Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по околната среда и водите
18/02/2016

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по околната среда и водите

    П Р О Т О К О Л
    № 3

    Днес, 18.02.2016 г., четвъртък, от 14:30 часа се проведе заседание на Комисията по околната среда и водите.
    На заседанието присъстват: от Министерството на околната среда и водите – Ивелина Василева, министър, Красимир Живков, Атанаска Николова и Бойко Малинов, заместник-министри, Мирела Тотева, началник на политическия кабинет на министъра на околната среда и водите, Йова Апостолова, началник отдел „Връзки с обществеността и протокол”, Марта Петрова, съветник на министъра на околната среда и водите и Ивайло Петков, парламентарен секретар; от Движение „Защита на гражданите и държавата” – Ирена Тодорова Борованска и Петър Викторов Ангелов.
    Към протокола се прилага списъкът на присъстващите членове на комисията.
    Заседанието се ръководи от Станислав Иванов, председател на Комисията по околната среда и водите.
    Предс. Станислав Иванов:
    Уважаеми колеги,
    Уважаема г-жо Министър,
    Имаме необходимия кворум за започване на заседанието, което предлагам да се проведе при следния дневен ред:
    1. Отправяне на актуални въпроси към министъра на околната среда и водите г-жа Ивелина Василева, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.
    Моля, който е съгласен с така предложения дневен ред, да гласува. Благодаря ви. Против? Няма. Въздържали се също няма. Приема се единодушно.
    По първа точка - Отправяне на актуални въпроси към министъра на околната среда и водите г-жа Ивелина Василева, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Съгласно нашия правилник първи имат право да зададат въпрос политическа партия ГЕРБ. Заповядайте, колеги. Г-н Вълков.
    Иван Вълков:
    Благодаря Ви, г-н Председател.
    Уважаема г-жо Министър,
    Уважаеми колеги народни представители, моят въпрос е свързан с Оперативна програма „Околна среда и води” и по-точно с първа ос „Води”.
    Ако обича г-жа Министърът да ни информира по отношение напредъка на тази ос по оперативната програма и съответно има ли конкретно подготвени проекти, които да могат да стартират тази година. Благодаря.
    Ивелина Василева:
    Уважаеми г-н Председател,
    Уважаеми дами и господа народни представители,
    По конкретно зададения от г-н Вълков въпрос, както знаете Приоритетна ос 1 „Води” на оперативната програма разполага с ресурс 2 300 000 000 лв., които са насочени към инвестиции във В и К системите с цел модернизиране и доизграждане на съоръженията приоритетно насочена към агломерации над 10 000 еквивалент жители. Миналата година стартира оперативната програма. Бяха подготвени първите покани за проектни предложения и бяха отправени към бенефициентите. Към настоящия момент ние вече имаме и подписан договор и осигурено безвъзмездно финансиране по програмата, като проектите, които са стартирани и процедурите, които да стартирани са както следва:
    За подкрепа на реформата във В и К сектора бяха осигурени близо 60 000 000 лв. на Министерството на регионалното развити и благоустройството за разработването на регионалните прединвестиционни проучвания за консолидираните региони, където оперира един В и К оператор. Както знаете, това е принципът на новата оперативна програма. След обявяването на поканата за проектни предложения, провеждането на процедурата по оценка на подаденото от страна на МРРБ проектно предложение, одобрение от страна на управляващия орган миналата седмица с министър Павлова подписахме и договора за безвъзмездно финансиране.
    Освен това, обявихме покани за проектни предложения към така наречените „четири големи проекта”. Това са проектите на общините Пловдив, Асеновград, Добрич и в партньорство Плевен и Долна Митрополия. Общият бюджет на тази покана, която отправихме към общините, е 402 000 000 лв. Крайният срок за подаване на проектни предложения е 1 март. Така че очакваме общините да подадат своите проектни предложения и да започнат реализацията на проектите си.
    Освен това, знаете, че имаме възможност по програмата да финансираме и вторите етапи, така наречените фазирани проекти, които по различни причини не можаха да бъдат завършени през стария програмен период. Това са 8 фазирани проекти на обща стойност 234 000 000 лв. или по-точно бюджетът на поканата, която изпратихме към общините е 234 000 000 лв. Поканени са общините Банско, Видин, Враца, Златни пясъци, Раднево, Тервел, Шумен и Ямбол да представят своите проектни предложения, като срокът за това беше 1 февруари. Всички тези общини са подали своите проектни предложения. Сформирана е експертна работна група за оценка на проектните предложения и в най-бърз порядък очакваме, че ще приключи процедурата по оценка и подписването на договорите за безвъзмездно финансиране.
