Комисия по околната среда и водите
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по околната среда и водите
П Р О Т О К О Л
№ 15
На 13 октомври 2016 г. се проведе редовно заседание на Комисията по околна среда и водите при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Отправяне на актуални въпроси към министъра на околната среда и водите госпожа Ивелина Василева, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по околната среда и водите, и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Станислав Иванов.
* * *
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Добър ден, уважаеми колеги, госпожо Министър!
Предлагам на Вашето внимание следния Проект на дневен ред:
1. Отправяне на актуални въпроси към министъра на околната среда и водите госпожа Ивелина Василева на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
Моля, който е съгласен с така предложения дневен ред, да гласува.
Гласували 11 народни представители: за – 11, против и въздържали – няма.
Присъстващи на днешното заседание от страна на Министерството на околната среда и водите са: госпожа Ивелина Василева – министър на околната среда и водите, господин Бойко Малинов – заместник-министър на околната среда и водите, госпожа Атанаска Николова – заместник-министър на околната среда и водите, господин Красимир Живков – заместник-министър на околната среда и водите, Мариела Тотева – началник на политическия кабинет на министъра на околната среда и водите, Марта Петрова – съветник на министъра на околната среда и водите, Елеонора Лекова – младши експерт в отдел „Координация, комуникация и техническа помощ“, и Ивайло Петков – парламентарен секретар.
Преминаваме към
Първа точка
Отправяне на актуални въпроси към министъра на околната среда и водите госпожа Ивелина Василева на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Уважаеми колеги, госпожо Министър! Предлагам да започнем с първия кръг от въпроси. Първият въпрос ще зададе политическа партия ГЕРБ.
Заповядайте, господин Вълков.
ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря Ви, господин Председател!
Уважаема госпожо Министър, въпросът ми е свързан с обявената през седмицата пилотна програма на Министерството на околната среда и водите, която е свързана с предоставянето на безвъзмездно финансиране до 50% на общинските проекти, които са свързани с експлоатацията на находища за минерални води. Ако е възможно, по-подробно да ни разясните в Комисията – в какво се състоят точно тези проекти и по какъв начин ще бъде осъществено това дофинансиране или 50-процентно финансиране към тези проекти? Благодаря Ви.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Госпожо Министър, заповядайте.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми господа народни представители! Оповестихме програмата, която стартира Министерството на околната среда и водите с цел да подпомогне общините за ефективно използване на ресурсите на минерални води, водени от следните съображения.
България като държава е изключително богата на този природен ресурс, разполага с голям брой находища. По смисъла на Закона за водите те са изключителна държавна собственост – 102 находища на минерални води изключителна държавна собственост. Отделно от това 37 на брой находища, които са общински находища.
Знаете, че през 2011 г. с изменение на Закона за водите беше възприет и децентрализирания подход с идеята да се предостави възможност на общините да вземат за управление находища, които са изключителна държавна собственост и да ги развиват в рамките на период до 25 години. От влизането в сила на този текст от Закона, общините след взимане на решение, общинските съвети изявиха желанието да управляват, да стопанисват 66 на брой находища на минерални води, 42 са общините, които се възползваха от това си право. Те разполагаха с пет години, за да стартират подготовката и да започнат да оползотворяват ресурса. За жалост някои от тях не го направиха. Три от находищата вече по смисъла на Закона и Преходните и заключителните му разпоредби се върнаха обратно в правомощията на държавата за управление и стопанисване.
Но това, което стартирахме ние още в началото на годината беше един анализ на нуждите на общините и предпоставките, които трябва да бъдат налице, за да могат да развият този потенциал. Потенциалът, разбира се, е свързан с възможностите на местно ниво да се инициират икономически дейности, свързани с туризма, балнео-, спа туризъм, свързани с развитие на оранжерийното производство, спортни дейности, разбира се, и възможности да се отопляват общински сгради.
Проблемът на общините до голяма степен е свързан с високата степен на амортизираност на мрежата, довеждаща и разпределителна мрежа, също така и с необходимост от разширяване на някои места. Затова в резултат от този анализ ние формулирахме концепция за програма, която ще бъде изпълнявана чрез Националния доверителен екофонд и ще дадем възможност на тези общини, които желаят да модернизират или да развият довеждащата или разпределителната си мрежа, да изградят съоръжения, свързани с оползотворяване на ресурса, да ползват безвъзмездно финансиране от Националния доверителен екофонд в размер до 50% от инвестицията.
Не само това, имайки предвид, че общините в случаите, когато е необходимо да допълнят финансирането, биха могли да ползват и кредитни ресурси. Ако ползват кредити, то ние ще поемем и лихвите по кредитите, тоест кредитите ще се превърнат в безлихвени.
Каква е идеята? Тъй като това е стимул за развитие на икономическите дейности, тъй като предоставянето на ресурс от минералните води, е и дейност, която носи сама за себе си приходи в общинските бюджети, с таксите за водоползване, които се заплащат от потенциалните потребители, се осигуряват допълнителни средства в общинските бюджети, ние ще изискаме от общините да представят своите бизнес планове – това е приходогенерираща дейност, да представят детайлен анализ на разходите и ползите, на базата на които ще бъдат одобрявани проектите. Това че приходите от потенциалните потребители все пак са един допълнителен източник, ние възприехме подхода на формулирането на програмата по този начин под формата на финансов инструмент.
