Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по земеделието и храните
31/05/2016
    1. Обсъждане и приемане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, № 602-01-26, внесен от Министерския съвет на 12 май 2016 г., приет на първо гласуване на 19 май 2016 г. - второ четене.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по земеделието и храните




    Стенографски запис!



    П Р О Т О К О Л
    № 57



    Днес, 31 май 2016 г., се проведе извънредно заседание на Комисията по земеделието и храните към Четиридесет и третото народно събрание.
    Заседанието бе открито в 16,05 ч. и ръководено от господин Румен Христов – председател на Комисията по земеделието и храните, при следния



    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане и приемане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, № 602-01-26, внесен от Министерския съвет на 12 май 2016 г., приет на първо гласуване на 19 май 2016 г. - второ четене.



    На заседанието бяха поканени:

    От Министерството на земеделието и храните:

    1. Цветан Димитров – заместник-министър на Министерството на земеделието и храните;
    2. Дора Ненова – директор дирекция „Държавни помощи и регулации“;
    3. Магдалена Дакова – директор дирекция „Правно обслужване и обществени поръчки“;
    4. Румен Яначков – началник отдел в дирекция „Държавни помощи и регулации“;
    5. Мария Ангелова – главен експерт в дирекция „Държавни помощи и регулации“;
    6. Диана Филева – главен юрисконсулт в дирекция „Правно обслужване и обществени поръчки“;
    7. Христо Рангелов – юрисконсулт в дирекция „Правно обслужване и обществени поръчки“.

    От Министерството на финансите:

    1. Людмила Петкова – директор дирекция „Данъчна политика“ в Министерство на финансите;
    2. Лидия Атева – началник на отдел в дирекция „Държавни помощи и реален сектор“ в Министерството на финансите;
    3. Татяна Накова – главен експерт, дирекция „Данъчна политика“ в Министерството на финансите;
    4. Георги Димитров – началник на отдел, дирекция „Акцизи“ в Агенция „Митници“.
    5. Елена Карачорова – Началник отдел „Статистика и автоматизирана обработка на данни“, дирекция „САП“, в Агенция „Митници“.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *

    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Добър ден, уважаеми колеги.
    Готови сме да започнем заседанието.
    Точка единствена, много важна, знаете защо, а именно:
    Обсъждане и приемане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, № 602-01-26, внесен от Министерския съвет на 12 май 2016 г., приет на първо гласуване на 19 май 2016 г. – второ четене.
    Бързаме да приключим днес, за да можем да внесем доклада, съгласно изискванията на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, до 18,00 часа. Да се надяваме, че в дневния ред на тази парламентарна седмица ще можем да гледаме законопроекта на второ гласуване, за да можем да стартираме изплащането на средствата към нашите бенефициенти – земеделските производители. Повярвайте ми, очакванията им са много големи. Предполагам, че и на вас десетки хора са се обаждали. Предния път бяхме единодушни, надявам се по същия начин да постигнем единодушие и сега.
    Преди да съобщя гостите на заседанието, искам да гласуваме единствената точка в дневния ред.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 14, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    Гости на днешното извънредно заседание на Комисията по земеделието и храните са:
    От Министерството на земеделието и храните:
    1. Цветан Димитров – заместник-министър на Министерството на земеделието и храните;
    2. Дора Ненова – директор дирекция „Държавни помощи и регулации“;
    3. Магдалена Дакова – директор дирекция „Правно обслужване и обществени поръчки“;
    4. Румен Яначков – началник отдел в дирекция „Държавни помощи и регулации“;
    5. Мария Ангелова – главен експерт в дирекция „Държавни помощи и регулации“;
    6. Диана Филева – главен юрисконсулт в дирекция „Правно обслужване и обществени поръчки“;
    7. Христо Рангелов – юрисконсулт в дирекция „Правно обслужване и обществени поръчки“.
    От Министерството на финансите:
    1. Людмила Петкова – директор дирекция „Данъчна политика“ в Министерство на финансите;
    2. Лидия Атева – началник на отдел в дирекция „Държавни помощи и реален сектор“ в Министерството на финансите;
    3. Татяна Накова – главен експерт, дирекция „Данъчна политика“ в Министерството на финансите;
    4. Георги Димитров – началник на отдел, дирекция „Акцизи“ в Агенция „Митници“.
    5. Елена Карачорова – началник отдел „Статистика и автоматизирана обработка на данни“, дирекция „САП“, в Агенция „Митници“.
    Добре дошли на всички гости!
    Уважаеми дами и господа,
    „Доклад относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, № 602-01-26, внесен от Министерския съвет на 12 май 2016 г., приет на първо гласуване на 19 май 2016 г.
    „Закон за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители“.
    Имаме ли предложение за наименованието на закона? Не виждам.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона. Ние вече го гласувахме.
    Уважаеми колеги, постъпило е предложение от народния представител Мария Белова, което излиза малко от обхвата на сегашния Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, но касае същата материя в този закон в други членове. Предлагам да го обсъдим, да бъде допуснато за обсъждане и гласуване. Става дума за една промяна, която е наложителна във връзка с една агенция за акредитация, касае Закона за подпомагане на земеделските производители, но все пак трябва да гласуваме заедно, че допускаме разглеждане на предложението на колежката Мария Белова.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Предложение на народния представител Мария Белова:
    „Създават се нови § 1, 2, 3, 4, 5 и 6:
    „§ 1. В чл. 2а се правят следните изменения:
    1. Алинея 2 т. 2 се отменя.
