Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда, социалната и демографската политика
18/02/2015
    П Р О Т ОК О Л
    № 8

    от заседание на
    Комисията по труда, социалната и демографската политика

    18 февруари 2015 година
    На 18 февруари 2015 г. от 15.00 часа в зала № 1 - Източно крило в сградата на пл. „Княз Александър“ № 1 се проведе редовно заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика при следния

    Дневен ред:

    1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията по труда, социалната и демографската политика към заместник министър-председателя по демографската и социалната политика и министър на труда и социалната политика, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.

    (Заседанието на комисията започна в 15.05 часа и се ръководи от Хасан Адемов – председател на Комисията по труда, социалната и демографската политика.)


    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден, колеги!
    Откривам заседанието на Комисията по труда, социалната и демографска политика.
    Предлагам на вашето внимание следния дневен ред:
    1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията по труда, социалната и демографската политика към заместник министър-председателя по демографската и социалната политика и министър на труда и социалната политика, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.

    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Приема се дневния ред.
    Добре дошъл, господин министър, госпожо заместник-министър.
    Колеги, стартираме с процедурата.
    По големината на парламентарните групи, първо, колеги от ГЕРБ имате думата да зададете актуални устни въпроси към господин министъра.
    Госпожо Ангелова, заповядайте. Имате думата в рамките на две минути да зададете своя въпрос.
    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Уважаеми господин министър, госпожо заместник-министър, господин председател, колеги, медии, моят въпрос е следният. На 4 февруари 2015 година Министерският съвет прие Постановление за определяне на реда и условията за изпълнения на Оперативната програма за храни по Фонда за европейско подпомагане на най-нуждаещите се лица 2014-2020 година. Бихте ли ни предоставили повече информация по отношение на подготовката за изпълнение на оперативната програма?
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Господин министър, имате думата в рамките на три минути да отговорите на въпроса.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Благодаря Ви, господин председател.
    Тази програма е известна у нас, но в по-друга модификация. От няколко години се раздаваха храни на най-бедните. Сега програмата е променена, обявена е в европейски мащаб и за първи път в този програмен период започваме да я прилагаме. По принцип се сменя управляващия орган на програмата, той вече ще бъде Агенцията за социално подпомагане. Това предполага и известни действия, които бяха предприети максимално бързо, включително по подготовка. До сега тя е била междинно звено и има структури в самата агенция, които имат опит от ползване на европейски фондове и управление на програми, но сега от тях ще се носи отговорност. Така че трябваше да минат през определени процедури, включително свързани с това те да получат и увереност, че могат да работят като управляващ орган.
    На второ място тези процедури вече са извършени и агенцията започва да работи. След постановлението трябва да се изпълнят две процедури, които са с конкурси. Едната е да се определи партньорска организация. Това е организацията, която извършва доставката на храните. В предишния период това е бил Българският червен кръст. След това трябва да се обявят конкурсите по отделните стокови позиции за доставка на храни. Още една особеност на програмата за следващия програмен период е, че тя няма да бъде само за доставка на храни за най-бедните, а в нея има още два компонента. Единият е по-малкият, какъвто има във всяка програма „Техническа помощ“, а другия е свърза с поддържането на обществените трапезарии, които са разкрити. Голяма част от тях работя зимата само – от ноември до април. С тази програма ще потърсим възможност те да бъдат целогодишни и да обхванат повече хора. Сто седемдесет и четири са в момента са трапезариите, те са управляват от общините.
    Двете части на тази програма – едната по отношение на обществените поръчки за доставка на продукти. Подготвя се документацията, имаше кореспонденция с Министерство на здравеопазването. Това, което настоях, е да погледнем практиката в други страни, специално за стоковите групи, които се доставят. В някои страни са много. Във Франция се оказа, че 123 продукта се купуват по тази програма за най-бедните. У нас бяха много по-малко. При всички случаи ще търсим да разширим обхвата на храните. В момента се подготвят обществените поръчки, надявам се да бъдат обявени в най-скоро време.
    По отношение на обществените трапезарии там по друг път ще мине финансирането, там ще мине през общините, така че Агенцията за социално подпомагане ще има по-лесни функции. Надявам се през следващите седмици вече да бъдат обявени и поръчките за доставки на такива храни.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин министър.
    Госпожо Ангелова, имате възможност за реплика в рамките на 2 минути.
    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Ще задам един уточняващ въпрос за финансовата стойност на тази програма и колко хора годишно може да обхване?
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Цялата помощ за най-бедните е на стойност 105 милиона евро за целия 7-годишен период.
    По отношение на хората, които получават хранителни помощи се запазва за момента това, което е било и до сега. Това получавах хората, които получават и енергийни помощи, обхватът им е около 264 хиляди души.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин министър.
    Колеги от „БСП лява България“, имате думата.
    Госпожа Нинова.
    КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря, господин председател.
    Господин министър, както знаете вчера парламентът взе решение да състави една временна комисия по пенсионните фондове, универсалните и професионалните, тук даже сме няколко от членовете в тази комисия. Имаме срок от един месец да си свършим работата. Амбицирани сме този път да спазим срока. Можем да сложим прецедент в парламента за един месец да свършим. Ангажиментът на изпълнителната власт е до края на март да внесете предложения за законодателни промени що се отнася до пенсионната реформа. Имате ли такава готовност да внесете такива предложения, ще ги внесете ли в рамките до месец март? Желанието ни, на колегите, е да стиковаме работата си, иначе работата на нашата комисия би била безсмислена загуба и на време и на енергия. Ако вие внесете нещо, което би противоречало на позицията на комисията, след като тя приключи работата си, освен че ще бъде лош знак, ще бъде и безсмислен труд на тази парламентарна комисия.
