Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
18/03/2015
    Стенограма от заседание на комисия, 18/03/2015
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта


    ПРОТОКОЛ №9

    На 18 март 2015 г. (сряда) от 14.30 ч. в зала № 142 в сградата на Народното събрание на пл. „Княз Александър І” № 1, се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния:

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Отчет за степента на изпълнение на утвърдените политики и програми на Министерство на младежта и спорта за 2014 г., № 503-15-1, внесена от Министерство на младежта и спорта на 16.02.2015 г., в ресор „Спорт“ и приоритети за 2015 г.
    2. Разни

    Заседанието беше открито в 14.30 часа и беше ръководено от Иван Чолаков – зам.-председател на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.

    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Уважаеми дами и господа народни представители, добър ден. Имаме необходимия кворум. Откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта. Предлагам на Вашето внимание следния дневен ред:

    1. Отчет за степента на изпълнение на утвърдените политики и програми на Министерство на младежта и спорта за 2014 г., № 503-15-1, внесена от Министерство на младежта и спорта на 16.02.2015 г., в ресор „Спорт“ и приоритети за 2015 г.
    2. Разни
    Имате ли забележки и предложения по дневния ред? Няма. Моля, да гласуваме.
    “За“ - 10
    „Против“ и „Въздържали се“ - няма.
    Приема се.
    На днешното заседание присъстват:
    Красен Кралев – министър на младежта и спорта;
    Ваня Колева – парламентарен секретар на Министерство на младежта и спорта;
    Емилия Караабова – медиен съветник в Министерство на младежта и спорта.
    Добре дошли!
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Основанието за днешното изслушване и обсъждане е съгласно вътрешните правила за дейността и работата на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, приет с решение на Комисията на 10.12.2014 г.
    Отчетът, който ще разглеждаме е в изпълнение на чл. 133, ал.3 от Закона за публичните финанси и се представя пред Министерство на финансите. Копие от този отчет влиза в Народното събрание за сведение. Това да говорим по него е вътрешно решение на Комисията. Решението ни е продиктувано от желанието да обсъдим заедно проблемите и да потърсим пътища за решаване, всеки в рамките на своята компетенция. Предлагам при обсъждането да не се спираме толкова на финансовата страна на осъществяването на политиките за спорт, а по-задълбочено да говорим за това, което ще заложим за бъдещите политики, които ще бъдат лицето за работата на Министерството на младежта и спорта. Смятам че ще имаме по-голяма полза от такава посока на дебата.
    Редът който ще следваме, е съгласно чл. 27 от Правилника за дейността и организацията на НС, както и с вътрешните правила на Комисията.
    Давам думата на министър Кралев, заповядайте.

    КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Благодаря. Вие имате пълния обем на Отчета, затова аз ще направя кратко резюме-преглед за изпълнение на политиката в областта на спорта, за 2014 г., в рамките на следните области на политики:
    • Политика в областта на спорта за високи постижения;
    • Политика в областта на спорта за учащи;
    • Политика в областта на спорта в свободното време.

    След това ще премина към едни по-важни въпроси, касаещи приоритетите на министерството за 2015 г. Кои задачи сме набелязали да свършим и докъде сме стигнали в изпълнението. В тази част ще очаквам вашите коментари. Ще видите, че има теми, по които ще очакваме активно съдействие от ваша страна.
    Изпълнението на политиката в областта на спорта се реализира чрез бюджетните програми „Спорт за учащи“, „Спорт в свободното време“, „Олимпийска подготовка“ и „Спорт за високи постижения“.
    Предоставените средства на спортни организации за изпълнението на дейностите и проектите по програмите на бюджетната програма „Спорт в свободното време“ за 2014 г., са в размер на 2 898 292 лв. Общият брой на включените спортни прояви, занимания и участници е над 170 000.
    За изпълнението на дейностите и проектите по програмите в бюджетната програма „Спорт за учащи“ през 2014 г., средствата са в размер на 1 189 850 лв. В четири програми са обхванати 100 000 участници в училищна възраст.
    По програма „Олимпийска подготовка“ са осигурени и преведени средства за финансово подпомагане на подготовката на спортисти по 39 вида спорт, като предоставените средства са общо в размер на 24 626 081 лв.
    В бюджетна програма „Спорт за високи постижения“ са сключени договори за финансово подпомагане на спортни дейности с 28 спортни федерации, администриращи неолимпийски спортове, на стойност 2 479 152 лв. Изготвени са договори за финансово подпомагане на 41 проекта на спортните организации за провеждането на европейски, световни и други международни първенства на територията на Република България, като предоставените средства са в размер на 9 688 853 лв.
    Това е резюмето. Ако имате някакви въпроси, може да го коментираме. Знаете, че годината беше тежка, смениха се три министерски екипа през този период, тоест това е отчет за дейността на тримата министри – г-жа Георгиева, г-жа Раданова и нашия екип. Смятам, че в тази тежка ситуация и трите екипа сме се справили с реализирането на поставените цели в началото на 2014 г.
    Приоритетите и акцентите за 2015 г.
    С оглед на факта, че разполагаме с ограничени средства, основен приоритет ни е реорганизиране начина, по който се финансират отделните политики. Средствата за тази година са в размер на 66 253 100 лв., като тук не се включват допълнителните средства от Българския спортен тотализатор, които идват в края на годината.
    На преден план министерството извежда развитието на детско-юношеския спорт, при тясно партньорство с общините, оптимизирането на финансирането на спортните федерации, особено на клубовете и привличане на средства по линия на еврофондовете. Начинът на финансиране на федерациите и клубовете, ще го коментираме малко по-късно. Само искам да отбележа един факт. До момента, нашето министерство не е било регистрирано в Брюксел като бенефициент по европейски програми. Това е огромен пропуск допуснат през годините. Не знам защо е допуснат този пропуск. Забелязали сме го. Вече го коригираме. В момента правим постъпки и съвсем скоро ще получим регистрация, така че ще можем да бъдем директен бенефициент.
    В момента работим по новия Закон за физическото възпитание и спорта, но има два момента, на които искам да обърна специално внимание, които са важни, и които могат да бъдат решени и без да чакаме новия закон, преди приемането му. Тук ще имам нужда от нашата Комисия. Провел съм разговор с г-жа Милена Дамянова, председател на Комисията за наука и образование, която ще подкрепи идеята, която имаме.
    Идеите са в две направления: първо, в предложението на министерството в Закона за предучилищното и училищното образование за регулиране начина на провеждане на третия час по физическо възпитание и спорт. Знаете че Проектозакона мина на първо четене и в е залегнал текст за третия час. Този текст трябва да се прецизира, като конкретизираме видовете спорт, които Министерство на младежта и спорта предлага да бъдат като опция за избор в българските училища. По наша и на Министерство на образованието и науката оценка, още през тази учебна година, в поне 10% от българските училища, могат да бъдат въведени треньори, които да водят заниманията в третия част, без това да нарушава допълнително бюджета на училищата. Да приемем, че училищата в България са 3000, за 300 бихме могли да осигурим още тази година треньори, така че да не бъде нарушен бюджета им. Защото големия казус е откъде ще бъдат взети средствата за заплащане на треньорите, които ще водят третия час? Разбира се, почти невъзможно е да бъдат осигурени такива 3000 специалисти. В програмата ще бъде включена възможност, учители по физическо да преминат специализирани курсове по даден вид спорт, за да могат и те да поемат тези занимания. От там нататък вече има конкуренция между самите федерации по съответните спортове, одобрени да влезнат в образователната програма. Те ще си водят разговорите в училищата, ще предоставят треньори и ще организират самите часове.