    2. Алинея 3 се отменя.
    § 2. В чл. 2в ал. 1 се изменя така:
    „(1) Министърът на земеделието и храните контролира дейността на Разплащателната агенция чрез специализирано звено в Министерството на земеделието и храните.“
    § 3. В чл. 28а, ал. 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 2 думите „т. 2“ се заличават.
    2. В т. 3 накрая се добавя „по чл. 28б, ал. 1“.
    § 4. Член 28б се изменя така:
    „Чл. 28б. (1) Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от европейските земеделски фондове” е сертифициращ орган по смисъла на чл. 9 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 за извършване на сертификационен одит за верността на финансовите отчети и изградената система за контрол в Разплащателната агенция.
    (2) При осъществяване на своята дейност агенцията по ал. 1 е оперативно независима от Разплащателната агенция и от органа, който е акредитирал Разплащателната агенция и дейността й се осъществява въз основа на независимост, безпристрастност, професионализъм, почтеност, последователност, публичност и прозрачност.
    (3) Изпълнителният директор на агенцията по ал. 1 се избира и освобождава с решение на Министерския съвет и се назначава със заповед на министър-председателя.
    (4) Бюджетът на агенцията се определя ежегодно със закона за държавния бюджет на Република България за съответната година.“
    § 5. В чл. 38б, ал. 3, т. 1 думите „на лицето“ се заменят с „които са получили от неселскостопански дейности през най-близката данъчна година, за която са налични такива доказателства“.
    § 6. В чл. 43а, ал. 4 думите „параграф 5“ се заменят с „параграф 4“.“
    Работната група подкрепя по принцип предложението.
    Работната група предлага да се създадат нови § 1-6:
    „§ 1. В чл. 2а се правят следните изменения:
    1. В ал. 2 т. 2 се отменя.
    2. Алинея 3 се отменя.
    § 2. В чл. 2в се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Министърът на земеделието и храните контролира дейността на Разплащателната агенция чрез специализирано звено в Министерството на земеделието и храните.“
    2. В ал. 2 думите „т. 2“ се заличават.
    § 3. В чл. 28а, ал. 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 2 думите „т. 2“ се заличават.
    2. В т. 3 накрая се добавя „по чл. 28б, ал. 1“.
    § 4. Член 28б се изменя така:
    „Чл. 28б. (1) Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от европейските земеделски фондове” е сертифициращ орган по смисъла на чл. 9 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 за извършване на сертификационен одит за верността на финансовите отчети и изградената система за контрол в Разплащателната агенция.
    (2) При осъществяване на своята дейност агенцията по ал. 1 е оперативно независима от Разплащателната агенция и от органа, който е акредитирал Разплащателната агенция, и дейността й се осъществява въз основа на независимост, безпристрастност, професионализъм, почтеност, последователност, публичност и прозрачност.
    (3) Изпълнителният директор на агенцията по ал. 1 се избира и освобождава с решение на Министерския съвет и се назначава и освобождава със заповед на министър-председателя.
    (4) Бюджетът на агенцията се определя ежегодно със закона за държавния бюджет на Република България за съответната година.“
    § 5. В чл. 38б, ал. 3, т. 1 накрая се добавя „които е получило от неселскостопански дейности през най-близката данъчна година, за която са налични такива доказателства“.
    § 6. В чл. 43а, ал. 4 думите „параграф 5“ се заменят с „параграф 4“.“
    Има ли изказвания и предложения по отношение на направеното от колежката Белова предложение, което беше изпратено предварително?
    Професор Бъчварова.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря.
    Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Това е предложението свързано със сертифициращ орган, който трябва да се създаде. На сайта на Министерството на земеделието и храните сигурно около два месеца седеше на публично обсъждане законопроект, който предвиждаше създаване на тази агенция. Сега между първо и второ четене да се предлага такъв текст, без предварително обсъждане, защото там не беше минало обсъждането по същество и внесено в Министерския съвет, ми се струва че е извън правилата по принцип на предлаганите промени.
    Отделно от това аз не видях и не разбрах това нещо кога ще се случи. Следващата година? Защото бюджета се определя с републиканския бюджет на тази агенция, сертифициращ орган. На този етап ние нямаме такава агенция, което означава че сертификати на средства през тази година няма да има, така се разбира – няма обществена поръчка.
    Аз разбирам, че всичко е в последния момент и се бърза, но, колеги, извинявайте, така наистина не трябва да се работи, защото по този начин се правят много грешки.
    Ние ще гласуваме против този текст, не заради това, че не приемаме да има такъв орган, а начина по който се прави.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Поради тази причина аз предложих да допуснем разглеждането и гласуването на този текст. Той не касае сегашния Закон за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, но има отношение към целия закон като цяло. Агенцията вече е създадена. (Реплики.) Да, създадена е, има постановление на Министерския съвет и предвид изискванията на Европейския съюз да бъде независим орган, ерго министърът на земеделието и храните да не може да назначава шефа на тази агенция, ние правим тези предложения, за да може тя да тръгне да работи. Знаете, че вдигаме нивото. Назначението ще става от министър-председателя. Това е смисълът най-общо на предложенията направени от колежката Белова.
