Комисия по труда, социалната и демографската политика
П Р О Т О К О Л
№ 24
от редовно заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията по труда, социалната и демографската политика към министъра на труда и социалната политика, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по труда, социалната и демографската политика, и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,35 ч. и ръководено от председателя на комисията господин Хасан Адемов.
* * *
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден, колеги!
Откривам редовното заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика.
Дневният ред за днешното заседание е:
Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията по труда, социалната и демографската политика към министъра на труда и социалната политика, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Приема се дневният ред с консенсус.
Преминаваме към:
ОТГОВОРИ НА АКТУАЛНИ УСТНИ ВЪПРОСИ, ОТПРАВЕНИ ОТ ЧЛЕНОВЕТЕ НА КОМИСИЯТА ПО ТРУДА, СОЦИАЛНАТА И ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА КЪМ МИНИСТЪРА НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА, НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 27 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
Пристъпваме към процедурата, всички сте запознати с нея.
Първо давам думата на колегите от ГЕРБ, ако имат, да зададат въпрос.
Заповядайте, д-р Стоянова, в рамките на две минути.
ВЕНКА СТОЯНОВА: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Съвсем кратка ще бъда.
Уважаеми господин Председател, госпожи и господа народни представители! Уважаема госпожо Министър, моят въпрос касае Оперативна програма за храни или основно материално подпомагане, съфинансирано от Фонда за европейско подпомагане на най-нуждаещите се лица 2014 – 2020 г. Искам, ако е възможно, да ни информирате на какъв етап е реализацията на Програмата и има ли някакво неизпълнение на изискванията на наредбата, която е свързана с прилагането на тази Програма, а именно Наредба № РД-07-1 от 4 април тази година? Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Заповядайте, госпожо Министър. Имате право на отговор в рамките на три минути.
МИНИСТЪР ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Дами и господа народни представители, в този хладен ден ми е приятно да съм с Вас тук и да говорим за една от най-важните политики на нашето Министерство – възможността да подпомогнем най-уязвимата част от българското население. Благодарение на солидарността на Европа, Министерството на труда и социалната политика успя да договори около 123 млн. евро отделна програма, която касае подпомагане на най-бедните.
Две са основните дейности в тази Програма.
На първо място, осигуряване на топъл обяд, като обхватът на Програмата включва широк кръг от хора, които са обект на енергийно подпомагане и на други целеви помощи в рамките на Министерството. Като цяло Оперативната програма върви изключително добре. От гледна точка на усвояване и на изпълнение на дейностите 36% от бюджета на Програмата вече е договорен. Има възстановени средства от Европейската комисия. През миналата седмица приключи одит от страна на Европейската комисия изключително успешно, но това не е най-важното. Най-важното е, че за разлика от миналата година, когато бяха 81 общини, през тази година имаме 203 общини, които са подали заявления. В момента част от тях се обработват и се сключват договори и ще имаме възможност целогодишно на 23 хиляди човека допълнително да осигурим топъл обяд. Около 260 хиляди са хората ежегодно, които могат да бъдат подпомогнати с тази Програма.
Част от пакетите с храни, които бяха предвидени за миналата година, също благодарение на съвместната ни работа с Българския Червен кръст, бяха раздадени. В момента приключва обществената поръчка по всички обособени позиции за всичките 19 продукта. Тази година засега няма обжалване и се надяваме, че ще можем в рамките на календарната година да подпомогнем хората и с пакетите с храна.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, министър Русинова.
Доктор Стоянова, имате право на реплика в рамките на две минути.
ВЕНКА СТОЯНОВА: Само още нещо. Имаме ли гаранция от страна на Българската агенция по безопасност на храните относно качествата на храните, които предлагаме в пакетите? Задавам въпроса предвид факта, че в предишни години имахме недоволство от страна на подпомогнатите лица.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Заповядайте, имате право на дуплика също до две минути.
МИНИСТЪР ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря.
За нас е изключително важно да гарантираме и качеството, и безопасността на храните. Поради тази причина работим много добре с Агенцията. Те предварително съгласуват с нас при самото отваряне на процедурите какъв да бъде наборът от продукти. Факт е, че през миналата година имаше констатирани от нас случаи, които бяха изтеглени от складовете от страна на производителите, така че да не се стига наистина до предоставяне на развалени храни. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Преминаваме към БСП лява България. Няма въпроси.