    Въпросът ми конкретно е, Вие имате ли готовност и бихте ли се съобразили с работата на тази комисия и да създадем един работен режим на разговор и обмяна на информация по тези въпроси, които касаят работата на временната комисия.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо Нинова.
    Господин министър, имате думата.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Благодаря Ви, господин председател.
    Уважаема госпожо председател на новата временна комисия, госпожо Нинова, разбира се, че ще бъда на разположение за съвместна работа. По принцип няма съвпадение, ако за месец, което е доста висока амбиция комисията свърши работа в парламента при всички случаи това е преди края на март. Поставихме си срок до края на март да приключат преговорите. Успоредно с тях готвим и законодателни предложения, но разбира се различни варианти, защото след като обсъдим различни теми, които се поставят на масата и ги изчерпим вече ще почнем да търсим съчетаването между тях. Така че бих казал, че на този етап все още нямаме готовност да внасяме законопроекти. Между другото цялата тема с фондовете е закачена допълнително за този дебат, свързан с НОИ и с пенсионната система, но разбира се и по желание на министъра на финансите го включихме в работата на тази работна група. За всичко, което е полезно и необходимо ще се радвам да работим заедно.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин министър.
    Госпожо Нинова.
    КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Нямам въпроси.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Следващите сме ние от „Движението за права и свободи“.
    Господин министър, аз ще си позволя да продължа с въпросите, които зададе госпожа Ангелова, защото тази тема действително е интересна. Това, което искам да попитам във връзка с Европейския фонд за подпомагане на най-нуждаещите се граждани е дали относно социалните трапезарии ще има разширяване на броя на общините, които да се включат към тази програма или ще бъдат същите, които са били до сега? Защото вие знаете, че има интерес от почти всички общини в България и какви са възможностите да се включат допълнително общини.
    На второ място това, което общините поставят като проблем е, че на тях им делегираме отговорности, от друга страна няма финансиране, защото това, което осигурява програмата са само продуктите, а останалото - логистика, готвенето, разнасянето е за сметка на тях. Естествено, че те се притесняват не са против това да имат възможност да се включат в програмата, но казват, че съществува такъв проблем. От тази гледна точка, ако може нещо допълнително да коментираме.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Господин председател, действително общините биха искали сто процента да се поеме финансирането, но няма да можем, ако искаме да е по-широк обхвата. Вие съвсем правилно посочихте, схемата е такава, че по тази програма ще се финансират продуктите, които купуват и общините ще ги купуват, няма да има централизирани търгове, всяка община ще решава и съобразно това, което прави ще купува продукти. Останалите разходи за оборудване, персонал и т.н. са тяхна грижа. Ние ще имаме възможност за разширяване с тези средства да обществените трапезарии, освен удължаване на срока. На някои места самите общини са си ги неправили целогодишни. Но ще има възможност и за нови общини. Те трябва поне минимално съфинансиране да направят.
    Ако не възразявате, ще предложа госпожа Русинова също да допълни. Замисляме нови социални услуги, които са свързани със социалния патронаж и имат също общо с общините. Ако не възразявате госпожа Русинова да каже.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Аз не възразявам. Ако колегите не възразяват, защото в правилника няма такава процедура.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Предлагам ви го за ваша по-добра информация. В момента тя е човека, който координира работата по това как новата програма ще мине в социални услуги, които започват. Така че мисля, че би било полезно за вас.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги?
    РЕПЛИКИ: Нямаме против.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте, госпожо Русинова.
    ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря много, господин председател, господин министър.
    Съвсем накратко, за нас е изключително голям позитив това, че можем да съчетаваме двата финансови инструмента – Програмата за подпомагане на най-бедните и Европейския социален фонд. Това, което предвиждаме до май месец е да дадем възможност на всички общини, включително през общинските патронажи да кандидатстват за създаване на нови услуги, така че общините от гледна точка на организация на трапезариите на патронажа ще бъдат подпомогнати и като екипи и като възможности за допълнително оборудване и обзавеждане и предоставяне на останалия пакет услуги социален, домашен, личен асистент и т.н. Схемата за сега е предвидена да е около 160 милиона, да обхваща възможност за всяка една община и да стартира реално предоставяне на услугата от началото на 2016 година.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Искам да разширя малко въпроса.
    Господин министър, добре е, че общините организират тази социална услуга социална трапезария, една голяма част от тях и преди това са развивали тази услуга в рамките на т.нар. социален патронаж. Обикаляйки избирателните региони на нас ни се поставя въпроса откъде накъде само в общинския център има такава услуга, а в населените места, особено тези, които са отдалечени няма как да достигне тази на практика подкрепа, а тя е изключително важна точно за тези хора. Разбирам, че общините под формата на съфинансиране могат да организират, ако пожелаят, но това пак струва някакъв финансов ресурс. Ако може от тази гледна точка да чуем Вашия коментар.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Това би могло да се облекчи чрез това, което госпожа Русинова каза. Разнасянето на храна по-скоро е свързано със социалния патронаж. Там има критерии на хора, които с по-ниски доходи и хора с увреждания, такива, които нямат възможност сами да се обслужват. Така че преливането между обществена трапезария и социален патронаж ще бъде подпомогнато от инструменти, които създаваме с европейските средства. Така че ще има допълнителна помощ. Не мога да обещая, че ще бъде сто процента финансирането и общината ще може с тези европейски средства да стигне до всеки. При всички случаи ще трябва и от общината известно осигуряване.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Мисля, че тази дискусия трябва да продължи и с Националното сдружение на общините в Република България, те са хората, които могат да предложат и други идеи.
