Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
07/10/2015

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта

    ПРОТОКОЛ № 23

    На 7 октомври 2015 г. (сряда) от 16.15 ч. в зала № 142 в сградата на Народното събрание на пл. „Княз Александър І” № 1, се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.

    Заседанието бе открито в 16.15 ч. и ръководено от Иван Чолаков – зам.-председател на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.

    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Добър ден, уважаеми дами и господа народни представители! Имаме необходимия кворум. Откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта към 43-ото Народно събрание.
    На Вашето внимание предлагам следния дневен ред:
    1. Отчет за степента на изпълнение на утвърдените политики и програми на Министерството на младежта и спорта за полугодие 2015 г., внесен от министъра на младежта и спорта на 21.08.2015 г., с писмо № 503-15-6.
    2. Изслушване по актуални въпроси, отправени от членове на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта към министъра на младежта и спорта, на основание чл.27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    3. Законопроект за ратифициране на Спогодбата между правителството
    на Република България и правителството на Република Австрия за сътрудничество в областта на културата, образованието, науката и младежта, № 502-02-29, внесен от Министерски съвет на 24.09.2015 г.
    4. Разни.
    Предложения за промени, допълнения към дневния ред?
    Заповядайте, доц. Шишков.
    ДИМИТЪР ШИШКОВ – ПГ „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“: Предлагам т.3 да стане т.1 или т.2, ако е възможно, разбира се, ако позволява. Изслушването може да продължи още дълго.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, доц. Шишков. Искам да се съобразя с желанието на министър Кралев, предвид на това, че има ангажименти и да минем с първите две точки. Разбрах Ви. Ще Ви компенсирам и в следващите заседания.
    Благодаря. Доц. Шишков, оттегляте си предложението? Благодаря.
    Колеги, който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува. Приема се единодушно. Благодаря Ви.
    Гости на днешното заседание са:
    Г-н Красен Кралев – министър на младежта и спорта.
    Г-жа Ваня Колева – парламентарен секретар на Министерството на младежта и спорта.
    Силвана Перозова – директор Дирекция „Финанси“ при ММС
    По т.3 още не са дошли представителите на Министерството на външните работи. Тях ще ги представим малко по-късно.
    По точка първа давам думата на министър Кралев за отчет за степента на изпълнение на утвърдените политики.
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Благодаря Ви. Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, аз ще се опитам да бъда максимално стегнат и кратък в този доклад и след това да Ви дам повече време за питане, така че с времето за изслушване, да се съобразим с доц. Шишков, ще бъда изцяло във Вашите ръце.
    Отчетът за степента на утвърдените политики и програми за полугодието на 2015 г. на Министерството на младежта и спорта съдържа информация за събраните приходи и извършените разходи в изпълнение на програмите за развитие на младежките дейности, физическо възпитание и спорта, включително и извършваните инициативи, финансирани със средства от Европейския съюз и други международни програми.
    Със Закона за държавния бюджет на Република България за 2015 г. по бюджета на Министерството на младежта и спорта са утвърдени неданъчни приходи в размер на 26 700 000 лв. Към 30.06.2015 г. уточненият план на приходите е в размер на 29 570 309 лв.
    Към 30.06.2015 г. са отчетени приходи общо на стойност 18 094 325 лв. или 61,1% изпълнение спрямо уточнения план. Приходите по бюджета на Министерството на младежта и спорта се акумулират от отчисленията за подпомагане на физическото възпитание и спорта от ДП „Български спортен тотализатор“ на основание чл.14, ал.3 от Закона за хазарта, от продажба на услуги, от отдаване под наем на административни помещения, спортни обекти и съоръжения, от глоби, санкции, наказателни лихви и други неданъчни приходи.
    Разходите по бюджета на Министерството на младежта и спорта за 2015 г. са утвърдени по програма в рамките на пет области на политики.
    Политика в областта на спорта за учащи и спорта в свободното време, която включва бюджетна програма „Спорт за учащи“, бюджетна програма „Спорт в свободното време“, политика в областта на спорта за високи постижения, което включва бюджетна програма „Олимпийска подготовка“, бюджетна програма „Спорт за високи постижения“, политика за превеждане на спортните обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти, което включва бюджетна програма „Спортни обекти и съоръжения“. Политика за програма за внедряване на добри международни практики за спорта, което включва бюджетна програма „Изграждане на високоефективен капацитет“ за активно международно сътрудничество в сферата на физическото възпитание, спорта и социалния туризъм. Политика в областта на младите хора, бюджетна програма „Младите в действие“ и бюджетна програма „Администрация“.
