Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
07/09/2016
    1. Изслушване на господин Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по транспорт, информационни технологии
    и съобщения




    П Р О Т О К О Л

    На 7 септември 2016 г., сряда, се проведе заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване на господин Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.

    Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,40 ч. и ръководено от господин Настимир Ананиев – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: В дневния ред, който получихте вчера, имаше първа и втора точка, свързани с КРС, но тъй като бях уведомен, че господин Божков няма да може да присъства, решихме с ръководството на Комисията, че ще отложим доклада, защото държим председателят господин Божков да присъства, когато се разглеждат двата доклада, които трябва да разгледаме.
    Затова предлагам:
    Първа точка – да изслушаме господин Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Втора точка – Разни.
    Заповядайте, господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин Председател.
    Аз не разбрах каква е причината господин Божков да не присъства, при положение че Комисията е обявена 24 часа преди деня за заседание. Това е недопустимо – председател на Комисия да е с такова неуважение към състава на комисията и към работата. Сега аз разбирам, че министър-председателят това го прави редовно, включително и днес, но господин Божков има още доста време да поуправлява докато стигне до времето да си позволява и тия неща.
    Молбата ми е, за да защитим нашия авторитет, да му се направи съответната забележка и когато има заседание – става въпрос за един път или два пъти в годината, той да присъства тук.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Разбирам, господин Свиленски. Съгласен съм с Вас. Бяхме уведомени, че той е в отпуск, но преценихме, както казах вече, с колегите заместник-председатели, че държим председателят да присъства на тези два доклада, затова отложихме тези две точки.
    Подлагам на гласуване така предложения дневен ред, както Ви го изчетох: първа точка – Блиц контрол на министъра; втора точка – Разни.
    Моля, който е „за“, да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се – 3.
    Приема се дневният ред.

    Преминаваме към точка първа от дневния ред:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА ГОСПОДИН ИВАЙЛО МОСКОВСКИ – МИНИСТЪР НА ТРАНСПОРТА, ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯТА НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 27 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    Гости по точката, разбира се, са представители на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Ивайло Московски – министър, Валери Борисов – заместник-министър и Красимира Стоянова – директор на дирекция „Правна“.
    Както знаете, съгласно чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание право на по два актуални устни въпроса има всеки член на Комисията от всяка парламентарна група, имам предвид всяка парламентарна група по един. Общо два въпроса.
    Това което е най-важното и което ще Ви припомня: времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Моля, съобразявайте се. Отговорът на министъра е до 3 мин. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 мин., а министърът на дуплика – също до 2 минути. Моля да се съобразим, за да бъдем пунктуални.
    Първи са колегите от Парламентарната група на ГЕРБ. Кой ще зададе, или имате ли въпрос към министър Московски?
    ЦВЕТОМИР МИХОВ: Ние ще си пропуснем нашия ред. После.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Пропускате си реда. Добре. Имате втори въпрос, така че може да се възползвате.
    Минаваме към следващите – Парламентарната група на БСП.
    Господин Горов, заповядайте.
    ДИМИТЪР ГОРОВ: Уважаеми господин Министър, нашият въпрос е свързан с приетия вече Закон за такситата, в който имахме редица възражения по отношение на начина на определяне на патентния данък, който в момента трябва да бъде приет от общините, от гледна точка на това, че практически държавата до голяма степен ще се лиши от един данък – от ДДС, и ще минем в друга ситуация. Въпросът ми обаче не е свързан толкова с тази част от Закона, тъй като ние вече имахме възможност да си изкажем аргументите и да водим този дебат. Въпросът ми е свързан повече с друго нещо – имате ли някаква информация по отношение на това как върви този процес в общините, тъй като от последните няколко дена виждаме в страната започва един процес на напрежение около таксиметровите шофьори. В Шумен имаше протести, днес в Ловеч. Вървят такива процеси. Видимо общините създават предпоставки на завишаване на патентния данък по-висок от този, който е за населените места в които се определя. Такъв е случаят примерно в Ловеч, където е определен патентен данък близко до тази който е на София, или поне така твърдят таксиметровите шофьори.