Програмата ще започне в рамките може би на около месец. Ще поканим общините да представят своите проекти и, надяваме се, в пилотната си фаза тя да бъде успешна и да може да се разгърне по-нататък в една устойчива програма, която да бъде насочена към оползотворяването на ресурса. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Вашите въпроси, господин Вълков?
ИВАН ВЪЛКОВ: Само един уточняващ въпрос имам.
За какъв период от време имате нагласата – смятате, че ще сработи за една година, две? Имате ли някаква времева рамка в тази насока? Благодаря.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: На базата за проучването и въпросника, който отправихме към общините, стана ясно, че много малко от тях имат предварителна готовност, много малко от тях все още имат разработки на ниво техническа документация, проектиране и така нататък. Нашата идея е да започнем програмата с един ресурс от порядъка на 3,5 - 4 млн. лв., което съставляващо 50% ще даде възможност на общините да кандидатстват за ресурс около 7 млн. лв. Но както казах, това се предвижда да бъде пилотната фаза на програмата. Тоест, ако тя докаже, че е успешна, че общините имат желание да развиват подобни дейности, ако заявят своите интереси, ние ще обмислим в следващи периоди разширяването на програмата и възприемането й като една национална програма.
Една година ще бъде пилотната програма.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева.
Въпрос от страна на Парламентарната група на БСП лява България?
Господин Генов, заповядайте.
МАНОЛ ГЕНОВ: Госпожо Министър, нашият въпрос е свързан с предложеното от Министерството на околната среда и водите изменение и допълнение на Тарифата за таксите за водовземане и водоползване. Тук има едни доста впечатляващи неща. Ще дам един пример. Таксата водоползване за питейно битово водоснабдяване от 0,02 лв./куб.м става 0,03 лв./куб.м. Таксата за заустване от 0,05 лв./куб.м отива на 1,5 лв./куб.м. Имайки предвид и коефициентите, с които се утежняват стойностите на тези такси за отпадните води, искам да погледна от гледна точка на ВиК реформата. Това е излишно натоварване на ВиК операторите с допълнителни такси.
Който от колегите не знае механизмът и как се смята това – при една такса от 0,03 лв./куб.м при 60% загуби в мрежата, което е установено емпирично и документално за страната, само таксата, която се плаща за 1 куб.м. питейна вода ще стане около 0,07 лв. И досега тези такси много трудно се събират от ВиК операторите. Има и дела, има и разсрочени задължения. А в крайна сметка това увеличение ще рефлектира в по-малка или в по-голяма степен в цената на услугата – било и за пречистване, било и за подаване на питейна вода. Аз дълбоко се съмнявам, че 55-те дружества, които все още имаме в страната, ще бъдат в състояние да ги плащат. Отново ще се формират несъбрани вземания от страна на басейновите дирекции по места от тези дружества, те си подадоха бизнес плановете за следващите пет години. От 1 януари ще имат нови цени, които Комисията ще им определи. Това повишение, предполагам, че не са го имали предвид при формиране на цените.
В предния вариант, в предното издание на тази Тарифа, ако си спомняте, имаше същата идея за 0,03 лв./куб.м. през 2011 г. – да влезе от 1 януари 2012 г. Тогава в последния момент беше отменена тази – мисля, че с една корекция на Постановлението от края на декември 2011 г., понеже това Постановление влезе от 1 януари 2012 г.
Така че, имайте го предвид това нещо. Вземете мнението и на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, като принципал на ВиК операторите и на самите ВиК оператори, защото пак ще се влезе в една спирала. Не искам да коментирам за увеличението пък на другите видове такси за водоползване.
Ще дам един пример. За промишлени води, за промишлено водоснабдяване – от 0,04 лв./куб.м Вашето предложение е от 0,08 и половина. За всички останали такси за водовземане от 0,06 и половина става 0,10 и половина. Значи няма 10%, няма 20%, върви от 30 нагоре, до 300. Не знам доколко ще е приемливо и как ще се отрази това на бизнеса, който знаем в какво състояние е.
И още нещо. Принципът за замърсителя да заплаща къде отива? И много други дейности, които...
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Ще Ви помоля да се ориентирате към въпроса, понеже задаването на въпрос е по 2 минути.
МАНОЛ ГЕНОВ: Какво Ви е мнението за това повишение – с една дума, и с това предложение, което очакваме да се случи?
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Госпожо, Министър!
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Знаете, че рамковата директива за водите изисква да бъде съблюдаван принципът замърсителят плаща; принципът за възстановяване на разходите за водните услуги; принципът за ефективно разходване на ресурсите. Това е духът на европейското законодателство, това е духът и на националното такова.
Това, което Вие коментирате, е предложение и работа, която се извършва в работна група с представители на всички ведомства, включително и цитираното от Вас ведомство, които имат разбира се, възможността да изразят своите съображения, предложения относно структурирането на тарифите за водоползване и таксите за заустване и за замърсяване.
