Комисия по труда, социалната и демографската политика
П Р О Т ОК О Л
№ 35
от заседание на
Комисията по труда, социалната и демографската политика
16 декември 2015 година
Дневен ред:
1. Национална здравна стратегия 2020, № 502-03-20, внесена от Министерски съвет на 13.11.2015 г.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 554-01-180, внесен от Георги Стоянов Кадиев на 19.11.2015 г.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 502-01-65, внесен от Министерски съвет на 05.08.2015 г. – обсъждане за второ гласуване, продължение.
4. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на комисията към заместник министър-председателя по демографската и социална политика и министър на труда и социалната политика на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
(Заседанието на комисията започна в 14.20 часа и се ръководи от Хасан Адемов – председател на Комисията по труда, социалната и демографската политика.)
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Имаме необходимия кворум.
Колеги, за днешното заседание предлагаме следния дневен ред.
1. Национална здравна стратегия 2020, № 502-03-20, внесена от Министерски съвет на 13.11.2015 г.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 554-01-180, внесен от Георги Стоянов Кадиев на 19.11.2015 г.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 502-01-65, внесен от Министерски съвет на 05.08.2015 г. – обсъждане за второ гласуване, продължение.
4. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на комисията към заместник министър-председателя по демографската и социална политика и министър на труда и социалната политика на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Колеги, преди да предложа на гласуване този дневен ред, предлагам да отпаднат точки 1 и 4. Аргументите ми са, че точка 1 вече се гледа в зала, а точка 4 – министър Калфин се обади снощи, че днес има ангажименти във връзка с годишнината от членството на България в Организацията на обединените нации в Министерство на външните работи и няма как да отложи този ангажимент.
Съжаляваме, че се получи това разминаване, но това са фактите и аз трябва да ви ги кажа.
Затова подлагам на гласуване дневния ред на днешното заседание с две точки:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 554-01-180, внесен от Георги Стоянов Кадиев на 19.11.2015 г.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 502-01-65, внесен от Министерски съвет на 05.08.2015 г. – обсъждане за второ гласуване, продължение.
Който е съгласен да бъде подкрепен този дневен ред, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 14; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
Консенсус.
Пред ситуация сме, в която не можем да стартираме с точка 1, защото вносителят го няма.
Преминаваме към следващата точка от дневния ред.
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 502-01-65, внесен от Министерски съвет на 05.08.2015 г. – обсъждане за второ гласуване, продължение.
Параграф 4.
Във връзка със становището на комисията от предното заседание решението беше да организираме работна група с представители на Министерство на правосъдието и на Министерство на труда и социалната политика. Стигна се до общи текстове, които са предложени на вашето внимание, които са консенсусни и които, ако бъдат припознати от комисията, ще бъдат подкрепени като част от Закона за социално подпомагане.
Предлагам да гласуваме § 4 по отделните членове 16а, 16б, 16в и 16г, всеки член поотделно и накрая общо § 4, който, ако бъде подкрепен от комисията ще стане част от доклада.
Съгласни ли сте с този подход, колеги? Не виждам несъгласни.
По член 16а има предложение от народния представител Гроздан Караджов, то е пред вас. Има предложение на Димитър Делчев и група народни представители. Има предложение, което е на работната група на представители на Министерство на труда и социалната политика и на Министерство на правосъдието.
Изказвания по чл. 16а. Имате думата.
По предложенията на господин Караджов и на господин Делчев, коментари, изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Гроздан Караджов.
Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува!
Гласували: „За“ – няма; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 14.
Това предложение не се приема.
Предложение на народните представители Димитър Делчев и група народни представители.
Който е съгласен това предложение да бъде подкрепено, моля да гласува!
Гласували: „За“ – няма; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 14.
Предложението не е прието.
Предложението, което е плод на усилията на двете министерства, ще ви помоля да го представите на вниманието на комисията.
Госпожа Кременлиева.
ЕЛЕНА КРЕМЕНЛИЕВА: Благодаря Ви.
По чл. 16а най-общо предложението е свързано с въвеждане на принципа за зачитане, и при двете форми на запрещение – при ограничено и пълно запрещение, на желанието и волята на лицето, поставено под запрещение да не се изисква съгласие на попечителя или настойника, а единствено неговото становище и противоречие между настойника, попечителя и съответно запретеното лице се взима предвид желанието на лицето.