    Отчетът за изпълнение на всяка една отделна програма съдържа консолидирана информация за всички извършени разходи през полугодието 2015 г., независимо от източника на финансиране, допринасящи за изпълнението на дейността и програмите, планиране в програмния, ориентиран към резултатите бюджет на Министерството на младежта и спорта.
    При отчитане изпълнението на всяка една от програмите са представени и отчетени данни по идентифицираните и дефинирани показатели за изпълнение. Утвърдените общи разходи със Закона за държавния бюджет за 2015 г. са в размер на 66 253 100 лв. След извършените промени от Министерския съвет и министъра на финансите по бюджета на Министерството на младежта и спорта по реда на чл.109 и чл.110 от Закона за публичните финанси към 30.06.2015 г. уточненият план за разходите възлиза на 68 675 900 лв.
    При отчитане спецификата на дейностите и проектиране и финансиране за провеждане на политики в областта на младежта и спорта отчетените общи бюджетни разходи за полугодието на 2015 г. са на стойност 37 409 280 лв., или изпълнението спрямо уточнения план възлиза на 54,47 на сто. Общите консолидирани разходи, ведно с разходите по европейски и други международни програми и проекти, възлизат на 37 540 409 лв. Важно е да се подчертае, че към полугодието на 2015 г. Министерството на младежта и спорта не е допуснало превишаване на утвърдените средства за персонал както на ниво първостепенен разпоредител на бюджет, така и на ниво второстепенни разпоредители.
    С най-висок относителен дял – 57,87% от общите разходи, е изпълнението на субсидиите на организации с нестопанска цел, което произтича от спецификата на финансираните дейности и времевия график за провеждането на състезанията и първенствата от държавния и международния спортен календар.
    Всички разходи за полугодието на 2015 г., отчетени по програмни и ориентиран към резултатите на Министерството на младежта и спорта са извършвани при спазване на разпоредбите на действащото финансово законодателство в страната на Закона за младежта, Закона за физическото възпитание и спорта и подзаконовите актове за прилагането им.
    Оттук нататък ние имаме разработени вече детайлно преглед на изпълнението на политиката в областта на спорта за учащите се и спорт в свободното време, преглед на изпълнението на политиката в областта за спорт за високи постижения, преглед на изпълнение на политиката на спортните обекти и постижения във вид, отговарящ на съвременните стандарти; преглед на изпълнението на политиките за внедряване на добри международни практики за спорта и преглед за изпълнение на политиката за младите хора, така че ако някой от народните представители имат желание да получат доклад по конкретна политика да го коментираме, бих могъл да се спра и на някой от тези сектори.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, господин Министър. Колеги, смятам, че докладът по отчета беше обстоен, особено по политиките. Ако някой има въпроси по отделните политики, може дори да го вкара в т.2, както и да го зададе като въпрос към министър Кралев. Въпроси? Няма. Благодаря Ви, министър Кралев.
    Да преминем към точка втора от дневния ред. Само искам да Ви припомня, според Правилника, времето за задаване на въпроси е до 2 минути. Казвам Ви го, за да не се разпускаме, независимо че в момента проф. Мариана Георгиева я няма, иначе тя е по-обстойна. Но, до 2 минути. Господин Министър, желанието ми е Вие да се вместите с отговора си в рамките на 3 минути. Благодаря Ви.
    Ще караме по реда, който е приет. Най-голямата парламентарна група – ГЕРБ – ще пропусне въпрос.
    БСП? Заповядайте, господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ (БСП - ЛЯВА БЪЛГАРИЯ): Благодаря, господин Председател. Аз също няма да задам въпрос от името на нашата парламентарна група, но искам да благодаря на министъра за смелостта и за това, че е дошъл на парламентарен контрол, тъй като напоследък се наблюдава голям страх в министрите от правителството да участват в контрол, включително и днес, което трябваше да се случи в парламентарна зала. Всичките вицепремиери, заедно с министър-председателя отказаха, както знаете, да участват. Така че Ви поздравявам и при следващ контрол вече ще получите и съответните въпроси и Ви пожелавам успех в работата! Благодаря.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви. Това е спортно Министерство все пак, те не са толкова страхливи. Следващ въпрос? От Движението за права и свободи няма никой.
    Доц. Шишков, заповядайте.
    ДИМИТЪР ШИШКОВ (ПГ „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“): Господин Министър, аз бях поискал една промяна в Закона, която не мина, разбира се, по финансови причини, най-вече.
