Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
11/11/2015

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта

    ПРОТОКОЛ № 25

    На 4 ноември 2015 г. (сряда) от 14.30 ч. в зала № 142 в сградата на Народното събрание на пл. „Княз Александър І” № 1, се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.

    Заседанието бе открито в 14.45 ч. и ръководено от Иван Чолаков – зам.-председател на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.

    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Добър ден, уважаеми дами и господа народни представители. Имаме необходимия кворум. Откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта към 43-ото Народно събрание.
    Преди да продължим работата си спрямо дневния ред на днешното заседание, искам да Ви помоля със ставане на крака да почетем паметта на един заслужил човек на спорта г-н Хранов – дългогодишен представител на спортно дружество „Левски“ и член на нашата Комисия. (Едноминутно мълчание със ставане на крака). Благодаря Ви.
    Предлагам на Вашето внимание следния дневен ред:
    1. Обсъждане на Проект за Наредба за учебния план на Министерството на образованието и науката в частта на Приложение № 1 „Рамков учебен план за основната степен на образование“ във връзка с общия брой на часовете по предмета „Физическо възпитание и спорт“.
    2. Обсъждане на законопроект за държавния бюджет на Република България за 2016 г. № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30.10.2015 г.
    3. Законопроект за изменение на Закона за семейните помощи за деца, № 554-01-164, внесен от Драгомир Стойнев и група народни представители на 14.10.2015 г.
    4. Законопроект за допълнение на Кодекса за социално осигуряване,
    № 554-01-165, внесен от Драгомир Стойнев и група народни представители на 14.10.2015 г.
    5. Разни
    Имате думата за предложения, корекции, промени по дневния ред? Няма такива. Подлагам на гласуване така предложения дневен ред.
    Който е „За“, моля да гласува. Приема се единодушно. Благодаря Ви, колеги.
    Гости на днешното заседание са:
    От Министерството на младежта и спорта:
    Г-н Красен Кралев – министър на младежта и спорта. Добре дошли, министър Кралев.
    Г-жа Ваня Колева – парламентарен секретар;
    Г-жа Силвана Пирозова – директор на дирекция „Финанси“;
    Г-жа Мария Стефанова – директор на дирекция „Ученически и студентски спорт“;
    От Министерството на образованието и науката:
    Г-жа Ваня Кастрева – заместник-министър на образованието и науката. Добре дошла, госпожо заместник-министър.
    Г-жа Любка Алипиева – главен секретар в дирекция „Образователни програми и образователно съдържание“.
    От Министерството на труда и социалната политика:
    Г-н Лазар Лазаров – заместник-министър на труда и социалната политика. Добре дошли, господин Лазаров.
    Г-жа Елена Кременлиева – директор на дирекция „Социално включване“.
    От Държавната агенция за закрила на детето:
    Г-жа Теодорова Иванова – главен секретар. Добре дошли!
    От Министерството на финансите:
    Г-жа Зоя Касърова – експерт в дирекция „Държавни разходи“;
    Г-жа Росица Спасова – началник отдел дирекция „Държавни разходи“.
    От Министерството на здравеопазването:
    Г-жа Валентина Антонова – държавен експерт в дирекция „Финансово-стопанска дейност и управление на собствеността“.
    По точка 3 г-н Гьоков ще отсъства.
    И от неправителствени организации:
    Г-жа Ваня Кънева – Фондация „За нашите деца“;
    Г-н Ангел Георгиев – председател на Национално председателство на студентските съвети;
    Г-жа Яна Вангелова – зам.-председател на Национално представителство на студентските съвети.
    Колеги, започвам с точка първа от дневния ред, която е във връзка с решението на Комисията от заседанието на 4 ноември 2015 г. по повод проект на Наредба на Министерството на образованието и науката в частта на Приложение №1 – рамков учебен план за основната степен на образование относно общия брой на часовете по предмета „Физическо възпитание и спорт“.
    От името на Комисията ние изпратихме нашето становище, с което изразихме позицията си за несъгласие с редуцирания брой часове в сравнение с досегашния учебен план.
    В Комисията получихме становища по този въпрос и на академичната общност на Национална спортна академия. Освен това съм информиран, че Министерството на младежта и спорта е изразило своето възражение. Лично аз като заместник-председател съм получил и становище от Асоциацията на учителите по физическо възпитание. Всички посочени по-горе, както вече казах, изразяват несъгласие или тревога за последствието от това, че продължаваме да не разбираме важността на физическата активност. Затова давам думата на г-жа Кастрева да ни разясни как се стигна дотук.
    ВАНЯ КАСТРЕВА – ЗАМ.-МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА: Благодаря Ви, господин Председател. В изпълнение на нашите ангажименти като изпълнителна власт, в законоустановения срок ние качихме за публично обсъждане три наредби – Наредбата за държавния образователен стандарт за учебен план; Държавен образователен стандарт за общообразователна подготовка и Държавен образователен стандарт за познавателните книжки и учебниците и учебните помагала.
    В интерес на истината най-много препоръки, бележки, коментари имахме по първия стандарт, на чийто стандарт обърнахте внимание всъщност и вие като Комисия.