    Другият компонент от програмата касае така наречените „ранни пет проекта”, които подлежат на оценка от „Джаспърс”. Очакваме от колегите от „Джаспърс” да представят своето становище за това кои ще бъдат другите 5 ранни проекта, които ще бъдат финансирани по програмата. Общата стойност на поканата, която ще отправим към тези общини ще бъде до 116 000 000 лв.
    Ще отправим покана и към Столична община в близките дни - не повече от две седмици, за изготвяне на регионално прединвестиционно проучване от страна на Столична община. Това са процедурите и те касаят ранните проекти.
    Оттам нататък, знаете, по смисъла на програмата и логиката на структуриране на първата приоритетна ос на база на изготвените регионални прединвестиционни проучвания ще бъдат изпълнявани проектите.
    Така че програмата стартира бързо , в ход е, имаме вече подписан договор за безвъзмездно финансиране. Бенефициентите също имат амбицията и мобилизацията да пристъпят към изпълнение на проектите.
    Благодаря ви.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-жо Министър. Г-н Вълков, уточняващи въпроси.
    Иван Вълков:
    Само един кратък въпрос. В какъв срок очаквате да има отговор от страна на „Джаспърс” или тяхното становище по отношение на тези 5 проекта.
    Ивелина Василева:
    Колегите от „Джаспърс” прегледаха документацията на проектите, които бяха с висока степен на готовност от миналия програмен период, които отговаряха на критериите, заложени в програмата и излязоха с предварителни становища, които бяха изпратени на общините, за да могат и те да дадат своите коментари, разяснения и допълнителна информация. Всичко това е предоставено на „Джаспърс” и се надявам най-късно до края на месеца да имаме окончателното становище на „Джаспърс” с определянето на 5-те ранни проекта, които ще бъдат финансирани в допълнение към останалите анонсирани от мен към големите 4 плюс 8-те фазирани.


    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря Ви, г-жо Министър. Следващият въпрос е от страна на БСП. Заповядайте, г-н Генов.
    Манол Генов:
    Уважаема г-жо Министър, уважаеми госпожи и господа заместник-министри,
    Уважаеми колеги, моят въпрос се отнася до следното. От отдавна не съм чул в публичното пространство от министър и от заместник-министър някоя приказка по отношение рекултивацията на старите сметища. Имаше едни общини, които трябваше да кандидатстват.
    Въпросът ми е работи ли се нещо, случва ли се нещо по този въпрос и ако се случва, кога ще се случи? Това ми е въпросът.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-н Генов. Г-жо Министър, заповядайте.
    Ивелина Василева:
    Благодаря, г-н Председател.
    Уважаеми г-н Генов, благодаря за зададения въпрос. Безспорно, изключително важно от гледна точка на политиката, свързана с управление на отпадъците, е не само изграждане на новите съоръжения, а и закриването на старите депа и разбира се рекултивацията.
    Не знам какво имате предвид под отдавна, но ние оповестихме публично успешно приключилия проект по Оперативна програма 2007-2013 г. за рекултивация на стари депа. Проектът се изпълняваше от ПУДООС. Финансирането по оперативната програма беше в размер на 95 000 000 лв. Успешно приключи проектът в стария програмен период. 37 стари сметища бяха рекултивирани с реализацията на този проект.
    И не само това. През изминалата година с изграждането на 18-те нови регионални системи, ние закрихме 54 стари депа.
    Оттук нататък по оперативната програма няма осигурен финансов ресурс, няма възможност за финансиране на дейности, свързани с рекултивацията. Изрично изискване на Европейската комисия е финансирането по оперативната програма да бъда насочено само към надграждане на съществуващите системи и постигане на целите, свързани с политиката по управление на отпадъците.
    Това, което знаете, че има като възможност, заложена в самия Закон за управление на отпадъците, е отчисленията, които се заделят от общините, както за целите за развитие и надграждане на системите за управление, така и за рекултивация. Тоест, това е икономическият инструмент, който е наличен и общините могат да ползват средства от това. Наясно сме, че те са недостатъчно. Но това, което бихме могли да осигурим, е поетапно, постепенно да бъдат осигурявани допълнителни средства над тези отчисления по линия на ПУДООС – Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда, като от гледна точка и на процедурата, която върви срещу страната ни, знаете съдебното дело, ние имаме преди всичко приоритетно задачата да се справим с депата, които са включени в процедурата. В този смисъл, ако има някакво частично финансиране, то ще следва приоритетите, свързани с наказателната процедура. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-жо Василева. Г-н Ганев.
