Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
15/11/2016, 11:00
пл. "Княз Александър I" №1, зала 142
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА,
МЛАДЕЖТА И СПОРТА
ПРОТОКОЛ
№ 14
от заседанието на КВДМС, проведено
на 15 ноември 2016 г.
На 15 ноември 2016 г. от 11.05 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
Заседанието бе открито и председателствано от заместник-председателите на Комисията Иван Чолаков и Вили Лилков.
* * *
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ: Уважаеми дами и господа народни представители! Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум.
Откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта към 43-ото Народно събрание.
Предложен Ви е предварително
ДНЕВЕН РЕД:
1. ОБСЪЖДАНЕ НА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2017 Г., № 602-01-64, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 31 ОКТОМВРИ 2016 Г.
2. РАЗНИ.
Предложения по дневния ред има ли? Няма.
Моля да гласуваме дневния ред.
Приема се единодушно.
Преминаваме към обсъждане на Законопроекта в частта му за бюджета на Министерството на младежта и спорта и политиките за децата и младежта, заложени в бюджета на Държавната агенция за закрила на детето, Министерство на труда и социалната политика и Министерство на здравеопазването, която е в рамките на компетенциите на нашата Комисия. На днешното заседание гости са: Красен Кралев – министър на младежта и спорта, Силвана Перозова – директор Дирекция „Бюджет и финанси“ на ММС, Ваня Колева – парламентарен секретар на ММС, Зоя Касърова – държавен експерт в Д-я“Държавни разходи“ в МФ, Адам Персенски – заместник – министър на здравеопазването, Десислава Тодорова – Дирекция „Бюджет и финанси“ на МЗ, Ивелина Георгиева – Дирекция „Медицински дейности“ МЗ, Ивиан Бенишев – Дирекция „ Медицински дейности“ МЗ, Елка Димитрова – директор на дирекция „Политика на пазара на труда и трудова мобилност“ МТСП, Теодора Иванова – главен секретар ДАЗД, Диана Арнаудова - директор на Дирекция „Административно-правно и финансово-стопанско обслужване“ ДАЗД.
Колеги, искам да Ви информирам и напомня, че съгласно разпореждане на председателя на Народно събрание Законопроектът е разпределен на Комисията като участваща. На основание чл. 77, ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на Народно събрание при първото гласуване Законопроектът се обсъжда по принцип и в цялост. Народните представители могат да се произнасят по основните положения на бюджета на Министерството на младежта и спорта и заложените бюджетни политики през 2017 г. за децата в проектите за бюджети на Министерство на труда и социалната политика и Министерството на здравеопазването.
Давам думата на министър Кралев да представи проектобюджета на Министерството на младежта и спорта .
Заповядайте, господин Кралев.
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители! В проектобюджета за 2017 г. са дефинирани следните политики:
- Политика в областта на спорт за учащите и спорт за свободното време;
- Политика в областта на спорт за високи постижения;
- Политика в областта на привеждане на спортните обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти;
- Политика в областта на усвояването и прилагането на добри международни практики за спорта;
- Политика в областта на младите хора.
Към министъра на младежта и спорта са определени като второстепенни разпоредители с бюджет Антидопингов център и шест държавни училища.
Със Законопроекта за държавен бюджет на Република България за 2017 г. на Министерството на младежта и спорта са определени разходи в размер на 73 млн. 428 хил. 700 лв.
Бюджет 2017 следва приоритетите, заложени през 2016 г., както и основната визия и цели в програмата на правителството „Стабилно развитие на Република България за периода 2014-2018 г.“.
При разработването на окончателните разчети и разпределението им между политиките и бюджетните програми бе отчетено въздействието на: повишаването на единните стандарти за финансиране на дейностите в средното образование, приоритетите на Министерството по отношение на финансирането на отделните политики, повишаването на разходите за финансиране на младежки дейности в съответствие с промяната на чл. 10 от Закона за хазарта. В така определените на Министерството на младежта и спорта средства в Законопроекта са включени 8 млн. 524 хил. 300 лв. за делегирани от държавата дейности. Това са средства от бюджета на шестте спортни училища – второстепенни разпоредители с бюджет към министъра на младежта и спорта, финансирани чрез бюджета на Министерството.
