Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда, социалната и демографската политика
11/10/2016
    П Р О Т О К О Л

    № 25


    от извънредно заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика при следния
    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    Допълнително разглеждане на разпоредби от Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 602-01-47, внесен от Министерския съвет на 1 август 2016 г.
    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по труда, социалната и демографската политика, и гости се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 16,00 ч. и ръководено от заместник-председателя на Комисията госпожа Светлана Ангелова.

    * * *

    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Добър ден, да започнем!
    Имаме кворум – дванадесет човека, откривам днешното извънредно заседание.
    Дневният ред на извънредното заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика е точка единствена:
    ДОПЪЛНИТЕЛНО РАЗГЛЕЖДАНЕ НА РАЗПОРЕДБИ ОТ ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА, № 602-01-47, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 1.08.2016 Г.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред на днешното извънредно заседание, моля да гласува.
    За – 12.
    Колеги, имате пред Вас Допълнителния доклад към основния доклад по Законопроекта.
    В § 3 – предложение от народните представители Светлана Ангелова, Галя Захариева, Димитър Гечев, Венка Стоянова и Клавдия Ганчева. Оттегляме това предложение.
    Тук са всички вносители. Аз съм тук – оттеглям предложението, Галя Захариева го оттегля, Димитър Гечев е тук – оттегля го, Венка Стоянова го оттегля и тя, Клавдия Ганчева е тук и тя си оттегля предложението по § 3 за изменение в чл. 16а.
    Следващото предложение е на Галя Захариева, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2.
    Заповядайте, госпожо Захариева.
    ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Тъй като оттегляме предходния текст, по същия член оттеглям това предложение и правя предложение то да не бъде включено въобще в Допълнителния доклад… (Реплики.)
    РЕПЛИКА: Тъй като не се приема и не се отразява. Ако се оттегли или не се приеме, направеното предложение по чл. 80 не се отразява в Доклада, само когато е положителна санкцията, тогава се отразява в Доклада.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Да.
    След това по Допълнителния доклад има предложение от народния представител Светлана Ангелова, Галя Захариева… (Реплики.)
    Значи по § 3 трябва да го дам, да. (Реплики.)
    Добре, значи ще го гласуваме.
    Параграф 3 остава по вносител. Ще го изчета пак: „§ 3. В чл. 16а, ал. 2 думата „схема“ се заменя със „схеми“.“ (Народният представител Димитър Байрактаров влиза в залата.)
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Добър ден!
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Добър ден! Заповядайте, господин Байрактаров. Значи още двама.
    За тези двама колеги, които пристигат сега. Пред Вас има Допълнителен доклад. По § 3 предложението на народните представители Светлана Ангелова, Галя Захариева, Димитър Гечев, Венка Стоянова и Клавдия Ганчева – тук са всички, оттеглят това предложение. Госпожа Галя Захариева си оттегли и направеното по реда на чл. 80, ал. 4, точка…
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Предполагам, че Вие сте председател…
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Да.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Води ли се стенограма на заседанието?
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Да.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Кой е стенографът? (Реплики.) Все пак сме водеща Комисия.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Да, да.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Тоест § 3 – предложенията за така наречените „лобистки текстове“ по чл. 60 и така нататък, отпадат. Добре. (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: В Доклада предстои да гласуваме § 3 по вносител.
    Който е съгласен с § 3 по вносител, моля да гласува.
    За – 14, против и въздържали се няма.
    Параграф 3 се приема по вносител, остава текстът по вносител.
    Следващото предложение е на народните представители Светлана Ангелова, Галя Захариева…
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Момент само.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Отиваме към Допълнителния доклад.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Момент.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Да.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Така и така правим Комисия по Закона, искам да Ви обърна внимание, колеги…
    Нали мога да взема думата?
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Заповядайте, господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: …на предложения от вносителя § 5. В § 5, колеги, се предлага да отпадне приетата през 2015 г. нова ал. 10, от чл. 20 в Закона за насърчаване на заетостта.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Ама…
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Момент, това си е редовна Комисия по Закона за насърчаване на заетостта.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Не е така, това е по…
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Сега, точно така е…
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Това е по Допълнителния доклад, който имаме. Всички имаме Допълнителния доклад…
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Хайде да не се прекъсваме!