    Манол Ганев:
    Тоест, да разбираме, че държавата на този етап е абдикирала финансово от този проблем. Защото, доколкото си спомням, около 50 лв. се падат на един кв.м. Общините ще трябва да се справят сами, като собственици на тези сметища, защото Вие сама казахте, че средствата от отчисленията за рекултивиране съвсем не са достатъчни. Бюджетът го знаем всички какъв е. Ще бъдат ли предприети мерки за някакво приоритизиране на тези стари сметища и все пак и ПУДООС да вземе някакво отношение или да определи някаква индикативна стойност, за да може този проблем във връзка и с процедурата, която споменахте Вие, да се решава във времето. Явно, че за година-две не може да стане. Европейски пари не могат да се ползват, както казахте.
    Мислите ли в тази посока някакви конкретни стъпки?
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря. Г-жо Василева, заповядайте.
    Ивелина Василева:
    Категорично не приемам тази констатация, че държавата е абдикирала и точно в този смисъл беше изказването ми, защото аз споменах, както инструмента, който е заложен в закона, а именно отчисленията, така и допълващо финансиране чрез Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда, което ще бъде приоритетно, поетапно, постепенно предоставено на база на приоритетите, които са произтичащи от наказателната процедура към страната ни.
    Така че това, както и Вие казвате, не може да се случи в рамките на една година, защото сме наясно с ограничените финансови ресурси в ПУДООС, но колегите работят върху приоритизирането на депата от гледна точка на степен на готовност на общините по отношение на изготвяне на техническа документация, така и от гледна точка на това дали те са в списъка на депата, предмет на наказателна процедура или не.
    Така че работим в тази посока. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-жо Василев. От страна на ДПС? Заповядайте.
    Невин Хасан:
    Благодаря, г-н Председател.
    Уважаеми колеги, г-жо Министър, моят въпрос е конкретен. Става въпрос за община Дулово, област Силистра. Най-често задаваният въпрос от нашите гласоподаватели и живеещи в общината е дали ще има някакви инвестиции по оперативните програми и ПУДООС. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря. Въпросът е конкретен. Ако желаете, г-жо Василева, може да отговорите. По принцип конкретни въпроси нямаме право да задаваме по време на блиц контрола. Това може да направите по време на парламентарния контрол в петъчните дни. Мисля, че на този въпрос не би трябвало да отговаряте, но ако желаете, заповядайте.
    Ивелина Василева:
    Съвсем накратко. Що се отнася до сектор „Води”, вече коментирахме принципа, по който могат да бъдат осигурени финансови средства в новия програмен период, следвайки регионалния принцип – разработване на регионални прединвестиционни проучвания за районите, където има консолидация, където работи един В и К оператор, където става въпрос за инвестиции в агломерации над 10 000 еквивалент жители. Това е процес, който се управлява от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, които работят по разработването на регионалните прединвестиционни проучвания. Ако регионалното прединвестиционно проучване за конкретната обособена територия включва и компоненти от системата в Дулово, то тогава би могло да бъде финансирано.
    Що се отнася до сектор „Отпадъци” в момента има обявена покана за проектни предложения за изграждане на компостиращи инсталации за биоразградими и зелени отпадъци. Процедурата работи на конкурентен принцип, т.е. общините могат да кандидатстват и ако отговарят на критериите те биха могли да получат финансиране.
    А по линия на ПУДООС в момента нямам информация дали има представено някакво проектно предложение, но отново приложими са критериите, които са заложени като приоритетни и принципите, които са заложени в правилата на ПУДООС за осигуряване на финансиране, когато общините кандидатстват.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, уважаема г-жо Василева за отговора. Следващият въпрос е от страна на Реформаторския блок. Г-н Великов, заповядайте.
    Борислав Великов:
    Благодаря. Уважаеми г-н Председател,
    Уважаема г-жо Министър,
    Миналата седмица в зала „Запад” на Народното събрание имаше една среща, която ми дава повод за въпроса. Тя беше свързана със сагата в Пирин, във Витоша. Очевидно там има голямо противопоставяне и аргументи, които не винаги са екологични като чели, но все пак изискват взимането на позиция и то главно от Вас. Съжалявам, че ви се пада трудна задача, но все пак само с плановете за управление ли ще се решават въпросите. Каква ви е позицията по отношение на тази сага. Ще може ли да се реши скоро и да няма противоречия и да има някакво балансирано решение. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-н Великов. Г-жо Василева, заповядайте за отговор.