С планираните средства през 2017 г. ще се изпълняват дейностите, планирани в рамките на следните области и политики:
- Политика в областта на спорт за учащи се и спорт за свободното време;
Разпределените разходи за изпълнение на целите и дейностите в областта на спорт за учащи и спорт за свободното време за 2017 г. са в размер на 15 млн. 423 хил. 900 лв. Увеличението на средствата по политиката спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2016 г. е израз на извършеното увеличение на средствата по единни разходни стандарти за шестте държавни спортни училища, извършеното увеличение на средствата за подпомагане на ученическите игри в общообразователните училища, както и подпомагането на проектите за развитие на ученическия и студентския спорт.
Увеличение на средствата за финансово обезпечаване има по стартиралата през 2016 г. нова подпрограма за развитието на спорта за хора с увреждания, чието финансиране беше осигурено чрез преструктуриране на разходите по трите бюджетни програми „Спорт за учащи“, „Спорт за свободното време“ и „Олимпийска подготовка“. В рамките на бюджетните програми „Спорт за учащи“ и „Спорт за свободното време“ са оптимизирани разходите по показатели, като в резултат на това са финансово обезпечени както всички утвърдени с времето и работещи детски, ученически и студентски програми, така и всички новостартирали през 2015 и 2016 г. проекти и програми за подпомагане на детския и детско-юношеския спорт.
- Политика в областта на спорта за високи постижения.
Разпределените разходи за изпълнение на целите и дейностите в областта на спорта за високи постижения за 2017 г. са в размер на 49 млн. 641 хил. 200 лв. Намалението на средствата за политиката спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2016 г. е израз на извършеното намаление на средствата, предоставени целево през 2016 г. за финансово обезпечаване на дейности, свързани с акредитиране на Антидопинговата лаборатория по международния стандарт на лабораториите съгласно изискванията на Световната антидопингова агенция; извършеното намаление на средствата, предоставени целево през 2016 г. за финансово обезпечение на дейности, свързани с участието на български спортни делегации на олимпийските и параолимпийските игри в Рио де Жанейро; преструктуриране на средствата с цел обезпечаване на стартиралата през 2016 г. нова Програма за подпомагане на спорта за хора с увреждания, изпълнявана в рамките на политиката в областта на спорта за учащи и спорт за свободното време.
През 2016 г. бе положено началото на нов подход за финансиране на дейностите в изпълнение на целите в областта на спорта за високи постижения. Бяха преразпределени средствата по бюджетните програми в рамките на политиката за обезпечаване на участието на спортистите ни на Летните олимпийски игри и приключването на четиригодишния олимпийски цикъл.
През 2017 г. продължава преструктурирането на показателите и средствата по бюджетните програми с оглед прилагането на философията по отношение на дейностите, които ще бъдат финансово подпомогнати, а именно, като се дава приоритет на федерациите, които имат спортисти със завоювани медали и призове в класиранията от последните три летни олимпийски игри: Пекин 2008 г., Лондон 2012 г. и Рио де Жанейро 2016 г., както и тези, които развиват социално значими спортове.
Подготовката на спортистите ще бъде насочена към постигане на върхови постижения на световни и европейски първенства, като се дава приоритет на детско-юношеския спорт и състезателите до 23 години.
В рамките на ограничителните параметри на бюджетните средства са финансово обезпечени подпрограмите за развитие на спорта за високи постижения, за развитие на спортните клубове и Програмата за финансово подпомагане на дейности по провеждане на домакинствата на международни спортни състезания на територията на Република България. Разчетени са средства за стимулиране и награждаване на високоразрядни спортисти, медалисти и призьори от европейски, световни първенства и олимпийски игри, от аналогични първенства и игри за хора с увреждания, както и за социално подпомагане на спортисти, спортисти с увреждания, спортисти ветерани и треньори, съгласно разпоредбите на чл. 59а, т. 6 и т. 7 от Закона за физическото възпитание и спорта, както и средства за обезпечаване на пожизнените премии на олимпийските медалисти, прекратили активната си състезателна дейност, личните им треньори и старши треньорите на сборните олимпийски отбори, съгласно чл. 59, т. 5, т. 7 и т. 8 от Закона за физическото възпитание и спорта.
В общия бюджет на политиката в областта на спорта за високи постижения са включени планираните средства в размер на 1 млн. 276 хил. 100 лв. по бюджета на Антидопинговия център – второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на младежта и спорта. В проектобюджета са заложени средства за обезпечаване на дейностите на Антидопинговия център и Лабораторията за изпълнение на изискванията за лицензирането. Като цяло, средствата са недостатъчни за изпълнението на държавната политика в тази област.