    Откъде идва ключовия проблем и къде очакваме известна съпротива от страна на Синдиката на учителите? Те предлагат да има възможност, часовете по физическо от I-IV клас да се водят от началните учители. Става въпрос, че в по-голяма част от училищата, този трети час се използва за запълване на хорариумите на преподавателите. Ние сме непреклонни в настояването си, че тази практика не е добра. Когато изтървем децата от I-IV клас, където е най-важния момент за създаването на устойчиви навици за спорт, като станат 10-11 годишни, тоест след 4 клас вече става малко по-трудно. Основният ни акцент, основната ни битка е, децата от I-IV, когато са във възрастта, в която настъпва основното непропорционално увеличаване на телесното тегло, когато се оформя техния характер и са емоционално податливи на влияние, да бъдат научени на спортна грамотност и физическа дееспособност от професионалисти. Водени от началните учители, тези часове са водени неправилно и съответно нямат никакъв ефект – разхождат ги в парка, дават им топка... Имаме случаи, където учители ги карат да ходят с анцузи на училище, когато имат час по физическо, което също е неприемливо. Не може да възпиташ детето си, че облеклото за учебни занимания и спорт е едно и също. Така не може да се възпитава спортна култура. Точно в този период е най-сериозния пропуск, защото по-нагоре вече ги поемат учители по ФВС и все пак се прави нещо професионално.
    Договорили сме с г-жа Дамянова да направим съвместно заседание на Комисията за младежта и спорта Комисията по образование, където този казус да бъде изчистен, за да може да се прецизира при приемането на окончателния вариант на Закона за предучилищното и училищното образование. И тук аз моля за вашата подкрепа, да подкрепите този текст при окончателното гласуване на закона.
    В Закона за висшето образование имаме предложение и постигнахме споразумение с г-жа Дамянова да бъде прието – на университетите да бъде разрешено да финансират спортни клубове, които са с тяхно участие. Тази идея, която по принцип ще залегне в Закона за спорта, може веднага да бъде въведена в действия, преди да чакаме есента, когато ще бъде готов новия Закон за физическото възпитание и спорта. Още сега може да има такава законодателна промяна, която коренно ще промени българския спорт и във висшите учебни заведения и по този начин ще успеем да решим проблемите в баскетбола, волейбола в тези колективни спортове, които имат нужда от допълнителни източници на финансиране. Особено частните университети имат готовност и желание да създадат такива професионални отбори, които да участват в първенствата. Смятаме че това ще разшири възможностите за финансиране на българския спорт, както и ще активизира заниманията с физическа дейност и спорт в самите университети.
    Следващ изключително важен въпрос, който ни е като приоритет – това са проблемите със спортната инфраструктура базите на клубовете. Над 90% от базите са общинска собственост. Вярно е, че по-големите и значими са на държавата. Проблем е, че принципалът не може да предостави за ползване базите на клубовете за повече от 10 години. Общините нямат достатъчно средства, за да реновират спортната база, с темповете и качеството, от което клубовете имат нужда. От друга страна, самите клубове биха могли да привлекат инвестиции, но само ако има по-дългосрочен договор. Например: Федерацията по водна топка иска басейна „Червено знаме“, който е изоставен и не функционира. Инвестицията, която трябва да се направи там трудно би могла да бъде „избита“ в рамките на десет години, които ние имаме право да подпишем като договор. Пак в този изоставен комплекс, Кубрат Пулев си е харесал зала (разбита и разграбена), иска да инвестира над 500 000 лв. Там основно ще се обучават деца. Ясно е, че трудно може да се „избие“ за такъв период.
    Този въпрос ще бъде акцент в новия Закон за физическото възпитание и спорта. Ще предложим вариант за разрешаването му, защото смятаме, че това ще отключи възможностите и ще развърже ръцете на кметовете, на областните управители да могат да отдават базите за по-дълъг срок, при ясно определение правила и без промяна на предназначението на ползване на спортния обект.
    Ще Ви дам още един пример, без да споменавам имена. Имаме футболен клуб, който може да кандидатства по програмата за финансиране JESSICA Обаче, максималният срок на договора, който може да бъде сключен с областният управител е 10 години. Минали са две, остават осем. В бизнес-плана, тази инвестиция, която те могат да направят не се възвръща, тоест те не могат да направят нормален бизнес-план. Договорът им трябва да бъде за поне 15 години, за да могат да се усвоят тези средства и да се инвестират в спортните обекти.
    Догодина ще има програма със средства за инвестиране в спортна инфраструктура по същите механизми, която е в размер 90 000 000 лв. Значи ние трябва да сме готови да дадем възможност на спортните клубове и федерации да могат да кандидатстват при ясни правила и условия, гарантиращи дългосрочни договори за ползване на спортни обекти, което им дава стабилност, че могат да си върнат заема, след като направят една сериозна инвестиция. Иначе трудно биха могли да бъдат привлечени инвестиции, дори по тези програми, които са с много ниска лихва.
    На фона на бюджета, с който разполагаме имаме амбициозна програма за инвестиции и реконструкция на спортната инфраструктура. Напълно ще бъде реконструирана зала „Фестивална“. Прогнозната стойност на инвестицията, така че да бъде направен пълен ремонт и да може леката атлетика да се върне там (момента няма функционираща закрита писта) са 4 000 000 лв.
    Имаме решение за извършване на основен ремонт на зала „София“, където в момента се провеждат състезания по бадминтон и тенис. Тя е в тежко, окаяно състояние. Тя беше отдадена под наем за ползване на Федерацията по бадминтон. Сега си я връщаме обратно, ще инвестираме средства, те ще я ползват като наемат отделни часове. Залата ще се ползва по график. Ние смятаме, че министерството и „Национална спортна база“ ЕАД може да я стопанисва по-добре .
    При всички случаи ще има ремонт на „Зимния дворец“. Ще започне тази година. В момента чакаме решението на съда – да се произнесе дали на тази обществена поръчка ще бъде даден ход или трябва да се провежда нова. Но при всички случаи, в програмата на „Национална спортна база“ ЕАД има залегнало, че ако решението на съда е тази поръчка да бъде прекратена, имаме готовност да стартираме нова процедура. Да не се бавим, защото „Зимния дворец“ има нужда от ремонт. Средствата, с които разполага дружество „Академик“, са в размер на първоначално утвърдените с ПМС – 35 000 000 лв. Знаете, че в момента тази поръчка е за повече пари. Тогава, при едно решение на съда за стартиране на сегашната обществена поръчка, ще имаме проблем с намирането на допълнителните 15 000 000 лв., защото в момента дружеството не разполага с тях. Но при всички случаи ремонт на „Зимния дворец“ ще има – без значение какво ще е решението на съда.