    Ивелина Василева:
    Уважаеми г-н Председател,
    Уважаеми г-н Великов, срещата, за която репарирате, беше проведена по инициатива на г-н Зеленогорски. Касае разговорите и дебатите относно работата на междуведомствената работна група, заключенията и предложенията, които са включени в нейния доклад, свързани с въпроса как да се процедира с концесионния договор за ски зоната в Банско. Тоест, дебатът касаеше единствено и само концесионния договор. И понеже Вие упоменахте плановете за управление на защитените територии, това не е част от дебата. Планът за управление на Националния парк Пирин е в ход на изготвяне. Той беше подготвен, беше подложен на обществено обсъждане, беше представен след това на вниманието на Министерството на околната среда и водите, за да се прецени до каква степен отговаря на заданието, до каква степен са отразени коментарите, които са давани в хода на общественото обсъждане. На 18 януари той беше върнат с коментари за редакция и дообработка, предвид необходимостта да се изчистят, както технически и фактологически детайли, така и да се отрази изричното изискване планът за управление да се съобразява с решенията на ЮНЕСКО и със забраните, наложени по отношение на развитието на ски туризма на територията на Националния парк. Такива забрани има за територията с изключение на двете буферни зони – Банско и Добринище.
    Другата дискусия, която се състоя в Народното събрание, касае обсъжданията, които се водят в Съвета за развитие относно това дали да се вземе решение за преминаване към преговори с концесионера за изменение на концесионния договор с цел привеждане в съответствие с текущото законодателство, прецизиране и изясняване на текстове от изначално подписания 2001 г. договор, предвид доста неясни текстове, неточности и поводи за конфликти, за спорове, за дебати по текстове в него. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, уважаема г-жо Василева. Г-н Великов.


    Борислав Великов:
    В крайна сметка това е някакъв диалог между нас и министерството, поне така аз го възприемам, и то в някакъв конструктивен план и с какво ние можем да бъдем полезни. Да оставим, че десетки години имаме контакти с тези хора от зелените организации, вече избуяли в екологично и всякакво друго отношение, но мисълта ми е за този концесионен договор. Там като чели един от споровете е за площта. Не е без значение, примерно, дали ще е 160 хектара или 1100 хектара, и ако това е възможно да се каже. Но аз оставам с впечатление, че ако все пак площта се ограничи в рамките на 160 хектара и се упоменат точно определени съоръжения, карти, кадастър и всичко, както му си е редът, биха могли да се намерят взаимно приемливи решения и то трайни във времето.
    Но така или иначе ми се струва, че министерството има водеща роля и едва ли се отрича това, и то след като има тази водеща роля, ние може би трябва да подпомогнем. Вие подскажете как го виждате след тези разисквания, които са малко по-затворени, и да се опитаме да направим нещо и за ски спорта в България, без да нарушаваме екологичните норми и законодателството. В случая аз малко разсъждавам и на глас, но подскажете какво вие още предвиждате да направите като водещи и с какво ние народните представители можем да подпомогнем.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-н Великов. Уважаема г-жо Василева, аз предполагам, че ако имаше какво още да направим, щяхме да сме го направили вече.
    Ивелина Василева:
    Тъй като въпросът беше коментиран нееднократно във формат Съвет за развитие точно предвид факта, че има широк обществен отзвук, има спорове, има дебати, на членовете на Съвета за развитие е предоставен докладът на междуведомствената работна група. Той би могъл да бъде предоставен и на членовете на Комисията по околна среда и води.
    Заключенията, които са направени в хода на работата на междуведомствената работна група, която се състои от членове от различни ведомства, в това число не само Министерството на околната среда и водите, но и Министерския съвет, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на спорта, Агенцията по кадастър, Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК), органи, които имат отношение към казусите и споровете, които възникват. Решение, ако има такова, то трябва да бъде взето от Министерския съвет, представляващ държавата в ролята на концедент. Това е дискусията, която се води. Самата работна група установява, че, от една страна, има неясноти, които са свързани с обекта и обхвата и предмета на концесията, в самата текстова част има заложени доста противоречия, има противоречия между текстовата част и графичната част в приложенията към този договор. Това може би е причината действително толкова дълги години да се водят спорове и да има притеснения. Предложенията на работната група, след като разгледаха възможните варианти за решения, а те са запазване на настоящия договор, прекратяване или изменения, за да се приведе в съответствие с текущото законодателство, за да се подходи към взимане на решение за иницииране на изменение на договора. Като отново казвам, причините за това са, от една страна, изясняване наистина на всички текстове и ангажименти на концесионера, засилване на клаузите и текстовете, които дават възможност за упражняване на ефективен контрол, включително и налагане на санкции при установяване на неизпълнение.
    Също така и изменение на концесионното възнаграждение в посока увеличаване на концесионното възнаграждение.
