Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по околната среда и водите
24/11/2016

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по околната среда и водите





    П Р О Т О К О Л
    № 17


    На 24 ноември 2016 г. се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението за предоставяне на консултантски услуги между Министерството на околната среда и водите на Република България и Международната банка за възстановяване и и развитие, № 602-02-41, внесен от Министерски съвет на 17 ноември 2016 г.
    2. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 602-01-53, внесен от Министерски съвет на 20 септември 2016 г.
    3. Законопроект за ратифициране на Споразумение за предоставяне на консултантски услуги между Министерството на околната среда и водите и Международната банка за възстановяване и развитие (Проект № Р 160511), № 602-02-42, внесен от Министерски съвет на 21 ноември 2016 г.
    Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и гостите се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията Станислав Иванов.

    * * *

    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Който е съгласен с обявения дневен ред, моля да гласува.
    „За“ – 12, „против“ и „въздържали се“ – няма. Приема се.

    Преминаваме към:
    ПЪРВА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
    Давам думата на заместник-министър Бойко Малинов да представи Законопроекта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО МАЛИНОВ: Споразумението е сключено в изпълнение на Меморандума за разбирателство между Правителството на Република България и Международната банка за възстановяване и развитие за партньорство и подкрепа при усвояване на европейските структурни инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г.
    В Раздел II на Меморандума е предвидено, че подкрепата на Банката ще бъде фокусирана в съществени области, сред които е предоставяне на услуги в сферата на околната среда чрез подкрепата на Международната банка за възстановяване и развитие. Ще бъдат разработени Национална програма за качеството на въздуха и Национална програма за намаляване на общите годишни емисии на серен диоксид, азотни оксиди, летливи органични съединения, фини прахови частици и амоняк в атмосферния въздух.
    На 18 декември 2013 г. Европейската комисия прие пакет от мерки, свързани с опазване чистотата на атмосферния въздух. В резултат бе договорена и предстои приемането на нова Директива за намаляване на националните емисии на някои атмосферни замърсители, за изменение на Директива 2003/35 на Европейската общност и за отмяна на Директива 2001/81 на ЕО относно националните тавани за емисии. Директивата предвижда задължения за държавите членки за приемане на национални програми, каквато е нашата, в които трябва да залегнат мерки за постигане на определените национални тавани за всяка държава членка.
    По другата програма – за качеството на въздуха, основен проблем за България относно постигането на добро качество на атмосферния въздух в населените места са наднормените нива на фини прахови частици. Във връзка с това срещу страната от 2010 г. Европейската комисия започна наказателна процедура, която и в момента тече и вече е в първа съдебна фаза. Законодателството определя основна роля на общинските власти за подобряване качеството на атмосферния въздух. Всички общини, в които има превишаване на установените норми, местните власти са длъжни да разработят и прилагат програми за неговото подобряване, тъй наречените програми по чл. 27 от Закона за чистота на атмосферния въздух.
    Неразделна част от тези програми са плановете за действие с предвидени мерки. Резултатите от мониторинга на атмосферния въздух показват, че предприетите до момента мерки на местно ниво са недостатъчни. Необходимо е да бъде направен задълбочен анализ на проблема във всички аспекти – екологичен, социален, финансов, технически и законодателен и да бъдат планирани изпълними действия и мерки за постигане на нормативните изисквания. Такива мерки трябва да бъдат разработени на национално ниво, защото мерките на местно ниво не са достатъчни. Проблемите в много общини са като проблемите на национално ниво. Проблемите с фините прахови частици са създадени от отоплението и от транспорта. Такъв тип мерки трябва да бъдат разработени и включени в Национална програма за качеството на въздуха. Благодаря.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Моля за въпроси и изказвания.
    МАНОЛ ГЕНОВ: Ние ще подкрепим предложението, но имам препоръка към експертите. Нека не допускаме да ни налагат модели, които не са изпълними за нашите условия. Тези пари ще се дадат за консултантски услуги. Да не стане така, че след време ще ни наложат модели и мерки, които не са адекватни към нашата действителност.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО МАЛИНОВ: Подкрепям. Такова е и нашето желание. Вече сме имали консултации със Световната банка. Моделите, които желаем да разработим, са релевантни по отношение на нашата действителност. Ще бъдат избрани пет пилотни общини – представителни по отношение на проблемите в нашата държава. След анализ на състоянието, причините и необходимостите в тези пет общини, мерките ще бъдат екстраполирани за прилагане в цялата държава. Никакви модели от други държави нямаме намерение да приемаме наготово.
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Когато нещо не ни харесва от подобни разработки, ние не ги прилагаме. Предполагам тези, които са се занимавали с подобни консултантски услуги, знаят какво имам предвид.
    По отношение на Националната програма за намаляване на общите годишни емисии: виждам серен диоксид, азотни оксиди, летливи органични вещества, фини прахови частици и амоняк. За въглеродните оксиди няма нужда да се предприема нещо, независимо че в измененията, които ще гледаме в Закона за опазване на околната среда, по отношение на средните горивни инсталации се препоръчват мерки. Това не е ли в противоречие?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО МАЛИНОВ: Задължението произтича от Директивата за таваните. Въглеродният оксид е силна отрова и формира неразтворимо съединение в хемоглобина. То се засича като емисионна норма по отношение на големите горивни инсталации като вещество, което при непълно изгаряне може да бъде изпуснато в атмосферата, но не е свързано с новата Директива за таваните. Тази национална програма е само за веществата, които са в обхвата на Директивата за таваните.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Други въпроси? Няма.
    Преминаваме към гласуване на Законопроекта, № 602-02-41.
    „За“ – 12, „против“ и „въздържали се“ – няма. Приема се.

