бихме могли да направим заседание на Комисията, поради обстоятелството че е националният празник 3 март, използвам случая на тази почивка да проведем извънредна среща на Комисията. Имаме кворум.
    Преминаваме към одобряване на дневния ред, който ще Ви прочета.
    1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение
    на Закона за горите № 554-01-31, внесен Димитър Делчев и група народни представители на 12.02.2015 г. на първо гласуване.
    2. Обсъждане на проект за решение на спиране на износа и изпращанията на стоки с кодове 440110, 440320, 440391 и 440392, 440399 по Комбинираната номенклатура, съгласно Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1101/2014 на Комисията от 16.10.2014 г. за изменение на приложение І към Регламент /ЕИО/ №2658/87 на Съвета относно тарифната и статистическата номенклатура на Общата митническа тарифа /OBL 312/1 от 31.10.2014, № 554-02-8, внесен от Цвета Караянчева и група народни представители на 12.02.2015 г.
    3. Обсъждане на проект за решение за налагане на мораториум
    върху износ на необработена /обла/ дървесина № 554-02-7, внесен от
    Красимир Каракачанов и група народни представители на 11.02.2015 г.
    4. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите № 554-01-39, внесен от господин Волен Сидеров и от група народни представители на 24.02.2015 г.
    5. Обсъждане на проект за решение за налагане на
    мораториум върху износ на необработена дървесина № 554-02.17, внесен от господин Волен Сидеров и група народни представители на 24.02.2015 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ





    П Р О Т О К О Л

    № 10




    На 26 февруари 2015 г. се проведе извънредно заседание
    на Комисията по земеделието и храните, което беше открито в 14.30 часа в зала „Изток” на Народното събрание с председател Румен Христов при следния дневен ред:



    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение
    на Закона за горите № 554-01-31, внесен Димитър Делчев и група народни представители на 12.02.2015 г. на първо гласуване.
    2. Обсъждане на проект за решение на спиране на износа и изпращанията на стоки с кодове 440110, 440320, 440391 и 440392, 440399 по Комбинираната номенклатура, съгласно Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1101/2014 на Комисията от 16.10.2014 г. за изменение на приложение І към Регламент /ЕИО/ №2658/87 на Съвета относно тарифната и статистическата номенклатура на Общата митническа тарифа /OBL 312/1 от 31.10.2014, № 554-02-8, внесен от Цвета Караянчева и група народни представители на 12.02.2015 г.
    3. Обсъждане на проект за решение за налагане на мораториум върху износ на необработена /обла/ дървесина № 554-02-7, внесен от Красимир Каракачанов и група народни представители на 11.02.2015 г.

    4. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите № 554-01-39, внесен от господин Волен Сидеров и от група народни представители на 24.02.2015 г.
    5. Обсъждане на проект за решение за налагане на
    мораториум върху износ на необработена дървесина № 554-02-17,
    внесен от господин Волен Сидеров и група народни представители на 24.02.2015 г.
    6. Текущи.

    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Добър ден, уважаеми колеги.
    Днес гости на нашето извънредно заседание са Виржиния Хубчева – директор Дирекция „Развитие на горския сектор, Министерство на земеделието и храните; Магдалена Дакова – директор Дирекция „Административно и правно обслужване към Министерство на земеделието и храните; Тони Кръстев – изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по горите; Анелия Василева – главен юристконсулт в Изпълнителна агенция по горите; Валентин Чамбов – началник отдел в Изпълнителна агенция по горите.
    Предвид на обществения интерес по отношение на забраната за износ на обла, необработена дървесина, който е много голям, предвид на това, че следващата седмица вторник не бихме могли да направим заседание на Комисията, поради обстоятелството че е националният празник 3 март, използвам случая на тази почивка да проведем извънредна среща на Комисията. Имаме кворум.
    Преминаваме към одобряване на дневния ред, който ще Ви прочета.
    1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение
    на Закона за горите № 554-01-31, внесен Димитър Делчев и група народни представители на 12.02.2015 г. на първо гласуване.