    Предвиждаме през лятото да се да се направи основен ремонт на терена, както и да се закупи ново електронно информационно табло на Националния стадион „Васил Левски“, което да отговаря на най-високите международни стандарти. До момента при провеждането на срещите на националния отбор и мачове от Шампионската лига на „Лудогорец“. Взема се табло под наем, дават се допълнителни средства. Това не е подходящата форма. Намерили сме начин да имаме наше табло.
    Предвижда се и частичен ремонт в „Дианабад“, и то основно за провеждане на Европейското първенство по модерен петобой.
    Кандидатствали сме за финансиране по Програмата за бедствия и аварии, за да може да се укрепи свлачищната зона около „Спорт палас“. Той е на граничната зона между свлачището на Златни пясъци и сградата има пропуквания, които трябва да бъдат поправени.
    Това е инвестиционната ни програма за 2015 г., която смятам, че ще съумеем да изпълним.
    Отделно има много сериозни проблеми при Колодрума, базите на „4-ти километър“ - Спортна база „Къро“, Спортна база „Червено знаме“, в „Дианабад“, където заварихме много наематели, които не са си плащали наема, с просрочени задължения. В момента тече процедура по прекратяване на договорите им и освобождаване на помещенията.
    Както споменах и преди малко, специално за Спортна база „Къро“, Спортна база „Червено знаме“тези обекти, търсим инвеститори. Има проявен интерес и от Федерацията по водна топка, която да се занимае с реконструкция на басейна и от Кубрат Пулев за създаване на боксова зала и школа с неговото име. Също смятам, че за тези два обекта ще имаме решение тази година. И полека, по-лека този занемарен и изоставен обект, в който са инвестирани огромни средства, но през годините не е бил погледнат и е бил разграбен, да бъде възстановен и базите да бъдат годни за ползване.
    По общонационалния проблем с базите на ЦСКА. Вчера организирахме една много важна среща, където беше направена важна стъпка. Тъй като ЦСКА има ангажимент към министерството за изпълняване на определена инвестиционна програма, която до този етап е била поемана от Сдружение ЦСКА Завинаги, вчера противоречията се изгладиха и минаваме в процедура на изчистване на документалното разминаване, така че тази инвестиция да им бъде призната, тъй като тя наистина е направена. Възложили сме на оценител да анализира фактурите, които ще ни бъдат предоставени и да се върви към приключване, за да може клубът да получи по-дълъг срок за експлоатация на базите под формата на наем или концесия. Юристите ще подготвят как точно да бъде.
    Относно новите програми, по които се финансират федерациите и клубовете. През 2015 г. е редуциран броя на спортистите, които участват в програмите за олимпийска подготовка и то с основна цел – съсредоточаване на финансовия ресурс към състезателите, които се подготвят за младежките гарнитури, които се подготвят за следващите летни и зимни олимпийски игри.
    За справка – участниците на летните олимпийски игри в Лондон през 2012 г., са 64 души. През 2015 г., се утвърди нова Програма за олимпийска подготовка, в която целите са насочени в несъвършенствата и пропуските в състава на проектоолимпийски отбор и олимпийския резерв. Програмата е създадена с ясни параметри, с цел по-добра ефективност и целесъобразност при изразходването на средствата. По критерия на програмата са включени 110 спортисти в проектоолимпийския отбор на Република България на две нива, с реални възможности за участие на летните олимпийски игри през 2016 г. Включени са 74 спортисти, като това са спортисти – юноши и девойки, заели I-во и VI-то място от европейско първенство и I-во и VIII-мо място на световно първенство от олимпийския резерв и 107 резерви, спаринг партньори и резервни състезатели, от които се очаква участие на зимните олимпийски игри през 2018 г. и летните през 2020 г.
    За 2015 г. са подписани договори с 23 спортни организации по програмата за олимпийска подготовка. Средствата по тази програма са 15 000 000 лв., като за 2014 г. са били 24 626 000 лв. Бюджетът е същия, а с разликата, която е в размер на 8 200 000 лв., се финансират спортните организации по нова програма за развитие на спорта за високи постижения детско-юношеския спорт за олимпийски спортове. Целта на програмата е да се обърне внимание на детско-юношеския спорт, като се създадат условия за развитие на младите, перспективни спортисти. Прецизирани са критериите за включване на спортните организации по програмата, като е даден приоритет на спортовете, които имат международен принос и развитие на детско-юношеския спорт.
    Подписани са 39 договора със спортни организации по Програмата, в които са включени 370 спортисти от детско-юношеската възраст от индивидуалните спортове и 165 спортисти от колективните спортове.
    Утвърдена е Програма за развитие на спортни постижения за неолимпийските спортове. По критериите на програмата за финансово подпомагане, през 2015 г. е редуциран броя на спортните организации от 28 през 2014 г. на 18, като средствата по програмата остават в приблизително същия размер – около 2 400 000 лв.
    През 2015 г., утвърдихме и създадохме нова програма за финансово подпомагане на домакинствата на международни спортни състезания на територията на Република България, където е определена ясна процедура за кандидатстване и са оптимизирани условията и реда на финансиране. Редуциран е броя на състезанията, за които могат да кандидатстват федерациите, предвид ограниченията на финансовата рамка на бюджета на министерството. През миналата година са били финансирани 41 проекта за домакинства, в момента те са редуцирани до 24 проекта. Основен принцип, по който комисията е одобрила проектите са: финансиране на домакинства, от които се печелят олимпийски квоти и важни състезания, като Европейското по волейбол за мъже, Европейското по футбол за юноши, които носят огромен престиж на държавата. Тези домакинства поемат почти половината от бюджета предвиден за домакинствата.
    Изработи се нова програма за финансиране на спортните клубове, като част от критериите са променени. 50% от средствата, които ще се дават на клубовете ще бъде тежестта от оценката на министерството и 50% на спортните федерации, като средствата ще бъдат раздавани от Министерство на младежта и спорта. Например – по нашите критерии 25% от тежестта на оценката се дават за брой картотекирани спортисти, участвали в държавните първенства през 2014 г., при брой спортни клубове участвали в държавните първенства през 2014 г., коефициентът е също 25%. Обяснявам за разпределението на парите първо между федерациите. Брой спортно-педагогически кадри работещи в спортните клубове – коефициент на тежест, съответно 10% за индивидуалните спортове и 25% за колективните. И за международния принос – класиране на олимпийски игри, световни, европейски и регионални първенства през 2014 г. - процентът на тежест е 30% за индивидуалните и 10% за колективните спортове. Този критерий за колективните е намален, тъй като, знаете че нямаме международни успехи в колективните спортове, но пък те имат огромно значение и там основен критерий е развиването и акцентът, който имаме за финансиране е развитието на детско-юношеския спорт, както и организирането на прояви в ученическия и в масовия спорт. Разпределението по спортове ще се извършва по групи, както следва:
    - индивидуални олимпийски спортове;
    - колективни олимпийски спортове;
    - спортове за хора с увреждания;
    - олимпийски спортове.