- Политика в областта на привеждането на спортните обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти.
Разпределените разходи за изпълнение на целите на политиката в областта на привеждането на спортните обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти за 2017 г., са в размер на 3 млн. 158 хил. 500 лв. Намалението на средствата спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2016 г. е в резултат на намалението на утвърдените еднократно допълнителни капиталови разходи за дооборудване на Антидопинговата лаборатория. Средствата в тази област продължават да са крайно недостатъчни за провеждане на ефективна политика по отношение изграждане и реновиране на спортните бази.
През 2016 г. с постановление на Министерския съвет бяха осигурени допълнителни средства в размер на 3 млн. лв. за капиталови разходи за строително-монтажни работи, затревяване, осветление на три футболни терена и за обновяване и ремонт на една тренировъчна зала за футбол.
Надявам се с Ваша подкрепа през 2017 г. да получим допълнителни средства за тази политика.
- Политика в областта на усвояване и прилагане на добри международни практики за спорта.
Разпределените разходи за изпълнение целите на политиката в областта на усвояването и прилагането на добри международни практики за спорта за 2017 г. са в размер на 259 хил. 800 лв. Средствата в тази област на политика са на нивото на приетите със Закона за държавния бюджет за 2016 г. Доброто международно сътрудничество и разработване на европейски проекти е ключово за осигуряването на допълнителни средства за реализиране на политиките на Министерството на младежта и спорта. Министерството на младежта и спорта няма представител в състава на Постоянното представителство на Република България към Европейския съюз. Страната ни не може да участва активно и равноправно в дейността на органите на Европейския съюз. В рамките на изпълнението на Плана за подготовка на първото българско председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г. е предвидена бройка за представител на Министерството на младежта и спорта в състава на Постоянното представителство към Европейския съюз, с което ще се осигури активно включване в процеса на подготовка по изпълнение на предстоящите задължения по отношение на българското председателство, а също така и предпоставки за създаването на необходимите контакти. Средствата, необходими за обезпечаването на мандата на постоянния представител, ще бъдат осигурени допълнително с постановление на Министерския съвет на Република България. Считам, че работата на представителя на Министерството на младежта и спорта по време на българското председателство на Съвета на Европейския съюз ще допринесе за постигане на положителни резултати при защита на българските интереси на ниво Европейски съюз в областта на младежта и спорта. Това е положителна стъпка към утвърждаване на нашите позиции сред останалите държави членки на Съвета и е предпоставка за осъзнаване на необходимостта от постоянно присъствие на експерт, работещ в сферата на младежта и спорта, в Брюксел.
Политика в областта на младите хора.
Разпределените разходи за изпълнение на целите на политиката в областта на младите хора за 2017 г. са в размер на 3 млн. 287 хил. 600 лв., в които се включва финансиране на неправителствени организации в сектора по настоящата национална Програма за младежта и по две нови национални програми за младежки дейности, които се разработват и ще бъдат отворени в началото на 2017 г. Обхватът на новите програми е свързан с провеждане на системна политика и дейности за превенция на зависимости от хазартен тип, употребата на забранени стимуланти и психоактивни вещества от младите хора чрез едната програма, а другата програма е за борбата с агресията и хулиганството сред подрастващите чрез осигуряване на условия и алтернативи на дейности за свободното време. Целите на програмата са свързани с повишаване на чувствителността на младите хора към рисковите фактори, както и за формиране на отговорно поведение към обществените норми.
Продължават и дейностите за осигуряване на подкрепяща и насърчаваща среда за социална, професионална и личностна реализация на младите хора. Очакваните резултати са свързани с повишена информираност на младите хора за вредите от употребата на забранени и вредни за здравето субстанции, изграждане на здравословни навици и двигателна култура, както и овладяно агресивно и хулиганско поведение, намален брой негативни публични прояви, създаване на условия за осмисляне на свободното време на младите хора.
Бюджетна програма „Администрация“.
Разпределените разходи по програмата за 2017 г. са в размер на 1 млн. 657 хил. 700 лв. Увеличението на средствата по програмата спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2016 г. се дължи на допълнително отпуснатите средства за персонал във връзка с увеличението на минималната работна заплата за страната, както и увеличението на Данък общ доход от 1 януари 2017 г. с 1 на сто.
