Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
ПРОТОКОЛ № 9
Днес, 29 юни 2016 г. в зала № 142 в сградата на Народното събрание на пл. „Княз Александър І” № 1, се проведе редовно заседание на комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
Заседанието бе открито в 14:30 часа и ръководено от Иван Чолаков – зам.-председател на комисията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН ЧОЛАКОВ: Добър ден, дами и господа народни представители, добър ден на гостите! Имаме необходимия кворум, откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта към 43-то Народно събрание със следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане за първо гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение № 602-01-32, внесен от Министерски съвет на 15 юни 2016 г.
2. Разни.
Други предложения? Заповядайте.
РАДОСЛАВ СТОЙЧЕВ: Благодаря г-н Председател, дами и господа народни представители! Г-н Председател, искам да попитам, тъй като миналата седмица беше насрочено заседание на комисията с две точки по дневния ред, което беше отменено, сега не ги виждаме включени пак в дневния ред. Какво е наложило тяхната отмяна.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН ЧОЛАКОВ: Благодаря Ви. Искам да ви информирам, че няма доклад от основната комисия и това наложи да променим. Не е етично, не е правилно ние да заседаваме, говоря като експерт, но следващата седмица ще бъдат разгледани.
Колеги, други предложения относно дневния ред? Няма. Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се – няма.
Благодаря ви. Дневният ред е приет.
Гости на днешното заседание са: от Министерството на образованието и науката – г-н Деян Стаматов, зам.-министър – добре дошли, г-н зам.-министър! Евгения Костадинова, директор на дирекция „Образователни програми и образователно съдържание” – добре дошли! Емилияна Димитрова от Национална агенция „Професионално образование и обучение” – добре дошли! И Емилия Вълчовска, началник отдел „Професионално образование и обучение” – също добре дошли!
От Министерството на младежта и спорта – г-н Асен Марков, зам.-министър – добре дошли! И г-жа Ваня Колева, парламентарен секретар – добре дошли!
И така, колеги, започваме с разглеждането на първа точка - разглеждане за първо гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение № 602-01-32, внесен от МС на 15 юни 2016 г.
По законопроекта до този момент са постъпили две становища – от Министерство на младежта и спорта, в което се изразява пълна подкрепа на предложените изменения и допълнения и от Българска стопанска камара, които изразяват становища за различни предложения за промени, които на този етап не са на вниманието на нашето разглеждане.
Давам думата на вносителя да аргументира така внесения законопроект.
ДЕЯН СТАМАТОВ: Благодаря Ви, г-н Председател, дами и господа народни представители, уважаеми колеги, предложеният на вниманието ви законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение е в своя минимален формат, където основната насока е свързана със синхронизация на всички разпоредби, които изискват това от Закона за училищното и предучилищното образование. Този формат е насочен към няколко изменения и допълнения.
Първо, по отношение на изискванията към организацията в системата на професионалното образование и обучение.
Второ, по отношение на институциите в системата на професионалното образование, по отношение на съдържанието на професионалното образование и професионалното обучение, като има изменения, свързани със завършването, удостоверяването и признаването на професионалното образование.
И на последно място – изменения, които синхронизират двата закона по отношение на управлението на системата на професионалното образование.
Никакви нови промени и разпоредби не са заложени, като основно тук съответствието, изисквано от влизащия в сила на 1 август Закон за предучилищното и училищно образование, синхронизира всички изменения на новия закон със съществуващия Закон за професионалното образование и обучение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН ЧОЛАКОВ: Благодаря Ви, г-н Стаматов. Други желаещи да вземат отношение по така внесения законопроект? Заповядайте.
РАДОСЛАВ СТОЙЧЕВ: Благодаря Ви, г-н Председател, въпреки че нямаме становище на водещата комисия по този законопроект, ще си позволя да направя един коментар. Ние също считаме, че такъв законопроект и такива изменения са необходими и са нужни да се осъвремени законодателството, но също така считаме, че самият законопроект не решава проблемите. Както Вие казахте, той е доста кратък, постен и считаме, че на този етап няма да може да свърши работа. Единственото нещо, което считаме, че е накарало вносителите да го предложат, е да бъде уеднаквен и да бъде в съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование, който вече влиза в сила.
И заради това, поне на първо четене, нашата парламентарна група ще се въздържи от гласуване „за” предложения законопроект от Министерския съвет, а вече между първо и второ четене, в зависимост от това какви предложения бъдат направени и ако се стигне до развитие и подобряване на законопроекта, евентуално бихме могли да го подкрепим. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН ЧОЛАКОВ: Благодаря Ви, г-н Стойчев. За Ваша информация и на колегите, гледан е в Образователната комисия, имало е доста дебатиране, в крайна сметка законът е приет с 13 гласа „за”, трима въздържали се и против няма. Просто за информация Ви го давам.
