Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
ПРОТОКОЛ № 2
На 24 февруари 2016 г. (сряда) от 14.30 ч. в зала № 142 в сградата на Народното събрание на пл. „Княз Александър І” № 1, се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
Заседанието бе открито в 14.40 ч. и ръководено от Иван Чолаков – зам.-председател на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Добър ден, уважаеми народни представители. Имаме необходимия кворум и откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта към 43-ото Народно събрание със следния дневен ред:
1. Изслушване на министъра на младежта и спорта по въпроса относно
подготовката на проекта на Закона за физическото възпитание и спорта.
2. Разни.
Колеги, аз имам предложение да се преформулира точката, предвид на
това, че предния месец не съумяхме да проведем блиц-контрола. В новия министърът има ангажименти. Предлагам точката да бъде формулирана като за блиц-контрол, обаче в разглеждането на тази точка ще изслушаме и министъра относно новия проектозакон.
Предлагам на гласуване моето предложение тази точка да бъде преформулирана по този начин.
Който е съгласен, моля да гласува.
„За“ – 14. „Против?“ – Няма. „Въздържали се“ – 2. Дневният ред е приет.
Гости на днешното заседание са:
От Министерството на младежта и спорта:
1. Г-н Красен Кралев – министър на младежта и спорта;
2. Ралица Мутафчиева – директор дирекция „Връзки с обществеността“;
3. Ваня Колева – парламентарен секретар.
Предлагам да преминем към точка първа от дневния ред и съгласно чл.27
от реда и организацията на Народното събрание, където се провежда блиц-контролът, само ще Ви припомня някои неща. Времето за изложение на въпросите е до 2 минути, отговорът на министъра е до 3 минути, да се съобразяваме с тези изисквания. И като представител на най-голямата парламентарна група, както си е реда, ако ми разрешите, давам думата на министъра да направи изложение по новия проект за закон.
Заповядайте, господин Министър.
КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Уважаеми господин Председател, ще са ми нужни повече от 3 минути, за да направя изложението.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Извинявам се. Ако разрешите, да нарушим правилника, докато направи министърът изложението си. Заповядайте, господин Свиленски.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ (БСП – ЛЯВА БЪЛГАРИЯ): Благодаря, г-н Председател. Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги, не е хубаво още със самото начало да нарушаваме правилника. Има предложен дневен ред, не взех отношение. Вие предлагате да се включи блиц-контролът, но той да стане съвместно с представяне с блиц-контрол – едното с другото няма нищо общо.
Първо, ние като народни представители, когато имаме този дневен ред, се готвим по него. Сега казвате – блиц-контрол. Нека си върви така, както сте го предложили – изслушване, след това… Явно, че господин министърът се е подготвил за това изслушване, да мине изслушването, а след това колегите, ако имат някакви въпроси, да ги зададат, ние няма да участваме в блиц-контрола, така че молбата ми е, няма нужда да нарушаваме процедурата, да минем точка първа – изслушване по подготовката на Закона и след това, който има въпроси, да ги зададе. По този начин няма да опорочим другата процедура по чл.27, която е за блиц-контрола. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Уважаеми господин Свиленски, Вие не ме разбрахте – няма да има промяна. Тази точка ще мине точно както си е, само че в реда на блиц-контрол, точно представянето ще бъде в блиц-контрол. Това не смятам, че е някаква промяна, която нещо може да промени.
Заповядайте, господин Министър.
КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Благодаря. Проектът на Закона е готов. В началото на м. март предстои Законът да бъде качен на страниците на Министерството на младежта и спорта за обществено обсъждане, но преди това сме в процес на съгласуване на проекта с експерти в сферата на спорта, общини и институции, тъй като смятаме, че е важно предварително да отчетем техните препоръки и забележки. След като получим тези коментари, съответните корекции ще бъдат нанесени и ще бъдат предложени и на Вашето внимание и качени на страница за обществено обсъждане.
Създаването на новия Закон за спорта се налага заради редица несвършени досега действия и несъвършенства в досега действащия Закон от гледна точка на противоречащите и несъвременни нормативни актове и дефиниции.
Не на последно място, сега действащият Закон не гарантира ефективното осъществяване на държавната политика в спорта. Ще представя накратко най-съществените нови моменти в проектозакона.
Що се отнася до структурата на проекта новият Закон се състои от 17 глави, 23 раздела и 195 члена – за справка – досегашният е бил с около 66-67 члена в Закона.
Органите на управление и консултативни съвети.
В проектозакона няма съществено изменение на сегашната уредба по отношение на органите за управление. Той обаче предвижда създаването на ново звено консултативни съвети към областните управители, които включват представители на Министерството на младежта и спорта, на общините и местни спортни организации. Това звено ще улесни взаимодействието между държавата и общините за по-ефективно и координирано провеждане на единна политика в областта на спорта.
Базата – държавна, общинска, спортна инфраструктура и тяхното ползване. За насърчаване на публично-частното партньорство и дългогодишните инвестиции и спортните бази, предлагаме няколко промени:
По отношение на публичната държавна собственост се предвижда възможността за учредяване и/или сключване на договори за безвъзмездно право на строеж за срок до 30 години на спортни клубове и спортни федерации.