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Добре, заповядайте, кажете си…
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Така че имам пълното право като член на тази Комисия да изложа на колегите неща, които те не са забелязали и не са им много ясни, без да искам да обидя някого.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Добре, слушаме Ви, господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Алинея 10, колеги, от чл. 20, е усилията на българския парламент да се повиши събираемостта на осигурителни вноски и данъци. Освен всичко, ако сте забравили, ние дори криминализирахме.
    За да Ви бъде ясно ще Ви я прочета какво гласи: „Лицата, които са полагали труд по чл. 114 от Кодекса на труда уведомяват дирекция „Бюро по труда“ и декларират размера на полученото възнаграждение до 5-то число на месеца, следващ месеца, през който е положен трудът.“
    Технологията в момента е следната. Работодателят купува предварително така наречените „ваучери“, за които плаща в аванс минималния размер на осигурителни вноски и данъци, само че той може да се договори с работника да му заплаща по-високо възнаграждение от това, което е заложено във ваучера. Тоест, премахвайки възможността работникът да декларира тези реално получени доходи, ние практически, или някой практически вкарва този лобистки текст, за да не може да се осъществи оттам нататък никакъв контрол върху каква реална сума би следвало да бъде осигуряван съответният работник, нает по чл. 114а.
    Това практически означава обезличаване и лишаване от възможността на документация за насрещна проверка, поради което по реда на чл. 80, аз като член на тази Комисия, предлагам в § 5, ал. 10 да не се отменя, а да остане и да продължи да съществува в Закона за насърчаване на заетостта.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Свършихте ли, господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Да.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря Ви.
    Искам да Ви кажа, че Комисията и Допълнителният доклад, който разглеждаме, ще бъде отразен и само във връзка с оттеглените предложения по § 3.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Така, ако искате аз да Ви кажа…
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Това, което казахте…
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Ако това мое предложение не бъде поставено на гласуване…
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Добре, може ли само да Ви кажа. Аз не Ви прекъсвах.
    Искам да кажа, че в момента ние прегласуваме само тези текстове. Не прегласуваме целия Закон, затова има Допълнителен доклад. Всички имате Допълнителния доклад по текстовете, които работите. Това предложение, което Вие в момента правите, можете да го направите в зала само. (Шум и реплики.)
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Не, ще го направя тук. (Шум и реплики.)
    Госпожо Дянкова, не се обаждайте, за да не започна да се обаждам аз.
    Това, което в момента се прави, за да бъде законна тази Комисия – или се разглежда целият Законопроект, не може да се прави Комисия за приет вече Доклад, входиран в Народното събрание с входящ номер, или се прави преглед на целия Закон и който член има и желае да направи такива предложения, има пълното право да ги направи поради простата причина най-малко, че аз съм бил служебно ангажиран предходната сряда, когато сте ги приели тези неща, които сега трябва да ги отмените. И съм съгласен, че трябва да ги оттеглите, но Вие също можехте да ги оттеглите в залата, ако трябва да Ви припомня.
    Тоест не се опитвайте освен всичко да променяте Правилника. Имате право, гласувате моето предложение и ако колегите го отхвърлят, ще го защитаваме в зала, ако не го отхвърлят, ще си влезе в Доклада по реда на чл. 80 – направено предложение от член на Комисията.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Няма как да бъде отразено в този Допълнителен доклад.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Има. (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Ние не прегласуваме целия Законопроект.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Това е, пак повтарям…
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Параграф 5 вече е гласуван.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Да Ви вадя ли, да Ви чета ли какво е обявлението за тази извънредна Комисия? Да Ви прочета ли какво е обявлението за тази Комисия.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Да, Допълнителен доклад – ето: Допълнително разглеждане на разпоредби от Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: На разпоредби.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: На разпоредби…
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Така. Някъде да е казано, че само тези разпоредби трябва да разглеждаме? Тоест това означава, че всички разпоредби в този Закон, които са обект на съответния Законопроект, имаме право да ги разглеждаме и да коментираме, да предлагаме и така нататък.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Добре. Значи Вие правите предложение за прегласуване и на § 5. Това означава, нали? Това означава?