Други? Заповядайте – Стефани Михайлова.
СТЕФАНИ МИХАЙЛОВА: Уважаеми гости, уважаеми колеги, искам да кажа, че предлаганият законопроект не си поставя за цел да реши наболелите въпроси на професионалното образование. Той трябваше да бъде приет в кратък срок, за да се синхронизира със Закона за предучилищното и училищното образование и неговата цел е точно тази, не повече. В Министерството на образованието се разработва проект на нов Закон за професионалното образование, в който се очаква да решат и всички тези проблеми, за които Вие говорихте, така че целите и обхвата на законопроекта са именно синхронизиране със Закона за училищното и предучилищното образование. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН ЧОЛАКОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Михайлова. Други? Заповядайте г-н зам.-министър.
АСЕН МАРКОВ: Благодаря, уважаеми г-н Председател! Дами и господа народни представители, колеги! Министерство на младежта и спорта изразява подкрепа и споделя философията на представения законопроект.
Нашите мотиви са следните. С представения законопроект се синхронизира училищното професионално образование и обучение с цялостната система на предучилищното и училищно образование като разпоредбите за професионално образование и обучение се привеждат в съответствие със Закона за предучилищно и училищно образование. В съответствие с новата структура, в средната степен на образование – първи и втори гимназиален етап, се предвиждат нови възможности за придобиване на професионална квалификация. Разширяват се възможностите за професионално обучение и образование за учениците и децата, навършили 16 години чрез въвеждане на нови входящи и изходящи образователни квалификационни равнища.
Една от институциите в системата на професионалното образование и обучение са спортните училища, които осъществяват професионално образование по професии на професионално направление „Спорт”. Входящото образователно равнище за осъществяване на професионалното образование в спортните училища е завършено основно образование. Предвижда се в спортните училища, освен професионално образование с придобиване на ІІІ-та степен на професионална квалификация, по която се осъществява към настоящия момент, да могат да осъществяват и професионално обучение с придобиване на ІV-та степен на професионална квалификация, въз основа на заповед на министъра на младежта и спорта, ако отговарят, разбира се на условията, определени в държавните образователни стандарти. Този нов акцент определя водещата роля на министъра на младежта и спорта при определяне на политиката, насочена към осъществяване на професионално образование по професиите и професионалното направление „Спорт” за спортните училища. Регламентирани са и изискванията за разработване на държавните образователни стандарти за придобиване на квалификация по професии на рамковите програми, учебните планове и учебните програми. За първи път се определя водещата роля на Министерството на младежта и спорта по отношение на учебните програми за професионално образование и обучение, учебни предмети от отрасловата и специфичната професионална подготовка за спортните училища, които по смисъла на законопроекта се утвърждават от министъра на младежта и спорта. Това създава възможност за разработване на учебни програми въз основа на научно обосновано и актуално учебно съдържание, в координация с българските спортни федерации, висшите училища, обучаващи спортни специалисти.
В новите учебни програми се създава възможност за придобиване на задълбочени знания, компетенция в областта на физическото възпитание и спорт, които могат да послужат за основа на продължаващо образование във висшите училища със спортна насоченост и успешна реализация на пазара на труда.
Законопроектът създава възможност за осъществяване на професионално образование във втори гимназиален етап и по пътя на обучение чрез работа, дуална система на обучение. Обучението чрез работа е форма на партньорство между професионалната гимназия и работодател, която съчетава обучение и реална работна среда чрез наемане на работа в предприятия и обучение в институции за професионално образование. В този смисъл, спортните училища, които имат установени традиции и осъществяват обучение по професиите на професионалното си направление „Спорт” в партньорство със спортните клубове, могат да развият тези отношения и ефективно да приложат модела за обучение чрез работа.
Подкрепяме промяната в съответствието на теоретичното и практичното обучение в полза на практическото обучение, в това число на практика в реална работна среда, което ще повиши качеството на професионално образование и обучение.
Уредени са със статут на дейността и професионалните колежи, които с приемането на ЗУПУО са извън училищната система. По своя статут професионалните колежи са държавни, общински, частни и осъществяват професионално обучение на лица, навършили 16 години за придобиване на ІV-та степен на професионалната квалификация. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН ЧОЛАКОВ: Благодаря Ви, г-н Марков. Колеги, въпроси?
Мисля, че бяхте достатъчно изчерпателни и двамата, за да можем да възприемем предложението за този проектозакон. Закривам дебатите.
Колеги, подлагам на гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение № 602-01-32, внесен от Министерски съвет на 15 юни 2016 г. Моля гласувайте.
За – 11, против – няма, въздържали се – 3.
Благодаря ви.
В точка Разни, колеги? Няма.
Благодаря ви на всички за участието. Закривам заседанието.
(Закрито 14:47 ч. )
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИВАН ЧОЛАКОВ
Стенограф:
Т. Екимова
Знаци: 11 018