Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Стенограма от заседание на комисията, 04/12/2014
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
ПРОТОКОЛ № 1
На 4 декември 2014 г. се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния дневен ред:
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерския съвет на 01.12.2014 г.
Заседанието беше ръководено от заместник-председателя на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта Иван Чолаков.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Господа народни представители, добър ден!
Казвам се Иван Чолаков и съм заместник-председател на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта в Четиридесет и третото народно събрание. В предното Народно събрание бях само представител в тази комисия.
За процедурата, след като започнем изказванията и предвид на това, че все още не сме достатъчно познаваеми, ще помоля всеки, който се изказва да се обявява.
Имаме кворум. Можем да започнем работа.
Искам да Ви помоля. Почина един спортен общественик – Георги Янакиев, дългогодишен председател на Българска федерация по автомобилизъм, който е с изключителен принос за развитието на автомобилния спорт за България. Ще Ви помоля със ставане на крака да почетем паметта му.
Едноминутно мълчание.
Благодаря Ви.
Откривам първото заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта към Четиридесет и третото народно събрание и предлагам следния дневен ред.
Точка единствена – обсъждане на първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерския съвет на 01.12.2014 година.
Имате ли предложения, забележки по дневния ред?
Предвид на това, че отсъства председателят, в повечето комисии е внесено предложение и за правилник на самата комисия, етично е да изчакаме да си дойде председателят и тогава да внесем правилника.
Имате ли предложения? Кажете господин Свиленски.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря. Господин Председател, казвам се Георги Свиленски. Втори мандат народен представител БСП - лява България. За първи път съм член на тази комисия.
Първо, считам че, когато се свиква Комисията, тя трябва да бъде обявена поне на сайта на Народното събрание. Част от колегите, в рамките на доста време, не знаехме нито в коя зала е, нито къде е. Материалите, въпреки че няма правилник комисията, по Правилника на Народното събрание, се дават три дена преди комисията. Тоест ние сме в хипотеза на извънредно заседание, може би. И молбата ми е за в бъдеще това нещо да не се допуска. Колегите да бъдат запознати както с материалите, така и с дневния ред на заседанието. Благодаря.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Благодаря Ви, господин Свиленски за забележката. Абсолютно сте прав. За съжаление в последния момент в петък, когато бяха изградени комисиите, на председателя на комисията се наложи да замине внезапно на лечение и ще отсъства 10 дни и поради тази причина не съумяхме да подготвим всички неща така, както са по изискванията на правилника на Народното събрание.
Благодаря Ви, ще се вслушаме във Вашата забележка.
Колеги, ако няма възражения, моля да гласуваме по така предложения дневен ред.
Който е “За” да гласува!
ГЛАСУВАНЕ: Единодушно се приема.
СТЕФАНИ МИХАЙЛОВА: Благодаря. Казвам се Стефани Михайлова от парламентарната група на ГЕРБ. Аз заявявам, че ще подкрепя законопроекта, но тъй като съм член и на друга комисия, ми се налага сега да изляза. Ще подкрепя законопроекта. Благодаря Ви.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Благодаря.
Дневният ред се приема.
Преминаваме към обсъждане на законопроекта в частта му за бюджет на Министерството на младежта и спорта и бюджет на Държавна агенция за защита на детето.
Първо, искам да Ви представя гостите на днешното заседание. Тук е, за наша чест, министърът на младежта и спорта господин Кралев.
Добре дошли!
Госпожа Лилия Иванова - главен секретар, госпожа Антоанета Боева - директор дирекция “Елитен спорт”, госпожа Емилия Караабова – съветник.
Тук също е и госпожа Ева Жечева, председател на Държавната агенция за закрила на детето, Госпожа Люба Спиридонова – финансова дирекция Държавна агенция закрила на детето, Госпожа Росица Спасова – началник отдел Дирекция “Държавни разходи”, Зоя Касарова експерт в дирекцията “Държавни разходи” към Министерство на финансите.
Съгласно разпореждане на председателя на Народното събрание законопроектът е разпределен на комисията като участваща. На основание чл.77, ал.4 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, при първото гласуване законопроектът се обсъжда по принцип и в цялост. Казвам това за уточнение.
Народните представители се произнасят по основните положения на бюджета на Министерството на младежта и спорта и бюджета на Държавната агенция за закрила на детето.
От името на вносителите проектът за бюджет 2015 г. на Министерството на младежта и спорта ще бъде представен от министър Красен Кралев.
Заповядайте господин Кралев.
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Благодаря. Господин Председател, уважаеми дами и господа.
Първо, искам да представя още един член на нашия екип госпожа Ваня Колева, която е парламентарен секретар и ще продължа с изложението си относно нашата мотивация за бюджет 2015 година.
Министерството на младежта и спорта провежда единната държавна политика в областта на младежта, спорта и социалния туризъм. С оглед на факта, че разполагаме с ограничени средства, основен приоритет на министерството е реорганизиране на начина, по който ще бъдат финансирани отделните политики. На преден план министерството извежда развитието на детско-юношеския спорт при тясно партньорство с общините, оптимизиране финансирането на спортните федерации и клубове и привличане на средства по линия на еврофондовете.
В проектобюджета за 2015 г. са дефинирани следните политики:
Политика в областта на спорта за учащи и спорта в свободното време.
Политика в областта на спорта за високи постижения.
Политика в областта на превеждане на спортните обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти.
Политика в областта на усвояването и прилагането на добри международни практики за спорта.
Политика в областта на младите хора.