Безвъзмездно право на ползване за срок от 30 години на спортни клубове и спортни федерации; наем за 10 години на спортни организации, асоциации на спортни клубове и други лица, които отговарят на изискванията на Закона; наем за срок от 30 години при инвестиционна програма за реконструкция на спортни организации, асоциации на спортните клубове, други лица, които отговарят на изискванията на Закона.
Предвид режима и предназначението на публична държавна собственост в проекта предвиди изисквания, които да обезпечават публичния и обществения интерес. Спортните организации, на които се учредява право на строеж или ползване, трябва да са регистрирани като юридически лица с нестопанска цел за общественополезна дейност.
Право на строеж се учредява само за изграждане на национален обект или трайно задоволяване на обществени потребности в областта на спорта.
Право на ползване се учредява само за трайно задоволяване на обществените потребности в областта на спорта.
Процедурата се осъществява от министъра на младежта и спорта и от Министерски съвет. Дава се публичност на процедурата, с оглед предоставяне на възможност за участие на всички заинтересовани лица.
По отношение на спортните обекти и съоръжения, частната държавна собственост се предвижда: възмездно право на строеж за 30 години на спортни организации, асоциации на спортни клубове и други лица, които отговарят на изискванията на Закона; възмездно право на ползване за срок до 30 години на спортни организации, асоциации на спортни клубове и други лица, които отговарят на изискванията на Закона.
С оглед гарантиране интереса на държавата, процедурата се осъществява след одобрението на Министерски съвет. По отношение на спортните обекти и съоръжения, общинска собственост, е предвиден режим сходен на този при държавната собственост. Предвиждат се няколко различия, които целят да запазят правомощията и компетентността на местните власти, но да съгласуват тяхната политика с общата политика на държавата в сферата на спорта.
По-основните моменти са: съставът на комисиите, които провеждат съответната процедура, се предвижда включването на представител на Министерството на младежта и спорта. Останалите членове на комисията се определят от кмета на съответната община.
При процедурите за учредяване на ограничени вещни права Комисията изпраща на министъра на младежта и спорта инвестиционните програми на всеки от заявителите за становище.
Важно е да се отбележи, че за да се предостави имот - държавна или общинска собственост - са предвидени сериозни гаранции за обезпечаване на публичния или обществения интерес.
Проектозаконът разписва детайлно процедурите за изграждане и предоставяне на спортните обекти и съоръжения на ниво закон, а не на ниво подзаконов нормативен акт, с оглед осъществяване на дългосрочна и стабилна държавна политика в областта.
Изискване за предоставяне на инвестиционна програма за модернизация, обновяване или реконструкция или разчет на предвидените инвестиции и тяхното поетапно изпълнение.
За учредяване на право на строеж се изисква инвестиция не по-малко от оценката на земята. За учредяване на право на ползване се изисква инвестиция не по-малко от половината от оценката на спортните обекти или съоръжения.
Изискване за доказване на наличието и произхода на финансирането. Отклонение от инвестиционната програма, основание за незабавно прекратяване на договора. Задължително застраховане в полза на съответния собственик – държавата или общината на съществуващите обекти, както и на новоизградените, в резултат на учредено право на строеж.
Изграждането на спортни обекти или съоръжения с публични средства, включително със средства от Европейския съюз се съгласува с министъра на младежта и спорта.
Всички инвестиции в имотите, държавна или общинска собственост, остават собственост на държавата, съответно общината, след прекратяване на сключения договор за строеж, ползване или наем.
Очакваните резултати от прилагането на предложената с проектозакона регулация са:
- осигуряване на условия на българските спортни организации за
максимално развитие на техния потенциал в съответните спортове;
- постигане на оптимални спортни резултати при участието в държавно
и международно състезание;
- стимулирането към по-качествено извършване на реконструкцията и
модернизацията на спортните обекти и съоръжения – държавна и общинска собственост.
Как уреждаме статута на организациите в проектозакона? Проектът е нов
Закон, урежда статута на следните организации в системата на спорта:
- спортни организации;
- спортни клубове, включващи студентски спортни клубове и
действащите професионални спортни клубове;
- спортни федерации;
- специални организации – Български олимпийски комитет,
Национална организация за спортно-туристическа дейност;
- Асоциация на спортни клубове – Асоциация или Обединение на
спортни клубове.
Националните спортни организации, предвидени в действащия Закон за
физическото възпитание и спорта поставят като такъв субект нови основни моменти в регулацията на спортните клубове.
Проектозаконът предвижда следните основни нововъведения в уредбата на спортните клубове; възможност спортният клуб да бъде инвестиран и като всякакъв вид капиталово търговско дружество; въвеждане на студентски спортни клубове; изискване спортните клубове да бъдат членове само на една федерация; изискване задължително наети треньорски кадри от спортния клуб; изискване за липса на свързани лица между членовете на управителните органи на различни спортни клубове в една федерация.
Нови основни моменти в регулацията на спортните федерации.
Първо, предвижда се издаване на безсрочна спортна лицензия и засилване на текущия контрол. Както знаете, досега всяка лицензия досега има срок, който смятаме, че няма смисъл – ако има нарушение на процедурата, по-скоро контролът да е по-силен, отколкото постоянно да се издават, да се презаверяват лицензиите.