    Въпросът ми е следният: каква е ролята в момента на Министерството и залегнала ли е тя в бъдещия закон като контрол върху спортните бази в страната, които са собственост на общината, но която и да е община разполага така, както тя сметне за добре. Това е единият ми въпрос, който е свързан и с втората част от въпроса ми – какво се случва и с тези клубове, които са наели спортни бази, но са клубове-фантоми, които не съществуват, но въпреки това не връщат спортните бази и няма как, примерно, учениците от спортните училища и т.н. да ги ползват, там, където примерно са повече?
    И във връзка с това също, защото вероятно нещата са кратки като отговори и няма да имам други въпроси, е един случай, който вече е достатъчно известен от медиите. Той, между другото, е с политически оттенък, затова, защото клубът не е близък на кмета Тотев в Пловдив, затова 18 деца от Спортното училище все още, а между другото вчера за първи път влязоха в залата. За първи път! Но от септември досега този клуб, дори не обръща никакво внимание на решенията на Министерството, които бяха категорични от Ваша страна, че това не трябва да се случи. Значи Вие свършихте Вашата работа, но как може едно „клубче“, което има 4 деца с поредното училище, да се гаври с Министерство, с парламент, с абсолютно всички. Как ще го предотвратим това нещо в бъдеще и какво конкретно по този случай можем да направим? За тази цел предлагам утре да дойда да говорим по-конкретно за случая, да не е пред всички.
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Веднага отговарям абсолютно кратко и ясно – нямаме контрол, нямаме възможност за контрол върху базите, които се ползват, които са собственост на общините. Във връзка с предстоящия закон, ако имате някакви предложения как това може да се осъществи, с радост ще ги обсъдим, ще ги включим в предложенията.
    Относно ситуацията с клуба, пак казвам, ние нямаме възможност за контрол. Направихме всичко необходимо, говорили сме с кмета и с другите хора в общината и затова се стигна до това допускане, знам, че от вчера е разрешено и децата вече могат да ползват. Не искам да влизам в детайли на този конфликт, който го има.
    За клубовете-фантоми, нещата са изключително лесни. Предвидените текстове в Закона, който работи в момента, ще придвижат едно много простичко и ефективно нещо, ефикасно, според мен, както го има и във футболния съюз и там е доказано, че поне това във футболния свят работи. Ако един клуб не извършва дейност в продължение на две години, никаква, той губи правото си на членство в съответната федерация. Това се доказва чрез действия на нашите инспектори, чрез действия на самата федерация. Тоест, ако Федерацията се опита да покрие клуба-фантом, защото обикновено фантомите обслужват президентите на федерациите, ние ще имаме право, чрез доклади на нашите инспектори, които установяват, че тези състезатели не са участвали, няма Клубът състезания, състезатели, които са участвали в първенствата през последните две години. Това много ясно се показва. Виждат се протоколи, виждат се участници. Трябва да има някакъв обективен показател. Пак казвам – това е предвиждано – автоматично се прекратява членството на клуба. Той няма право да гласува. Това автоматично ще бъде вкарано в закона, а не да чакаме всяка федерация да го вкарва в уставите си. Всяка федерация трябва си преведе уставите, след това в съответствие със Закона. Във Футболния съюз работи безотказно, даже миналата година над 100 клуба на конгреса бяха отстранени, защото не извършват подобна дейност. Повече от това ме съмнява, че можем да направим като регулация за фантомите плюс ограничаване на финансите, но знаем, че дори да им спрем финансите, ако те се използват като глас за Общото събрание, пак ще си ги държат президентите тези клубове. Няма да получават финансиране, а ще ги използват само за гласуване, което всъщност е основната им цел.
    ДИМИТЪР ШИШКОВ – ПГ „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“: Само един конкретен въпрос и приключвам.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Имате право на реплика.
    ДИМИТЪР ШИШКОВ – ПГ „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“: Съвсем бързо. Давам Ви един пример, който няма да реши този проблем. Винаги, когато дойдат тези отчети за тези 2 години, клубовете събират няколко състезателя, които се явяват проформа на състезания. Те отиват, лягат на първа среща или падат на първа среща в бокс ли ще бъде, в борба ли ще бъде, джудо ли, няма никакво значение. Те отчитат дейност. Те са били на състезанието, но те през цялото останало време дори не влизат в залите.

