Комисия по труда, социалната и демографската политика
ПРОТОКОЛ
№ 9
от заседание на
Комисията по труда, социалната и демографската политика
25 февруари 2015 година
На 25 февруари 2015 г. от 15.30 часа в зала № 1 - Източно крило в сградата на пл. „Княз Александър“ № 1 се проведе редовно заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика.
Към протокола се прилагат списъци на присъстващите народни представители и гости на комисията.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 454-01-53, внесен от Красимир Дончев Каракачанов и група народни представители на 28 ноември 2014 г. – обсъждане за първо гласуване
Заседанието на комисията беше открито и ръководено от
господин Хасан Адемов - председател на Комисията по труда, социалната и демографската политика.
* * *
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден, колеги. Имаме кворум.
За днешното заседание дневният ред е: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 454-01-53, внесен от Красимир Дончев Каракачанов и група народни представители на 28 ноември 2014 г. – обсъждане за първо гласуване.
Който е съгласен с така предложения ред, моля да гласува.
Гласували: „за“ - 16 гласа, „против” няма, „въздържали се” няма.
* * *
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Гости на нашето заседание са госпожа Елена Кременлиева – директор на дирекция „Социално включване“ в Министерството на труда и социалната политика, госпожа Людмила Петкова – директор на дирекция „Данъчна политика“ в Министерството на финансите и госпожа Петя Копчева – началник на отдел в дирекция „Данъчна политика“ на Министерството на финансите.
ПО ТОЧКА ПЪРВА - Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 454-01-53, внесен от Красимир Дончев Каракачанов и група народни представители на 28 ноември 2014 г. – обсъждане за първо гласуване
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: По точка първа и единствена точка от дневния ред Вие ли ще представите законопроекта, господин Байрактаров? Заповядайте.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми колеги, макар и с доста голямо закъснение, най-после дойде ред да разгледаме и този законопроект. Ще се опитам съвсем накратко да ви обясня какви са философията и намеренията, които предлагаме чрез този законопроект. Преди това искам да ви обърна внимание, колеги, че години наред държавата води една политика, в която липсва един сериозен елемент и това е елементът на стимулиране към коректните данъкоплатци и, както неведнъж сме говорили за хора, които създават здрави семейства и отглеждат, образоват деца, които след това са и нашето бъдеще. Идеята на нашия законопроект е именно държавата чрез него да даде сигнал на тези коректни български граждани данъкоплатци, които, както сами сте видели в законопроекта, не получават помощи от държавата, съгласно закона - в повечето случаи това наистина са и заможни хора, но ние сме длъжни да подадем сигнал, че държавата мисли за тези хора, които пълнят бюджета, тези хора, които отглеждат и образоват деца и нещо повече – това да се превърне в една стимулираща мярка. Сами видяхте какви дебати се разгоряха, когато трябва да се попълват дефицити. Аз се обръщам към вас с призив да приемете това наистина добро предложение, внесено от колегата Красимир Каракачанов и група народни представители от Патриотичния фронт.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря. Сега давам думата на нашите гости. Те са представили становища по внесения законопроект. Моля накратко да кажете позициите на вашите ведомства. Кой ще представи становище? Госпожа Петкова, заповядайте.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря, господин председателят. Уважаеми дами и господа народни представители, накратко ще ви представя становището на Министерството на финансите. Всъщност знаете, че това облекчение за деца беше въведено от 1 януари 2015 г., като в закона е предвидено приспадане от годишните данъчни основи, съответно 200, 400 и 600 лева за едно, две, три или повече деца, навършили пълнолетие.
Със законопроекта на вносителите се предлага едно значително увеличение на сумите, съответно на 2400, 4800 и 6000 лв. годишно от годишната данъчна основа.
Когато се въвеждаше облекчението, беше направена оценка на ефекта върху бюджета и при суми 200, 400, съответно 600 лева ефектът за бюджета е 22 милиона. По така направеното предложение загубата за бюджета е 260 милиона, тоест разликата между двете суми е 240 милиона. Това поставя по принцип въпроса за компенсирането, тоест с какво ще бъде компенсирани тези 240 милиона. Тъй като за данъците върху доходите на физическите лица са третият по значение приходоизточник в бюджета, годишно се събират около 2,4 милиарда, тоест това са около 10 % по-малко приходи в държавния бюджет.