    В процеса на дебата бяха изразявани много становища както „За“, така и „Против“. Това, което беше качено за публично обсъждане предполагаше редуциране на часовете в трети, четвърти, пети и шести клас с половин час седмично. Мотивите на Комисията, предложила това редуциране, бяха свързани с обстоятелството, че по този начин се облекчава организацията на учебното време, изравнявайки часовете във всички класове от първи до дванадесети клас, като два часа задължителна подготовка и съответно един час за спортни дейности – нещо, което вече е фиксирано и в Закона и гарантира провеждането на третия час.
    Към мотивите си Комисията изведе и процентът от учебно съдържание по физическо възпитание и спорт в рамките на учебния план средно за Европа и за България. В Европейския съюз средно процентът от учебно време за учебния предмет по физическо възпитание и спорт е малко над 9%. В българския учебен план той е над 12%, т.е. ние имаме една трайна тенденция и традиция да имаме достатъчен процент учебно време за физическото възпитание и спорта. Това бяха и мотивите на Комисията тогава, когато внесе на министър Танев предложението за редуциране на часовете.
    След вчерашната пресконференция и след окончателното обобщаване на всички предложения, след разговорите, които бяха водени между министър Кралев и министър Танев, окончателно Комисията ще внесе доклад в утрешния ден, в който ще се предложи промяна в учебния план и ще бъде възстановен броят на задължителните часове по физическо възпитание и спорт за трети, четвърти, пети и шести клас.
    Тук бих искала да обърна внимание обаче на още един въпрос – в Комисията постъпиха и много становища, свързани с остарялата материална база за ефективно провеждане на часовете по физическо възпитание и спорт. Както министър Кралев знае, имаме 300 училища, които нямат физкултурни салони. Имаме над 400 училища, които имат пригодени такива, а болшинството от физкултурните салони са недостатъчни като спортна база за ефективно провеждане на часовете по физическо възпитание и спорт. Така че за нас решаването на тези въпроси са многопластови. Да, броят на учебните часове също има своето значение. За нас от особено значение е провеждането на часовете първо от квалифицирани преподаватели и това ще бъде нашата препоръка те да се водят от първи до дванадесети клас от правоспособни учители по физическо възпитание и спорт, съответно и възможностите за треньори, които да водят третият, допълнителен час по физкултура. И, естествено, огромното ни желание, заедно с Министерството на младежта и спорта, да направим така че училищата да разполагат с едни наистина модерни, съвременни спортни комплекси, където да могат да се реализират не само задължителните часове по физическо възпитание и спорт, но изключително много извънкласни дейности, тъй като това е учебният предмет, който се радва на най-голям интерес тогава, когато има добри преподаватели по предмета и тогава, когато има условие това да се случва на територията на училището. Така че на Вашето внимание, с удоволствие съм добрият вестоносец, да кажа, че Министерството на образованието се е вслушало във Вашето становище, становището на министър Кралев и на преподавателите по физическо възпитание и спорт, но огромната ни молба е да помислим и за материалната база.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Разбирам Вашите опасения. Като „върна лентата назад“, имахме ученици значително повече, отколкото сега. Говоря преди години. И база имаше. Приемаме, че тази база е същата – как успявахме тогава на такава база да имаме часове, пък сега тя не ни достига? Това е мое мнение. След като дам думата на министър Кралев, ще Ви дам думата и на Вас. Благодаря Ви. Заповядайте, министър Кралев.
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Благодаря Ви, господин Председател. Уважаеми колеги, съвсем накратко ще допълня някои от щрихите в каузата през последните три дни. Истината е, че проф. Танев беше много сериозно болен през последните три седмици и не е участвал в обсъждането на тези програми. Поне това разбрах аз от разговора в Министерски съвет - още болничният лист пристига с тежка пневмония.
    След разговор снощи и днес, още днес сутринта се разпореди положението да бъде върнато в изходна позиция. Цифрите така поднесени изглеждат различно – примерно половин час да намалим, но всъщност става въпрос за 20% от часовете. Така бих поднесъл цифрата – 20% не е малка цифра. А от друга страна, средноаритметичното число, то е много условно, защото във Франция има по 108 часа, а ние имаме 85 часа, колкото има Германия. Така че това е най-сериозният аргумент да бъдат редуцирани часовете. Имайки предвид състоянието на нашите деца, би трябвало България да има много повече часове по физическо възпитание, отколкото средноевропейската статистика за държавите, защото ние имаме по-сериозен проблем, който е бил пропускан през годините, затова сега би трябвало да наваксаме. Това е нашето становище.
    По-интересното е другото, което мен всъщност ме тревожи – този проблем сега го разрешихме – на базата на разговори, с аргументи много бързо се разреши. Мен ме тревожи това, че каквито и реформи да се правят, винаги някой посяга на часовете по физическо възпитание, защото при една друга конфигурация на парламентарен състав, на министри, на нещо друго, никой няма гаранция, че сме променили мисленето и наистина приемаме за приоритет създаването на здраво поколение и здрава нация, а при най-малката възможност се опитваме да правим корекции във физическото възпитание, при положение, че то е приоритетно и ние го третираме като маловажно, като едва ли не натрапено в нашия учебен процес, с което нашето Министерство не може да бъде съгласно.