    Вие ще дадете ли някакви насоки на общините, в някакви рамки да функционират, оценявайки именно големината на населените места и изобщо някакви насоки, методика, която да бъде ползвана от общините? Защото виждаме, че така оставени, общините в момента започват да буксуват. Няма ли да се случи неприятната ситуация в края на месеца, тъй като до края на месеца общините трябва да приемат този патентен данък за таксиметровите шофьори, ако има протести и се създаде голямо напрежение в страната, да поискате в един момент отлагане на срока, както се е случвало с други закони от подобен характер, на влизане в сила на тези текстове?
    Това е нашият въпрос по отношение цялостната ситуация в таксиметровия бранш.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Благодаря, господин Председател.
    Дами и господа народни представители! Уважаеми господин Горов, като цяло и ние следим обстановката на въвеждане на патентен данък по сега действащия Закон. Наясно сме, че се създават проблемни ситуации. Доколкото обаче е в нашия ресор и правомощия, не можем по какъвто и да е начин ние да участваме в този процес. Той си е изцяло фискален, касае взаимоотношенията между общините и на место операторите, които оперират там. Действително готови сме, наш екип е готов да съдейства и да се включи ако има някакъв дебат между таксиметровите оператори и местната власт. По-скоро чисто експертно бихме могли да подпомогнем процеса, за да има решение, което удовлетворява и двете страни. По никакъв начин иначе не бихме могли да се намесим в размера на патента, който си определят самите общини.
    По-скоро бих направил коментар, че като принцип приходите от ДДС, които се събираха, бяха в размер на хиляди левове, не си спомням точно колко. Повярвайте ми, дори на достатъчно ниско ниво да се съгласят операторите, заедно с общините, да се заплаща патентния данък, приходите ще бъдат милиони. В това отношение със сигурност като приход ще бъде повече.
    Не участваме и нямаме и правомощия, и възможност да се месим в този дебат. Той е много различен, тъй като всяка община определя сама нивото на тази ставка на патентен данък. Разбира се, ако някъде бъдем потърсени… Първо на въпроса дали ни информират, отговарям: не, те нямат такова задължение и по желание нито една община досега не ни е информирала докъде е стигнала с въвеждането на този вид облагане към таксиметровите оператори. Това, което получаваме като информация, е единствено от медиите или ако колеги звъннат да питат дали има вече действащ такъв патентен данък – някоя от общините.
    Пак казвам, имаме готовност да съдействаме и експертно ако някъде бъдем помолени за съдействие или просто се обадят.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря.
    Имате ли реплика?
    Заповядайте, господин Горов.
    ДИМИТЪР ГОРОВ: Аз продължавам да си мисля, че е по-добре може би Министерството да избяга малко пред вятъра, в смисъл да бъде създадена една методика. Аз съм наясно, че общините не са задължени да се съобразят с тази методика, но когато има някаква методика или някакви ясни правила, които да бъдат поне общи за страната, отчитайки брой население, отчитайки територия, райони и така нататък, и така нататък – някаква методика, която да бъде изготвена, мисля че ще бъде от полза. А който кмет, разбира се, реши, че няма да се възползва от тази методика и от тези уеднаквени, така да се каже, стандарти, да си бере сам ядовете и да се оправя.
    Това имах предвид като попитах дали Министерството има някакви такива намерения.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря. Дуплика ще ползвате ли?
    Заповядайте.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Съгласен съм да проявя такава проактивност и още утре на Министерски съвет ще разговарям с министъра на финансите, в смисъл ще го помоля да предоставят на общините. Тъй като все пак става въпрос за фискална политика не зная дали ние – Министерство на транспорта, сме хората, които разполагаме с експертиза за подобен тип методика, но поемам ангажимент още утре да разговарям с него по тази тема. Вярвам, че и той вижда че има напрежение на отделни места в страната. Може би наистина е разумна идеята да има унифициран ред, по който да се върви, а действително, ако някъде има специфични условия в отделни общини пък те да си правят собствени разчети.