    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Аз не съм съгласен, защото ние извършваме постоянно проверки във връзка с финансирането на клубовете. Ние извършваме постоянна проверка.
    ДИМИТЪР ШИШКОВ – ПГ „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“: Мога да бъда конкретен, но… Хайде, утре ще го коментираме тогава.
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Тази машина ще работи – и Федерацията, и Министерството работим заедно и контролираме клубовете. Повече от това не можем да направим. Ние можем да пращаме инспектори, които да установяват тренира ли се, по каква методика, не се ли тренира и т.н.
    И второ, критерият участие в държавни първенства.
    ДИМИТЪР ШИШКОВ – ПГ „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“: И един, между другото, последен въпрос – клубът, когато има разрешение да влиза в Спортната зала, има такова решение, само за учениците, които са в спортното училище или за всички, които са в този клуб?
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: По закон би трябвало всички да влизат вътре. Не мога да коментирам частен случай. Нямам представа какъв е договорът, за който говорите.
    ДИМИТЪР ШИШКОВ – ПГ „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“: Договорът е стандартен към всички клубове. Те го правят по чл.50, ако не се лъжа, от Закона, от наредбите или от Закона.
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Ако е дадено за ученици, за ученици. Ако е дадено за всички състезатели на Клуба, значи за всички състезатели.
    ДИМИТЪР ШИШКОВ – ПГ „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“: Добре. Утре, ние се разбрахме с Вас, ще го коментираме това.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви. Заповядайте, господин Стоянов.
    АТАНАС СТОЯНОВ (ПГ „ПАТРИОТИЧЕН ФРОНТ“): Благодаря Ви, господин Председател. Уважаеми господин Министър, в началото искам и аз да Ви благодаря, да изкажем нашите адмирации, моите лични от името на „Патриотичния фронт“ относно усилията, които полагате. Очевидно, че се стремите да наложите един нов подход, по-рационален подход, както и в масовия спорт, разбира се, и професионалния. И във връзка с това имате нашата подкрепа.
    Спомням си в тази зала в началото на мандата всички ние коментирахме и Вие, във Вашата визия, изложихте наистина този нов подход да мине през призмата на подготовката на един комплексен цялостен нов Закон за спорта.
    И във връзка с това, имайки подкрепата на голяма част от парламентарните групи, моят въпрос към Вас е на какъв етап за подготовка – имате ли вече готовност за евентуално внасяне в пленарна зала, за да може наистина това да е базата, на която да стъпите и да раздвижите статуквото, което тези месеци го правите, но засега е на парче. Когато вече имате нормативната база вече ще е по-лесно.
    И във връзка с това на какъв етап е подготовката и внасянето на нов законопроект за спорта?
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Работим много усилено. Малко по-трудно е наистина, отколкото аз самия очаквах, за да могат да се подредят всички неща. Сега ще Ви кажа кои глави са готови, за да решим след това как да процедираме по обсъждането им заедно.
    Аз искам да благодаря на всички парламентарни групи, защото досега не съм срещал обструкции. Всички се отнасят с разбиране към опитите за реформа, които правим, което ми дава надежда. Аз съм оптимист, че лесно ще върви дискусията. Важното е не толкова коя парламентарна група какви предложения има, важното е да направим нещо работещо, след нас да остане един закон, който да помогне на хората, на спортните организации.
    Към настоящия момент са готови следните глави:
    Глава „Общи положения“; Глава „Спортни организации“, която включва разделите „Спортни клубове“, Сдружение на спортни клубове, „Спортни федерации“, лицензиране на спортните федерации. Главата „Спорт за всички“, Главата „Спорт за високи постижения“, Главата „Социален туризъм“, Главата „Контрол на дейността на спортните организации“, Глава „Допингов контрол и превенция на допинга в спорта“. Все още се разработват Глава „Финансиране“, Глава „Управление на спортните обекти и съоръжения“. По тези имаме готови разработки, но се финализираме. По другите още чакаме текстовете.
    Въпросът ми към Вас е следният: как предпочитате да правим обсъжданията – да Ви предоставим, не във вариант Комисия, но всеки един от народните представители-член на Комисията, ние можем да пратим Глава по Глава текстовете, тези Глави, които са готови, за да ги разглеждате и вече да чакам предложения и коментари или предпочитате в завършен вариант, в който ще е ясна повече цялата политика на Закона и духът на промените на закона, за да можем тогава да го коментираме. Но за мен няма значение.