Освен това, облекчението за деца не трябва да се разглежда изолирано, а би трябвало да се разглежда като съвкупност както по отношение на данъчната политика на страната, така и по отношение на другите политики. Знаете, че дългогодишната данъчна политика на България е за ниски данъчни ставки по отношение на преките данъци, широка данъчна основа и малко на брой данъчни преференции.
Действително анализирахме практика на други държави-членки на Европейския съюз. някои от тях имат повече или по-малко на брой преференции за деца, но те с техния брой и размер са съобразени с цялостната им данъчна система. Тоест, примерно държави, които имат по-високи ставки или примерно имат прогресивно подоходно облагане, съответно те имат по-голям брой преференции в по-голям размер, докато примерно други държави, които са с пропорционален данък като нас, даже нямат и данъчните преференции, които ние имаме.
Освен това бих искала да обърна внимание, че в Националната стратегия за демографско развитие на България за 2006-2020 г. са посочени различни финансови стимули, като данъчните преференции за деца са един от финансовите стимули. Тоест, отглеждането и раждането на деца може да се подпомогне не само с въвеждането на данъчни преференции или увеличаване на сумите, които могат да се приспаднат от данъчната основа, но съответно те могат да се стимулира и с други финансови стимули, като социални помощи, като преференциални кредити и други.
Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожа Петкова.
Госпожо Кременлиева, вероятно Вие ще кажете нещо за позицията на Министерството на труда и социалната политика?
ЕЛЕНА КРЕМЕНЛИЕВА: Благодаря Ви, господин Адемов. Вие имате нашето становище; поради това аз няма да го представям в детайли. Ще се спра само на два принципни въпроса.
Единият принципен въпрос е свързан с това, че ние считаме, че данъчните облекчения са части от демографската политика и политиката за подкрепа на семействата ся деца и по принцип подкрепяме въвеждането на данъчни облекчения за семействата с деца.
По отношение на конкретните предложения в законопроекта ние имаме притеснение относно обхвата на закона. Предвиждат се данъчни облекчения само за част от семействата. Ние разбираме донякъде мотивите за изключването на лицата, които получават месечни и семейни помощи по Закона за семейни помощи за деца. От друга страна обаче това автоматично изключва лица, които получават такива помощи, без доходите, като, да речем, семействата на деца с трайни увреждания. Тоест, мотивът за това изключване за нас е неясен и каква е точно целта.
По отношение на семействата на роднини и близки и приемни семейства, в които се настаняват деца по реда на Закона за закрила на детето също има неизяснени въпроси в законопроекта. На първо място, че те не са носители на родителски права и задължения. На следващо място, при тях ситуация, в която те да са неизвестни не съществува, тъй като са под постоянен контрол на отделите за закрила на детето. Така че това са нашите опасения, че законът дори и с добри намерения, не би постигнал съответно целта, която преследва.
Също така има абсолютно неяснота за кои месечни семейни помощи става въпрос, за какъв период от време, съответна година, но колко месеци от нея да не са получавани. Тоест, малко влизаме в детайли по отношение на законопроекта не само по отношение на неговата философия.
Накратко, това са основните ни притеснения по отношение на закона. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Кременлиева.
Колеги, имате думата. Господин Кенов. Като се съберат няколко въпроса ще дам думата на господин Байрактаров.
СТЕФАН КЕНОВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми колеги, по принцип подкрепям предложението на колегите от Патриотичния фронт. При всички положения ще гласувам положително. Единствено по отношение на размерите смятам, че съразмерно трябва и за третото дете да е малко по-висок и като цяло тези стойности наистина да са малко по-високи, защото, доколкото съм пресметнах, мисля, че по 20 лева се пада на дете, общо взето, на месец. Смятам, че семействата, които отглеждат децата си в България, би трябвало да получават дори малко по-големи данъчни облекчения, още повече че по този начин се стимулират семейства, които реално плащат данъци в хазната. Така че, колегите от Патриотичния фронт имат пълната ми подкрепа.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря на господин Кенов.