    Имаме създадени нови програми за дейности, свързани с дейности за спорта за учащи. До момента, министерството ежегодно организира организацията и провеждането на ученическите игри, със сума в размер на 500 000 лв. Като естествено продължение на ученическите игри се явяват Световните ученически игри, на който форум завоювалите от нас I-во място отбори могат да представят достойно България в ученическия спорт. През 2015 г., министерството подкрепи участието на най-големия ученически световен форум на отборите класирали се на първо място на финалните състезания по баскетбол, волейбол, футбол и лека атлетика, със средства в размер на 126 000 лв. за транспортни разходи и такси участие. От догодина, министерството ще направи всичко възможно и ще предвиди средства в бюджета си, така че участието на най-добрите ни училищни отбори в ученическите игри да бъде изцяло осигурено, тоест предвиждаме това перо да фигурира в бюджета за 2016 г., както и през целия ни мандат.
    В шестте държавни спортни училища са създадени приоритетни центрове по водещите за страната видове спорт - олимпийски звена. Броят на учениците включени в държавните спортни училища през учебната 2014/2015 г. са 320 ученици. В тази връзка, за осигуряване на ефективен тренировъчен процес за тези ученици, за първи път, в определени етапи от годишната подготовка, се провеждат тренировъчни лагери при специфични за съответния спорт условия. Това са тренировъчни натоварвания, които са финансирани чрез проекти по Наредба №1/08.05.2014 г., на министъра на младежта и спорта, в размер на 160 000 лв.
    Предстои да бъде разработено и финансирано със средства до 10 000 лв., Ръководство по теория на професията от професионално направление „Спорт“ за помощник-треньор, помощник - инструктор по фитнес и организатор на спортни прояви и първенства.
    Разработена е нова програма - „Децата и спортния клуб“, чийто старт е даден през тази седмица. Целта на програмата е създаване на условия и възможности за подпомагане на спортни клубове в работата им за начална спортна подготовка на деца, за организиране на спортни прояви, за участието на деца в детски спортни прояви.
    За първи път министерството ще финансира проекти за нови дейности на спортни клубове с възможност за развитие на детския спорт по различните видове спорт. Ще се финансират спортни дейности организирани за провеждане на детски спортни прояви, начална спортна подготовка и участие в детски спортни прояви. Това е пилотен проект, чрез който ще дадем възможност на спортните клубове да кандидатстват с проекти за спортни дейности за деца. По този начин ще предоставим възможност на още около 1000 деца да се включат в спортни прояви и занимания. Минимум на 1000 деца. Бюджетът за тази пилотна програма, за тази година е около 100 000 лв. Ако излезе успешна, смятаме да предвидим повече средства за следващата година.
    Предвиждаме също така, през 2015 г. да подкрепим програми на Българска федерация по тенис и Българска федерация по баскетбол - „Тениса – спорт за всички“ и „Стани волейболна звезда“. Тук търсим финансиране не само от нашия бюджет, но и от външни спонсори. Има засега проявен интерес, но още не е осигурено финалното подсигуряване на бюджета, за да може да обявим програмите.
    В момента подготвяме и Програма за подпомагане на таланти преди влизането в юношеските гарнитури, тоест 9-14-годишна възраст. Такъв беше случая с лекоатлетката от Пловдив – Лиляна, която успя да подобри рекорда на 3 000 м. Тя нямаше никакво финансиране, за нея се събираха пари за екипировка. Има много такива деца, които от ранна възраст проявяват много сериозни заложби и таланти и са обещаващи като потенциал за следващите години. И желанието ни е да успеем да намерим средства, за да ги подпомогнем чрез програма, защото те не са обхванати по никакъв начин от програмите за финансиране на министерството.
    Приоритет ни е също и допинг-лабораторията. Знаете, че успяхме да получим сертификат от българската служба по акредитация, така че тя в момента може да извършва проби на български състезания. В момента, в който достигнем и обработим 3 000 проби, ще можем да кандидатстваме и пред WADA за получаването на международен лиценз. Не знам дали ще успеем да получим такъв лиценз в рамките на 2015 г., тъй като е много трудно, но ще направим всичко възможно, за да успеем да лицензираме лабораторията преди Олимпийските игри. Тоест, това е приоритет в дейността на министерството и ще продължим да изпълняваме набелязаната програма, с цел получаване на лиценз, пак казвам, оптималния срок е първото тримесечие на 2016 г.
    Запознати сте с излезлите в публичното пространство скандали в български спортни федерации, по-конкретно в спортната стрелба и биатлона. Правим опити да решим тези проблеми, като медиатори.
    Специално случаят в спортната стрелба е доста по-сериозен. През 2012 г., държавата е закупила мишени за 1 000 000 лв. на тогавашната федерация. През 2013 г. е отнет лиценза на Федерацията по спортна стрелба с председател Камен Шишманов, защото след проверка на Инспектората към ВФВС по Чл. 64а от ЗФВС, са установени пропуски в текущото счетоводно отчитане, липса на документи за разходване на предоставените от министерството средства., нецелесъобразно разходване на средства в размер на 100 000 лв., както и други нарушения. Затова лиценза на федерацията е отнет. През 2008 г., тогавашната Държавна агенция за младежта и спорта е предоставила 800 000 лв. на федерацията за закупуване на електронни мишени. По-късно, през 2011 г. се предоставят допълнително още 250 000 лв. Когато е отнет лиценза, тези мишени остават тяхна собственост. През 2013 г. се дава лиценз на Българския стрелкови съюз, с председател Мария Гроздева и от там-нататък вече започва спорът. Новата федерация не разполага с мишени за тренировка. Държавата не може да си позволи лукса да закупува на всяка федерация мишени за 1 000 000 лв. В публичното пространство излиза информация, че през всичките години, министерството не е носило тази отговорност, и че държавата не се е грижила. Това не е вярно. Има закупени мишени от държавата, но едно юридическо лице, което вече не е федерация, де факто се явява собственик на мишените и ги дава под наем за провеждане на състезания. Успяхме да подсигурим 10 броя от тези мишени и те са предоставени на новата федерация, а останалите продължават да се водят по документи на старата федерация. Министерството няма никакво основание да отнема лиценза на новата федерация и да го връща на старата, защото новата федерация изпълнява коректно договорните отношения с министерството. Отчетите са им перфектни и т.н. Но пък не можем да си възстановим мишените. Казусът е възложен за решаване на юридическия на екип на министерството, но засега няма някакъв позитивен резултат. Държах да Ви запозная с този казус, защото в публичното пространство излиза всякаква информация. Нашият анализ и доклад показва, че това е състоянието.
    Казусът в биатлона е на чисто личностна основа. Успяхме да постигнем някакво примирие. Паузата до следващия активен сезон ще бъде използвана, за да бъдат изчистени противоречията между състезателите и федерацията, така че през следващия сезон да нямаме подобни публични скандали в този спорт.
    Благодаря. Очаквам вашите въпроси.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря, г-н министър. Пожелавам Ви успех в доста амбициозната програма, която сте начертали, така че в отчета за следващата година да бъде изпълнена в по-голямата си част. Колеги, преминаваме към разискване. За да протече дискусията делово, моля, въпросите да бъдат съобразени с чл. 27 от Правилника за организация дейността на НС – до два въпроса от парламентарна група, по две минути за въпрос, а отговорът на министъра да е до три минути.