    Следващата парламентарна група е „Реформаторския блок“. Не виждам техни представители.
    „Патриотичен фронт“. Заповядайте, господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми господин министър, при среща с избиратели непрекъснато получаваме оплаквания от работници, служители за неизплатени заплати в годините от некоректни работодатели. Някои от тях, за съжаление, са и държавни предприятия. Всъщност, механизмът, който е изработила държавата ощетеният работник да се оплаче в Инспекция по труда естествено тя ще състави протокол за предписания, след това акт, ще си събере вземанията, които ще отидат в държавата, но работникът ще продължи да бъде ощетен с неизплатено трудово възнаграждение. В тази връзка т.нар. Фонд за гарантиране на работните заплати е един инструмент, който се вижда, че не е ефективно работещ инструмент, тъй като за да заработи той трябва предприятието да бъде обявено в несъстоятелност.
    Моят въпрос е какви мерки предвижда Вашият екип, Вие лично, за да има справедливост към работници и служители, които практически, дори и преминавайки през съдебна фаза нямат шанс да си получат честно заработените трудови възнаграждения? Този фонд е натрупал средства, но той работи при условия, които практически не обслужват интереса на работника и служителя.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Господин министър, имате три минути за отговор.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Благодаря Ви, уважаеми господин председател.
    Господин Байрактаров, въпросът, който поставяте е много сериозен, всички го виждаме, че има действително хора, които получават изключително забавено или не получават трудово възнаграждение в продължение на дълги периоди.
    Решението на този въпрос надали е еднозначно и лесно. Ако там се включи Фондът за гарантиране на работните заплати, той ще се изчерпи много бързо. Той е насочен към процедурата по несъстоятелност, която впрочем може да се задейства и с искове на работещи към работодатели за дължими суми.
    Проблемът е, че много работодатели злоупотребяват и натискат работниците си да не завеждат искове, да не повдигат въпрос, разсрочват им плащанията, търсят от тях съгласие. Много хора си мълчат тогава, когато не си получават средствата просто защото са принудени от работодателите това нещо да остане така. Точно там е и трудността на решението. Ако са активни работниците, когато Главна инспекция по труда влезе и направи проверка тя освен, че съставя акт, тя задължава работодателя на преведе сумите, така че тя не се грижи само за държавния интерес, а и за интереса на работника. Въпросът е, че без съдебна процедура трудно биха могли да стигнат работниците до тези суми. Ако имате идеи как може да се съдейства по друг начин без официална процедура, включително и през договаряне със социалните партньори то бих бил много щастлив да го чуя и бих подкрепил такова нещо. По принцип това са договорни отношения и работодателят дължи всеки месец съответното възнаграждение. Въпросът е работниците да повярват, че действително имат защита извън личните си преговори с работодателя тогава, когато има проблеми.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин министър.
    Господин Байрактаров, имате възможност за реплика в рамките на две минути.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин министър, че разбирате наистина сериозността на този проблем и най-вече на неефективността, която е създадена като система.
    Да, ще ви дам идея, защото, вижте, каква е идеята? Както казахте Главна инспекция по труда или съответните инспекции по труда съставят акт съответно наказателно постановление и държавата прилага целия репресивен инструментариум, за да си събере соченото вземане. В случая работникът се явява един инструмент, който пълни бюджета на държавата с глоби, които са взети на базата на неговото нещастие. Тук е проблема. Проблемът е, че държавата трябва да приложи този инструментариум и репресивен подход, както събирайки глобите, така и задължавайки работодателят да изплати възнагражденията. Самият факт, че той е в състояние да изплати глобите, а в много от случаите, които сме анализирали те са в пъти повече като стойност от дължимите трудови възнаграждения. Нещо повече, държавата се явява стимулиращ фактор, тъй като номера, който прилагат некоректните работодатели е, че те внасят осигуровките, за да не попадат под ударите на задължени лица, а в същото време не погасяват задълженията по трудови възнаграждения. Ето тук е разковничето. Ние пълним един фонд, който виждаме, че е неработещ и в същото време пълним бюджета на държавата чрез глобите, които всъщност са на гърба на нещастието на работниците. В повечето случаи съдебната практика показва, че те единственото, което могат да направят е да запорират дружествените дялове, които в общи линии са, знаете, куха сметка или два лева или сто лева или пет хиляди лева дори да са, но те не съществуват. Оттам нататък на юридическото лице няма какво да му вземеш, защото нищо не се води, за съжаление, на негово име. И тук трябва да усетят хората наистина подкрепата на държавата.