В програмния бюджет на Министерството на младежта и спорта в бюджетната програма „Администрация“ са разчетени средствата за персонала от общата администрация на Министерството, звената на пряко подчинение на министъра и политическия кабинет, както и разходи за издръжка от общ характер, който не може да бъде отнесен към конкретните показатели, дефинирани по останалите програми.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ВИЛИ ЛИЛКОВ: Благодаря, господин Министър.
Давам думата на представителите на Министерството на труда и социалната политика.
ЕЛКА ДИМИТРОВА (директор на дирекция „Политика на пазара на труда и трудова мобилност“): Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! В рамките на моите компетенции ще се изкажа по бюджетната Програма за осигуряване на заетост и повишаване на качеството на работната сила на безработните и заетите лица. По тази Програма в бюджета има предвидени 73 млн. лв., както и през миналата година. Трябва да кажа, че това са средствата за активна политика на пазара на труда, за субсидирана заетост и обучения на всички безработни, а също така на всички целеви групи по Националния план за действие по заетостта, и в тази връзка – на младите хора. Ние имаме програми и мерки за заетост и обучение на младите хора до 29 години.
Искам да поясня, че в бюджета се залага общият размер на тези средства, след което в Националния план за действие по заетостта, който се приема с акт на Министерския съвет – с решение, са изложени по всички програми конкретно средствата и бройките хора, които ще бъдат включени или обучени. След приемането на държавния бюджет и след постановлението за изпълнение на бюджета предлагаме Националния план в Министерския съвет с конкретното разпределение. Имаме възможност за гъвкавост и за предлагане на конкретни параметри по програмите и мерките. Ето защо на този етап не мога да кажа точно колко млади хора ще бъдат включени в програмите, но те са целева приоритетна група на нашия план.
България догодина ще продължи да изпълнява Европейската гаранция за младежта, по която трябва до четири месеца да осигурим работа, обучение или включване в други услуги на пазара на труда на младите безработни хора.
Имаме също така много сериозни задачи за активиране на младите хора.
Имаме план най-малко около 10 хил. младежи да бъдат включени в обучения и заетост. Програмите, които са доказали своята ефективност, ще продължат и през следващата година. На първо място, програмата „Старт на кариерата“, по която в момента набираме младежи, имаме над 2000 обявени места от държавната администрация, общините и областите, също така има други програми за продължително безработни лица, мерки за заетост на младежи в частния сектор, заетост на млади хора с увреждания.
Ще реализираме и една нова мярка, като ще осигуряваме по 200 лв. на младите хора, както и на други, но тук са приоритетни младите хора, които са се преместили с цел започване на работа от едно населено място в друго. В рамките на тези 200 лв. ще покриваме таксите за наем, детски градини и ясли, а също така за интернет. Това са новите мерки за младите хора.
Ще продължим и програмата, по която 99 младежки медиатори работят в общините за работа с неактивните младежи, с групата на неактивните, които са доста голям брой в България. На второ място в Европейския съюз сме по брой на такива младежи.
Имаме също така визия и да увеличим заплатите на младежите по програмите за субсидирана заетост, особено на тези с висше образование, примерно по програмата „Старт в кариерата“ 550 лв., т.е. с 50 лв. да увеличим заплатите им, а на останалите ще увеличим заплатите във връзка с увеличението на минималната заплата, както е заложена в бюджета от 460 лв.
Разбира се, има и много ресурси по оперативната програма, които са за младежка заетост, но те не са предмет на дискусия в момента.
Благодаря за вниманието. Ако има въпроси, мога да отговоря.
ПРЕДС. ВИЛИ ЛИЛКОВ: Благодаря Ви.
Едно огромно извинение към министъра. Останах с впечатлението, че сте приключили, господин Кралев, но разбирам, че не сте приключили Вашето изложение?
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Приключих, приключих.
ПРЕДС. ВИЛИ ЛИЛКОВ: Моята идея е да чуем всички и тогава да влезем в дискусия. Ако предпочитате, сега да задаваме въпроси към Вас?
Колеги, ако имаме въпроси към господин Кралев, нека да ги зададем сега, а после ще изслушаме останалите гости.
Имате думата.
Колеги, ако нямате въпроси към господин Кралев, моля да го освободим от заседанието, да му благодарим.
Господин Чолаков.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ: Благодаря за участието, министър Кралев.
От Министерството на здравеопазването да предостави своето становище относно бюджетна програма на Министерството на здравеопазването, по която са заделени средства за медико-социални грижи за деца в неравностойно положение.