    Особено третираме възрастта, която е най-чувствителна – между 10 години и 15 години при децата, за което категорично би трябвало да настояваме за увеличаване на часовете и промяна на формата на обучение, дори и да се мине в извънкласни форми на обучение в задължителните часове, защото не може да имаш час по математика, след това се събличаш за час по физическо възпитание, след това имаш час по английски. Това не е правилно, според мен. Има още дълъг път да извървим докато стигнем дотам. Толкова за средноаритметичните числа.
    От гледна точка на салоните по физическо възпитание. Ние работим от една година заедно с Министерството на образованието и науката да можем да направим анализ къде са проблемите. Повече от 50 години този проблем не е бил решен, т.е. не е проблем кой е на управлението. Това са всички тези, които не са могли да се справят и има начин в момента, намерили сме решение. Също не мога да приема като аргумент, че липсата на физкултурни салони в 300 училища и 433, които имат недостатъчно добре пригодени помещения за физкултурни салони, ще е достатъчен аргумент да режем часовете. Останалите 2000 какво да правят?
    По-голямата част от тези 700 салона, за които говорим, се намират в селските общини, в малките градове и даваме много лесно решение – водене на активни разговори през последния месец. Всички тези дискутируеми средства, които са по Програма за развитие на селските райони, през последните няколко месеца излезе много информация за неточно планиране за изграждане на спортна инфраструктура по села и малки градове, където се правят стадиони, големи игрища и зали в населени места, където няма дори толкова жители, колкото има места по трибуните.
    Водим активни разговори с министър Танева и с Фонд „Земеделие“. Тези средства, в голямата си част, да бъдат насочени към изграждане на физкултурни салони. Тоест, приемаме, че в рамките на нашия мандат, 2/3 от този проблем ще бъде решен. Остава да намерим средства за средно големите и за големите градове, чийто дефицит е по-малък, но не и по-малко съществен, защото става въпрос за по-голям брой ученици. Предполагам, че в следващите месеци, може би първата половина на следващата година, ще имаме възможност да предложим решение и на този проблем. Така че също аргументът недостатъчен брой физкултурни салони също, според нас, не е достатъчно силен.
    От гледна точка на учители, на преподаватели НСА произвежда достатъчно кадри. Има много качествени учители, много треньори, които с удоволствие ще се заемат с тази дейност.
    Има свръхпроизводство на професионалисти, имат нужда от работни места и не виждам какъв проблем би могло да има.
    Така че аз искам да благодаря на проф. Танев за разбирането, че много бързо се реагира преди на напрежението да ескалира, защото следващите няколко дни бяха подготвяни и медийни изяви. Всички медии имат огромен интерес към този случай. Щеше да има серии от изяви, публикации къде по-остри, къде по-деликатни. Напрежението щеше да ескалира. Много бързо проблемът се разреши и показахме, че наистина може да има разбирателство. В правителството няма такова напрежение и могат да се решават проблемите в биологичен порядък. Но пак казвам, основното, което ме тревожи – защо винаги се посяга на часовете по физическо възпитание? Въпреки че тук говорим, забележете, има увеличение на хорариума на часовете по всички предмети, защото часовете за цялата учебна година се увеличават. Всички са увеличени – кой с 200 часа, кой със 150 часа, кой с не знам колко. Тук там има някъде намаление по информатика с 10 часа, но има друг предмет отворен. Гледах таблицата днес. Единствено физическото възпитание, при цялото увеличение на всички часове за учебната година, то спада драстично в разни класове.
    И въпросът, който пак казвам и приключвам с нашето становище по този въпрос, тревожи ме фактът, че все още има хора от нашите колеги в Министерството на образованието и науката, които не възприемат наистина проблема с цялата му сериозност. Неслучайно казваме, имаме приоритет за Програма за здраво поколение – искаме да променим двигателните навици, искаме да променим навиците на хранене. Имаме проблем с децата. Не можем да си играем постоянно на закачки - ние ще вкараме часовете, Вие ще ги махнете, ще пробваме. С пробване няма да стане. Има държавна политика, има държавни приоритети, национални приоритети и аз много моля, дълбоко вярвам, че те ще бъдат спазвани, всички ще се отнесем с необходимата сериозност към проблема. Като нямаме физкултурен салон, ще гледаме да ги построим. Няма да намаляваме часовете на децата. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря на министър Кралев. Заповядайте, г-жо Кастрева.
    ВАНЯ КАСТРЕВА – ЗАМ.-МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА: Тъй като имахте въпрос към мен, държа да отговоря, но преди това държа да отговоря на министър Кралев. Може би в Министерството на образованието и науката, ако има човек, който изключително много държи на спорта, не без самочувствие бих казала, че съм една от тези. Мога да уверя и това, че министър Танев е бил винаги в политиката, която се провежда от страна на Министерството на образованието и науката и не е стоял изолиран от процесите. Естествено, учебният план беше много широко дискутиран. Така че не приемайте, че в това има някаква тенденция по отношение на обучението по физическо възпитание и спорт. Напротив, в последно време се направи всичко възможно, за да може часовете по физическо възпитание и спорт да се водят ефективно от специалисти наистина. Естествено, няма да влизам в дебат какъв е процентът – 52 часа за целия курс на обучение, какъв е процентът от общия брой часове. Напротив, бих казала, че България с добрата си политика в сферата на физическото възпитание и спорта провокира другите европейски държави, пред които това е сериозен проблем. Ненапразно Ви цитирах, че ние имаме добра позиция на физическото възпитание в сравнение с другите европейски държави. Обстоятелството, че третият час влезе и в Закона за предучилищното и училищно образование отново е факт на загриженост за мястото на тези умения и отношение към спорта, които се възпитават в училище.