    ПРОФ. ВИЛИ ЛИЛКОВ /РБ/: Благодаря. Виждам, че г-н Кралев е влезнал много бързо в традиционния дневен ред на всички министри, които аз помня – националните бази, спортните федерации, допинг-контрола. И това е похвално. Но аз ще говоря като политик. Политиците ги интересуват Стратегиите, Програмите и доколко се изпълняват политическите цели. В този смисъл, направих си труда да прегледам какво са залагали Народното събрание и министерството като политически цели, приоритети и стратегии в областта на спорта, чисто политически. И си задавам въпроса – къде се намираме? Ще го кажа накратко - от заложените стратегически цели от 10 години насам не сме стигнали доникъде. Може някой да се обиди, да го оспори, това е негово право, но това е моята констатация. Имам предвид следното. Прегледах националните програми от предходните периоди. Аналитичната част в тях е една е съща, констатациите са едни и същи, гръбнаците са неизменно много криви, много сме надебелели, не спортуваме, отчуждили сме се от спорта – това са констатациите. Стратегическите цели, които залагаме са едни и същи, мерките, които залагаме са едни и същи. И така докато се стигне до актуализираната програма през 2013 г. - Национална програма за развитие на спорта. Тя е достъпна на сайта на министерството.
    Три оперативни цели, шест приоритета, четиридесет и пет мерки, сто цели или подзадачи, като за 90% от тях е заложен срок за изпълнение и постигане 2014-2015 г. Аз предлагам да се съсредоточим върху следното: следващия път да ни представите визуална презентация мярка по мярка какво сме изпълнили и къде се намираме. Защото ние изпълняваме политическата програма на министерството, тя приета на заседание на Министерски съвет, в разработването ѝ са участвали и част от народните представители. Да видим къде се намираме и какво може да изпълним от нея. Аз твърдя, че тя е добра, но съжаление се повтаря вече десетилетия. Едни и същи неща. Не искам да Ви обременявам и да Ви чета програмите от 2005 и 2008 г. Те са същите, само не са в табличен вид – това е единствената разлика.
    При ограничения бюджет на Министерство на младежта и спорта – ние не можем да изпълним Програмата. При това състояние на спортните субекти и общините, които трябва да изпълняват тази програма, със сигурност ще се препънем. Затова предлагам, г-н министър, въпреки че сме в средата на мандата на тази програма, да помислим или за нейното прецизиране, или за нейното актуализиране и за много ясно уточняване на конкретни цели, към които да се съсредоточим. Иначе Ви гарантирам, че след няколко години, когато се прави поредния отчет, ние ще говорим същите неща. И няма да бъдете виновен Вие. Аз виждам във Вас същата енергичност и желание за справяне с проблемите, която съм виждал и при други министри. За съжаление обаче, подходът Ви, според мен, не отговаря нито на финансовите възможности, нито на силата на общините, съответно и на спортните клубове и федерации да изпълнят тези амбициозни цели. В този смисъл, за да имаме някакъв успех, може би трябва да прецизираме, да преформулираме целите, да се концентрираме точно там, където можем да постигнем успех и да действаме.
    В началото казахте, че трябва да мислим по посока промяна в Закона за висшето образование, така че да се облекчи финансирането. И в настоящия закон има прекрасни възможности за финансиране. Просто, ректорите не са седнали да си прочетат закона като хората. Може би ние трябва да го допълним с нещо, за да стане по-ясен, но те и сега имат възможности.
    По отношение на третия част по ФВС в училищата. Ще Ви прочета какво е написано в Националната програма 2005-2008 г. -включване на третия час по физическо възпитание и спорт в задължителната подготовка, без право да се използва за други цели. И тогава е стояло на вниманието.
    Ще Ви прочета какво пише и за ВУЗ-те в същата тази програма от 2005 г.:
    - изготвяне на предложение за увеличаване на минималните диференцирани размери на паричните средства за ученици и студенти от държавния бюджет. Този проблем е стоял и тогава, както и сега стои на вниманието ни.
    - включване на спорта сред приоритетите в дейността им, като важен фактор за възстановяване и поддържане на физическата дееспособност на студентите. И сега сме го записали. Не сме мръднали и един сантиметър напред.
    Казвам ги тези неща, защото все пак трябва да прегледаме тези документи и да преценим какво правим, иначе ще се загубим в цялото пространство.
    КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Съгласен съм с вас. Затова предвиждаме, наред с новия Закон за физическото възпитание и спорта да бъде приета и нова Национална стратегия за развитие на спорта, която да е кореспондираща с новите потребност и със самия закон. Тоест, с приемането на закона няма как да стане и без разработването и внасянето на корекция в Националната Стратегия, така че да бъде адекватна и изпълнима.
    Това което аз докладвах преди малко е изцяло съобразено, точка по точка с програмата в сектор „Младежта и спорта“ на настоящото правителство:
    Разработване и приемане на нов Закон за спорта;
    Разработване на подзаконови нормативни актове на основа новия Закон за спорта;
    Подобряване на взаимодействието, координацията и сътрудничеството между ММС и общините;
    Изграждане и подобряване на качеството на спортната инфраструктура,
    Насърчаване на учащите към двигателна активност и системно практикуване на физически упражнения и спорт, като начин на живот;
    Разработването на целеви програми на развитие на спорта за всички.
    Моят доклад за приоритетите, следва едно към едно програмата за управление на настоящото правителство.
    Това, че тази една Стратегия, която е правена преди години се разминава с в момента с нашата програма за управление – тези корекции ще бъдат нанесени по съответния начин. Те ще намерят отражение и в Закона за спорта и в Националната стратегия. Това се налага, именно защото виждаме, че до момента е имало желание, някакво виждане, но нещата не са случили. По този начин ще се опитаме да направим така, че те да се случат. Още повече, виждам че всички политически сили имаме консенсус, че това е правилната посока.
    Относно Закона за висшето образование не съм съгласен, защото в момента висшите учебни заведения не могат да финансират спортни клубове. Тука говорим за нещо много по-сериозно от студентския спорт. Не говорим за студентски спорт, само и единствено. Тук говорим, самите университети да имат право да имат спортни клубове, които спортни клубове да членуват във федерациите и да участват в професионални първенства. Това, за съжаление, в момента е невъзможно. Тази промяна се извършва по желание на ректорите. Утре имаме среща в НСА с част от ректорите на висшите учебни заведения, където ще обсъждаме този казус. Това е предложение за поправка на един член от Закона за висшето образование, която е поискана от тях, и с която това вече може да стане възможно. Това ще отвори студентския спорт и университетите към професионалния спорт, което няма нищо лошо. Има много позитивни примери в тази посока от други, много по-развити от нас държави.
    ПРОФ. ВИЛИ ЛИЛКОВ /РБ/: Ще се възползвам от правото си на реплика. Искам да знаете моето мнение. Прегледах много внимателно Закона за спорта и убедено твърдя, че той е добър. Нов Закон за физическото възпитание и спорта не ни е необходим. Ще изгубим действително много време да правим нов закон. Действащият закон е много добър, само че той не се изпълнява.
