Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Стенограма от заседание на комисия, 18/02/2015
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
ПРОТОКОЛ № 7
На 18 февруари 2015 г. (сряда) от 14.30 ч. в зала № 142 в сградата на Народното събрание на пл. „Княз Александър І” № 1, се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния дневен ред:
ДНЕВЕН РЕД:
1. Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз /2015 г./, № 502-00-5, внесен от Министерски съвет на 29.01.2015 г.
2. Разни.
Заседанието беше ръководено от Иван Чолаков – зам.-председател на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
ИВАН ЧОЛАКОВ, ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КВДМС: Уважаеми колеги, добър ден. Имаме кворум и можем да започнем нашето редовно заседание. Откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта към 43-тото Народно събрание. Предлагам на Вашето внимание следния дневен ред:
1. Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз /2015 г./, № 502-00-5, внесен от Министерския съвет на 29.01.2015 г.
2. Разни
Имате ли предложения, забележки по дневния ред? Няма. Подлагам на гласуване така предложения дневен ред.
„ЗА“ - 16;
„ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ“ - НЯМА
„ПРОТИВ“ - НЯМА.
Благодаря Ви.
На заседанието присъстват като гости, които ще вземат отношение по темата:
Г-жа Зорница Русинова – зам.-министър на труда и социалната политика;
Проф. Костадин Костадинов – зам.-министър на образованието и науката.
Благодаря Ви за присъствието.
Ще кажа няколко по представената програма, след което ще дам думата за обсъждане:
Годишната програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз се изготвя от Министерския съвет на основание чл. 105, ал. 4 от Конституцията на Република България и нейна главна цел е да осигури основата за подготовка на българските позиции при обсъждане на приоритетните за държавата въпроси от дневния ред на институциите на Европейския съюз.
Годишната програма, която ще обсъждаме на днешното заседание е приета с Решение № 45 на Министерския съвет от 29 януари 2015 година.
При изработването на предложение за Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз следва да се вземе предвид и работната програма на Европейската комисия за 2015 г., както е посочено в чл. 114, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Годишната работна програма на Народното събрание ще съдържа списък на проектите на актове на институциите на Европейския съюз, по които Народното събрание осъществява наблюдение и контрол, съгласно чл. 114, ал. 3 от Правилника за работа на Народното събрание.
Ще маркирам тази част от Програмата, която касае компетенциите на Комисията:
На първо място това са компетенциите в област „Заетост и социална политика“, инициативата „Изпълнение на Гаранция за младежта“.
На второ място са компетенциите в област „Образование“ - приоритетни области за развие на образованието и обучението за периода 2015-2017 г., във връзка с реализиране на целите и ангажиментите по отношение на младите хора.
Преди да започнем разискванията, давам думата на г-жа Зорница Русинова, зам.-министър на труда и социалната политика:
ЗОРНИЦА РУСИНОВА, ЗАМ.-МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: Благодаря, г-н председател. Уважаеми народни представители, съвсем кратко ще маркирам областите на компетентност на Министерство на труда и социалната политика по отношение на Годишната програма за участие на България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз за 2015 г.
Приоритетните области са четири: „Заетост“, „Равенство между мъжете и жените“, „Трудова мобилност“ и „Миграция“.
В област „Заетост“ имаме няколко приоритета:
- Насоките по политиките за заетост на държавите-членки като част от междинния преглед на Стратегията „Европа 2020“;
- Изпълнението на гаранцията за младежта. Тук имаме изключително много ангажименти. Знаете, че България е една от страните-членки, които получават допълнително средства по линия на Европейския социален фонд в изпълнение на младежката гаранция.
- „Равенство между жените и мъжете“ - ще наблегнем на ефективното използване на човешкия капитал като най-важен фактор по отношение на демографската политика. Отново акцент в нашата работа ще бъде подкрепата ни за по-широкото участие на жените на ръководни постове в предприятието, като част от общата политика за насърчаване на равенството между половете.
- В областта на „Миграцията“ - подкрепяме развитието на обща европейска миграционна политика.
- В сферата на трудовата мобилност – основен компонент „свободното движение в рамките на ЕС“. Ще продължим активно да работим за премахване на всички неблагоприятни бюрократични пречки, които се правят пред страни като България и Румъния по отношение на свободното движение на работници, след като вече са приключили преходните периоди. Активно ще работим по реформиране на мрежата ЮРАС, която също се подпомага със средствата на Европейския социален фонд.
На разположение съм за въпроси.
ИВАН ЧОЛАКОВ, ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КВДМС: Давам думата на проф. Костадинов да вземе отношение.
ПРОФ. КОСТАДИН КОСТАДИНОВ, ЗАМ.-МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА: Уважаеми г-н председател, народни представители, Министерство на образованието и науката подкрепя определянето на ключовите приоритетни области и конкретните теми за бъдеща работа, които са свързани с подобряване ефективността на Стратегическата рамка за европейско сътрудничество образование и обучение 2020. Споделяме необходимостта същата да бъде напълно синхронизирана и с общия политически дневен ред - да включва учене във всичките й форми: формално, неформално, самостоятелно, през целия живот и т.н. Също така подкрепя и учене на всички образователни степени и нива. Постигането на всички тези стратегически цели на програмата „Образование и обучение 2020“ изисква внимателен подход от страна на държавите-членки и заинтересованите страни за постигане на силна подкрепа за тяхната стабилност.