    2. Обсъждане на проект за решение на спиране на износа и изпращанията на стоки с кодове 440110, 440320, 440391 и 440392, 440399 по Комбинираната номенклатура, съгласно Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1101/2014 на Комисията от 16.10.2014 г. за изменение на приложение І към Регламент /ЕИО/ №2658/87 на Съвета относно тарифната и статистическата номенклатура на Общата митническа тарифа /OBL 312/1 от 31.10.2014, № 554-02-8, внесен от Цвета Караянчева и група народни представители на 12.02.2015 г.
    3. Обсъждане на проект за решение за налагане на мораториум
    върху износ на необработена /обла/ дървесина № 554-02-7, внесен от
    Красимир Каракачанов и група народни представители на 11.02.2015 г.
    4. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите № 554-01-39, внесен от господин Волен Сидеров и от група народни представители на 24.02.2015 г.
    5. Обсъждане на проект за решение за налагане на
    мораториум върху износ на необработена дървесина № 554-02.17, внесен от господин Волен Сидеров и група народни представители на 24.02.2015 г.
    6. Текущи.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува!
    ГЛАСУВАНЕ: „За” – 17, „Против” – няма, „Въздържали се” – няма.
    Както предишния път заявих, от тук нататък аз няма да гласувам от гледна точка на наличие на евентуален конфликт на интереси.
    Точка 1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите № 554-01-31, внесен от Димитър Делчев и група народни представители на 12.02.2015 г. на първо гласуване. Предишния път го разгледахме. Този път отново го предлагам на Вашето внимание, за да можем да гласуваме точка по точка предложенията от дневния ред.
    Заповядайте, господин Йончев.
    РУМЕН ЙОНЧЕВ: Благодаря, господин Председател. Извинявам се, че по този начин ще подходя, но тъй като имам ангажимент в парламентарната група и трябва да бъда на разположение искам, мисля добре в предното заседание изложихме нашите аргументи по четирите точки, включая и последната на господин Сидеров, така че моля моят глас да бъде зачетен като глас „Против” по четирите точки. Аз гледам редакцията в момента, която сте направили, но пак повтарям – имаме три решения и два законопроекта. По трите решения и по двата законопроекта моят глад са бъде броен като глас „Против”. Благодаря.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Заповядайте, госпожице Балабанова!
    КАЛИНА БАЛАБАНОВА: Благодаря, господин Председател. Тъй като аз на предното заседание на Комисията аз нямах възможност да представя нашия проект на решение, ако може сега да го изложа в кратък вариант пред народните представители.
    Това, което ние от Атака предлагаме са две предложения. Едното е, проекторешение за налагане на мораториум върху износ на необработена дървесина и това, с което се различаваме от решенията, представени от другите парламентарни групи, при нас няма заложен срок. За да бъде това наше предложение достатъчно законово издържано, сме направили и поправка в Закона за горите по същия чл. 126, ал. 6, която Вашето предложение касае – думата „временно” да отпадне.
    Това, което ние от Атака смятаме е, че всички тези предложения са в правилна посока, но в предложението на Реформаторския блок, това което ни притеснява е, че то касае само страни, които са извън Европейския съюз. И тук остава отворен въпросът, какво правим с износа за Гърция. Знаете, че за там се изнася много сериозно дървесина. Предложението на ГЕРБ и на Патриотичния фронт по смисъл и цел на двете предложения са еднакви, но това което ни притеснява е, че е заложен срок от три месеца. И затова от Атака смятаме, че най-чистият вариант в случая е, да приемем един общ мораториум за спиране на износа на необработена дървесина като в момент, в който се наложи необходимият контрол, то този мораториум във всеки един момент може да бъде прекратен. Залагайки срок от три месеца, ние влизаме в хипотезата да направим нещо без да сме сигурни дали този срок ще е достатъчен и дали изобщо ще има някакъв ефект, затова бяхме провокирани да входираме и нашето предложение.
    Пак казвам, не противоречим на Закона за горите. Предполагам, че колегите народни представители са се информирали за нашата поправка в Закона за горите и мисля, че най-чистият вариант е нашето предложение в случая. Вече остава всеки да прецени и да се изкаже, ако има нещо по така изложеното предложение. Благодаря.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, госпожице Балабанова. Колеги, други становища? Господин Желев, заповядайте!