Заповядайте, господин Заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АДАМ ПЕРСЕНСКИ: Добър ден, уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Ще Ви представим нашата позиция по бюджетна Програма „Медико-социални грижи за деца в неравностойно положение, майчино и детско здравеопазване“.
Какви са целите на тази бюджетна Програма? Създаване на условия за устойчиво подобряване на детското и репродуктивното здраве е стратегическата цел.
Оперативните цели са повишаване качеството на медицинските и здравно-социални грижи за децата в домовете за медико-социални грижи за деца, както и условията на средата, в която се отглеждат, осигуряване на дневни медико-социални грижи в подкрепа на децата с увреждания и техните семейства с цел предотвратяване на изоставането им, осигуряване на достъп на децата до 18-годишна възраст до специализирани медицински дейности извън обхвата на задължителното здравно осигуряване в страната и в чужбина, осигуряване на достъп до програми за подкрепа на репродуктивни възможности и лечение на безплодието.
Настоящата политика е ориентирана към създаване на условия за устойчиво подобряване на майчиното и детско здраве. Нейното значение се обуславя от факта, че здравето на жените, тяхното репродуктивно поведение и сигурността на майчинството осигуряват възпроизводство на населението, а оттук – и цялостното развитие на страната, особено с оглед на застаряването и увеличаващата се емиграция.
Грижите за децата от момента на тяхното зачеване поставят основите на човешкото здраве и формират здравното поведение на всеки индивид. Те са инвестиция в бъдещите поколения и в просперитета на държавата.
Организационните ни структури, които участват в тази Програма, са домовете за медико-социални грижи за деца, които са лечебни заведения за болнична помощ, включително и центровете за комплексно обслужване на деца с увреждания и хронични заболявания, центровете за майчино и детско здраве, дневните центрове за рехабилитация на деца, Център „Фонд за лечение на деца“ и Център за асистирана репродукция.
Отговорността по изпълнение на Програмата е възложена на Министерството на здравеопазването чрез дирекция „Медицински дейности“, Център „Фонд лечение за деца“ и Обществения съвет към него, Центъра за асистирана репродукция с подпомагаща го комисия и обществен съвет към него и лечебните заведения за болнична помощ, които получават по тази програма средства за лечение на деца в риск.
Има няколко услуги, които после може поотделно да обсъдим, ако това е важно за Вас.
Информацията за наличността и качеството на данните. Информацията, необходима за определяне на постигнатите резултати на целевите стойности на показателите за изпълнение се набира от информационните системи и отчетните документи на лечебните заведения, Националния център по обществено здраве и анализи, Център „Фонд за лечение на деца“, Център за асистирана репродукция и домовете за медико-социални грижи. Тази информация се анализира от медицинската дирекция.
Средствата, които сме заложили и предлагаме в проектобюджета, са следните. Общият размер на бюджетната програма е 51 млн. 760 хил. лв. От тях разходите за персонал на домовете за медико-социални грижи за деца са 14 млн. 757 хил. лв., издръжка – 8 млн. 213 хил. лв.
Двете програми за Центъра за асистирана репродукция и Центъра „Фонд за лечение на деца“ са по 12 млн.
Средствата, които залагаме за разходи по изпълнение на националната програма „Майчино и детско здраве“ са 2 млн. 490 хил. лв.
Планираните средства са основно за дейността на Център „Фонд за лечение на деца“ за лечение на деца до 18-годишна възраст; обезпечаване на Центъра за асистирана репродукция; националната Програма за подобряване на майчиното и детското здраве 2014 – 2020 г.; както и дейността на медико-социалните грижи за деца и субсидии за лечебните заведения за болнична помощ, които предоставят услуги на деца в медицински риск.
Благодаря за вниманието. Готов съм да отговарям на Вашите въпроси.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
Колеги, имате думата за изказвания и по представения бюджет на Министерството на труда и социалната политика, средствата за политика към младите хора и политика за децата, както и по информацията, която ни представи господин заместник-министърът на здравеопазването като становище относно бюджетната програма на Министерството на здравеопазването за медико-социални грижи за деца в неравностойно положение.
Заповядайте, проф. Лилков.
ВИЛИ ЛИЛКОВ: Благодаря.
Не виждам има ли представители от другите институции – от Държавната агенция за закрила на детето? (Реплики от представителите на ДАЗД.) Други? Няма.