Изразяваме съгласие и с нуждата от определяне на по-конкретни теми за бъдещата работа, които да бъдат включени в работния план на „Стратегическата рамка за европейското сътрудничество образование и обучение 2020“ като приоритетни дейности. Споделяме важността на тези усилия за синхронизиране на настоящия работен цикъл на този стратегически документ, с цел повишаване на нейната добавена стойност и включването на нови приоритетни области за развитието на образованието и обучението за периода 2015-2017 г., както и осигуряването на прозрачност на взаимодействието между заинтересованите страни и социалните партньори.
На разположение съм за въпроси.
САШО ЙОВКОВ, БЪЛГАРСКА НАЦИОНАЛНА ТЕЛЕВИЗИЯ, ГОСТ: Не е ли смущаващо, че във всички цитирани програми, приоритети и стратегии, насочени основно към децата и младежта, никъде не фигурира думата „спорт“?
ИВАН ЧОЛАКОВ, ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КВДМС: Да, има такъв пропуск. Надявам се да бъде вкарано на по-късен период в програмите. Имам информация, че ще влезе на по-късен програмен период от изпълнението на програмите.
ПРОФ. МАРИАНА ГЕОРГИЕВА, ЧЛЕН НА КВДМС: Г-н Йовков е абсолютно правомерно притеснен. Това, че никъде няма нарочен раздел „Спорт“, на принципа на Устройствения правилник на Министерски съвет и неговата администрация, би следвало всяко звено на Министерския съвет да се солидализира като политика. Минимум защото Министерски съвет е колективен орган и всяко отделно министерство е част от неговата структура. И би следвало, и аз съм убедена, че заради администрирането на позицията на държавата с оглед на този документ на солидарност на Европейския съюз, във всички случаи, макар проформа някъде ще трябва да фигурира под едно изречение и подписа на министъра на младежта и спорта. Не знам дали е организационен пропуск на комисията ни или е „предпазливост“ от страна на Министерство на младежта и спорта, но съвсем резонно би следвало министерството да заяви позиция. Не е важно дали те изписват. След като става въпрос за обучение и образование министърът на младежта и спорта още повече след като е заявявал, че го интересува детския спорт, а той няма как да стои встрани от училище, и след като в тази комисия сме разглеждали проекта за Закон за предучилищното и училищното образование, където присъстват много сериозни разпоредби и по отношение на обучението по физическо възпитание и след като министерството е презентирало пред обществото съпричастност и удовлетвореност за третия част – би следвало да няма такава „пробойна“ по отношение на управленския ангажимент за един такъв важен документ на политиката. Така че, ако сроковете допускат, би следвало ресорното ни министерството да чувства ангажимент и то не формален. Не знам как ще компенсираме този пропуск, не искам и да го квалифицирам като небрежност, но мисля, че и членовете на комисия и представителите на медиите, обществото би следвало да бъдат успокоени и удовлетворени като разберат за какво става дума на практика като ангажимент на Министерство на младежта и спорта.
ИВАН ЧОЛАКОВ, ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КВДМС: Благодаря Ви. Приемам изказването Ви като предложение към министерството, а именно - да разяснят на комисията ни защото не са взели отношение по самата Програма.
ПРОФ. МАРИАНА ГЕОРГИЕВА, ЧЛЕН НА КВДМС: Казаното от мен не е упрек към Вас или Комисията като ресорен п арламентарен орган и инструмент в този случай. Предлагам да помислите по какъв начин можете да подпомогнете в правилната посока като действие и ангажимент министерството.
ИВАН ЧОЛАКОВ, ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КВДМС: Предлагам за гласуване следното становище на Комисията:
„В кръга на своята компетентност Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта предлага в Годишната работна програма на Народното събрание за 2015 г. да се включат като подлежащи на наблюдение и контрол следните актове на европейските институции:
Област: „Нови стимули за работните места, растежа и инвестиците“
1. Насърчаване на привличането към пазара на труда и пригодността за заетост – законодателна или незаконодателна инициатива свързана с пакет от мерки за подпомагане на държавите-членки да привлекат на пазара на труда дългосрочно безработните млади хора, както и мерки за проследяване на изпълнението на инициативата за младежка заетост.
Обявявам дискусията за приключена и предлагам да преминем към гласуване на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз /2015 г./, № 502-00-5, внесен от Министерски съвет на 29.01.2015 г.
Моля, гласувайте.
ГЛАСУВАЛИ:
„ЗА“ - 10 ЧЛЕНА;
„ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ“ - 6 ЧЛЕНА;
„ПРОТИВ“ - НЯМА.
Преминаваме към т. 2 Разни. Давам думата на проф. Вили Лилков да представи две предложения за разглеждане в Комисията.