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Да.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Вашето предложение е на § 5, нали?
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Да. На § 5, т. 3…
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Правите предложение за прегласуване на § 5?
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Само т. 3 от него, само т. 3! По т. 1 и т. 2 – по тях нямаме забележки, а по т. 3, с която се цели отменянето на ал. 10.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Госпожо Захариева, заповядайте.
    ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Госпожо Председател, аз доколкото разбрах, господин Байрактаров прави предложение по чл. 80 да гласуваме – ал. 10 ли беше, че нямам тук…?
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Да, да остане. (Шум и реплики.)
    ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: По § 5, т. 3, ал. 10 се отменя. Той направи предложение по чл. 80 да гласуваме само тази част…
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Да, точно така. (Реплики.)
    ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: …с предложение да отпадне…
    РЕПЛИКА: Да остане.
    ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Да. Да отпадне предложението на вносител, а да остане текстът по стария...
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Точно така.
    ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Ако мога да кажа няколко думи.
    Донякъде съм съгласна с това, което казахте при мотивиране на предложението си, но според мен този текст – не знам точно каква е идеята на вносителя, но аз не се притесних от него, когато го коментирахме предния път като сме го гледали, защото смятам, че това се прави с целта да се избегне допълнително натоварване и допълнителна административна тежест вътре в Агенцията по бюрата по труда. Защото, ако те се върнат тези хора, които са наети по чл. 114а и всеки един от тях ходи да си носи уведомление и да декларира какъв доход е получил за един месец, реално това само натоварва и безработните лица с още един допълнителен ангажимент и самите бюра по труда. Бюрото по труда, събирайки тази информация, нямат отношение към изплатените средства и към средствата, които трябва да се съберат.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Как ще нямат отношение?
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Нямат.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Имат. (Реплики.)
    ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Само да се изкажа, пък после ще направите реплика.
    Аз смятам, че те нямат отношение към това дали правилно са начислени съответните средства, за които са договорени, дали са им начислени всички осигуровки на базата на този договор. Това е ангажимент на друга институция.
    Според мен отпадането на този текст ще спести едно ходене на всички безработни, които работят по чл. 114а, и ще отнемат един за мен безсмислен ангажимент на бюрата по труда да събират тези документи. Така мисля, така го разбирам и затова съм го подкрепила. Благодаря.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Реплика.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Заповядайте, господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Не е така, уважаема госпожо Захариева. Ще Ви обясня защо. Защото специално за тези лица, които са в бюрата по труда, освен всичко много от тях получават и обезщетения за безработица, има съответни преференции, които направихме и през Кодекса за социално осигуряване при приемането на чл. 114 от Кодекса на труда, има съответни преференции, които бяха направени и през Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на заетостта, както и една малка, но съществена подробност, на която Вие не обръщате внимание, тъй като днес съм обикалял и НАП, единствената институция в този случай, колеги, се оказва, макар че аз съм съгласен с Вас, че ще има едно натоварване на бюрата по труда, дотолкова, доколкото те просто ще трябва да приемат тази декларация и след това тази декларация ще трябва да я изпратят до съответните поделения на НАП. Това е натоварването, тоест нищо повече.