Към министъра на младежта и спорта са определени като второстепенни разпоредители с бюджет антидопингов център и шест държавни спортни училища: “Генерал Владимир Стойчев” – София, “Майор Атанас Узунов” – град Русе, “Георги Бенковски” – Плевен, “Юрий Гагарин” – Бургас, “Георги Бенковски” – Варна и “Васил Левски” – град Пловдив.
Приетият със Закона за държавния бюджет на Република България размер на разходите на Министерството на младежта и спорта за 2014 г. е 66 милиона 2500 лева. От тях 25 милиона лева разходи за сметка на постъплението от Български спортен тотализатор, съгласно чл.14, ал.3 от Закона за хазарта.
Елемент на този бюджет са бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на младежта и спорта, които до 1 юли 2014 г. са осем на брой. От 1 юли с постановление на Министерския съвет е закрит Националния център за европейски и младежки програми и инициативи като дейности по изпълнение на европейските младежки програми и проекти със съответната част от персонала, преминаващи към Министерството на образованието и науката, а изпълнението на дейностите по националната програма за младежта с частта от персонала, който ги администрира, преминава към състав на дирекция “Политика за младежта” в централното управление на министерството. Преди това преструктуриране на дейността бе извършено и оптимизиране на персонала в системата на Министерството на младетжа и спорта като общата щатна численост бе намалена с шест бройки.
Утвърденият с решение на Министерския съвет № 215 от 17 април 2014 г. таван на разходите на Министерството на младежта и спорта за 2015 г. е 67 милиона 162 хиляди и 200 лв. В тази сума са включени 26 милиона разходи за сметка на постъпленията от Българския спортен тотализатор, съгласно чл.14, ал.3 от Закона за хазарта.
При разработването на проектобюджета за 2015 г., съгласно графиците с решение на Министерския съвет № 57 от 2014 г. указанията на Министерството на финансите, са намалени разходите в рамките на 10 процента ограничения спрямо утвърдените решения в Министерския съвет № 215 от 2014 г. разходни тавани.
С Проектозакон на държавния бюджет на Република България за 2015 г. на Министерството на младежта и спорта са определени разходи в размер на 66 милиона 253 хиляди и 100 лева. Този бюджет отразява промените, настъпили през 2014 г. и даващи отражение върху параметрите за 2015 г. При разработването на окончателните разчети, разпределението им между политиките и бюджетните програми бе отчетено въздействието на:
Първо: Общото ограничаване на разходите във връзка намаления икономически растеж и влошената събираемост на приходите, съгласно Указание № 5 от 2 септември 2014 г. от Министерството на финансите.
Второ: Ограничаване на разходите за персонал извън средствата по финансиране от държавната дейност и средното образоование с 10 на сто.
Трето: Отпадане на субсидията за поевтиняване на храната, предоставена чрез бюджета на Министерството на Търговско дружество “Академика 2011”, поради закриване на дейността на студентския стол.
Четвърто: Отразяване на промените в структурата на министерството, предложени в устройствения правилник на Министерството на младежта и спорта, утвърден на заседанието на Министерския съвет, проведено на 3 декември 2014 г. Основната промяна бе свързана с преобразуването на същестуващата до момента дирекция “Международно сътрудничество”, преобразувана в дирекция “Европейски програми и проекти и международно сътрудничество”. Към нейните функции се добавят координацията, подготовката, разработването и представянето на проекти за финансиране по оперативните програми на европейската общност.
Пето: Намаляване на средствата по политика в областта на младите хора, поради отразяване на промените, настъпили със закриването на Националния център за европейски и младежки програми и инициативи и пренасочването на бюджетни средства от бюджета на Министерството на младежта и спорта към бюджета на Министерството на образованието и науката.
Шесто: Повишаването на единните стандарти за финансиране на дейности в средното образование. Така определените за Министерството на младежта и спорта средства в законопроекта са включени 7милиона 808 хиляди 800 лева за делегиране от държавата дейности. Това са средствата от бюджета на шестте спортни училища, второстепенни разпоредители с бюджет към министъра на младежта и спорта, финансиране чрез бюджета на министерството.
С планираните средства през 2015 г. ще се изпълняват следните бюджетни програми в рамките на дефинираните области на политики.
Политика в областта на младите хора – бюджетна програма “Младите в действие”. Средствата по програмата, намалени спрямо приетите със Закон за държавния бюджет за 2014 г., са 777 хиляди и 600 лева. Намалението е израз на извършените структурни и функционални промени при изпълнението на дейностите на европейски и национални проекти за младите хора в България. Средствата за изпълнение на дейностите по националната програма за младежта не са намалени спрямо приетите през 2014 година.
Политика в областта на спорта за учащи “Спортът в свободното време”. Като цяло средствата за “Спорт в свободното време” и “Спорт за учащи” са крайно недостатъчни за реализирането на политиката в тази област. Държа обаче да подчертая, че масовият спорт е основен приоритет на Министерството на младежта и спорта. Общините, със съдействието на министерството, трябва да поемат ангажимент към развитието на масовия спорт.
Бюджетна програма “Спорт за учащи”. Средствата в пограмата са намалени спрямо приетите за Закона за държавния бюджет за 2014 г. с 280 хиляди лева. Намалението е израз на извършеното общо намаление на разходите както за персонала, така и по изпълнение на дейностите във връзка с влиянието на намаления икономически растеж. В бюджетната програма са включени средствата по единен разходен стандарт за шестте държавни спортни училища.