    Вие ме попитахте и по отношение и на това защо сега има проблем във връзка със спортната база. Нека да не забравим, че картината на образователната инфраструктура е твърде различна. За наше съжаление променената демографска картина се отразява и върху състоянието на училищната мрежа. В последните години има голямо струпване на ученици в по-големите градове, което наистина ги поставя в ситуация на некомфортно провеждане на часовете по физическо възпитание и спорт. Предвид обстоятелството, че тогава, когато имаш над 800 ученика, един физкултурен салон е крайно недостатъчен за ефективното провеждане на часовете.
    Искам да обърна внимание на още нещо: по отношение на въвеждането на целодневната организация на учебния ден за децата от начален етап тогава, когато те са целодневно в училище, задължително два от часовете, те имат шест часа следобед – два часа самоподготовка, два часа занимания по интереси и два часа спортни занимания. Това още повече натоварва спортната база и наистина се задъхват при организирането на ефективно обучение по физическо възпитание и спорт. Самият факт, че ние също поддържаме обстоятелствата за осигуряване на условия за ефективни спортни занимания означава, че имаме проблем, защото хорариумът не определя качеството. Но съм съгласна и аз лично съм един от хората, които изразиха своето удовлетворение след окончателното решение на министър Танев.
    Разбира се, за мен окончателното решение на министър Танев ще бъде тогава, когато той разпише Наредбата в петък.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви. Мисля, че има какво да се направи по отношение на реформиране на самите часове – как да бъдат направени. Има го и като практика в някои страни, примерно, които учат на двусменен режим. За тези, които учат първа смяна, могат следобед да включат часове по физическо възпитание. Това, министър Кралев подсказа - не е етично 17-годишни – 18-годишни младежи и девойки да имат час по физическо възпитание и спорт и после час по физика. Би трябвало да помислите, ако е възможно. Мисля, че спортната база ще бъде подпомогната по този начин и ще бъде използвана по-ефективно. Така че помислете върху тези неща.
    Други колеги? Благодаря тогава на министър Кралев. Благодаря на зам.-министър Кастрева за това, че достигнахме наистина до едно добро решение, което е добро за всички български ученици.
    ВАНЯ КАСТРЕВА – ЗАМ.-МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА: Нека разпише министър Танев в петък и тогава ще се поздравим окончателното за свършената работа.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря, за добрите Ви идеи и намерения.
    По точка втора давам думата първо на министър Кралев за становище по бюджета на Министерството в частта на Министерството на младежта и спорта.
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: В проектобюджет за 2016 г. сме постигнали увеличение от 7%. Средствата, в сравнение с бюджета за 2015 г., не се ангажирам да казвам много ли е, малко ли е, цифрите са си такива. Фактът е 7%. След това в изложението ще поясня в кои пера отива самото увеличение, къде има прието предложение за увеличение на разходите.
    В проектобюджет за 2016 г. са дефинирани следните политики:
    Политика в областта на спорта за учащи, спорт за свободното време; политика в областта на спорта за високи постижения; политика в областта на привеждане на спортните обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти; политика в областта на отстояването и прилагането на добри международни практики за спорта; политика в областта на младите хора.
    Към министъра на младежта и спорта са определени като второстепенни разпоредители на бюджет „Антидопингов център“ 6 държавни спортни училища. С проект на Закона за държавния бюджет на Република България за 2015 г. на Министерството на младежта и спорта са определени разходи в размер на 71 211 200 лв.
    При разработването на окончателните разчети, разпределението им между политиките и бюджетните програми, бе отчетено въздействието на повишаването на единните стандарти за финансиране на дейности в средното образование.
    При разпределението на общите разходи с оглед приоритетите на Министерството по отношение на финансирането на отделните политики, разходите за финансиране на дейности са свързани с акредитирането на антидопинговата лаборатория по международния стандарт за лабораториите, съгласно изискванията на световната антидопингова агенция.
    Така определените за Министерството на младежта и спорта средства в законопроекта са включени 8 385 000 лв. за делегирани от държавата дейности. Това са средствата от бюджета за шестте спортни училища, второстепенни разпоредители с бюджет към министъра на младежта и спорта, финансирани чрез бюджета на Министерството.
    С променените средства за 2016 г. ще се изпълняват следните бюджетни програми в рамките на дефинираните области на политики: политика в областта на спорта за учащи, спорт в свободното време; бюджетна програма „Спорт за участие“; разпределените разходи по програмата за 2016 г. са в размер на 9 648 300 лв. Увеличението на средствата по програмата спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2015 г., израз на извършеното увеличение на средствата по единни разходни стандарти за шестте държавни спортни училища.
    В рамките на бюджетната програма са оптимизирани разходите по показатели, като за първия път са предвидени средства, необходими за финансиране на програма за развитие на спорта в детските градини. Предвижда се ежегодно да бъде финансово подпомагано участието на класиралите се на първо място ученици в ученическите игри на световните ученически игри.