    РУМЕН ЖЕЛЕВ: Благодаря, господин Председател. Аз искам да запозная колегите с малко данни, които аз лично считам за достоверни, поне с по-достоверни никой друг не разполага. Всичко останало са внушения и манипулации и изрази от рода на „варварско ползване”, „огромни количества” и така нататък.
    Прирастът на горите в България е около 14 милиона кубика, в годишен план се секат 7, да приемем че са 8, не повече от това. За първи път износът е стигнал 900 хиляди кубика миналата година. Това прави някъде даже не 16, а по-малко от 13 процента. Изнася се дървесина най-вече от твърди широколистни – дъб, цер, бук и габър, най-вече от района на Източна България. Ако не бъде изнесена тази дървесина, нейната реализация към момента ще бъде силно затруднена, тъй като България не разполага с необходимите производствени мощности, за да я усвои. Аз съм последният човек, който би желал необработена суровина да се изнася. Всички знаем, че най-глупавото нещо е да изнасяш суровина. В момента ние нямаме готовност дървообработващи предприятия да поемат дървесината, която в годишен план, в резултат на предвидените в горскостопанските планове сечи се провеждат, да я поемат. Така че една безсрочна забрана би навредила, но нека най-напред, както каза и господин Божинов на предното заседание, да направим необходимите изменения така, че да имаме възможност да има повече дървообработващи предприятия, за да може тази отсечена дървесина да се преработва тук. Към момента всички предприятия, големите преработватели и ползватели на дървесина в България, употребяват от порядъка на милион и половина кубически метра. Над три милиона отиват за огрев. И въпреки това остават свободни количества. И търговците, които ги закупуват, търсят начин те да бъдат пласирани. С оглед на сегашното обществено настроение, на силно влажната пролет, на преовлажнелите пътища и така нататък, считам че е разумно един тримесечен мораториум, но за по-дълъг период категорично съм против. Благодаря.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, господин Желев. Господин Байрактаров, заповядайте!
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин Председател. Напълно споделям мнението на господин Желев, защото то беше наистина много добре аргументирано и аз като човек, който познава същността, го споделям. Затова и ние от Патриотичния фронт сме заложили именно такъв тримесечен срок за мораториум. Един безсрочен мораториум според нас, първо, ще всее хаос в системата и второ, може да доведе до едни необратими процеси, тъй като хаосът обикновено винаги води до такива процеси. Затова за мен това е най-правилното и най-разумното решение – тримесечен срок на мораториум. Още повече, предполагам че и господин Желев ще ме подкрепи, ние както сме го предложили, надявам се и другите колеги да го подкрепят, началният срок на този мораториум да бъде от 6 април, поради причини, които мисля че и миналия път Ви ги обективирах. Така или иначе трябва да има един период, в който да започне да се работи спокойно и нормативната уредба, най-вече Закон за горите. А и второто, както каза господин Желев, така или иначе в момента сечищата са в по-голямата си част недостъпни, с изключение на Източна България, но там сечта е практически целогодишна. Така че това е моето мнение и наистина се надявам да се обединим всички около това мнение. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, Ви господин Байрактаров. Господин Божинов, заповядайте!
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Виждам, че се отива към обединяване на различните мнения. Вие знаете, че ние бяхме внесли законопроект. Той беше разгледан и беше отхвърлен. Аз смятам, че като вървим към подкрепа на тези четири проекторешения, може да преразгледаме и решението си по отношение на нашия законопроект, който допуска, че когато има мораториум, министърът на земеделието и храните може да разрешава този в период, в който действа мораториум. Нека бъде три месеца, както се предлага. Но ако ситуацията се развие и има нужда и в този период парламентът не взима друго решение, министърът представлява държавата, представлява правителството. Нека да остане и този принцип, който ние сме заложили в нашия проект, че при действащ мораториум министърът може да взема отделно решение. Така ще бъдем по-гъвкави. Не защото е някакъв инат, че и нашият законопроект да върви заедно с другите, но ако се приеме това решение, то може да бъде по-гъвкаво. В този случай ще подкрепя четирите и моля да подкрепите и нашия вариант и да намери този текст място в окончателното решение. Мораториум да, три месеца да, но министърът да има право, дадено от Парламента, при ситуация да разрешава.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, господин Божинов. Господин Байрактаров, заповядайте!