Движението за права и свободи?
Заповядайте, госпожо Хасан.
НЕВИН ХАСАН: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги! Уважаема госпожо Министър, моят въпрос е такъв. Има работодатели, които се обръщат към нас и към бюрата по труда, за да вземат безработни лица. Има бюра, където са регистрирани над хиляди – три или четири хиляди безработни лица. Не искат да се възползват от програми, защото, знаете, че е трудно да намерят такива работници, които да отговарят на тези европейски програми. Просто искат да наемат работници, било то общи работници, градинари, товаро-разтоварна работа. На тези хора, след като откажат да отидат на работа при съответния работодател, не им се спира регистрацията в бюрата по труда. Какво да направят тези работодатели оттам насетне? Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз благодаря.
Министър Русинова – право на отговор.
МИНИСТЪР ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря, господин Председател.
За нас темата за интегриране на дълготрайно безработните, които са част от тези безработни, които доста често отказват възможностите, които им даваме за квалификация и преквалификация, е една от най-важните като политика, независимо от изключително позитивните в последните няколко месеца тенденции на пазара на труда за спад на процента на безработицата. Знаете, че по отношение и на младежката, и на общата безработица сме под средноевропейското ниво от 11 години насам. При два последователни отказа се отказва регистрация на тези хора.
Това, което планираме за следващата година, е да разработим нов тип мерки, които да бъдат насочени към хората, които са дълготрайно безработни и отказват работа, с по-разнообразен тип заетост, с по-силно участие на общините. И най-вече съвместно с Министерството на образованието да осъществим важната за нас Програма, в която чрез системата на народната просвета тези хора ще бъдат допълнително обучени, тоест ще получат диплома за основно или средно образование, за да могат да се включат в квалификация или заетост. Работодателите е добре да сезират бюрата по труда в случай на отказ, ако не е прекратена самата регистрация.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Имате право на реплика. Няма.
Преминаваме към следващата парламентарна група – Реформаторски блок.
Господин Танев, заповядайте, в рамките до две минути.
ДИМИТЪР ТАНЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми колеги! Уважаема госпожо Министър, моят въпрос е свързан с приетите на второ четене в Комисията в Закона за насърчаване на заетостта предложения, които, ако не се лъжа, дойдоха от колегите от Парламентарната група на ГЕРБ и касаят възможността национално представителните работодателски и синдикални организации да имат възможността да обучават лица, които са безработни над 50-годишна възраст. Това, което се дава като възможност, а и, второ, чрез Националния план за заетостта, е Вие да можете да им възлагате директно това да се случва.
Аз изразих мнение по този въпрос, че за мен това е, бих казал, конфликт на интереси спрямо тези организации, защото те участват във формирането на политиката, участват във формирането и на бюджет, ако щете, и дават становище по Националния план, тоест те гласуват пари сами за себе си. Понеже Вас Ви нямаше, исках да разбера какво мислите по този въпрос? Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Министър Русинова, имате право на отговор в рамките до три минути.
МИНИСТЪР ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря, господин Председател.
Благодаря за въпроса, той е изключително интересен и важен. Аз се запознах с предложението на депутатите от ГЕРБ и го подкрепяме, тъй като от началото на изпълнение на начина на политика на Министерството на труда и социалната политика, в партньорство със социалните партньори, те не само участват в част от консултативните органи, но и в самото изпълнение на националните политики. Ежегодно в Националния план за действие по заетостта има възможност социалните партньори, работодателските и синдикалните организации да участват и да кандидатстват с проекти, които са предмет на оценка доколко изпълняват целите на Националния план, доколко са адресирани към приоритетите на Министерството. Въпросният текст по-скоро касае синхронизиране на начина, по който се изпълняват тези проекти, с регламентацията за държавни помощи по отношение на вече приетия нов Закон за държавни помощи и новия Регламент.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, министър Русинова.
Господин Танев, имате право на реплика до две минути.
ДИМИТЪР ТАНЕВ: Позволете ми да изразя своето мнение и в залата, защото аз наистина считам, че това, че те имат участие във формирането на политики и едновременно в изпълнението на политиката, ги поставя в различно привилегировано отношение спрямо всички участници в този процес. Разбира се, аз ще отстоявам тази моя позиция в залата, което исках сега да го заявя. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Дуплика?
МИНИСТЪР ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря.
