Комисия по земеделието и храните
Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите № 502-01-40, внесен от Министерския съвет на 28 май 2015 г. за първо гласуване.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
П Р О Т О К О Л
№ 21
На 29 май 2015 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по земеделието и храните, което беше открито в 10.30 часа с председател Румен Христов при следния дневен ред:
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите № 502-01-40, внесен от Министерския съвет на 28 май 2015 г. за първо гласуване.
2. Текущи.
ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Добър ден, уважаеми колеги! Часът е 10.32 ч. Съгласно Правилника на Народното събрание, имаме право да проведем това събрание. Имаме кворум. Затова предлагам да започнем.
Днес ще разгледаме Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за горите. Знаете че преди три месеца наложихме мораториум. С този мораториум вменихме задължения на Министерството на земеделието и храните да бъде променен Закона така, че да бъде максимално ограничена незаконната сеч, а също и подзаконовите нормативни актове, така наречените Наредби, с които те, доколкото разбирам, също са готови. Вчера дебатирахме надълго и нашироко защо толкова бързаме с този Закон, най-вече във връзка с мораториума. Но, така или иначе, днес сме се събрали.
Присъстват заместник-министърът Георги Костов, Тони Кръстев – изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по горите, Красимир Каменов – директор Дирекция „Административно и правно обслужване” към Министерството на земеделието и храните, Магдалена Дакова – директор Дирекция „Административно и правно обслужване към Министерството на земеделието и храните, Ценко Ценов – директор Дирекция Изпълнителна агенция по горите, Даниела Ангелова – началник отдел в Дирекция „Нормативни дейности и човешки ресурси” и Тихомир Томанов – председател на Асоциацията на общинските гори, който преди малко каза, че за разлика от кметовете, не продават гори, както се продават мери и пасища.
Предлагам да гласуваме дневния ред, който днес е от
една точка. Който е съгласен с така предложения дневен ред да
бъде от една точка, а именно Обсъждане на законопроект за
изменение и допълнение на Закона за горите № 502-01-40, внесен
от Министерския съвет на 28 май 2015 г. за първо гласуване,
моля да гласува!
ГЛАСУВАНЕ: „За” – 13, „Против” – няма, „Въздържали се” – няма.
ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ:
Давам думата на доцент Костов. Заповядайте, господин заместник-министър!
ГЕОРГИ КОСТОВ, зам.-министър: Добър ден, господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители. Както бяхме обещали, комплектът от нормативни документи, свързани с изискването за подобряване на контрола и опазване на горите в България, е разработен, готов е. Най-важната част от тези документи е промяната на Закона за горите. Ние сме се фокусирали върху текстове, свързани основно с подобряването на контрола, задълженията на лицата, които управляват и стопанисват горите. Жаргонно казано - горските да излязат на терен. А също така и контрола, и превоза, и преработката на дървесината. Особено внимание в тази част на Закона е обърнато и на горите в земеделски територии, които се стопанисват като земеделски територии, затова се изчистват и почистват не по точен ред. Затова се опитваме да въведем ред и правила, собствениците да могат да избират по какъв начин да стопанисват тези гори, ако тези гори са създадени след 1990 г. и да не засягаме гори, които са върху земеделски територии, но създадени по други програми по времето на социализма и преди това, за да няма натиск тези 60, 70, 100-годишни гори понякога да бъдат изсичани. Тъй като имаше и такива прояви. И да бъда по-кратък, ще помоля колегата Тони Кръстев, който беше ръководител на работната група, работила Закона, да представи основните моменти в него по най-краткия начин.
ТОНИ КРЪСТЕВ, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по горите: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители. Ще се постарая да бъда достатъчно точен и кратък. Промените, които сме предложили в Закона за горите са в изпълнение решението на Народното събрание, с акцентиране в няколко основни пунктове.
Първото е горското планиране. В горското планиране промяната, която извършваме, е забраната буквално казано, за извършване на каквито и да било дейности в горите без наличието на горскостопански план и програма. Между другото, това е логиката на Закона, който беше приет през 2011 г. и впоследствие беше променен и даде възможност до два хектара в горите да се извършват дейности без да има горскостопанска програма. На практика ние връщаме изначалната логика на Закона. По време на действието на този текст се констатираха доста нарушения и най-лошото от този текст беше, че липсваше възможността за всякакъв превантивен контрол върху дейностите в горите. Защото наличието на горскостопански план и програма е най-силната превенция в борбата с всякакви незаконни дейности в горите. Това е по отношение на горското планиране.