    Мога да разработя цялата система и да ви я дам. Повярвайте ми, ще бъде ефективна и наистина ще създаде увереност, защото хората не се обръщат, най-вече поради простата причина, че тези, които са се обръщали за помощ към Инспекцията по труда в крайна сметка не са получили тази помощ като ефект. Инспекторите са дошли, проверявали са, съставили са акт, но човекът е останал с празни ръце без заплата и то месеци наред.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Байрактаров.
    Господин министър, имате думата за дуплика.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: С удоволствие бих погледнал конкретни инициативи, ако имате. Разбира се Вие имате законодателна инициатива, като народен представител. Ако трябва някаква консултация експертно мнение и т.н., разбира се ще го предоставим. Все пак работещите трябва да си търсят правата, те включително могат да заведат иск и в този иск срещу работодателя си те имат преимущества, включително и този фонд, който ако работодателя няма с какво да им плати, той тогава се задейства. Но ако имате конкретни предложения съм на разположение.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин министър.
    Колеги, „Български демократичен център“, не виждам.
    Не виждам и от „Атака“.
    АБВ. Госпожо Тодорова, заповядайте.
    МАРИАНА ТОДОРОВА: Благодаря, господин председател.
    Господин вицепремиер, моят въпрос касае работата на работната група за пенсионните промени. Искам да Ви питам, тъй като понастоящем вече пет срещи бяха проведени и наблюдаваме, че остротата на дебата не е толкова между парламентарните групи, колкото между синдикатите и работодателите, каква е Вашата оценка на тази фаза, в която се намираме, по кои въпроси можем да кажем, че има очертаващ се консенсус и по кои не, защото много скоро на нас, като политически сили ще ни предстои да вземем политически решения по тези въпроси?
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Господин министър, имате думата за отговор.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Благодаря Ви, господин председател.
    Уважаема госпожо Тодорова, аз много се радвам, че представители на парламентарните групи присъстват на тази комисия, защото имате възможност с всички аргументи във всички посоки да присъствате и да участвате в тях. Всички въпроси, които се поставят на тази работна група са спорни, те ако не бяха спорни щяха да са решени до сега. Моята идея е не да отделим спорните от безспорните въпроси, защото са много малко безспорните, а по-скоро да потърсим някакво сечение и някакъв компромис, който всеки може да направи, така че да приемем един пакет общ от мерки, който да стабилизира пенсионната система, да дадем някаква перспектива за повишаване на коефициента за заместване, когато излиза в пенсия човек. Така че след като изчерпим обсъждането с всички аргументи по всички въпроси, на последната среща работодателите казаха, че още подготвят въпроси, но не са готови да ги внесат, ще ги изчакаме да ги внесат и тях да ги видим какво ще внесат.
    Остават два големи въпроса, за които също би трябвало да потърсим решението. По единия сигурно трябва да свършим повече работа и с министър Москов, но всякаква помощ е добре дошла, свързана със системите на ТЕЛК. Там трябва да има предложение, трябва да има решение и то не трябва да ощетява хората, които действително имат проблеми, хора с увреждания. В същото време трябва да насочат ресурсите точно към тях в системата.
    Второто нещо е свързано с възрастта на всички работещи. Тук имам предвид включително военни, полицаи, пожарникари, служители на ДАНС и т.н. Там има някакво движение. Аз имах няколко срещи с командващите в българската армия, там има една работна група под ръководството на началника на инспектората, която работи. С най-големия синдикат в Министерство на вътрешните работи се среща, с министрите. Мисля, че ще намерим някакъв вариант, но там е необходимо още малко време, тъй като вървят и техни консултации вътрешни, а това са доста големи ведомства, а ми се иска това, което предложим все пак да е съгласувано с тях. Така че това са двете големи теми, по които работим и които смятам още да сложа на масата. Оттам нататък търсим съчетанието. По-скоро ако има някои теми, по които всички са против те ще отпаднат сигурно, но такава не съм срещнал, а във всички други ще търсим компромиса. Колкото повече имат политическите сили, защото в крайна сметка този компромис ще се реши тук в парламента, а не в Тристранния съвет, колкото повече желание има действително да се направи нещо, което да подобри за години напред системата без да претендираме да й слагаме различни политически оцветители толкова по-добро решение ще намерим. Ако липсва такова желание ме е страх, че няма да напреднем много с това усилие, но ми се струва, че поне се създаде инерция, извадиха се отгоре всички въпроси, които са проблемни, обсъдиха се с различни мнения, ще бъде грехота, ако това не доведе до някакъв резултат. А за пореден път се отложи за неизвестно кога.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин министър.
    Госпожо Тодорова.
    МАРИАНА ТОДОРОВА: Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Започваме втори кръг от въпроси, колеги.
    Парламентарната група на ГЕРБ, имате ли въпроси? Не виждам.
    Колеги от „БСП лява България“.
    ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър, госпожо заместник-министър, колеги, въпроси в социалната сфера много, но моят въпрос е свързан с обявеното от Вас преди седмица-две в медиите намерение за промяна на Закона за семейните помощи за деца. Там, когато говорите за размерите на детските добавки, аз си задавам въпроса какво е по-различно от досегашното положение в закона, който беше променен, ако не се лъжа миналата година с увеличаване на надбавките за второ дете? Тук единственото, което е различно в размера е, че вече насърчаваме раждаемостта, като променяме модела от двудетен на тридетен модел. Въпросът ми обаче не е свързан с това. По-скоро е свързан с друга част от предложенията Ви. Въпросът ми е да ни поясните как е разработен проекта за изменение и допълнение на Закона за семейните помощи за деца, който представихте в медиите? Какво е участието на организации, работещи с деца, родителски организации и други заинтересовани страни и считате ли, че публикуването на проекта на страницата на министерството и поканването на представителите на медиите, които разпространяват интересните новини, но само с кратко описание на предложението, е пример за широка обществена дискусия и е намерен консенсус по въпрос, който има широк обществен отглас, като имам предвид целевата група, която засяга приемането на такива предложения или въобще обявяването им в публичното пространство, това са непълнолетните майки?
    Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Господин министър, имате възможност за отговор.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Благодаря, господин председател.
    Господин Гьоков, има доста промени, които предлагаме в този законопроект. Това, което казахте за размера на помощите за деца – тези, които са месечни в крайна сметка се определя от Закона за държавния бюджет. Така че конкретният размер не би могъл да бъде определен в този закон. Какво променя закона? Законът променя основанието, по-скоро начина, по който се изчислява достъпа до тези средства, като въвежда понятието „семейство“ и предвижда подпомагане за брой деца в семейство, като дава и определение на семейство – това са или двама души, които са сключили граждански брак, или които имат съвместно съжителство, общи деца без да са сключили брак или за самотни родители. И в трите случая е семейство, но се взимат предвид доходите тогава, когато се изчислява достъпа до тази система, доходите на родителите и мисля, че това е по-справедливо. Всъщност, това променя закона.
    Конкретните добавки, и това е предложението също за първо дете –толкова, за второ – толкова, за трето – толкова, защото всички деца се предполага, че са еднакви, не могат да се оценяват в някакви суми. По-скоро ще говорим за семейство с едно дете, семейство с две деца, семейство с три деца, четири и т.н. Има 16 семейства с над 10 деца в България и те ще вляза в тази група. Със Закона за бюджета ще се реши за семейството с колко деца какво подпомагане ще се получи. И там е мястото вече да се каже дали до две деца ще се стимулира, дали до три и т.н., но това дава тази възможност със Закона за бюджета.
    По отношение на начина, по който е подготвян и обсъждан законопроектът, той е подготвен от експерти на министерството, разбира се и на основата на практика, която имаме и на опита на Агенцията за социално подпомагане, но и с връзките, ние работим страшно много и интензивно с различни видове неправителствени организации. Така че промените в закона са дошли от практиката – и собствена и такава, която ни е дадена и ни е предложена от неправителствените организации.
    По отношение на начина на обсъждане освен обявяването на страницата на Министерски съвет и на Министерство на труда и социалната политика умишлено направих пресконференция, за да привлека вниманието към този законопроект, защото действително смятам, че е важен.
    Направихме едно изключително подробно представяне. На страницата на министерството можете да видите няколко референтни материала, които са много полезни – статистика, какви са точно промените в закона, извадени като логика, описание на различни случаи, от които биха се поучили и т.н., за да могат точно да стимулират дискусията.
    Днес има две обсъждания в Министерство на труда и социалната политика, господин Лазар Лазаров участва в тях. Едното беше с представители на представителните неправителствени организации, с които работим. Днес следобед, в момента се провежда дискусия със служители в Агенцията за социално подпомагане и които имат непосредствен опит на терен, свързан с подпомагането за деца.
    Не знам как бихме могли да я направим по-широка тази дискусия, но като дойдем и в парламента и парламентът е свободен също да потърси различни мнения, ние ще се постараем максимално преди да влезе в Министерски съвет, преди да влезе в различните институции, през които трябва да мине преди парламента да отразим всички мнения, които са дадени. Мисля, че за този законопроект се чу, той е достъпен, има много помощен материал референтен, за да може да се види какво точно се случва. Търсим консултация с тези организации, които се занимават с него, оттам нататък разчитам на доброто желание на всички участници. Няма да крия, че по някои от текстовете на предложения законопроект има различни мнения. Законопроектът така или иначе ще мине с едно предложения, но тези различни мнения ще бъдат на разположение и на народните представители, когато вие формирате вашето становище.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин министър.
    Господин Гьоков, имате възможност за реплика.
    ГЕОРГИ ГЬОКОВ: И аз благодаря, господин министър.
    Благодаря Ви, господин председател. Аз съм доволен от отговора, който ми давате и нямам други въпрос освен един – кога да очакваме конкретните законодателни промени да са факт, някакъв обозрим срок?
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Срокът е обозрим. Ние вече един пуснали го за публично обсъждане се движим в улея, който е със сроковете. След като свърши срокът, в който той е подложен на публично обсъждане след това ще обобщим направените предложения, ще мине законопроектът през Национален съвет за тристранно сътрудничество също и след това ще влезе в Министерски съвет. Грубо, може би до към края на март надявам се това да се случи. Първите мерки, които са предвидени са от началото на юли. Може би малко амбициозно са написани, но вече зависи кога ще го внесем и как ще мине през парламента.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин министър.
    Следващата парламентарна група е на „Движението за права и свободи“.
    Един много кратък въпрос, господин министър.