    Тъй като в противен случай тези хора, получавайки доход и този доход надхвърля определени нива, което е напълно възможно. Те ще започнат да получават незаконосъобразно и съответни помощи например по Закона за семейни помощи за деца, по същия този Закон за насърчаване на заетостта. Но най-важното, това е премахване на всякакъв вид документ, дава възможност за насрещна проверка – дали се укриват осигурителни вноски и данъци за доходи, което всъщност беше и смисълът на чл. 114. Смисълът на чл. 114 беше да се преборим, доколкото можем, със сивата икономика в сектор „Растениевъдство“ и ако ние премахнем тази възможност, която всички дружно сме гласували и сме подкрепили на 15 ноември 2015 г., това означава да няма никаква възможност вече за осъществяване на контрол, тоест да поставиш определена група работодатели в сектор „Растениевъдство“ в привилегировано положение – каквото те декларират, това да бъде, което няма как да се случи, тъй като влиза в нарушение на Закона за здравно осигуряване, на първо място, това е чл. 40, ал. 1, т. 5, на която по-късно ще Ви обърна внимание, и да не ги изреждам още няколко нарушения на Закона и поставяне в неравнопоставено положение. Така че ал. 10 си беше много хубава. Няма нито едно оплакване, Ви обръщам внимание, за подаваните декларации по ал. 10. Нито едно оплакване!
    Искам само да допълня и завършвам. Ние тази ал. 10 на първо четене изобщо не сме я коментирали. Единственият човек, който я е коментирал, съм бил аз. И няма даден никакъв отговор по този коментар, може да прочетете стенограмата на Комисията.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Приключихте ли, господин Байрактаров.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Да.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: За дуплика – госпожа Захариева, заповядайте.
    ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Аз смятам, че основното, което направихме с чл. 114а беше идеята на това да облекчим от една страна работодателите, да им осигурим възможност да си наемат трайно безработни лица… (Реплика от народния представител Димитър Байрактаров.)
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Моля Ви се, когато Вие говорите, никой не Ви прекъсва.
    Извинявайте, госпожо Захариева.
    ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Няма нищо.
    Тоест ние направихме този режим в облекчение и в двете посоки – към работодателя и към безработните, и с най-важната цел – да осветлим едни доходи, които така или иначе по всякакъв друг ред са се получавали през годините.
    Аз смятам, че сключвайки договора, декларирайки този договор, появявайки се в НАП от страна на работодателя, той вече е достатъчно деклариран и осветлен и показан какви са доходите и какви осигуровки се получават. Не смятам, че бюрата по труда са институцията, която трябва да следи дали са платени всички осигуровки, дали този човек е взел тези средства. Мисля, че това е малко извън този обхват и затова направих това изказване. Не че колегите са длъжни да се съобразят с моето мнение, но мисля, че ако те са декларирали пред бюрото по труда тези декларации на бюрата по труда, аз може и да бъркам, може би някои от колегите да са по-запознати от мен, но не знам да има практика тези декларации да се пращат в НАП и тогава да се изплащат, ако имат да получават обезщетения.
    Ние с промяната в чл. 114а дадохме възможност на тези хора, дори и да са на обезщетения, размерът от допълнителни средства, които ще получат чрез договорите си по чл. 114а, да не им пречат на обезщетенията, за да могат да бъдат стимулирани да работят. Така че това не е обвързано с допълнителните плащания според мен. Така мисля.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Не е точно така, само…
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, госпожо Захариева.
    Ако обичате, във връзка с това искам да кажа, че по отношение на еднодневните трудови договори по чл. 114а изрично в Кодекса на труда, пише, че лицата, които са работили по чл. 114а, техните доходи не се вземат предвид за получаване на всякакви социални помощи – на всякакви социални помощи, и нямат отношение и по това да си получават обезщетенията от бюрата по труда.
    Така че този текст за мен е безсмислен и съвсем правилно е предложението на вносителите да бъде отменен, тъй като еднодневните трудови договори се декларират в НАП. Нали това е текстът, който е в Кодекса на труда.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Не, не се декларират.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Декларират се. (Реплика от народния представител Димитър Байрактаров.)
    А къде се декларират?
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Това се опитвам да Ви обясня.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: В бюрата по труда?!
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Ще взема реплика и ще Ви обясня.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Еднодневните трудови договори не се декларират в бюрата по труда. Бюрата по труда нямат отношение към договорите. Те имат отношение само във връзка с лицата, които са безработни по отношение на регистрацията, а всички обезщетения за безработица се изплащат от НОИ. Те не се изплащат от бюрата по труда. Едно време се изплащаха от бюрата по труда, сега се изплащат от НОИ.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Реплика.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Заповядайте.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Уважаема госпожо Ангелова, искам веднага да Ви репликирам, че това, което казахте, изобщо не е вярно поради една проста причина, че при приемането на промените в Кодекса на труда миналата година – това беше юли месец, ако не ме лъже паметта ми, изрично, за да не се обременяват работодателите, тъй като просто няма как да се случи, ние премахнахме задължението, както е при всички останали трудови договори, в тридневен срок те да обявяват тези договори пред НАП. (Реплика от народния представител Светлана Ангелова.)