Знаете, че България има своите ангажименти, включително свързани и с предварителните условия за изпълнението на партньорското споразумение. Предварителните условия изискват въвеждането на тези принципи, които осигуряват адекватни стимули за тези, които ефективно разходват природните ресурси, съответно полагат грижи за опазването им – в количествено и в качествено отношение.
В този смисъл предложенията, разбира се, са предмет на разисквания. Работната група още работи по това. Когато бъде готово предложението на работната група, то, разбира се, ще бъде подложено и на обществено обсъждане. Идеята, която е заложена в прецизирането и конкретизирането на ангажиментите на всички водоползватели, са свързани със стимулирането на икономическото разходване на ресурса.
В този смисъл, когато говорим за икономически оператори, каквито цитирахте, то тези, които ползват подземни водоизточници, което е национален стратегически ресурс, би трябвало да понесат и тежестта да разходват национален стратегически ресурс спрямо това примерно, ако ползват повърхностни водоизточници и/или централизирано водоснабдяване чрез ВиК операторите. Тоест, въпрос на икономически анализ, въпрос на разчети.
Но не на последно място трябва да отбележим, че Европейската комисия сама за себе си извършва проверки на това до каква степен се съобразяват националните политики и документи с изискванията на директивите, включително и чрез прегледа на плановете за управление на речните басейни.
Що се отнася до ВиК операторите, Вие знаете, че смисълът на ВиК реформата е превръщането на ВиК операторите в едни работещи, изцяло съблюдаващи икономическите принципи, ефективно работещи икономически субекти и насочването на тяхната политика върху намирането на по-икономични, устойчиви и ефективни начини за оползотворяването на ресурса, с който боравят.
Бих искала да поправя една неточност, която Вие цитирахте – калкулацията на база на общото количество вода, която се подава по водоснабдителната мрежа, със загубите, които се генерират. Да, безспорно загубите са големи и точно затова трябва да се инвестира, за да не са толкова големи. Но в същото време загубите, които са средно около 60%, по никакъв начин не се калкулират, когато се калкулира таксата водоползване.
Знаете, че с изменение на Закона за водите от 2015 г., ако не се лъжа, влезе текст, в който изрично се казва, че таксата за водоползване се прилага върху фактурираната вода.
МАНОЛ ГЕНОВ: Само да кажа, да допълня нещо. Вярно е за фактурираната вода, но досега беше обратно – преди тези изменения.
Но искам да кажа друго. Да, замърсителят да плаща. Но този сектор си покрива, на 75% си възстановява разходите по щетите, които нанася условно на околната среда. Къде са другите сектори, които са с 8, 10, с 12%. Не знам дали е правен анализ наскоро, но мисля, че през 2012 г. имаше един доклад, който отразяваше състоянието до 2012 г. Тоест, ние, щото ни е по-лесно да вземем парите от държавните дружества и общинските, а пък на другите не им вдигаме, щото по-трудно ще ги съберем. Съгласен съм с логиката – замърсителят за плаща, но тук посоката е такава, че плащат едни замърсители за сметка на други, при които процентът – казвам това, което съм прочел, видял и чул, е много нисък на възстановяемост на разходите. Така че при тези обществени обсъждания колегите може би не разбраха. Пропуснах да кажа и за водата за напояване – и там е предложено 50% увеличение. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
Госпожо Василева, желаете ли да отговорите? Понеже към Вас в случая въпрос нямаше.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Да, може би просто все пак да изясним въпроса.
Става въпрос за работа във формат работна група, в която, както казах, са включени всички ведомства – секторните ведомства, които отговарят за подотраслите във Водния сектор, така че всяко едно от тях може да изрази становище, включително и становището на съответния сектор. Работната група има за задача да излезе с предложение, което в пълна степен справедливо и равнопоставено да третира всички сектори, тоест няма риск от това един да бъде третиран по-зле или по-добре от другите. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Василева.
От Парламентарната група на ДПС въпрос ще зададе господин Чакъров.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаема госпожо Министър, уважаеми колеги!
Знаем, че за да започне реализацията на Оперативната програма по приоритетна ос 1 за водна инфраструктура трябва да бъдат изпълнени така наречените „предварителни условия“, които Вие преди малко посочихте за Водната реформа.
Наскоро зададох въпрос към вицепремиера господин Томислав Дончев и с оглед на притесненията, които имаме за еди-коя си година от началото на програмния период 2014 – 2020 г., но там знаем, че трябва да бъдат изпълнени условията – той изрази увереност, че до края на настоящата година Водната реформа ще бъде финализирана. Да се надяваме, че това ще е така, даже да се ускори, което е в интерес на всички ни. Този въпрос не е зададен толкова от опозиционност, колкото от загриженост, искам да подчертая.
Въпросът ми днес по-скоро е свързан с така наречените „ранни проекти“, първите ранни проекти за четирите големи града – за Пловдив, Асеновград, Добрич и Плевен. Може би случайно сте чули обстоятелството, че тук от Комисията има четирима членове от Асеновград. Няма никакъв интерес – да знаете, че няма конфликт на интереси, само така да внеса яснота.
Съвсем накратко да получим информация за така наречените „фазирани проекти“ – в Банско, във Варна и така нататък, да не ги посочвам всичките. Вие ги знаете.