    Програмата е известна с популярното наименование „Личен асистент“, за която има осигурено финансиране до края на март. От месец април какво ще бъде финансирането, гарантирано ли е то, ще има ли плавен преход, за да няма сътресение, защото знаете, че тук са хората с увреждания, които очакват таи подкрепа? Ще има ли луфтове, тоест – от 1 април веднага ли ще започнат тези хора да продължат да получават тази подкрепа или ще има сътресения, докато се включи новия начин на финансиране? Освен това, знаете, че една част от програмата се финансира по линия на Националния план за действие по заетостта, там се въвежда за първи път ново изискване за подобен критерий на бенефициентите, което вероятно ще затрудни една част и ще ограничи достъпа на част от хората с увреждания към тази подкрепа.
    Вашият коментар и отговор по този въпрос.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Благодаря Ви, господин председател.
    Ние имаме два източника, по които финансираме подобни програми. Единия е Националният план за заетост. Другият са европейските средства. Това, което се опитахме да направим и мисля, че горе-долу го постигнахме е да изравним условията, в смисъл да бъдат сравними изискванията и условията по двата източника за финансиране, така че да можем да превключваме от единия на другия, което се случва в момента. Предишната европейска програма изтече в края на миналата година, новата е първата, която заработва, но има един период, в който е необходимо да се извърши подготвителна работа и тя ще започне от 1 април – това са най-кратките срокове, които успяхме да организираме и те действително са кратки. За този период между януари и април бяха отделени национални средства. Всъщност, в момента личните асистенти са наети със средства от националния бюджет, това са 13 милиона лева, които бяха отделени за до края на месец март. С изравняването на условията направихме така, че точно този автоматизъм след това превключване от националните на европейските да стане максимално лесно. Същите са изискванията и за получателите на услугата и за тези, които участват в нея, така че би могло да стане по-лесно.
    До края на годината имаме предвидени 60 милиона лева от европейските средства. Идеята е 14 хиляди лични асистента да работят. С този вид нови услуги, които правим интегрирани, включително социални ще се опитаме да разнообразим и да прехвърлим към общините и една друга програма, свързана с интегрирани услуги. В момента я разработваме, има един пилотен проект в момента на Световната банка в няколко общини. Те комбинират социален патронаж с някакво медицинско обслужване минимално, с евентуална помощ в дома и т.н. Така че от следващата година вече ще може да работи и тази програма, която да дава на хората с увреждания освен личен асистент и възможност за достъп до тези програми – доставка на храна, някаква помощ в дома и т.н., разбира се при определени условия.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин министър.
    Един уточняващ въпрос. Понеже едно от основните оплаквания на хората, които участват в тази програма е, че там заплащането е на база 5 часа, а доколкото си спомням при асистенти за хора с увреждания по линия на оперативната програма са 7 часа, понеже говорите за синхрон, ще има ли изравняване по тази линия или тази разлика ще си остане, защото Вие знаете много добре какви са възраженията на хората, казват – и тези социални услуги са в рамките на 24 часа, а заплащането е за 5 часа? Не казвам, че трябва да се заплаща за 24 часа, но при всички положения, ако има изравняване на двата режима за това, което говорите напрежението по линия на едната група с един източник на финансиране и другата с друг източник на финансиране трябва да бъде преодоляно по някакъв начин.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Господин председател, няма изрично изискване за часове, заплащането е между 1,2 и 1,4 минималната работна заплата в зависимост от квалификацията на асистента. Част от преценката, която се прави от социалните работници за нуждите на хората с увреждания там се дават тези часове, но няма формално ограничение кой колко часа трябва да бъде. Фиксирана е заплатата, другото е вече преценка на социалната служба, която би могла там в тези преценки да потърсим някаква разлика.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин министър.
    „Реформаторски блок“ – не виждам.
    „Патриотичен фронт“. Господин Байрактаров, имате думата.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин председател.
    Господин министър, ще трябва да Ви задам един наистина неудобен въпрос, но за мен този въпрос е принципен. Всичко, за което говорим тук е свързано с финансиране и пари. Знаете при какви условия е приет държавния бюджет. Днес обаче групата на АБВ твърдо и категорично заяви, че ще гласува против ратификацията на договора за емисия на дълг.
    Моят въпрос към Вас е Ви обяснихте ли на вашата група с какви пари ще обслужвате социалните дейности, вменени Ви като вицепремиер и министър на труда и социалната политика?
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Господин министър, имате думата.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Благодаря, господин председател.
    Господин Байрактаров, тук въпросите към мен са по-скоро в качеството ми на министър. Аз не мога за всяко решение на парламентарната група, и тя е доста автономна в исканията си, да давам обяснения. Сигурно има някой друг, който може да дава обяснения за това нещо.
    Доколкото вчера имаше обсъждане в ръководството на АБВ по отношение на този дълг няма забележки към това, отново казвам – позволявам си нещо, което сигурно не е редно да вляза в ролята на колегите ми в парламента, които би трябвало да дадат тези обяснения, няма критики по отношение на това, че има дълг, който трябва да се върне и никой не поставя под въпрос той да не се върне. Няма критики към това, че следващите три години ще се генерира бюджетен дефицит, не само от социалните сфери и аз съм против това да се казва, че дефицитът идва от социалната сфера, няма такива разходи, които да са сложени и да се каже – ето, дефицитът идва от това. Целият бюджет с всичките си пера формира дефицит и не можем да извадим нито една, нито друга сфера от него. Така че и срещу това също няма възражения. Възраженията на колегите са по-скоро по начина, по който беше предложено това. Нямаше консултации между партньорите, поне това, което чух вчера. Вносителите не са обсъдили, включително подробности къде, как, защо отива дълга. Доколкото разбрах тази сутрин е имало среща на министър Горанов с парламентарната група, трудно ми е да ви кажа какво се е случило на нея, тъй като нито съм присъствал на нея, нито имах възможност да се чуя с него, днес имах друга програма. Но ви уверявам, че този въпрос, който е свързан с гласуването и даже доколкото разбрах искането беше да се отложи докато се намери допълнителна информация, не е някакъв популизъм, а е искане за повече информация, която да бъде публична в обществото. Така че не мисля, че това нещо е драма и се надявам тази информация да е публична, да я има за всички, които живеем и работим в държавата. В крайна сметка този дълг го плащаме ние, този бюджет го ползваме ние и всичко, което е свързано с тях трябва да е максимално открито и публично.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин министър.
