Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда, социалната и демографската политика
08/07/2015
    П Р О Т ОК О Л

    № 25

    от заседание на
    Комисията по труда, социалната и демографската политика

    8 юли 2015 година
    Дневен ред:

    1. Изготвяне на oбщ законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване съгласно чл. 78, ал. 2 от ПОДНС въз основа на приетите на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 502-01-39, внесен от Министерски съвет на 26.05.2015 г. и законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 554-01-40, внесен от Радан Миленов Кънев и група народни представители на 26.02.2015 г.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, № 502-01-35, внесен Министерски съвет на 05.05.2015 г. – обсъждане за второ гласуване – продължение.


    (Заседанието на комисията започна в 15.05 часа и се ръководи от Хасан Адемов – председател на Комисията по труда, социалната и демографската политика.)

    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден, колеги!
    Откривам редовното заседание на Комисията по труда, социалната и демографска политика.
    Дневният ред на заседанието е, както следва:


    1. Изготвяне на oбщ законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване съгласно чл. 78, ал. 2 от ПОДНС въз основа на приетите на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 502-01-39, внесен от Министерски съвет на 26.05.2015 г. и законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 554-01-40, внесен от Радан Миленов Кънев и група народни представители на 26.02.2015 г.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, № 502-01-35, внесен Министерски съвет на 05.05.2015 г. – обсъждане за второ гласуване – продължение.

    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 12; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
    Приема се с консенсус.

    Точка 1. Изготвяне на oбщ законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване съгласно чл. 78, ал. 2 от ПОДНС въз основа на приетите на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 502-01-39, внесен от Министерски съвет на 26.05.2015 г. и законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 554-01-40, внесен от Радан Миленов Кънев и група народни представители на 26.02.2015 г.

    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Законопроектът е раздаден на народните представители. Този общ законопроект ще го представим на председателя на Народното събрание, както е казано в чл. 78, ал. 2 от ПОДНС и след обявяването започва да тече срокът за предложения между първо и второ четене.
    Бележки?
    Заповядайте, господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин председател.
    Искам от сега да ви помоля след обявяване на общия законопроект, да се поиска по-удължен срок за внасяне на предложения за внасяне за второ гласуване, тъй като все пак това е един много сериозен законопроект, касаещ огромна група хора и мисля, че 7-дневният срок е абсолютно и крайно недостатъчен, за да може да се огледа внимателно общият законопроект и да се внесат съответните предложения.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Байрактаров.
    Всеки един народен представител може да направи това предложение след като бъде обявен общият законопроект в зала.
    Заповядайте, госпожо Нинова.
    КОРНЕЛИЯ НИНОВА: В тази връзка да информирам комисията, между първо и второ четене членовете на Комисията по Временна комисия за проучване на финансовото състояние на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях универсални и професионални пенсионни фондове и прилагането на регулаторната рамка единодушно излезе с мнение по няколко въпроса. Това бяха таксите за фондовете, темата за свързаните лица и т.н. Тогава не го внесохме, за да не губим и парламентарно и депутатско време и енергия да гледаме два законопроекта разделни. Освен това материята е обща и смятаме, че е логично в общия законопроект да върви общо и темата. Между първо и второ четене членовете на временната комисия ще внесем предложенията по частните пенсионни фондове.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Ако няма други коментари по тази точка, преминаваме към точка 2.

    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, № 502-01-35, внесен Министерски съвет на 05.05.2015 г. – обсъждане за второ гласуване – продължение.

    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Предстои да обсъдим § 4, по който няма предложения.
    Колеги, имате думата за изказвания. Няма изказвания.
    Вносителите? Нямате бележки.
    Подлагам на гласуване § 4 по вносител.
    Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 12; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Параграф 4 е приет.
    Параграф 5. По него няма предложения.
    Изказвания? Вносителите? Правният отдел?
    Подлагам на гласуване § 5 по вносител.
    Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 12; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Параграф 5 е приет.
    Параграф 6. Има предложение на господин Байрактаров, което е направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС.
    Заповядайте, господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин председател.
