Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
23/11/2016 второ гласуване

    Oбщ законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, изготвен на основание чл. 78, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание въз основа на приетите на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, 602-01-17, внесен от Министерския съвет на 12.04.2016 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, 602-01-19, внесен от Министерския съвет на 15.04.2016 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ

    Д О К Л А Д

    Относно: Oбщ законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, изготвен на основание чл. 78, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание въз основа на приетите на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, 602-01-17, внесен от Министерския съвет на 12.04.2016 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, 602-01-19, внесен от Министерския съвет на 15.04.2016 г.

    Проект!
    Второ гласуване


    ЗАКОН

    за изменение и допълнение на Закона за електронните
    съобщения

    (Обн., ДВ, бр. 41 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 109 от 2007 г., бр. 36, 43 и 69 от 2008 г., бр. 17,35, 37 и 42 от 2009 г.; Решение № 3 на Конституционния съд на РБ от 2009 г. - бр. 45 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 82, 89 и 93 от 2009 г., бр. 12,17, 27 и 97 от 2010 г., бр. 105 от 2011 г., бр. 38, 44 и 82 от 2012 г., бр.15, 27, 28, 52, 66 и 70 от 2013 г., бр. 11, 53, 61 и 98 от 2014 г. и бр. 14 от 2015 г.; Решение № 2 на Конституционния съд на РБ от 2015 г. - бр. 23 от 2015 г, изм. и доп., бр. 24, 29, 61 и 79 от 2015 г. и бр. 50 от 2016 г.)

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    § 1. Член 47а се отменя.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.

    § 2. В чл. 48 ал. 3 се отменя.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2.

    § 3. В чл. 73, ал. 3, т. 8, буква „в“ думите „съоръжения с оценено съответствие по реда“ се заменят със „съоръжения, които отговарят на приложимите изисквания“.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3.

    § 4. В чл. 251б, ал. 2 след думата „сигурност“ съюзът „и“ се заменя със запетая, накрая се поставя запетая и се добавя „както и за издирване на лица, за които може да се направи обосновано предположение, че са станали или могат да станат жертва на тежко престъпление.
    Предложение от народния представител Иван Вълков по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС в редакцията до 4 ноември 2016 г.:
    § 4 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение от народните представители Петър Славов и Мартин Димитров
    § 4 се изменя така:
    § 4. В чл. 251б, ал. 2 след думата „сигурност“ съюзът „и“ се заменя със запетая, накрая се поставя запетая и се добавя „както и за установяване на лица, обявени за издирване, за които са налице данни, въз основа на които може да се направи обосновано предположение, че са станали или могат да станат жертва на тежко престъпление“.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от народния представител Велизар Енчев
    В § 4 се прави следното допълнение:
    В чл. 251б, ал. 2 се създава изречение второ: „Застрашените лица, които са станали или могат да станат жертва на тежко престъпление, се уведомяват в срок от 24 часа за предприетите мерки от съответната държавна институция“.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от народния представител Петър Славов
    В § 4 се правят следните изменения и допълнения:
    Досегашният текст става т. 1.
    Създава се т.2:
    „2. В чл. 251б се създават ал. 5, 6 и 7:
    (5) При отправяне на заявка за достъп до данни в случаите по ал. 2 за лица, които са станали или могат да станат жертва на тежко престъпление, ръководителят на съответното ведомство или изрично упълномощено от него длъжностно лице изпраща известие на настоящия адрес на лицата, за които се отнасят данните и им предоставя възможност за получаване на тези данни, включително по електронен път.
    (6) Съдържанието на известието по ал. 6 се определя от министъра на вътрешните работи, като задължително включва посочване на типа и обема на използваните данни.
    (7) Известието се изпраща в срок, определен от министъра на
    вътрешните работи, но не по-късно от 3 месеца след получаването па данните.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 4 и предлага той да бъде отхвърлен.