По отношение на областните планове, които досега не бяха извършени, защото нямаше Наредба за инвентаризация, шеста година няма такава наредба, се разширява кръгът на хората, които могат да извършват, да изготвят областни планове. Причината е, че от разрешаването на частната горскостопанска дейност по инвентаризация на горските територии, съществуват осем фири. Тези осем фирми на практика създават един много интересен пазар, в който конкуренцията не е на първо място. В същия момент няма създадени нови фирми през целия този период. Освен това областните планове изискват съвсем друг капацитет на лицата, които ще ги изготвят, защото тук повече се набляга не на чистата лесовъдска информация, която ще бъде взета от горскостопански планове, тук се набляга повече на социални и екологични функции на диалога между община и хора, където изискванията за квалификацията на хората е съвсем различна. Това е по отношение на горското планиране.
По отношение на забраната и контрола са предложени няколко основни текста. Първият, е забраната за извършване на добив на дървесина през тъмната част на денонощието. Това е един превантивен текст, който ни дава възможност да бъдат санкционирани нарушителите, тъй като основната част от нарушенията се извършват именно в тази част на денонощието.
Въведени са две неща, които са с отложено действие. Едното предвижда задължението превозните моторни средства, превозващи дървесина, да бъдат снабдени с GPS-устройства. Това нещо е предложено да бъде в сила от 2017 г. Причините са няколко. Едната от причините е, че извършените промени в Закона за горите ще изискват от фирмите, които се ангажират с горскостопанска дейност да имат известни инвестиции 2016 г. и една от причините е да не натоварваме фирмите за 2016, а да отложим за 2017 г. Другата причина е, че този текст, съгласно една европейска директива, трябва да бъде нотифициран с Европейския съюз. Именно ние поради тази причина сме предложили да започне процедурата за нотифициране и именно поради сме предложили 2017 г. да влязат в сила тези устройства, за да може да получим отговор за нотификация.
Другото предвиждане е в обектите, в които постъпва за обработване дървесината, да бъде инсталирана система за контрол на входа и на изхода за обектите. Аз съм сключил вече договор с фирма, която изготвя софтуер, която издава превозни билети за такива обекти. Тя ще бъде готова октомври месец. На практика с влизане на определението Изпълнителната агенция по горите във всеки момент, във всеки обект, в който постъпва и се обработва дървесина, ще може да има информация да види превозното средство, превозния билет, кога е постъпило, как е експедиран, с кого е експедиран.
ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Ще си позволя да Ви прекъсна. Това е унифицирано за всички, нали?
ТОНИ КРЪСТЕВ, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по горите: За всички обекти, в които постъпва преработена дървесина.
ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Унификация по отношение на наблюдение. Изискванията към всичките са едни и същи.
ТОНИ КРЪСТЕВ, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по горите: Към всички. Няма изключение за това нещо. Искам да кажа, че всичко това ще бъде вързано в една система, която значително ще повиши контрола в момента. Най-големите нарушения тук, които стават в горите, които се узаконяват, са именно с тези хартиени превозни билети, които се издават за тези обекти. Дървесината с камиона тръгва директно от гората, маркира се с триъгълната марка, която е за такъв обект и дава превозния билет на такъв обекта. Видеонаблюдението ще гарантира, че това нещо не може да се извърши. Така че, това е един комплекс. Както Ви казах, срокът е октомври месец и Законът предвижда от 1 януари 2016 г. това нещо да бъде факт. Разширява се териториалният обхват за служителите в горските стопанства. Това е във връзка, както Вие всички знаете, с това, че в края на миналата година се създадоха мобилни екипи към горските стопанства. Действащата в момента разпоредба ограничава правомощията на тези служители само върху територията на горското стопанство, в което са назначени, което пък е пречка, защото най-добри резултати се получават, когато екип от едно горско отиде в друго горско.
Именно с тези текстове ние създаваме една такава възможност за мобилност. Освен това е предвидено правомощията, които притежават нашите горски инспектори, служителите на горските стопанства и държавните предприятия, да имат правомощия им извън определеното работно време, тъй като твърде често това се налага. Не знам дали сте чули, но ние въвеждаме един специален телефон, горски телефон 112, в началото на месец юни ще го открием, за да може да се реагира в рамките на два, три часа на сигналите. Затова е необходимо нашите служители да имат правомощия и върху другите територии. Говоря за горските стопанства.