Проектозаконът разписва ясни административни процедури за издаване, отказ от издаване, отнемане и прекратяване на спортната лицензия, като се предвижда за лицензиране и съществуване на федерация с изискван минимум 15 спортни клуба, а за финансиране с публични средства – минимум 20 клуба.
Въвежда се задължение за текущо представяне на информацията за дейността на спортната федерация, като неспазването на срокове за предоставянето й се санкционира със спирането на финансирането с публични средства.
Въвеждане на минимални изисквания за професионален опит и квалификация на членовете на управителните и контролни органи, доколкото спортната федерация извършва общественозначима дейност и подлежи на лицензиране.
Асоциация на спортните клубове или Обединение на спортните клубове. Те представляват сдружение на най-малко 3 спортни клуба, със седалище на територията на една административна област, като функциите им са свързани с по-ефективно администриране на управление „Спортни бази“ в спортните клубове.
Асоциациите на спортните клубове се създават само за ползване и управление на спортни обекти и съоръжения и могат да извършват дейност само след вписване в регистър на спортните асоциации.
Национална организация за спортно-туристическа дейност. Проектозаконът предвижда Националната спортна организация „Български туристически съюз“ да промени своя статут на Национална организация „Спортно-туристическа дейност“.
Антидопингова дейност. Проектозаконът обособява регулацията на допинговия контрол и борбата срещу употребата на допинг в спорта в самостоятелна Глава.
Систематизира и създава единна уредба на антидопинговата дейност, съобразена с международните нормативни актове, които Република България е ратифицирала.
Проектозаконът предвижда, освен с лишаване от права, състезателите, уличени в употреба на допинг да бъдат санкционирани и чрез възстановяване на полученото финансиране, което са получили от момента на взимане на проба „А“.
Спорт в системата на образованието. Актуализирани са разпоредбите в Глава „Спорт в системата на образованието“, с оглед съгласуването и синхронизирането в новия Закон за предучилищното и училищно образование, което влиза в сила от 1 август 2016 г.
Студентски спортни клубове. Новият Закон дава възможност към висшите училища да се създават студентски спортни клубове, за които се предвиждат специални изисквания. Излишната уредба на студентските клубове, като спортни клубове, ще даде възможност те да членуват в спортни федерации и да участват в организираните от тях състезания.
Основната идея на създаването на тези спортни клубове е възможността те да бъдат финансирани и подпомагани от съответното висше училища и други лица, което да доведе до развитие и популяризиране на спорта сред студентите.
Медицински контрол и медицинско осигуряване.
Проектозаконът предоставя възможност на преценка на всяка федерация дали предсъстезателните медицински прегледи да бъдат задължителни за нейните членове, съответно реда, условията за извършването.
Създава се нова законова делегация за издаването на Наредба, в която да се определят минималните изисквания към медицинското осигуряване. Тя ще се издава от министъра на здравеопазването, след съгласуване с министъра на младежта и спорта.
Предвижда се и представители на Министерството на младежта и спорта да могат да забраняват или спират провеждането на състезания и спортно-туристически прояви, когато не са осигурени медицинска помощ и планинско спасяване.
Нова Глава имаме - „Спортни услуги“. Проектозаконът преодолява несъвършенствата на действащата уредба, като дава нова дефиниция на понятието „Спортни услуги“ и за първи път въвежда дефиниция на понятието „треньорски услуги“.
Проектозаконът не ограничава кръгът на лицата, които предоставят спортните услуги, но завишава изискванията към тях. Целта е да се повиши качеството на предоставянето на спортни услуги както към професионалните спортисти, така и към всеки гражданин. Тук влизат, разбира се, фитнес-центровете и други услуги.
Осъществяване на контрол. По отношение на осъществяването на контрол проектозаконът предвижда министърът на младежта и спорта, чрез длъжностни лица от Министерството на младежта и спорта да извършват текущ и последващ контрол за спазването на Закона и актовете по прилагането му.
При осъществяване на контролните си правомощия, министърът или определените длъжностни лица могат да искат всички необходими документи, свързани с контролираните дейности, за да получават информация, да извършват съответните проверки, налагат административни наказания.
Проектът на Закон за спорта въвежда допълнителни административни мерки, които не са предвидени в досегашния Закон.
Проектозаконът предвижда с по-високи глоби, имуществени санкции да се наказват: нарушаването на антидопинговите правила, извършване на дейност от Федерация, която няма лиценз; извършване на дейност от спортен клуб, който не е регистриран.
Въведение на проектозакона и предвиждането на санкции за спортна федерация, която не изпълни наложеното наказание на лице, нарушило антидопинговите правила.
Това е краткото резюме. След като получим обратна информация от федерациите, от общините, като нанесем тези корекции, ще бъде представен вариантът за обсъждане тук, преди да го качим на страницата на Министерството.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, господин Министър. Принципно сме отворени за всякакви предложения, коментари. Дискусията е отворена. Имаме един проект, върху който да започнем работа.
Колеги? Ако спазваме принципа на блиц-контрола, от групата на „БСП – Лява България“, въпроси? Нямате. Движението за права и свободи? Заповядайте, господин Ибрямов.
ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ (ДПС): Господин Председател, господин Министър, уважаеми колеги, първо, малък коментар да направя относно Закона за спорта.
Господин Министър, с внимание изслушах това, което казахте в резюме, като цяло. Да кажа, поздравления за това, което сте се опитали, надявам се, да има добър краен резултат от този Закон, който ще се приеме.