    Бюджетна програма „Спорт в свободното време“. Разпределените разходи по програмата за 2016 г. са в размер на 3 824 400 лв. Увеличението на средствата по програмата спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2015 г. е в резултат на преразпределението на средства, свързано с новите приоритети на Министерството по отношение на финансирането на отделните политики. Финансово са обезпечени стартиралите през 2015 г. две нови подпрограми – „Децата и спортният екип“ и тенисът „Спорт за всички“.
    Предстои стартирането на нова подпрограма за развитие на спорта за хора с увреждания, чието финансиране ще бъде осигурено чрез преструктуриране на разходите по трите бюджетни програми – „Спорт за участие“, „Спорт в свободното време“ и „Олимпийска подготовка“.
    Политика в областта на спорта за високи постижения. Със законопроекта са утвърдени допълнителни средства, с оглед на създаване на условия за ефективна подготовка на спортисти от проекта олимпийски отбори, участие на българска делегация на летните олимпийски и параолимпийски игри в Рио де Жанейро през 2016 г., както за финансовото обезпечаване на дейностите, свързани с акредитирането на антидопинговата лаборатория по международния стандарт за лабораториите, съгласно изискването на Световната антидопингова агенция. Като цяло средствата за изпълнение на политиката са недостатъчни за изпълнение на държавната политика в тази област.
    В рамките на общите разходи за изпълнение на политиката в областта на спорта за високи постижения, е направено преразпределение на средствата на база новия подход при разпределението на дейностите, финансирани по отделните бюджетни програми.
    Бюджетна програма „Олимпийска подготовка“. Разпределените разходи по програмата за 2016 г. са в размер на 12 512 100 лв. Съгласно новата структура на бюджетната програма „Олимпийска подготовка“ дейностите, които ще бъдат финансово подпомагани през 2016 г. са свързани с обезпечаването на оптимален тренировъчен и състезателен процес на спортистите с възможност за класиране на предстоящите летни олимпийски игри, с участието на българската спортна организация на олимпийските и параолимпийските игри в Рио де Жанейро и на европейските младежки фестивали по олимпийски спортове в националните олимпийски фестивали.
    Във връзка с преструктуриране на дейностите средствата по програмата са намалели спрямо приетите със Закон за държавния бюджет за 2015 г. за сметка на увеличението на средствата за бюджета на бюджетна програма „Спорт за високи постижения“.
    Бюджетна програма „Спорт за високи постижения“. Разпределение на разходите по програмата за 2016 г. са в размер на 38 209 200 лв. Съгласно новата структура на бюджетната програма „Спорт за високи постижения“ през 2016 г. ще бъдат финансово подпомагани проекти по програма за развитие на „Спорта за високи постижения“, която е с нова философия по отношение на дейностите, които ще бъдат финансово подпомагани. Ще се даде приоритет на федерациите, чиито спортисти са завоювали медали от световни и европейски първенства, както и тези, които развиват социално значими спортове. Социално значими спортове ще се определят на база брой спортни клубове и брой деца в подготвителни групи, брой картотекирани спортисти по възрастови групи. Ще кандидатстват само тези федерации, които имат за членове не по-малко от 20 спортни клуба.
    Други подпрограми тук са Програма за финансово подпомагане на дейности по провеждането на домакинства по международни спортни състезания на територията на Република България и Програма за развитие на детско-юношеския спорт.
    В рамките на бюджетната програма са разчетени средства за стимулиране и награждаване на високоразредни спортисти, медалисти и призьори от европейски и световни първенства, олимпийски игри и от аналогични първенства, игри за хора с увреждания, както и за социално подпомагане на спортисти, спортисти с увреждания, спортисти-ветерани, треньори, съгласно разпоредбите на чл.59а, т.6 и т.7 от Закона за физическото възпитание и спорта, както и средства за обезпечаване на пожизнените премии на олимпийските медалисти, прекратили активна състезателна дейност, личните им треньори и старши треньорите на спортните олимпийски отбори са, съгласно чл.59б, т.5, т.7 и т.8 от Закона за физическото възпитание и спорта.
    В общия бюджет по бюджетната програма са включени и планираните средства в размер на 2 151 000 лв. по бюджета на антидопинговия център – второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на младежта и спорта.
    Със законопроект са утвърдени допълнителни средства в размер на 1 400 000 лв. за финансово подпомагане на изпълнението на дейности по акредитацията на лабораторията за допингов контрол. Целите ще бъдат използвани за обезпечаване на необходимите материали за задължителните лабораторни тествания в процеса на акредитация от Световната антидопингова асоциация, за плащане на международни консултантски услуги по акредитацията на лабораторията, национални консултантски услуги и одит по акредитация, извънгаранционна поддръжка на лабораторната апаратура, поддръжка на програмни продукти за отчитане, съхраняване на лабораторните данни и други външни услуги, както и за командировки на допинг- и други екипите в различни градове за извършване на допинг тестванията извън състезателното местонахождение на спортисти и по време на състезанията.
    Във връзка с преструктурирането на дейностите, средствата по програмата са увеличени спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2015 г. за сметката на намалението на средствата по бюджетна програма „Олимпийска подготовка“.
    Политика за провеждане на спортните обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти.