    Това са предложенията. Разбира се, членовете на Съвета за развитие ще имат окончателното становище, надявам се, при следващо заседание. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, уважаема г-жо Василева. Следващия въпрос е от страна на Патриотичния фронт. Г-н Ячев.
    Борис Ячев:
    Благодаря, г-н Председател.
    Г-жо Министър, Вие всъщност отговорихте с уточняващия отговор на уточняващия въпрос на колегата Великов на въпроса, който аз имах намерение да задам за доклада на работната група по казуса Банско. Защото в Съвета за развитие, мисля че по наше предложение е внесено като тема. Благодаря Ви, аз изчерпателния отговор.
    Нямам други въпроси, г-н Председател. Желая успешен ден.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-н Ячев. Следващият въпрос е от БДЦ.
    Христо Тодоров:
    И аз нямам въпрос, г-н Председател. Всъщност въпросът ми съвпадаше с въпроса, който беше зададен от доц. Великов.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря. От Атака няма представител. От АБВ, г-н Станков. Заповядайте.
    Иван Станков:
    Уважаеми г-н Председател,
    Уважаема г-жо Министър,
    Уважаеми колеги, както каза г-жа Цачева преди няколко дни всеки да постави нещата от неговия ъгъл. Знаете моят ъгъл е земеделието и аз ще ви поставя един или два въпроса, ако ми позволите, защото след малко трябва да тръгна на друга комисия.
    Предс. Станислав Иванов:
    Предполагам, че колегите нямат нищо против да изслушаме г-н Станков.
    Иван Станков:
    Моят въпрос е свързан с това, което се случи в Париж преди големите обсъждания и подписването на Глобална инициатива по така наречената програма „Четири за хиляда”, което знаете много добре е за оползотворяването, поглъщането на въздуха от почвите, като знаете всички, че почвите са най-големият резервоар на въглерод. И в тази връзка искам да поставя първия въпрос.
    Какви конкретни действия предприема Министерството на околната среда и водите по този проблем – за реализацията на тази инициатива.
    И вторият въпрос, пак свързан с това, предвиждат ли се между секторни програми. Защото това е изключително важно сътрудничество между отделните министерства и ведомства при решаването на проблема и въвеждането на ниско въглеродни практики и може би оползотворяването на животинските отпадъци, защото имаме определен проблем и там.
    Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-н Станков. Уважаема г-жо Василева, заповядайте.
    Ивелина Василева:
    Уважаеми г-н Председател,
    Уважаеми проф. Станков, въпросите, които зададохте са в контекста на политиката за климата, която беше водеща през изминалата година. На проведената конференция на страните по Рамкова конвенция за климата през м. декември миналата година бяха постигнати, бих казала, исторически споразумения. Всички 196 държави-членки на Конвенцията се обединиха и се постигна съгласие за подписване на споразумение за ограничаване на въздействието на изменението на климата и недопускане на превишаване на средната годишна температура с повече от 2°С.
    Елемент от цялостната политика, която е свързана с адаптацията и ограничаването на изменението на климата е политиката, която касае земеделието. Безспорно, много важен сектор, сектор който може да подпомогне политиката, като поглъщател на вредните емисии, от една страна, от друга страна, при прилагането на съвременни модерни практики да се елиминират пък емисиите, които се генерират от животинските отпадъци.
    Що се отнася до конкретната инициатива, която Вие цитирате, тя е в компетенциите на Министерството на земеделието и храните, което секторно отговаря за тази политика. Политиката по изменение на климата има хоризонтален характер и безспорно е необходимо взаимодействието между ведомствата. Министерството на околната среда и водите има водеща и координираща роля и в този смисъл беше разработен и анализа за уязвимостта на секторите от българската икономика. Работим съвместно с колегите от останалите ведомства. Една от важните задачи на заместник-министър Николова е този процес по разработването на Стратегията за адаптацията към изменение на климата. Това е процес, който стартираме. Ще бъде сформирана междуведомствена работна група с представители на секторните ведомства за секторните политики в това число и Министерството на земеделието и храните, Министерството на транспорта, Министерството на енергетиката, Министерство на икономиката, които имат отношение към управлението на политиките в конкретните сектори, за да вървим към общата цел. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-жо Василева. Г-н Станков.
    Иван Станков:
    Много Ви благодаря, г-жо Министър. Аз съм удовлетворен от отговора. Наистина ние трябва да работим, да сътрудничим за решаването на този голям проблем.
    Една любопитна информация дойде преди известно време от големия почитател еколог Стефан Льо Фол – френският министър на земеделието, който каза, че „приносът на земеделието към парниковите газове е 9%”, а за България докладът, който беше публикуван, показваше 10.4%. Значи имаме проблем в България, което означава, че ние трябва да търсим решение.