В същия момент разширяваме правомощията на служителите в общините, тъй като сега имаше пропуск за това нещо. Служителите не можеха да съставят актове. Имаше проблем със съставянето на актове, когато са служители на общински и търговски дружества. Това нещо също е поправено в текста. Вече имат правомощия.
По отношение на стопанисването на горите, това което обикновеният читател няма да го види е, че тъй като е заменен един текст с друг, на практика с предложението се пресича възможността да се провеждат голи сечи с издънково размножаване. Това, което Вие всички наблюдавате, когато вървите по пътищата най-вече към Севлиево, Велико Търново, Шумен, голите парчета, със стърчащи тук там единични дръвчета, на практика с отпадането на този текст, ще забрани воденето на тези сечи.
РУМЕН ЖЕЛЕВ: Санитарно, шахматно.
ТОНИ КРЪСТЕВ, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по горите: Отпадането на този текст ще забрани воденето на тези сечи. Освен това предлагаме започването на възобновителните сечи. Завишаваме възрастта, от която може да започне провеждането на възобновителната сеч. Сегашната възраст е 60 на 80. Само искам да кажа, че това е една политика на лесовъдствата колегия от години наред. Мога да кажа, че неправителствените организации примерно са искали 120 г., което на този етап е неприемливо и абсурдно. Но ако смятаме, че едно завишение от 60 на 80 е в границите на разумното и ще бъде прието добре от обществото. Не е във вреда на гората. Създадохме предпоставки за ред специфични изисквания за провеждане на сечи в защитени гори. Както знаете, в края на миналата година решение на Министерския съвет завиши територията на защитените гори. Това трябва да са гори, които пазят буквално казано хората и съоръженията. Незащитени гори, които ние не ги пазим, а това са гори, които пазят хората. Това ще ни създаде възможност примерно по различен начин да се извършват сечите в тези гори. Примерно по-нисък процент на ползване, по-различни изисквания към технологията да имаме. Това, между другото, е подготвено в Наредбата за сечите.
По отношение на лесовъдствата практика нещата са в няколко посоки. Едното е, нашата статистика и информация посочва, че от 2011 г. два пъти повече лицензи сме отнели на лицата със средно лесовъдско образование, което говори, че подготовката на тези хора в тази част е недостатъчна. Ние предлагаме лицата със средно техническо образование и всички лица, на които са отнети лицензите, когато кандидатстват повторно за лицензи, съответно за първи път за лиценз, да бъдат подложени на изпитен тест. Тест, който да покаже тяхната начална подготовка. Буквално казано, дали имат знания да влязат в гората, да работят самостоятелно. Защото, когато един човек работи под контрола на друг ръководител, е едно, а когато човек работи самостоятелно, е съвсем друго, има други изисквания.
Другото, което сме направили. Извадихме нарушенията, които – досега лицензите се отнемаха за три нарушения. Сега предлагаме нарушенията да са пет. Това са доста често срещаните нарушения, които са без съществен ефект върху природата, но в същия момент отделяме нарушения само за едно нарушение да бъде отнет лиценза. Вдигаме ги – досега бяха две за всичките нарушения, сега стават три.
В същия момент правим текст, с който за едно нарушение се отнема лиценз.
РУМЕН ЖЕЛЕВ: Нарушения конкретно описани и разписани за всички, тези които водят до тежки последици.
ТОНИ КРЪСТЕВ, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по горите: Сега ще Ви кажа какво предлагаме. Това са най-тежките нарушения, които ги правим. Само за едно нарушение отнемаме лиценз. Искам да ги изчета.
Изготвяне на карнетопис без насаждението да е посетено. Това значи, че лесовъдът не е отишъл да види къде е. Просто всичко е на хартия и след него остават поразии. Когато маркира пак, за съжаление не това, което трябва. Не в този обект, а в съседния примерно. С едно нарушение сега предлагаме да бъде отнет лиценза. Изготвя се протокол за сеч с невярно съдържание. След сечта не е ходил там или е трябвало да има гора, пък той пише, че има гора, пък то няма нищо. За тези неща предлагаме след едно нарушение да бъде отнет лиценза.