    Първият вариант е малко по-рисковано за нашия екип. Можем да бъдем неразбрани, ако се дават на парче. Но тъй като смятам, че дискусията ще протече доста конструктивно, можем да минем на този вариант, без да…
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Господин Министър, ако разрешите, на предложение на база Вашето питане, добре е в Комисията специално, може и Глава по Глава да влиза, параграф по параграф, в смисъл да имаме готовността да може да се вземе отношение, защото иначе като обем материал ще дойде по-голям, може би по се прехвърля така… По няма да имаме възможността да го гледаме. Но да бъде изпратен до Комисията, вече Комисията да го изпраща до всеки народен представител-член на Комисията и така да имаме възможност да го огледаме, тук в Комисията.
    Като допълнение към въпроса, освен в Комисията, Вие как смятате, да бъде огледан от спортната общественост?
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: По същия начин, след като липсва, които са членове на Комисията, това смятам по два начина да го пуснем на публично обсъждане, когато е готов – първо на тези организации, които имат писателство към съответната Глава, по същия начин да вземем тяхното мнение и след това вече на публична дискусия ще го отворим към всички, които имат интерес, всички неправителствени организации, всички организации, чиято дейност се засяга в Закона, да имат право да дават коментар. Вече за публични дискусии с тях в закрит формат, на Кръгла маса или на нещо подобно, така че всички проблеми, които ги има, да се изгладят преди влизането в пленарна зала.
    АТАНАС СТОЯНОВ (ПГ „ПАТРИОТИЧЕН ФРОНТ“): Уважаеми господин Министър, аз Ви предлагам, това са разумни неща, които г-н Чолаков Ви каза и Вие ги потвърдихте и обогатихте с другите Ваши предложения. Лично за мен е удачно, с оглед тази не чак толкова добра работа в първите месеци на мандата на правителството, именно тогава се получаваше с някои законопроекти зацикляха. По отношение известно неразбирателство между четирите парламентарни сили, които подкрепят тази…
    Във връзка с това мисля, че е разумно освен т.нар. публично обсъждане и с всички заинтересовани страни, аз мисля, че не е пречка Вашият екип в едни неформални разговори както и сте идвали досега в парламента, преди да започне официалното обсъждане към всички групи, освен уважението към групите, в рамките на около час нека да го представите, защото това е основополагащ нормативен акт и ще бъде важно преди да се започне вече…
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Това е задължително, да. Това е задължително. Мисълта ми е, аз стигам по-далеч – Глава по Глава мога да Ви я дам, да я получите преди да го представим на парламентарната група.

    АТАНАС СТОЯНОВ (ПГ „ПАТРИОТИЧЕН ФРОНТ“): Чудесно.
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Давам главите, всеки си дава мнението и когато изчистим тези въпроси, някъде грешки, тогава влизаме заедно да го представим пред парламентарните групи.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): След малко, господин Шишков, ще имате право на още един въпрос.
    Ще наруша процедурата. Приемам вината. Заповядайте, доц. Шишков.
    ДИМИТЪР ШИШКОВ – ПГ „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“: Точно това исках да кажа, че по-добрият вариант е да имаме глава по глава, така ще можем бързо да изчистим отначало нещата, за да не достигаме в онази голяма дискусия, когато е финалът. Тогава ще загубим дни наред, но тогава, когато сме го изчислили предварително, по-бързо тогава ще приемем и Закона. Така че парче по парче ще е много хубаво и ще имаме конкретни предложения тогава по главите, така че ако го пращате на e-mail, ще е много добре.
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Аз казвам повече кръв в тренировките, по-малко…
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ (БСП): Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, разбира се, че е по-добре да се получи консенсусът максимално рано, на максимален по-ранен етап, но аз считам, че това нещо е по-малко работещо в рамките на Комисията и както каза министърът, членовете на Комисията Глава по Глава да разглеждаме, да даваме предложения, обсъждания, а това, което предложи колегата за срещи на Министерството вече с парламентарните групи, това може да стане след като Законът бъде внесен от името на Министерски съвет, защото преди това нито една, според мен, парламентарна група, няма да погледне сериозно на предложенията, тъй като те няма да бъдат официално внесени. Така че ние на работен вариант, както каза и доц. Шишков, и Вие, нека да ни се изпраща и даваме забележките, а след това, след като Министерският съвет внесе официално в парламента, вече подходът на министъра е вече както реши, ако в парламентарни групи той реши да се среща, да си го представя, за да си реши подкрепата по парламентарна група, но предварително мисля, че е неуместно да…
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Абсолютно сте прав. Ние не говорихме в работен вариант. Идеята беше, след като министърът е готов, да познае и отделните парламентарни групи. Благодаря Ви. Заповядайте, г-н Иглев.