По никакъв начин не бих казала, че са поставени в привилегирована позиция. Този текст можем да проверим служебно откога е в Закона за насърчаване на заетостта като възможност. Самият План за действие по заетостта има две части. Едната част е разходване на средства по мерките по закон, другата част е проектно ориентирана. Всеки един проект, независимо от това дали е регионална програма, която се подава съвместно между общини и областни комисии по заетост и в нея също участват работодателски и синдикални организации, или самостоятелно работодателските и синдикалните организации кандидатстват, те са обект на оценка и конкуренция.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Преминаваме към групата на Патриотичния фронт.
Господин Байрактаров, заповядайте.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаема госпожо Министър, в този хладен ден няма да Ви питам дали треперите. Виждам, че сте в настроение. Но имам един такъв въпрос, по който Вие сте информирани и по линия на Европейската комисия, за което е странно, че пък ние оставаме неинформирани от страна на Министерството на труда и социалната политика. Въпросът ми е следният: все повече – както и на ниво Европейски съюз, така и на ниво България, се коментира този неприятен феномен „недекларирана трудова заетост“. В тази връзка Народното събрание предприе редица законодателни промени, включително и криминализирането на укриване и невнасяне на осигурителни вноски. Искам да Ви попитам и евентуално Вие с Вашите съветници да ми отговорите: какви са резултатите по отношение борбата с недекларираната заетост, на по-разбираем език – експлоатацията, грубата експлоатация върху български работници и служители особено във веригите за хранителни стоки? Аз съм задал въпроса и за редовен парламентарен контрол, но тъй като не търпи отлагане този въпрос.
В много срещи с избиратели получаваме от тях оплаквания и информация, че те работят по 16 – 17 часа. Давам пример магазини за хранителни продукти, в които се оказва, че всичките назначени почти са консултант-продавачи. Тоест други длъжности в тези вериги на практика не съществуват, заетите работници са само тези. Според разговорите с тези работници работят по 15 – 16 часа без почивни дни, повтарям, без почивни дни месеци наред – нещо, което е изключително лесно установимо от охранителните камери на тези вериги, тъй като всичките те разполагат с такива. Идвали са на проверки служители на Инспекцията по труда. Дори ми беше заявено, че буквално служители на Инспекцията по труда си получават заслуженото в пликче, подавано в тетрадка, за да не отчетат. Аз не мога да го твърдя, просто предавам това, което са ми казали хората. Но пък когато са молени да извършат проверката през охранителните камери, на които се вижда, че касиерите, които се оказва, че също са продавач-консултанти, а не касиери, както трябва да бъде по Закон и по НКПД, се вижда примерно, че касиерът застъпва на работа в 7,00 ч. сутринта и естествено напуска работното си място след странния 8-часов работен ден в 22,00 ч. вечерта. Може сама да си направите сметка колко са тези отработени часове.
Не е никакъв проблем да се види през охранителните камери, че този работник не работи пет дни в седмицата, а работи седем дни от седем дни в седмицата. Странно обаче никой от тези служители, на които ние разчитаме да осъществят контрол по прилагане на трудовото законодателство, да наложат съответните санкции, ако трябва, да предизвикват комплексни проверки със служители на НАП, това нещо при моя частна проверка се оказа, че изобщо досега не е правено. Оказва се обаче, че след като зададох моя въпрос за парламентарен контрол, изведнъж започнаха масови проверки и на Главна инспекция по труда, и на Националната агенция за приходите в тази посока, в което няма нищо лошо. Само че ние настояваме, и аз лично, да чуем Вашия отговор по какъв начин се справяме с тази недекларирана трудова заетост? Пак повтарям, по-правилното според мен определение е тази грозна експлоатация в ХХІ век.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Байрактаров.
Министър Русинова, имате право на отговор.
МИНИСТЪР ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря, господин Председател.
Изключително важен въпрос като политика на Министерството на труда и социалната политика. Не само на национално ниво, но и на общоевропейско ниво България активно участва в европейската платформа на недекларирана заетост. Една от темите, която ще продължи и в следващите години да се задълбочава с общоевропейски механизми, които могат да проследяват, със силен акцент на условията на труд и на предприятията, в които работят работници, които са доставчици към веригите на мултинационалните компании и на големите корпорации, и на търговските вериги – тема, която е изключително на вниманието на Министерството и на Главната инспекция по труда. Поради тази причина в ежегодно планираните проверки на Главна инспекция по труда в последните няколко години процентът на подобен тип проверки като обхват е много по-голям. За последната година, ако не ме лъже паметта, това са около 42% от всички проверки, които са направени по плана на Главна инспекция по труда.