Вследствие на работната група миналата седмица предлагаме и още нещо – да бъде изрично регламентирано, че прекратяване на ползването на социални услуги от лица, поставени под запрещение следва по реда на предоставянето на тези услуги, тоест – отново само въз основа на желанието на лицето със становище на настойника или попечителя.
Другата промяна, която предлагаме в чл. 16а е свързана с отпадането на последната алинея, която предвижда определяне на водещ социален работник за работа по случаи, когато дадено лице се нуждае от социални услуги. Имаше сериозни критики от страна на неправителствения сектор по отношение на този текст и ние се съгласихме с техните аргументи текстът да отпадне.
Това са най-общо промените в чл. 16а.
Благодаря.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Колеги, някой припознава ли това предложение?
Госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря.
Уважаеми господин председател, уважаеми господин заместник-министър, колеги, гости.
Миналата седмица на работната група всички тези предложения, които са съвместни, нови, изработени между двете министерства – Министерство на труда и социалната политика и Министерство на правосъдието подробно ги разгледахме, дискутирахме ги, приехме ги, затова ние ги припознаваме и смятам да станат предложения на комисията.
Благодаря.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Заповядайте, господин Байрактаров.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин председател.
Искам да направя една корекция, че така наречената работна група първо – няма статут да приема каквото и да е било. Второ, доколкото аз си спомням се оказа, че някакво мнозинство предварително било приело нещо. Трето, останаха много спорни моменти по тези текстове между двете министерства, които така или иначе не бяха разрешени като такива. Текстът, който ни се предлага носи своите сериозни рискове. Нещо повече – аз продължавам да твърдя, както и на работната група за тези, които не са присъствали, че този закон не бива да бъде приет преди да бъде внесен законопроекта от Министерство на правосъдието, който е важният закон с важните текстове, което означава, че ако бъде приет законът, внесен от Министерство на правосъдието всички тези текстове, колеги, които сега ще ги приемем трябва да бъдат отменени. Тоест, на нас сега ни се предлага да приемем текстове, които в някакъв период от време, който не мога да кажа какъв е след това трябва да отменим, което е най-малкото несъстоятелно.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Реплики към изказването на господин Байрактаров? Не виждам.
Колеги, зачитам предложението в чл. 16а:
Точка първа, ал. 3 се изменя така:
„(3) При условията на ал. 1 социалните услуги за пълнолетни лица, поставени под запрещение, се предоставят съобразно желанието на лицето и становището на неговия/нейния попечител/настойник, като в случай на противоречие водещо е желанието на лицето, нуждаещо се от социална услуга.
Точка втора, ал. 4 отпада.
Точка трета, ал. 5 става ал. 4 и в нея думите „по реда на чл. 16б“ се заменят с „по реда на чл. 16б, чл. 16в и чл. 16г“.
Точка четвърта, ал. 6 отпада.
Който е съгласен това предложение да бъде прието като предложение на комисията, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 11; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – 4.
Текстът е приет.
Заповядайте, господин Лазаров.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Благодаря Ви, д-р Адемов.
Във връзка с ал. 4 и това, което спомена госпожа Кременлиева, в ал. 4 предлагаме да придобие вида „ползването на социални услуги от пълнолетни лица, поставени под запрещение се прекратява по реда на ал. 3“. Това е новият текст, който излезе в резултат на обсъждането от работната група.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Трябваше да го кажете преди гласуването.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Казахме го.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Помня, че го казахте, но сега ще ме накарате да ви кажа нещо друго. Трябваше да ни ги дадете писмено предварително тези предложение, не сега тук да ми ги казвате устно.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Така е, д-р Адемов. Поемам отговорността за това. Изпратили сме ги. Аз поемам отговорността.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Процедура.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин председател.
Абсолютно сте прав за това, което казвате. Само че току-що ние извършихме нарушение на правилника за организация на дейността, тъй като текстът, който подложихте на гласуване не беше предложен от народен представител на основание чл. 80, ал. 4, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, както е редно и ние гласувахме текст, който всъщност не е предложен от народен представител.