    Предложение от народния представител Петър Славов
    Създава се § 4а:
    § 4а. В чл. 251в се създава ал. 4:
    „(4) В регистъра по ал. 3 се отчита всеки достъп до данните по чл. 251б, ал.1. За всеки достъп се съхранява основанието, длъжностното лице-заявител, точното време на заявката и документите, посочени като основание за получаване на разрешението от съда.“
    Комисията не подкрепя предложението.

    § 5. Член 263 се отменя.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5, който става § 4.

    § 6. Член 264 се изменя така:
    „Чл. 264. Радиосъоръженията се пускат в действие и се използват, когато са правилно инсталирани, поддържани и използвани по предназначение и отговарят на изискванията на Закона за техническите изисквания към продуктите."
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6, който става § 5.

    § 7. Член 265 се отменя.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7, който става § 6.

    § 8. Член 266 се изменя така:
    „Чл. 266. Допълнителни изисквания за пускане в действие и/или използване на радиосъоръжения могат да се въвеждат само от съображения, свързани със:
    1. ефективно и ефикасно използване на радиочестотния спектър;
    2. избягване на вредни радиосмущения;
    3. избягване на смущаващи електромагнитни въздействия;
    4. защита на общественото здраве;
    5. защита на националната сигурност."
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8, който става § 7.

    § 9. В чл. 267 се правят следните допълнения:
    1. В текста преди т. 1 след думите „в действие“ се добавя „и да се използват“.
    2. Създава се т. 4:
    „4. чиито технически характеристики не отговарят на тези, определени в техническите изисквания по чл. 32, т. 2 и/или в издадените разрешения за ползване на индивидуално определен ограничен ресурс -радиочестотен спектър и/или позиция на геостационарна орбита."
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9, който става § 8.

    § 10. Членове 268, 269 и 270 се отменят.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10, който става § 9.

    § 11. В чл. 271 се правят следните изменения:
    1. Алинеи 1 и 2 се изменят така:
    „(1) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, могат да откажат свързването към обществената електронна съобщителна мрежа на крайни електронни съобщителни устройства, когато те не съответстват на изискванията на Закона за техническите изисквания към продуктите.
    (2) Когато крайни електронни съобщителни устройства, които съответстват на изискванията на Закона за техническите изисквания към продуктите, причиняват повреди на електронната съобщителна мрежа, създават радиосмущения или пречат на функционирането на мрежата, или не се използват съгласно предназначението им, предприятията по ал. 1 имат право да ги изключват или да прекратяват предоставянето на услугите чрез тях, след като извършат всички необходими технически проверки.“
    2. Алинея 3 се отменя.
    3. Алинея 4 се изменя така:
    „(4) В случаите по ал. 2 предприятията незабавно уведомяват комисията и Държавната агенция за метрологичен и технически надзор."
    Предложение от народния представител Иван Вълков по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС в редакцията до 4 ноември 2016 г.:
    В § 11 чл. 271, ал. 1 се изменя така:
    (1) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги не могат да отказват свързване към обществената електронна съобщителна мрежа на крайни електронни съобщителни устройства, ако те съответстват на изискванията на Закона за техническите изисквания към продуктите.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 11, който става § 10:
    § 10. В чл. 271 се правят следните изменения:
    1. Алинеи 1 и 2 се изменят така:
    (1) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги не могат да отказват свързване към обществената електронна съобщителна мрежа на крайни електронни съобщителни устройства, ако те съответстват на изискванията на Закона за техническите изисквания към продуктите.
    (2) Когато крайни електронни съобщителни устройства, които съответстват на изискванията на Закона за техническите изисквания към продуктите, причиняват повреди на електронната съобщителна мрежа, създават радиосмущения или пречат на функционирането на мрежата, или не се използват съгласно предназначението им, предприятията по ал. 1 имат право да ги изключват или да прекратяват предоставянето на услугите чрез тях, след като извършат всички необходими технически проверки.“
    2. Алинея 3 се отменя.
    3. Алинея 4 се изменя така:
    „(4) В случаите по ал. 2 предприятията незабавно уведомяват комисията и Държавната агенция за метрологичен и технически надзор."