Бюджетна програма “Спорт в свободното време”. Средствата по програмата са намалени спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2014 г. със 177 хиляди и 400 лв. Намалението е израз на извършеното общо намаление на разходите както за персонала, така и по изпълнение на дейностите във връзка с влиянието на намаления икономически растеж. Отразено е и влиянието на структурните промени в дирекцията, администрираща програмата, което се изразява в увеличение на щатния персонал.
Политика в областта на високите постижения бюджетна програма “Олимпийска подготовка”. Средствата по програмата са увеличени спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2014 г. с 1 милион 547 хиляди и 200 лв. Увеличението на средствата е израз на преструктуриране на разходите по политиката в областта на спорта за високи постижения и одобрените допълнителни средства с оглед обезпечаване на оптимален тренировъчен и състезателен процес пред олимпийската 2015 година.
Основен акцент в нашата политика ще бъде създаването на програма за развитието на детско-юношеския спорт. Предвид новата политика на Министерството на младежта и спорта ще редуцираме спортистите, включени в програмата за олимпийска подготовка за 2014 година. През 2015 г. в програмата се създава проектоолимпийски отбор на Република България и олимпийски резерв, съставен от юноши и девойки. През 2014 г. елитните спортисти, които са получавали средства от държавния бюджет, са били около 250, а през 2015 г. ще бъдат около 120. Със спестените средства финансово ще подпомогнем подготовката на още около 500 талантливи състезатели в детско-юношеска възраст. Така ще бъде изпълнен един от приоритетите на Министерството на младежта и спорта, насърчаване на талантливи деца и юноши с потенциал на развитие. Дългосрочната програма изисква широка основа на по-млади състезатели, което ще даде отражение в увеличаването на броя на ангажираните спортисти в юношеска възраст. Акцент от програмата ще бъде прилагане на селективен подход при определяне на спортистите, оптимизиране условията за спортното им развитие и стимулиране на младите таланти, което да гарантира израстването им като спортисти от световна величина. Увеличението ще обезпечи и участието на българските спортисти в първите европейски летни игри в Баку, Азербайджан 2015 година.
Бюджетна програма “Спорт за високи постижения”. Средствата по програмата са намалени спрямо приетите със Закон за държавния бюджет за 2014 г. с 420 хиляди и 900 лева. Намалението е израз на извършеното общо намаление на разходите както за персонала, така и по изпълнение на дейностите. В общия бюджет на програмата са влючени и планираните средства в размер на 750 хлияди лева по бюджета на антидопинговия център, седмия второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на младежта и спорта.
Политика за превеждане на спортните обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти. Бюджетна програма “Спортни обекти и съоръжения”. Средствата по програмата са увеличени спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2014 г. със 136 хиляди и 400 лева. Въпреки това средствата са крайно недостатъчни за провеждане на ефективна политика по оношение на изграждането и реновиране на спортните бази.
Надявам се с Вшата подкрепа през годината да получим допълнителни средства за тази политика.
Увеличението на средствата е израз на преструктурирането на разходите за издръжка на министерството като поддръжка, данъци, охрана на сградите, предоставяне за управление на министерството, които бяха пренасочени от бюджетна програма “Администрация”, съгласно тяхната функционална насоченост.
Политика в областта на усвояване и прилагане на добри международни практики за спорта. Бюджетната програма “Изграждане на високоефективен капацитет за активно международно сътрудничество в сферата на физическото възпитание, спорта и социалния туризъм”. Средствата по програмата са увеличени спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2014 г. с 13 хиляди и 700 лева. Увеличението на средствата е израз на преструктуриране на разходите с оглед предложени структурни промени за звеното, администриращо програмата. Доброто международно сътрудничество и разработването на европейските проекти е ключово за осигуряване на допълнителни средства за реализиране политиките на Министерството на младежта и спорта. Бюджетна програма “Администрация”. Програмният бюджет на Министерството на младежта и спорта, разходите за персонала на дирекциите от специализираната администрация са разпределени съответно по прогрмите, които администрират. В бюджетна програма “Администрация” са разчетени средствата за персонал само за общата администрация на министерството, звената на пряко подчинение на министъра и политическия кабинет. Увеличените средства по програмата са обусловени по структурните промени в министерството, при които дирекцията, отговаряща за обществените поръчки, излиза от състава на специализираната администрация и преминава към обща администрация. Чрез вътрешно преструктуриране на персонала в министерството, при запазване на общата численост, са осигурени и две допълнителни щатни бройки за допълване на звеното за вътрешен одит, съгласно изикванията на Закона за вътрешния одит на публичния сектор.
В заключение, желая да подчертая, че философията на новите политики, които имаме амбиция да наложим, ще бъдат регламентирани в предложението ни за нов Закон за младежта и спорта, в който ключови моменти ще бъдат детско-юношеския спорт, съвместната работа на министерството с общините, нов начин за финансиране на федерациите и клубовете и привличането на средства по европейски програми. За реализирането на новия закон и новата философия и политики, които имаме амбиция да наложим, ще разчитаме много на Вашата подкрепа. Благодаря Ви.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Благодаря Ви, господин министър.
Преди да започнем дискусията, искам само да припомня това, че тази комисия е една от най-истинските и е тази, която има най-малко украски и цветове. Така че в предния мандат съумяхме това донякъде да го спазваме. Приканвам всички да бъдем етични. Няма да слагаме лимитирано време, така че всеки да има право да си каже това, което мисли. Благодаря Ви.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Колеги, имате думата.