    1. На основание чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС правя следното предложение: § 6, чл. 6, ал. 2 след думите „предходната година“ се добавя следният текст: „и се изплаща до трето дете включително, както и ако след второ дете се родят близнаци или тризнаци.“
    Тази поправка се прави с цел да се насърчи тридетния модел. Нещо повече, и в момента съществува в закона т. нар. доходен тест, с който практически повече от 400 хиляди български деца, и те са деца на редовни данъкоплатци, родители, които всъщност пълнят хазната, от която се плащат тези социални помощи, да не получават такива помощи, а и се счита по презумпция, че след като можеш да родиш три деца е редно да можеш да им осигуриш и всички условия на нормален живот, каквито предвижда Законът за закрила на детето. Затова тридетният модел е възприет от всички. В предизборните програми е пропагандиран от всички политически сили и аз не виждам сега какъв е мотивът този тридетен модел да не бъде насърчен. Точно обратното – да се отхвърля и да се възприеме безразборно раждане на деца. Нещо повече, както виждаме в много от случаите от непълнолетни лица, които смея да подчертая за пореден път, че съгласно чл. 15, ал. 2 от АПК никой не може да налага наказание по-тежко от порицание на такива лица, както е заложено например в чл. 45 от Закона за закрила на детето. Сиреч, с предходните три параграфа, които бяха гласувани без да се мисли, се прие една мъртва законова практика, с която ни уверяваха експертите от Министерство на труда и социалната политика, че видите ли ние налагаме много сериозни санкции без въобще да приемат, че съществува чл. 15, ал.2 от АПК, която забранява налагането на санкция глоба на непълнолетни лица. Именно поради тази причина ние предлагаме в България да започне да се насърчава тридетния модел, българските деца да се отглеждат в нормални условия, да получават адекватно и нормално образование, а не да се насърчава безразборното плащане и то да се заплаща именно от коректните работодатели, чиито 400 хиляди деца не получават никакви помощи.
    Благодаря.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Байрактаров.
    Ще Ви помоля да не квалифицирате поведението на народните представители „гласуват без да мислят“. Това категорично не го приемам.
    Други изказвания по параграф 6?
    Министерство на труда и социалната политика, имате думата по този параграф.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Благодаря Ви, уважаеми господин председателю.
    Уважаеми госпожи и господа, ние по предишни текстове на господин Байрактаров мисля, че изложихме същите аргументи. Не смятаме, че отговаря на Конституцията. Помощта се дава за дете, така че едно дете, ако се е родило след трето поредно в семейството не може да бъде лишено от помощ. С новата уредба, която правим в закона, говорим за брой деца в семейството. В бюджетната процедура в края на годината парламентът е свободен да реши колко лева се получават за колко деца. Тук променяме философията да се плаща сума за дете, а въвеждаме категорията за семейство с еди колко си деца получава съответната сума. Така че мисля, че би било приемливо. Още повече противоречи на Конституцията.
    Благодаря.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин министър.
    Други изказвания? Не виждам.
    2. Подлагам предложението на народния представител Димитър Байрактаров, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС § 6 относно чл. 6 се правят следните допълнения: т. 1 в ал. 2 след думите „предходната година“ се добавя „и се изплаща до трето дете включително, както и ако след второ дете се родят близнаци или тризнаци.“
    Който е съгласен това предложение да бъде подкрепено, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 2; „Против“ – 4; „Въздържали се“ – 7.
    Предложението не се приема.
    Подлагам на гласуване § 6 по вносител.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 6 по вносител, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 9; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 2.
    Предложението е прието за § 6.
    По параграф 7 няма направени предложения.
    Вносителите? Бележки? Няма.
    Изказвания? Не виждам.
    Господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Правя следното предложение в т. 4 на ал. 7, която в момента гласи следното: „Помощта по ал. 1 се възстановява от лицето“. След думата „възстановява“, тъй като, пак повтарям, от непълнолетни лица вие не можете да вземете нищо, направих си труда да поискам официална справка от Националната агенция по приходите какви са задълженията, които тя не е събрала за последните пет години. Тези задължения възлизат на 546 милиона, като 43% или над 230 милиона, уважаеми колеги, са именно от лица, които не притежават никаква собственост, а голяма част от тях и непълнолетни.