    Господин заместник-министър, искате ли думата? Не. Благодаря.
    Други колеги? Не виждам.
    Който е съгласен с предложението на работната група за създаване на нови параграфи 1-6, моля да гласува.
    За – 14, против – няма, въздържали се – 3.
    Текстът предложен от колежката Белова е приет.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за § 1, който става § 7.
    Предложения относно § 1, който става § 7, предвид на това че вече изменихме закона и приехме нови §1-6? Не виждам.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 17, против и въздържали се – няма.
    Предложение на народния представител Светла Бъчварова и група народни представители:
    „В § 2, в новото съдържание на чл. 47д ал. 1 се изменя така:
    „(1) Максимално допустимото количество газьол в литри, за което се възстановява част от стойността на акциза, се изчислява по методика, която се основава на разходните норми за количество газьол за площ и животинска единица за равнинен и необлагодетелстван район.“
    Работната група не подкрепя предложението.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя за § 2, но поради това че не съответства на чл. 50, ал. 1 от Указ № 833 за прилагане на Закона за нормативните актове, предлага да се оформи в нови § 8-16:
    „§ 8. Член 47а се изменя така:
    „Чл. 47а. (1) Администратор на схемата за държавна помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство, е министърът на земеделието и храните.
    (2) Схемата за държавна помощ се прилага до 31 декември 2020 г. при спазване на условията на глава І и чл. 44 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 г. за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора (OВ, L 187/1 от 26 юни 2014 г.), наричан по - нататък „Регламент (ЕС) № 651/2014“.
    (3) Механизмът по схемата за държавна помощ се прилага за календарните години от 2015 до 2020 г. включително и при спазване на чл. 58, параграф 4, изречение първо от Регламент (ЕС) № 651/2014.
    (4) Министърът на земеделието и храните утвърждава със заповед указания за прилагане на схемата за държавна помощ, включително на механизма по схемата.“
    § 9. Член 47б се изменя така:
    „Чл. 47б. (1) Общият размер на държавната помощ се определя със Закона за държавния бюджет на Република България за съответната финансова година и се разпределя на земеделските стопани въз основа на определената по чл. 47г, ал. 3 индивидуална годишна квота.
    (2) Държавната помощ се предоставя за закупен газьол по чл. 32, ал. 1, т. 3 от Закона за акцизите и данъчните складове, използван за механизирани дейности в първичното селскостопанско производство.
    (3) Брутният еквивалент на държавната помощ е паричният еквивалент на отстъпката, определена по реда на чл. 47е, ал. 1.
    (4) Индивидуалният размер на държавната помощ е произведението между отстъпката, определена по реда на чл. 47е, ал. 1, и индивидуалната годишна квота, определена по чл. 47г, ал. 3.
    (5) Министърът на земеделието и храните издава заповед за утвърждаването на уведомление за възстановяване на индивидуалните размери на държавната помощ. Уведомлението съдържа:
    1. идентификационни данни за земеделския стопанин (пълно наименование/трите имена, ЕИК от ТР/ЕИК по Булстат/ЕГН/ЛНЧ);
    2. индивидуалния размер на държавната помощ;
    3. данни за банковата сметка, по която ще бъде възстановена сумата по т. 2, и нейния титуляр;
    4. постоянен адрес на физическите лица или едноличните търговци или адрес на управление на юридическите лица.
    (6) Дата на предоставяне на държавната помощ е датата на издаване на заповедта на министъра на земеделието и храните за утвърждаване на уведомлението по ал. 5, която подлежи на предварително изпълнение.“
    § 10. Член 47в се изменя така:
    „Чл. 47в. (1) Право на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство, имат земеделските стопани, вписани в регистъра по чл. 7, които:
    1. нямат изискуеми публични задължения;
    2. не са в открито производство за обявяване в несъстоятелност или не са обявени в несъстоятелност;
    3. не са в производство по ликвидация;
    4. не са предприятия в затруднено положение;
    5. не са получили друго публично финансиране за същите разходи;
    6. имат валидно заявление за подпомагане по схемата за единно плащане на площ и схемите за обвързано подпомагане за животни за годината, предхождаща годината на кандидатстване по схемата за държавна помощ; земеделските стопани, отглеждащи видове и категории животни, които не попадат в обхвата на схемите за обвързано подпомагане за животни, трябва да имат регистриран животновъден обект по Закона за ветеринарномедицинската дейност.
    (2) Земеделските стопани подават заявление за държавна помощ по образец, формат и ред, утвърдени със заповед на министъра на земеделието и храните.
    (3) Заявлението се подава в общинската служба по земеделие към областната дирекция „Земеделие“ по постоянен адрес на физическите лица или едноличните търговци или по адрес на управление на юридическите лица в срок, определен със заповед на министъра на земеделието и храните. Към заявлението се прилагат копия от и опис на фактурите за закупен газьол, както и други документи, посочени в указанията по чл. 47а, ал. 4.