Други мнения, колеги? Госпожа Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря. Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, гости. Ние от Парламентарната група на ГЕРБ няма да подкрепим това предложение, но бързам да кажа, че по принцип ние подкрепяме всяка инициатива, всяка политика, която е свързана с подкрепа на семействата с деца. Както тук беше казано, данъчните облекчения за семействата с деца са важен елемент от демографската политика, от политиката за подкрепа на семействата, но тук в случая бързам да кажа, че този законопроект би трябвало да го разгледаме в края на 2014 година. Не му е сега мястото да се гледа в началото на бюджетната година, когато вече сме приели Закона за държавния бюджет на Република България. Както беше изтъкнато в становището на Министерството на финансите, тук става въпрос за едни 260 милиона лева. Откъде ще се вземат тези 260 милиона лева? – това е въпросът ми към господин Байрактаров.
По принцип добра е идеята, но бързам да кажа, че в края на 2014 година ние имахме подобно предложение от Парламентарната група на ГЕРБ. То беше прието в изменение на Закона за данъка върху доходите на физическите лица, където дадохме данъчни облекчения за семейства с деца, като от годишната данъчна основа се приспада за едно ненавършило пълнолетие дете 200 лева, за две – 400, при три и повече ненавършили пълнолетие деца – 600 лева. Ние поддържаме тази политика за данъчни облекчения за семейства с деца за родители, които си гледат децата, стимулираме отговорното родителство с акцент тридетния модел, но това трябва да стане постепенно и съобразено с финансите, с които разполагаме.
Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря. Реплики към изказването на госпожа Ангелова? Нека и аз кажа няколко думи, ако няма други изказвания. Колеги, аз разбирам намерението на вносителите. Очевидно е, че те разбират, че това по средата на годината няма как да се случи, а ако се приеме, ще се приеме с действие от началото на следващата година, така че ще се съобразят с бюджетната процедура. Но аз смятам, че идеята, която те залагат, е правилна от гледна точка на това, че искат да подпомогнат семействата с деца, които не получават подкрепа по линия на Закона за семейни помощи за деца. Тоест тези, които са ограничени от подоходния критерий, те нямат възможност да се възползват само затова, защото имат по-големи доходи, а имат по-големи доходи, защото имат по-добра работа и по-добра квалификация и на практика излиза, че тази категория български граждани са ощетени. От тази гледна точка аз приемам подхода.
Искам да припомня това, което всички знаем – че в края на миналата година Министерството на финансите предложиха и Народното събрание прие тази малка първа крачка. Това, което предлагат колегите, според мене е доста по-голяма крачка или поне десет пъти по-голяма и затова, живот и здраве, в края на годината в хода на нашата процедура аз мисля да предложа нещо малко по-различно от това, което предлагат колегите - заявявам го отсега, мисля, че е приемливо както от финансова гледна точка, така и от гледна точка на логиката на подпомагане на семействата с деца, разбира се, имайки предвид и това, което каза госпожа Кременлиева.
Ако едно семейство е с едно дете, то би получило, ако отговаря на подоходния критерий, 35 лева по действащото законодателство. В рамките на 12 месеца това семейство на практика губи 420 лева и сумата, която мисля да предложа за семейство с едно дете, е 420 лв., респективно с две деца, ако получават 85 лева, това са 1020 лева и за семейства с три и повече деца – 1440 лева. Като умножим тези 120 лева по 12 месеца, те биха получили тази сума и понеже не я получават заради подоходния критерий, заради философията на социалното подпомагане, според която се подпомагат семействата с ниски доходи, които не могат да се справят сами, ето един легитимен начин те да възвърнат тая сума. Пак повтарям, очевидно е, че крачката, която предлагат колегите, е малко по-голяма. Тази, която е приета вече, минимална крачка и аз предлагам един среден вариант. Дано в края на тази година, когато тръгне данъчният бюджет и процедура, да имаме волята да подкрепим, според мен, един такъв разумен начин на подпомагане на семействата с деца.
Други изказвания? Господин Байрактаров.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин Кенов. Само ще Ви коригирам и сега ще разберете защо сме заложили такива високи прагове. Говорим за данъчни облекчения, които се приспадат от дохода. Уважаеми колеги от Министерството на финансите, моите уважения, но разчетите ви категорично не са точни. Нещо повече, дори не сте заложили и натурални показатели. Сега ще се опитам аз да ви обясня. Първо ще започнем от това, че това данъчно облекчение, уважаеми колеги, в момента не засяга бюджет 2015 година, първо. То ще се ползва през 2016 година. Иначе казано, то спокойно може да бъде заложено при гласуването като одобрен вече разход в бюджет 2016 година. Дотук всички изказвания в тази посока са просто несъстоятелни.