    БАЙРАКТАРОВ: Само искам да припомня, че тук в момента говорим, колега Божинов, за проект на решения, които не са законопроекти, докато законопроекта мисля да го обсъдим допълнително, защото все пак там е доста по-задълбочена материята иначе ще влезем в едно объркваме между проект за решение и законопроект. Аз и миналия път казах, и сега ще го потвърдя, няма нищо лошо в пленарна зала да има една хубава, сериозна дискусия по този сериозен въпрос. Така че лично аз ще го подкрепя Вашия законопроект, както и на колегите, поради простата причина, че тук в момента коментираме едно решение с определена цел, с определена ефективност, която търсим от това решение. Докато законопроектът вече има един дългосрочен етап на разрешаване на проблемите. Надявам се, че ме разбирате.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря. Господин Делчев, заповядайте!
    ДИМИТЪР ДЕЛЧЕВ: Аз, с риск да разочаровам госпожа Балабанова, искам да кажа, че Реформаторският блок внесе преди тях предложение за безсрочен мораториум със законопроекта, който внесохме преди няколко седмици. Това не е толкова важно, разбира се. Ние продължаваме да смятаме, че проблемът е сериозен и ще отнеме дълго време за решаване. Но все пак в процес на диалогичност и вслушвайки се в уверенията на Министерството на земеделието и храните, че три месеца ще са достатъчни, за да се покажат сериозни стъпки, ако Комисията се обедини около това все пак да сложим някакъв срок, тъй като има рискове пък, ако няма срок, с които Вие сте по-добре запознати сигурно, ако Комисията сложи някакъв срок, аз ще акцентирам върху Точка 3 и по-скоро върху втората част от Точка 3. И ако след три месеца видим, че няма подобряване на контрола върху дейностите и случаите продължават да ескалират, аз ще настоявам да се сложи наистина безсрочен мораториум, поне до момента в който ние не видим реални резултати.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, господин Делчев. Госпожа Цвета Караянчева, заповядайте!
    ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Уважаеми господин Председател, колеги. Аз се радвам, че работим в такъв диалогичен тон, защото проблемът наистина е много важен и не е необходимо да извличаме политически дивиденти от всичко това. Затова ние, говорейки си с колегите, аз ще подкрепя и колегите от Реформаторския блок, и от Патриотичния фронт, и от БСП. Ние предлагаме един такъв вариант, ако Вие го приемете като решение, защото в момента вземаме решение. Като първа точка да дадем възможност на министъра на земеделието и храните на основание чл. 126, ал. 6, да упражни правото си и да наложи забрана за три месеца, като тази забрана да започне от 6 април, за да дадем възможност на фирмите, които са сключили дългосрочни договори все пак да успеят в тези рамки на един месец да си направят корекцията. Другото, ние като парламент ще наложим забрана, защото знаете, че министърът има право да забранява само износа на дървесина, което значи че е към трети страни. Ние ще наложим забрана за износа, няма да влезем в някакви правни нарушения, забрана на изпращането, тоест на вътрешнообщностните доставки за същия период от три месеца. Това нещо ще ни послужи веднага на следващата седмица, след като тези решения бъдат изгласувани в Народното събрание, ние още сега сме се подготвили с определени промени, законодателни промени в Закона за горите. В наредбите за сечищата, в другите подзаконови и законови нормативни документи, които касаят точно тези проблеми. Така че мога да предложа и на колегите от БСП, те също имат предложения за промяна в закона, след като мине това решение другата седмица, да седнем ние и вие, заедно с експерти на Министерството на земеделието, да направим една комисия и да започнем точка по точка тези промени, които трябва да бъдат направени в Закона за горите и всички тези документи. И да излезем с едно общо решение, както правим ЗИТ, общ ЗИТ за изменение на Закона за горите. Така че това е нашето предложение, благодаря.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, госпожо Караянчева. Професор Бъчварова, моля.