ПРОФ. ВИЛИ ЛИЛКОВ, ЧЛЕН НА КВДМС: В Комисията постъпи писмо от Асоциация студентски спорт „Академик“ с пакет предложения, както отнасящи се до дейността на Асоциацията, така и до студентския спорт. Материалът ще бъде размножен и предоставен на членовете на Комисията. Предлагам в следващите заседания, на специална среща, на която да поканим представители на университетския спорт и Асоциацията и да обсъдим техните предложения. На това нарочно заседание, предлагам да обсъдим и „Отчет за изпълнение на утвърдените политики и програми на Министерство на младежта и спорта“, който сте получи на електронните си пощи.
Във връзка със започналото обсъждане на Стратегията за висшето образование, но не приключихме с гласуване и която е включена в дневния ред на Народно събрание, това което ми направи впечатление, е че и тук думата „спорт“ липсва. Предлагам на следващото заседание на Комисията да направим предложения, които да изпратим до министъра на младежта и спорта. Да направим като Комисия нашите предложения за корекции за подобряване на Стратегията, защото ако в нея отсъства спорта, автоматично я прави калпава. Всъщност, къде ако не във висшите учебни заведения да се практикува спорт.
ПРОФ. МАРИАНА ГЕОРГИЕВА, ЧЛЕН НА КВДМС: Във връзка с предложението на колегата Лилков, е бъдем по-резултативни като същност на предложение, ако тутакси разпратим писма, освен до НСА, така и до съответните университети, които имат университетска специалност „Физическо възпитание“, до съответните катедри. Коректно е да получим техните предложения, защото не всеки колега от висшето училище е „в час“ с работната процедура по този важен документ – Стратегия за висшето образование. Убедена съм, че това че ректорите живеят денонощно със стъпките на този документ, съвсем не прави цялата колегия съпричастна, даже, със огромно съжаление го казвам, но е допустимо една чувствителна част от нарочната колегия по повод на нашата Комисия, да не знае, че сега е момента да споделят в каква посока очакват политика. Затова предлагам екстремно, чрез електронна поща да изпратят предложения. Предвид краткия срок, колкото и на брой да са тези предложения си струва, защото те ще бъдат далеч по-благодатни за обсъждане, отколкото ние сами да се сетим как да ги уважим и обгрижим като задаване на политика.
ПРОФ. ВИЛИ ЛИЛКОВ, ЧЛЕН НА КВДМС: Съгласен съм. Това е логичния път, но ми се струва, че нямаме време за реакция, тъй като Стратегията е включена за разглеждане следващата седмица. Да не изпаднем в ситуация да дадем срок за предложения, а междувременно да се гласува. Ще е неловка ситуация.
ЯНА ВАНГЕЛОВА, ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАЦИОНАЛНО ПРЕДСТАВИТЕЛСТВО НА СТУДЕНТСКИТЕ СЪВЕТИ: Уважаеми г-н председател, народни представители, вземам думата, за да кажа, че ние като Национална студентска организация в момента събираме тези данни за студентския спорт. Тези доклади от страна на студентските съвети ще бъдат събрани и обобщени в рамките на тези две седмици, и в началото на месец март ще Ви бъдат представени на форум в НСА. Виждам, че това буди доста голям интерес от Ваша страна и ще се радвам да се включите и да видите нашите предложения.
ИВАН ЧОЛАКОВ, ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КВДМС: Интересът ни е голям, защото не може да не прави впечатление, че в Стратегия за висшето образование, особено когато говорим за спорт и то във възрастовата група 18-25 години не е нормално да не съществува определението „спорт“. Още повече, че 50-60% от спортовете са възникнали сред академичната младеж. Затова съм изненадан от този пропуск. Приемам го за пропуск, а не за тенденциозност.
ПРОФ. МАРИАНА ГЕОРГИЕВА, ЧЛЕН НА КВДМС: Ето още едно доказателство за споделеното от мен по предходната точка. Би следвало Министерство на младежта и спорта да е усетило, че това е политика на правителството и по Стратегията за висше образование те трябва да се произнесат. Още повече, че на предишното заседание на Комисията, когато имахме среща с министър Кралев, той категорично заяви, че университетския спорт му е грижата. Но само с риторика няма как да стане. Властта е действие. Трябва да затворим кръга на взаимовръзката на властите и политиките.
По повод доклада на студентските съвети, бих се радвала да се разберем това да предшества, макар и част нашето заседание с Асоциацията за студентски спорт. Иначе отново ще бъдем в неработеща, догонваща позиция. Защото иначе само заседаваме и протоколираме, но на практика по обективни причини няма ефект от нашите усилия. Нека колегата да ускори работата по доклада, макар и в по-суров вид. Важно е да се даде емпиричен материал за проблемите по отношение на студентския спорт. Това ще бъде много полезно и за вас като Асоциация и за нас като Комисия, защото докладът Ви ще бъде контрапункт на проблемите. И когато се пресрещнат двата контрапункта, за нас ще бъде по-лесно да преценим решението ни - как трябва да изглежда и на каква плоскост ще бъде работещо.
ИВАН ЧОЛАКОВ, ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КВДМС: Уважаеми колеги, благодаря Ви за участието. Закривам заседанието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИВАН ЧОЛАКОВ
Стенограф:
Борислава Маева
15,863 знака