Ние, народните представители, които сме в тази Комисия, естествено ще имаме възможността да дадем и своите предложения, така че аз специално ще се запозная в детайли със Закона и това, което е хубаво. Вие го споменахте, може би е хубаво да обсъдите този Закон с Националното сдружение на общините, защото като чувам това, което Вие анонсирахте, засягащо училищата, тъй като има много спорт, т.е. училища, които са към общините, е важно те да се запознаят с детайлите, които включва този Закон.
Естествено, надявам се час по-скоро този Закон да бъде качен на сайта на Министерството на спорта, за да можем и ние да се запознаем по-обстойно и да дадем своите предложения.
И относно блиц-контрола. За сведение на колегите, бях си направил труда за предното заседание, което беше отменено не по наша вина, разбира се. Имах два важни въпроса към Вас. Ако ми позволите сега, бих искал да ги…
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Извинете, господин Ибрямов, нека завършим само въпроса и след това ще си зададете и двата въпроса.
ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ (ДПС): Добре. Те не засягат Закона, така че… Това е, което бих добавил.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Колеги, други? Заповядайте, проф. Лилков.
ВИЛИ ЛИЛКОВ (ПГ „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“): Благодаря Ви, господин Председател. Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги, искам да задам следния въпрос във връзка със Закона: тъй като господин министърът каза, че той е доста обемен – 196 члена, мисля, че казахте, явно, че е работено доста сериозно.
Интересува ме, господин Министър, заданието, което е съставило Министерството, за да се работи по този Закон, защото преди експертите да започнат работа по новия Закон, вероятно е бил направен анализ на стария Закон и изобщо на подобните на цялата система на спорта, защото новият Закон би трябвало да уреди обществени отношения и проблемите в тази сфера, т.е. ние за да можем да бъдем ефективни в помощта си по работата по Закона и за да можем да оценим това, което е направено, ние трябва да знаем изхода до точка, по която са тръгнали експертите и Министерството, т.е. какви политики сме заложили, кои трябва да решим, какви проблеми сме се опитали да решим с този Закон, така че, ако може, когато получим Закона, да получим и заданието, и анализа, който е направен, за да се прави вече новият Закон. Иначе цялото упражнение става, само по себе си, не безсмислено, но може да се оценява от всякаква гледна точка. Накрая едни ще кажат: „Постигнати са целите“, друг ще каже: „Не са постигнати, защото не се знае откъде сме тръгнали“. Така че аз държа на този анализ. Той ще ни помогне и да Ви кажа, и с това приключвам, всъщност аз нямам въпроси, имам една молба към Вас: за мен в последните седмици две неща бяха много интересни – какво ще покаже четенето на Доклада за КТБ или какво ще покаже четенето на Закона за спорта. Хората се вълнуват, може би някои и от двата документа, така че с удоволствие ще участваме всички заедно в дискусията по този Закон.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, проф. Лилков. Други колеги? По Закона – има ли други виждания? Заповядайте, господин Иглев.
БОРИСЛАВ ИГЛЕВ (ПГ „БЪЛГАРСКИ ДЕМОКРАТИЧЕН ЦЕНТЪР“): Благодаря, господин Председател. Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги, уважаеми гости, моят въпрос е свързан с държавните спортни училища в общини, в които вече населението е под 100 000 души – дали има съгласуване с общините да поемат към общините тези спортни училища? Давам пример с хасковското спортно училище, в което спортната база е доста занемарена, не мисли и да се намеси община Хасково в подпомагането – реставриране на спортните бази, спортните обекти, също и за пансионите, защото за всяко спортно училище се изисква да има пансион, в който да спят хората, които не са от община Хасково – спортистите, и за по-добра и качествена храна, защото знаем, че един спортист ще трябва да има стойностна и качествена храна, ако иска да има спортни успехи – все пак децата са нашето бъдеще. Благодаря.
КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Тези училища са общински. Държавните училища са ясни кои са – всичките 6 училища са в големи общини – те са в София, Варна, Пловдив, Плевен, Русе и Бургас. Това са държавните спортни училища. Този проблем е важен и не може да бъде предмет на този Закон, така че самите общини трябва да се погрижат за тези училища. Това, което ние правим като Министерство, да, казал съм, сега всеки момент чакаме да стартираме програмата за саниране на училищата, там, където може, ще бъдат изградени пансиони. Например, в Русе успяхме да уредим сграда, където да има пансион, така че това не е предмет на недоуреждане в този Закон.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, господин Министър. По законопроекта? След това ще преминем към въпросите от блиц-контрола. По законопроекта? Благодаря за представянето Ви на проектозакона, г-н Кралев. Да минем към блиц-контрола. Въпроси? Заповядайте, г-н Ибрямов.
ДЖЕЙХАН ИБРЯМОВ (ДПС): Благодаря. Господин Министър, два въпроса, които са от, предполагам, от важно обществено значение. Преди няколко месеца басейна „Спартак“ премина под управлението на шапката на Министерството на младежта и спорта. И във връзка с това предполагам, че се разработва и ако има някаква готова визия, може ли да ни дадете някаква по-голяма яснота относно стопанисването на това спортно съоръжение.