Наскоро открихте пречиствателна станция като втора фаза в Шумен.
За проекта в Враца чуваме, че вече се гледа към финалната права.
За другите пет ранни проекта – в Айтос, в Тутракан, в Чирпан, в Приморско, в Елхово, да се надяваме, че и там ще има ускорение.
С една дума, кога ще се подписват договори, кога тези проекти биха влезли в етап на строителство, реализация за подобряване на качествен стандарт в съответните населени места, пък ние изпълняваме нашите ангажименти по съответните директиви? Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Заповядайте, госпожо Василева, за отговор.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Благодаря за зададения въпрос. Работим усилено заедно с общините за реализацията на така наречените „ранни проекти“. Започвам с големите ранни проекти, четирите големи. По време на предишното заседание на Комисията по околна среда и водите уведомих народните представители, че приключи с решение за одобрение на финансирането оценката на проекта за Асеновград. Изпратено е уведомление до общината за подготвяне на документите за подписване на договор за безвъзмездно финансиране, така че просто в рамките на дни, предполагам, предстои подписването на договора за безвъзмездно финансиране.
От община Пловдив подадоха вече последния вариант на проектното си предложение. Знаете, това е процедура на директно предоставяне, трябваше да бъдат отразени технически коментари – подадоха към края на миналия месец проектното си предложение, което е във финална фаза. Предполагам, че вече предстои да се финализира процесът на оценка, защото двукратно беше връщан за доработване с технически коментари от страна на Комисията по оценка.
От община Добрич също очакваме утре да внесат окончателния вариант на проектното си предложение след доработка. Там имаше необходимост от допълнителни анализи, които да бъдат извършвани в обхвата на цялата градска среда предвид спецификата на проекта там. Знаете за проблема с водоснабдяването – високите загуби, над 80%, и необходимостта наистина да се фокусираме върху водоснабдителната мрежа, което изискваше допълнителни анализи. Имам уверението от страна на общината, че са готови. Срокът им за подаване на финалния вариант е утре, 14 октомври 2016 г., така че чакаме да представят предложението във финалния му вариант.
От община Плевен де факто оценката приключи преди около два месеца, доколкото си спомням. Имаше необходимост, тъй като процедурата за директно предоставяне, която е валидна за ранните проекти, изисква от общините към момента на одобрение на проекта да бъдат финализирани всички процедури, които касаят ЗУТ - промяна, предназначение, одобрение на парцеларни планове, ПУП-ове и така нататък. При Плевен се оказа, че водоснабдителната мрежа минава по протежението на мост, който е паметник на културата, който изискваше допълнително съгласуване с НИНКН. Доколкото разбирам и това вече е на финала, тоест ще имаме готовност и с Плевен да подпишем договор за безвъзмездно финансиране.
Бих казала, че при всички проекти вече сме на финала. Асеновград беше първи, Плевен най-вероятно ще бъде втори, трети – Пловдив, и Добрич също.
Продължавам с фазираните, осем на брой. Всички те имат своето одобрение. Подписани са договори за безвъзмездно финансиране със седемте общини – Шумен, Банско, Тервел, Видин, Ямбол, Раднево и Варна - за Златни пясъци.
С Враца процесът на одобрение беше по-дълъг, тъй като там проектът подлежи на одобрение от Европейската комисия. Изчаквахме колегите от Европейската комисия да излязат с решение. Имаме вече решение, подготвят се документите и имаме готовност да подпишем договора за безвъзмездно финансиране.
За всички останали проекти вече са подписани договорите и реално общините работят. Както и Вие споменахте, вече приключи първият от фазираните проекти – в Шумен, където беше открита пречиствателната станция, като част от втората фаза на проекта. Това реално е първият инфраструктурен проект, изпълнен с финансиране от втората Оперативна програма „Околна среда“ с втория програмен период. Така че работят.
Що се отнася до петте по-малки ранни проекти, които упоменахте, третата категория ранни проекти, бяхме в много интензивен диалог с общините във фазата на подготовка на техните предложения, за да можем да им помогнем на най-ранен етап да отстранят всички недостатъци, да процедират всичко, съгласно изискванията на законодателството по околна среда, по Закона за устройство на територията и те вече подадоха своите проектни предложения. Крайният срок за подаване на проектни предложения беше в края на септември, така че оценката вече започна. Надявам се, че този процес на предварителни консултации и диалог, съдействие, оказано на общините, ще доведе до там, че да се съкрати в максимална степен периодът на оценка, тоест да се изчистят всички възможни недостатъци и петте общини, които са бенефициенти, да пристъпят вече към изпълнение на проектите си. Това са общините Тутракан, Елхово, Приморско, Айтос и Чирпан. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева.
Господин Чакъров, допълнителни въпроси? Няма.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: От Парламентарната група на Реформаторския блок – заповядайте, господин Великов.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Най-напред да споделя така едно много приятно впечатление, което ми прави нашата министърка и целият екип в пълен състав, което показа не само уважение към нашата Комисия, а и това, че те искат в рамките на един ползотворен диалог да ни чуят нас, ние да чуем тях и така нататък. Казвам го, защото не във всички комисии и не всички министри откликват по този начин.