Бюджетът е запазен почти колкото миналата година, като предишни години беше доста по-нисък. И това че съумяхме бавно и постепенно да го вдигнем, дори това с благодарности към министър Кралев, че е съумял да се пребори поне да запази този бюджет за спорта, мисля че е едно положително нещо. Само един пример ще Ви дам, че бюджетът на Федерацията по баскетбол на Италия и 130 милиона евро. Представете си 66 милиона какво представлява за една страна като България.
Имате думата. Да, заповядайте.
ДОЦЕНТ ДИМИТЪР ШИШКОВ: Благодаря. Казвам се Димитър Шишков от групата на Реформаторския блок.
От 30 години и повече се занимавам със спорт, като бивш спортист става въпрос. В последните 4 – 5 години по-активно се занимавам със спортното училище в Пловдив. Имаше един голям проблем, за който нямаше отговор. Какво става със спортните зали по принцип? Те държавна собственост ли са вече или все пак остават към общината в Пловдив или както е по районите. Доколкото разбрах, от тази година от септември месец, те са вече държавна собственост. Така ли е?
Мисълта ми е и във връзка със стопанисването на спортните бази, които са и много голямо перо в бюджета. Този бюджет разбира се, е малък, както е малък и бюджетът за здравеопазване, за култура и така нататък, но при една неработеща икономика, каквато е нашата на този етап, ние и на това трябва да бъдем доволни и да го използваме оптимално, разбира се за целите.
Аз смятам, че министърът се справи и с този бюджет и лично аз ще помагам толкова, колкото мога, за да се случи това нещо. И мисля, че всички ние трябва да се обединим около това нещо. За малките пари, макар и малки, няма откъде да взмем други, но трябва да бъдат оползотворени оптимално. Когато зададох този въпрос, именно за собствеността на спортните бази и за залите по-специално, имах предвид, че много често те не се стопанисват по предназначение. Те бяха отдадени от общините и бяха отдадени в последствие на хора, които ги превърнаха в средство за препитание за тях и за печалбарство. Така децата и спортистите останаха малко на улицата. Много от клубовете, които се занимават със спорт, поради липсата на пари и поради това, че бяха принудени сами да се издържат, което е факт наистина, превърнаха залите в барове, в дискотеки, в ресторанти и така нататък.
Въпросът е, че вече втора или трета година, ако не се лъжа, запада цялата спортна база. Мисля, че Пловдив и спортното училище е с най-голяма спортна база в България. Това е гребният канал и всичко, което е около него. Оказа се, че вече са разрушени почти спортните зали, никой не желае да ги стопанисва, клубовете бягат от тях, защото разходите са убийствени.
Затова има нещо, което аз искам да го предложа. И нещо, което съм го подготвил за в бъдеще време, което ще го предложа на комисията. Нека да помислим как да вкараме бизнеса вътре да помага на спорта съвсем активно, което може да бъде примерно оформено с данъчни облекчения и така нататък. Става въпрос за спонсорство, става въпрос за меценатството въобще, което не важи само за спорта. То важи и за здравната политика, която ние смятаме да провеждаме, за културата. Така че мисля, че от другаде няма откъде да намерим пари, освен от спонсорите, които обаче трябва наистина целево да дават тези средства.
Моята болка всъщност и това, което е свързано фактически с Пловдив и като конкретен въпрос е, какво правим наистина с базите, които са неконтролируеми в момента?
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Благодаря Ви, доцент Шишков.
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Доцент Шишков, аз мога да коментирам само в няколко аспекта Вашият въпрос. Във всичките градове базите са различна собственост - някои са общински, другите са държавни. И вменяване на ангажимент за поддръжка, то си е в зависимост от това кой е собственикът. Някакви промени в тази посока евентуално биха могли да бъдат свършени с приемането на нов закон за спорта. Тоест, другите проблеми, които са също свързани с финансиране на федерации на спортните клубове или намиране на средства за реновиране на базата, или облекченията за спонсорите, които коментирате, също би трябвало да са предмет на законодателната инициатива, законодателни промени. Аз казах, че много ще разчитам да работим съвместно, за да можем да направим един абсолютно нов и качествен закон за спорта, отговарящ на новите реалности.
Другият елемент за финансиране, на реконструиране на съществуващите бази са европрограмите. Именно затова създаваме и разширяване дейностите на Дирекцията за международно сътрудничество, като я правим Дирекция за европрограми, като включим вътре и дейността по европрограмите, където ще има специален екип, който ще бъде концентриран само върху тази дейност, така че да не се пропускат средства, които може да усвоим. В Министерството на регионалното развитие има достатъчно пари по една от оперативните програми за реконструиране и саниране на спортните училища, в която ще бъде включено и училището в Пловдив.
ДИМИТЪР ШИШКОВ: Те го направиха добро училището. Лошото е, че базата не могат да я разделят. Те не могат да се разберат фактически към кого е тази база, към кого са залите. И клубовете стояха...
Извинявайте, че Ви прекъснах, но това е нещо, за което аз се вълнувам много.
