Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по околната среда и водите
17/09/2015

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по околната среда и водите

    П Р О Т О К О Л
    № 15

    Днес, 17.09.2015 г., четвъртък, от 16:30 часа се проведе заседание на Комисията по околната среда и водите.
    На заседанието присъстват: от Министерството на околната среда и водите –Мария Гълъбова, директор на дирекция „Превантивна дейност”, Елена Чобанова, главен експерт в отдел „Опасни химични вещества” в дирекция „Превантивна дейност”; от Министерството на здравеопазването – инж. Анна Масларска, главен експерт в дирекция Държавен здравен контрол и Полина Денчева, началник отдел „Административни актове и договори в дирекция НРОПЗ.
    Към протокола се прилага списъкът на присъстващите членове на комисията.
    Заседанието се ръководи от Станислав Иванов, председател на Комисията по околната среда и водите.
    Предс. Станислав Иванов:
    Добър ден, колеги. При условията да спадащ кворум можем да започнем заседанието, защото изискването е за 7 членове на комисията. В момента сме вече 9 човека. Колегите ще дойдат всеки момент.
    Днес имаме, съгласно проекта за дневен ред, една точка
    1. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, № 502-01-71, внесен от Министерски съвет на 19.08.2015 г.
    2. Разни.
    Моля, който е съгласен с така предложения дневен ред, да гласува. Девет „за”. Без против и въздържали се. Благодаря ви.
    Присъстващи на заседанието от страна на Министерството на околната среда и водите са г-жа Мария Гълъбова, директор на дирекция „Превантивна дейност” и г-жа Елена Чобанова, главен експерт в отдел „Опасни химични вещества” в дирекция „Превантивна дейност”, а от Министерството на здравеопазването – инж. Анна Масларска, главен експерт в дирекция Държавен здравен контрол и г-жа Полина Денчева, началник отдел „Административни актове и договори в дирекция НРОПЗ.
    Уважаеми колеги, предвид това че при разглеждане на закони трябва да има представители от министерствата, без да омаловажавам всички присъстващи, се обръщам към вас, ще направя същото и към парламентарните секретари, недопустимо е поне директор на дирекция да не присъства от водещото министерство. Това досега не се е случвало. Зная, че политическият кабинет не са тук, но това не означава, че няма да има присъстващи на нивото, което е предвидено и е необходимо. Не зная защо се е получило това и защо по такъв начин се омаловажа законопроектът. В случая става въпрос за Министерството на здравеопазването – вие сте водещото министерство, вие сте правили работните групи, вие сте работили по законопроекта и сега в един момент нивото е сведено. Пак повтарям, без да омаловажавам вас като присъстващи, защото в повечето случаи е хубаво да има повече експерти, които са работили по проблематиката и има какво да кажат, но все пак политическото ръководство носи отговорността за предлаганите актове и то трябва да ги представя.
    Така че можете да обърнете внимание на ръководството на Министерството на здравеопазването друг път да не се получава такова неглижиране на нашата работа. Благодаря ви, за което.
    Заповядайте, г-н Божинов.
    Георги Божинов:
    Само една реплика. Хубаво беше, понеже колегите са нови за нас, да ни дадат знак кой, кой е.
    Освен това, моля да не пропускате никога парламентарния секретар и е хубаво и той да седне на масата.
    Предс. Станислав Иванов:
    Моля г-н Петков да ме извини. Заповядайте.
    Георги Божинов:
    И трето, аз се надявам, че присъстващите тук експерти ще ни изненадат със своята компетентност и ще ни подпомогнат да подкрепим закона, така че нека да продължим с тях.
    Предс. Станислав Иванов:
    Г-н Божинов, ако това беше изказване от ваша страна под формата на реплика, въпреки че не е реплика. И аз казах, г-н Божинов, че в повечето случаи е по-добре да има повече експерти, които да ни разяснят в детайли законопроекта и съм абсолютно съгласен с Вас, но все пак е хубаво да има и представител от политическото ръководство.
    Георги Божинов:
    За това предложих сега да продължим с тях, тъй като не знам колко е удобно те да правят бележка на своите ръководители.
    Предс. Станислав Иванов:
    Тогава ние ще информираме техните ръководители. Преминаваме към т. 1 от дневния ред.
    По първа точка - Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, № 502-01-71, внесен от Министерски съвет на 19.08.2015 г.
    Думата има водещото министерство.
    Инж. Анна Масларска:
    Уважаеми г-н Председател,уважаеми народни представители, съвсем накратко, в резюме ще ви представя предложения ви законопроект.
    Със Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси се въвеждат мерки за прилагане на европейски регламенти.
    Първият регламент, чиито мерки са въведени в законопроекта, това е Регламент № 528/2012 за пускането на пазара на биоциди. С предложените промени се усъвършенства прилагането на регулаторната рамка за издаване на разрешение за биоциди и предоставянето им на пазара и съответно да се намалява високото ниво на защита здравето на хората, околната среда, както и животните. Опростяват се правилата за защита на данните, предотвратяване дублирането на изпитвания върху гръбначни животни посредством задължителния обмен на данни, установяват се правила за паралелна търговия с биоциди, включително с изделия или материали, третирани с биоциди.
    С прилагането на Регламента се улеснява също така предоставянето на пазара в целия Европейски съюз на определени биоциди със сходни условия на употреба във всички държави членки, тъй като за тези продукти е предвидено издаване на разрешение на Европейския съюз, така нареченото „Разрешение на Съюза”.
    Целта е да се насърчи употребата на продукти с по-благоприятен профил от гледна точка на околната среда, здравето на човека и на животните.
    С предложения законопроект се въвеждат мерки и за прилагане на Регламент № 492/2014. С прилагането на този Регламент ще се установят допълнителни правила за подновяването на национални разрешения, които са били предмет на взаимно признаване, както в държавите-членки, където е издадено първото разрешение, така и в държавите-членки, които са издали разрешение по линия на взаимното признаване на първоначалните разрешения.
    Предвидени са мерки за прилагане и на Регламент № 98/2013 г. Това e нова европейска законодателна уредба, която се прилага във всички държави-членки от 2 септември 2014 г. С този Регламент се установяват хармонизирани правила на ниво Европейски съюз по отношение предлагането на пазара на химични вещества и смеси, с които може да се злоупотреби за незаконно производство на взривни вещества, като целта е да се ограничи достъпът на такива вещества до масовия потребител и да се предотврати възможността за изработване на взривни вещества в домашни условия.
    С проекта се определят контролните правомощия на министъра на здравеопазването във връзка с прилагането на Регламент (ЕC) № 98/2013 по отношение на забраната за предоставяне на прекурсори на взривни вещества на масовия потребител и по изпълнението на задълженията за етикетиране и съответно правомощия на министъра на вътрешните работи по отношение на задълженията за докладване на подозрителни транзакции, липси и кражби.
    Със законопроекта се въвежда забрана за предоставяне, въвеждане, притежаване и използване от масовия потребител на прекурсори на взривни вещества, когато са в концентрации, по-високи от посочените в Регламента.
    Въвеждат се съответни задължения за икономическите оператори, свързани с етикетирането на прекурсори и съответно докладване на всяка подозрителна транзакция, както и за кражби и установени липси.
    Със законопроекта се предлага министърът на вътрешните работи да функционира като национална точка за контакт по смисъла на чл. 9, ал. 2 от Регламент № 98/2013.
    За прилагането на този Регламент е предвидено и допълнение на Наказателния кодекс, с което се криминализират действията по предоставяне, въвеждане, притежаване или използване на прекурсори с цел незаконно производство на взривни вещества.
    В законопроекта са предвидени и мерки за прилагане на Регламент № 649/2012 относно износа и вноса на опасни химикали. Мерките за прилагането на този Регламент осигуряват прилагането на Ротердамската конвенция относно процедурата за предварително обосновано съгласие при международната търговия с определени опасни химикали и пестициди в Европейския съюз.
    Въвежда се балансиран механизъм за разрешаване на износа на химикали от части 2 и 3 на Приложение I от горепосочения регламент - при липса на отговор за внос от страна на компетентни органи на държавите вносители; прецизиране на процедурата, по която се осъществява износът на опасни химични вещества в самостоятелен вид, в смеси или в изделия.
    Предс. Станислав Иванов:
    Г-жо Масларска, ние сме се запознали с мотивите към законопроекта. Ако желаете да кажете нещо извън мотивите, заповядайте. С мотивите са се запознали всички колеги и мисля, че няма нужда да ни ги четете отново.