    В тази връзка правя предложение след думата „възстановява“ да присъстват следните думи „или отработва чрез полагане на обществено-полезен труд“. В крайна сметка, след като получават помощи и са нарушили правилата за получаването на тези помощи, след като не може по никакъв начин да им бъдат събрани тези вече предварително изплатени помощи, поне да създадем условия да ги отработят чрез полагане на обществено-полезен труд. Какъв обществено-полезен труд, самата Дирекция „Социално подпомагане“ или община може да осигури без никакъв проблем – поддържане на зелени площи и много други такива възможности има.
    Благодаря.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Колеги, изказвания по това ново предложение, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Байрактаров след думата „възстановява“ да се прибавят думите „или отработва чрез полагане на обществено-полезен труд“.
    Който е съгласен това предложение да бъде подкрепено, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 2; „Против“ – 1; „Въздържали се“ – 11.
    Предложението не се приема.
    Параграф 7 по вносител.
    Подлагам на гласуване § 7 по вносител.
    Който е съгласен § 7 по вносител да бъде приет, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Предложението е прието.
    Параграф 8. Няма направени предложения.
    Колеги, имате думата за изказвания.
    Заповядайте, господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: На основание чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС в ал. 4 след думите „се възстановява“ предлагам да се добави „или отработва чрез полагане на обществено-полезен труд“.
    Както казах вече няма механизъм, чрез който тази предварително изплатена помощ, и аз бих помолил господин министърът и неговият екип да обяснят на народните представители по какъв механизъм те ще съберат тези средства? Както вече ви дадох официална справка, ако искате мога веднага да ви покажа и официалното писмо от НАП – 546 милиона са несъбраните средства, това са много пари, и ако ние създаваме условия да се трупат още такива несъбираеми вземания, а министерството не предлага механизъм, по който да събере тези вземания, особено когато става въпрос за непълнолетни лица, аз искам да знам след като вие, колеги, ще приемете предлаганото от министър Калфин предложение в § 8, той да обясни по какъв начин ще възстановява тези средства от лицата нарушители.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Байрактаров.
    Колеги, имате думата.
    Госпожа Нинова.
    КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Мисля, че тук хипотезата е различна, господин Байрактаров, защото става дума за осиновяване. Трудно непълнолетни ще осиновят дете, така че мисля, че това е неприемливо. Поне аз бих гласувала обратно.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте, господин Байрактаров, реплика.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Да, госпожо Нинова, съгласен съм с това, което казвате. Аз дадох пример, че и в предходния параграф, който гласуваха колегите народни представители, тази хипотеза за непълнолетни лица съществува. Да, Вие подкрепихте моето предложение, но тук независимо, че тези лица осиновители са пълнолетни, няма механизъм, по който да бъдат събрани тези средства. Министър Калфин и неговият екип не предлага такъв механизъм.
    Нещо повече, в Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта на господин Калфин му беше поставен такъв въпрос, мога да ви посоча и стенограмата, той изрично каза, че няма такъв механизъм, по който да бъдат събрани тези средства. Сиреч, ние създаваме един текст, с който да се дадат едни пари на лица, които впоследствие ще нарушат и след това ние не можем да си върнем като държава тези средства, дадени на нарушителите. Аз мисля, че това е недопустимо да съществува по този начин. Поне да им дадем възможност, както се казва, да си ги отработват тези средства, като не могат да ги възстановят. Това поне може да се направи и не виждам нищо лошо.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Господин министър, заповядайте.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Благодаря Ви, господин председател.
    Не взех отношение по предишния текст, надявах се и благодаря, че отхвърлихте предложението, по българското законодателство непълнолетни не могат да полагат обществено-полезен труд, това щеше да е прецедент, ако беше прието. Така, че се радвам, че беше отхвърлено.
    Тук става въпрос действително за осиновители. Осиновителят преди да стане осиновител, включително се дава възможност да се направи преценка на неговото материално състояние. Така че от осиновители, които са пълнолетни, които са в добро материално състояние, ако се откажат от децата до две години, държавата има начин да си събере средствата обратно.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин министър.
    Други изказвания? Не виждам.
    Подлагам предложението на господин Байрактаров, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС в ал. 4 на § 8 след думата „възстановява“ да се прибавят думите „или отработва чрез полагане на обществено-полезен труд“.