    Преминаваме към:
    ВТОРА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
    Моля господин Малинов да представи Законопроекта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО МАЛИНОВ: Законопроектът е разработен във връзка с транспониране на Директива 2014/52 на ЕС, на ЕП и на Съвета от 16 април 2014 г. за изменение на Директива 2011/92 на ЕС относно оценката за въздействието на някои публични и частни проекти върху околната среда. Това е известната Директива за ОВОС.
    Основните цели на предложените изменения и допълнения са:
    Първо, регламентиране на случаите на изключения от извършване на ОВОС вследствие на природни явления – свлачища, земетресения и други, и за намаляване на последствията от тях върху околната среда и човешкото здраве.
    Второ, актуализиране на критериите за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС и на изискванията за съдържание на Доклада за ОВОС с включване на риск от големи аварии и бедствия.
    Трето, регламентиране на възможност за задължително провеждане на ОВОС без процедура по преценяване на необходимостта от извършване на такава процедура.
    Четвърто, предотвратяване на конфликт на интереси както за лицата, участващи в процедурите по ОВОС, така и за компетентния орган по околна среда.
    Пето, оптимизиране на изискванията за осигуряване на обществен достъп до документацията по ОВОС и гарантиране осигуряването на публичност и прозрачност при провеждане на процедурите по ОВОС.
    Шесто, актуализиране на Приложение № 1 към чл. 92, т. 1 и Приложение № 2 към чл. 93, ал. 1, точки 1 и 2 от ЗООС.
    С Преходните и заключителните разпоредби се изменя Законът за чистотата на атмосферния въздух, като предложените изменения и допълнения имат за цел транспониране на част от изискванията на Директива 2015/2193 за ограничаване на емисиите във въздуха на определени замърсители, изпускани от средни горивни инсталации и въвеждане на национални мерки с оглед осигуряване прилагането на Регламент 517 от 2014 г.
    Актуализиране и прецизиране на разпоредбите по отношение на флуорсъдържащите парникови газове и веществата, които разрушават озоновия слой, във връзка с влезли в сила регламенти на Комисията на Европейския парламент и на Съвета, както и нова терминология, въведена в митническото законодателство.
    И накрая, по отношение чистотата на атмосферния въздух – коригиране на заложения срок, в който Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ е длъжна да осигури достъп до информационната система по чл. 147, ал. 8 от Закона за движение по пътищата.
    Други промени има в Закона за защита от шум в околната среда, с цел прецизиране на сроковете за разработване, актуализиране и одобряване на стратегически шумови карти и планове за действие във връзка с предстоящия краен срок, който е 30 юни 2020 г.
    Има изменение и в Закона за водите с цел осигуряване на координирана процедура за ОВОС и оценка за влошаване състоянието на водите, в съответствие с Рамковата директива за водите чрез обвързване на становището за допустимост по чл. 155 и процедурите по Глава VI от ЗООС и чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие, прецизиране на разпоредби в Закона за водите, свързани с регламентиране на контрола върху водите, съгласуване на процедурите по издаване на разрешителни за водовземане от подземни води и за заустване на отпадъчни води във връзка с предотвратяване на непряко отвеждане на замърсители, включително при приоритетни опасни вещества в подземните води и създаване на алтернатива за ликвидация на изградени в нарушение на Закона съоръжения за подземни води.
    Последно, предлагаме изменения в Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси с цел прецизиране на разпоредби, свързани с електронно подаване на докладването по чл. 10 от Регламент на Европейския парламент и на Съвета от 2012 г. относно износа и вноса на опасни химикали и текстове във връзка с разпоредби, които вече не са приложими, отнасящи се до старата система на класификация, етикетиране и опаковане на химични вещества и смеси, както и до контрола и прилагане на Закона за химикалите. Благодаря.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Има ли въпроси?