Същото го имаме като предвиждане и за юридически лица, където също предлагаме за едно нарушение да им бъде отнет лиценза. И нарушенията са: извършване на сеч извън границата на имота, за който е издадено позволение за сеч. В момента една от най-лошите практики в частните имоти. Влизаш, имаш позволително за частни имоти, влизаш и забърсваш и съседните имоти, независимо дали са частни или държавни. И второто е, когато се извършва износната дървесина в нарушение на изисквания на технологичния план. Това нарушение също е доста често. Минават не по пътищата, по които трябва, минават откъдето си искат, буквално казано, и товарят дървесината вместо в гората, в населеното място.
Това са на практика предложенията. Естествено искам да споделя и едно друго предложение, което ние от години го изпълняваме, но сега дойде като предложение от неправителствени организации и е в процес на съгласуване. Има един такъв текст за достъпа на информация до информационната система на Агенцията по горите, който е публичен и нейното ползване е безвъзмездно. Не знам дали тук има система, която си позволява такова нещо. Ние вече сме направили от части нещата. Всичките лесоустройствени проекти, цялата инвентаризация на горите на България е на сайта някъде от три месеца на свободен достъп от всеки гражданин. Това вече го има, така че политиката в това отношение е безспорна.
И естествено, един много важен текст, параграфът, който решава въпроса с горите върху земеделски земи. За съществуващият така наречен § 4, който по различни причини не сработи. С промените, които ние предлагаме в чл. 83, 84 и този § 4 смятаме, че трябва да се сложи край на изсичането на гори, независимо на каква територия са. Само искам да кажа, вероятно Вие вече сте чули, последното беше Копривщица, Белоградчик, Великотърновско имаше, където се изсичат гори за почистване на площи. Ние имаме над около 120 хиляди хектара гори, които са материализирани върху земеделски земи. Тяхното статукво също е променено, но има много гори, които даже не сме инвентаризирали върху земеделски земи. С тези текстове, които ние предлагаме, решаваме следното – граничната точка е 1991 г., когато е приет Законът за стопанисва в полза на земеделските земи, когато започва реституцията. Ако към тази дата върху дадена територия съществува гора, тя си остава гора без значение желанието на собственика. След тази дата, ако има гора, зависи от желанието на собственика. Собственикът решава дали да бъде земеделска земя или да бъде горска. Решението на този въпрос ще даде възможност за ясно и точно изчистване на всички тези проблеми. Защото сега, ако проблемът е на хора, които имат гори и искат да ги стопанисват като гори върху земеделски, ще имат проблеми хората, които имат земеделски площи и искат да ги стопанисват като земеделски.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, инженер Кръстев. Пропуснах в началото на заседанието да кажа, че обявявам конфликт на интереси и няма да гласувам, но искам да кажа от това, което чух само, че нещата са свързани с допълнителен контрол като електронни билети, наблюдение с камери и отнемането на лиценза за по-груби нарушения, са стъпки все в правилната посока. Вероятно колегите ще кажат повече думи в това направление. Целта беше с този Закон преди всичко освен другите неща, които имате уредите в правната материя, най-важната задача беше да ограничим възможността за незаконна сеч. Аз мисля, че това са стъпки все в тази посока. Колеги заповядайте!
СУЛТАНКА ПЕТРОВА: Аз бих искала да кажа няколко думи. Благодаря, господин Председател. Уважаеми колеги, аз също ще изкажа мнението на Патриотичен фронт. За нас законопроектът е добър и най-важното че в него се урежда контрола и движението на дървесината. Рестриктивни са и мерките, които са предприети в полза на опазването на гората и на българската природа.
Аз имам един въпрос във връзка с § 15 т. 3 за изграждането и поддържането на системата. Това питането е от неправителствени организации дали това няма да бъде в разрез с Конституцията на Република България и Търговския закон. Още повече, че те се притесняват от това, че може да има изнасяне и на търговска тайна.
Така че бих искала да Ви помоля да помислите върху това и наистина, ако има някакви проблеми, да вземем съответните превантивни мерки, за да не се допуска да ни атакуват в Конституционния съд. Благодаря Ви.
ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, госпожо Петрова. Господин Кръстев, моля.