    § 12. В чл. 272 ал. 2 се изменя така:
    „(2) Техническите спецификации по ал. 1 включват всички необходими данни, позволяващи на потребителите да имат достъп до обществени електронни съобщителни мрежи и даващи възможност на производителите на крайни електронни съобщителни устройства да ги пускат на пазара.“
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12, който става § 11.

    § 13. В чл. 280, ал. 1, т. 1 думата „далекосъобщителни" се заменя с „електронни съобщителни".
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13, който става § 12.

    § 14. В чл. 311 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 след думите „в действие“ се добавя „и използване“, а
    думите „и 268“ се заличават.
    2. Алинея 3 се отменя.
    3. В ал. 4 думите „ал. 1, 2 и 3“ се заменят с „ал. 1 и 2“, а думите
    „Министерството на икономиката“ и тирето след тях се заличават.
    4. Алинея 5 се отменя.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14, който става § 13.

    § 15. В чл. 330 след думите „в действие" се добавя „или използва".
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 15, който става § 14.

    § 16. В чл. 331 се създават ал. 9 и 10:
    „(9) Предприятие, което при поискване от комисията не предостави информация по чл. 16, параграф 4 от Регламент (ЕС) № 531/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юни 2012 г. относно роуминга в обществени мобилни съобщителни мрежи в рамките на Съюза (OB, L172/10 от 30 юни 2012 г.), (Регламент (ЕС) № 531/2012) или предостави невярна, непълна, неточна информация или не в срока, определен с искането, се наказва с имуществена санкция в размер от 5000 до 50 000 лв.
    (10) Предприятие, което при поискване от комисията не предостави информация по чл. 5, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 2015/2120 на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2015 г. за определяне на мерки относно достъпа до отворен интернет и за изменение на Директива 2002/22/ЕО относно универсалната услуга и правата на потребителите във връзка с електронните съобщителни мрежи и услуги и на Регламент (ЕС) № 531/2012 (OB, L 310 от 26 ноември 2015 г.), (Регламент (ЕС) № 2015/2120) или предостави невярна, непълна, неточна информация или не в срока, определен с искането, се наказва с имуществена санкция в размер от 4000 до 40 000 лв."
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 16, който става § 15:
    § 15. В чл. 331 се създават ал. 9 и 10:
    „(9) Предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, което при поискване от комисията не предостави информация по чл. 16, параграф 4 от Регламент (ЕС) № 531/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юни 2012 г. относно роуминга в обществени мобилни съобщителни мрежи в рамките на Съюза (OB, L172/10 от 30 юни 2012 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕС) № 531/2012“ или предостави невярна, непълна, неточна информация или не в срока, определен с искането, се наказва с имуществена санкция в размер от 5000 до 50 000 лв.
    (10) Предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, което при поискване от комисията не предостави информация по чл. 5, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 2015/2120 на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2015 г. за определяне на мерки относно достъпа до отворен интернет и за изменение на Директива 2002/22/ЕО относно универсалната услуга и правата на потребителите във връзка с електронните съобщителни мрежи и услуги и на Регламент (ЕС) № 531/2012 (OB, L 310/1 от 26 ноември 2015 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕС) № 2015/2120“ или предостави невярна, непълна, неточна информация или не в срока, определен с искането, се наказва с имуществена санкция в размер от 4000 до 40 000 лв."

    § 17. В чл. 331а, ал. 1 след думите „решение по чл. 78, ал. 1“ се добавя „или на решение по чл. 16, параграф 6 от Регламент (ЕС) № 531/2012“.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 17, който става § 16.

    § 18. В чл. 334б, aл. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Думите „Регламент (ЕС) № 531/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юни 2012 г. относно роуминга в обществени мобилни съобщителни мрежи в рамките на Съюза (OB, L 172/10 от 30 юни 2012 г.)“ се заменят с „Регламент (ЕС) № 531/2012“.
    2. Създават се нови т. 4 и 5:
    „4. за нарушение на чл. 6д, параграф 1 от регламента - в размер от 50 000 до 2 000 000 лв.;
    5. за нарушение на чл. 6д, параграфи 3 и 4 от регламента - в размер от 10 000 до 100 000 лв."
    3. Досегашната т. 4 става т. 6.
    4. Досегашните т. 5 и 6 се отменят.
    5. Точки 8, 9, 10, 13 и 14 се отменят.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 18, който става § 17.