    (4) Земеделски стопани, за които е установено, че са нарушили схемата за държавна помощ, нямат право да подават заявление за получаване на същата помощ за срок две години от установяването на нарушението.“
    § 11. Член 47г се изменя така:
    „Чл. 47г. (1) Максимално допустимото количество газьол в литри, за което може да се възстанови част от стойността на акциза, се изчислява съобразно Методика за определяне на индивидуалните годишни квоти във връзка с прилагане на схема за държавна помощ „Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство” въз основа на допустимите за подпомагане площи и/или установените животни.
    (2) Методиката по ал. 1 се утвърждава със заповед на министъра на земеделието и храните.
    (3) За всеки земеделски стопанин се определя индивидуална годишна квота в литри, която е по-ниската от:
    1. максимално допустимото количество газьол по ал. 1, и
    2. количеството закупен газьол по фактури.
    (4) На земеделския стопанин се възстановява частта от стойността на акциза, представляваща индивидуалния размер на държавната помощ, определен по чл. 47б, ал. 4. На възстановяване не подлежи заплатената от земеделският стопанин минимална данъчна ставка за газьол за моторно гориво, определена в Таблица Б на Приложение І на Директива 2003/96/ЕО на Съвета от 27 октомври 2003 г. относно преструктурирането на правната рамка на Общността за данъчно облагане на енергийните продукти и електроенергията, наричана по-нататък „Директива 2003/96/ЕО“.
    (5) Фактурите за закупения газьол се съхраняват от земеделските стопани в срок 10 години считано от 1 януари на годината, следваща годината на издаване на фактурите.“
    § 12. Член 47д се изменя така:
    „Чл. 47д. Редът за извършване на проверки на фактурите за закупения газьол се определя със съвместна инструкция на министъра на финансите и на министъра на земеделието и храните.“
    § 13. Член 47е се изменя така:
    „Чл. 47е. (1) Отстъпката от стойността на акциза за литър закупен газьол се определя в левове по следната формула:
    ОСА=ОРП/∑ИГКи,
    където:
    ОСА е отстъпката от стойността на акциза за литър закупен газьол;
    ОРП е общият размер на държавната помощ по чл. 47б, ал. 1;
    ИГКи са индивидуалните годишни квоти на земеделските стопани за съответната година в литри.
    (2) Министърът на земеделието и храните определя със заповед отстъпката по ал. 1 за съответната година. При необходимост министърът на земеделието и храните намалява отстъпката до разликата по ал. 3.
    (3) Отстъпката по ал. 1 не може да надвишава разликата между размера на акцизната ставка за литър закупен газьол по чл. 32, ал. 1, т. 3 от Закона за акцизите и данъчните складове, и минималната данъчна ставка за газьол за моторно гориво, определена в Таблица Б на Приложение І на Директива 2003/96/ЕО.“
    § 14. Член 47ж се изменя така:
    „Чл. 47ж. (1) Агенция „Митници“ възстановява частта от стойността на акциза, представляваща индивидуалните размери на държавната помощ, въз основа на заповедта и уведомлението на министъра на земеделието и храните по чл. 47б, ал. 5.
    (2) Общият размер на сумите по ал. 1 не може да надвишава общия размер на държавната помощ по чл. 47б, ал. 1.
    (3) Възстановяването се извършва по реда на чл. 45д от Закона за акцизите и данъчните складове в годината, следваща годината, през която е платен дължимият акциз за изразходвания газьол в първичното селскостопанско производство.“
    § 15. Член 47з се изменя така:
    „Чл. 47з. Държавна помощ по реда на тази глава не се предоставя на земеделски стопанин, който не е изпълнил решение на Европейската комисия за възстановяване на получена неправомерна и несъвместима държавна помощ и не е възстановил изцяло помощта.“
    § 16. Член 47и се изменя така:
    „Чл. 47и. За целите на контрола по тази глава се използват проверките, извършени от Разплащателната агенция по реда на чл. 37.“
    Госпожо професор?
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Оттегляме това наше предложение. Причината да го направим е, че не бяхме получили указанията, които съпътстваха представянето на законопроекта и преценяваме вече към този момент, че ако това предложение се приеме, колкото и да е добро, то ще забави прилагането на схемата, защото отново е необходимо да бъде одобрено от Европейската комисия, от Брюксел и затова го оттегляме.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря за конструктивното отношение на колегите от БСП лява България.
    Във връзка с няколко забележки, които бяха направени основателно от нашите референти и от Министерството на финансите, имаме текстове които се различават от текстовете, които обсъждахме на първо гласуване и които сега сме добавили и преди да подложа § 2, целия, длъжен съм да го направя това нещо, искам да ви кажа за кои става дума – ал. 3 на чл. 47а. Госпожа Мария Белова ще го припознае. Оттам отиваме на алинеи 4, 5, 6. Тези, които са леко затъмнени, са корекциите, които са направени от нашите колеги.
    ИВА МИТЕВА: Може би по-скоро трябва да припознае целите изменения на членовете, защото е пипано почти на всякъде и е по-добре да се внесе по член 80.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Тогава на основание чл. 80.
    Първо, предложението на ал. 3, чл. 47а.
    Който е съгласен с така предложената добавка от колегата Мария Белова, моля да гласува.