Аз бих имал следния въпрос: през този програмен период, доколкото така си спомням, от европейските средства няма да има за нови депа, но за сметка на това има други възможности за подобряване на средата в общините, включително с тези компостиращи инсталации. Тъй като районът или областта, от която съм избран, също ми е предложила такъв проект – един от тези, там колко са, 18 ли са, бих искал да разбера, а може би и за колегите ще е интересно, докъде стигна оценката? Има ли някакво забавяне, достатъчно ли е качеството на проектите, доколкото имате представа, или може би има нещо, което трябва да се подобри и дали ще може евентуално? В този смисъл някаква информация. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Заповядайте за отговор, уважаема госпожо Василева.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Както и Вие споменахте, голям процент от новата Оперативна програма е насочен към сектор „Управление на отпадъците“. През този програмен период 560 млн. лв. е ресурсът за отпадъци, 8% от които ще бъдат част от фонда на фондовете – фонд, който ще бъде на разположение за разработването на финансов инструмент, който да подпомага управлението на битовите отпадъци. Започнахме изпълнението на приоритетната ос с обявяването на покана към общините, бюджетът беше 94 млн. лв., ако се не лъжа, за изграждане на компостиращи инсталации с капацитет от 2 хиляди до 20 хиляди тона годишно, 18 са проектните предложения, които са представени. Общата стойност е около 72 милиона.
В момента тече оценката на проектните предложения. Тъй като това е процедура на конкурентен подбор, не бих могла да коментирам преди да приключи оценката на проектните предложения.
Съгласно Закона за управление на средствата от Европейския съюз, предстои да обявим и още две процедури. За първата вече е изготвен драфт на поканата към общините, така наречената „комбинирана процедура“, включваща предварително третиране и компостиране, също така една процедура за изграждане на анаеробни инсталации за компостиране. Те са на принципа на директно предоставяне на средства на общините бенефициенти и определени на базата на националния план за управление на отпадъците.
Ще подкрепяме общините, за да изграждат тези инсталации, защото смятаме, че те в много висока степен ще допринесат до изпълнение на целите. Особено в сектора „Биоразградими отпадъци“ имаме необходимост от бърз напредък за постигане на целите, заложени в Закона за управление на отпадъците.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Василева.
Уважаеми господин Великов, допълнителни въпроси?
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Съвсем накратко бих помолил, защото имам чувството, може би е неправилно, поправете ме, госпожо Министър, или колегите зам.-министри, че има някакво забавяне с резултатите от оценката – дали е така, или не. От това, което казвате, излиза, че имаме на разположение 94 млн. лв., а проектите ни са за 82 млн. лв. Тоест, ще останат очевидно някакви средства. Те ще могат ли да се пренасочват към някои от другите две процедури за производство? Вероятно втората е свързана с анаеробно – представям си производство и на метан или на някакви подобни неща, та от едната процедура парите могат ли да се пренасочват като втори малък подпроект?
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Говорим за бюджет на приоритетната ос. В този смисъл бюджетът на приоритетната ос е за това да подпомага усилията на общините да изпълняват политиките, свързани с управлението на отпадъците. Всичко, което касае приоритетната ос, е предмет на решение на Комитета за наблюдение.
Ние още във фазата на програмиране насочихме основната подкрепа към общините към изграждането на компостиращи инсталации, защото, както казах, там имаме сериозни предизвикателства по отношение на постигане на целите и в същото време не толкова явно желание от страна на икономически оператори да участват в този процес. Така че за това се осигурява безвъзмездно финансиране на общините.
Що се отнася до Вашия коментар – дали има забавяне, или не, Законът за управление на средства от Европейския съюз ясно регламентира приложимите срокове за фазата на оценка на проектни предложения. Съгласно закона, управляващият орган разполага с 90 дни за извършване на оценка на проектните предложения. Ние сме в рамките на сроковете.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаема госпожо Василева.
От Парламентарната група на Патриотичния фронт въпрос ще зададе господин Ячев.
БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
И аз като колегата Великов, той, разбира се, е по-галантен и така ме изпреварва – искам да се присъединя и да изразя удовлетворение и от изнесеното заседание. Благодаря на председателя на Комисията, на нашия домакин, колегата Мартинов и на целия екип на Министерството. Изключително полезно заседание. Поне аз разбрах доста за един регион, който, признавам си, че слабо познавах. Летвата е вдигната много високо и да му мислят колегите от Асеновград. Трябва много спешен план за действие, да се обединят и да предприемат.
Госпожо Министър, въпросът ми е свързан с язовирите. Започва един сезон, в който отново опасението от наводнения от язовири и водоеми идва на дневен ред. Нормативната база вече е променена в такава посока, че отговорността за укрепване и поддръжка на хидросъоръженията е преди всичко на собствениците, а не на концесионерите и наемателите, а собствениците в болшинството са общини.
В тази връзка искам да попитам в плана за действие за предотвратяване на рисковете от наводнения предвидени ли са средства за укрепване на язовирните стени и хидросъоръженията? Ако са предвидени, как тези средства ще стигнат до общините? Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Заповядайте, уважаема госпожо Василева.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря за зададения въпрос.