    § 19. Създава се чл. 334г:
    „Чл. 334г. (1) За нарушение на чл. 3 от Регламент (ЕС) № 2015/2120 се налага имуществена санкция в размер от 2000 до 200 000 лв.
    (2) За нарушение на чл. 4 от Регламент (ЕС) № 2015/2120 се налага имуществена санкция в размер от 500 до 5000 лв.
    (3) Когато нарушението по ал. 1 или 2 е извършено повторно, се налага имуществена санкция в размер, не по-малък от двойния размер на наложената санкция за първото нарушение."
    Предложение от народния представител Иван Вълков по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от ПОДНС в редакцията до 04 ноември 2016 г.:
    В § 19 чл. 334г, ал. 3 се изменя така:
    (3) Когато нарушението по ал. 1 или 2 е извършено повторно, се налага имуществена санкция в двоен размер на наложената санкция за първото нарушение.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 19, който става § 18:
    § 18. Създава се чл. 334г:
    „Чл. 334г. (1) За нарушение на чл. 3 от Регламент (ЕС) № 2015/2120 се налага имуществена санкция в размер от 2000 до 200 000 лв.
    (2) За нарушение на чл. 4 от Регламент (ЕС) № 2015/2120 се налага имуществена санкция в размер от 500 до 5000 лв.
    (3) Когато нарушението по ал. 1 или 2 е извършено повторно, се налага имуществена санкция в двоен размер на наложената санкция за първото нарушение.“

    § 20. В § 1 от допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 56 се изменя така:
    „56. „Радиосъоръжение" е електрически или електронен продукт, който е проектиран да излъчва и/или приема радиовълни с цел радиокомуникация и/или радиоопределяне, или електрически или електронен продукт, който трябва да е докомплектован с принадлежност, като например антена, така че да излъчва и/или да приема радиовълни за целите на радиокомуникация и/или радиоопределяне."
    2. Създават се т. 56а и 56б:
    „56а. „Радиокомуникация" е комуникация чрез радиовълни.
    56б. „Радиоопределяне" е определяне на местоположение, скорост и/или други характеристики на даден обект или получаване на информация относно тези параметри чрез свойствата на разпространение на радиовълните."
    3. Точка 57 се изменя така:
    „57. „Радиочестотен спектър" обхваща радиовълни с честоти под 3000 GHz. Радиовълните са електромагнитни вълни, разпространяващи се в пространството без изкуствено насочване."
    4. Създава се т. 69а:
    „69а. „Системно неплащане" по смисъла на чл. 117, ал. 1, т. 3 е налице, когато не са заплатени:
    а) годишна такса за ползване на индивидуално определен ограничен ресурс за период повече от две тримесечия;
    б) еднократна такса за издаване и/или такса за изменения и допълнения на разрешение за ползване на индивидуално определен ограничен ресурс за период повече от три месеца от датата на издаване
    и/или изменение и допълнение на разрешението."
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 20, който става § 19.

    ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.