    ИВА МИТЕВА: Те са ви раздадени в италик текстовете и в цвят, малко е по-тъмно, за да видите къде са разликите, така че може би трябва да гласувате целия член, за да ви стане ясно, защото така по точки и по алинеи няма да разберете какво се има предвид. Ние ще го сложим: „Чл. 47а се изменя така…“, като нейно предложение по чл. 80. Направо целия член 47а, а не отделни алинеи, за да се вижда че е предложила цяла промяна на члена, защото той ходи като логика члена с алинеите, няма как точки по точки да й се разбият.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Уважаеми колеги от БСП лява България, приемате ли тоя подход – да не ги четем текст по текст, а целия текст чл. 47а? (Реплики.) Нямате нищо против. Добре.
    Уважаеми колеги, предлагам на вашето внимание да гласуваме § 8, чл. 47а с направеното предложение от колежката Белова за цялостна редакция и добавени текстове на целия член. Няма да ги четем един по един.
    Моля да гласуваме всички потъмнени текстове, както казват колегите референти.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 17, против и въздържали се – няма. (Реплики.) Да, от чл. 47а до чл. 47и.
    ИВА МИТЕВА: Само чл. 47а, разбрах аз, че се гласува. Член по член трябва да се гласува, защото са отделни параграфи.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Извинявайте, връщаме се назад, защото след корекциите всеки член става параграф и след като гласувахме чл. 47а, с направените предложения за изменения, гласуваме новите параграфи като редакция – § 8-§16.
    Връщаме се и гласуваме параграфи 8-16 в редакцията направена по предложение на Мария Белова и референтите. Имате го пред вас текста, който е потъмнен.
    Заповядайте.
    ГЕОРГИ ДИМИТРОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа, във връзка с гласуването на § 14 в групата параграфи 8-16, искам да изразя позиция, че няколко пъти от Агенция „Митници“ провеждаме работни срещи и на днешната последна работна среща, която се проведе преди да дойдем в залата, още един път обсъдихме, че по този начин, с тази схема на Агенция „Митници“ й се вменява единствено и само да има ролята на разплащателна агенция. Смисълът и дейността на Агенция „Митници“ е да бъде приходна агенция.
    Моля да се има предвид, че по аналогичен начин, примерно Агенция „Митници“ събира пътни такси и разрешителни, но тя не извършва директни плащания по обществени поръчки, примерно бенефициенти, които са за изграждане на пътища. Във връзка с това считам, че този подход може да бъде решен и по друг начин, тъй като Агенция „Митници“ събира приходите, превежда ги по сметка на държавния бюджет и оттам нататък се разпределят от Министерството на финансите.
    Оставям на вашата преценка дали тази схема ще бъде най-удачната за предоставянето на предвидената държавна помощ. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Госпожо Петкова, заповядайте.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, действително с Агенция „Митници“ са коментирани техните мотиви, но говорихме и с министъра на финансите и по принцип е предложена тази схема, тъй като все пак това е намалена акцизна ставка и тя трябва да бъде в намаление на приходната част на бюджета и затова е предложен този подход. По начина, по който изразиха становище Агенция „Митници“, че са разплащателна агенция тук никъде не пише разплащателна, те просто възстановяват сумите на лицата, за да може да се постигне ефекта на намалената акцизна ставка, така че Министерството на финансите счита, че това е подходящия модел за възстановяване на акциза, тоест проверката ще се извършва от Министерството на земеделието и храните, изпраща се заповед от министъра на земеделието и храните с конкретните размери за възстановяване и Агенция „Митници“ ги възстановява от параграфа, който е за акцизите. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Много ви благодаря, госпожо Петкова, за внесеното разяснение.
    Професор Бъчварова.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря.
    Аз искам да припомня на колегите от Агенция „Митници“, че до 2009 година действаше държавна помощ и те освен, че проверяваха също така и разплащаха. Нямаше абсолютно никакъв проблем и общо взето процедурата беше дотолкова облекчена, че абсолютно всички земеделски стопани имаха достъп до тази помощ, даже два пъти в годината. Сега сте много улеснени, защото ще мине годината, следващата чак плащаме. Ако ви накараме и два пъти в годината да възстановявате акциза, както беше до 2009 година сигурно съвсем няма да сте доволни, но такава помощ действаше и мисля, че е разумно.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Други позиции? Няма.
    Гласуваме параграфи 8-16 по редакция на работната група и по предложение на народния представител Мария Белова.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 17, против и въздържали се – няма.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3, който става § 17:
    „§ 17. Членове 47к-47о се отменят.“
    Становища, изказвания? Не виждам.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 17, против и въздържали се – няма.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4, който става § 18:
    „§ 18. Член 52 се отменя.“
    Позиции, становища? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 17, против и въздържали се – няма.
    Предложение на народния представител Светла Бъчварова и група народни представители:
    „Параграф 5 – отпада.“
    Работната група не подкрепя предложението.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5, който става § 19:
    „§ 19. Създава се чл. 53:
    „Чл. 53. (1) На земеделски стопанин, който наруши разпоредбите на глава четвърта „а“ , се налага глоба от 2000 до 5000 лв., съответно имуществена санкция в размер от 5000 до 10 000 лв.
    (2) Актовете за нарушения по ал. 1 се съставят от длъжностните лица от съответната областна дирекция „Земеделие”, на които е възложено да извършват проверките.
    (3) Наказателните постановления се издават от директора на съответната областна дирекция „Земеделие” или от оправомощени от него длъжностни лица.
    (4) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.”
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 19, против и въздържали се – няма.
    Професор Бъчварова, заповядайте.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря.