Миналата година нямаше никаква спортна дейност на клубовете цяла зима. Тази зима започна по същия начин. Няма парно, няма вода, няма ток, затворени са от ХЕИ залите. Спортистите, които се готвят именно за високо спортно майсторство и въобще спортистите по клубовете, няма къде да спортуват, да тренират. В един момент се оказва, че общината хвърля ръкавицата към министерството, министерството казва - не, все още тези бази са на стопанисване на общината. Именно това нещо се случва вече две години. Аз смятам, че ние тази година можем да го изчистим заедно този момент. Аз смятам наистина активно да помагам именно в решаването на тези проблеми. И нещо, което беше построено едно време и което беше хубаво, ние го съсипахме фактически във времето. Без значение кой го е построил. Няма значение дали беше преди 10 ноември или след това. Лошото е, че ние не стопанисваме така, както трябва нещата. И този бюджет смятам, че ние, ако не наложим правила за правилно стопанисване на тази материална база, ние ще загубим това, което имаме и той въобще няма да ни стигне. Тогава няма да говорим за спорт.
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Абсолютно съм съгласен. Значи, базата е общинска, училището е наше, държавно, но базата в Пловдив е общинска.
ДИМИТЪР ШИШКОВ: Добре, благодаря.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Да Ви кажа наистина, това е голям проблем на спорта. В един момент държавните спортни училища се финансират изцяло от министерството, а в крайна сметка базата е общинска. Оттам идва проблемът. Но аз се надявам, че и със закона, който господин министърът каза, че ще се поработи доста детайлно, ще изчисти и този вид взаимоотношения между държава и общини. И тогава наистина базата ще бъде ползвана пълноценно. Господин Лилков.
ВИЛИ ЛИЛКОВ: Казвам се Вили Лилков от Реформаторския блок. Имам една молба. Всички да получим, господин министър, обосновката на бюджета. Защото това е документът, който фактически е политическият прочит на бюджета.
Започвам с това, че лично на мен ми хареса една от големите цели на бюджета – развитие на детско-юношеския спорт в тясно сътрудничество или взаимодействие с общините. Ще бъде много хубаво, ако това нещо го разпишем по някакъв начин, поне да го разбираме - тясното взаимодействие, в какво ще се изразява. Това предполага да имаме някакви документи, въз основа на които да работим с общините. Законът е закон, но ако този бюджет твърди, че е ориентиран към развитие на детско-юношеския спорт в тясно сътрудничество с общините, аз ще попитам и в зала как и ще трябва Вие да отговорите. И очаквам този отговор да го получа.
По въпроса за добрите международни практики видях, че са отделени някакви средства, не мога да кажа колко, но бих искал да ме запознаете с отчета – какъв е резултатът от прилагането на тези добри международни практики. В предишните години са харчени някакви пари, трупан е някакъв опит, явно че има някакво приложение на международни практики, които трябва да ги видим на наша земя как са сработили.
Бих поискал, знам че средствата са много ограничени, виждам че милион и половина отделяме за капиталови разходи и горе-долу толкова е бюджетната програмна администрация. С милион и половина нищо не можем да направим като капиталова програма, но независимо от това, поне аз така чета в Министерството на младежта и спорта показател “Капиталови разходи” пише. Правилно ли чета? Милион и половина. Това са пари, с които можем много малко неща да направим. Но независимо от това трябва да направим две неща и това бих искал да го видим ние като комисия.
Първото, къде ще изразходваме тези милион и половина. Един списък с обекти. Той не е задължително да бъде неразделна част от бюджета, защото утре, като трябва да го променяме, да не променяме целия бюджет. Но ние като комисия да знаем къде ще инвестираме тези милион и половина и нещо много по-важно – да започнем да разработваме, не казвам че трябва да го имаме още до Нова година, но да разработим една сериозна инвестиционна програма с ново спортно строителство. Това включва и взамодействията с общините. Да кажем: ние смятаме това, това това, че трябва да се направи в някакъв период и да започнем да търсим парите както по европрограмата за саниране, така и по други програми и да взаимодействаме с Министерството по образованието, с общините, да започнем да модернизираме спортната база. Хубаво е да имаме един такъв списък и да си поставим задачата като комисия, да го разработим, да го подготвим, да го остойностим, да накараме общините да си подготвят терените, плановете и да имат готовност като се намерят парите, да започнем да работим. Това са моите препоръки.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Благодаря, господин Лилков. Заповядайте!
РАДОСЛАВ СТОЙЧЕВ: Казвам се Радослав Стойчев от парламентарна група БСП - лява България. Моят въпрос, господин министър горе-долу се припокрива с този на господин Лилков и на доцент Шишков. Става въпрос за развитието на физическото възпитание на децата. Както каза господин Лилков, взаимодействието с общините е много важно, тъй като недостатъчно държавни средства се отделят за изграждане на физкултурни салони, не спортни бази, защото, за да стигнат юношите, децата до спортните бази, те първо трябва да имат някаква физическа култура. В някои училища – цитирам, дори и в община Самоков, от създаването на самите училища няма изградени физкултурни салони. Това изграждане на тези физкултурни салони не е по силата на общините и тогава се търси подкрепата на държавата, ако няма възможност за външно европейско финансиране. Затова, каква ще бъде Вашата политика по отношение на това финансиране на тези бази, на изграждането на физкултурни салони, защото, нали Ви казвам, ако ги няма тях, няма как да стигнем до създаване на професионални спортисти. Също така и аз искам, като господин Лилков, да разшифровате малко капиталовите разходи. Тези милион и половина за какво предлагате да се инвестират през тази година. Благодаря.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Благодаря.
Слушаме Ви.
ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ: Благодаря. Казвам се Джейхан Ибрямов от парламентарната група на Движението за права и свободи.
Господин Мниистър, Вие сте спортна натура, човек, който винаги е следял, по мои представи, дейностите, съвразни със спорта, отблизо. Като гледам и колегите в комисията по-малко или повече са свързани, имат отношение в тази насока.