    ПРОФЕСОР СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Все пак имаме една даденост. Внесен е ЗИТ на Закона за горите, който мина през Комисия. Аз не разбрах точно как ще процедираме от тук нататък -друг ще бъде внесен в зала. Просто ако разясните, как ще процедираме. Винаги, и в предишната Комисия, знаете че имахме Ваше предложение за Закона за собствеността, от наша страна, гласуват се в зала, след това се обединяват около най-доброто. На практика влиза в пленарна зала за гласуване между първо и второ четене. Това искам да го изясним.
    И другото нещо, тъй като все пак не мога да претендирам, че съм много навътре в материята, кога започва активният сезон в горите от гледна точка на реализирането на програмите, горските програми, плановете, които трябва да се изпълняват за годината. Защото в страниците на Министерството виждам годишен план за това предприятие, за онова предприятие, кога започва като срок. Това ми е първият въпрос.
    Второ, аз виждам, че сте се обединили, което е добре от различните предложения, които са правени от групите и се върви към мораториум, но все пак Точка 3 трябва да бъде под някаква форма императивно сложен, че в този същия срок, трябва да има готов, внесен и приет Закон за горите с промяна от гледна точка на контрола. Точка 3 от решението – в срока по Точка 1 и 2 да бъдат инициирани, но те трябва да бъдат инициирани и трябва да бъдат готови в рамките на този тримесечен мораториум, в който действа, за да може да се реализират новите промени.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Вие предлагате тук да бъде записан тримесечният срок. Аз съм съгласен.
    ПРОФЕСОР СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: В срок по точка да бъдат инициирани в законодателни промени.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: По Точка 1 е три месеца.
    ПРОФЕСОР СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Какво значи да бъдат инициирани според Вас? Да бъдат приети. Значи, инициирането виждате, че някой закон понякога може да стои и два месеца.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Да заменим думата „инициирани” с „приети”? Народното събрание може да не ги приеме.
    Професор Бъчварова, инициирани или внесени в Народното събрание?
    ДИМИТЪР ДЕЛЧЕВ: Вижте, Народното събрание има законодателна инициатива, всеки един от депутатите, и това е лесната част. Въпросът е да бъдат приети законодателните промени. Според мен трябва да се добави освен „законодателни промени” и „промени в подзаконовите нормативни актове и действията на Министерството на земеделието и храните”, които да доведат до подобряване контрола върху сечта, защото например да кажем засилването на мерките за контрол или увеличаването на екипите, което може би те ще преценят за ефективна мярка, не е законодателен проблем.
    ПРОФЕСОР СВЕТЛА БЪЧВАРОВА Има и нещо друго. Когато ние имаме едни законодателни промени, факт е в Министерството, свидетел съм, мога да го гарантирам, че законът се приема под нормативната база, не мърда с месеци, което означава, че законът не действа. Свидетели сме – Законът за собствеността, Законът за горите. Има наредби от 2011 г. не се приемат и не са минали, които са задължения на Закона. Тоест поднормативната база трябва да се работи успоредно с промените в закона, за да бъдат действащи в момента, в който ние искаме този контрол да се осъществява от промените.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Професор Бъчварова, принципно сме съгласни. Кажете какво да добавим в това решение на вариант три, така че да стане ясно, че за тези три месеца ние трябва да инициираме, внесем и да се надяваме, че Парламентът ще приеме тези изменения. Господин Делчев, кажете като юрист, като член на Правната комисия.
    ДИМИТЪР ДЕЛЧЕВ: Ако след три месеца мнозинството в Народното събрание не ги приеме, това означава, че ние не сме си изпълнили решението. Тоест ние поставяме изпълнението на решението под една бъдеща условна възможност, която може да се случи, а може и да не се случи. И тя не зависи от нашата воля.
    ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Да Ви кажа само, колега, че ние като представители на съответните парламентарни групи, поемаме и ангажимента да убедим парламентарните си групи, че това е важно и в рамките на определен период от време, това да се случи, в най-кратък период. Представителите на Министерството също са тук и те също ще имат ангажимента да направят действащи тези наредби. Сега точно как документално трябва да се напише, за да стане ясно и да го има като текст, не мога да кажа, не съм юрист. Но мисля, че фактът, че тук ние се обединяваме, това е гаранция, че тези промени ще влязат. Дали едни или други, въпрос на дискусия е, но е вариант за влизане и приемане в зала.
    ДИМИТЪР ДЕЛЧЕВ: Така е. Само да кажа, че в Конституцията пише, че всеки народен представител гласува съобразно съвестта си. Никой не може да му наложи как да гласува. Ако ние опитаме да наложим сега приемането като условие, това би довело до опорочаване на този текст. Това е единственото ми притеснение, иначе аз съм с Вас, разбира се, че ще направим всичко възможно нашите групи да гласуват „За” и да го приемем в най-кратък срок. Това казвам, че трябва да се добави тук и „мерки и на Министерството на земеделието и храните и Агенция по горите”.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Кажи точно къде да го добавим.
    ДИМИТЪР ДЕЛЧЕВ: След „законодателни промени и промени в подзаконовите нормативни актове”. Да се махне едното „и”, да се сложи запетайка - „законодателни промени, промени в подзаконовите нормативни актове” и да продължи „и мерки, предприети от Министерството на земеделието и храните”.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Подзаконовите нормативни актове са тяхно задължение.
    ДИМИТЪР ДЕЛЧЕВ: Да, но има неща, които не са. Говоря за неща, които не влизат в подзаконовите нормативни актове. Като например проверки, свързване на камери, проверка, ремонти и така нататък.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Ставаме много подробни, в решенията, които взимаме. Да не го разширяваме много. Професор Бъчварова, може ли да говорим за следното нещо – Вие да изчакате малко с входирането на закона в пленарна зала, ние да избързаме с останалите законопроекти, за да можем да ги обединим? Имам предвид Закона на заместник-председателя на парламента господин Янаки Стоилов. Дори и двата закона да не са обединени, поне да вървят заедно, да не влизат поотделно в пленарна зала.
    Господин Желев, искате ли думата? Заповядайте!
    РУМЕН ЖЕЛЕВ: Благодаря. Първо, с господин Делчев мисля, че наистина не би трябвало да отиваме по-нататък в Точка 3 след законодателни промени” и „промени в подзаконовите нормативни актове”, които така и така са работа на Министерството, защото от там нататък все едно им казваме – хей, трябва да си вършите работата. В смисъл да издават някакви административни и други действия, да си назначават екипи и прочие. В крайна сметка това си е тяхно задължение. И ние не трябва да стигаме до чак такива детайли. Независимо, че дяволът е в детайлите. По отношение на това да се обединим с една обща промяна на Закона за горите, да припомня само – ние наистина на едно предишно заседание на Комисията не приехме предложенията на господин Янаки Стоилов и група народни представители, но не защото казахме, че са неправилни, просто защото бяха единични и щеше да стане нещо като кръпки на закона. Решихме, че трябва на един по-късен етап да ползваме прагматични съвети като GPS-те на колите и така нататък, да не ги изброявам. Наистина да излезе Комисията с едно общо предложение за концептуална промяна в Закона, в резултат на това, че той вече от 2013 г. насам се прилага. Практиката е показала силните му и слабите му страни и да стане едно по-сериозно и съществено изменение, което да издържи по-дълго време, а да не играем на парче и да правим кръпка след кръпка. Професор Бъчварова е права и по отношение на това, че този закон, предполагам всички колеги знаете, един закон сам по себе си само набелязва точките и посоките, а той става приложим, след като има правилник за приложение. Нашият Закон на горите работи с наредби. И наистина някои от тях все още не са готови, защото, ако не се лъжа, трябваше по закон над 20 наредби да има. Хубавото е, че на път да види бял свят е една от най-важните и съществени наредби, а именно Наредбата за инвентаризация и планиране, която е изключително важна и фундаментална и ще даде страхотен тласък на развитие на горското стопанство в България по най-съвременни европейски лесовъдски изисквания.