    Поемам този ангажимент – още утре ще говоря с министъра на финансите, както се казва дори и неформално мога да Ви се обадя да Ви кажа.
    Благодаря.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря, господин Министър.
    Следваща по ред е Парламентарната група на ДПС. Не виждам техен представител.
    Следваща по ред е Парламентарната група на Реформаторския блок.
    Аз ще се възползвам да Ви задам въпрос. Той е свързан с Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. Знаете, преди няколко месеца бяха направени заявки, че може би се мисли нова концепция за изваждане на част от дейностите или някакви други неща, свързани с Агенцията. Дали има някаква вече затвърдена концепция в Министерството по какъв начин се подходи? И ако има – да ни запознаете.
    Благодаря.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Благодаря, господин Председател.
    По мерките, които набелязахме, голяма част от тях са в ход на изпълнение и към момента. Законът ще започне да действа, както е разписан, говоря специално за изпитите. Ще влезе в сила от март месец догодина. Дотогава трябва да е приключена обществената процедура, която да позволи изграждането на специфични условия за провеждане на тези изпити в центровете на Автомобилна администрация. Мисля че ще имаме възможност, разбира се, зависи от обжалванията и от процедурата, но към края на годината тестово няколко центъра вече да работят.
    Със сигурност, вярвам че ще има сериозен ефект. Разговаряме и с автошколите, които изглеждат най-сериозно засегнати от тези мерки, но в крайна сметка мисля, че ще намерим баланс.
    Към днешна дата има вече създадена работна група от преди седмица, която, заедно със самия бранш, работи по всички наредби, където бяхме сезирани, че има определен тип несъответствия или неща, които са остарели във времето, имат нужда да бъдат коригирани и адаптирани към днешната обстановка, което пък касае промяна вероятно в начина на изпитване, тоест типа въпроси по листовките, практическите изпити и така нататък. Тази работна група вече работи. Трябва да проверя само с какъв срок беше, не си спомням. Предполагам, че може би до месец-два ще приключат работа и ще имам възможността пак да Ви информирам кои наредби и кои видове процедури трябва да се изменят в посока улесняване потребителя и гражданите, които се явяват на тези изпити.
    От другата страна това, което обявихме като политика и като концепция – изваждане на определен вид дейности от Автомобилна администрация. Имаме входирано предложение, мисля от народен представител, за създаване на браншова камара, в което има част от тези мерки, които в някакъв вид ще бъдат аутсорсване на част от дейностите и администриране на някои от процесите от самата камара, които в момента се изпълняват от Агенцията. В момента колегите работят и нямаме окончателно становище по този материал. Веднага ще Ви информирам щом имаме готовност по него. Но като концепция считам, че е правилно. Той е модел, който работи в доста от държавите в Европа и в Австрия, и в Германия, и в Холандия, и в Белгия. Там самият бранш до голяма степен администрира процеси, които се счита, че в нашия случай създават или корупционна среда, или несправедливо разпределение на всички видове лицензи и разрешителни режими, които съответно администрацията предоставя на бизнеса. Така че ние ще спомагаме и ще подкрепяме един такъв процес.
    Много е важно обаче в тоя процес браншът да е единен, защото те са много асоциации, много различни интереси и ако там е нездравословна средата и има много големи различия между техните желания и искания, тогава пък може по-скоро да нанесем щета, отколкото да помогнем тези процеси да бъдат максимално справедливи за самия бранш.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря, няма да ползвам реплика.
    Следващи по ред са представителите на БДЦ.
    Заповядайте, господин Петров.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Благодаря, господин Председател.
    Господин Председател, уважаеми господин Министър, моят въпрос към Вас е: през изминалата седмица станаха два инцидента в БДЖ „Товарни превози“ с извозването на вагони с въглища. Какви са причините за преобръщането на тези вагони и има ли наказани длъжностни лица?