    Аз смятам, че тук се е получило някакво недоразумение пред санкциите от предходната действаща помощ за ваучерите. Когато се раздават ваучери и ако те не се използват по еди-какъв си начин, имаме санкции. За какво става въпрос тук? Ние, първо, имаме проверка от ИСАК за миналата година. Те не са в несъстоятелност, не са в ликвидация, тоест всички документи, които трябва да приложиш, са верни. Освен това, всичките документи, които се подават в някакъв момент, пак се проверяват, министърът ги уточнява, дава ги на Агенция „Митници“, те проверяват помежду си дали доставчикът е еди-какъв си – първо, пето, шесто, получавам си парите и сега изведнъж „който в нарушение на закона е получил отстъпката“. Ама аз съм си взела парите! Защото просто са ми направили 105 проверки преди това. Е, как така ще ме санкционирате при условие, че са направени тези проверки и това например за 2015 година. Получени са европейските средства, директните плащания. Просто е някаква грешка.
    При ваучерите това е така, трябва да има контрол и ако има съответно злоупотреби те да бъдат санкционирани, но в този случай, колеги, просто е минало време с всички възможно контролни проверки, които в държавата могат да бъдат реализирани. Предлагам да отпадне. Просто няма никакъв смисъл от това упражнение. Ще бъде санкциониран земеделски производител, при условие че е бил изряден. Няма как да не бъде изряден, щом е получил средства. Вижте текста.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Професор Бъчварова, аз съм съгласен с вас.
    Нека да чуем работната група защо отхвърля това предложение и дали става дума за пропуск или грешка. (Реплики.)
    Колегите от финансите, казва заместник-министър Цветан Димитров.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: По принцип санкцията е предвидена, защото може да има примерно някакво нарушение на разпоредба, може да има фалшива фактура на базата, на което… (Реплики.) Проверяват, но нали разбирате, че за всички тези земеделски производители проверката е на извадков принцип, не може на 100%, тоест може да се установи примерно, че е възстановена помощта на базата на фалшиви фактури, не е ползвано такова гориво или в по-малко количество, тоест не може в закон да няма предвидена санкция, ако се наруши разпоредба. Когато са направени всички проверки, тоест ако е направена проверката и е ОК, той няма да има санкция, ще има такава, ако се установи, че са нарушени разпоредбите и то от лицето.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Госпожо професор.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Не съм съгласна, защото в законопроекта е записано, че Министерството на земеделието и храните и Министерството на финансите ще имат съответно указания и ред, по който ще проверяват фактурите. За мен Агенция „Митници“ ще проверява фактурите дали този доставчик си е платил. (Реплики.) Е, как не? Вие, ако не ги проверите дали този човек, който е доставил… (Реплики.) Добре, НАП ги проверява, че този документ, тази фирма си е платила акциза за горивата, че съответно е фирма, която може да бъде проверена, вие няма да възстановите този акциз.
    Вижте, колеги, просто при проверка изплатено абсолютно всичко в продължение на шест месеца се проверя и то за предходна година. Нямам идея как е възможно това да се случи, даже и теоретично.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Заповядайте.
    ГЕОРГИ ДИМИТРОВ: Благодаря, господин председател.
    Действително да ви кажа, въпреки че този текст не е от страна на Агенция „Митници“ следва да се има предвид, че когато имаме някакво задължение и то бъде нарушено, трябва да има предвидена санкция.
    Вие дадохте аргументи в насока, че когато е извършена проверка, тогава дали ще имаме нарушение. Защо трябва да го третираме тогава, че има нарушение, на лицето къде ще е неговото действие? Може да имаме някакво друго действие, което да бъде вменено като вина на лицето и то да бъде в същото време и нарушение. Когато е възстановена на лицето някаква сума, поради неистински документ или най-точно казано неправомерно му е възстановена сума, то в този случай ще дължи връщането на същата сума, ведно със законната лихва от датата, в която е получил. Това е предвидено в разпоредбите на промените в ЗАДС. (Реплики.) Не, това са административно-наказателни разпоредби. Не ги бъркайте с разпоредбите, при които имаме възстановяване на сумата ведно със законната лихва. Това са две различни хипотези.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Ако примерно е при натрупване на помощ, неправомерно получена, има възстановяване. Тук говорим за административна-наказателна, когато е извършено административно нарушение.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря на членовете на работната група за разяснението.
    Други колеги, които искат да вземат отношение? Няма.
    Гласуваме предложението на народния представител Светла Бъчварова и група народни представители, което не се подкрепя от работната група.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Оттеглям го.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Оттегляте го. Благодаря ви.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Оттеглям го, но наистина това е въпрос, който според мен не е изчистен и ще има проблеми. Министерството на земеделието и храните запазиха пълно мълчание по темата.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Той е по-скоро текст на Министерството на финансите и Агенция „Митници“.
    РЕПЛИКИ: Не, не.