    Бюджетна програма „Спортни обекти и съоръжения“. Разпределените разходи по програмата за 2016 г. са в размер на 3 918 100 лв. Увеличението на средствата по програмата спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2015 г. е в резултат на утвърдените допълнителни капиталови разходи в размер на 1 млн.лв. за дооборудване на антидопинговата лаборатория, съгласно изискванията на Световната антидопингова асоциация. Със средствата ще бъде закупен течен хроматограф, тройно квадруполен масспектрометричен детектор. Апаратът е необходим на лабораторията за по-бърза и по-качествена обработка при анализ на 3000 проби годишно с възможности за качествена модификация, количествен анализ на повече от 30 проби дневно.
    С възможността да се изследват хранителни добавки за субстанции от забранителния списък, нашите спортисти ще приемат проверени и чисти хранителни добавки, няма да попадаме в трудната ситуация, която доведе до отстраняването на нашите щангисти от елитния спорт. Въпреки това, средствата по програмата продължават да са крайно недостатъчни за провеждане на ефективна политика по отношение изграждане и реновиране на спортните бази. Надявам се и с Ваша подкрепа през годината да получим допълнителни средства за тази политика.
    Политиката в областта на отстояване и прилагане на добрите международни практики за спорта – бюджетна програма „Изграждане на високоефективен капацитет за активно международно сътрудничество в сферата на физическото възпитание, спорта и социалния туризъм“. Разпределените разходи по програмата за 2016 г. са в размер на 260 200 лв. Средствата по програмата са на ниво на приетите със Закона за държавния бюджет за 2015 г. Доброто международно сътрудничество и разработване на европейски проекти е ключово за осигуряването на допълнителни средства за реализираните политики на Министерството на младежта и спорта.
    Политика в областта на младите хора. Бюджетна програма „Младите в действие“. Разпределените разходи по програмата за 2016 г. са в размер на 1 271 500 лв. Средствата по програмата са на нивото спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2015 г.
    Редуциран е броят на подпрограмите от 4 на 2. Целта е повишаване на качеството на услугите, насочени към младите хора. Ограничава се процентът на допустимите разходи за рекламни материали за сметка на дейностите по обучение, консултация, инициативи на младите хора.
    Бюджетна програма „Администрация“. Разпределените разходи по програмата за 2016 г. са в размер на 1 567 400 лв. Средствата по програмата са на нивото на приетите за 2015 г. Програмният бюджет на Министерството на младежта и спорта разходите за персонал на дирекциите от специализираната администрация са разпределени съответно по програмите, които администрират.
    В заключение бих искал да кажа, че нашите приоритети за тази година са законодателни промени, които да направят така че да има повече пари за детско-юношеския спорт. Общините насочват повече пари за масов спорт. Тези, които инвестират спорта да бъдат поощрявани. Клубовете да са спокойни, да разполагат със спортната база за по-дълъг период от време. Това е смисълът на новия Закон, върху който работим.
    Второ, спортната инфраструктура. Не само за професионалния спорт, но и за училищата. Направили сме си труда с колегите от МОН да изследваме този проблем. Има училища над 50 години, които нямат физкултурни салони. Това не е проблем само на едно управление, на едно правителство, а на цели епохи. От 2700 училища 300 нямат физкултурни салони, 400 имат пригодени помещения, което означава, че все едно нямат. Работим по това направление, както Ви уведомих преди малко. Правена е програма, с която да осигурим финансираме за това в тези училища салоните да станат факт. Това ще ни бъде главната цел през остатъка от нашия мандат през следващите три години.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря на министър Кралев. Твърде подробно показахте идеите на бюджета си. Колеги, въпроси? Един въпрос само – 7% ли казахте, че е завишението на бюджета в сравнение с миналата година?
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Да.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Разбрах Ви. Ако няма, да благодарим на министър Кралев за участието му и затова, че съумяхте да намерите общ език с министър Танев.
    КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Когато всички реагираме бързо и заедно в тази ситуация, нещата се получават. Един разговор само не е достатъчен. Очевидно всички колеги реагираха бързо и адекватно в ситуацията, за да се получи обща вибрация на средата по посока непипане на часовете по физическо възпитание, защото наистина цифрите, които ще ги видите, предполагам, те ще бъдат публични, с колко са увеличени часовете на останалите предмети. С много сериозни часове се увеличават, защото учебната година става по-дълга и няма никакво основание точно предметът по физическо възпитание да се редуцира. Няма никаква логика в това и мисля, че бяхме прави.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Особено в тази възраст от 3-ти клас до 6-ти клас. Там, където се изграждат двигателните навици, там, където се изгражда всичко, в един момент точно там да се намаляват… Благодаря Ви.
    Колеги, давам думата на г-н Лазар Лазаров – зам.-министър на труда и социалната политика да представи проекта в политика за младите хора и политика за децата.
    ЛАЗАР ЛАЗАРОВ – ЗАМ.-МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: Благодаря Ви, господин Председател. Дами и господа народни представители, позволете ми преди да представя бюджета на Министерството в тези направления, да Ви поздравя и Вас с днешния професионален празник. Днес е „Свети Мина“. „Свети Мина“ е един от закрилниците на децата, семейството и други неравнопоставени и уязвими групи и Вие като част от хората, които работят по тези проблеми, също имате професионален празник. Така че, честито! И може би във връзка с това само бих споменал, че в бюджета на Министерството на труда и социалната политика има две програми, които имат много съществено отношение към политиките по отношение за деца.