Смисълът на моето изказване е в следното. Ако се погледне първата страница на Приложение № 3 и се проследят целите и основните политики на Министерството на младежта и спорта, ще се види, че са поставени много сериозни цели и много важни политики, но те не са по силите на Министерството само по себе си. Тук си отбелязах и ще си позволя да Ви прочета две-три неща.
Развитие на ученическия спорт и на спорта за високи постижения, като средство за повишаване престижа на нацията. Тук отговорност има не само Министерството на младежта и спорта, но и Министерството на образованието и науката – то отсъства в момента; Българският олимпийски комитет – няма го и него, Министерство на вътрешните работи, Министерство на отбраната, Министерството на здравеопазването и Министерството на труда и социалната политика, разбира се, и големият отсъстващ – общините.
Развитие на програми, насочени към интеграцията на деца и младежи с увреждания чрез създаване на необходимите условия за системни занимания с физическо възпитание и спорт и възможности за спортна изява. Тук отново отговорности имат Министерството на труда и социалната политика, Министерството на здравеопазването, Министерството на образованието и науката и т.н., да не изреждам министерствата.
Социален туризъм и развитие на двигателна активност – Министерството на туризма, Министерството на здравеопазването, общините – също.
Да не говоря за реконструкция и развитие на спортната база, където основно отговарят общините.
Казвам това, защото, за да можем да вземем компетентно мнение по този бюджет и да имаме ясна представа как ще се развиват и постигат тези политики, би трябвало да видим конкретния ангажимент на всяка една от тези институции – и на Министерство на вътрешните работи, защото и там има спорт и интеграция чрез спорт, и там има борба с престъпността чрез спорт, и в Министерството на здравеопазването, и в Министерството на труда и социалната политика, да не говоря за Министерството на образованието и науката.
Нито една дума няма в бюджета за университетския спорт. 240-250 хил. млади хора в най-добрата възраст за спорт са във висшите училища, а няма една дума за спорта във висшето образование.
В този смисъл е и моето предложение.
Предложението ми е на следващото заседание, което ще имаме по второ четене на бюджета, да получим от всяко от съответните министерства пълна информация за конкретните политики и програми, които те осъществяват в съответствие с политиките на Министерството на младежта и спорта и конкретното финансиране по всяка една от тези програми. Министерството на младежта и спорта не може само да постигне целите, които си поставя в този бюджет. Искам да видим цялата картина и да бъдем наясно.
Ще дам пример с Министерството на труда и социалната политика, тъй като неговите представители са тук. Големият проблем на спорта в момента в България са треньорските кадри. Над 5500 са спортните клубове, а около 3800 души са специалистите с призната квалификация, които работят в тези клубове. Ако нямаме специалисти и не решим въпроса с кадрите, може и 500 млн. лв. да дадем за спорт, но ще постигнем нискокачествена спортна услуга и лош резултат.
В този смисъл е хубаво и аз настоявам да се разработи такава програма към Министерството на труда и социалната политика, която да решава въпроса със спортните кадри. Мога да направя и ред други предложения към всеки представител на министерствата.
При първото гледане, което правихме в този мандат на бюджета, с ДАЗД, когато зададох въпрос колко общи програми има Агенцията с Министерството на младежта и спорта за използване на спорта като превенция и като средство за интеграция, получих отговор нула. Надявам се сега тези програми да са повече. (Шум и реплики.)
Ако е същото, провалили сме се, дами и господа. Само си пишем едни и същи цели. С 4 млн. лв. каква спортна база ще правим?! Тук трябва да има представител на Сдружението на общините, за да покаже глобалната картина в България и да каже: „Толкова спортни обекта се правят по такива и такива програми“, защото в крайна сметка в България се правят спортни обекти, ние не знаем за това, но се правят в малки населени места без никаква ефективност.
Това е моето желание.
Лично аз ще подкрепя бюджета, но ще предложа да гласуваме по т. 2 и да изискаме конкретна информация от всяко министерство. Когато поисках изслушване на представител на Министерство на отбраната за спорта във въоръжените сили, ми идеше да се скрия под масата. Слушах глупости – извинявайте за острия израз. Слушах, че има трима души водещи спортисти, които са назначени на щат към Министерство на отбраната. Това ли е спортът във Въоръжените сили?! Ако искаме политика в спорта, всяка институция, която има отношение, да си поеме конкретната отговорност.