    ИВА МИТЕВА: Вижте, в чл. 47в ясно са казани условията, на които трябва да отговаря земеделския стопанин, за да има право на отстъпка. Ние отзад затова променихме текста на вносителя, ако видите – той е различен от това, което е написано, че всъщност стопанин, който наруши разпоредбите на Глава четвърта „а“, тоест имаме предвид всяка една разпоредба, в чието нарушение той попадне да може да бъде санкциониран. Това наистина е административно-наказателна разпоредба, тя няма нищо общо с другата разпоредба, за която каза колегата от Агенция „Митници“. Тук има санкция, глоба или имуществена санкция съответно на стопанина. Той е длъжен да използва примерно този газьол, тук колегите обърнаха внимание, чл. 47б за механизирани дейности в първичното селскостопанско производство, това също може да бъде нарушено, така че вие тръгвате от презумпцията, че той никога не може да наруши нищо, трябва да е изряден, защото някой е извършил някаква проверка. Да, но ако тази проверка не е достатъчно точно направена, ако е допуснато да се получи тази отстъпка, значи ли че той трябва да си я получи тази отстъпка? Кой ще понесе отговорността в такъв случай? Никой! (Реплики.) Това е един защитен механизъм, на практика. Ако няма такива нарушители и не могат да се установят, естествено че нормата няма да сработи. Аз доколкото разбрах от колегите, между другото, и в момента действащия чл. 52 няма никаква санкция и не се е прилагал досега. (Реплики.) Нямало е нито едно образувано производство, разбрах от колегите от Министерството на земеделието и храните, така че и сега ваучерната система не е сработила, тази норма. Ако няма такива, тя просто няма да сработи, но по-добре да я има като защитен механизъм, отколкото след това, ако един се появи, да се чудим какво правим. (Реплики.)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Професор Бъчварова, да разбирам ли, че сте оттеглили предложението?
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Оттеглям го.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря ви.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5, който става § 19.
    Становища, изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6, който става § 20:
    „§ 20. В § 1 от допълнителната разпоредба се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 14 думите „да отнеме акредитацията на Разплащателната агенция и да определи сертифициращ орган“ се заменят с „и да отнеме акредитацията на Разплащателната агенция.“
    2. Точка 46 се отменя.
    3. Точка 47 се изменя така:
    „47. „Предприятие в затруднено положение” е понятие по смисъла на чл. 2, параграф 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014.“
    1. Точка 51 се отменя.
    2. Създава се т. 56:
    „56. „Валидно заявление за подпомагане“ е заявление, което съдържа всички задължителни данни за кандидатстване по схемата за единно плащане на площ и схемите за обвързано подпомагане за животни и след обработка и контрол от Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, е получило уникален идентификационен номер.“
    Тук имаме допълнително точки, които бяха коригирани, имаме тъмен текст. Става дума за точка 1,2,4,5. Напомням ви, че текстът е коригиран и променен, пред вас е.
    Имате ли някакви становища, защото искам да го гласуваме с тези промени, които фигурират в момента пред вас и са различни от това, което гледахме на първо гласуване? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    „Преходни и заключителни разпоредби“.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 7, който става § 21:
    „§ 21. В Закона за акцизите и данъчните складове (обн., ДВ, бр. 91 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 105 от 2005 г., бр. 30, 34, 63, 80, 81, 105 и 108 от 2006 г., бр. 31, 53, 108 и 109 от 2007 г., бр. 36 и 106 от 2008 г., бр. 6, 24, 44 и 95 от 2009 г., бр. 55 и 94 от 2010 г., бр. 19, 35, 82 и 99 от 2011 г., бр. 29, 54 и 94 от 2012 г., бр. 15, 101 и 109 от 2013 г., бр. 1 и 105 от 2014 г. и бр. 30, 92 и 95 от 2015 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В глава трета раздел VI с чл. 45а-45г се отменя.
    2. В глава трета се създава раздел VII с чл. 45д и 45е:
    „Раздел VII
    Специален ред за възстановяване на акциз върху закупен газьол, използван в първично селскостопанско производство
    „Чл. 45д. (1) Агенция „Митници“ възстановява частта от стойността на акциза, представляваща индивидуалните размери на държавната помощ, определени по реда на глава четвърта „а“ от Закона за подпомагане на земеделските производители. Възстановяването се извършва въз основа на заповедта и уведомлението на министъра на земеделието и храните по чл. 47б, ал. 5 от Закона за подпомагане на земеделските производители.
    (2) Възстановяването се извършва в 45-дневен срок от получаване на документите по ал. 1.
    (3) Директорът на Агенция „Митници“ издава вътрешни правила за определяне на реда за възстановяване на сумите, определени в уведомлението чл. 47б, ал. 5 от Закона за подпомагане на земеделските производители.
    (4) Редът и начинът за обмен на информация между Министерството на земеделието и храните и Агенция „Митници“ се определят със съвместна инструкция на министъра на земеделието и храните и на директора на Агенция „Митници“.
    Чл. 45е. Когато се установи, че неправомерно е възстановен акциз на земеделски стопанин, същият се възстановява от земеделския стопанин заедно със законната лихва от датата на получаването на държавната помощ до датата на внасянето по сметка на Агенция „Митници“.“
    Текстът е пред вас и е с корекции по същия начин, както беше досега – потъмнен.
    Имате ли изказвания, въпроси, становища? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Работната група предлага да се създаде § 22:
    „§ 22. Земеделските стопани, които са получили ваучери за гориво по съществуващата до 31 декември 2014 г. схема на държавна помощ „Намалена акцизна ставка за газьол, използван в първичното селскостопанско производство, чрез система от ваучери за гориво”, може да ги използват за покупка на газьол по чл. 32, ал. 1, т. 3 от Закона за акцизите и данъчните складове до 30 септември 2016 г.“
    Народният представител Мария Белова припознава всички текстове.