    Заповядайте.
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Това, което се предлага, изглежда сериозно, независимо че е свързано с трансформиране на директиви. В мотивите по т. 1.9 фигурира актуализиране на Приложение № 1 за облекчаване и ускоряване на цялостния инвестиционен процес, намаляване на регулаторната и административна тежест и подобряване на бизнес средата в България. Това може само да се приветства. Въпросът е: дали е било обсъдено с бизнес организации и заинтересованите страни? Моля да обясните.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО МАЛИНОВ: Като изключим нормалната комуникация с обществото по време на обществения достъп до Законопроекта, тук се въвеждат промени по отношение на документацията, на критериите за извършване на преценка. По отношение на информацията, която се изисква в докладите за ОВОС, се предлагат изменения, които са свързани с координирането на процедури. Имали сме семинари с индустрията. Тя е добре запозната с това. Тези неща вече се прилагат. С този Закон се синхронизира документацията, която се използва в Процедурите по ОВОС. Ние изпреварихме тенденцията в Европейския съюз за изменение на Директивата за ОВОС, като въведохме съвместени координирани процедури, преди да влезе в сила Директивата за ОВОС. Тази Директива в момента наваксва нещо, което благодарение на Вашите усилия в парламента го прилагаме. Мотивите са сложени там, защото с транспониране на новата Директива по ОВОС ние въвеждаме в нейните текстове нещо, което вече направихме с Директивата за контрол на рисковете от големи аварии с опасни химични вещества преди повече от една година. След влизането на това законодателство индустрията е запозната многократно с него и тя вече го прилага.
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Говори се за добив на неконвенционални въглеводороди. Какво означава това?
    Споменахте за създаване на алтернатива на ликвидацията на изградени в нарушение на Закона съоръжения за подземните води. Значи имаме някакъв сондаж, изграден в нарушение на Закона. Каква е алтернативата на неговата ликвидация?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НИКОЛОВА: Към момента съгласно Закона за водите и подзаконовата нормативна уредба единствената алтернатива е ликвидация. С тези промени се създава възможност за узаконяване след плащане на съответните санкции. Как се въведе това правило? Създаде се срок, в който собствениците на такива съоръжения можеха да ги декларират и узаконят. За съжаление се оказа, че има много земеделски стопани и общини разполагащи със съоръжения, които са извън Закона. С тази промяна се дава възможност съответният собственик да плати санкцията, да създаде документи и да влезе в регистрите на басейновите дирекции. Това е по-целесъобразно, отколкото харченето на обществени средства.
    МАНОЛ ГЕНОВ: Съгласен съм с госпожа Николова. Днес приехме един Закон, но през 80-те години имаше Програма за компенсиране на щетите от сушата – ако има засушаване, бяха изградени в цялата страна сондажи, които при такива ситуации трябваше да поддържат поливното земеделие на България. Натъквал съм се на такива сондажи. Виждал съм, че някои ги ползват, други са тампонирани или изоставени. Приветствам тази идея, защото има малки земеделски стопани – купил стопанския двор, вътре има сондаж, пропуснал срока, чудил се какво да направи. Така хем ще влязат някакви пари в басейновите дирекции, хем хората ще имат възможност да си узаконят съществуващите съоръжения.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Други въпроси? Няма.
    Гласуваме.
    „За“ – 13, „против“ и „въздържали се“ – няма. Приема се.