Внимателно слушах Вашия доклад и ще започна оттам, откъдето завършихте, че ще иницирате нов закон за децата, младежта и спорта и че ще се обърне специално внимание на подрастващите, по-точно на детско-юношеската школа в България. Надявам се, че всички колеги в тази комисия ще подкрепят това, което Вие ще внесете, ще обсъдим съвместно този закон за младежта и спорта и се надявам наистина този закон, който Народното събрание ще приеме, да бъде работещ и действащ.
Споменахте също, че ще преструктурирате отдел и ще го създадете за работа специално по еврофондовете. Смея да твърдя от опит, ако съумеете Вие като министър и политически кабинет, да накарате тази администрация да заработи точно в областта, доцент Шишков споена за финансирането, както Вие отбелязахте на спортните бази и не само, може да се докарат средства много повече от бюджета, двойно, тройно повече от бюджета на самото министерство.
Но имам един такъв по-генерален въпрос. Като цяло, доволен ли сте от философията на Бюджет 2015 г.? Мога да Ви поздравя, че сте съумели да запазите бюджетната рамка на министерството.
Другият ми въпрос е: Предвид факта, че става дума за развитие на младите и детско-юношеските школи, Вие обосновахте, но не толкова ясно, каква е причината да намалите средства в областта на младите хора. Не беше ли редно да бъде запазена тази рамка.
И третият ми въпрос: Предвид факта, че 2015 г. споменахте, и ние всички знаем, че е предолимпийска година, средствата, които са заделени за политики в областта на спорта за високи постижения – 47 милиона, не си спомням цифрата, която споменахте точно за предолимпийска подготовка, имате ли идея допълнително външно финансиране, откъде може да се намери за предолимпийска подготовка на нашите представители, които ще ни представляват на олимпиадата евентуално. Благодаря.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.председател: Благодаря и на Вас.
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: На някои от въпросите мога да отговоря сега, на други ще трябва време разбира се, за детайлна разбивка на инвестиционната програма и така нататък.
Физкултурните салони са собственост на Министерство на образованието. Това, което ние виждаме като резерв, по една или друга причина, през годините диалогът между двете министерства е бил нарушен. За нас приоритет и ключово важно е възстановяването на диалога с Министерство на образованието, защото нещата са много преплетени. Включително как се използват часовете по физическо, включително и за рехабилитирането на тези физкултурни салони, ако щете и за строежа на нови зали. Дори част от спортните училища - едната част са държавни, са наши, другите са общински. Въпросите са много сложни. Така че ние ще работим. С тях сме вече влезли в диалог. Имам усещането, че ще има разбиране в максимална степен. За точките, където не можем да се разберем, ще искам Вашата подкрепа, защото всеки в парламентарната си група, може да работи в името на спорта. Аз винаги съм твърдял, че спорта не трябва да се политизира и трябва да сме единни. Просто, ако имаме общо схващане, че не може да се продължава в посоката, в която досега сме вървели, защото очевидно нищо ново не следва, трябва да търсим начини за промяна. Тези промени, разбира се, стъпките, които правим, те са малки, защото бюджетът ни е лимитиран. Аз наистина съм горд, че успяхме, едно от малкото министерства сме, което си запази бюджета в тези рамки.
Това, което се опитваме да направим е, и то се вижда, ясно е, отделянето на по-голям брой средства от елитния спорт към детско-юношеските школи. Тоест тези федерации, тези клубове, които развиват, с методологията, която сме разработили за финансиране на федерациите и клубовете, те ще получават повече пари. Там, където се работи с повече деца.
Второ, за предолимпийската подготовка говорим. Ами предните пъти е имало по 250 души, които се готвят, връщаме се с два медала. Съвсем спокойно могат да бъдат свити тези средства, както сме го направили, считаме съвсем отговорно, че няма нужда от повече от 120 атлета да бъдат подготвяни, защото резултатите няма как да се различават кой знае колко много от предишните. Предпочитаме тези срества да се заложат, от тях да се задели за програма за проектоолимпийски отбори за младите ни надежди, където има по-голям шанс да се реализират в следващите олимпиади.
Недейте да забравяте, че имаме допълнителен разход, който излезе с тези игри в Баку, за първи път се провеждат. Европейските летни игри в Баку, което е от типа на европейска олимпиада, но там изцяло разходът пада пак на нас. Тоест ние в същия бюджет трябва да вместим милион и триста хиляди, които отиват към олимпийския комитет за финансирането на участието ни в тези игри.
Относно европейските програми заявявам го, че там имаме огромен резерв, откъдето желанието ни е да разработим екип, който наистина до една, две години да се види, че се правят сериозно нещата, оптимизират се и да засилим усвоемостта на европейските средства. Там има резерви, които не са използвани докрай.
ИВАН ЧОЛАКОВ,зам.-председател: Благодаря, господин министър. Господин Свиленски.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Един въпрос само, господин министър, ако позволите. В разходите 26 милиона и 700 хиляди – това от тотото ли казахте са само...
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Това са приходите.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Приходите, извинявайте. Само от тотото. А от търговските дружества къде са посочени?
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Търговските дружества не идват към нас. Те не са в бюджета, те отиват към държавата директно. По-скоро ние зависим изцяло, бюджетът ни зависи от функцията на спортния тотализатор, от таксите. Тази част се формира от държавните такси и данъци, които се плащат от спортния тотализатор.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Благодаря, господин министър. Други въпроси? Заповядайте.