И втория въпрос, също от изключително важно значение е, Българската федерация по щанги имаше наложена глоба, и то в солиден размер и тъй като наши спортисти бяха хванати с допинг, знаем, че Международната федерация отмени тази глоба, т.е. нашата държава, така да разбирам, че донякъде е достигнала някакъв успех, но имаме забрана за участие, все още, на нашите спортисти в международни изяви. Така че какви ще бъдат по-нататъшните действия, което Министерството би предприело, за да не се допускат подобен род действия. Това са двата въпроса. Благодаря.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Заповядайте, господин Министър.
КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Господин Ибрямов, с Решение на Министерски съвет от м. септември басейнът „Спартак“ минава под ново управление от Столична община към Министерството на младежта и спорта.
Реално ние влязохме във владение през ноември 2015 г. Направихме експертиза, оглед. За съжаление обектът е в много тежко техническо състояние. В момента изготвяме техническия функционален анализ на състоянието на обекта, за да може да се определят минималният пакет от мерки, които са необходими, за да може съоръжението да функционира. Желанието ни е в най-кратък технологичен срок да определим форма и условия за трайното ползване на комплекса. Възможни форми са даване под наем, публично-частно партньорство и концесия. Това обсъждаме в момента.
Има възможности за финансиране със средства от европейски програми и други финансови механизми, за да може да се създаде достъпна среда и модернизация на съоръжението. Знаете, че в момента няма как това съоръжение да бъде затворено докато се извършват тези анализи, защото това значи над 400 деца да има включени само в „Научи се да плуваш“. В нашата програма има много деца, които ползват басейна, което значи да ги оставим на улицата. Затова през януари 2016 г. сключихме споразумение с плувен клуб „Левски“ за извършване на спортно-състезателна и тренировъчна дейност, докато в който не се реши трайно проблемът с басейна, като те си поемат заплащането на всички комунални разходи, свързани с функционирането на съоръжението и заплащат други такси и наем.
За съжаление знаем, че има проблем със собствеността на земята и т.е. тя е частна собственост, печелено е дело, което е водено срещу МРРБ, и част от тези механизми, които търсим и ще предложим за разрешаване и намиране на инвестиции, привеждането на съоръжението в нормален вид са свързани с преговори с тези собственици, защото няма как примерно да се строи нов обект, ако няма тяхното съгласие. Може да се извършва само частична реконструкция. Аз лично не съм убеден, че само с частична реконструкция може трайно да свършим работа. Така че договорът с плувен клуб „Левски“ така е направен, че при намиране, със 7-дневно предизвестие, може да бъде прекратен, ако се намери трайно решение на проблема, така че не е ангажиращ. Труден е казусът, но предполагам, че до месец някъде след извършване на анализите, ще имаме по-голяма яснота, която ще мога да Ви предложа за обсъждане.
С щангите въпросът, за съжаление, не е толкова розов, колкото изглежда, защото делото, което сме спечелили, всъщност в Лозана те отменят глобата, защото е наложена еднолично от страна на президента на Международната федерация по вдигане на тежести. Тя не е обвинена по същество, но е отменена заради начина на налагането на глобата. Ключовата дата е между 10 март и 13 март – ще има събрание на Изпълнителния комитет на Управителния орган на Федерацията и тогава ще видим дали наново няма да ни бъде наложена глоба, т.е. по нормалния ред, установен в Международната федерация. Тоест, това на мен не ми е известно, на никого не е известно дали няма да има опит за повторно налагане на глоба, защото решението засяга начина на налагането, а не дали е правомерно или не, защото пак казвам, че размерът на валутата е фиксиран вътре в нормативната уредба и правилниците на международната федерация. И ако на 10 март - 13 март нямаме ново решение, това значи, че можем да смятаме, че наистина глобата е отпаднала. Това е първият управителен съвет, който те свикват след решението на съда в Лозана. Това е, което сме направили в момента, тъй като на базата на хипотези нищо друго не може да се направи. Възобновили сме финансирането на федерациите само в частта „Подготовка за европейското първенство“, което ще бъде през април и оттам нататък вече ще изчакаме тази дата да видим дали няма да има някакви промени. Така или иначе каквото и да е решението, на Олимпиадата не може да се участва. Може да участваме в този момент във всички състезания в Международния календар на Федерацията по вдигане на тежести и просто чакаме тази дата да видим дали няма да има повторено… Ако не, всичко продължава по нормалния ред. Ако има пак налагане на глоба, тогава влизаме в старата хипотеза, която беше преди месец, така че там нищо не можем да направим повече в случая, освен пак да се отделят средства за подпомагане на националния отбор да се готви за европейското първенство. Нямаме право да откажем формално, дори тези средства. Има за момента шанс да се участва, така че…
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, господин Министър. Заповядайте, господин Антонов.
ЙОРДАН АНТОНОВ: Благодаря Ви, господин Председател. Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги, искам да попитам министър Кралев за неговото становище относно следното: в края на миналата година Българският футболен съюз, вследствие на решение на техни легитимни органи – Дисциплинарна комисия, Апелативна такава, отне лиценза на футболен клуб „Литекс“. От поставянето на този въпрос до окончателното му решение включваше и създаването на една Комисия с временен характер за събиране на становище за други институции, включително и от Спортното министерство.