    Преминаваме към:
    ТРЕТА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
    Моля заместник-министър Николова да представи Законопроекта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НИКОЛОВА: В изпълнение на Меморандума за разбирателство между правителството на Република България и Международната банка за възстановяване и развитие за партньорство и подкрепа при усвояване на европейски структурни инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г., е сключено Споразумение. Проектът на споразумение е одобрен с Протокол № 39 от заседание на Министерския съвет от 20 септември тази година. То е сключено между министъра на околната среда и водите и представляващия МБВР господин Томпсън на 28 септември 2016 г.
    Като страна от Протокола от Киото на основание чл. 10, т. „б“ Република България и задължена да разработи Национална стратегия за адаптация. Задължението произтича от чл. 9 от Закона за ограничаване на изменението на климата. Финансово тази консултантска помощ е обезпечена и ще бъде покрита от Програма „Добро управление 2014 – 2020 г.“ по приоритетна ос 2 на оперативната програма. Нашата държава няма да изразходва допълнителен ресурс за изработването на Националната стратегия и изпълнението на своите ангажименти.
    Ще отбележа, че техническото задание към консултанта беше широко обсъдено в рамките на Координационния съвет по климата. Ангажиментът, който сме поели ние и консултантът в лицето на МБВР, е на всеки етап от разработването на Националната стратегия и на Плана за действие да бъдат подложени на широка обществена консултация и обсъждане с всички заинтересовани страни в рамките на Координационния съвет и Националния експертен съвет, които водим в рамките на задълженията, които имаме, и по Закона за климата.
    Ангажиментът на консултанта по това Споразумение е да изготви Националната стратегия и Плана за действие към ноември 2017 г.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Николова.
    Колеги, има ли въпроси? Заповядайте.
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Записано е: „Ограничаване на изменението на климата“. Ако изменението на климата е положително – примерно с изменението на климата става по-дъждовно в засушливи райони, тогава защо да се ограничават, ако това е възможно?! Дали не бихте помислили при самата разработка да става дума за ограничаване само на неблагоприятните изменения на климата?!
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НИКОЛОВА: Темата на ратификацията е изготвянето на Национална стратегия за адаптация към изменението на климата. Съгласна съм с изложеното от Вас – че измененията на климата могат да водят до положителни и отрицателни изменения и въздействия върху населението и икономиката. Адаптацията трябва да съответства на положителните и на отрицателните изменения. С Вас обсъждахме използването на термина „адаптация“, но така е залегнало. Така е записано и в Стратегията – Национална стратегия за адаптация към климатичните изменения. Ние като администрация сме ограничени към вече формулираното.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: България е задължена да разработи Национална стратегия за адаптация по Протокола от Киото, който касае вредните емисии и всичко останало. Може да се предположи, че става въпрос за вредното въздействие.
    ПРОФ. ИВАН СТАНКОВ: Моят въпрос е свързан с въпроса на господин Великов. Употребява се „адаптация“, а не „мерки за предотвратяване на вредните последствия от климата“. И на мен не ми звучи добре думата „адаптация“, а иначе ще се адаптираме.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НИКОЛОВА: Темата е дискусионна. Първите стъпки по подготовката на Националната стратегия са приключили. През 2013 г. беше направен анализ на въздействието на изменението на климата върху различните сектори на икономиката. Господин Великов, анализът показа, че някои от измененията на климата имат позитивно въздействие върху някои от секторите, но върху по-голямата част – негативно въздействие. Сега сме на втората стъпка, която трябва да определи приоритетите и мерките върху секторите, които да подпомогнат развитието в новата среда в резултат на климатичните изменения.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Други въпроси? Няма.
    Подлагам на гласуване Законопроекта за ратифициране на Споразумението за предоставяне на консултантски услуги между МОСВ и МБВР (Проект № Р 160511), № 602-02-42, внесен от Министерския съвет на 21 ноември 2016 г.
    „За“ – 14, „против“ и „въздържали се“ – няма. Приема се.
    Приключваме.

    (Закрито в 15,12 ч.)




    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Станислав Иванов



    Стенограф:
    Карамфил Матев
    Форма за търсене
    Ключова дума