    По отношение на финансирането на спортните университетски клубове. И в момента те могат да членуват във федерации и да участват в техните първенства. По отношение на финансирането – съгласно чл. 72, ал. 5 от ЗВО дейността на Студентския съвет се финансира от висшето училище в размер не по-малък от 1% от таксите за обучение. Средствата се използват за защита на социалните интереси на студентите, за провеждане на културна, спортна, научно-творческа и международна дейност.
    Тоест, ако един ректор е прочел Чл. 72, ал. 5, може ежегодно чрез Академичния съвет да определи бюджет на Студентския съвет, в който част от него да бъде целево насочено за спорт и след това иска отчет за това дали е изпълнено. Средствата постъпват в спортния клуб на университета за съответната спортна дейност, която може да се финансира чрез Студентския съвет. Никакъв проблем. Това е рев на ректори, които или не желаят да финансират и да подпомагат спорта, или нямат никакво отношение към тази дейност.
    КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Последен коментар по темата. Ние говорим за това, че те нямат право да финансират други юридически лица, а спортния клуб е друго юридическо лице, което може да участва във федерациите. Тук ние не говорим за студентски спорт. Говорим за друго юридическо лице, което е с участието и под контрола на висшето учебно заведение. В сегашния случай, университетът няма право да финансира подобна организация.
    ПРОФ. ВИЛИ ЛИЛКОВ /РБ/: Закупуването на екипи, осигуряването на тренировъчния процес, командироването на спортистите за участия в общостудентски игри, за участие в регулярните първенства – всичко това може да става перфектно по тази схема. Малко ли е това? Затова Ви казвам – не е необходимо да се натрупа някакъв огромен бюджет. Всичко това може да става съвсем елегантно през студентските съвети. И още нещо.
    Можем да направим промяна в Закона за висшето образование, с която да изискваме от тях после те да представят отчет, тъй като по сега действащия закон, те не са задължени да представят отчет за изразходваните средства, въпреки че ги одитира Сметната палата. Тук може да направим промяна, за да засилим контрола. Но няма никакъв проблем да се поддържа един футболен отбор, да му се подсигури подготовката през студентския бюджет. Ако искаме да направим нещо специално, нека да го направим. Казвам Ви, че този рев на ректорите не е оправдан. Това искам да кажа. Благодаря.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря, проф. Лилков. С г-н Кралев преминахте директно към проблем, който днес не стои на нашето внимание. Той ще бъде обект на обсъждане на утрешната среща в НСА. Нека чуем утре какви са проблемите в университетския спорт и тогава да насрочим среща, в която да уточним подробности за това как ще бъде създадена организацията, било чрез промени в ЗФВС или с промени в ЗВО. Други колеги? Заповядайте, г-н Стойчев.
    РАДОСЛАВ СТОЙЧЕВ /БСП ЛБ/: Г-н министър, един въпрос по отношение на споменатите от Вас ремонти на спортни бази, които се намират преди всичко на територията на София – зала „Фестивална“, стадионите, „Зимния дворец, всички тези, които изброихте. Не е ли по-удачно една част от тези бази да бъдат оставени за ремонтиране през следващите години, а част от средствата, които предвиждате за ремонт на тази бази да бъдат насочени към провинцията, към по-големите градове в страната, с цел да не концентрираме масовия спорт в София, а да има малко изнасяне и към други части на страната, за да не се наслагва едно напрежение?
    КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Има предвидено финансиране по Наредба № 2. Още не сме готови с одобрените обекти, за да мога да Ви докладвам. Но там, по предварителни разчети, защото зависим от финансовите резултати на Българския спортен тотализатор, минимум 3 000 000 лв. ще бъдат инвестирани в обекти, само в провинцията. Аз говорех за тези обекти, които на собственост на „Национална спортна база“ ЕАД и на дружество „Академика“, тоест на търговските дружества, където те със собствени средства, със собствен бюджет ще извършат финансиране. Съвсем отделен е проекта по Наредба № 2, по който ще осигурим финансиране. Аз казах, че спестихме от домакинствата значителен брой средства именно с тази цел. Парите да не отиват за финансиране на състезания основно за чужди спортисти, а да ги харчим за подобряване на нашата инфраструктура. Не искам да се ангажирам с цифра, защото процесите на пазара, в който участва спортния тотализатор са много динамични и още не можем да дадем точна цифра на очакваните приходи. Поставил съм такава задача на ръководството на тотализатора до средата на годината да предоставят очаквания размер на средствата, с които ще разполагаме за инвестиционна програма. Тази програма ще почне да се реализира във втората половина на годината. Тогава въобще ще се провеждат и процедурите, и обществените поръчки и т.н., но първо трябва да видим размера на средствата, с които ще разполагаме. Ще бъдат финансирани малки обекти в размер между 60-300 000 лв. в максимално голям брой общини. Подобна програма започна при министър Георгиева, която покри част от страната. Тоест не може всяка година да покриваме едни и същи общини. Тази програма ще е продължение на това, което е инвестирано през 2014 г. Ще се опитаме с ПМС, за по-сериозни структурни проекти да ни бъдат отпуснати допълнително средства за важни инфраструктурни проекти в отделните общини. Но в рамките на бюджета на министерството прогнозите ни са за около 3 000 000 лв. инвестиции в спортна инфраструктура в общините.
    ПРОФ. МАРИАНА ГЕОРГИЕВА /ДПС/: Съжалявам, че не чух първата част на презентацията на г-н Кралев, затова няма да се възползвам от всички детайли от неговия анонс.
    Не зная докъде сте стигнали във вашата работа за конкретния надзор над търговските дружества, но след като така или иначе днешния дневния ред е: Отчет за степента на изпълнение на утвърдените политики, а аз не успях да чуя отчета Ви по отношение на търговските дружества, затова ще Ви помоля за отговор на конкретни политики по отношение на търговските дружества.
    Г-н министър, започвам от голямата тема за „Зимния дворец“, защото следя Вашите позиции по проблема. Зимният дворец е горещ проблем на спортната инфраструктура. Вие заявихте, че разбира се ще се изчака решението на ВАС, но въпросът ми към вас е за тези 35 000 000 лв., които са по сметка на търговско дружество „Академик“, и които съгласно решението на Министерски съвет са абсолютно неприкосновени като финансов ресурс.
    Спазва ли се Наредбата за разполагането на тази нетна експозиция в четири банки, първо и те заложени ли са на такава сметка, която да носи лихви? Защото това са лихви, които са приблизително 50 000 лв. Вие имате ли информация и упражнявате ли контрол дали добросъвестно се спазва законодателството за този огромен финансов ресурс от страна на управляващите органи на търговското дружество „Академика“? Ще настоявам да ми дадете детайлен отговор.
    Вторият ми въпрос също е свързан с тази политика за търговските дружества. По отношение на презентацията Ви за договорите, не чух какви точно са детайлите на управленската Ви позиция, но съм следила вашите изяви в интервюта.