    По отношение на дейността в горите, кога е силна и кога е слаба, най-добре би било да бъде равномерна. Всички се стремим към това всеки месец да прилича на другия. За съжаление поради факта, че тази дейност се извършва под открито небе и зависи от основния системен администратор отгоре, не винаги това е възможно. Затова в горите е малко по-различно, в смисъл това, което си пропуснал да направиш януари, февруари, заради разкаляни пътища, дъждове и така нататък, трябва да си създадеш организация да го направиш в по-късните месеци. Като консумация на дървесина големите потребители я потребяват редовно, износът също е почти редовен, тъй като става въпрос за производствени мощности, а по отношение на местното население, знаете по старо правило, българинът се сеща винаги в последния момент, значи там са есенните месеци.
    Общо взето исках и други неща да кажа, но мисля че за момента това е достатъчно.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, господин Желев. Да, заповядайте, госпожо Петрова!
    СУЛТАНКА ПЕТРОВА: Аз искам да кажа, че всъщност това предложение, около което се обединихме е комплексно мотивирано и национално отговорно, така че подкрепям напълно господин Желев и подробностите, които изнесе. Аз като гледах колко промени се правят непрекъснато в Закона за горите, също останах с впечатление и мнение, че трябва да се изработи един нов закон за горите. Но това вече по-нататък ще го говорим. Но Ви предлагам, колеги, ако нямате други предложения, да минем към гласуване.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря. Аз предлагам да гласуваме по следния начин. Ще гласуваме, разбира се, внесените законопроекти всеки един поотделно. Предлагам проектите за решения за налагане на мораториум да ги гласуваме по принцип. Защо по принцип? Защото после имаме едно обединено предложение по Вариант 3, който ще Ви прочета, което да излезе като, всъщност то съдържа рационалните неща от трите проекта за мораториум, но няма да бъде озаглавено мораториум от гледна точка на юридическата яснота и коректност, а ще бъде решение на Народното събрание. Затова тръгваме по точка 1 - Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите № 554-01-31, внесен от Димитър Делчев и група народни представители на 12.02.2015 г. за първо гласуване. Подлагам на гласуване законопроекта на господин Делчев. Който е съгласен, моля да гласува.
    ГЛАСУВАНЕ: „За” – 1, „Против” – 1, „Въздържали се „– 14.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Точка 2: Обсъждане на проект за решение на спиране на износа и изпращанията на стоки с кодове 440110, 440320, 440391 и 440392, 440399 по Комбинираната номенклатура, съгласно Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1101/2014 на Комисията от 16.10.2014 г. за изменение на приложение І към Регламент /ЕИО/ №2658/87 на Съвета относно тарифната и статистическата номенклатура на Общата митническа тарифа /OBL 312/1 от 31.10.2014, № 554-02-8, внесен от Цвета Караянчева и група народни представители на 12.02.2015 г.
    Предлагам да гласуваме по принцип, с условието, че после ще бъде общ текстът.
    Който е съгласен с това предложение, моля да гласува.
    ГЛАСУВАНЕ: „За” – 14, „Против” – 1, „Въздържали се „– 1.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Точка 3: Обсъждане на проект за решение за налагане на мораториум върху износ на необработена /обла/ дървесина № 554-02-7, внесен от Красимир Каракачанов и група народни представители на 11.02.2015 г. Пак по принцип. Моля, който е съгласен, да гласува!
    ГЛАСУВАНЕ: „За” – 13, „Против” – 1, „Въздържали се „– 2.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Точка 4: Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите № 554-01-39, внесен от народния представител Волен Сидеров и група народни представители на 24.02.2015 г. Който е „За” този законопроект, моля да гласува!
    ГЛАСУВАНЕ: „За” – 1, „Против” – 2, „Въздържали се „– 13.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Точка 5: Обсъждане на проект за решение за налагане на мораториум върху износ на необработена дървесина № 554-02-17, внесен от народен представител Волен Сидеров и група народни представители на 24.02.2015 г. Гласуваме по принцип, предвид на това, че част от предложенията ще бъдат интегрирани в новото решение. Който е съгласен по принцип предложението да бъде подкрепено, моля да гласува!