    § 21. Този закон въвежда:
    1. Мерки по прилагането на Регламент (ЕС) № 2015/2120 на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2015 г. за определяне на мерки относно достъпа до отворен интернет и за изменение на Директива 2002/22/ЕО относно универсалната услуга и правата на потребителите във връзка с електронните съобщителни мрежи и услуги и на Регламент (ЕС) № 531/2012 относно роуминга в обществени мобилни съобщителни мрежи в рамките на Съюза (OB, L 310 от 26 ноември 2015 г.).
    2. Съответните изисквания на чл. 7 от Директива 2014/53/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 година за хармонизирането на законодателствата на държавите членки във връзка с предоставянето на пазара на радиосъоръжения и за отмяна на Директива 1999/5/ЕО (OB, L153/62 от 22 май 2014 г.).
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 21, който става § 20:
    § 20. Този закон:
    1. предвижда мерки по прилагането на Регламент (ЕС) № 2015/2120 на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2015 г. за определяне на мерки относно достъпа до отворен интернет и за изменение на Директива 2002/22/ЕО относно универсалната услуга и правата на потребителите във връзка с електронните съобщителни мрежи и услуги и на Регламент (ЕС) № 531/2012 относно роуминга в обществени мобилни съобщителни мрежи в рамките на Съюза (OB, L 310/1 от 26 ноември 2015 г.).
    2. въвежда изискванията на чл. 7 от Директива 2014/53/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 година за хармонизирането на законодателствата на държавите членки във връзка с предоставянето на пазара на радиосъоръжения и за отмяна на Директива 1999/5/ЕО (OB, L153/62 от 22 май 2014 г.).

    ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.

    Предложение на народния представител Иван Вълков
    Наименованието на разпоредбата се изменя така:
    „Преходни и заключителни разпоредби“
    Създава се § 21а:
    „§21а. В Закона за радиото и телевизията (Обн., ДВ, бр. 138 от 1998 г.; Решение № 10 на Конституционния съд на РБ от 1999 г. - бр. 60 от 1999 г.; изм., бр. 81 от 1999 г., бр. 79 от 2000 г., бр. 96 и 112 от 2001 г., бр. 77 и 120 от 2002 г., бр. 99 и 114 от 2003 г., бр. 99 и 115 от 2004 г., бр. 88, 93 и 105 от 2005 г., бр. 21, 34, 70, 80, 105 и 108 от 2006 г., бр. 10, 411 53 и 113 от 2007 г., бр. 110 от 2008 г., бр. 14, 37, 42 и 99 от 2009 г., бр. 12, 47, 97, 99 и 101 от 2010 г., бр. 28, 99 и 105 от 2011 г., бр. 38 и 102 от 2012 г., бр. 15, 17 и 27 от 2013 г., Решение № 8 на Конституционния съд на РБ от 11.10.2013 г. - бр. 91 от 18.10.2013 г.; изм., бр. 109 от 2013 г., бр. 19 и 107 от 2014 г., бр. 96 от 2015 г.) чл. 116и се отменя“.
    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията предлага да се създаде нов § 21:
    § 21. В Закона за радиото и телевизията (Обн., ДВ, бр. 138 от 1998 г.; Решение № 10 на Конституционния съд на РБ от 1999 г. - бр. 60 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 81 от 1999 г., бр. 79 от 2000 г., бр. 96 и 112 от 2001 г., бр. 77 и 120 от 2002 г., бр. 99 и 114 от 2003 г., бр. 99 и 115 от 2004 г., бр. 88, 93 и 105 от 2005 г., бр. 21, 34, 70, 80, 105 и 108 от 2006 г., бр. 10, 41, 53 и 113 от 2007 г., бр. 110 от 2008 г., бр. 14, 37, 42 и 99 от 2009 г., бр. 12, 47, 97, 99 и 101 от 2010 г., бр. 28, 99 и 105 от 2011 г., бр. 38 и 102 от 2012 г., бр. 15, 17 и 27 от 2013 г., Решение № 8 на Конституционния съд на РБ от 2013 г. - бр. 91 от 2013 г.; изм. и доп., бр. 109 от 2013 г., бр. 19 и 107 от 2014 г., бр. 96 от 2015 г., бр. 46 и 61 от 2016 г.) чл. 116и се отменя.

    § 22. Този закон влиза в сила от 30 април 2016 г. с изключение на:
    1. Параграфи §1 и 2, които влизат в сила от деня на обнародването им в „Държавен вестник".
    2. Параграфи 3, § 5-15 и § 20, т. 1-3, които влизат в сила от 13 юни 2016 г.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 22 и предлага той да бъде отхвърлен.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ,
    ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
    И СЪОБЩЕНИЯ:


    НАСТИМИР АНАНИЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума