Комисия по труда, социалната и демографската политика
07/12/2016 първо гласуване
ДОКЛАД
за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 602-01-79, внесен от Министерски съвет на 02.12.2016 г.
Комисията по труда, социалната и демографската политика на редовно заседание, проведено на 7 декември 2016 г. разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, внесен от Министерски съвет.
На заседанието присъстваха заместник-министърът на труда и социалната политика господин Ивайло Иванов, Калина Петкова – директор на дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд“ в Министерството на труда и социалната политика и представители на работодателските и синдикалните организации.
Законопроектът беше представен от господин Ивайло Иванов, заместник-министър на труда и социалната политика.
Според мотивите на законопроекта предлаганите промени са две.
Първата е свързана със създаване на възможност за изготвяне на документи, свързани с трудовото правоотношение, в електронен вид. Промяната дава възможност на работодателите да създават и да съхраняват част от документите от трудовите досиета на работниците и служителите в електронен вид. Това ще доведе до намаляване на разходите за тяхното създаване, обработка и съхранение, от една страна, а от друга – ще ускори процесите на обмен на документи в предприятието. С оглед на осигуряване на защита на информацията и създаване на правила за реализиране на тази възможност Министерският съвет ще определи вида и изискванията за създаването и съхраняването на електронните документи от трудовото досие.
Според вносителите очакваните резултати от прилагането на новата уредба са свързани с осигуряване на възможност за създаване и съхраняване на документи от трудовото досие в електронен вид, което ще доведе до по-добри възможности за организация на работния процес, оптимизиране на разходите за администриране на трудовото правоотношение, т.е. ще се намали административната тежест.
Втората промяна, предложена в законопроекта, се отнася до отпадане на необходимостта Министерският съвет ежегодно да размества почивните дни през годината. Практиката показва, че ефектите от разместването са противоречиви и по-скоро негативни, а именно:
- нарушава се комуникацията в реално време между бизнеса, институциите и др. партньори в чужбина, тъй като почивните дни по календар се разминават в различните държави;
- нарушава се работата на финансовите институции и се забавят плащания;
- в сферите, в които трябва да се осигури непрекъснатост на трудовия процес, като транспорт, здравеопазване, търговия на дребно с хранителни и нехранителни стоки и др., разходите за работна заплата се увеличават поради увеличеното заплащане за работа в дни, обявени за почивни;
- в производството увеличените разходи за труд рефлектират върху себестойността на продукцията;
- наблюдава се нерегламентирано полагане на извънреден труд;
- намалява се продължителността на седмичната почивка – един вместо два дни, когато се отработва съботата, което води до по-слаба ефективност и производителност на работната сила, допълнително натоварване, преумора в отделни моменти и стрес на работното място.
Със законопроекта се създава отделна уредба, с която се предлага в случаите, когато официалните празници, с изключение на Великденските, съвпадат със събота и/или неделя, първият или първите два работни дни след тях да са неприсъствени.
Законопроектът създава предвидимост и сигурност при планиране и управление на трудовия процес чрез установяване на еднакъв брой работни дни за всяка година.
Законопроектът няма да доведе до изразходване на финансови и други средства за прилагането на новата уредба, включително и от държавния бюджет.
Вносителите на законопроекта са приложили към него частична предварителна оценка на въздействието му. В нея се съдържат следните основни елементи: дефиниране на проблемите, цели, идентифициране на заинтересованите страни, варианти на действие, негативни въздействия за работодатели и работници и служители, положителни въздействия за същите групи, потенциалните рискове от прилагането на акта, очаквана административна тежест при прилагането на закона, въздействието върху микро-, малките и средните предприятия, функционална връзка с правото на Европейския съюз, проведени обществени консултации.
В Комисията бяха получени и предоставени на вносителите на законопроекта и членовете на Комисията становища от Конфедерацията на независимите синдикати в България, Конфедерацията на труда “Подкрепа“, Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската търговско-промишлена палата, Съюза за стопанска инициатива, Българската стопанска камара, Конфедерацията на работодателите и синдикатите в България и Германо-Българската индустриално-търговска камара. Освен тях народните представители разполагат и с Протокол от заседанието на Комисията по трудово законодателство към Националния съвет за тристранно сътрудничество, проведено на 24.11.2016 г. за обсъждане на проектозакона. От становищата е видно, че параграф първи се подкрепя и се възразява срещу параграф втори от законопроекта.
В проведената дискусия взеха участие народните представители Димитър Байрактаров, Венка Стоянова, Димитър Танев и Хасан Адемов.
След приключване на обсъждането и проведеното гласуване с резултати: 10 гласа „за“, без гласове „против“ и 5 гласа „въздържал се“ ,
Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 602-01-79, внесен от Министерски съвет на 02.12.2016 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ на КТСДП:
Д-Р ХАСАН АДЕМОВ