    Господин Байрактаров, с много голямо извинение ще наруша правилника. Само искам да кажа едно, това предложение е на Министерски съвет и независимо от това по какъв начин се води дискусията в Министерски съвет министърът е длъжен да защитава това предложение, защото е част от колективния орган.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Аз от това, което съм гласувал нямам различие.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Имате думата.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин председател.
    Абсолютно сте прав и точен, не случайно зададох коректно въпроса на господин министъра, нито съм му вменил задължения да търси някаква отговорност защо парламентарната група е гласувала по един или друг начин, което е абсолютно нормално. Аз просто попитах и не случайно казах рамката на бюджета, защото ни е пределно ясно, все пак разбирам от бюджет, но за това точно Ви попитах дали Вие, като министър, който е приел това решение на Министерски съвет сте обяснили на Вашите колеги всъщност за какво ще се харчат тези пари? Вие лично, като министър? Ето това ми беше въпроса, защото наистина се получава, че липсва някаква комуникация. Знаете, „Патриотичният фронт“ нямаме представители в изпълнителната власт, за нас е простено да не сме получили информация. Но Вие сте вицепремиер, министър на един много сериозен сектор и аз лично се надявах, че поне от вашата група ще получим информация, защото контактувам с много от вашите представители. Поне в този сектор Вие да им обясните за какво ще са тези харчове. Повярвайте ми, на мен не ми е нужно някой да ме убеждава този дълг необходим ли е, не е ли необходим, колко милиарда плащаме в момента дългове на старата тройна коалиция, достатъчно съм информиран аз. Знам, че в момента е най-добрата изгодна ситуация за емисия на дълг, тъй като лихвите са много ниски на финансовите пазари, но въпросът е Вие дали обяснихте на вашите колеги?
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Имате думата господин министър за дуплика.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Благодаря Ви, господин председател.
    Едва ли нещо ново мога да кажа. Аз гласувам в Министерски съвет за този дълг, той е внесен от министъра на финансите, негово задължение е да преценява финансовата стабилност и момента за издаване на дълг. В най-общи линии съм запознат и мисля, че този дълг е необходим. Дали да бъде 30-годишно, дали 10-годишни облигации, дали наведнъж за 3 години да се вземе или всяка година, това е решение на финансовия министър и мисля, че е редно, това беше искането, доколкото знам на парламентарната група той да го обясни. Когато имахме обсъждане казах всичко, което зная и пред колегите си подкрепих тази емисия.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин министър.
    Не виждам други представители от останалите парламентарни групи.
    Преди да обявим процедурата по тази точка за финализирана с разрешението на комисията ми позволете, имаме двама титуляри към нашата комисия да им дадем думата, защото са коректни участници във всички заседания, извън правилата, извън дневния ред – нека да си кажат мнението.
    АТАНАС ИВАНОВ/Съюз на офицерите и сержантите от запаса и резерва/: Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър, аз не искам да взема отношение по проблемите, които се обсъждат тук и на които Вие давате отговор.
    Позволете ми да кажа само няколко думи, някои впечатления, които имам във връзка с т.нар. дискусия за провежданата реформа.
    Първо, мисля, че не се постига основната като че ли задача да се върне доверието на хората към обсъжданите проблеми със самата реформа. С такова впечатление оставам, тъй като аз имам информация само от пресата, която излиза във връзка с въпроси, които се обсъждат във вашата комисия тук и т.н. Но като че ли не се връща доверието на хората. И поради тази причина вероятно имаме още 1 200 хиляди души, които не се осигуряват. Коя е причината? Аз дълго време се занимавам с този въпрос, но трудно ми е да си отговоря.
    Мисля, че има един много важен проблем във връзка с увеличаване на пенсионните доходи. Не го виждам да се дискутира. Ние поставяме проблема да се извърши през 2016 година едно преизчисляване на пенсиите по дохода от предходната до настоящата 2015 година, като отчитаме, че пенсиите в целия Европейския съюз в нашата страна са най-ниски и би следвало да се помисли по този въпрос тук. Смущава ме положението, че се замразяват доходите в 2016-2017 година, което също създава известни трудности и т.н.
    И други въпроси имам, но мисля, че тези две впечатления за сега са достатъчни.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добре, господин Иванов, ще имате възможност да ги предоставите тези въпроси и под писмена форма.
    Господин Русанов, Вашият кратък въпрос, за да може господин министъра да отговори общо. С цялото уважение на цялата комисия на ръководството на министерството.
    ГЕОРГИ РУСАНОВ/НКВХ/: Благодаря, господин председател.