    Едната е свързана с подпомагане на семейства с деца. По тази програма бих искал само да споделя, че през следващата година се предвижда увеличение на размерите на няколко вида помощи. Предвижда се нов вид помощ при осиновяване на дете и, разбира се, нещото, което е изключително важно за нас – предлага се увеличение на доходния критерий за достъп до тези помощи, като по този начин ще се създадат предпоставки повече хора и семейства да се възползват от този вид подкрепа.
    Другата програма, която има отношение към децата, е свързана с Програмата за закрила на децата чрез преход от институционална грижа към алтернативна грижа в семейна среда. В рамките на тази програма се предоставят поредица от подкрепа, която е свързана с интеграция, с реинтеграция, с превенция, а също така и средствата, които са предвидени за осигуряването на семейна среда чрез отглеждане на деца в семейна среда чрез механизмите на приемната грижа. И в рамките на тази политика има увеличение на бюджета на Министерството и той е свързан с промяната в минималната работна заплата, която е основа за възнаграждението на професионалните приемни родители. Така че със средствата, които са предоставени в рамките на този бюджет, както и увеличение, Министерството на труда и социалната политика е в състояние да изпълнява ангажиментите си по тези две програми.
    Другата политика, която има отношение с дейността на Комисията, е свързана с политиката по заетостта и в частност изпълнението на Европейската гаранция за младежта. В рамките на тази политика са предвидени 73 млн.лв. Тези 73 млн.лв. са предназначени за всички активни мерки на пазара на труда. Те не са свързани само с младежката гаранция.
    И във връзка с това, тук има определен риск от неизпълнение на възможността да се включат абсолютно всички, които подлежат в тази политика, но с инструментите и на европейските средства, а разбира се, вероятно и през годината с гъвкави механизми и инструменти, ще се опитаме да гарантираме прилагането и на тази политика.
    Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, уважаеми господин Лазаров. Колеги, имате думата по така предложения бюджет за средства в политиките за младите хора и политики за децата.
    Ако няма, преминаваме към следващия доклад. Давам думата на г-жа Теодора Иванова – главен секретар на Държавната агенция за закрила на детето да изкаже своето становище по бюджета. Имате ли готовност?
    ТЕОДОРА ИВАНОВА – ГЛАВЕН СЕКРЕТАР НА ДЪРЖАВАНАТА АГЕНЦИЯ ЗА ЗАКРИЛА НА ДЕТЕТО: Уважаеми господин Председател, дами и господа народни представители, знаете, че Държавната агенция за закрила на детето е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на труда и социалната политика. Нашият бюджет е част от бюджета на Министерството, така че преценката оттук нататък е на министъра.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Ние ще го приемем така, защото все пак частта си е Ваша и Вие трябва да си я защитавате. Заповядайте, г-н Лазаров.
    ЛАЗАР ЛАЗАРОВ – ЗАМ.-МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: Благодаря Ви, господин Председател. Г-жа Иванова много коректно отбеляза, че бюджетът на Държавната агенция за закрила на детето е част от бюджета на Министерството на труда и социалната политика. В рамките на програмата, която е за закрила на децата, чрез преход от институционални грижи към алтернативни грижи в семейна среда е предвиден и бюджетът на Агенцията за закрила на детето. Той е в размер на 1 415 000 лв., като държа да отбележа, колеги, става дума за координиращи дейности. Държавната агенция за закрила на детето не провежда политика. Нейната функция, в рамките на Закона за закрила на детето, са свързани с координиране на политиката по закрила на детето.
    И във връзка с това, за общоведомствени разходи са заложени 1 105 000 лв. и за Националната телефонна линия за деца – 250 000 лв. За командировки за извършване на проверки в страната, които са планови и по сигнал са 60 000 лв. Реално там, където се провежда политика, а именно свързана с осигуряването на семейна среда за децата има увеличение и аз споделих това, и в допълнение, 1 млн.лв. за приемни семейства, а общо цялата програма е 17 600 000 лв. Благодаря.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, господин Лазаров. Колеги? Благодаря Ви за участието. Давам думата на представителя на Министерството на здравеопазването – г-жа Валентина Антонова – държавен експерт в дирекция „Финансово–стопански дейности и управление на собствеността“ да представи своето становище относно бюджетна програма на Министерството на здравеопазването, по която са заделени средства за медико-социални грижи за деца в неравностойно положение.
    Заповядайте, госпожо Антонова.
    ВАЛЕНТИНА АНТОНОВА – ДЪРЖАВЕН ЕКСПЕРТ В ДИРЕКЦИЯ „ФИНАНСОВО-СТОПАНСКИ ДЕЙНОСТИ И УПРАВЛЕНИЕ НА СОБСТВЕНОСТТА“ В МЗ: Уважаеми дами и господа, детското и майчино здравеопазване е един от трите важни приоритета в политиката на Министерството на здравеопазването през 2016 г. За тази програма Министерството на здравеопазването поиска допълнителен финансов ресурс в размер на 7 млн.лв., които не бяха одобрени от Министерски съвет. В проекта за бюджет през 2016 г. на Министерството на здравеопазването за бюджетната програма „Медико-социални грижи за деца в неравностойно положение – майчино и детско здравеопазване“ са планирани средства в размер на 50 835 900 лв., които са за оперативни цели по програмата за повишаване качеството на медицинските и здравно-социални грижи за децата в Домовете за медико-социални грижи, както и условията на услугата на средата, в която се отглеждат. За осигуряване на дневни медико-социални грижи в подкрепа за децата с увреждания и техните семейства с цел предотвратяване на изоставянето им; осигуряване на достъп на децата до 18-годишна възраст до специализирана медицинска дейност извън обхвата на задължителното здравно осигуряване в страната и в чужбина.