ТОНИ КРЪСТЕВ, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по горите: Благодаря. Не стана въпрос. Ние сме подготвили четирите наредби, които са свързани с решението на Народното събрание. Даже Наредбата за инвентаризация, която е нова, е подготвена за одобряване. Наредбата за контрола – когато се доразвива този въпрос за видеокамерите, той вече е съгласуван с МВР и ако няма съществена промяна от Закона, ние сме готови веднага да я изпълним. В тази Наредба сме написали горе-долу следното. Това няма да видеонаблюдение, ще е на фирата, няма да бъде наше наблюдение. Фирмата дава достъп на наш служител, който ще реши как влиза, как влиза, кога и защо влиза. Така че в това отношение мисля, че няма да има никакви нарушения.
РУМЕН ЖЕЛЕВ: По интернет няма да излиза нищо.
ТОНИ КРЪСТЕВ, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по горите: Идеята не е системата да бъде наша. Системата си е на хората. Между другото, повечето от фирмите имат видеонаблюдение. Негова си е системата, той дава достъп. Когато отиде наш служите се записва в колко часа е влязъл, колко минути е стоял там и кога е излязъл. Така че смятаме, че има някакъв ред. Освен това в почти всички търговски обекти вече има видеонаблюдение, изискването е да бъде съобщено в съответния публичен ред и така нататък.
ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Въпроси, становища? Професор Станков, заповядайте!
ПРОФЕСОР ИВАН СТАНКОВ: Аз смятам, че се предлага много добър вариант, значително по-различен от това, което беше предложено преди. Аз няма да поставям сега въпроси и да правя предложения. Запазвам си правото това да стане между първо и второ четене, когато наистина могат да се направят такива.
Аз смятам, че този проектозакон решава най-важното, най-неотложните проблеми. Това е засилването на контрола, което е изключително важно. Регламент за изсичането, в това число във всички държавни, частни, общински. Така че това е изключително важно и положително. За мен е изключително важно и това, че регламентира ползването на земите и преобразуването им от земеделска в горска и обратно, което беше много важно и това беше очаквано. Така че това мисля, че е едно много голямо достойнство. За мен също е много важно и много ценно това, че се регламентира също и упражняването на професията, правото да се упражнява от хора, които имат съответния образователен ценз. Така че този проектозакон има много достойнства, аз ще го подкрепя и парламентарната група на АБВ ще подкрепи също този проектозакон. Благодаря Ви.
ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Колеги, процедурно, имаме пет минути до изтичане на почивката.
ФЕРИХАН АХМЕДОВА: По една минута на всички предлагам.
РУМЕН ЖЕЛЕВ: Няма съвършени хора и съвършени закони, както казах и вчера, но това, което ни се предлага е много добро. И апелирам към всички да го подкрепят. Наистина са много работещи тези текстове. Казвам го като човек, който до вчера е бил в практиката. Имаше нужда от това, което се случва, и то се случва.
ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Госпожо Ахмедова, заповядайте!
ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги. Ние ще подкрепим този проектозакон с ясното съзнание, че той не е съвършен, с ясното съзнание, че е козметичен. Промените, които очаквахме три месеца и наложихме мораториум с тази цел, едва ли ще решат всички проблеми, но ние като Движение за права и свободи ще подкрепим Закона само с една цел. След като бъде приет ще засечем три месеца след това и на третия месец ще проверим как действа той. Ако той подейства, ще поздравим управляващите. Ако продължава по същия начин незаконната сеч, незаконният износ, означава че тримесечният мораториум е бил напразен и напразно са санкционирани тези фирми, които пострадаха от това. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря. Господин Адамов, искате ли думата?
АЛТИМИР АДАМОВ: Предлагам да гласуваме.
ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Господин Йончев, заповядайте!
РУМЕН ЙОНЧЕВ: На първо четене ние ще подкрепим Закона. Считаме че той до голяма степен отговаря на нуждите, но ще направим някои предложения между първо и второ четене, така че очаквайте дискусията на второ четене да е по-интересна. Благодаря Ви.
ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря. Поставям за първо гласуване в пленарна зала Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за горите. Който е съгласен да подкрепи този законопроект, моля да гласува!
ГЛАСУВАНЕ: „За” – 14, „Против” – няма, „Въздържали се” – 3.
ГЕОРГИ КОСТОВ: И аз много благодаря на Комисията за експедитивната работа.
ПРЕДС. РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря на всички Вас, колеги, за отделеното време. Бяхте много експедитивни. Закривам заседанието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
РУМЕН ХРИСТОВ
24 491 знака