БОРИСЛАВ ИЛИЕВ: Здравейте! Името ми е Борислав Илиев от Български демократичен център.
Благодарен съм на министъра, че запазваме бюджета. Все пак навлизаме в една проектоолимпийска година. Бих искал да помислим също така и за световните шампиони, които са дали за България много в олимпийските спортове, но не са имали честта да спечелят медал от олимпиада. Добре е да помислим за тях, да ги върнем във федерациите като треньори или да помислим за техните финансови постъпления, както олимпийските медалисти вземат, така да помислим и за тях. Все пак без експерти няма да успеем да направим нищо на олимпиадата, пак ще се върнем с два медала. Добре е по някакъв начин да отдадем на тези хора, които са дали на България много и сме слушали химна в тяхна чест, заслужената чест. Да могат да съдействат и те по традиционно силните български спортове – вдигане на щанги, борба, бокс, също и художествената гимнастика. Има много хора, които в тези спортове са световни шампиони, но нямат медал от олимпиадата и се чувстват изолирани от федерациите. Те също ще помогнат за развитието на масовия спорт. Това мисля, че е добре за спорта.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Аз имам определено мислене по този въпрос. Докато министърът се консултира, аз мога да кажа.
Олимпиадата е една на четири години. Докато световни първенства в различни видове спорт има всяка година. За олимпийските спортове.
БОРИСЛАВ ИЛИЕВ: Не, през година. Аз казвам за олимпийските спортове не за...
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: В смисъл такъв, че няма да е по-етично като начин. Може по някакъв начин да бъдат бонифицирани.
БОРИСЛАВ ИЛИЕВ: Не може да е по-малко от 30 процента.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Разбрах Ви.
БОРИСЛАВ ИЛИЕВ: Да ги уважат все пак, това са традиционни силни български спортове.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Това е въпрос на вече политика ли, как ще го мислят, защото, когато министър Свилен Нейков, тогава за първи път се...
БОРИСЛАВ ИЛИЕВ: Кубрат Пулев няма медал от олимпиадата, а той мисля, че е човек, който обедини България. Всички видяхме преди няколко седмици как целият български народ беше обединен.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Така е.
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Не бих оспорвал Вашите мотиви. Въпросът е, че този проблем може да се реши със законодателна инициатива само, не е в нашите правомощия. Така че като народен представител можете да инициирате подобна дискусия.
ИВАН ЧОЛАКОВ зам.-председател:, : Благодаря Ви.
Други въпроси? Да.
ПЕТЪР БЕКОВ: Благодаря. Доктор Петър Беков от ГЕРБ. Новак и в парламента, и в комисията.
Това, което исках да кажа най-общо по бюджета и без това е първо четене. Харесва ми тази идея, че започваме да мислим отново за основата на пирамидата. Защото тя се разпадна. Затова нямаме успехи в последните олимпийски игри, бяхме трагедия. Мисля че това е правилният път.
Благодаря!
ИВАН ЧОЛАКОВ зам.-председател: Благодаря!
Колеги, да благодарим на екипа на министър Кралев за това, че бяхте достатъчно изчерпателни. Надявам се да са задоволили интереса на всички Вас.
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Аз много Ви благодаря за коментарите, за оценките, за подкрепата, която виждам, благодаря Ви за всички забележки и въпроси, защото те ще ни помогнат да мотивираме бюджета още по-добре. На всички въпроси ще бъде тотално отговорено и пак Ви казвам, надявам се много на Вашата подкрепа, защото моето лично убеждение, както и на целия ни екип е, че е дошло времето за нов закон за спорта. Не може само с ремонтиране да напредне. Той е материално остарял, както се казва. Реалностите са други и би трябвало да отговорим на потребностите на нашата общност, защото тя представлява България пред лицето на целия свят.
Много Ви благодаря за подкрепата и се надявам са се срещаме често.
ИВАН ЧОЛАКОВ зам.-председател:,: Ние продължаваме по-нататък.
Давам думата на госпожа Ева Жечева да предостави бюджета на Агенцията за закрила на детето.
ЕВА ЖЕЧЕВА: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми народни представители, благодаря Ви за възможността като председател на Държавната агенция за закрила на детето съвсем накратко да Ви представя не толкова бюджета на Държавната Агенция за закрила на детето, която е специализиран орган към Министерския съвет, за ръководство, координиране и контрол на държавната политика в областта на закрила на децата и е второстепенен разпоредител към “Бюджетни кредити” към министъра на труда и социалната политика.
Не е толкова важен бюджетът на Държавната агенция за закрила на детето, който е в размер на 1 милион 325 хиляди 370 лева и се запазва в тези параметри през тази година. За да бъда по-конкретна, ще има съвсем леко разместване между средствата, които са отделени за ведомствени и администрирани разходи като ще се увеличи сумата за администрирани разходи с оглед на нормалното функциониране на единствената в страната национална гореща линия за деца, която работи в рамките на 24 часа и поема годишно, от вече петгодишното си съществуване, над 80 хиляди случая на обаждане на деца и родители, близки, през този период.
Защо казвам, че не е толкова важен бюджетът на Държавната агенция за закрила на детето, която междувременно управлява европейски проекти шест пъти по-големи от размера на собствения бюджет и проекти, които са насочени към изпълнение на най-важната политика в областта на децата, която се развива с подкрепата на Европейския съюз – това е деинституционализацията на децата. В момента над 1700 деца с увреждания от домовете за деца, лишени от родителска грижа и от домовете за деца с умствена изостаналост, се извеждат и се настаняват в приемни семейства, настаняват се при близки роднини и най-вече се настаняват в центрове за настаняване от семеен тип, където се осигурява среда, близка до семейната.