    Инж. Анна Масларска:
    Целта на законопроекта е въвеждането на мерки за прилагането на тези регламенти.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря. Колеги, имате думата. Запознати сте с мотивите. Г-н Божинов.
    Георги Божинов:
    Както се вижда, сърцевината на закона, тялото на закона е създаването на Глава четвърта и според мен, чл. 15, ал. 1 определя, че министърът на здравеопазването създава със заповед Експертен съвет по биоциди и много подробно е разписано всичко, което ще върши в съответствие с Регламента.
    Коя е разликата от досегашния начин, по който беше регламентирана тази дейност и кое е новото в този Регламент, който внася изменението на закона.
    Инж. Анна Масларска:
    Няма разлика в организацията по отношение на издаването на разрешения. Самият Регламент обаче въвежда нови процедури, които досега не са били част от закона. Разлика по издаване и оценка няма.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря. Други колеги? Г-н Великов.
    Борислав Великов:
    Г-н Председател, колеги, очевидно е, че тук става дума за претворяване на регламенти, но все пак аз бих запитал уважаемите колеги, макар че рангът в течение на времето очевидно ще нараства, за някой неща, които те може би са подготвили и които будят известно недоумение.
    В мотивите, които са ни предоставени и които се предполага, че ние като комисия, която ще защити след това и в зала, подкрепяйки днес законопроекта в комисия, трябва да можем да ги използваме.
    Какво, например, се разбира на с. 5 от мотивите с текста:
    „Със законопроекта се цели:” следват т.т. „а” и „б” и по-специално т. „в”.
    „в) да се постигне ограничаване употребата на фосфати и други фосфорни съединения в потребителски перилни детергенти и потребителски детергенти за автоматични съдомиялни машини, свързано с безопасността на хората и/или околната среда.”
    Това ограничаване е свързано с безопасността на хората. По какъв начин ограничаването на употребата на фосфати в перилните препарати е свързано с безопасността на хората. Това е един въпрос по същество.
    Имам и няколко въпроса, които са по-формални.
    Например, предполагайки, че все пак Министерството на здравеопазването основно ще се занимава с издаване на разрешителни за употреба на биоциди, аз се чудя това понятие, което е въведено тук, нещо ново ли е или аз не се ориентирам добре. Но „разрешение за предоставяне на пазара на биоциди”. Не разрешение за употреба, не дори разрешение за пускане на пазара, което го използваме в други закони, а разрешение за предоставяне на пазара. Дали не е по-целесъобразно, ако това се възприеме от колегите от министерствата, и ние с колегата Станков, ако той желае, можем да направим някакво предложение за изменение в този смисъл. Тъй като ми се струва, че в законите, които имат идентично приложение и сфера на действие, макар и за различни вещества, или за различни продукти, може би тези разрешителни или разрешения биха могли да носят някакви звания.
    И един въпрос, който ми беше подсказан от колегите от Българската асоциация по водите. Там изпитват известни затруднения, а да си призная и аз в момента съм ангажиран повече с работата по законопроектите, свързани с образованието, и не съм вникнал много надълбоко, но все пак става дума за това, което изпитват колегите от В и К сектора във връзка с използването на биоциди, разрешението за употреба на биоциди и то специално такива, които се генерират in site, т.е. на място от прекурсори, които представляват някакви природни вещества, примерно въздух и със съответен апарат се произвежда озон. Какво се предвижда в този случай, какво ще се разрешава. Това уредено ли е в този законопроект или трябва още нещо да се пипне между първо и второ четене, за да бъдат колегите от В и К сектора спокойни. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-н Великов. Заповядайте.
    Реплика: Г-н Председател, бих искала да ви уведомя, че заместник-министъра д-р Шарков след малко ще се присъедини към работата на комисията.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря. Кой ще отговори на въпросите на г-н Великов.
    Добър ден, г-н Шарков. Благодаря, че намерихте време да се присъедините, макар и за кратко, предвид това че има заседание на Комисията по здравеопазването. Тъй като по нашия правилник законопроектите се представят от министър или от заместник-министър, благодаря за Вашето присъствие.
    Заповядайте, колеги.
    Елена Чобанова:
    Аз съм Елена Чобанова, главен експерт в отдел „Опасни химични вещества” в МОСВ и моля с г-н Великов да уточним въпроса. За пускане на пазара ли е вашето питане или за предоставяне на пазара, като термин.