    Аз например, като министър на младежта и спорта до август 2013 г., твърдя че няма неизгодни договори, г-н министър. И Ви питам: Вие упражнявате ли контрол, защото в пресата излезе информация, че се възстановяват стари практики, а именно - ползване на спортните съоръжения без договор. Говоря за прословутия тенис клуб „15:40“, за който скандалът вървеше юни-юли в публичното пространство. Тези ползватели на спортните съоръжения ме обвиняваха тогава, че проявявам своеволие и недобросъвестен управленски подход, но аз твърдя, че няма такъв договор с този наемател, че в сметката на търговското дружество не е влизала стотинка, и твърдя че тази практика е рециклирана, така да се каже. Почти съм убедена, че това е встрани от вашето съзнание, но настоявам, ако в момента нямате готовност за детайлен отговор, настоявам това да го презентирате, като Вие изберете формата. Аз искам да знам финансовия баланс за бюджетната 2014 г. на търговско дружество „Академика“. Искам да се види по месеци, по тримесечия и почти за първото тримесечие на 2015 г. (то е много показателно) – как стои финансовия баланс по експлоатация на спортните съоръжения, които са собственост на това търговско дружество.
    Ще обобщя питанията си.
    Първо. Как се разполагат нетните експозиции от 35 000 000 лв., колко лихви са влезли в сметката на дружеството, как ще ги контролирате и управлявате, с оглед на вашата презентация за ремонт на съоръженията?
    Второто ми питане е за ползването на спортните съоръжения, които са собственост на търговско дружество „Академика“ и за приходите в сметката на дружеството от съответните наематели. Ползват ли се спортните съоръжения от субекти, които не са в договорни отношения де юре с търговското дружество?
    Защо твърдите, че сключените договори са неизгодни, след като трябва да дадете детайли? Това са сключени договори за съоръжения, за които не е имало сключени договори, ползвани са просто така „ад хок“, първо и второ, са сключени договори, които в никакъв случай не са с по-ниска себестойност за приходната част на търговското дружество в сравнение с минал период. Тоест, когато твърдите, че договорите са неизгодни, моля да дадете детайлите в съпоставителен план за това ваше заключение. Благодаря.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Проф. Георгиева, с цялото ми уважение към вас, но когато сме на такъв вид заседание, не се задават твърде конкретни въпроси, които са за питане от трибуната или в писмен вид. Днешното заседание е за политиката в областта, а не за конкретни въпроси. Нека въпросите Ви бъдат за политика. Да, Вие имахте и такъв въпрос, но имахте и доста конкретика. Задавате въпроси, за които министър Кралев не е задължен да отговаря точно в момента.
    ПРОФ. МАРИАНА ГЕОРГИЕВА /ДПС/: Аз проявявам разбиране и затова направих уточнение в началото, че ако няма готовност в момента ще го очаквам за следващо заседание. Това или иначе това е част от политиката.
    КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: На първото възможно заседание, на което ме поканите ще представя абсолютно детайлен отчет за финансите, финансовото състояние и анализ на договорите. Ще се подготвя с цифри, с конкретика и ще Ви докладвам за анализите, които нашия правен екип и самото търговско дружество ни е предоставило, на база, които съм направил тези изказвания. Моля, този въпрос да бъде включен в дневния ред на следващата комисия, като искам минимум седмица, за да подготвя този анализ и да го дискутираме.
    Не знам дали проф. Георгиева чу изложението ми по темата за „Зимния дворец“. Аз казах, че при всички случаи ремонт ще има. Изчакваме решението на ВАС. В единия случай, ако Върховния административен съд потвърди решението на Комисията за защита на конкуренцията сега избрания изпълнител да проведе обществената поръчка, ние продължаваме, въпреки че имаме дефицит от 15 000 000 лв., за които на този етап не съм готов да отговоря, не знам откъде ще ги подсигурим. Трябва да са с Постановление на Министерски съвет. Капиталът на дружеството е вдигнат с 35 000 000 лв., които са осигурени по ваше време.
    Ако ВАС се произнесе в полза на жалбоподателя - Министерство на младежта и спорта, то ремонтът ще бъде извършен в рамките на тези 35 000 000 лв., тоест при всички случаи и така сме заложили в програмата, че тази година ремонтът ще стартира. Ще бъде обявена нова обществена поръчка в размера на средствата, с които разполагаме в момента. В момента не мога да коментирам нищо. Всеки момент чакаме да се произнесат.
    ПРОФ. МАРИАНА ГЕОРГИЕВА /ДПС/: Само една реплика. Аз направих достатъчно коректно уговорката, няма как да не поставя уговорката и няма как да не поставя този въпрос и пак казвам - г-н министърът ще прецени кога ще може да предостави тази информация, съобразно времето си, даже не искам да бъде непременно скоро. Смятам и, че не съм некоректна да проявявам този интерес, защото така или иначе това е част от политиката и ние говорим за политиките през 2014 и 2015 г.
    А сега за втория въпрос, който се полага на парламентарна група, съгласно правилника на НС.
    Искам да ми уточните каква е съществената разлика, г-н министър, в тази нова „Програма детско-юношеския спорт за олимпийски постижения“. Разбирам, че като структура това е извадено от програмата за олимпийска подготовка, защото дори по брой състезатели или по брой състезатели в резерва, във всички случаи по-добре от мен знаете, че сте намалили броя на резервите. Тоест, като структуриране е изваден един сегмент от програмата за олимпийска подготовка, за да му сложите акцент съобразно вашата нова политика и го обособявате в нова програма - „Програма за детско-юношески спорт за олимпийски постижения“. Това ми е ясно като структура и система.
    Искам да кажете кое е новото, като политика на финансиране, вън от това, че става въпрос за отделно обособяване, в отделна програма? Не знам дали добре съм Ви разбрала, наистина ли съм права да мисля, че намаляването по програмата за олимпийска подготовка, в не малка част се дължи и е функция от това изваждане на един сегмент, който Вие обособявате по-целево във вашата политика с отделна „Програма за детско-юношески спорт за олимпийска постижения“.
    И в тази връзка - от друга страна казахте, че ще имате нов ресурс за финансиране на спортните клубове в частта „Нови спортни дейности“ с включването на още деца. Докъде е разликата в тези писти на вашата политика и как ще упражните контрола. Да не би, просто да търсите в един щадящ режим много писти за едно и също нещо, за да правите една деликатна форма на финансиране на спортните клубове, защото си мисля, че един спортен клуб така или иначе е хомогенен в своето занимание. Благодаря.
    КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Средствата, които са отделени за олимпийска подготовка са едни и същи. Разликата е, че тези 8 000 000 лв., които сме извадили, задължително отиват само за спортисти до 23-годишна възраст. Ясен е конкретен брой спортисти, който могат да посочват федерациите, както и средствата за титулярите в олимпийските отбори,които са в рамките 16-17 000 лв., така както е определена сумата за олимпийска подготовка. В предишните години, федерациите са предлагали всякакъв тип хора, които са посредствени спортисти, които не се класират в призови места в големи състезания и те са били включвани в групата за финансиране като олимпийски резерв. Това което е новото е, че ние елиминирахме всички тези спортисти и в тази бройка включихме само и единствено състезатели до 23-годишна възраст. Тоест, имаме две групи хора, които се финансират пряко като спортисти - или топ елитът ни, от който очакваме добро класиране или надеждите ни, таланти, които са до 23-годишна възраст.