    БОРИСЛАВ ИГЛЕВ (ПГ „БДЦ“): Благодаря, господин Председател. Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги, преди броени дни в медиите се появи информацията за изграждането на нов тенис център на мястото на сегашния стадион „Юнак“, намиращ се в центъра на гр. София – съоръжение на много добро ниво, с 4 закрити, 4 открити тенис-корта, 4000 седящи места, 1400 от които са ВИП-места. Теренът се води собственост на активите на дружество „Национална спортна база“, чийто принципал е под ръководството на Министерството на спорта.
    Във връзка с това, моля да ми отговорите кога ще започне изграждането на тенис-центъра, инвеститорът как ще участва в проекта? Каква ще бъде финансовата стойност на новия тенис-център? В какъв срок се предвижда да бъде изграден тенис-център? Благодаря Ви.
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Благодаря Ви. Тук също ще се опитам да бъда максимално кратък. Значи имаме потвърдено от страна на инвеститора, „Гарант и Ко“ за една компания, която в момента прави огромни инвестиции в София. Освен, че се съгласиха да спонсорират Ей Ти Пи турнира, който ще се проведе през февруари в „Арена армеец“, имат желание по моя молба, проявихме инициатива, тъй като аз съм бил в Истанбул, посетител на техния тенис център, който е най-модерният в Европа. Имах желание да работим с тях за построяването на такъв център, защото не е важна само строителната експертиза за това, че ще се получи качествен обект, но важното е след това управлението на спортното съоръжение. Виждаме, че в България имаме много сериозни проблеми с мениджмънта на големи спортни обекти и смятам, че от това сътрудничество биха произтекли много полезни неща за България. Проектът, който ние представихме, е на стойност между 30 000 000 лв. и 50 000 000 лв., които ще бъдат инвестирани изцяло от страна на компанията „Гарант и Ко“.
    Аз бях направил предложенията това да стане на терена на стадион „Юнак“, защото, според мен, там е мястото, т.е. терен за спортно съоръжение, изключително подходящ за стадион „Васил Левски“, в центъра на града. Чухме известни съображения от страна на г-н Диков, главният архитект на София, въпреки че до момента нямам нито един негативен коментар, нито една забележка от страна на екоорганизации, че има проблем с правенето на такъв център в парка. Имаше съображения от страна на г-н Диков, че това трудно би могло да стане. Затова търсим, оглеждаме варианти и за алтернативни терени. Това е състоянието на обекта. Значи, няма никакъв проблем, компанията е отворена и за други предложения. Твърдо сме решили, защото интересите в областта на тениса са трайни. Това е част от социалната им програма, която искат да реализират в България, така че този целият… ще се реализира на този или на друг терен. Затова не мога да отговоря с конкретната цифра на Вашия въпрос, защото от самия терен зависи каква ще бъде точната стойност на проекта, казвам приблизителни цифри за предстоящата инвестиция. Самият строеж може да приключи в рамките на не повече от година, но от момента на започването, т.е. предстои да бъде изяснена формата на съвместно участие на това дружество между държавата и компанията. Предстои да бъдат направени конкретни проекти и т.н. Още сме далеч от тази фаза, но от момента на приключване на тази процедура чисто строителните работи в рамките на година биха могли да станат. Така че, ако сме максимално оперативни, предполагам, че в рамките на година и половина бихме могли да получим реализация на проекта.

    БОРИСЛАВ ИГЛЕВ (ПГ „БДЦ“): Благодаря Ви за изчерпателния отговор, господин Министър. Радвам се все пак, поздравления за това, че ще има все пак Ей Ти Пи турнир в България, след като аз Ви бях питал преди няколко дни в блиц контрол за бързото решение да направим турнир в България. Това е наистина поздравително. Все пак аз съм избран от Хасковска област, където Хасково се слави като тенис град. И Григор Димитров е роден в Хасково. Надявам се много таланти от новия спортен център по тенис. Имаме все повече деца, масовост и да имаме повече резултати, да имаме повече тенисисти след години в Топ 10 на света.
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Надявам се и затова го правим.
    БОРИСЛАВ ИГЛЕВ (ПГ „БДЦ“): Моите поздравления и се надявам да има много деца и масовост.
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Много трудно беше. Само като коментар, успяхме, 4-5 месеца продължи тази битка. На косъм бяхме още в края на август да бъдем обявени за победител. Имаше доста сериозна конкуренция от страна на Билбао. Те бяха другият град, с който се конкурирахме, между който собственикът на тази седмица се колебаеше да избере София или Билбао и в резултат на намесата на спонсора, пак казвам, на Гаранти-кода, спонсорът на турнира и гаранцията, че държавата го подкрепя – тези два фактора бяха определящи при взимането на решения за избора на София. Но за нас е много важен пробив, защото ние никога не сме имали турнир от толкова висок ранг и с оглед на новата инвестиция в този тенис център е изключително важно да се убедят организаторите на Ей Ти Пи турнирите, че можем да провеждаме събитие на най-високо ниво.
    Искам пак да обърна внимание на факта, че президентът на Федерацията по тенис Стефан Цветков беше основен организатор на Ей Ти Пи турнира в Истанбул, който е съоръжение пак на „Гарант и Ко“, което показва, че ние имаме в този случай човек, който е способен, качествен, който може да организира такива турнири. Така че условията в „Арена армеец“ са прекрасни. Не би имало никакъв проблем и се надявам, че в рамките на кратките срокове много бързо ще можем да организираме или ще присъствате на този турнир през февруари.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, господин Министър. Колеги, минаваме на втори кръг.
    Имам един въпрос – да ни запознаете малко с положението и ситуацията в ЦСКА. Какво имам предвид? Аз не мога да разбера не може ли да се направи нова регистрация? Защо се кара със стара, с дълговете, с това? Ей така да ни информирате, с няколко изречения, защото дори аз, който съм спортен човек, напоследък взеха да ми избягват доста неща.
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Въпросът е много сложен. Аз по поръчение на премиера се опитах да бъда като медиатор в този случай. Двете страни говорят на различни езици, не търсят начин да се споразумеят, всеки си отстоява своята истина и трудно общуват помежду си. Това установих от последните срещи, интензивни, през седмицата. Има фактическа обстановка, каква е? Дружеството вече е обявено във фалит от съда от декември 2014 г. и отиваме в чисто правен казус. Но хората от ЦСКА искат, поставят някакви искания. Искат те да продължат участието си във В-група с ново дружество. Дали това може да се случи или не, това пак е правен казус. Юристите трябва да седнат и да си го говорят. Това, което изяснихме е, че те трябва да спазват един определен алгоритъм това да стане. Какви са условията те да могат да продължат да участват с ново Дружество във В-група?
    Първо, трябва да покажат приемственост между старото дружество и новото дружество, т.е. те представят във Футболния съюз документи, по които трябва да се произнесе Правната комисия. Правната комисия оттук нататък има няколко отговора.
    Единият отговор е да каже: „Не, няма такава връзка.“ Другият отговор е да каже: „Да, има такава връзка.“ Третият отговор е да го прати в съда за потвърждение.
    Когато се изясни отговорът на този въпрос, ако кажат: „Не“, значи отпада втората точка, следващата, която ще коментираме. Ако една от двете други, съдът се произнесе в позитивна посока, или самата Комисия се произнесе в позитивна посока, тогава следва отговор на второто писмо, което ЦСКА трябва да изпрати молба за членство. Второто условие – ти трябва да си член на Футболния съюз. По тази точка трябва да се произнесе само единствено Изпълкомът. Могат да им дадат статут на временен член, предвидено това в Устава, за да могат да продължат да се състезават, докато се проведе Общо събрание, конгрес, който да утвърди новият клуб като член. Това са пътищата, които трябва да следват. Оттам нататък, това е за допускане на отбора за участие във В-група. Оттам нататък УЕФА трябва да се произнесе, като му дойде времето, какво става с тези задължения, които към трети лица, клубове и футболисти, към които ЦСКА не се е разплатила. Тази е задачата на Футболния съюз, до момента я изяснихме.
    След това УЕФА може да каже: „Вие хубаво сте ги допуснали до участие във В-група, но няма да ги пуснем да участват в евротурнирите, за да си платят задълженията.“ Ние това нещо не можем да го коментираме, не знаем.
    До момента съм установил следното: желанието на ЦСКА е да участват във В-група с ново Дружество. Това е депозирано. Ако комбинираме с желание, желание да участваме евентуално в турнирите на УЕФА, става по-сложно. Но засега е това. Но от това желание хронологията е такава – представят се документи. Правната комисия дава становище. ОК – ако е добро, вече пристъпваме към членството. Това е казусът.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Разбрах Ви. Става въпрос за следното: дали новорегистрираното дружество става правоприемник на старото или с неговите задължения или е ново дружество?