Във всеки един случай, в който дори и Вас Ви сезират граждани, ще бъдем изключително благодарни да ни дадете конкретна информация за конкретното предприятие, за да могат да се направят проверките, както и по никакъв начин не бих толерирала, ако има съответно нерегламентирани действия от наши служители. Затова ще бъда благодарна, ако говорим наистина за конкретен случай.
Голяма част от нарушенията вече в последните две години не са толкова свързани със спазване на трудовото законодателство, тоест работа без договор, а по-скоро със спазване на работното време, спазване на възможните часове за извънреден труд, както и констатации, свързани с някои от предписанията, които са задължителни по отношение на условията на труд в предприятията. Това е една от темите, която също ще бъде малко по-широко залегнала в планираните проверки на Главната инспекция по труда за следващата година.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, министър Русинова.
Господин Байрактаров, имате право на реплика в рамките на две минути.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин Председател.
Госпожо Министър, без да се обиждате, между другото, очаквах, че ще получа точно такъв шаблонен отговор от Вас, защото, вижте, аз неслучайно Ви дадох конкретни примери. Конкретни!
Първо, магазини за хранителни стоки, ще допълня – в малките населени места, особено в Столична голяма община.
Второ, неслучайно дадох жокер, което е много лесно проверимо. Всичките тези служители се назначават като продавач-консултанти. На всеки нормален човек му е ясно, че за да бъде обслужвана дейността в един такъв обект, има различни категории длъжности. Касиерът не е продавач-консултант, управителят на този обект не е продавач-консултант, и да не изреждам, но просто Ви давам примери.
Трето, охранителните камери. Те не са просто само камери за охрана на обекта, но са камери, от които контролиращият орган може да черпи добра информация. Записите в тях по Закон се съхраняват един месец.
И четвърто, което е най-неприятното, защото, ако продължаваме, пак казвам, без да се обиждате. Аз съм ги чел пет години назад докладите на Главната инспекция по труда. Ако искате, можем да седнем заедно да ги изчетем, те са в огромната си част копи-пейст. Единствено се разминава статистиката като числа, но те са копи-пейст. Тоест тези, които нарушават, те също четат. Те са вече прекрасно запознати какви са похватите на Главната инспекция по труда. Но няма нито един сигнал от Главната инспекция по труда. Например ние въведохме криминализиране невнасянето и укриването на социални осигуровки, и въобще на осигуровки като цяло. Нито един сигнал няма изпратен в Националната агенция за приходите. Нито един сигнал!
Искам да Ви попитам: на Вас известно ли Ви е последната една година колко са осъдените работодатели за укриване на невнасяне на вноски? Вижте, много е неприятно да казваме „недеклариран извънреден труд“. Тук става въпрос за нещо съвсем друго. Освен че това е извънреден труд, съответният работник се назначава със заплата примерно от 550 лв., какъвто е кодът на съответната длъжност. Той изпълнява съвсем други функции и продължава да му се плаща на ръка по 800, по 900, по 1000 лв., тоест налице е укриване. Ако бъдат предприети мерки, с които да бъдат стимулирани работниците да казват това, което се случва, защото аз съм ги молил, хората ги е страх. Страх ги е, даже ми дадоха пример: пуска работникът жалба и след два часа му се обажда работодателят и му казва: „Веднага отивай и си оттегли жалбата, защото не знам какво ще ти се случи!“ И възниква въпросът: а откъде работодателят знае, че работникът е пуснал жалба, освен от съответната институция, към която е подал жалбата?! Това е, което исках да Ви споделя.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Байрактаров.
Дуплика – министър Русинова.
МИНИСТЪР ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря много.
Главната инспекция по труда процедира анонимни сигнали също и това е изцяло в полза на защита на работниците, за да не бъдат пресирани в случая, в който сигнализират нашите служби по отношение на неправомерни действия на работодателите – да бъдат защитени, така че всеки анонимен сигнал има ред, по който се разглежда. Това също може да бъде разяснявано благодарение и на Вас като депутати с Вашия електорат.