    И другият проблем е с животинските отпадъци. Една друга много тревожна информация – от 840 случая на ехинококоза в Европейския съюз 461 са в България, което означава, че и тук имаме сериозен проблем
    Така че заедно трябва да търсим решения. Аз се надявам, че като имаме предвид всички тези инициативи напоследък, а и ние ще ги намерим, и ще ги решаваме по-успешно за в бъдеще. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-н Станков. Отново има думата за въпрос политическа партия ГЕРБ. Заповядайте.
    Силвия Хубенова:
    Г-жо Василева, моят въпрос е свързан с молба да изясните докъде са стигнали процедурите по изготвяне на новия план за управление на Рила, Пирин и Банско. Той частично доразвива тезата от питането на доц. Великов. И това е нормално, имайки предвид постоянните точки на сблъсък между природо защитници и министерството, които не винаги са в полза на природо защитниците. Мисля, че изготвянето на новия план ще минимизира тези точки на сблъсък и това за нас е важно да знаем всъщност докъде са стигнали процедурите и как ще се развиват оттук насетне. Благодаря.

    Предс. Станислав Иванов:
    Уважаема г-жо Василева, за отговор.
    Ивелина Василева:
    Уважаеми г-н Председател,
    Уважаема г-жо Хубенова, благодаря за зададения въпрос.
    Плановете за управление за изключително важни планови документи, които произтичат от Закона за защитените територии и чрез тях се осигурява устойчивото управление на защитените територии.
    Плановете за управление, които се подготвят в момента, са не малко на брой, включително и по Оперативна програма „Околна среда” беше осигурена подкрепа за изготвянето на плановете за управление на трите национални парка, на три природни парка и на резервати и поддържани резервати – общо 56 планове за управление. Голяма част от тях вече са одобрени, включително и плана за Националния парк „Централен Балкан”, който предстои да бъде внесен в Министерски съвет.
    Както и Вие казахте, обаче, три са плановете за управление, които са в обсега на общественото внимание и това са плановете за управление на националните паркове Пирин и Рила и на природен парк Витоша. По отношение на плана за управление на Националния парк Пирин, както споменах, той беше върнат с бележки. Това е процес от процедурата, заложена в наредбата. След провеждането на обществените обсъждания, коментарите направени по тях, отразяването им от страна на авторите на този документ, и съответно възможността на заинтересованите страни да дават своите възражения за това, че обосновано или не, не са взети предвид техните коментари, Министерството разгледа документа и излезе с коментари. Основният принципен коментар, както упоменах, е необходимостта да се приведе в съответствие с изискването този документ да бъде изцяло съответстващ на националното и на международното законодателство и в този смисъл да се спазват стриктно изискванията на органа ЮНЕСКО. На 18 януари беше изпратено становището на министерството към Дирекцията на националния парк с искането авторите да отстранят забележките и да отразят коментарите. Все още нямаме внесен преработен документ.
    За Рила, след изготвянето на проекта на план, бяха проведени обществени обсъждания октомври месец, ако не се лъжа, след което преминава процесът на отразяване на коментари. Все още не е внесен в Министерството на околната среда и водите за преглед и становище проектът на план с отразените коментари в хода на общественото обсъждане.
    За Витоша общественото обсъждане премина. Във фазата на отразяване на коментарите от общественото обсъждане, съответно възможността за изпращане на възражения от заинтересованите страни. Проектът на плана беше представен на Министерството на околната среда и водите и беше върнат онзи ден (на 15 февруари) с искане да бъде прецизиран, да бъдат отразени коментарите, които сме дали. Отново освен техническите и фактическите коментари, има един принципен и той е необходимостта от прецизиране на зонирането, което е предложено от авторите на плана. Защото във варианта, в който ни беше представен, необосновано и неясно защо, неприемливо за нас, се предлага в около 40% от територията на природния парк да бъде позволено изграждането на различни съоръжения, включително и такива за ски туризъм.
    Така че чакаме преработката в рамките на месец март да бъде представена в министерството. Последващият етап по смисъла на наредбата е представяне за разглеждане в Екологичен съвет и след положително становище на съвета внасяне в Министерски съвет, одобрение на документа и влизането му в сила. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря. Уважаема г-жо Хубенова, имате ли уточняващ въпрос?
    Силвия Хубенова:
    По-скоро кога очаквате прогнозно, че наистина ще бъде финализирана цялата процедура, имайки предвид вашите очаквания от това, което се е случило до момента.