Министерството на образованието и науката – нула отговорност, едни ученически игри, отчетохме се. Това ли е ангажиментът на Министерството на образованието и науката по отношение на спорта? И всеки плюе Министерството на младежта и спорта. Всеки да си поема ангажимента! Благодаря.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ: Благодаря Ви, проф. Лилков.
Засегнахте доста болни теми.
ВИЛИ ЛИЛКОВ: Болни са. С 40, 50, 100 млн. какво ще направиш?!
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ: Колеги, има ли други желаещи да вземат отношение?
Заповядайте, господин Стойчев.
РАДОСЛАВ СТОЙЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
Проф. Лилков е доста прав в повечето тези, които изнесе и защити.
В действителност парите, предвидени в областта на спорта в областта на здравеопазването, свързани с децата, в бюджета на Министерството на труда и социалната политика, свързани с мерките за активна политика за децата, са малко, ограничени и тези средства не биха били достатъчни за развиване на активни политики по отношение развитието на младите семейства и децата.
Запазват се почти постоянни тенденции от предходни години за разходване на средства и за разходите, свързани с децата, с младежта, със спорта.
Не са засегнати доста от политиките или са ограничени средствата за тях, свързани с масовия спорт, със спорта на учащите, със спорта за децата, намиращи се в училищна възраст.
По отношение на активните политики на Министерството на труда и социалната политика също доста са ограничени средствата.
Тъй като имаме много забележки като цяло по отношение на бюджета, а и по-конкретно по политиките, които разглеждаме днес, и по бюджетите на тези министерства, нашата парламентарна група няма да подкрепи бюджета на първо четене. Ще направим своите предложения между първо и второ четене, както ние считаме, че е редно и е нормално да се финансират политиките, които коментираме, чрез бюджетите на тези министерства, а и като цяло, чрез целия бюджет. Благодаря.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ: Благодаря, господин Стойчев.
Други колеги? Няма други питания и становища.
Закривам дебата.
Преминаваме към гласуване.
Първо, подлагам на гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2017 г. с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл. 1 и чл. 2.
Колеги, ще гласуваме бюджета на Република България за 2017 г. в две точки: като точка първа с включен бюджет на Висшия съдебен съвет, а като точка втора – бюджета със становището на Министерския съвет .
Първо, подлагам на гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2017 г. с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл. 1 и чл. 2.
За – няма, против – няма, въздържали се – 15.
Подлагам на гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2017 г. със становище на Министерския съвет по чл. 1 и чл. 2.
За – 10, против – няма, въздържали се – 5.
Заповядайте, проф. Лилков.
ВИЛИ ЛИЛКОВ: Колеги, имам предложение да гласуваме по тази точка още едно решение на Комисията: всяко министерство или агенция, което има отношение към осъществяване на политиките на Министерството на младежта и спорта, да представи до второ четене конкретна информация за дейности и финансиране на конкретни политики, заложени в бюджета на съответното министерство. Иначе няма да получим ясна картина какво става в спорта и как всичко това е интегрирано.
Позволявам си да поясня. Ако ние изслушваме в момента Министерството на здравеопазването,Министерството на труда и социалната политика или Агенцията за закрила на детето, трябва да знаем какво общо заедно правят всички министерства, подчинено на политиката на Министерството на младежта и спорта и как са го интегрирали. Ако това е дейност само на Министерството на труда и социалната политика, тогава няма смисъл да я слушаме и впоследствие да я отчитаме.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ: Благодаря, проф. Лилков.
Предлагам да гледаме Вашето предложение и ги задължим, когато дойдат между първо и второ четене, да носят това като доклад, да влезе като част от доклада, който ще внесат между първо и второ четене.
ВИЛИ ЛИЛКОВ: Да поискаме от Националното сдружение на общините някаква справка за общинските политики в глобален план.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ: Според мен това би трябвало да влезе на друго заседание, защото в момента гледаме държавния бюджет.
Колеги, предлагам по т. 2 това, което предложи проф. Лилков, да го изискаме от съответните министерства и с предложение какво мислят по тези политики.
Моля да гласуваме това предложение на господин Лилков.
Моля да гласуваме това изискване към министерствата.
За – 15, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Преминаваме към т. 2 от дневния ред:
РАЗНИ.
Има ли предложения по тази точка, колеги? Няма.
Благодаря за участието. Пожелавам Ви приятен ден!
(Закрито в 12,00 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛИ:
Иван Чолаков
Вили Лилков
Стенограф:
Виржиния Петрова