Аз съм наясно, че Българският футболен съюз има свои собствени органи на управление, има уредба, регламентираща всички тези въпроси, но самото оставане 2-3 седмици, без ясен отговор, дали Спортното министерство ще изпрати представител или няма и защо, остави впечатление за един опит да се раздели вината между повече институции, отколкото е нормално. За мен единствената институция, която трябва да си вземе решение е Футболният съюз, но това разтакаване във времето и искане да се сподели отговорност с други институции, малко остана неясно и затова ще помоля за коментар по този въпрос. Благодаря.
КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: И аз Ви благодаря. Според мен, ние действахме абсолютно адекватно в този случай, защото няма как ние, като проверяващ орган, да участваме в Комисия на проверяваната Федерация, т.е. решението по казуса „Литекс“ е само и единствено в прерогативите на двете Комисии, които са във Футболния съюз. Дори Изпълкомът няма право да се произнася по този казус. Това е нашето становище. Ние, Министерството, можем да вземем отношение едва след финалното решение на органите на Футболния съюз, независимо в каква посока. Тогава ние можем да се произнесем дали са спазени наредбите или правилата или не са спазени. В този аспект аз смятам, че правилно ние не взехме участие в тази Комисия и наш представител няма място да присъства там, да сугисцира и да влияе по някакъв начин на това решение, защото тогава имаме два аспекта:
Първо, вмешателство в начина на взимане на решения, което е недопустимо. Ние можем да оценяваме дали решенията са съобразно правилниците. Ние можем да участваме във взимането на решения, а това защо те са ни поканили, това си е тяхно право, в смисъл те ни канят, ние казваме: „Нашето място не е в тази Комисия“ и смятам, че действаме абсолютно адекватно в този случай. Всеки друг опит за влизане и за пращане на наш представител можеше да доведе до много тежки последствия след това оспорване на решения. Много сериозен проблем бихме си нанесли, ако участвахме в тази Комисия.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Да Ви допълня. Не им е взет лиценза. Те са извадени от там. Фактически те като клуб си съществуват. Те нямат звание на лиценза.
ЙОРДАН АНТОНОВ: Да, благодаря Ви. Правилно се изразих. Въпросът е, че Спортното министерство не дава мълчалив отказ. Въпросът беше, че 2-3 седмици не се дава яснота ще изпрати ли Министерството или да се каже: „Не, ние не участваме и си оправяйте въпроса.“
КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Според нас това е самата ни покана. Тя е нелогична. Във влизането, те много добре знаят какво е нашето становище – публично не ни се влизаше в дебати, защото всяко едно изявление може да се използва в една или друга посока, така че…
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, господин Министър. Заповядайте, господин Стоянов.
АТАНАС СТОЯНОВ (ПГ „ПАТРИОТИЧЕН ФРОНТ“): Благодаря, господин Председател. Уважаеми господин Министър, моят кратък въпрос е във връзка с предстоящите олимпийски игри и във връзка с това каква е подготовката на нашите национални състезатели, обезпечени ли са сравнително добре материално и финансово те и, общо взето, каква е Вашата оценка за подготовката и Вашите очаквания за евентуалните наши успехи за предстоящата Олимпиада? Благодаря.
КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: И аз Ви благодаря. През 2016 г. направихме няколко сериозни промени в начина и философията на финансиране на спортните федерации. Бюджетната програма за олимпийска подготовка вече ще бъде изготвена само в годините, когато има олимпиада или предолимпийските – примерно Зимната олимпиада ще бъде през януари, т.е. целевото финансиране за Олимпиадата трябва да стане през предходната година. Сега, по същия начин, в тази година преди Олимпиадата, в годината на самата Лятна олимпиада, понеже имаме 8 месеца, специално създава програма „Олимпийска подготовка“. През другото време спортовете, които не участват в олимпийските игри, те се финансират по програмата „Спорт за високи постижения“.
За финансирането тази година бяха определени няколко принципа: приоритетно финансиране получиха тези спортове, които имат шансове за медали, имат спечелени квоти или шансове за квоти за предстоящите игри. Многократно съм коментирал начина и философията, разпределението на тези групи. Зимните спортове се работят само по програма „Спорт за високи постижения“. Съответно в олимпийската за тях година ще кандидатстват по олимпийската програма.
Другите спортове, които няма да имат участие на олимпийските игри, но пак са с много голямо значение, са социалнозначими спортове, те си получават също приоритетно финансиране. Значи отборите ни за олимпиадата са абсолютно обезпечени. Водили сме разговори специално за, има три групи спортисти:
Първата група, които имат шанс за медали. Водени са индивидуални разговори с всеки един от състезателите, с неговия личен треньор. Обсъдили сме средствата, които са им необходими за подготовката и тези средства са обезпечени съобразно техните желания. Това е най-важната група.
Останалите, които имат шанс за призово класиране, попадане на финал, също получават финансиране в размер на това, което за Олимпиадата в Лондон са получавали хората с шансове за медали, т.е. парите за тази олимпиада ще са завишени по категории групи.