    Обяснявам, за да Ви е ясно, защото явно сте забравили. Тоест тези трудови договори не се обявяват в НАП, не се декларират в НАП. Институцията…
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: А къде?
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Момент, нали Вие не искахте да бъдете прекъсвана. Обяснявам, за да Ви е ясно.
    Ваучерите за тези еднодневни договори се издават от дирекция „Инспекция по труда“. Да припомня сега и тук, за да стане още по-ясно на колегите това, за което говоря, а надявам се и на Вас – седем лева е практически надникът, който трябва да изплаща този работодател. Питам Ви колеги: има ли нормален човек, който ще отиде и ще работи цял ден на полето – на пек, на слънце, на дъжд, на комари, на мухи и на каквото и да е за седем лева? Вие вярвате ли, че това е възможно да се случи? Естествено, че няма как да се случи.
    Тоест, когато работодателят закупи – той може да закупи цял пакет от сто такива договори – цял пакет, може да ги видите договорите как изглеждат на сайта на Инспекция по труда. Той за тези договори плаща авансово върху минималната работна заплата. Плаща авансово както данък, така и осигуровки. Идеята беше – и затова миналата година всички я подкрепихме тази промяна, да може да се получи засичане между авансово платените вноски и реално платените доходи, които се плащат с разписка. Съгласно същото това законодателство и промени, които ние направихме, тази разписка обаче за реално платени суми е в два екземпляра – единият екземпляр стои само в работодателя, другият екземпляр за платена реална сума е в работника. И затова ние заложихме работника, тъй като по-голямата част от тях са именно хора, които са през бюрата по труда. Това го проверихме и се оказа, че абсолютно е точно така, да подават тези декларации пред бюрата по труда, защото подопечната организация е „Инспекция по труда“, да не обяснявам вече целия път.
    Ако там изпълнителната власт не си е създала механизъм, с който да осъществява контрол върху реалните доходи и реално дължимите осигурителни вноски и данъци, това не е наш проблем. Но е наш проблем да не допускаме този прецедент – да не може да се осъществи оттук нататък въобще никакъв контрол с мотива, видите ли, че работниците щели да бъдат задължени. Ами работникът като отиде да си вземе обезщетението, как пък не се затруднява?!
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: И аз една кратка дуплика, че дирекциите и бюрата по труда нямат отношение към работещите, нямат отношение към възнагражденията.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: В момента имат, алинеята е действаща.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Те единствено се занимават с безработните лица.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Алинеята е действаща и в този момент. Една година и повече е действаща.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Бюрата по труда се занимават единствено с безработните лица.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Алинея 10 е действаща от юли месец миналата година до този момент включително.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Именно затова се отменя тази алинея, защото е безсмислена.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Не е безсмислена. Кажете ми едно становище… (Реплики.)
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Добре, това беше дупликата ми.
    Преминаваме към гласуване.
    ДИМИТЪР ТАНЕВ: Може ли и аз да кажа нещо по темата.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Да, заповядайте.
    ДИМИТЪР ТАНЕВ: Господин Байрактаров постави принципния въпрос, защото, тоест тези седем лева плаща, защото това е осигурителната вноска върху реалния и минималния доход, тоест 20 лева на ден. Двадесет лева на ден. И въпросът е, когато работникът получи повече от 20 лева, тоест 22, 26, 28 лева или колкото там решим, коя е институцията, която може да контролира и как държавата да осигури контрол върху този допълнителен доход, който е над формуляра, който той е платил.