Второ, имайки предвид, че ние нямаме предоставен в писмен вариант такъв текст, като членове на комисията, с който да се запознаем, аз правя за пореден път предложение разглеждането на този закон да бъде отложено. Така или иначе излизаме във ваканция, през това време може да бъде внесен законопроекта от Министерство на правосъдието и няма да изпаднем в тази нелепа ситуация да приемаме закони и текстове, които трябва да бъдат отменени. Мисля, че това е по-правилното. Така или иначе и на колегите от Министерство на правосъдието им е ясно, че този закон не може да бъде разглеждан по-рано от края на януари месец.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви.
Обратно процедурно предложение.
Заповядайте, госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми господин заместник-министър, колеги, гости.
Припознаваме тези предложения ние от парламентарната група на ГЕРБ, всички колеги, и да бъдат записани като предложения по чл. 80, ал. 4, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Това не е обратно предложение. Направих предложение да се отложи.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Ще гласуваме Вашето предложение тези текстове да не се разглеждат.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Първо трябва да гласуваме моето предложение.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Обратното ни предложение е, че ние, народните представители от парламентарната група на ГЕРБ припознаваме тези предложения, които са излезли от работната група между двете министерства, като наши и да бъдат вкарани по чл. 80, ал. 4, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Ще изчета чл. 16а с новия текст.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Първо процедурното предложение на господин Байрактаров и след това.
Подлагам на гласуване процедурното предложение за отлагане на гледането на текстовете от § 4 на Закона за социално подпомагане.
Който е съгласен да бъде отложено разглеждането, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 1; „Против“ – 11; „Въздържали се“ – 3.
Предложението не се приема.
Подлагам на прегласуване предложението по § 16а и давам думата на госпожа Ангелова да направи корекция в т. 2.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, господин председател.
Ще изчета предложението по чл. 16а, което е припознато от парламентарната група на ГЕРБ.
Член 16а, точка първа, ал. 3 се изменя така: „При условията на ал. 1 социалните услуги за пълнолетни лица, поставени под запрещение се предоставят съобразно желанието на лицето и становището на неговия/нейния попечител/настойник, като в случай на противоречие водещо е желанието на лицето, нуждаещо се от социална услуга“.
Точка втора, ал. 4 се изменя така: „Ползването на социални услуги от пълнолетни лица, поставени под запрещение се прекратява по реда на ал. 3“.
Точка трета, ал. 5 думите „по реда на чл. 16б“ се заменят с „по реда на чл. 16б, 16в и 16г“.
Точка четвърта, ал. 6 отпада.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Процедура.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Господин председател, предполагам, че освен госпожа Ангелова никой от тук присъстващите членове на комисията не разполага с този текст, който се подава в последния момент и е коренно различен дори от това, което обсъждахме в работната група, което е недопустимо да се случва. Това е грубо нарушение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Освен всичко, тук възникват нови предложения, които са извън обхвата на законопроекта, които от гледна точка на Правилника за организация и дейността на Народното събрание не подлежат на разглеждане в комисия, когато са извън обхвата на законопроекта.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Байрактаров.
Госпожо Ангелова, имате думата за изказване.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Моето предложение и на колегите народни представители от парламентарната група на ГЕРБ е по чл. 80, ал. 4, т. 2 от Правилника за организация и дейността на Народното събрание, така че тези предложения се правят по време на самото заседание, те не са вкарани между първо и второ четене и няма как да бъдат предоставени. Всички предложения по чл. 80, ал. 4, т. 2 на момента се дават като предложения.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Реплики?
Заповядайте.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Уважаеми господин председател, аз Ви моля да извадите законопроекта, който е внесен и разгледан на първо четене и да ми покажете къде в законопроекта има чл. 16а. Това влиза като нещо съвсем различно от законопроекта, който сме разглеждали, което е в нарушение на Правилника за организация и дейността на Народното събрание. Да не говорим, че следва чл. 16б, чл. 16в и т.н.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Байрактаров. Това е Ваше тълкуване, това са членове в рамките на § 4. Решението на комисията е да ги гледаме поотделно и накрая на гласуваме § 4.