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: В петък, в 13,00 ч. ще има среща между представителите на ТЕЦ „Бобов дол“, Национална компания „Железопътна инфраструктура“ и БДЖ „Товарни превози“, тоест не утре, а вдруги ден – в 13,00 ч., където да се уточнят по най-бързия начин как може да се възстанови нормалния трафик, тъй като предстои отоплителен сезон и това е притеснително.
    Нямам още окончателен доклад какви са причините. В неформален порядък ми разказаха екипът за разследване на произшествия към Министерството, че в първия случай, но това пък не се потвърди после, ми обясниха, че тъй като един локомотив изтегля групата вагони, а втори локомотив отзад бута, поне на първо четене ми казаха, че задният локомотив е избутал по-рязко, с малко по-голяма скорост и се е получило като подскачане на четвърти вагон. Оттам дерайлират зад четвърти вагон останалите. Чакам още да излязат лентите от локомотивите да видим дали е така. Работят екипите.
    По втория случай още няма никаква категорична информация.
    Ако е човешка грешка, бъдете сигурни, че човекът ще бъде максимално строго наказан. Ако се забелязва и умисъл в тези действия, респективно ще бъдат сезирани всички компетентни органи.
    В крайна сметка не трябва да забравяме, че подвижният състав е изключително остарял, изключително тежко му е състоянието и в крайна сметка бихме могли да очакваме дори по-често да стават подобен тип инциденти, защото с по на 40-50 години локомотиви и вагони няма как да се извършва по нормален начин тази услуга.
    Ще Ви информирам като имам доклад от звеното за разследване, защото наистина в момента са хипотези, там работят и органите на полицията, за да мога да Ви кажа каква е точната причина и Ви гарантирам, че ако има физическо лице, ако има вина за това нещо, ще бъде максимално строго наказано.
    От нас най-строго наказание е да бъде отстранено от работа. Въпросът е, че ако има умисъл – там да си го разследват органите.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Реплика?
    Заповядайте.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Благодаря, но от медиите прочетохме, че в този случай машинистът е спрял локомотива чак след 10 км. Доста е притеснително едно такова голямо разстояние.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Това, което ми обясниха, е, че при дерайлирането на групата вагони, не зная във втория случай колко вагони дерайлираха, не си спомням точно, но той е продължил да тегли локомотива и на практика така е нанесъл и щетата към железния път. Не ли усетил, че са дерайлирали, не мога да отговоря. Аз нямам комуникация с този господин,но най-вероятно разследващите органи ще го разпитат и ще уточнят защо така е станало. Действително между 8 и 10 км е разрушен железният път.
    Сега там това, което ще се направи бързо и колегите работят вече, не зная колко време ще отнеме възстановяването, надявам се да е бързо, но имаме готови секции на железен път, които в момента се взимат от Септември, Пловдив, където правим пък модернизация. Тоест веднага тези готови жп секции на железен път могат да бъдат използвани, така че няма да има нужда да чакаме доставка или нещо такова. Директно ги пренасочваме натам, поне откъм материали и необходимия железен път и траверси са осигурени. Оттам нататък сега чисто колко ще отнеме самата работа не мога да кажа.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    Прескачам колегите от Патриотичния фронт, тъй като не ги виждам, имам предвид господин Веселинов.
    Следваща по ред е АБВ.
    Господин Кадиев, заповядайте.
    ПЕТЪР КАДИЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Моят въпрос е задаван доста пъти, отново ще го задам, защото очаквам да видя вече някакъв краен резултат относно процедурата за летище Пловдив, както и за София – докъде стигнаха нещата там? Наближава зимният сезон и мисля, че до началото на зимния сезон е хубаво да се случи поне на летище Пловдив, защото чартърните полети знаете, че там са голям проблем. И фактически туристическото обслужване относно Пампорово е доста зле.