    Вероятно това не е работа на Бюрото по труда и то трябва да го препрати към НАП, където трябва да се регистрира това и съответно да се вземат осигурителни вноски и така нататък. Така че аз бих предложил, ако наистина имаме проблеми с администрацията, говоря с бюрата по труда, да предвидим друг ред, който да е, но наистина все пак да има такава възможност тези доходи, тоест договори да бъде оповестени.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Това предложение може да бъде направено в Кодекса на труда, в някой друг закон, но мястото му не е в Закона за насърчаване на заетостта, защото това не е функция на бюрата по труда и затова този член се отменя.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Вие явно пак не сте чули. Реплика.
    Само да прочета текста, защото без да искате ни вкарахте в неправилната посока. Работникът уведомява бюрото по труда, а декларира размера. Той го декларира, но никъде не е казано, че го декларира пред Бюрото по труда. По закон той го декларира пред НАП. Така че, ако ние премахнем тази алинея… Всъщност ние даже тук абсолютно по никакъв начин не затормозяваме Бюрото по труда. Работникът има задължението само да уведоми дирекция „Бюро по труда“ и декларира размера. Никъде не е казано – в бюрото по труда.
    РЕПЛИКА: То се разбира, че там трябва да го декларира. (Силен шум и реплики.)
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Добре, ще го допълним тогава. Ще оставим и ще го допълним – „и декларира пред НАП“.
    Всичките декларации за доходи се правят пред НАП. Ако трябва, ще го допълним само, че ги декларира пред НАП и си влезе вече… (Реплики.) Но, ако ние отменим ал. 10, нямаме възможност…
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Господин Байрактаров, няма как да вкарваме този текст в Закона за насърчаване на заетостта.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Има как, има.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Това не е функция на бюрата по труда.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Ама когато го вкараха, защо тогава не казахте, че няма как, преди година и половина?
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Ако искате да засилите контрола, ако искате от няколко места самите институции да имат информация за размера, който получават по чл. 114а, измислете текст и го вкарайте в Кодекса на труда или в някой друг закон.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Измислил съм го, оставяме ал. 10.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Проявете законодателна инициатива.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Да, проявявам. (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Това не е функция на Бюрото по труда.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Вие не ме слушате, проявяваме. Ако остава ал. 10, ще допълня само, че я декларират пред НАП. (Силен шум и реплики.)
    За да направим редакция, трябва да остане ал. 10. Това се опитвам да направя. Първо, да остане ал. 10, за да може вече, оставайки я, ние да й направим тази допълнителна редакция. (Силен шум и реплики.)
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Господин Байрактаров, дирекцията „Бюро по труда“ не е тази институция, която се занимава с контрол по отношение на…
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Вие явно пак не искате да ме чуете, госпожо Ангелова. За да направим редакция, първо, трябва ал. 10 да остане, да се отхвърли предложението на вносителя за отпадане на ал. 10 и след като гласуваме ал. 10 да остане, ще се направи едно кратко допълнение в сега действащия текст, че тези декларации се подават в НАП, където по принцип по закон се подават.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Не може в Закона за насърчаване на заетостта да пишете, че декларациите се подават в НАП.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: А, не може?! Как пък решихте Вие, че не може? А как в Закона за здравното осигуряване, чл. 40 се…
    ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Може ли процедура?
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Госпожо Захариева, заповядайте.
    ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Правя процедура по прекратяване на дебатите. Моля да пристъпим към гласуване.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Който е съгласен с направената процедура от госпожа Захариева, моля да гласува.
    Който е „за“?
    За – 12, против – 1, въздържали се – няма.
    Приема се процедурата на госпожа Захариева.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Байрактаров за отпадане в § 5, чл. 20, т. 3 – ал. 10 се отменя, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Който е съгласен с така направеното предложение на господин Байрактаров за отпадане на т. 3 от § 5, моля да гласува.
    Който е „за“.
    За – 3, против – 3, въздържали се – 6.
    Предложението не се приема.
    Преминаваме към Допълнителния доклад, това беше по основния.