    Който е съгласен да бъде подкрепено това предложение, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 2; „Против“ – 4; „Въздържали се“ – 8.
    Не се приема това предложение.
    Подлагам на гласуване § 8 по вносител.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 8, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 10; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
    Параграф 8 по вносител е приет.
    Параграф 9. Има предложение, което е направено от мен. Аз заявявам тук, че оттеглям предложението си в т. 1 в ал. 11, т. 3 да отпадне. Но поддържам предложението по т. 2, ал. 12 да отпадне. Става въпрос за случаите по ал. 11 „месечната помощ може да бъде отпусната отново не по-рано от една година от датата на прекратяването“. Това е хипотеза, в която се прекратява месечната помощ и възстановяването става след една година.
    Изказвания?
    Заповядайте, господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин председател.
    Моят въпрос е свързан с това първо да обясня на господин министъра, че съгласно указа за борбата с дребно хулиганство, което се прилага най-вече върху непълнолетни лица, едно от указанията е именно полагане на обществено-полезен труд. Така че не опитвайте да заблуждавате, не Ви отива, някои сме чели повечко и бих Ви препоръчал да се запознаете с този указ.
    Държа да ми разясните в ал. 11 на § 9, т. 3 по кой критерий Вие решихте преди малко, че помощта се дава за деца, а пък сега в тази точка 3 вече не се дава за деца. Ще ви прочета какво сте написали в тази алинея: „Когато детето, за което се получава помощ, стане родител, на неговите родители не се изплаща помощ“. Това дете продължава да бъде дете, продължава да бъде дете на собствените си родители. И сега аз Ви питам, в кой случай Вие сте искрен, в кой случай Вие казвате истината при положение, че помощта се дава не на родителите, а се дава на детето? Това дете, ако си спомняте още в първите три параграфа се опитах да внесем яснота по тези въпроси и ви казах, че го правя, за да ви е по-лесно и на Вас и на хората, които ще прилагат след това закона. Сега на мен ми е интересно тук има ли елемент на дискриминация, както твърдите непрекъснато или няма. Да ми разясните, аз не чета много, не ги разбирам нещата, но дано пък сега успеете да ми ги разясните, защото влизате в една колизия, която е от рамките на една наука – футурология – наука за бъдещето, която обаче няма как да я обясните.
    Благодаря.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Колеги, други изказвания? Не виждам.
    Господин Байрактаров, Вие имате ли предложение по този параграф?
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Аз искам да чуя обяснение от министъра.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Аз не мога да накарам министърът да обяснява.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Няма проблем, господин председател.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте, господин министър.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Господин Байрактаров, ако прочетете по-внимателно предложението, ще видите, че средствата не се отнемат, а се дават на същото това дете, ако завърши средното си образование.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Колеги, други изказвания? Други предложения?
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Имам предложение.
    Параграф 9 - в чл. 7, ал. 4, която се изменя така „размерът на помощта по ал. 1 се определя ежегодно със Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година, като общ размер на помощта за семейството и се изплаща до трето дете, включително, както и ако след второто дете се родят близнаци или тризнаци“.
    Мотивите за насърчаване на тридетния модел ги обясних малко по-рано.
    С едно отклонение, господин министър, Вие поставяте хипотези в закона, затова казах, че влизате в сферата на футурологията или да предвиждате бъдещето – ако нещо се случи. Само че то може да не се случи и Вие в този случай проявявате, както твърдяхте, елемент на дискриминация. Помощта, както Вие твърдите, е за детето, а не за неговите родители. И вие не ми отговорихте. И между другото, това е мое право, като народен представител да търся отговор от вносителя, в случая министъра защо се проявява елемент на дискриминация, когато ние предлагаме такива предложения, а когато вие ги предлагате изведнъж дискриминацията се изпарява. Ето това е същинският въпрос и Вие не ми отговаряте.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Байрактаров.
    Други изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението, което съм направил писмено ал. 12 да отпадне и предложението в ал. 13, което е свързано с предната точка.
    Който е съгласен да бъде подкрепено отпадането на ал. 12, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 4; „Против“ – 3; „Въздържали се“ – 5.