    ГЛАСУВАНЕ: „За” – 4, „Против” – 1, „Въздържали се „– 11.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Подлагам на гласуване редакцията на решение по Вариант 3. Решението е за спиране на износ и изпращане на стоки с кодове 440110, 440320, 440391, 440392 и 440399 по Комбинираната номенклатура, съгласно Регламент аз изпълнение на /ЕС/ № 1101/2014 на Комисията от 16 октомври 2014 г. за изменение на приложение 1 към Регламент /ЕИО/ № 2658/87 на Съвета относно тарифната и статистическа номенклатура и Общата митническа тарифа /OBL 312/1 от 31 октомври 2014/ за срок от три месеца Народното събрание на основание чл. 86 от Конституцията на Република България.
    РЕШИ:
    1. Забранява за срок от три месеца изпращанията на
    необработен дървен материал / стоки с кодове 440110, 440320, 440391, 440392 и 440399 по Комбинираната номенклатура, съгласно Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1101/2014 на Комисията от 16 октомври 2014 г. за изменение на приложение 1 към Регламент на /ЕИО/ № 2658/87 на Съвета относно тарифната и статистическа номенклатура и Общата митническа тарифа /OBL 312/1 от 31 октомври 2014/ .
    2. Задължава министъра на земеделието и храните на основание чл. 126, ал. 6 от Закона за горите да издаде заповед за забрана на износа на необработен дървен материал /стоки с кодове 440110, 440320, 440391, 440392 и 440399 по Комбинираната номенклатура, съгласно Регламент за изпълнение на /ЕС/ № 1101/2014 на Комисията от 16 октомври 2014 г. за изменение на приложение 1 към Регламент /ЕИО/ № 2658/87 на Съвета относно тарифната и статистическа номенклатура и Общата митническа тарифа /OBL 312/1 от 31 октомври 2014/ за срок от три месеца.
    3. В срока по т. 1 и 2 да бъдат инициирани законодателни промени и промени в подзаконовите нормативни актове, свързани с подобряване на контрола върху дейностите в горските територии и противодействие на незаконната сеч.
    4. Решението влиза в сила от 6 април 2015 г.
    Който е съгласен с така направеното предложение, което обединява принципно гласуваните преди малко предложения на колегите за мораториум, само че под формата на решение, моля да гласува.
    ГЛАСУВАНЕ: „За” – 14, „Против” – 1, „Въздържали се „– 1.
    ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Колеги, направили сме процедурна грешка. Искам прегласуване за пета точка - Обсъждане на проект за решение за налагане на мораториум върху износ на необработена дървесина № 554-02.17, внесен от Волен Сидеров и група народни представители на 24.02.2015 г. Тук по принцип предложението се подкрепя. Така че предлагам прегласуване на тази точка. Понеже тя е в духа на това, което предлагаме.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Както гласувахме предишните две, гласуваме по принцип и тази тока. Който е съгласен с предложението на господин Волен Сидеров и група народни представители по принцип, моля да гласува!
    ГЛАСУВАНЕ: „За” – 15, „Против” – 1, „Въздържали се „– няма.
    ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Госпожо Бъчварова, само една минутка да попитам, какво решаваме за Закона за горите, Вашият вариант, ще ни изчакате ли двата закона да ги вкараме, ние много бързо ще вкараме до другата седмица, до срядата, ще вкараме нашия закон, нашите предложения и следващата седмица да имаме доклад, и да ги внесем и двата, да ги обсъждаме заедно в зала?
    ПРОФЕСОР СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Аз Ви разбирам, обаче ще споделя с колегите и ще Ви информирам малко по-късно, защото ние така или иначе сме доста хора, които сме го подписали, не мога да взема еднолично решение.
    ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря Ви, колеги. Пожелавам Ви приятна работа!

    Заседанието бе закрито в 15,15 ч.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ:



    РУМЕН ХРИСТОВ

    32 297 знака
    Форма за търсене
    Ключова дума