Действително беше направено много в посока координиране на действията на отговорните институции и с решенията на Народното събрание за изменение на законодателството, определянето на единния национален контролен орган Държавната агенция по метеорологичен и технически надзор за орган, който да упражнява контрол върху хидротехническите съоръжения.
Колегите започнаха още в началото на годината усилени проверки на язовирите, голяма част от които са от типа микроязовири, голяма част от които собственост на общините, и ангажиментът за тяхното поддържане и рехабилитация е на общините.
Знаете, че Министерството на околната среда и водите обособи нова приоритетна ос в Оперативната програма „Околна среда“. В този програмен период имаме специфична приоритетна ос, която касае превенция и управление на риска от наводнения и свлачища.
В момента се работи по изготвянето на критериите и изискванията, които ще бъдат отправени към общините бенефициенти на Оперативна програма „Околна среда“ в частта „Управление на риска от наводнения“. Това, което говорихме с колегите и аз изрично изисках от тях, е да направят анализ и на нуждите не само по отношение на осигуряването на проводимост чрез изграждането на зелена инфраструктура в населените места, но и по отношение поддръжка на хидротехническите съоръжения. Такъв анализ е направен и това, което обмисляме, е да отправим покана към общините до края на тази година да кандидатстват за финансов ресурс от порядъка на 20 млн. лв. за поддържане на общински язовири. Това касае случаите, при които язовирите не са отдадени на концесия, защото, естествено, когато концесионерът поема отговорност, той има отговорност и за поддържане на хидротехническото съоръжение, но общините, които сами отговарят за това и ги оперират тези съоръжения и имат нужда, разбира се, след предписание от страна на контролния орган, ако е извършена проверка, установено е, че трябва да се отремонтира някакво съоръжение или да се укрепи стена на язовира, или някакви други дейности по поддръжката му са необходими, то тогава общините ще могат да кандидатстват и да ползват ресурс от Оперативна програма „Околна среда“.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаема госпожо Василева.
Господин Ячев, нямате допълнителен въпрос.
От Парламентарната група на БДЦ няма представител.
От Парламентарната група на АБВ – въпрос?
ИВАН СТАНКОВ: Благодаря Ви.
Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Министър, уважаеми колеги! Преди известно време поставих един въпрос, свързан с нитратните замърсявания, на който Вие ми отговорихте, че съвместно с Министерството на земеделието разработвате междусекторни програми за намаляване на нитратните замърсявания. Съвсем наскоро обаче, излезе аграрният доклад в който се вижда, че нитратните замърсявания не само намаляват, а значително се увеличават. Има едни смущаващи цифри – 13,8 кг сухо вещество на декар, 1,5 т. оборски тор. Това са много сериозни цифри на фона на всичкото, което се случва и за това, за което говорим в момента – за ограничаване на тези замърсявания.
Доколкото ми е известно, съвсем наскоро е стартирала някаква наказателна процедура срещу България за нарушаване на екологичното законодателство на Европа. Как стоят нещата? Бихте ли ни обяснили за това? Има ли такова нещо и какви допълнителни мерки се предприемат за намаляване на тези нитратни замърсявания? Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Станков.
Уважаема госпожо Василева, заповядайте.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Уважаеми господин проф. Станков, едва ли ще мога в твърде много детайли да се разгърна по тази тема, защото тя е от компетенциите на Министерството на земеделието и храните. Наказателната процедура, за която Вие питате, е в компетенциите на колегите от Министерството на земеделието и храните, тоест те имат комуникация с Европейската комисия относно аргументите, действията, мерките, които се предприемат във връзка с изразените от страна на Комисията коментари и притеснения.
По принцип Министерството на околната среда и водите в ролята си на ведомство, което отговаря за управлението на водните ресурси и в контекста на вече коментираните от нас предложения, които се обсъждат, отдаваме внимание и на този сектор за намаляването на замърсяването от дифузни замърсители.
С измененията на Закона за водите от 2015 г. беше въведен текст, с който се изисква от Министерството на земеделието и храните да разработи наредба за дифузните замърсители, в която би трябвало да бъдат набелязани всички мерки и съответно отговорности и такси, свързани с дифузното замърсяване.
Ако трябва съвсем накратко да отговоря на въпроса за това как може да се ограничи замърсяването с нитрати, разбира се, добрите земеделски практики са отговорът на този въпрос. Затова се полагат огромни усилия от страна на колегите от Министерство на земеделието и храните и финансов ресурс се отделя от Програмата за развитие на селските райони, за насърчаването на съвременните земеделски практики, които в максимална степен щадят околната среда. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаема госпожо Василева.
ИВАН СТАНКОВ: Благодаря Ви, госпожо Министър.
Аз съм доволен от отговора, който давате. Поставям го и на министъра на земеделието, защото наистина проблемът е много сериозен и тревожен. Вие казахте в предно Ваше изказване на господин Генов, че замърсителят плаща, но явно не плаща достатъчно и трябва наистина да има много по-сериозни санкции, защото земята е преситена с минерални торове и продължават непрекъснато да влагат. В нашите лаборатории ние правим изследвания – абсолютно никаква необходимост, а непрекъснато се влагат такива торове. Ето, и с оборските торове. Така че грижата ни е обща. Министерството на околната среда и водите има грижата да опази природата, затова поставям този въпрос. Може би трябва да видим ще се понесе ли някаква санкция и отговорност, за това, което ние сме направили като нарушение в България? Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Станков.
