Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда, социалната и демографската политика
15/06/2016 първо гласуване

    Д О К Л А Д

    ОТНОСНО: Доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2015 г., № 639-02-3, внесен от Омбудсмана на Република България на 30.03.2016 г.
    Комисията по труда, социалната и демографската политика, на свое редовно заседание, проведено на 15 юни 2016 г., разгледа Доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2015 г., № 639-02-3, внесен от Омбудсмана на Република България на 30.03.2016 г.
    На заседанието присъстваха г-жа Мая Манолова – омбудсман на Република България, експерти от администрацията на омбудсмана, представители на неправителствени организации.
    Доклада представи г-жа Мая Манолова.
    Съгласно чл. 22 от Закона за омбудсмана на Република България в доклада се съдържа информация за: постъпилите жалби и сигнали, по които проверките на омбудсмана са приключили; случаите, когато намесата му е имала резултат; случаите, когато намесата му е останала без резултат, и причините за това; направените предложения и препоръки и кои от тях са били взети предвид; дейността на омбудсмана като Национален превантивен механизъм; отчет на разходите; резюме.
    Докладът съдържа обобщена информация за постъпилите жалби и сигнали през 10-те години на действие на институцията омбудсман, които са над 38 000, както и за броя граждани, получили съдействие в приемната му – 72 824 лица. В доклада се изтъква, че в годините омбудсманът се утвърждава като важен фактор за защита правата на човека и основните свободи на гражданите в България.
    В материята от обхвата на компетенции на Комисията по труда, социалната и демографската политика попада дейността от Глава Втора за защита правата на децата, Глава Трета за защита правата на хората с увреждания и Глава Осма за защита на социалните права на гражданите.
    В Глава Втора се подчертава особеното внимание, което се обръща на деца в риск – децата в институциите, децата на разведени родители, децата в конфликт със закона, самотните деца, чиито родители работят в чужбина и те са оставени на грижата на други хора.
    И през 2015 г. дейността на омбудсмана по отношение защита правата на децата с увреждания се фокусира върху повишаване отзивчивостта на компетентните администрации към потребностите и проблемите на тази особено уязвима социална група. Констатирани са проблеми при осигуряване на достъп до публични ресурси и услуги. Общият брой на подадените жалби и сигнали за нарушени права на деца през отчетната година е 103. Докладът съдържа извод, че водената от държавата политика по отношение на социалните услуги „Личен и социален асистент” не е съобразена с потребностите на децата с увреждания и не може да осигури най-добрия им интерес. Препоръчва се при провеждането на политики за рискови групи да се заложи на гъвкавост, устойчивост и непрекъснатост на програмите и проектите за предоставяне на социални услуги.
    В Глава Трета се посочва, че през отчетната година е продължило наблюдението върху изпълнението на ратифицираната през 2012 г. Конвенция на ООН за правата на хората с увреждания, но не е констатиран значим напредък по отношение политиките за тези хора. През 2015 г. са постъпили 94 жалби и сигнали за засегнати права на хора с увреждания, като най-голям е делът на тези, свързани със социални услуги и лична мобилност. Докладът изтъква, че не са изпълнени отправените в предходните години препоръки за осигуряване на достатъчен финансов ресурс за обезпечаване устойчивост на програмите за хора с тежки увреждания, както и за увеличаване капацитета и подобряване условията на живот в специализираните институции. Остават нерешени редица проблеми по отношение на помощните технически средства, продължават затрудненията при отпускане на месечните добавки за социална интеграция, при контрола върху отпусканите парични средства за придружител. Направени са препоръки за изменение на правилата по Националната програма „Асистенти на хора с увреждания” за да се гарантира спазване правата на ползвателите й, за осигуряване на прозрачност и публичност на реда и критериите за оценяване на кандидатите за лични асистенти и потребители на услугата „Нови възможности за грижа”, както и за предприемане на конкретни действия за гарантиране правата на всички нуждаещи се граждани с тежки увреждания по Програмата на Столична община „Асистенти за независим живот”.
    През 2015 г. във връзка с приключване на процеса на деинституционализация на домовете за деца с увреждания във функциите на омбудсмана като Национален превантивен механизъм попада наблюдението на социалните и медико-социални институции за деца. Докладът съдържа констатации за проблеми в деинституционализацията и недостатъчната подготовка за извеждане на децата от домовете и настаняването им в центрове за настаняване от семеен тип.
    По отношение на социалните институции за възрастни докладът съдържа констатации за наличие на подготвени нормативни промени за подобряване на достъпа до социални услуги и гарантиране качеството им и достъпа до тях от страна на потребителите. Същевременно се изтъква, че системата за предоставяне на социални грижи в домовете за възрастни остава нереформирана, поради което омбудсманът като Национален превантивен механизъм препоръчва извършване на цялостна ефективна реформа в областта на социалните услуги и разработване на системи за наблюдение и контрол за повишаване на качеството на услугите.
    В доклада се отбелязва, че независимо от дадените предписания към отговорните институции, в много от случаите все още няма работещи решения.
    В Глава Осма се разглежда защитата на социалните права на гражданите, които обхващат подкрепата за раждане и майчинство, полагането на труд, придобиване право на пенсия, социално подпомагане, помощ за жилище и др.