    Ивелина Василева:
    Трудно ми е да прогнозирам, защото зависи от авторите, които в момента трябва да отразят коментарите. Ние сме дали своите коментари. След внасянето на преработените документи в Министерството на околната среда и водите се извършва преценка дали е необходима екологична оценка и след това се внасят за разглеждане във Висшия експертен екологичен съвет. От страна на министерството има ангажимент, съблюдавайки стриктно правилата и изискванията на законите да се процедират документите своевременно, защото сме наясно с необходимостта от влизането в сила на новите планове. Още веднъж казвам, нашата грижа е стриктното съблюдаване на правилата, на законите и това е действието, което министерството предприе и в процеса на предварителния преглед, който премина вече и за Витоша и за Пирин. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, уважаема г-жо Василева. Втори въпрос от страна на БСП. Заповядайте, г-н Божинов.
    Георги Божинов:
    Уважаема г-жо Министър, уважаеми колеги, най-злободневната тема безспорно в последните дни, е това, което се случва на територията на три министерства и на две оперативни програми – спрени са обществени поръчки за повече от милиард и половина. За това сигурно има основателни причини. Едва ли са слухове, защото шетат в България слухове за всичко и за всеки.
    Моят въпрос е тъй като нашето министерство по оперативната програма е един от най-големите възложители, и Вие като един човек, който познава картината, има ли основание самият възложител превантивно да вземе мерки за случаи, ако има такива, за да не се прави от други нива и от други институции. Аз се надявам, че всичко е наред. Но това е много важно и злободневно днес, защото ако тази лавина тръгне неконтролируемо вече ще се създаде много тежка ситуация в цялото общество и в икономиката на страната.
    За това моят конкретен въпрос като един от най-големите възложители по оперативната програма по ПУДООС и чрез бенефициенти, които са определени, има ли основание и ако да, ще се действа ли превантивно, а не други институции да вземат решение.
    Предс. Станислав Иванов:
    Заповядайте, уважаема г-жо Василева, за отговор.
    Ивелина Василева:
    Уважаеми г-н Председател,
    Уважаеми г-н Божинов, както и Вие знаете, в Закона за обществените поръчки са разписани възможностите и хипотезите, при които възложителят може да пристъпи към прекратяване на стартирала процедура за обществена поръчка. В компетенциите на възложителя е да вземе това решение.
    Що се отнася до Министерството на околната среда и водите, министерството не е възложител. Възложители са бенефициенти на програмата. И в широкия смисъл и средствата, които се осигуряват по линия на ПУДООС и средствата, които се осигуряват по оперативната програма са предоставят на бенефициентите. Както споменах, Законът за обществените поръчки дава възможност на възложителя да прекрати обществена поръчка.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-жо Василева. Уточняващи въпроси няма. Следващият въпрос е от страна на ДПС. Има ли втори въпрос от страна на ДПС? Заповядайте.
    Ерджан Ебатин:
    Само като пожелание към екипа на министерството.
    Колеги, оставаме с впечатление, че понякога така наречените „зелени организации” създават много силен обществен натиск и въпреки че не са прави създават впечатление в обществото, че могат да наложат собствената си воля по силов начин.
    Аз, ако мога така да се изразя, ще ви попитам ще имате ли куража да преодолеете тази бариера, защото това е от много важно значение за развитието на туристическата индустрия в България, особено в тези зони, които засягат зимния туризъм, а защо не и летния.
    Така че аз мисля, че това е много важен въпрос пред обществото и той има нужда от радикално решение, особено от институцията, която засяга Министерството на околната среда и водите.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-н Ебатин. Г-жо Василева.
    Ивелина Василева:
    Министерството на околната среда и водите стриктно съблюдава екологичното законодателство и го прилага, и това е нашата мисия, функция, задача и това правим.
    Що се отнася до въздействие, натиск, влияние и т.н. това е недопустимо от каквато и да било страна, било то природо защитни организации и други заинтересовани страни. Ние следваме закона, следваме нормативната база и в този смисъл не трябва да смятам, че за това се изисква кой знае какъв кураж. За това се изисква просто професионално да си гледаме работата. И аз и екипът ми имаме ангажимента да правим това.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, уважаема г-жо Василева. От страна на Реформаторския блок? Заповядайте, г-н Лилков.
    Вили Лилков:
    Благодаря, г-н Председател.
    Уважаема г-жо Министър, уважаеми колеги, моят въпрос е следния.
    През 2011 г. Министерството на околната среда и водите прехвърли право на управление на Столична община върху, ако не се лъжа, 8 находища на минерални води в София.