    Не се приема това предложение.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Байрактаров. В ал. 4 думите „в зависимост от броя на децата, за които се получава“ се заменя с „и се изплаща до трето дете включително, както и ако след второ дете се родят близнаци или тризнаци.“
    Който е съгласен това предложение да бъде подкрепено, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 2; „Против“ – 3; „Въздържали се“ – 9.
    Предложението не се приема.
    Подлагам на гласуване § 9 по вносител. Който е съгласен този параграф да бъде приет, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 11; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 2.
    Параграф 9 е приет.
    Параграф 10. Тук има предложение.
    Други предложения?
    Заповядайте, господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Правя следното предложение в чл. 8, ал. 4 на § 10 да се измени по следният начин: Ал. 4: „Помощта по ал. 1 и ал. 2 се изплаща до трето дете включително, както и ако след второто дете се родят близнаци или тризнаци“. Към мотивите си ще допълня, че ние от „Патриотичния фронт“ категорично се противопоставяме на законната възможност, която се регламентира в закона за бизнес с деца. Когато ти не можеш да отгледаш детето си всъщност сме свидетели от журналистически разследвани, медийни излъчвания по телевизията, в които много често такива родители продават децата си, тъй като това за тях е форма на бизнес. Най-често това са от определени маргинални групи. С текстовете, които бяха приети преди малко, се узаконява именно тази форма, която е античовешка - да продаваш деца. Нещо повече, хвърля се изключително лош имидж върху Република България и ние не можем да подкрепим такова нещо. Освен всичко, аз дори малко съм учуден от поведението на колегите от БСП, тъй като те предлагат и семейното подоходно данъчно облагане, което предвижда именно да бъдат стимулирани редовните данъкоплатци, а с този закон са ощетени именно тези хора, които пълнят с труда си бюджета и с техните пари се изплащат помощи на останалите маргинални групи.
    Благодаря.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Байрактаров.
    Ще си позволя да Ви направя една реплика, като Ви дам информация. Според националната статистика деца, родени в семейства с повече от три деца, тоест от 4 до 12 са 54 хиляди от всичките 1 200 000 деца. Само 54 хиляди са родени в семейства с деца, повече от три, в семейства до 12 деца. Това е официална информация на статистиката. Съпоставете тези 54 хиляди, които са на прицела сега с онези, които са останалите, за които говорите и Вие.
    Заповядайте. Дуплика.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Аз много се радвам за тази информация, уважаеми господин председател, само че когато информацията се дава избирателно и непълно тя става некоректна информация, защото от тези 54 хиляди е редно да кажем колко от тези деца получават семейни помощи на база т. нар. доходен тест или 350 лева на член от семейството, за да видим всъщност, че тези, които имат възможност, защото аз също имам три деца, но не получавам никаква помощ. Познавам много хора, даже много народни представители, например колегата Слави Бинев от „Патриотичния фронт“ има пет деца, но той също не получава такива помощи. Ето там е разликата. Така че статистиката предвижда информацията да се дава в пълен формат, размер и така, както трябва да се подава, а не избирателно, защото тогава тя се превръща в средство за манипулация. Това ви го казвам като медиен човек.
    Благодаря.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Други изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Хасан Адемов.
    Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 1; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 13.
    Не се приема предложението.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Димитър Байрактаров, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от нашия правилник.
    Който е съгласен това предложение да бъде подкрепено, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 1; „Против“ – 3; „Въздържали се“ – 10.
    Предложението не се приема.
    Подлагам на гласуване § 10 по вносител.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 10 по вносител, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 12; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 2.
    Предложението по вносител на § 10 е прието.
    Преминаваме към § 11. Има направено предложение от народния представители Хасан Адемов. Става въпрос за осиновителката. Коментирали сме го вече.
    Други предложения?
    Заповядайте, господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: В § 11, ал. 1, т. 4 правя следното предложение. Ще прочета сегашният текст: „Майката (осиновителка) не е осигурена и не получава обезщетение за бременност“. Задавам си въпроса какъв осиновител можеш да бъдеш, ако ти не си осигурен?! Практически ти доказваш, че нямаш доходи и си в невъзможност да отглеждаш дете. Моето предложение е думата „неосигурена“ да се замени с думата „е осигурена“, което предполага, че този човек има съответните доходи да бъде осиновител.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Предлагате да отпадне частицата „не“.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Точно така.