Ако става въпрос за конкретен случай, за конкретен магазин, за конкретно населено място, с конкретна професия, с която Вие разполагате, ще съм благодарна да ни дадете сигнала, тъй като аз няма как да помня 22 хиляди проверки ежегодно във всяко едно предприятие, което Главна инспекция по труда проверява. Благодаря.
ПРЕСД. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо Русинова.
Следващата Парламентарна група е Български демократичен център-Народен съюз. Нямате въпроси.
АБВ и „Атака“ не ги виждам.
Колеги от ГЕРБ, втори кръг от въпроси.
Заповядайте, госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаема госпожо Министър, директори на дирекции от Министерството на труда и социалната политика, колеги, гости! В изпълнение на Националната стратегия „Визия за деинституционализация на децата в Република България“ през тази година се закри последният Дом за деца с увреждания, но все още функционират на територията на Република България домове за деца, лишени от родителски грижи и домове за медико-социални грижи. Моят въпрос е следният: каква е политиката на Социалното министерство през следващите години по отношение на продължаване политиката на деинституционализация и какво предвиждате през следващите години по отношение на децата, настанени в ДМСГД, и в домовете за деца, лишени от родителски грижи? Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Министър Русинова, имате право на отговор в рамките до три минути.
МИНИСТЪР ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Изключително важна тема, в която бяха фокусирани усилията през последните няколко месеца. За да планираме дейността на Министерството, както и на всички останали институции по отношение на следващия етап от Плана за деинституционализация, е закриването на ДДЛРГ-тата. Планът е финализиран благодарение на съвместни усилия и с колегите от Сдружението на общините, колегите от Министерството на регионалното развитие, тъй като те също осигуряват финансиране, и всички останали институции. Съществуващият междуведомствен механизъм за одобрение на Плана за действие е Групата по деинституционализация. Преди две седмици Планът беше одобрен и предстои през следващата седмица гласуване на Министерски съвет.
Защо е толкова важна тази политика? Защото не само че касае бъдещето и начина на живот на 853 деца, които са в момента в ДДЛРГ-тата, но и в дългосрочен план услугите, които можем да създадем за тях, услугите, които можем да създадем за децата, които са в ДМСГД-тата, които останаха нереформирани след първия етап. Това, което предвиждаме, е създаване на мрежа от нови 149 услуги, които ще обхванат близо 8000 потребители на новите услуги; създаване на 83 нови резидентни услуги, тоест създаване на нови социално-битови услуги за децата, така както беше подходено и с децата с увреждания; изграждане на така наречените „комплексни интегрирани здравно-социални услуги“, които ще дадат пълноценна грижа на децата, които се извеждат от институциите; много по-силен акцент на превантивната дейност, на дейността с родителите, със семействата, така че да не се стига до изоставане; и много по-силен акцент върху ранното детско развитие и интегрираните социални, здравни и образователни услуги.
Планът предвижда финансиране от три източника. Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ отделя 194 милиона, като част от дейностите, свързани с развитие на грижи в домашна среда, приемната грижа вече са стартирали и се изпълнява, 57 милиона от „Региони в растеж“ и няколко от операциите и схемите в Оперативна програма за наука и интелигентен растеж, които са насочени с подобряване на достъпа и качеството на образование. Считам, че още с изпълнението на част от проектите през следващата и по-следващата година ще има ефект върху бъдещето на децата, които в момента живеят в тези институции.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, министър Русинова.
Госпожо Ангелова – реплика.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Достатъчно беше.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добре, благодаря.
БСП лява България? ДПС?
Заповядайте, госпожо Хасан.
НЕВИН ХАСАН: Благодаря, господин Председател.
Уважаема госпожо Министър, още един кратък въпрос. Имате ли такава информация да се отказва регистрация в бюрата по труда на безработни лица, защото има един такъв период, в който самите служители казвали: „Ние имаме заповед да не регистрираме повече безработни лица.“?
Задавам Ви този въпрос, за да разсеем съмнението за това, което се говори в обществото, че е някаква политика на правителството, за да не се отчита висок ръст на безработица. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Заповядайте, госпожо Русинова, за отговор.
МИНИСТЪР ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря, господин Председател.