Подлагам на гласуване предложението на Светлана Ангелова и група народни представители, което беше направено по реда на чл. 80 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, което беше прочетено преди малко.
Който е съгласен да бъде подкрепен текста, която прочете преди малко госпожа Ангелова, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 11; „Против“ – 1; „Въздържали се“ – 3.
Текстът е приет.
Преминаваме към следващия член от § 4, чл. 16б.
Има предложение на народния представител Гроздан Караджов чл. 16б да отпадне.
Има предложение на работната група. Някой припознава ли го това предложение?
Заповядайте, госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Да, аз го припознавам заедно с моите колеги от парламентарната група на ГЕРБ.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Прочитам предложението на чл. 16б.
Член 16б:
Точка първа, ал. 2 се изменя така:
„(2) Искането за настаняване по ал. 1 пред районния съд по настоящия адрес на лицето се прави от дирекция „Социално подпомагане“ въз основа на писмено декларирано желание от лицето и становище на настойника“.
Точка втора, ал. 3 думите „Независимо по чие искане е стартирало производството съдът задължително изисква от дирекция „Социално подпомагане“ се заменят с „Към искането по ал. 2 се прилагат“.
Точка трета, в ал. 4, след думата „лицето“ се добавя „въз основа на писмено декларирано желание от лицето и становище на настойника“.
Изказвания? Вносителите? Други предложения?
Подлагам на гласуване предложението на Гроздан Караджов за отпадане на чл. 16б.
Който е съгласен с предложението на господин Караджов, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 1; „Против“ – 11; „Въздържали се“ – 3.
Предложението не се приема.
Предложение на Светлана Ангелова и група народни представители.
Който е съгласен да бъде подкрепено това предложение, направено по чл. 80, ал. 4, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 11; „Против“ – 1; „Въздържали се“ – 3.
Текстът е приет.
Преминаваме към чл. 16в от § 4.
Има предложение на Гроздан Караджов този член да отпадне.
Има предложение, което е направено от работната група. Ще го подложа на гласуване, ако бъде предложено от народни представители в хода на дискусията. В чл. 16в, точка първа, ал. 3 се изменя така:
„(3) Съдът разглежда незабавно искането в открито заседание с участието на дирекция „Социално подпомагане“, лицето и неговия/нейния настойник“.
Точка втора, в ал. 6 думите „настаняване на лицето в социална услуга в общността от резидентен тип“ се заменят с „полагане на грижи за лицето в домашна среда или за настаняването му в социална услуга в общността от резидентен тип“.
Точка трета, в ал. 7 след думата „който“ се добавя „при настаняване в специализирана институция“.
Някой припознава ли това предложение?
Заповядайте, госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, господин председател.
Аз и колегите от парламентарната група на ГЕРБ припознаваме това предложение. То също излезе като консенсусно от работната група, която се проведе миналата седмица. В ал. 3 се претестират участниците в производството с оглед промяната на гласувания преди малко чл. 16б, ал. 2. В ал. 6 се разширяват случаите, в които съдът може да не уважи искане за настаняване в специализирана институция. В ал. 7 се конкретизира, че съдът следва да се съобрази с максималния срок за настаняване от три години само в случаите на настаняване в специализирана институция. Този срок е предвиден във вече приетия чл. 16, ал. 3.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Изказвания?
Заповядайте, господин Байрактаров.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Господин председател, остро възразявам да се спекулира с общо мнение на т.нар. работна група. Първо, на която голяма част от тук присъстващите колеги не присъстваха. Второ, там не е имало никакво решение, не се е взимало. Още по-малко пък било то и консенсусно, както се изрази колежката. Така че колежката има пълно право да си внася от нейно име, от името на парламентарната й група, да припознава, но нека да не злоупотребява с работна група, която няма никакъв официален характер и не е взимала никакво решение, най-малкото дори протокол не се е водил на тази работна група.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Уважаеми господин Байрактаров.
Никой не е казал, че работната група е постигнала съгласие по предложени текстове, ако беше така – нямаше да ги гласуваме.