    Направен е извод, че системите за социална защита не осигуряват адекватна закрила във всички случаи на реализирани социални рискове и за всички граждани. Това сочи и броят на жалбите и сигналите, отнасящи се до социални права, които са 12% (761 на брой, в които не се включват такива за нарушени права на деца, младежи и хора с увреждания) от всички постъпили през 2015 г. Техният дял се е увеличил в сравнение с 2014 г. Сред тях 40 % са тези за засегнати трудови права и право на достъп до заетост, а 30 % са отнасящи се до право на пенсия. Най-често жалбите и сигналите касаят неизплатени трудови възнаграждения или обезщетения от работодател, следвани от такива за липса на добри и здравословни условия на труд, трудоустрояване, психически тормоз на работното място и др.
    Докладът очертава проблеми в прилагането на нормативната уредба за осигуряване на ефективна защита на правата при полагане на труд и съдържа препоръките на омбудсмана за подобряване на достъпа до труд и закрила в заетостта, сред които:
    • установяване на предимство за удовлетворяване на вземанията на работниците и служителите на възнаграждения и обезщетения пред всички останали кредитори;
    • създаване на възможност работниците и служителите да искат откриване на производство по несъстоятелност на работодател в случаи на неизплащане на безспорно изискуеми работни заплати;
    • подобряване на условията за ползване на отпуск на различни основания;
    • регламентиране процедурата по трудоустрояване на държавни служители и уеднаквяването й с режима по Кодекса на труда;
    • мотивиране на безработни, търсещи работа, и работодатели за участие в подходящи мерки и програми за заетост.
    По отношение на правото на пенсия като част от правото на социално осигуряване през 2015 г. в институцията на омбудсмана са постъпили 200 жалби и сигнали, като голямата част от тях се отнасят до ниския размер на пенсиите. Докладът сочи, че наред с внасянето на стабилност в пенсионната система в дългосрочен план с промените в Кодекса за социално осигуряване през 2015 г., е необходимо продължаване на реформата с промени в пенсионното законодателство след широко обществено обсъждане.
    В областта на защитата на социалните права на гражданите търсената подкрепа е по отношение на нарушени права при получаване на социални помощи при неработоспособност, майчинство, финансови въпроси и лични проблеми.
    Докладът съдържа препоръки на омбудсмана за установяване на по-гъвкави условия, отговарящи на реалните обществени отношения, които да позволяват оказване на социална подкрепа на действително нуждаещите се граждани и семейства.
    Г-жа Манолова посочи проблеми, за които следва да се търсят решения, включително и законодателни, относно: получаване на обезщетения за безработица от лица, уволнени отново, но работили по-малко от 9 месеца; подобряване на нормативната уредба, свързана с втория стълб на пенсионната система; разпоредбите на Кодекса за социално осигуряване за т.нар. намалена пенсия, която ще се получава пожизнено; добавките към личната пенсия, с които се надхвърля прага за получаване на „коледна” и „великденска” надбавка; създаване на законова възможност за получаване на социални помощи по настоящ адрес; подобряване положението на хората с увреждания; ограничаване броя на отпадащите от училище и др.
    В последвалата дискусия народният представител от ПГ на ПП ГЕРБ Светлана Ангелова посочи, че докладът е изчерпателен и прецизен отчет за реално свършената работа на институцията омбудсман, показала през изминалата година своята независимост и безпристрастност при решаването на проблемите на българските граждани. Тя подчерта, че още от началото на мандата си настоящият омбудсман с действията си допринася за повишаване популярността на институцията обществен защитник в България. Особена роля в това отношение имат проведените много изнесени приемни и срещи с граждани по места.
    Народният представител от ПГ „Патриотичен фронт” Димитър Байрактаров не подкрепя приемането на доклада, независимо от добрата оценка за работата на г-жа Манолова, чийто мандат тече от 20 октомври 2015 г. Г-н Байрактаров се мотивира с това, че основната част от доклада отчита дейности през годината до началото на новия мандат. По негово мнение не са постигнати резултати в няколко направления и като пример посочи редица проблеми при нарушени права на хората с увреждания. Според него трябва да има разделителна линия за дейността на предишния и настоящ омбудсман.
    Народният представител от ПГ „БСП лява България” Георги Гьоков изрази становището на парламентарната група, която подкрепя приемането на доклада, с мотива, че Народното събрание като цяло е дало своята оценка за дейността на предшественика на настоящия омбудсман при гласуването на следващия мандат и че гласувайки за приемането на доклада за 2015 година, ще се дадат стимули и мотиви през новия мандат да се върши по-ефективна работа.
    Народният представител от ПГ «Движение за права и свободи» д-р Хасан Адемов отбеляза, че докладът е годишен и не би могъл да бъде разделен на свършено през предишен и настоящ мандат и макар и с някои бележки към предишното ръководство парламентарната група подкрепя предложения доклад.
    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 10 гласа, „Против” – няма и „Въздържал се” – 1 глас,
    Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да приеме Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2015 г., № 639-02-3, внесен от Омбудсмана на Република България на 30.03.2016 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Д-Р ХАСАН АДЕМОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума