Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по земеделието и храните
31/08/2016
    1. Обсъждане и приемане на Законопроект за ратифициране на Споразумението на нивото на обслужване между Европейската комисия, представена от генералния директор на Генерална дирекция "Здравеопазване и безопасност на храните" Ксавие Пратс Монне, от една страна, и Република България, представена от директора на Института по тютюна и тютюневите изделия Мария Къшева, от друга страна, за съхранение на данни за тютюневите изделия, нови тютюневи изделия и растителни изделия за пушене и на Споразумението за нивото на обслужване между Европейската комисия, представена от генералния директор на Генерална дирекция "Здравеопазване и безопасност на храните" Ксавие Пратс Монне, от една страна, и Република България, представена от министъра на икономиката Божидар Лукарски, от друга страна, за съхранение на данни за електронните цигари и контейнерите за многократно пълнене, № 602-02-31, внесен от Министерския съвет на 12.08.2016 г.
    2. Обсъждане и приемане на Законопроект за ратифициране на Конвенция Минамата относно живака, № 602-02-27, внесен от Министерския съвет на 18.07.2016 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по земеделието и храните




    П Р О Т О К О Л
    № 63

    Днес, 31 август 2016 г., се проведе редовно заседание на Комисията по земеделието и храните към Четиридесет и третото народно събрание.
    Заседанието бе открито в 15,30 ч. и ръководено от господин Румен Христов – председател на Комисията по земеделието и храните, при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане и приемане на Законопроект за ратифициране на Споразумението на нивото на обслужване между Европейската комисия, представена от генералния директор на Генерална дирекция "Здравеопазване и безопасност на храните" Ксавие Пратс Монне, от една страна, и Република България, представена от директора на Института по тютюна и тютюневите изделия Мария Къшева, от друга страна, за съхранение на данни за тютюневите изделия, нови тютюневи изделия и растителни изделия за пушене и на Споразумението за нивото на обслужване между Европейската комисия, представена от генералния директор на Генерална дирекция "Здравеопазване и безопасност на храните" Ксавие Пратс Монне, от една страна, и Република България, представена от министъра на икономиката Божидар Лукарски, от друга страна, за съхранение на данни за електронните цигари и контейнерите за многократно пълнене, № 602-02-31, внесен от Министерския съвет на 12.08.2016 г.
    2. Обсъждане и приемане на Законопроект за ратифициране на Конвенция Минамата относно живака, № 602-02-27, внесен от Министерския съвет на 18.07.2016 г.

    На заседанието бяха поканени:
    По т. 1:
    От Министерството на земеделието и храните:
    • доц. Мария Къшева – директор на Института по тютюна и тютюневите изделия;
    • ас. инж. Йовчо Кочев – национален администратор за Република България.
    От Министерството на икономиката:
    - Симонета Бонева – началник отдел „Търговски механизми“, дирекция „Външноикономическа политика“;
    - Нина Христова – държавен експерт в отдел „Търговски механизми“, дирекция „Външноикономическа политика“;
    - Светослава Малчева – главен експерт в отдел „Търговски механизми“, дирекция „Външноикономическа политика“.
    По т. 2:
    От Министерството на земеделието и храните:
    • Ивелин Ризов – държавен експерт в дирекция „Политики в агрохранителната верига“, МЗХ.
    От Министерството на околната среда и водите:
    - Бойко Малинов – заместник-министър на околната среда и водите;
    - Христина Филипова - главен експерт в отдел „Опасни химични вещества“, дирекция "Превантивна дейност".
    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *

    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Добър ден, уважаеми колеги!
    В днешния ден имаме две точки:
    1. Обсъждане и приемане на Законопроект за ратифициране на Споразумението на нивото на обслужване между Европейската комисия, представена от генералния директор на Генерална дирекция "Здравеопазване и безопасност на храните" Ксавие Пратс Монне, от една страна, и Република България, представена от директора на Института по тютюна и тютюневите изделия Мария Къшева, от друга страна, за съхранение на данни за тютюневите изделия, нови тютюневи изделия и растителни изделия за пушене и на Споразумението за нивото на обслужване между Европейската комисия, представена от генералния директор на Генерална дирекция "Здравеопазване и безопасност на храните" Ксавие Пратс Монне, от една страна, и Република България, представена от министъра на икономиката Божидар Лукарски, от друга страна, за съхранение на данни за електронните цигари и контейнерите за многократно пълнене, № 602-02-31, внесен от Министерския съвет на 12.08.2016 г.
    2. Обсъждане и приемане на Законопроект за ратифициране на Конвенция Минамата относно живака, № 602-02-27, внесен от Министерския съвет на 18.07.2016 г., която ще предложа да стане точка първа предвид на това, че заместник-министър Малинов има други ангажименти, а точка 1 да стане точка 2.
    Предлагам с едно гласуване да подкрепим дневния ред.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Господин Малинов, заповядайте по т. 1 да кажете няколко думи на колегите.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО МАЛИНОВ: Благодаря Ви, господин председател.
    Уважаеми народни представители, конвенцията е подписана на 10 октомври 2013 г. от посланика на Република България в Япония при условия за последваща ратификация.
    Основната цел на Конвенция Минамата относно живака е да се осигури опазване на човешкото здраве и околната среда от емисии с антропогенен произход и изпускане на живак и живачни съединения. Живакът представлява проблем от световно значение поради пренасянето му по въздуха на далечни разстояния, устойчивото му присъствие в околната среда след въвеждането му чрез антропогенната дейност, способността за биологично натрупване в екосистеми и съществените му отрицателни въздействия върху човешкото здраве и околната среда.
    В конвенцията са дефинирани разпоредби, с които се регулира целият жизнен цикъл на живака. В нея са въведени разпоредби относно контрола на източниците на доставка, международната търговия, употребата на живак в продукти и производствени процеси, ограничаването на атмосферни емисии от живак, както изпусканията във води, почви, екологосъобразното съхранение, управлението на отпадъците от живак и, разбира се, почистването на замърсените терени.
    Компетентен орган по прилагането на Конвенцията е Министерството на околната среда и водите, с изключение на мерките свързани с опазване на човешкото здраве, които са компетентността на министъра на здравеопазването и мерките по чл. 4 „Продукти с добавен живак", свързани с ограничаване на пестицидите, които са от компетентността на министъра на земеделието и храните.
    Ратифицирането на Конвенция Минамата относно живака няма да има пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет. Разходите свързани с бъдещото прилагане ще се осигуряват в рамките на одобрените средства в бюджетите на съответните институции.
    В съответствие с чл. 30 на Конвенция Минамата, същата подлежи на ратифициране, приемане или одобрение от държавите и от регионалните организации за икономическа интеграция. Благодаря Ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря Ви, господин заместник-министър.
    Уважаеми колеги, напомням, че не сме водеща комисия, но въпреки всичко, ако имате становища, ако не, да подкрепим внесеното предложение на Министерския съвет, по-скоро на Министерството на околната среда и водите.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Преминаваме към т. 2 на днешното заседание.
    Давам думата на госпожа Симонета Бонева.
    СИМОНЕТА БОНЕВА: Благодаря.
    Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Законът за тютюна и тютюневите изделия въвежда задължения за производителите, вносителите и лицата, които въвеждат на територията на страната от друга държава - членка на Европейския съюз, тютюневи изделия, да представят на Института по тютюна и тютюневите изделия данни и информация за съставките и емисиите от тези изделия, както и за обема на извършваните продажби. Данните и информацията следва да се предоставят по електронен път.
    Подобна информация, но на Министерството на икономиката, следва да бъде предоставяна по електронен път и от производителите, вносителите и лицата, които въвеждат на територията на страната от друга държава – членка на Европейския съюз, новите тютюневи изделия, електронните цигари и контейнерите за многократно пълнене съгласно чл. 26а и 43а от Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия.
    Директива 2014/40/ЕС въвежда изискване държавите членки да съхраняват предоставената от производителите и вносителите на тютюневи изделия, нови тютюневи изделия, електронни цигари и контейнери за многократно пълнене информация в електронен вид и да осигуряват достъп на Европейската комисия и останалите държави членки до нея. Държавите членки могат да осигурят съхраняването на тази информация и достъпа до нея като използват предлаганите от Европейската комисия услуги за съхранение на данни. С Решения № 2183 и 2186 на ЕК е определен вида на информацията, която трябва да се предоставя, както и, че тя трябва се предоставя посредством общ портал за предоставяне на данни. В този смисъл държавите членки имат два варианта за съхранение и предоставяне на достъп до тази информация – да изградят собствена база данни със съответното ниво на сигурност или да се възползват от услугите, които предоставя Европейската комисия. Тя предоставя услугата за съхранение на данни, при условие че се подпише споразумение с нея за нивото на обслужване за съхранение на данните за ценовите изделия. По информация от Европейската комисия всички държави членки са се възползвали от предоставената от нея услуга, нито една от тях не е изграждала собствена база данни, защото това е доста скъпо. България също възприе този подход и Министерския съвет с Решение № 363 от 2016 г. одобри сключване и временно прилагане на споразуменията за нивото на обслужване между Република България и Европейската комисия за съхранение на данни за тютюневите изделия, нови тютюневи изделия, електронни цигари и контейнери за многократно пълнене и растителни изделия за пушене.
    В изпълнение на Решение № 363 на Министерския съвет от 2016 г, упълномощи при условията на последваща ратификация министъра на икономиката Божидар Лукарски да подпише споразумение от името на Република България за електронните цигари, а директора на Института по тютюна и тютюневите изделия да подпише споразумение от името на Република България относно съхранението на данни за тютюневите изделия, нови тютюневи изделия и растителни изделия за пушене.
    Това е направено, защото така, както е разпределено пространството предоставено по силата на услугата, която дава Европейската комисия, е на тютюневи изделия и всички останали. При нас функциите малко се разминават и поради тази причина Института по тютюна подписа споразумението, след това ще бъде предоставен достъп на Министерството на икономиката, за да може то да оперира и да осъществява мониторинг на тези данни.
    С двете споразумения се определят сроковете, които трябва да се изпълняват, съответно ангажиментите на всяка една от страните, която е подписала споразумението. По него не се дължат плащания и други финансови задължения. То има срок пет години. Може да се прекъсва след пет години, а после може да бъде прекратявано по желание на една от страните с предизвестие от една страна. Не се дължат такси, но може да възникнат такива само при екстрени ситуации.
    Освен това споразумение се предвижда съдебно уреждане при възникване на спорове, поради което е необходимо тези споразумения да бъдат ратифицирани от Народното събрание. В тази връзка се предлага комисията да приеме законопроекта.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря.
    Законът мина съвсем скоро. Дебатите, които се състояха, ги помните всички. Дори и тези теми бяха коментирани тогава. Подчертавам, че не сме водеща комисия.
    Давам думата на колегите народни представители.
    Професор Бъчварова.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Ако е възможно съвсем експертно да ни обясните, след като в закона сме записали това задължение, тоест да се предоставя информация, императивно защо трябва да се сключва допълнително споразумение? Института по тютюна е структура в Селскостопанска академия, която има бюджет за изпълнение на определени функции свързани с научно обслужване, с научна дейност, нещо което е допълнително. В мотивите не видях необходимост от допълнителни финансови средства за осъществяване на тази дейност, тъй като тя предполага човешки капацитет и ресурс, технически такъв, който трябва да бъде осигурен.
    СИМОНЕТА БОНЕВА: Аз споменах, че са два вариантите за избор на съхранение на данните и осигуряване достъп до тях - всяка държава членка да изгради собствена информационна система, което е много скъпо и затова всички държави членки, включително и България се възползват от предоставената безплатна услуга от Европейската комисия, за да ползва нейната база данни, която е сигурна, криптирана връзка и през общия портал ще се предоставят данните. Това може да стане само с подписване на споразумение. Текстът не може да бъде променян. Той е гласуван от Европейската комисия.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря Ви.
    Други народни представители?
    Госпожа Ахмедова.
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Нещо, което касае темата, но не е по съществото. Казахте, че си спомняме дебатите. Да, наистина си ги спомняме.
    Един от въпросите обсъждахме и невключихме в закона това, че допълнителни ангажименти поема Института по тютюна и няма финансов ресурс. Тогава всички народни представители поехме ангажимента как да лобираме да се увеличи бюджета на Института по тютюна затова, че ги натоварваме с допълнителни дейности. Затова докато са тук представителите искам да ги попитам: имате ли допълнителен ресурс за това?
    МАРИЯ КЪШЕВА: Наистина се касае въпроса за допълнителни средства относно най-малко осигуряване на техническите средства за покриване на всички тези изисквания. От около два месеца сме в процес на комуникация с Министерството на земеделието и храните, те са насреща поне за техническите неща, защото се касае за оборудване на минимум две допълнителни работни места, за да можем да покрием всички тези изисквания.
    За други средства – не, няма развитие по този въпрос, за който Вие говорите, относно допълнителните натоварвания и ангажименти на Института по тютюна с промените в ЗТТИ.
    По отношение на бюджета на Института – през Селскостопанска академия.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря Ви, доц. Къшева.
    Други колеги? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 19, против и въздържали се – няма.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15.50 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    /Румен Христов/


    Изготвил:
    /Мария Янева/
    Форма за търсене
    Ключова дума