    Господин министър, ние преди три седмици говорихме за една среща с пенсионерските организации, на която да поставим основните искания. Вие се отзовахте, че такава среща може да има, и това беше към средата на февруари.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Моля да зададете конкретни въпроси, а не тук да използвате комисията да уреждате срещи с министъра.
    ГЕОРГИ РУСАНОВ: Това е увод към въпроса ми.
    Кога смятате, ние се събрахме 7-те организации, обсъдихме основните искания на пенсионерите от името на всички организации, кога ще можем да проведем такава среща с Обществения съвет по пенсионното осигуряване?
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Русанов. Коректни бяха въпросите.
    Господин министър, заповядайте.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Благодаря, господин председател.
    Ако ми позволите ще започна с въпроса са господин Русанов.
    Следващата седмица ще пътувам, веднага след като се върна съм готов да направим среща, като имате предвид обаче, че ако не 7-те, то 6 от пенсионерските организации ми изпратиха писмо, в което казват, че упълномощават господин Радев и господин Велизар Енчев да ги представляват. Господин Радев участва в тези заседания на работната група, които се събират всеки вторник. Миналата седмица взе думата и каза, че много настоява да се създаде тристранна, както със социалните партньори съвет, така и съвет между правителството и пенсионните организации, които да обсъждат всички теми и той присъства на всички заседания. Ако организациите на пенсионерите, към които аз изпитвам голямо уважение си променят мнението или има други, които да се представляват аз пак казвам – ще се видим с вас, но да ни е ясно какво, с кого и как го говорим.
    Ще отговоря и на господин Иванов, разбира се.
    ГЕОРГИ РУСАНОВ: Искам да Ви кажа, че Националния съвет за социално съгласие, който оглавява Радев е член на нашия обществен съвет и когато обсъждахме тези основни искания тяхната група присъства, даде си своите писмени виждания, така че ще застъпим и тези теми. Там той присъства за информация и освен това поставя проблеми, които не са свързани с основните искания на пенсионерите, доколкото разбирам.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Господин министър.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: В началото на март ще имам грижата да ви се обадя и да се видим.
    ГЕОРГИ РУСАНОВ: Благодаря.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Господин Иванов, няколко въпроса поставихте.
    Първият е свързан с това доколко действително има публичност и обществена дискусия. Факт е, че информацията излиза основно чрез медиите, въпреки че се опитваме максимално напоително да предоставим всякакъв вид информация, включително експертна, включително числа, данни така, че да може да водим някакъв публичен информиран дебат по тези теми. Такива данни, такива информации има, въпросът е, че аз не бих разчитал само на медийните интерпретации, защото те са схващат друго, тях ги интересува друго да сложат в заглавието, а не експертното мнение, което е нормално.
    Що се отнася до това, че се създава впечатлението, че няма съгласие аз имах възможност и когато отговарят на госпожа Тодорова преди малко да кажа, че по тези въпроси, които са останали няма съгласие. Аз си спомням в мое предишно качество, като външен министър направихме една смесена работна група с Република Турция по въпросите, по които нямаме съгласие и които се влачат от години наред. Така че пак ще повторя – това не са теми, по които така лесно се взима решението. Винаги има някой работодател, синдикат или някои или заедно тези организации, които са против. Така че различни мнения има, но аз съм оптимист, че можем да намерим някакво сечение, което да бъде приемливо.
    С другите въпроси, които Вие поставяте. Казвате, че се предвижда замразяване на доходите 2016-2017 година, не знам какво имате предвид, не се предвижда такова нещо.
    За равнището на пенсиите, това е една от темите, които обсъждаме, включително няколко варианта с изчисления на НОИ обсъждахме и вчера и те са насочени към следното. От 2017 година по действащия Кодекс за социално осигуряване всяка година стаж трябва да се умножава по коефициент 1,2. В момента се умножава по 1,1. В европейските страни този коефициент стига до 1,4, в някои страни е 1,5. Разбира се постави въпроса само новите, това е само за новите пенсии, които се отпускат след 2017 година, какво би станало, ако се преизчислят всички пенсии с този коефициент. Ще ви кажа числото. За една година, ако всички пенсии се преизчислят и вместо 1,1 стане 1,2 коефициент за година стаж, това ще струва на НОИ, в случая на бюджета 760 милиона лева в годишен план, което е една значителна сума.
    Вие подсказахте нещо друго – преизчисляване, което беше направено 2008 година на всички пенсии. Тук сумите вървят над милиард годишно. Тогава имаше излишък, сега взимаме заеми, за да покрием дефицита. Така че при мен чукате абсолютно на отворена врата за всички предложения за увеличаване на доходите, само трябва да им намерим мястото по какъв начин и от къде може да се случи. Това са числата, които ви ги казах. Да се сравняваме с европейските страни е добре, но за съжаление в България са много по-ниски и заплатите и осигуровките и въобще приноса в социалната система.
    Давайте предложения, обаче да ги обсъждаме с числата. Сумата годишно е 760 милиона, ако всички пенсии за година стаж вместо 1,1 се умножават по 1,2.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин министър.
    Благодаря ви, колеги.
    Закривам заседанието.

    (Заседанието завърши в 16.05 часа.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ТРУДА, СОЦИАЛНАТА И
    ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА: д-р Хасан Адемов
    Форма за търсене
    Ключова дума