    В ал. 3, чл. 8в в § 11 се създава ново изречение със следното съдържание: „Помощта се изплаща до трето дете включително, както и ако след второто дете се родят близнаци или тризнаци“. Мотивите вече ги изложих в предходните членове.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Байрактаров.
    Колеги, заповядайте.
    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Точно това е смисълът на самата промяна, която се прави в Закона за семейните помощи за деца с цел ограничаване възможността за злоупотреба с тази еднократна помощ за отглеждане на дете от майки студентки и категорично против не трябва да бъде думата „осигурена“. Напротив, те трябва да бъдат „неосигурени“.
    Благодаря.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Реплика на господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Как ограничавате злоупотребата, като насърчаваме едно лице, което не е осигурявано да бъде осиновител? Защото тук се предвижда и за осиновяване. Чета ви какво пише: „Майката (осиновителка) студентка има право на еднократна помощ за отглеждане на дете, независимо от доходите на семейството при условие….“.
    Първо, искам да ви разясня, че една студентка е осигурена по смисъла на закона, особено ако е редовно обучение. Ако вие стимулирате неосигурени лица да бъдат и осиновители, някак си не звучите сериозно.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Дуплика, госпожо Ангелова.
    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Дупликата ми е свързана със следното, че майката или осиновителката, ако е осигурена, тя ще си получава обезщетение от НОИ. Тук говорим не за здравно осигуряване, а за социално осигуряване, господи Байрактаров.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Други изказвания, колеги. Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Хасан Адемов.
    Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 1; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 13.
    Предложението не се приема.
    Предложение на господин Байрактаров, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС в ал. 1, т. 4 частицата „не“ да отпадне.
    Който е съгласен, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 2; „Против“ – 9; „Въздържали се“ – 2.
    Предложението не се приема.
    Подлагам на гласуване следващото предложение на господин Байрактаров, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС
    Който е съгласен това предложение да бъде подкрепено, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 2; „Против“ – 4; „Въздържали се“ – 9.
    Предложението не се приема.
    Подлагам на гласуване предложението на вносителя за § 11.
    Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 12; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 2.
    Предложението за § 11 по вносител е прието.
    Господин Байрактаров, имате предложение за нов параграф.
    Заповядайте.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря.
    Създава се нов параграф с промени в чл. 8, ал. 1, в която се създава ново изречение със следното съдържание: „Помощта се изплаща до трето дете включително, както и ако след второто дете се родят близнаци или тризнаци“. Мотивите бяха изложени вече.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Байрактаров.
    Колеги, изказвания?
    Заповядайте, господин министър.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Да поясня, че става въпрос за деца с увреждания в този текст.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин министър.
    Други изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Байрактаров за създаване на нов § 11а. Създава се нов § 10. В чл. 8д, ал. 1 се създава ново изречение със следното съдържание: „Помощта се изплаща до трето дете включително, както и ако след второто дете се родят близнаци или тризнаци“.
    Който е съгласен това предложение да бъде подкрепено, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 1; „Против“ – 10; „Въздържали се“ – 3.
    Предложението не е прието.
    Параграф 12 по вносител. Няма направени предложения.
    Заповядайте, колеги, за изказвания. Вносителите? Не виждам. Отдел „Правен“? Няма.
    Подлагам на гласуване § 12 по вносител.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 12 по вносител, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Параграф 12 по вносител е приет.
    Параграф 13. Няма направени писмени предложения.
    Вносителите? Отдел „Правен“? Изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване § 13 по вносител.
    Който е съгласен да бъде приет § 13, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Параграф 13 по вносител е приет.
    По параграф 14 няма направени предложения.
    Изказвания? Вносителите? Отдел „Правен“? Не виждам.
    Подлагам на гласуване § 14 по вносител.
    Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
    Параграф 14 по вносител е приет.
    Параграф 15. Няма направени писмени предложения. Изказвания? Не виждам. Вносителите? Отдел „Правен“? Не виждам бележки.
    Подлагам на гласуване § 15 по вносител.
    Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Параграф 15 по вносител е приет.
    По § 16 има направено писмено предложение от народния представител Хасан Адемов. Става въпрос за осиновителката.
    Изказвания? Не виждам. Вносителите? Отдел „Правен“? Предложения, бележки? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложение на народния представител Хасан Адемов думата „осиновителка“ се заличава.
    Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 4; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 10.
    Предложението не се приема.
    Предложение по вносител за § 16.
    Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Предложението е прието.
    Параграф 17. Няма направени писмени предложения.
    Изказвания? Не виждам. Вносителите? Отдел „Правен“? Няма бележки.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 17 по вносител, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
    Параграф 17 е приет.
    По параграф 18 няма направени писмени предложения.
    Изказвания? Предложения? Не виждам.
    Който е съгласен § 18 по вносител да бъде подкрепен, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 12; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Параграф 18 по вносител е приет.
    Параграф 19. Няма направени писмени предложения.
    Изказвания?
    Заповядайте, господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин председател.
    Правя следното предложение за допълнение на ал. 1 в чл. 15, чийто текст в момента изглежда така: „Министърът на труда и социалната политика упражнява цялостен контрол по спазването на този закон“. Правя предложение да се допълни изречението „и носи административна и наказателна отговорност при неосъществяването на такъв“. Не можем само да си вменяваме задължения и в същото време да не се носи никаква отговорност при неизпълнение на тези задължения, защото аз бих попитал къде, в кой закон е предвидено, ако министърът не си изпълни тези задължения по упражняване на контрол, а което говорихме в предходните параграфи, каква отговорност ще носи този министър, за това, че не е изпълнил своите задължения по упражняване и осъществяване на този контрол? Каква отговорност? Никаква.
    Нормално е да бъде допълнен текстът, че той носи такава отговорност, защото в крайна сметка българското общество се нагледа от неизпълнения на задължения на институциите и именно поради тази причина има такова огромно недоверие към държавните институции от страна на българския народ.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Байрактаров.
    Под формата на реплика един въпрос. Понеже предлагате да носи административно-наказателна отговорност при неизпълнение на задълженията, какъв състав от Наказателния кодекс трябва да бъде това предложение, което правите? Наказателната отговорност е по НПК, а не по Закона за семейни помощи за деца.
    Заповядайте.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Уважаеми господин председател, в този закон се предвижда осъществяване на контрол и ние допълваме, че за този контрол трябва да носи отговорност съответният министър, независимо кой е той, административно-наказателна отговорност. Съставът, както по НПК, така и по Наказателния кодекс, се определя и по Административно-процесуалния кодекс, както и по Закона за административните нарушения и наказания се определя от българския съд, а не от Димитър Байрактаров, нито от Хасан Адемов. Не мога да иззема функциите на съда, който ще постанови, както и функциите на прокуратурата, ако има евентуално извършено престъпление от общ характер, дали тя ще повдигне на съответния министър обвинение по чл. 282 или по чл. 283 и т.н. Това не е от компетенциите на Димитър Байрактаров. От компетенциите на Димитър Байрактаров е да предвиди такъв вид отговорност за неосъществяване на този контрол, защото когато не е предвидено такова нещо в закона, това означава, че вие просто не можете да му търсите отговорност на този министър и практиката го е доказала. Затова казах, че българското общество изпитва такова огромно недоверие към институциите, защото в общи линии сме свидетели години наред, че се правят и се вършат всякакъв вид безобразия, а накрая наказани и подведени под отговорност липсват. Защо липсват? Защото липсват такива текстове в закона.
    Благодаря.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря, господин Байрактаров.
    Колеги, други изказвания? Мнения? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Байрактаров, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС след думата закон да се добави „и носи административна и наказателна отговорност при неосъществен такъв“.
    Който е съгласен това предложение да бъде подкрепено, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 1; „Против“ – 9; „Въздържали се“ – 4.
    Не се приема това предложение.
    Подлагам на гласуване § 19 по вносител.
    Който е съгласен § 19 да бъде подкрепен, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Параграф 19 по вносител е приет.
    Параграф 20. Имате думата за изказване, колеги. Няма направени писмени предложения. Вносителите? Отдел „Правен“? Няма бележки.