Второ. Госпожа Светлана Ангелова прави предложение по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Трето. Комисията е в правото си да приеме или да отхвърли тези предложения. Така че не виждам абсолютно никакви такива работни групи. Знаете, че има в много комисии, в Бюджетната комисия по всеки един проект има работни групи, не е задължително комисията да приеме това, което предлага работната група, имате право на изказвания.
Заповядайте, ако искате да кажете нещо друго.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Дуплика.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте за дуплика.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Абсолютно съм съгласен с това, което казвате, господин председател. Не съм съгласен със спекулирането от страна на госпожа Ангелова. Мога да ви повторя думите й, че текстът е приет при пълен консенсус от страна на работната група. Има протокол, има стенограма, може да го видите. Реагирам, защото след това има външни хора, които не знаят какво се е случвало, четат тези стенограми и остават с впечатление, че някаква работна група от незнам си какви уж, може да бъде тълкувано, че са били експерти, неексперти, не знам си какви, а тя, както казахте е абсолютно неформална, без никакви ангажименти, просто изслушахме представители на двете министерства, които така и не достигнаха до консенсус по въпроса.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Господин Байрактаров, не искам да тълкувам това, което казахте.
Давам думата на госпожа Ангелова.
Мога да Ви кажа, че двама заместник-министри, директори на дирекции, народни представители не са „някаква” група.
Заповядайте, госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Уважаеми господин председател, заместник-министър, колеги, гости.
Казах, че текстовете са консенсусни от работната група между двете министерства, не казах, че всички народни представители са се обединили по тези текстове, защото не присъстваха всички народни представители от всички парламентарни групи, макар че бяха поканени. Но тези текстове, които ние разгледахме на работната група бяха консенсусни между двете министерства – Министерство на труда и социалната политика и Министерство на правосъдието. Имаше двама заместник-министри, които го потвърдиха това нещо. Така че те са консенсусни от страна на двете министерства.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо Ангелова.
Колеги, други изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Гроздан Караджов за отпадане на чл. 16в.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували: „За“ – 1; „Против“ – 6; „Въздържали се“ – 8.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Светлана Ангелова и група народни представители.
Който е съгласен това предложение да бъде подкрепено, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 11; „Против“ – 1; „Въздържали се“ – 2.
Текстът на чл. 16 от § 4 е приет.
Член 16г. Има предложение на народния представител Гроздан Караджов за отпадане на този текст и предложение, което е на работната група.
Госпожо Ангелова, Вие ли ще го припознаете?
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Да, аз ще припозная това предложение за промени в чл. 16г.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Има и предложение от народните представители Димитър Делчев и група народни представители. То е за нов чл. 16д.
Предложението за чл. 16г на Светлана Ангелова и група народни представители е по чл. 80, ал. 4, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Член 16г се изменя така:
Алинея 1: “Настаняването на лице, поставено под пълно запрещение в специализирана институция и социална услуга в общността от резидентен тип се прекратява по реда на чл. 16б и чл. 16в от районния съд по искане на дирекция „Социално подпомагане“ въз основа на писмено декларирано желание от лицето и становище на настойника“.
Алинея 2: „До произнасянето на съда прекратяване на настаняването се извършва временно със заповед на директора на дирекция „Социално подпомагане“ въз основа на писмено декларирано желание от лицето и становище на настойника“.
Алинея 3: „При изтичане на определения срок по чл. 16в, ал. 7 и при смърт на лицето не се прилагат ал. 1 и ал. 2“.
Алинея 4: „Настаняване от специализирана институция в социална услуга в общността от резидентен тип преди изтичане на определения срок по чл. 16в, ал. 7 се извършва по реда на чл. 16б и чл. 16в“.
Алинея 5: „Удължаване на срока на настаняването в специализирана институция се извършва по реда на чл. 16б и чл. 16в, ако са налице основанията по чл. 16, ал. 4“.
Алинея 6: „Удължаване на срока на настаняването в социална услуга в общността от резидентен тип се извършва по реда на чл. 16б и чл. 16в“.
Алинея 7: „Решението на районния съд може да се обжалва пред окръжния съд. Обжалването не спира изпълнението. Решението на окръжния съд е окончателно и не подлежи на касационно обжалване“.
Алинея 8: „Решението за прекратяване на настаняването се изпълнява по административен ред“.
Изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Гроздан Караджов за отпадане на чл. 16г.
Който е съгласен този член да отпадне, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 1; „Против“ – 11; „Въздържали се“ – 2.
Предложението не се приема.
Предложение на народния представител Светлана Ангелова и група народни представители, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Който е съгласен това предложение да бъде подкрепено, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 11; „Против“ – 1; „Въздържали се“ – 2.
Предложението се приема.
Подлагам на гласуване предложение от народните представители Димитър Делчев и група народни представители за създаване на нов чл. 16д със следния текст:
Член 16д: „Настаняването по собствена воля на лице, поставено под ограничено запрещение в специализирана институция или социална услуга в общността от резидентен тип се прекратява и без съгласие на попечителя му. Попечителят и дирекция „Социално подпомагане“ по настоящия адрес на настаненото лице се уведомяват за прекратяването“.
Вносителите по това предложение?
Заповядайте.
ЕЛЕНЕ КРЕМЕНЛИЕВА: Благодаря.
Не подкрепяме предложението, но то е частично инкорпорирано в чл. 16а, ал. 4, което приехте преди малко, тъй като се посочва, че прекратяването става въз основа на желанието на лицето.
Благодаря.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, изказвания по това предложение? Няма.
Подлагам на гласуване предложение на народните представители Димитър Делчев и група народни представители.
Който е съгласен този текст да бъде подкрепен, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 1; „Против“ – 3; „Въздържали се“ – 10.
Предложението не се приема.
Преди да подложа на гласуване, понеже господин Караджов закъсня, искам да му дам думата да каже няколко думи за неговите предложения, които комисията отхвърли. Комисията вече ги гласува, но можете да си кажете аргументите, господин Караджов. Както държите, господин Караджов, правя го от уважение.
ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Ваше право е. Естествено щом са минали и вече са гласувани няма смисъл.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Караджов.
Ще имате възможност в зала да аргументирате Вашите предложения.
Позволете ми да подложа на гласуване § 4 с приетите от комисията предложения на народните представители текстове на чл. 16а, 16б, 16в и 16г на § 4.
Който е съгласен § 4 да бъде приет, моля да гласува!
Гласували: „За“ – 11; „Против“ – 1; „Въздържали се“ – 2.
Приема се § 4.
С това Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане с вносител Министерския съвет е приет.
Благодаря ви, колеги!
***
Колеги, преди да преминем към следващата точка, която е точка без предложение, без дневен ред, първо от името на ръководството на Комисията искам благодаря на всички народни представители за активното участие през тази година в рамките на тази комисия. В рамките на дневния ред на Народното събрание успяхме да приемем достатъчно на брой законопроекти.
На следващото заседание – първото през следващата година, ще имаме възможност да направим отчет за това, което сме приели и което не сме успели да приемем в тази комисия.
Искам още веднъж сърдечно да благодаря на всички – и на вносители, и на неправителствени организации, разбира се и на народните представители, на сътрудниците и съветниците към комисията за това, което успяхме да свършим през тази година. Дано то да е било в интерес на българските граждани!
Заповядайте, господин Байрактаров.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Господин председател, и аз искам да Ви благодаря за компетентното водене и председателстване на комисията. Да Ви пожелая крепко здраве, весели празници и да знаете, че както се казва – няма нищо лично в нашите спорове, всичко е на професионална основа.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодарете на всички.
Господин Лазаров има думата.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Господин председател, дами и господа народни представители, представители на неправителствените организации, гости!
Също от името на Министерството на труда и социалната политика и лично от мое име бих искал да благодаря за конструктивния диалог, който водим в рамките на комисията. Искам да пожелая на всички много здраве, щастие и късмет през настъпващите празници. За всички, които празнуват тези празници – много хубави моменти! А за тези, които не празнуват тези празници – хубави моменти със семейство, близки и хора, които обичат! И през 2016 година заедно да направим тази промяна, която искаме в законодателството.
Благодаря ви.
ПРЕДС. Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Лазаров.
Пожелавам на всички весели празници! Да съберете енергия за следващата година.
(Заседанието завърши в 15.10 часа.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ТРУДА, СОЦИАЛНАТА И
ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА:
д-р Хасан Адемов