Госпожо Василева, заповядайте.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Съвсем кратък коментар. Няма как да не съглася с проф. Станков и да не му благодаря за подкрепата по пътя, по който вървим за въвеждането на принципите за възстановяване на разходите за водните услуги и принципът замърсителят плаща – по разумен балансиран начин с въвеждането на икономически стимули, съответно санкции, за тези, които не се съобразяват с това. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаема госпожо Василева.
От Политическа партия „Атака“ няма представител.
От Политическа партия ГЕРБ – втори въпрос, да разбирам, че нямаме.
От Парламентарната група на БСП лява България – втори въпрос също нямате, предполагам. Имате ли?
Заповядайте.
МАНОЛ ГЕНОВ: Този, който бяхме обмислили, ще го отложим за декември месец.
Преди малко стана въпрос за Оперативна програма „Околна среда“, по-точно за парите за водната инфраструктура. Тя, ВиК реформата, че е пред удавяне, пред удавяне и няма да се случи. После ще видим какво ще правите с условията и ангажиментите, които са поети.
Но въпросът ми е следният – имате ли някаква прогноза от тези 2 милиарда на третата година накрая от този програмен период, който ще изтече само след два-три месеца, колко процента от средствата ще бъдат усвоени? Това ми е въпросът.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Заповядайте, госпожо Василева, въпреки че конкретика не може да се предоставя на блицконтрола. Можете да отговорите по принцип, ако желаете.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Да, както и господин Генов спомена, програмният период приключва като отчитане от страна на държавата към Европейската комисия в края на месец ноември. До края на месец октомври управляващите органи трябва да представят отчетите си на сертифициращия орган, след което да се извърши одит от страна на сертифициращия орган на одитния орган и съответно държавата да изпрати към Европейската комисия до края на месец ноември резултатите от изпълнението на програмите. От страна на Комисията най-рано през месец март следващата година ще има окончателен преглед относно усвоемостта на средствата, що се отнася до европейската част на финансирането, което всъщност Европейската комисия я интересува. Така че със сигурност процентите са над 90. Колко точно? Разбира се, това ще бъде предмет и на допълнителни действия, които все още текат. Все още има разплащания по верификация на окончателни плащания от страна на възложителите, общините към техните изпълнители. Не бих могла да се ангажирам с конкретно число. Със сигурност процентът е висок. Всичко все още е в процес на обработка и на отчитане, което упоменах в какви срокове трябва да бъде извършено.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаема госпожо Василева.
Уважаеми господин Генов, допълнителни въпроси? Нямате.
От Парламентарната група на ДПС – втори въпрос.
Господин Ебатин, заповядайте.
ЕРДЖАН ЕБАТИН: Госпожо Министър, Наредба № 6, чл. 38, ал. 1 формулира, че на депата, където общините си изхвърлят отпадъците, трябва да се депонират отпадъци, които са предварително третирани. Това се изпълнява от почти всички общини във Варненска област – Ветрино, Варна, Девня, Суворово, Вълчи дол, и не се изпълнява основно от Провадия и Дългопол, включително и Аврен, които депонират своите отпадъци без предварително третиране, тоест, без да ги сепарират. Директно отпадъкът, който се получава, си го депонират в депо в границата на община Провадия. Това е пряко нарушение и на Закона за управление на отпадъците, и на наредбата към него – Наредба № 6.
Не само това. Община Провадия за миналата година е депонирала 5100 т и е заявила, че са рециклирани 1780 т – близо 1800 т отпадъци, заради което са включили по Ваш списък, тоест направили са документална измама. Минали са над 30% рециклируемост на отпадъка, с което им се възстановява определена сума. Те няма как да го докажат това по действителни документи. Това си е документална измама! Тази сума им е възстановена – мисля, че над 180 хил. лв.
А как смята Министерството на околната среда да процедира по отношение на този казус, където става въпрос за нарушаване на законодателството? Защо може едни общини да спазват закона, а за други общини законът да не важи?
Тази година – по същия начин. Мисля, че те единствено могат да докажат, че са рециклирали около 50 тона. Те, за да са рециклирали, значи отпадъкът, първо, трябва да е сепариран и да има документи за това. Те останалото не могат да го докажат. Това е докарано на документи.
Аз настоявам Министерството на околната среда тази година когато подхожда по отношение на такива документални измами, нека да бъде по-стриктно – тази община сериозно е в нарушение на законодателството, да се предприемат мерки повече това да не се допуска, да се спазва законът, тъй като за едните той важи, а за другите – не важи, и винаги се измъкват от това да се спазват наредбите, Наредба № 6, към Закона за управление на отпадъците.
Това ми е въпросът: Вие какво ще предприемете повече това да не се допуска, по отношение на община Провадия най вече? Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Надали госпожа Василева е запозната с този въпрос, по принцип предполагам, че ще може да отговори.
Заповядайте, госпожо Василева.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Да, това, което мога да кажа по принцип, е, че законът не важи избирателно. Законът е за всички и това е нашият принцип на работа.