    Има ли предложения относно текста внесен от госпожа Белова? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 8, който става § 23:
    „§ 23. (1) Задължените по Закона за акцизите и данъчните складове лица, които са приели ваучери за гориво по съществуващата до 31 декември 2014 г. схема на държавна помощ „Намалена акцизна ставка за газьол, използван в първичното селскостопанско производство, чрез система от ваучери за гориво”, имат право да приспаднат от дължимия акциз по акцизната декларация по чл. 87, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове номиналната стойност на ваучерите. Не се приемат ваучери за гориво с нарушена цялост и с повредени защити.
    (2) Събраните ваучери се предават на компетентното митническо учреждение по местонахождение на данъчно задълженото лице не по-късно от 5 дни преди подаване на акцизната декларация по ал. 1. При предаване на ваучерите се съставя приемо-предавателен протокол по образец, определен с Правилника за прилагане на Закона за акцизите и данъчните складове (обн., ДВ, бр. 42 от 2006 г.; изм., бр. 61 и 70 от 2006 г., бр. 8 и 33 от 2007 г., бр. 4 от 2008 г., бр. 28 и 100 от 2009 г., бр. 24 и 78 от 2010 г., бр. 16 и 44 от 2011 г., бр. 7 от 2012 г., бр. 25 и 110 от 2013 г., бр. 12 и 28 от 2014 г., бр. 49 от 2015 г. и бр. 2 от 2016 г.). С протокола не се удостоверява автентичността на предадените ваучери за гориво. В акцизната декларация по ал. 1 се вписва номера на протокола.
    (3) Агенция "Митници" извършва проверка за автентичност на получените ваучери и ги съхранява по ред и начин, определени с Правилника за прилагане на Закона за акцизите и данъчните складове.
    (4) При установяване на неистински или подправени ваучери, приспаднатият акциз по акцизната декларация по ал. 1 от данъчно задължените лица по тези ваучери подлежи на внасяне ведно със законната лихва от датата, на която акцизът е трябвало да бъде платен в съответствие с чл. 44 от Закона за акцизите и данъчните складове.
    (6) На земеделски стопанин, който използва не по предназначение:
    1. ваучери за гориво;
    2. газьол, който е закупен с ваучери за гориво,
    се налага глоба от 2000 до 5000 лв., съответно имуществена санкция в размер от 5000 до 10 000 лв.
    (7) В случаите по ал. 6 земеделският стопанин е длъжен да възстанови номиналната стойност на получените ваучери, ведно със законната лихва от датата на получаването им.
    (8) Актовете за нарушения по ал. 6 се съставят от длъжностните лица от съответната областна дирекция на Държавен фонд "Земеделие", на които е възложено да извършват проверките. Наказателните постановления се издават от директора на съответната областна дирекция на Държавен фонд "Земеделие" или от оправомощени от него длъжностни лица.
    (9) За целите на този параграф "ваучер за гориво" е държавна ценна книга, която може да се използва като непарично платежно средство за размера на акциза, посочен в него, само от земеделски стопанин, регистриран по този закон, и от лица, извършващи доставки/продажби на течни горива от търговски обекти, включително лицата, извършващи доставки/продажби на течни горива по смисъла на Закона за акцизите и данъчните складове.“
    Параграф 8 ще бъде припознат от госпожа Белова. Става дума за текст, който почти целия е преработен и предложен на вашето внимание във връзка с последните уточнения в работната група.
    Ако имате становища, заповядайте, ако не ще го подложа на гласуване. Нямате желание да го коментирате.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Предложение на народния представител Мария Белова:
    „В преходните и заключителни разпоредби се създава § 12:
    „§ 12. В двумесечен срок от влизането в сила на този закон Министерският съвет привежда в съответствие с него устройствения правилник на Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от европейските земеделски фондове“.“
    Работната група подкрепя предложението.
    Работната група предлага да се създаде § 24:
    „§ 24. В двумесечен срок от влизането в сила на този закон Министерският съвет привежда в съответствие с него устройствения правилник на Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от европейските земеделски фондове“.“
    Имате ли становища по отношение на § 24, който се предлага от работната група? Не виждам.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 9, който става § 25:
    „§ 25. Законът влиза в сила от датата на получаване на окончателен номер на схемата за държавна помощ в регистъра на държавните помощи на Европейската комисия, с изключение на § 1, 2, 3, 4, 5, 6, § 21, т. 1, § 22 и 23, които влизат в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.“
    Параграф 9 има едно много важно допълнение.
    Първо, работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 9, който става § 25. В текста, който е пред вас, е пропуснато и ние го добавяме като редакционна поправка в момента, госпожа Белова пак ще го предложи: „с изключение на § 1, 2, 3, 4, 5, 6, § 18, § 20, т. 2, § 21, т. 1, § 22 и 23, които влизат в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.“
    Съгласни ли сме с този текст?
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Целият § 25 го гласуваме анблок, защото сега гласувахме само направената корекция.
    Който е съгласен с целия § 25 с току-що направената поправка, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Благодаря за конструктивната работа. Успешна седмица.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 16,50 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Румен Христов
    Форма за търсене
    Ключова дума