Когато приспаднете от данъчната основа 400 лева, това означава, че вие сте спестили на този човек 40 лева. Десет процента е данъкът. Иначе казано, по 3.50 лв. на месец. Смешно, нали, колега? Разбрахте много правилно логиката. Сега искам да Ви обясня защо ние сме заложили такива високи прагове. Обяснявам Ви сега, за да могат и колегите да разберат. Защо сме заложили такива високи прагове? Защото когато приспаднеш 4000 лева от данъчната основа, това означава, че ти облекчаваш лицето с 400 лева данък. Нещо повече, ако колегите от Министерството на финансите познаваха добре Закона за облагане на доходите на физическите лица – и го казвам с цялата ми отговорност, - щяха да знаят, че една огромна част от физическите лица имат нормативното право да приспаднат 25% от данъчната основа, без въобще да доказват с разхода. Или не 4, не 6 хиляди лева, а една четвърт от своята брутна данъчна основа. Така че, абсолютно са ви несъстоятелни изчисленията, не почиват на никаква икономическа и финансова база и много Ви моля, не заблуждавайте по този начин народни представители, защото ние сме направили разчети и ще Ви кажа колко е разчетът. Разчетът е 28 милиона лева. Нещо повече, една огромна част от тези хора няма как да се възползват от тази данъчна основа. Знаете, че границата, колеги, е 350 лева на член от семейството, за да може да получи семейството 35 лева. Ако обаче това четиричленно семейство случайно има 351 лева, то вече е ощетено. Само че, забележете, при 351 лева при четиричленно семейство говорим за 1400 лв. общ доход на това семейство. Той дори не може да покрие, а нашите изчисления са, че над 68% от българските семейства попадат в тези граници. Нещо по вече, Националният статистически институт ви е дал основата на средната работна заплата и тя е 788 лева. За какви 280 милиона говорим и за какви показатели? Просто ми е неудобно да ви правя тук чисто финансово на пух и прах. Затова ви призовавам, колеги, подкрепете, защото правите едно добро дело на най-съвестните и най-отговорните граждани в тази държава, които отглеждат бъдещето на България.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря, господин Байрактаров. Молбата ми е: без квалификации, без нападки срещу вносителите. С цялата си отговорност имате право да им правите забележки, да ги коригирате, но не да използвате този език, който не е характерен за Комисията по труда и социалната политика.
Заповядайте, колеги. Госпожа Петкова.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря, господин председател. Тъй като чух, че господин Байрактаров се съмнява в оценките на Министерството на финансите, аз в самите мотиви на вносителя не видях финансова оценка, а съгласно Закона за нормативните актове и чл. 73, ал. 2 от Правилника за устройството и дейността на Народното събрание, когато се внася нормативен акт, съответно в мотивите се посочват и очакваните финансови ефекти от законопроекта. Така че, аз не зная как са изчислени тези данни, които се посочиха. Обвинява се Министерството на финансите, че е направило неправилна оценка от тези 260 милиона лева, но са ползвани данни от Националния статистически институт и бих искала да отбележа, че това, което е посочено в законопроекта, това са съответно 2400 лева, които се приспадат от годишната основа. Тоест, при 12 месеца това трябва да има месечна основа, тоест месечен доход над 200 лева.
Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз благодаря. Други мнения, колеги? Не виждам. Тогава господин Байрактаров? Нямате желание. Тогава обявявам дискусията за прекратена. Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, с вносители народен представител Красимир Каракачанов и група народни представители. Който е съгласен да бъде подкрепен законопроектът за първо гласуване, моля да гласува.
Гласували: „за“ - 5 гласа, „против” няма, „въздържали се” 12.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Не се приема предложеният законопроект за изменение и допълнение на Законопроекта за данъците върху доходите на физическите лица.
Благодаря на колегите за участието. Благодаря на колегите от Министерството на финансите и Министерството на труда и социалната политика за участието в днешното заседание.
Закривам заседанието.
/Заседанието беше закрито в 16.02 часа./
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ТРУДА, СОЦИАЛНАТА И
ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА: Д-р Хасан Адемов