    Тъй като министерството е собственик и тъй като то наблюдава по принцип и съгласува всички процедури по работа върху тези находища, бихте ли ни разказали накратко какво е направила досега Столична община във връзка със заявеното тогава желание да започне проучване, експлоатация и развитие на минералните извори в Столицата. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Заповядайте, г-жо Василева.
    Ивелина Василева:
    Уважаеми г-н Председател,
    Уважаеми г-н Лилков, с удоволствие ще предоставим повече информация. Към настоящия момент ми е трудно да ви предоставя детайлна информация за находищата, които бяха предоставени за управление на Столична община. Както и Вие споменахте, 2011 г., когато беше променен закона, се даде правото на общините да получат правото за управление на находища държавна собственост, чиито ресурс не се ползва достатъчно. Столична община заяви своето желание и бяха предоставени няколко находища за управление. Към 31 март е крайният срок, в който общините трябва да представят информация. Такава информация ежегодно се изисква от тях за това какво са предприели, какви стъпки са предприели, какво е направено по отношение на ползването на ресурса.
    Така че, ако желаете, можем да ви предоставим по-конкретна информация за Столична община. Това, което имам като информация, е, че са стартирани действия по отношение на ползване на ресурса, утвърждаване на експлоатационните ресурси, утвърждаване на правила, наредби с тарифа за ползването на ресурсите и т.н. Тоест, има предприети действия, но конкретната информация можем в допълнение да ви предоставим.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-жо Василева.
    Вили Лилков:
    Аз ще отправя писмен въпрос, за да ви облекча. До преди няколко месеца освен това, което прави министерството традиционно, а именно биохимия и температура, нищо друго не беше направено. Така че, ако е направено нещо в последните 2-3 месеца, с удоволствие ще се запозная. Но до тогава, ви уверявам, че нищо не беше направено.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря, г-н Лилков. Благодаря, уважаема г-жо Василева. Няма повече въпроси.
    Разбрах, че има процедура от г-н Георгиев. Заповядайте.
    Чавдар Георгиев:
    Благодаря, г-н Председател.
    Аз имах намерение да питам нещо г-жа Министъра, но тъй като отстъпих своето право на другаря Божинов, който е доайен, сега само за процедурата.
    Моята процедура е следната. Даже може да е предложение към Вас. Вие преценете.
    На някои от следващите заседания да обсъдим докъде е стигнало изпълнението на проекта за обезвреждане на местата, в които се съхраняват излезли от употреба пестициди и хербициди и други опасни и вредни вещества. Знам, че това е въпрос, който изисква по-конкретна информация, за това нека г-жа Министърът се подготви и когато прецените, да обсъдим този въпрос.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря за предложението, г-н Георгиев.
    Уважаеми колеги, с това завършваме първа точка от дневния ред.
    По втора точка – Разни.
    Някой желае ли да каже нещо? Заповядайте, г-жо Василева.
    Ивелина Василева:
    Ако позволите, искам да отправя официално покана към членовете на Комисията по околна среда и води.
    На 23 февруари, вторник, организираме заедно с евродепутата Ева Паунова едно събитие, което цели осведомяване на всички заинтересовани страни, основно бизнеса за пакета „Кръгова икономика” – законодателният пакет, който беше представен от Европейската комисия в края на миналата година и чрез който се предлага изменение на 6 директиви в сектор „Управление на отпадъците”. Заложени са принципите за ресурсна ефективност, повишаване на целите, за оползотворяване и рециклиране на отпадъците – теми, които са от интерес и за бизнеса, и за общините.
    Това е част от усилията ни за повече информираност и апел към всички да изразяват своето мнение за съдържанието на предложенията на Европейската комисия, защото стартират вече дебатите на европейско ниво в работните формати на европейските органи по отношение на тези предложения. Предстои Съвета на министрите на 4 март, когато ще се обсъжда пакета „Кръгова икономика”, да обсъдят тези теми.
    Заповядайте, ще се радвам на присъствието и на представители на Комисията по околна среда и води. Срещата ще се проведе в представителството на Европейския център. Благодаря.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря. Колеги, на e-mail си всички сте получили поканата.
    Чавдар Георгиев:
    А можем ли да получим малко повече информация и материали по тази тема по e-mail.
    Ивелина Василева:
    Разбира се, ще ви предоставим информация за пакета „Кръгова икономика”.
    Предс. Станислав Иванов:
    Благодаря. С това закривам днешното заседание.
    Благодаря на всички за участието.
    Благодаря, г-жо Министър, на Вас и на Вашия екип.


    Председател:
    Станислав Иванов
    Стенограф:
    Форма за търсене
    Ключова дума