Може би темата за начина, по който нашата система работи, е много важен. Няма такъв начин, дори напротив – това, което Агенцията по заетостта прави в последните две години, е да активираме неактивните лица, със силен акцент върху младежите, със силен акцент върху дълготрайно безработните, тоест с всички дейности на трудовите медиатори, на младежките медиатори, съвместно с общините има специализирани схеми за ромски медиатори, които работят заедно с ромската общност, максимално много да активизираме хората, които са неактивни. Какво означава това? Това означава хората, които не са в регистрация в бюрата по труда и не работят, да бъдат информирани какви са възможностите и да бъдат приканени да се регистрират в бюрата по труда, за да могат след това да влязат в курсове по квалификация, да бъдат консултирани от трудови посредници. Психолози през последните две години работят в бюрата по труда, така че да бъдат подпомогнати. Около 26 хиляди са хората, които са активизирани и новорегистрирани през последната една година, така че темпът на спад на безработицата се дължи предимно върху икономически по-доброто състояние на държавата. Далеч сме все още от това да кажем, че има някакъв силен икономически растеж, но най-сигурният начин да има по-ниска безработица е реална и жива икономика.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Реплика?
НЕВИН ХАСАН: Нямам реплика. Благодаря Ви за отговора, просто исках да разсея това съмнение в обществото. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
От Реформаторския блок? Нямате въпрос.
От Патриотичния фронт?
Господин Байрактаров, заповядайте, до две минути.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Госпожо Министър, в никакъв случай не сме се наговаряли с госпожа Хасан, но понеже аз имам същите оплаквания, само че ще изместя въпроса в другата посока – не към нискообразованите, а към високообразованите и към висшистите, защото имам същата информация, че на много от тях се отказва регистрация, нещо повече – дори им се заявява, че няма смисъл да се регистрират, тъй като специално за висшисти местата са определени за определени партийни функционери. Няма да цитирам партия умишлено, за да не се използва за предизборна цел.
Това, което искам да Ви попитам, тъй като и в предстоящия за разглеждане на второ четене Закон за насърчаване на заетостта, в точка първа на Допълнителните разпоредби е заложен следният текст: „Безработен е лице, което при регистрация“ – повтарям: при регистрация – „в Дирекция „Бюро по труда“ не работи, търси работа“ и така нататък. Та моят въпрос е: а този, който не се е регистрирал в бюрото по труда, той какъв е – работен, мързелив, работлив? Какъв е? Задавам въпроса поради следната проста причина:
Първо, трудовоправните отношения на първо място се регистрират, съгласно Закона, в Националната агенция за приходите и когато се прекратят, по същия начин се отрегистрират. Тоест органът по удостоверяване на възникване и прекратяване на трудовоправни отношения не е нито Агенцията по заетостта, нито бюро по труда, нито която и да е друга агенция, а това е Националната агенция за приходите. Питам аз: откъде накъде хората трябва непременно да се регистрират в бюрото по труда, че да бъдат зачетени като безработни? И след като искаме да помагаме на безработните, защо те трябва непременно да са регистрирани като безработни? Освен всичко, на пазара на труда ние сме дали възможност и на други оператори, различни от бюрата по труда, да посредничат при намиране на работа и така нататък.
Та това е моят въпрос: всъщност какви са хората, които не са регистрирани в бюрата по труда, а в същото време са безработни, главно висшисти, и то поради една чисто психологическа причина – че много от тях се срамуват като хора, завършили висше образование, дори пред собствените си деца да отидат да се регистрират в бюрото по труда. Как да насърчат децата си да учат висше образование, като след това трябва да им кажат: „Ето, аз съм висшист с две образования, с три езика, но стоя безработен.“? Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз благодаря, господин Байрактаров.
Министър Русинова, имате право на отговор.
МИНИСТЪР ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря, господин Председател.
Спорът може би би се превърнал в лингвистичен, ако се опитам да Ви отговоря какви биха били хората, които не са регистрирани като безработни.
Регистрацията за безработен поражда права. Това не е задължение на българските граждани, това е част от активната политика на Министерството на труда и социалната политика. Чрез регистрацията за безработен всеки един безработен, който има право на обезщетение за безработица, задейства съответните права. И останалият пакет от мерки е част от активната политика, тоест възможности за посредническа дейност, която Агенцията по заетостта осъществява, услугите на бюрата по труда, обучението, търсене на работа, даване на възможности за заетост, и това е целият комплекс от мерки, свързани с активната политика.