    Паразитиращият ешелон от състезатели включвани чисто субективна причина от страна на треньори или президент на федерация, вече е елиминиран. Включването на спортисти вече ще става с решение на Комисията по олимпийска подготовка, включваща професионалисти, утвърдени имена, които седнаха и селектираха, тоест вече е изчистен паразитиращия ешелон. Това е новото.

    Относно клубовете. Споменах, че те са в два акцента. Отваряме една програма за клубове, които не са получили финансиране по други програми, и които основно се занимават с деца между 9-14-годишна възраст. Тя е с не много средства – 100 000 лв. се отделят за такива клубове, които се не са получили финансиране, защото нямат елитни спортисти. И по тази причина не могат да попаднат в програмата за финансиране на клубовете. Има такива клубове. Кандидатстват. Искаме да видим какво ще се получи. Ще направим пълен мониторинг, и ако има успех следващата година ще продължим. Има такива клубове, които се занимават само с деца и не искат да развиват професионални спортисти.
    Що се касае до вече конкретната програма за финансиране на всички клубове – там просто променихме някои от показателите. Имаше останал един показател при определяне на приоритет за финансиране на клубовете - географско разпределение на спорта. Този показател се влачи от години и според мен е абсолютно безсмислен.
    ПРОФ. МАРИАНА ГЕОРГИЕВА /ДПС/: Предлагаха го и на мен и аз също настоявах да го няма.
    КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: На мен пак ми го предлагаха тази година, но аз го махнах! Ние си гледаме нашата държава, гледаме си успехите, които ние можем да реализираме. Какво ни интересува географското разпределение на спорта в света, когато става въпрос за работата на конкретен клуб.
    Включихме един допълнителен показател, който не е с много голяма тежест – 10%, който е организиране на прояви свързани с ученическия и масовия спорт. Разбирам, че професионалните клубове нямат такова задължение, но искаме да стимулираме тези, които организират и такива прояви да имат по-голяма тежест при определянето на оценките. Смятаме, че така малко ще намалим желанието на федерациите за насочване на средства в една или друга посока.
    Проф. Георгиева, Вие нямате повече право на реплики и въпроси. Знам, че Вие двамата може да си говорите много дълго. Но ще Ви помоля за уважение към останалите колеги.
    ПРОФ. МАРИАНА ГЕОРГИЕВА /ДПС/: Благодаря. Искам да благодаря на министър Кралев за отговора. Исках да благодаря и за това, че остават бланките за индивидуалните договори със спортистите, както съм обявявала и на друго заседание, приветствам го за това, че има здрав поглед за добрите практики в политиката за спортистите и за това, че схваща къде могат федерациите да „плачат“ за неговото омилостивяват. Виждам, че той няма да се поддаде, макар че от мъжка солидарност тези подходи, за които говори – ученически занимания на спортните клубове не знам доколко не ощетявате с вниманието си като политика и управление г-жа Юлия Боянова, например. Защото тя непрекъснато споделяше притесненията си, като всеки субект, че парите не стигат достатъчно за ученическия спорт. Та си мисля, че трябва да бъдете още повече нащрек с тези политики на финансиране. Бъдете нащрек, защото този детайл, заради който Председателят ми направи забележка, а именно за географското разпределение – ето това е рециклиране на лоша практика. Миналата година, в „Програма за финансиране на спортните клубове“ за 2014 нямаше такъв критерий – географско разпределение. През 2013 г. го имаше този критерий, сега Ви го „претоплят“ и Ви го поднасят отново. Вие сте го уловили. Затова Ви казвам – бъдете нащрек. Чиновникът рециклира лоши практики. Не всички предложения на чиновника са въпрос на добра практика. И това препотвърждава молбата ми към първия въпрос, за който с вас се договорихме. Благодаря.
    КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Това са чиновници, които са сменили около седем министри.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Затова идва предупреждението от проф. Георгиева.
    КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Само за контрола да кажа. Апелирам за подкрепа от вас, за следващата година имаме нужда от увеличаване броя на представителите ни в областите. В момента те са редуцирани до 12 човека, а нашето желание е да ги натоварим с много сериозни контролни функции – да контролират клубовете дали провеждат занимания, за да отсеем кои са фалшиви и кои истински. Тоест, те трябва да обикалят на място. И тъй като финансирането на клубовете по програма е на тримесечие, ако ги хванем в неизпълнение на задълженията си, сумата, за която имат договор се редуцира и се пренасочва към другите клубове, които си изпълняват програмата. И тук е ролята на тези представители– да обикалят през съответното тримесечие, за да следят за нередности. Отделно, ролята на тези регионални представители ще бъде и проверка за това дали се изпълняват учебните програми. Това ще бъде изрично регламентирано в Закона за предучилищното и училищното образование - че те имат право да контролират учебните програми и да проверяват дали се изпълняват. Но те не достигат. Не може министър Горанов да иска от мен да си съкращавам щата. Аз искам да го увелича. Тези 12 регионални представители не могат да обхванат всичко - да контролират състезания, клубове и училища. Не може за Пловдив, Смолян и Пазарджик да имаме един представител. Ще се опитам и ще апелирам, бюджетът ни за догодина да бъде увеличен по това перо, така че за всяка област да има минимум по един представител, който да работи. Искаме да строим инфраструктурни проекти, а хората да не могат да ги обиколят, за да ги приемат. Физически е невъзможно да обхванеш три области. Няма автопарк за тях, те обикалят със собствени коли, ние ги реимбурсираме за разходите, които са направили. За да имаме качествен контрол трябва да имаме щатни хора по места, които да упражняват този контрол. От София не можеш да контролираш това, което се случва в Ямбол или Пазарджик.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/:Г-н министър, аз Ви приветствам за тази идея. Това, което зависи от нас, като Комисия ще направим всичко възможно, за да се реализира. Аз също съм на мнение, че контрола е първата мярка, която министерството трябва да осъществи, защото така ще разполага с информация, за да се избегнат и фантомните клубове и много други проблеми. Отделно от това, тези хора трябва да бъдат специалисти, които да могат да оказват и методическа помощ. И методическа, тоест говоря и за контрол върху планирането на самите дейности.
    И аз, като проф. Георгиева ще задам въпрос-задача, на който да ми отговорите на следващо заседание, вероятно като блиц-контрол.
    Да запитате федерациите: За колко квоти ще играем 2015 г. и за колко квоти ще играем 2016 г.? Всяка от федерациите знае за колко квоти играе. Например – федерацията по борба играе за 16 квоти, федерацията по бокс ще играе за една или въобще няма да играе тази година, а ще играе за 2016 г. Тези федерации, които имат проектоолимпийци, да Ви отговорят в рамките на седмица. И да знаем като свърши 2015 г. - играли сме за 26 квоти, а сме постигнали – 13, примерно. И да знаем, че за 2016 г. Ще играем за още 26 и ще постигнем още 5. Така ще сме по-информирани. Благодаря.
    КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Записал съм си задачите, ще Ви отговоря.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Колеги, имате ли други въпроси? Няма. Уважаеми г-н Кралев, колеги, благодаря Ви за активното участие. Надявам се, че сме си били взаимно полезни. Закривам заседанието.

    Закрито в 16.10 ч.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ИВАН ЧОЛАКОВ

    Стенограф:
    Борислава Маева
    59,862 знака
    Форма за търсене
    Ключова дума