    Предложение на Светлана Ангелова, Галя Захариева, Димитър Гечев, Венка Стоянова и Клавдия Ганчева за създаване на нов параграф:
    „В чл. 60 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова т. 4
    „4. представителните на национално равнище организации на работниците и служителите и на работодателите“;
    2. Досегашните т. 4 и 5 стават съответно т. 5 и 6.“
    Оттеглям направеното предложение.
    Госпожо Захариева?
    ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Да, оттеглям го.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Димитър Гечев – оттегля, Венка Стоянова – оттегля, Клавдия Ганчева – оттегля направеното предложение за създаването на нов параграф.
    Следващото предложение е на Светлана Ангелова, Галя Захариева, Димитър Гечев, Венка Стоянова и Клавдия Ганчева за създаване на нов параграф, за създаването на нов чл. 60б.
    Оттеглям направеното предложение.
    Госпожо Захариева?
    ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Оттеглям.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Господин Гечев – оттегляте, Венка Стоянова – оттегля, Клавдия Ганчева – оттегля. Добре, това е, няма друго по Допълнителния доклад.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Има по Допълнителните разпоредби.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Основният доклад вече е входиран.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Основният доклад е това – ето това, което държа в ръка. Пак повтарям, че днешната Комисия не може да разглежда Допълнителен доклад, който касае входиран основен доклад. Но, тъй като сме направили глупостите, сега ще трябва да изкоментираме още едно предложение в Допълнителните разпоредби на внесения Законопроект.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Слушаме.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Колеги, в основния доклад на Допълнителните разпоредби – това е § 15, в т. 1 е дефинирано понятието „безработен“. Това понятие обаче „безработен“, дефинирано по този начин, уврежда права на десетки хиляди други безработни и то съвестни хора, които съгласно чл. 40, ал. 1, т. 5 от Закона за здравното осигуряване, декларират пред НАП с Декларация-образец № 7, че те ще бъдат самоосигуряващи се лица, тоест лица, осигуряващи се за собствена сметка. Тези лица обаче по същия този смисъл са безработни.
    Направихме проверка през последния месец и се оказа, че на тези лица никой не им предоставя никаква информация. Нещо повече, оказа се, че бюрата по труда дори на регистрираните безработни такива по реда на чл. 18 и така нататък от Закона за насърчаване на заетостта не предоставят тази информация. Тази информация, най-простичко казано като обяви бюрото по труда едно свободно работно място и Вие като човек активно търсещ работа е нормално да поискате кой е работодателят, който е обявил това работно място, за да се явите и да кандидатствате, ако считате, че отговаряте на тези изисквания. Обаче като не Ви кажат кой е работодателят, мястото си стои само на сайта на съответното бюро по труда като свободно работно място и не се заема, докато евентуално не се появи някой близък човек на съответния служител на съответното Бюро по труда.
    Поради тази причина аз Ви представям едно допълнение на предложения текст, като допълнението гласи следното: „Лицата, които се осигуряват за собствена сметка по чл. 40, ал. 1, т. 5 от Закона за здравното осигуряване, се ползват с всички права на безработни“. Между другото, тук отварям една скоба, че сега се връщам от Комитет в Любляна. Бях много изненадан, че в Словения това нещо отдавна са го въвели. Еврокомисарият, който присъстваше на този Комитет, каза, че в голяма част от страните – членки на Европейския съюз това нещо е внесено и го има като текстове и съм взаимствал от тях този текст, защото се нарушават изконни права на съвестни граждани, които освен всичко внасят своите осигуровки.
    И ние правихме промени, помни д-р Ковачка, в Закона за здравното осигуряване, които дадоха резултат. Само че идва момент, в който тези промени започват вече да не дават резултат поради простата причина, че тези лица са изключени от този списък.
    Освен всичко тези лица – НАП са се погрижили, колеги, могат да се ползват с електронно подаване на този образец, притежавайки код (ПИК) те могат електронно да подадат тази декларация и да ползват вече тези права. За да ползват тези права обаче, ние трябва да допълним тук дефиницията за безработен, която, пак казвам, повтарям Ви я бавничко, за да Ви стане ясно.