По отношение на висшистите не бих казала, че има някакъв страх от страна на висшистите да се регистрират в бюрата по труда или има някакъв отлив. За август месец има регистрирани около 5000 висшисти. Има доста мерки, които са насочени и по линия на националния бюджет, и по линия на Оперативната програма, които са наистина в помощ на висшистите, особено които нямат стаж по специалността, да бъдат интегрирани на пазара на труда. Те представляват много малка част от регистрираните в бюрата по труда. Над 53% са регистрираните, които са със средно и под средно образование.
Доста активна е и посредническата дейност на Агенцията по заетостта и местните структури. По отношение на трудовите борси, които се организират, обикновено това са трудови борси, които се правят в края на студентската учебна година. В зависимост от това какво е естеството и на бизнеса, който е в конкретния регион, има отделни трудови борси, които се правят във връзка с туристическия сезон, във връзка с активния строителен сезон и така нататък, така че регистрацията в бюрата по труда задейства права на гражданите.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Право на реплика, господин Байрактаров, до две минути.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин Председател.
Госпожо Министър, аз съм доволен, че схванахте, че става въпрос за пораждането на права, въпреки че Вие не ми отговорихте на въпроса какво се случва и какви са тези, които са безработни, но не са регистрирани. Между другото, точно това беше посоката на моя въпрос – права.
Давам Ви един прост пример. Само да отворя една скоба, че никога не съм казвал в своя въпрос и в своето изложение, че висшистите ги е страх. Казах, че има други психологически причини и те са абсолютно разбираеми.
Давам Ви пример по отношение на тези права. Един висшист, който не е регистриран в бюрото по труда като безработен, но е достатъчно грамотен да отвори в интернет сайта на съответното бюро по труда и да види, че се предлагат пет работни места за висшисти, едно от които отговаря на неговия профил. Питам аз: как този висшист ще се възползва от своите права, при положение че той е също гражданин на тази държава, има същите конституционни права като този, който е регистриран, тъй като това не е задължително упражнение, както сама потвърдихте, но вдига телефона, свързва се с бюрото по труда и казва: „Уважаеми господа, аз съм висшист. Обявили сте бройка. Бихте ли ме свързали със съответния работодател, за да кандидатствам за това работно място?“. На него тази информация му се отказва под претекста, че той не е регистриран, но той е със същите конституционни права, както и регистрираният. Ето за това говорим. Как процедираме в този случай?
Задавам Ви абсолютно сериозно този въпрос, защото в крайна сметка ние издържаме тази институция – Агенция по заетостта, бюрата по труда, точно с тази цел: да помагат и да са полезни на хората – регистрирани и нерегистрирани, а не да има някакъв подбор, който нарушава вече и конституционни права. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Байрактаров, че повдигате важната тема за дегитализирането на предоставянето на услуги от Агенцията по заетостта – една от препоръките на Европейската комисия за модернизиране на…
Извинявам се, аз нямам право да се намесвам, но това е рубриката общо взето.
Заповядайте, министър Русинова.
МИНИСТЪР ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря много за въпроса.
На въпроса какви са всички останали хора, които не са регистрирани в бюрата по труда и не са безработни, те могат да са активни, неактивни, работещи, пенсионери, майки, деца, студенти, учащи и така нататък. Пак казвам, регистрацията в бюрата по труда е едно от основанията да се ползват услугите и правата, които поражда тази регистрация. Има част от услугите, които и преди малко споменах, това са трудовите борси, това са част от дейностите, които се предоставят онлайн, които не изискват задължителна регистрация.
Част от посредническата дейност на територията на България се извършва и от частни посредници, така че нашата активна роля е да работим съвместно и с частните посредници, които предоставят възможности за търсене и намиране на работа. (Реплика от народния представител Димитър Байрактаров.) Имаме редица споразумения. Всеки един човек, който звънне в бюрата по труда…
Ще съм Ви благодарна да не ме репликирате, докато отговарям.
Всеки един човек, който звънне в бюро по труда и иска да използва посредническата дейност, в зависимост от това какъв е обхватът на услугите, които иска да използва, има задължение да се регистрира или не.
По отношение на електронните услуги има наистина напредък. Има голяма част от услугите, които са вече публични. Част от регистрите, които се обслужват от Агенцията по заетостта, също предстои да бъдат с новите схеми по Оперативната програма електронизирани. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Български демократичен център-Народен съюз? Нямате въпроси.
АБВ и „Атака“ ги няма.
С това приключваме процедурата.
Колеги, благодаря за участието в днешното заседание.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,16 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Д-р Хасан Адемов