Конкретният случай, за който Вие говорите, не ми е познат. Цитират се и конкретни цифри, може би и документи, които не мога да коментирам. Вероятно съмненията, които изразявате, са от компетенциите на други органи.
Това, което мога да направя, е да разпоредя проверка за представените отчети и начина, по който са калкулирани отчисленията на общините.
Що се отнася до проблема в региона, Вие много добре знаете, за мен това е най-сериозният проблем на територията на страната – Провадия, който продължава да няма решение. Продължава да не е ясно по какъв начин ще се организира регионалната система за управление на отпадъците – 9 общини, дълга история на проекта, още от времето на ИСПА с определяне на площадки, с процедури, които са приключили с отказ за определяне на площадката за изграждането на депото. Непрекъснато имаме контакти с областния управител и с кметовете и насърчаваме техните усилия в Сдружението за управление на отпадъците да намерят решение за организиране на регионалната система за управление на отпадъците. Изискала съм от колегите свикването и на нарочна среща в Министерството, за да стане ясно по какъв начин ще се справят общините с управление на отпадъците си. Това, знаете, за нас е изключително важно, защото е свързано и с наказателната процедура за старите депа, свързано е и с ангажименти на държавата. Така че, за мен това е въпрос от първостепенна важност, а конкретната тема, може би ако разполагате и с повече детайли, ще проверим, разбира се. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаема госпожо Василева.
Господин Ебатин.
ЕРДЖАН ЕБАТИН: Запознайте се конкретно със случая с Провадия, така както другите общини си спазват закона, може да се приложи и по отношение на Провадия. Нетретирани отпадъци не могат да се изхвърлят в депо и да се съхраняват. Първо, трябва да се третират, да се сепарират и чак тогава…
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Ебатин.
От Парламентарната група на Реформаторския блок няма представители.
От Парламентарната група на Патриотичния фронт няма втори въпрос.
ОТ Парламентарната група на БДЦ няма представители.
От Парламентарната група на АБВ – проф. Станков, заповядайте.
ИВАН СТАНКОВ: Аз ще се възползвам – благодаря Ви, господин Председател.
Уважаема госпожо Министър, уважаеми колеги! Аз отсъствах на предното заседание, не знам дали беше направено това, но използвам случая да благодаря на председателя и на министър Василева за изнесените заседания, които ние проведохме.
Казах на няколко места, че ние не чакахме проблемът да дойде при нас, а отидохме при проблема. А проблем има и ние с господин Мартинов сме сериозно обезпокоени от състоянието на Шабленското и Дуранкулашкото езеро. Знаем в какво състояние е било навремето това, че там са били най-добрите зеленчукопроизводители. А в момента – затлачване, раците измират, рибата тръгва към безкислородна среда, което е много опасно и аз искам да Ви попитам: какви мерки – аз знам, че има предприети и се предприемат такива мерки и даже този въпрос ще го поставя и в зала, за да чуят хората какво се прави, защото наистина сме обезпокоени от това състояние. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, проф. Станков.
Уважаема госпожо Василева – за отговор. Благодаря.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛАВА: Благодаря и аз за зададения въпрос.
Да, както и проф. Станков отбеляза, има проблем с поддържането на езерата в добро състояние. Ние на място дискутирахме причините за това, които са комплексни, последствията, разбира се и рисковете, свързани с екосистемата в този район. По време на самото заседание набелязахме конкретни стъпки и действия и поехме конкретни ангажименти, за да подпомогнем поддържането на Шабленското езерото в добро състояние. Това, с което се ангажирах, беше максимално бързо да разгледаме искането на община Шабла за осигуряване на финансиране за купуването на машина за рязане на тръстиката и поддържането на крайбрежната зона на езерото. Утре ще имаме заседание на Управителния съвет на ПУДООС и в дневния ред на заседанието е включено искането на общината. Ще гласуваме финансиране на община Шабла за купуването на такава машина, която да използват да поддържат езерото. Общината от своя страна е поела ангажимент при необходимост да предоставя и на други места машината за поддържането на влажни зони, където има необходимост от подрязването на растителността, за да не се получава този процес на еутрофикация след загниването и съответно въздействието върху живите организми в езерото. Така че, може би утре ще мога да докладвам за изпълнен ангажимент от страна на Министерството на околната среда и водите.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Прекрасна новина, госпожо Василева.
ИВАН СТАНКОВ: Благодаря Ви, госпожо Министър!
Аз нямам допълнителни въпроси. Радвам се, че вземате мерки, че този въпрос е на вниманието на Министерството и се надявам наистина, че това наше национално богатство ние ще го опазим. Благодаря Ви. (Реплика на Георги Божинов извън микрофон.)
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаеми колеги, за въпросите, които зададохте.
Благодаря, уважаема госпожо Министър и на Вашия екип – на Вас за отговорите, които дадохте, и за днешното заседание, на което присъствахте.
Втора точка
Разни.
Някакви въпроси? Няма.
Закривам заседанието на Комисията по околната среда и водите. Благодаря.
(Закрито в 15,31 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Станислав Иванов
Стенограф:
Катя Бешева