И третата група, разбира се, са хора, които имат квоти, но възможностите, резултатите, които са постигнали, не предполагат престижно класиране – не само взимане на медал, попадане на финал, или според различните спортове, достигане до четвъртфинали и т.н. Те са пак осигурени пак по същия начин, както са били осигурени за Лондон, т.е. за първите две групи имаме завишение на средствата. И оттам нататък правим, виждате, някой път трябва да се реагира, ад хок, прави се всичко възможно, ако се променят и техните нагласи и планове за подготовка, ние да реагираме, да сме адекватни. Ето, примерно, боксьорите нямат до момента квоти, но там не са проведени още до момента още състезанията и турнирите, за които се спечелват квоти, но там са много сериозни очакванията за добро представяне. Така че получи ли се необходимото финансиране, художествената гимнастика също, горе-долу 6 са спортовете, от които чакаме сериозно представяне – това са боксът, борбата, спортната стрелба, които имат шансове за повече от един медал. Художествената гимнастика, ансамбълът е в много добра кондиция, той има шанс за отличие. Леката атлетика в тройния скок, кану-каякът - Мирослав Кирчев и това са, джудото също имаме възможност за много силно представяне, но там пак зависим от жребия на състезател с много силни резултати, в добра кондиция, който може да поднесе изненада. Това са спортовете, от които имаме реални очаквания за медали. Всичко зависи – състезание. Аз малко не съм съгласен, че дейността на всички федерации трябва да бъде оценявана само в рамките на едно състезание от Олимпиадата. Има и много други форуми – световни първенства, европейски, където се представяме достойно. Виждате, бадминтонът е един спорт, който е изцяло доминиран от азиатски спортисти. В Европа стигнахме на второ място, което е изключително постижение. Много трудно ще бъде обаче на тези момичета на самата олимпиада, защото там влиза един азиатски спорт, който… едно достигане до четвъртфинал ще е огромен успех за тях, но пък се радвам, че са в добра форма и когато имат необходимост им помагам.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, господин Министър. Проф. Лилков, един въпрос?
ВИЛИ ЛИЛКОВ (ПГ „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“): Благодаря, господин Председател. Уважаеми господин Министър, имам два въпроса.
Първият е свързан с това директно колко специалисти има Министерството на младежта и спорта, които работят по осъществяване на политиката на Министерството на областно ниво, защото, за да се осъществява политика на Министерството, едва ли може да се разчита на кметовете. Кметовете си имат политика, но държавната политика, тя би трябвало през областните управители и съответните назначени от тях или от Вас лица да осъществяват тази политика. Колко такива специалисти имаме?
И вторият въпрос е свързан с високото спортно майсторство във висшите училища. Тук ще кажа следното:
В момента това, което може да се каже, че съществува и задоволява в известен смисъл студентския спорт, е съществуването на две нива – едното е вътрешноинститутско и вътрешновузовско, както го наричахме, за което отговарят катедрите по физкултура, учебният процес, междуфакултетни състезания и всякакъв тип състезания, за които пряко отговарят катедрите по физическо възпитание и спорт, ректорите, спортните клубове.
Второто ниво, това е междууниверситетското, което, с относителен успех в последните години, горе-долу намира себе си, както се казва – има ВУЗ, вече е легитимна, организират се тези първенства, но това, което липсва е високото спортно майсторство сред студентите – да го наречем условно нивото „Академик“, за което сме си говорили тук и с експертите, защото се получава така, че в последните години, когато трябва да отидем на световни студентски игри, се обръщаме към националните отбори и оттам взимаме някои, които са студенти, но това не е това, което би трябвало да имаме, а именно студентски отбори, които да могат да участват наравно в републиканските първенства по основните видове спорт. Накратко, имате ли идея и въобще новият Закон предвижда ли укрепването и развитието на това ниво, условно да го наричаме „Академик“ до момента, в който му намерим, както се казва, името и начина, по който ще го развиваме, защото това е проблем, той не е по силите нито на спортния екип на университета, нито по силите на ректора. Те могат само да помагат. Там трябва да се намеси държавата вече. Благодаря.
КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: И аз Ви благодаря. И двата въпроса са много интересни, защото наистина много сериозни проблеми имаме с тях по тези теми. Представителите на Министерството, регионалните ни представители са 12 на брой, от които 11 места са заети, едно свободно има в Ямбол, където се търси представител. Проблемът е такъв, че те не достигат. Ние нямаме бюджетни средства. Многократните ни опити и предната година, и тази да включа увеличение на бюджета за тези представители не срещнаха разбиране в Министерството на финансите. Значи не можем ние да упражняваме контрол върху дейността на спортните клубове. Представете си, ние имаме примерно за тази година, около 900 клуба са получили финансиране. Всички тези 900 клуба трябва да бъдат персонални посетени от тези представители – горе-долу на 12 души, като сметнем областите, се падат на някои 2-ма, на други – 3 области се пада. До тази година тези хора нямаха автомибили. Това многократно сме го поставяли като въпрос. Нямаше разбиране. Тази година успяхме да отремонтираме някои от старите автомобили, с които разполагахме. Отделихме 4-5 автомобила да започнем по някакъв начин да дадем на тези хора условия и възможност и те да проверяват тези две области, които има. Досега те ходеха с личните си автомобили, ние им осребрявахме бензина – абсолютно несериозна ситуация. Няма как да изискваме такъв контрол върху клубовете. И част от борбата с фантомните клубове, частното следене на подготовката на състезатели, това минава през обръщане на едно много внимание на тези хора. Няколко пъти ги викахме в София, за да повишим тяхната квалификация за обучение. През следващата година се предвижда да продължим в тази посока. Желанието ни и намеренията са да направим във всяка област да има поне по един представител. Не стигат, не може с тези хора да свършим качествено наблюдение на процеса. И пак ще се опитаме през следващата година, няма щатни бройки, не разрешават, ще се опитам да убедя финансовия министър да може да… Тъй като бюджетите няма да са кой знае колко, но все пак ще е увеличение на щата. Знаете, че това не се възприема с много добро око в администрацията, но пък за нас завършването на дейността са абсолютно необходими.