    След основния текст, който не променяме до момента, а само го допълваме:
    „Лицата, които се осигуряват за собствена сметка по чл. 40, ал. 1, т. 5 от Закона за здравното осигуряване, се ползват с всички права на безработни и при поискване от тях Бюрото по труда е длъжно да им предостави информация за свободните работни места и работодателите, които са ги обявили.“
    Нищо лошо не правим, освен със законодателен текст да дадем възможност и бюрата по труда да си вършат работата, и хората да получават съответната информация, и да има ефективно работеща система, която да дава възможност на хората да се ползват от тази информация в тези бюра по труда. Нищо повече. Надявам се поне това да го разбирате. (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Какво предлагате?
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Предлагам да се допълни…
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Това, че миналата седмица Вие не сте били на заседание на Социалната комисия, Вие не сте могли да си направите предложенията, така да разбирам.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Предлагам да се допълни в § 15, буква „а“, т. 1, която сте я приели в този вариант – този текст, който сте го приели, аз не го оспорвам, но, за да стане ефективно работещ този текст, предлагам да се направи само едно допълнение, което вече наистина да превърне тази институция в работеща.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Какво предлагате? Искам да изчетете текста, който предлагате.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Нали го изчетох. Пак ще го изчета, повтарям:
    Предлагам на, повтарям, § 15, буква „а“, т. 1, текстът да бъде допълнен. Точка 1 гласи, следното: „Безработен“ е лице, което при регистрация в дирекция „Бюро по труда“…“ и така нататък, до думите „бюрото по труда“ с точка, предлагам ново допълнително изречение в тази точка, което гласи следното:
    „Лицата, които се осигуряват за собствена сметка по чл. 40, ал. 1, т. 5 от Закона за здравното осигуряване, се ползват с всички права на безработни и при поискване от тях бюрата по труда са длъжни да им предоставят информация за свободните работни места и работодателите, които са ги обявили.“ Ето това е.
    РЕПЛИКА: По-кратичко не може ли?
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Няма как, помислихме го. Няма как да бъде по-кратичко. (Шум и реплики.)
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Те не са го изработили…!
    А какво Ви чета?! Неизработен текст?! Я не ми правете коментари на текстовете! Започвате да ме дразните вече.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Може ли малко по-спокойно? Недейте така!
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Не ми казвайте какво може, защото утре ще вдигна скандала за това, което го правите и ще видите какво може.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Вдигнете го, какво ме плашите сега! Дръжте се малко по-възпитано.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Не Ви плаша, а Ви казвам, защото съм предупредил, че се опитвате да източите стотици милиони през този Закон и сега си поправяте тука лобистките текстове.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Господин Байрактаров, дръжте се нормално!
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: „Дръжте се нормално“ – ще говорите на детето си или на мъжа си, ясно ли Ви е? Не на мене!
    РЕПЛИКА: Дай да помислим общо…
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Не стига, че сте се възползвали, когато ни няма да си прокарвате лобистките текстове, но ще ми казвате тука какво да правя. Тези на някой друг може да ги разправяте. Когато стана член на ГЕРБ, може да ми налагате партийна дисциплина, което няма да се случи никога.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Предлагам да се гласува предложението на господин Байрактаров, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание – допълненията, които той предлага в § 11, т. 1…
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Параграф 15, а не 11.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Параграф 11…
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: А Вие сега, защото ги променихте вече.
    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Тоест това, което предлага в Допълнителните разпоредби т. 1, а именно да се допълни текстът на т. 1:
    „Безработен“ е лице, което при регистрация в дирекция „Бюро по труда“ не работи, търси работа, има готовност да започне работа в 14-дневен срок от уведомяването му от дирекцията „Бюро по труда…“ – и вече допълнението на господин Байрактаров, което изчете преди малко.
    Който е съгласен с така направеното предложение от господин Байрактаров по чл. 80, ал. 4, т. 2 от Правилника, моля да гласува.
    За – 1, против – няма, въздържали се – 9.
    Не се приема предложението по чл. 80.
    Закривам заседанието на Комисията.

    (Закрито в 16,55 ч.)

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Светлана Ангелова
    Форма за търсене
    Ключова дума