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Точно така. Трябва да има договорни взаимоотношения, т.е. трябва да представят, от ЦСКА се иска да представят доказателства, че новото е правоприемник на старото по някакъв начин и ако тези доказателства удовлетворят Комисията, тя ще даде ход на процедурата. Ако не ги удовлетворят, ще искат допълнителни доказателства или ще прехвърлят на съда топката за становище. Казусът е много сложен. Аз лично съм обезпокоен от начина, по който ще бъде разрешен и го казвам в прав текст, защото…
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, господин Министър. Колеги, другите групи? Господин Стоянов, Вие друг въпрос? Не.
    Да Ви благодарим за участието. Надявам се, че бяхме делови.
    Добре дошли, господин Александров – зам.-министър на външните работи и г-жа Веска Йорданова – референт за Австрия.
    Благодаря, защото не е представена. Извинявайте много.
    По точка трета от дневния ред давам думата на г-н Александров. Заповядайте.
    РУМЕН АЛЕКСАНДРОВ – ЗАМ.-МИНИСТЪР НА ВЪНШНИТЕ РАБОТИ: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, спогодбата, която представяме днес пред Вас беше подписана от министрите на външните работи на Република България и на Република Австрия по време на посещението на федералния министър на външните работи на 12 февруари в София.
    От страна на Република Австрия ратификацията вече е приключила и само искам да отбележа, че австрийската страна е обърнала внимание, че очакват в скоро време и България да направи същото. За да не губим време, аз няма подробно да чета мотивите и доклада. Вие сте запознати с тях, само ще спомена двата нови основни момента спрямо действащата Спогодба, която е от 70-те години.
    Първият е свързан с това, че за първи път се регламентира статутът на “Дом Витгенщайн“ – Българският културен институт в Австрия. До момента нямаше договорна основа за съществуването на двустранна основа с Австрия и периодично в различни периоди това е било въпрос на дискусия между нас и австрийската страна.
    Вторият основен въпрос е, че Спогодбата, макар и съвсем общо, регламентира сътрудничеството ни с Австрия. По отношение на европейските програми в областта на образованието и младежта също така има, макар и общи текстове, по отношение на дуалното обучение, което знаете, е един доста важен за нас въпрос и за българския бизнес, тъй като той е пряко свързан с осигуряването на квалифицирани кадри за индустрията.
    Механизмът, който предвижда Спогодбата, е създаване на смесена комисия, в рамките на която периодично да бъдат изработвани програми, в които вече детайлно да се регламентират конкретните области и проекти на сътрудничество.
    Конкретно по отношение на младежта и спорта бих искал да обърна внимание, че във вида, в който е в момента спогодбата, тъй като тя представлява една съвсем обща рамка на сътрудничество, не предвижда конкретни текстове, но има възможност това да бъде направено вече на ниво работни програми и дори призовавам народните представители, когато дойде моментът, да си изработват тези работни програми. В случай, че имат конкретни инициативи и предложения, заедно с Министерството на младежта и спорта да ги представят, за да могат те да залегнат вече в конкретната дейност, която ще се реализира според нас Спогодбата. Благодаря.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, господин Александров. Колеги, аз смятам също така като Вас, че спортът е едно от нещата, които съумяват да сближават хората, независимо, че спортът е съревнование. Но лично аз смятам като Вас, че значително по-широко място може да заеме в това Споразумение и наистина да се възползваме от нещата, които и Комисията ще предложи евентуално в това Споразумение.
    Колеги? Ако нямате въпроси, предлагам да гласуваме. Предлагам за гласуване на Вашето внимание законопроект за ратифициране на Спогодбата между правителството на Република България, правителството на Република Австрия за сътрудничество в областта на културата, образованието, науката и младежта, №502-02-29, внесен от Министерски съвет на 24.09.2015 г.
    Който е съгласен, моля да гласува. Плюс колегите, които са заявили.
    За? – 11. Против? – Няма. Въздържали се? – Няма. Законопроектът е приет. Благодаря Ви за участието. Желая Ви късмет.
    Точка Разни: Колеги, в точка Разни някакви проблеми, задачи за следващите заседания? Няма. Благодаря. Закривам заседанието.

    Закрито в 17.00 часа

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ИВАН ЧОЛАКОВ

    Стенограф:
    Виктория Петкова

    36 566 знака
    Форма за търсене
    Ключова дума