За студентските клубове, смятаме, че това предложение, което имаме за създаването на студентски спортни клубове като отделни юридически лица, това ще реши този проблем, защото това ще се налага само когато ще се даде възможност за „Спорт за високи постижения“ в тези клубове. По този начин, тези клубове ще могат да бъдат на дуално финансиране – и от университетите, законово, без да има някакви притеснения в момента, защото университетът не може да дава пари на клуба, и от държавата, защото като членове на съответната федерация те могат да кандидатстват за финансиране и по нашите програми.
Трето, ще могат като частни лица и спонсори да получават пари, така че те си стават пълноценни професионални клубове - тези университети, които искат, разбира се. Тези, които не искат, никой не ги задължава. Но примерно имаме много университети, които имат силно положително отношение към спорта, осъзнават каква е отговорност и те ще тръгнат да ги развиват, т.е. ние така ще им дадем възможност да бъдат равнопоставени с останалите клубове, дори ще бъдат в известна степен и малко привилегировани, защото ще има възможност и за финансиране и от самите университети, т.е. предполагаме, че ако с момента на приемането на Закона, като изчистим всички подробности около техния статус, след приемането на Закона това ще даде много сериозен тласък в студентския спорт и този вакуум ще бъде запълнен.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Заповядайте, господин Лилков.
ВИЛИ ЛИЛКОВ (ПГ „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“): Не е реплика, само едно допълнение. Тъй като разговарях със заместник-министър Раденков по въпроса за финансирането именно на високото спортно майсторство, това трябва да се прехвърли като ангажимент на Министерството на образованието и науката. В този смисъл има вече някакъв модел, за който сме разговаряли и който е възможен за финансиране, така че аз Ви предлагам да организираме една среща заедно с представители, разбира се, ще решим в какъв състав, дали ще занимаваме цялата Комисия или отделно, но има вече едно смислено предложение за модел за финансиране именно на високото спортно майсторство. Въпросът е да намерим начин да го вкараме и в Закона за висшето образование и в Закона за спорта.
КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Готови сме по всяко време да участваме.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): С това предложение Вие ще направите студентските клубове по-примамливи за професионалните спортисти, отколкото нормалните клубове. Така ще имат стимул да се образоват.
Колеги, други? Заповядайте, господин Иглев.
БОРИСЛАВ ИГЛЕВ (ПГ „БЪЛГАРСКИ ДЕМОКРАТИЧЕН ЦЕНТЪР“): Благодаря Ви, господин Министър. Радвам се, че споменахте бадминтона. В последните дни дадоха много радост именно от бадминтона, като спечелихме сребърните медали в Казан, Русия. Във връзка с това искам да Ви попитам, те бяха единствените златни отличия - на Първите европейски игри в Баку. Обмисля ли се увеличение на финансирането на бадминтона, все пак да разберем, че за азиатската хегемония в бадминтона, все пак мисля, че бадминтона добре върви, печелим доста медали? Той не попада в тази категория за тези 6 спорта, които изредихте за олимпиадата. Обмисля ли за увеличаване за в бъдеще?
КРАСЕН КРАЛЕВ – МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Парите, които получават са, заради тези успехи. Тоест, те са обезпечени и това са резултати заради финансирането, което са получили. Бадминтонът си е в групата на спортовете, които имат квота, така че няма да е сериозно да очакваме медал. Тези 6 спорта са тези, от които очаквахме от тях медал. От бадминтона очакваме призово класиране, в смисъл добро класиране, пак казвам, четвъртфинал ще бъде едно отлично класиране за тях. Дай Боже, да стигнат и по-напред, но трябва да сме реалисти. Точно така! Трябва да сме реалисти, така че те имат достатъчно добър бюджет. Зала „София“ излезе в ремонт, инвестирали сме толкова милиони да се направи тази зала. В момента е в отлично състояние, така че ще могат да имат добри условия за тренировка, ще могат да я ползват. Няма да я дадем за управление на Федерацията по бадминтон, защото правим разлика между Федерацията и състезателя. Поради лошото стопанисване беше в тежко състояние, ние инвестирахме пари, оправихме я, т.е. НС-база показва, че е по-добър стопанин, ще управлява, ще бъде достъпна за всички състезатели по бадминтон да могат да я ползват, но… Има нова настилка, сериозен ремонт е извършен, така че…
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, господин Министър. Колеги, има ли други въпроси? Да приключваме днешното заседание на Комисията тогава.
Благодаря на министър Кралев за участието в блиц-контрола. Надявам се всичко това, за което си говорихме, смятам, че ще има достатъчен ответ.
Благодаря на всички за участието. Закривам заседанието.
Закрито в 15.30 часа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИВАН ЧОЛАКОВ
Стенограф:
Виктория Петкова
44 221 знака