Защо казвам, че е много важно в днешния ден на първото заседание на Комисията за децата, младежта и спорта да мога съвсем накратко да представя политиките за закрила на детето в България. В символиката на днешния ден – днес е Света Варвара и според народните вярвания, се обричат медени питки за здравето на децата и аз се надявам с тази символика да се ориса работата и на комисията, и през следващата година да имате достатъчно време и възможности, за да направите преглед, анализ на политиките и рисковете пред политиките за закрила на децата в България. Ще ми позволите само да кажа че, както и Вие казахте за пирамидата, изключително важно е пирамидата да бъде обърната към поддкрепа на децата в семействата, защото преди децата да влязат в спортните зали, трябва да бъдат осигурени техните права и интереси и трябва да бъдат гарантирани реализацията и достъпа до основни права. Трябва да им бъдат гарантирани достъпът до образование, до здравеопазване, достъпът до живот и развитие, достъпът услуги, които подкрепят семейството и най-вече закрила от насилие и дискриминация.
Това, което е като бюджет на агенцията, е бюджет на възможностите, но смятам, че е и бюджет на промяната и бюджет на една активна законодателна политика, защото областта на правата на детето имат нужда от ново законодателство, имат нужда от нова философия на социалното подпомагане и на социалните услуги, които трябва да бъдат индивидуализирани спрямо потребностите на детето и семейството и да започнем като една европейска държава да измерваме инвестициите в детето през ефективността, през качеството и през промяната на живота на детото и на неговото семейство. Европа е Европа на целенасочени инвестиции за детето. И аз се надявам, че с Вашата отговорна работа ,наистина ще се променят и политиките и отношението към децата в България.
Подкрепям по принцип бюджета.
Благодаря Ви за вниманието. Ще ми позволите още в началото на Вашата работа да Ви предоставя писмен материал, който ще бъде депозиран чрез председателя – един съвсем кратък анализ на политиките, цифрите и всъщност предизвикателствата пред правата и интересите на децата в България. Ако имате въпроси на това първо заседание, ще бъда щастлива да Ви отговоря.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Благодаря Ви, уважаема госпожо Жечева.
Колеги, имате ли питания, становища относно това, което каза госпожа Жечева.
ВИЛИ ЛИЛКОВ: Логично е да задаваме въпроси, когато се запознаем с Вашия отчет. На мен ми е интересно, съвсем кратък отговор, имате ли общи политики, разработвани с Министерството на спорта, общи дейности? Ако имате и са описани в отчета, може би няма смисъл да говорим, но това ми е просто интересно. Някаква обща програма за работа.
ЕВА ЖЕЧЕВА: Обща програма за работа с Министерството на младежта и спорта няма. Имаме много близка възрастова група. Това са децата между 16 и 18 години, които всъщност са младежи. Имаме достатъчно добри контакти, но това, което Вие казвате е много важно да се помисли да се установят всъщност едни по-устойчиви политики на подкрепа на деца в риск, достъпът им до спорта и всъщност наистина работата, която имаме с министерството, да бъде облечена в едни кратки и ясни правила на взаимодействие и сътрудничество. Благодаря Ви господин Лилков.
ВИЛИ ЛИЛКОВ: Ще Ви кажа защо питам. Тъй като добивам някаква представа от такива политики в чужбина и трябва да Ви кажа, че особено с рисковите групи деца съвместно работят Министерство на спорт, МВР, Министерство на здравеопазване, Агенция за закрила на детето и това е едно от нещата, които аз ще искам. И ако Вие участвате при обсъждането на бюджета, ще искам да чуя Вашите намерения за това как - и на министъра на спорта, ще разработваме общи политики и ще работим заедно. Как ще използаме спорта като възможност за решаване на проблемите на децата в риск.
ЕВА ЖЕЧЕВА: Благодаря Ви много. Има много различни такива програми, инициативи и добри практики в страната, но само искам да кажа, че министърът на спорта е орган по закрила, вменени са му задълженията по специалния закон Законът за закрила на детето. Освен това министърът на спорта винаги има възможност през Националния съвет за закрила на детето да предложи всъщност дейности, които да помогнат на децата в риск.
ИВАН ЧОЛАКОВ, зам.-председател: Благодаря Ви, госпожо Жечева.
Други колеги? Значи сте били достатъчно изчерпателна. Благодарая Ви и на Вас за това, че съумяхте да запознаете комисията с тези неща. Желая Ви късмет и ползотворна работа.
Колеги, ориентираме се към приключване на заседанието.
Предстоят ни две гласувания.
Едното е Законопроект за държавния бюджет на Република България № 402-01-7, внесен от Министерския съвет на 01.12.2014 г. с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл.1 и чл.2.
ГЛАСУВАНЕ: “За” – няма, “Против” – 3,”Въздържали се” – 6.
И второто е гласуване на Заканопроекта на държавния бюджет на Република България за 2015 г. № 402-01-7, внесен от Министерския съвет на 01.12.2014 г. със становище на Министерския съвет по чл.1 и чл.2.
ГЛАСУВАНЕ: “За” – 10, “Против” – 6. “Въздържали се” – няма.
Колеги, благодаря Ви за участието в комисията.
Закривам заседанието.
ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИВАН ЧОЛАКОВ
Стенограф
Маргарита Крачунова