    Настоящата политика е ориентирана към създаване на условия за устойчиво подобряване на майчиното и детско здравеопазване чрез насочване усилията на тази област и на финансов ресурс, както следва: за институционални грижи за децата с медико-социални грижи в Домовете, които са планирани средства в размер на 21 611 000 лв. за 2016 г. Тези средства са за продължително медицинско наблюдение, профилактика, диагностика, лечение, рехабилитация и специфични грижи за деца с хронични заболявания, медико-социални проблеми, отглеждани в Домовете за медико-социални грижи, които са второстепенен разпоредител към министъра на здравеопазването. За 2016 г. те останаха 19 на брой.
    За осигуряване на български граждани под 18-годишна възраст за лечение в страната и в чужбина са планирани средства в размер на 12 258 000 лв. за 2016 г. Средствата са предвидени за подпомагане на лечението на децата до 18 години, което не може да бъде осигурено в Република България и не се финансира от Националната здравноосигурителна каса. Те се използват чрез центъра за „Фонд за лечение на деца“.
    Другото, което е – за осигуряване на асистираната репродукция са планирани средства в размер на 12 176 000 лв. Тези средства са предвидени за подпомагане на български граждани за извършване на дейности по асистиране на репродукция. При лица с безплодие, преди всичко с методите на асистираната репродукция, техники и по-конкретно чрез инвитро оплождане дейността е чрез Центъра за асистиране на репродукции.
    И другото е, включване на изпълнение на дейността по Националната програма за подобряване на детско и майчино здравеопазване. За тази програма са планирани средства в размер на 2 490 000 лв.
    Освен това са планирани средства за осигуряване на диагностика, лечение и специализирани грижи за деца с висок медицински риск извън обхвата на задължителното здравно осигуряване в размер на 2 300 000 лв. за 2016 г. Това е за програмата, която засяга.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, госпожо Антонова. Някакви въпроси, колеги? Няма.
    Първо, закривам дискусията и Ви предлагам да минем към гласуване. Бюджетът се гласува в два проекта.
    Чета първия проект: „Законопроект за държавен бюджет за Република България за 2016 г. № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30.10.2015 г.
    а) по Законопроект за държавен бюджет на Република България за 2016 г. с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл.1 и чл.2.
    Подлагам на гласуване това предложение.
    Който е „За“, моля да гласува – 0. „Против?“ – 2. „Въздържали се“ - 3.
    Сега преминаваме към другия бюджет, който е представен по следния начин: По законопроекта за държавен бюджет на Република България за 2016 г. със становище на Министерски съвет по чл.1 и чл.2.
    Който е „За“, моля да гласува – 9. „Против?“ – 2. „Въздържали се“ – 3.
    Благодаря Ви, господин Стойчев.
    Благодаря за участието на тези, които приключиха с изказванията по точките от дневния ред дотук.
    Преминаваме към точка трета от дневния ред: Законопроект за изменение на Закона за семейните помощи за деца № 554-01-164, внесен от Драгомир Стойнев и група народни представители на 14.10.2015 г.
    За вносителите давам думата на г-н Радослав Стойчев.
    РАДОСЛАВ СТОЙЧЕВ („БСП – ЛЯВА БЪЛГАРИЯ“): Благодаря Ви, господин Председател. Колеги народни представители, дами и господа, господин Заместник-министър, с предложения законопроект ние правим едно-единствено изменение в Закона за семейните помощи за деца, а именно в чл.8д, ал.2, като целта на тази промяна на този законопроект е да подпомогнем родителите, които отглеждат деца с увреждания, а именно промяната, която предлагаме е тази помощ, която е месечна, да бъде вързана, когато се определя в края на годината за следващата със Закона за държавния бюджет, да бъде обвързана с минималната работна заплата, а именно с 80%, да не е по-малко от 70% на минималната работна заплата, определена за конкретната година в страната. Това е, с две думи, предложеното от нас изменение на Закона.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Вносителят е ясен. Предлагам да закрием заседанието и тези важни законопроекти да се гледат на друго заседание, ако разрешите.
    РАДОСЛАВ СТОЙЧЕВ („БСП – ЛЯВА БЪЛГАРИЯ“): Господин Председател, съгласен съм с Вас, тъй като предвид на това, че се гледа в много комисии Законът за държавния бюджет, колегите народни представители от всички парламентарни групи са заети в други комисии, така че подкрепям Вашето предложение да го отложим за следващото заседание.
    ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Колеги, поради липса на кворум, закривам заседанието. Благодаря Ви.

    Закрито в 15.45 часа.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ИВАН ЧОЛАКОВ



    Стенограф:
    Виктория Петкова

    43 300 знака
    Форма за търсене
    Ключова дума