    Ако нямате изказвания, подлагам на гласуване § 20 по вносител.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 20 по вносител, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Параграф 20 по вносител е приет.
    Параграф 21. Няма направени писмени предложения.
    Бележки? Отдел „Правен“? Няма. Изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване § 21 по вносител.
    Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Параграф 21 по вносител е приет.
    Предлагам да се гласува наименованието „Преходни и заключителни разпоредби“.
    Който подкрепя това заглавие, моля да гласува.
    Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
    Прието е наименованието Преходни и заключителни разпоредби.
    Параграф 22. Вносителите имат бележки.
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Благодаря, господин председателю.
    Понеже 1 юли и датата на влизане в сила на разпоредбите, 1 юли мина, предлагам да намерим друго решение.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Да дадем възможност на Отдел „Правен“.
    Заповядайте, госпожо Капитанова.
    БОРЯНА КАПИТАНОВА: Благодаря Ви.
    Този текст се нуждае от редакция заради срока, както и ще се наложи преномериране на параграфите, тъй като систематичното му място е последен параграф.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Предложения, колеги, относно срока?
    ИВАЙЛО КАЛФИН: Предлагам след обнародването му.
    БОРЯНА КАПИТАНОВА: Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“ с изключение на чл. 2, ал. 2, т. 1, § 6, т. 2 относно чл. 6, ал. 2, чл. 6в и чл. 7, ал. 4, 5, 6, 8, 14 и 15, които влизат в сила от 1 януари 2016 година.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Това е текстът, който предлага Отдел „Правен“, който Министерство на труда и социалната политика подкрепя.
    Колеги, изказвания? Бележки?
    Заповядайте, господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Предлагам законът без изключение по този параграф да влезе в сила от 1 януари 2016 година, тъй като така или иначе ще бъде приет, но по средата на годината, посред лято да влиза един такъв закон в сила и то в определени членове, най-малкото звучи несериозно.
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, реплики към изказването на господин Байрактаров? Не виждам.
    Заповядайте, госпожо Нинова.
    КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин Адемов, правя предложение, вместо „от 1 юли 2015 година“ законът да влезе в сила от обнародването му в „Държавен вестник“
    ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Има и предложение на господин Байрактаров целият закон да влезе в сила от 1 януари 2016 година.
    Подлагам на гласуване предложението на госпожа Нинова „Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“ с изключение на чл. 2, ал. 2, т. 3, § 6, т. 2, § 8 и чл. 7, ал. 4, 5, 6, 8, 14 и 15, които влизат в сила от 1 януари 2016 г.“.
    Който е съгласен това предложение да бъде подкрепено, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Това предложение е прието.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Байрактаров.
    Който е съгласен с предложението на господин Байрактаров законът да влезе в сила от 1 януари 2016 г., моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 1; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 13.
    Не се приема предложението.
    Подлагам на гласуване предложението на комисията за § 22 с приетото предложение на госпожа Нинова и § 22 да стане последен параграф.
    Който е съгласен да бъде подкрепено, като предложение на комисията, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 13; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
    Параграф 22 е приет, като предложение на комисията.
    Параграф 23. Няма предложения.
    Вносителите, Отдел „Правен“? Няма бележки. Изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване § 23 по вносител.
    Който е съгласен с това предложение, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 12; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Параграф 23 по вносител е приет.
    Параграф 24. Няма направени писмени предложения.
    Изказвания? Не виждам. Вносителите и Отдел „Правен“? Няма.
    Който е съгласен § 24 по вносител да бъде приет, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 12; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Параграф 24 по вносител е приет.
    Параграф 25. Няма направени писмени предложения.
    Изказвания? Вносителите? Отдел „Правен“? Няма бележки.
    Подлагам на гласуване § 25 по вносител.
    Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува!
    Гласували: „За“ – 12; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 1.
    Параграф 25 е приет.
    С това ЗИД на Закона за семейни помощи за деца на второ четене е приет.
    Благодаря ви, колеги, за участието в комисията!
    Закривам заседанието.

    (Заседанието завърши в 16.06 часа.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ТРУДА, СОЦИАЛНАТА И
    ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА:


    Д-р Хасан Адемов
    Форма за търсене
    Ключова дума