    Борислав Великов:
    Първо термина да уточним. В Министерството на здравеопазването обикновено има разрешение за употреба или разрешително за употреба. Има притежатели на разрешително за употреба. В момента уважаемият заместник-министър д-р Шарков със сигурност ще потвърди, че там се говори, даже в законопроектите, които там се приемат, е съкратено „ПРУ”. А тук изведнъж възниква някакво друго разрешение за предоставяне на пазара. Даже не за пускане на пазара, което съществува в други закони.
    Това е един формален въпрос, но ако искате, вземете отношение.
    Елена Чобанова:
    Става въпрос за пускане на пазара? (Да.) По отношение на фосфатите става въпрос за пускане на пазара. Ограничаване употребата на фосфати до определени концентрации така че те да не представляват риск за хората. Става въпрос за количества, които попадат в отпадни води.
    По отношение на биоциди, може да отговори колежката от Министерството на здравеопазването.
    Полина Денчева:
    По отношение на Вашия въпрос за пускане или предоставяне.
    Факт е, че до настоящия момент Министерството на здравеопазването издава разрешения за пускане на пазара на биоциди. В представения законопроект сме се съобразили с европейската норма – с Регламент 528, който е регламент за предоставянето на пазара на биоциди и съответно прави разлика в определенията си какво е предоставяне и какво е пускане. Просто сме се съобразили с Регламента. Съгласно Регламента пускането на пазара означава предоставянето за първи път, а предоставянето означава всяка доставка на биоцид, на третирано изделие, на дистрибуция, на употреба в хода на търговска дейност, независимо дали срещу заплащане или безвъзмездно. Всяка доставка на биоцид или третирано изделие, на дистрибуция и на употреба. Не е в смисъл на всяка партида. Няма да издаваме разрешение за всяка партида, категорично.
    Ако смятате, че това е проблем, но просто сме се съобразили със самия Регламент.
    А по отношение на биоцидите in site, за които споменахте, във закона няма разписани конкретни норми за всеки вид биоциди. Биоцидите са 20 подгрупи. Няма разписани съответни текстове за всяка подгрупа. Всички се разрешават на общ принцип – оценка. За биоцидите in site в момента и Европейската комисия изготвя съответните ръководства за това как да бъде направена оценка за такъв тип биоциди. Но мерки няма разписани в регламента.
    Борислав Великов:
    Само едно допълнение. Аз съм съгласен с това, което каза колежката.
    По отношение на фосфатите. Тук има колеги, които разбираме от тази работа. Фосфатите в перилните препарати не представляват някакъв риск за хората. Това, че те могат да попадат в отпадните води, ако не се пречистват, ако няма третично стъпало и да попадат в някой водоприемник и там да предизвикат еутрофикация – да. В самите мотиви, който ги е готвил, може би не сте Вие, това не е съвсем точно от научна гледна точка. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря. Други колеги? Г-н Дончев.
    Владимир Дончев (експерт):
    Аз искам само две думи да допълня, че законът е внасян. Информацията е от шефа на законодателните референти. Тъй като е имало разминаване в подготовката, както и с някои други проекти, сега е подреден, гледали са го и е направен както трябва, за да върви напред. Тоест, коригирано е подреждането, отмяната на цяла глава, както преди го направихме и със ЗОСВ. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря. Заповядайте.
    Трифон Мирков:
    Благодаря, г-н Председател. Няма да ви отнема много време. Казвам Трифон Мирков и съм сътрудник на д-р Даниела Дариткова.
    Присъствам на днешното заседание, тъй като законопроектът ще бъде гледан и от Комисията по здравеопазване, за да можем изцяло да съобразим дискусията, която тече тук.
    Само с едно изречение да допълня това, което попита доц. Великов за пускането и предоставянето на пазара. Всъщност причината да се съдържа този термин в законопроекта е заради това, че Регламентът, когато е обсъждан и приет в Брюксел, обнародван е в официалния вестник на Европейския съюз и официалното му наименование съдържа това – предоставяне, а не пускане, защото на английски терминът е така. Юристите и лингвистите от Брюксел така са съобразили, че така по-добре съвпада с английската версия. Но така или иначе и ние трябва да се съобразим тук с това, което е написано там, въпреки че на мен ми се струва, че това, което каза доц. Великов, е по-точното.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря. Някой друг желае ли да каже нещо или да зададе въпроси относно законопроекта? Не. Благодаря, колеги. Преминаваме към гласуване.
    Който е „за” приемане на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, № 502-01-71, внесен от Министерски съвет на 19.08.2015 г. на първо четене в нашата комисия, моля да гласува.
    Тринадесет „за”. Против и въздържали се няма. Единодушно се приема. Благодаря ви, колеги.
    Г-н Шарков, благодаря за това, че намерихте време да присъствате на нашето заседание. Запазваме си правото между първо и второ четене да внесем поправки.
    По втора точка – Разни.
    Колеги, имате ли въпроси за т. Разни? Няма въпроси.
    Закривам заседанието. Довиждане.


    Председател:
    Станислав Иванов


    Стенограф:
    Д. Христова
    Форма за търсене
    Ключова дума