    Това ми е първият въпрос. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Благодаря.
    По концесия летище София сроковете си текат. Имаме искане за удължаване от един от потенциалните участници. В момента го разглежда Комисията. Това което съм информиран е, че най-вероятно ще допуснем някакво приемливо удължаване на срока, тъй като документацията е голяма и изисква по-дълго време да се работи.
    По Пловдив на 20 септември изтича срокът и отваряме офертите, така че веднага след 20 септември ще получите информация кои участници са допуснати и кои продължават.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Реплика?
    Заповядайте.
    ПЕТЪР КАДИЕВ: Не, нямам. Благодаря, отговорът е абсолютно изчерпателен.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Колежката от „Атака“ не се върна.
    Завъртяхме един кръг с въпроси.
    Заповядайте за въпрос, господин Михов.
    ЦВЕТОМИР МИХОВ: Аз съвсем кратичко, тъй като това е въпрос, който го обсъждахме преди няколко месеца и тъй като нямам възможност да задам този въпрос на министъра на регионалното развитие, все пак и нашата Комисия до някаква степен е въвлечена в този казус. Имате ли информация или по-скоро Министерството на регионалното развитие и респективно Агенция „Пътна инфраструктура“ дали Ви държи в течение докъде са процедурите, свързани с тол таксите, с Toll Collect, тъй като знам, че един път процедурата беше отложена, не знам дали е обявявана впоследствие, обсъждани ли са вариантите за цени и така нататък, тъй като браншът общо взето се интересува най-малкото от цените, които ще бъдат въведени и хората трябва да си правят и сметката тепърва как ще се развива браншът.
    Затова си позволявам да питам Вас, ако имате някаква информация от Регионалното министерство.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОСКИ: За голямо съжаление няма как да Ви отговоря, не ме информират. Не зная абсолютно нищо по процедурата и какво се случва..
    ДИМИТЪР ГОРОВ: Актуален въпрос в зала, бе човек.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Това, което знам, някъде по медиите четох, че се обжалва процедурата. Това е, нямам друга информация. Нито е говорено с мене относно ниво на цени в това тол таксуване, нито ме информират докъде е процедурата. Нямам никаква идея.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Реплика?
    Заповядайте.
    ЦВЕТОМИР МИХОВ: Благодаря, господин Председател.
    Позволих си да задам този въпрос, тъй като съм имал възможността да контактувам с други държави, които са минали през тази процедура. Последния път когато говорих беше с колеги от Чешката република, които въведоха и тол системата. И общо взето не знам да не правим грешка, аз знам че не зависи от Вас, че тръгваме отгоре надолу. Трябва да тръгнем отдолу нагоре, защото е ясно, че държавата си прави едни сметки, но когато браншът не е уведомен, не се знае какво го очаква може да доведе до проблеми в самия сектор и в бранша. Знаете, че с цените на транспорта са свързани почти всички услуги и стоки, които са на пазара. Въвеждането на тол таксата при всички положения би довело, не дай Боже, до увеличаване цената на стоките.
    Затова си позволих да задам този въпрос, но Вие ми отговорихте категорично. Щом Вие не знаете, предполагам и браншът не е запознат какви ще бъдат цените. Дано от Регионалното министерство, не знам господин Председател, ако трябва да направим нарочна комисия по този повод, да ни уведомят как се движат нещата.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря.
    Следващи по ред са „БСП лява България“.
    Господин Свиленски, заповядайте.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин Председател. Уважаеми господин Министър, господин Заместник-министър, уважаеми гости!
    Господин Министър, в началото на месец август не защото си нямахме работа и не ни се почиваше, но ние от „БСП лява България“ поискахме оставката на ръководството на БДЖ с ясни аргументи, че спират 70 влака и че тези влакове няма да бъдат пуснати никога. Седем дена преди срока, който е обявил изпълнителният директор, тоест днес е 7 и, трябваше от 15 септември тези влакове да бъдат пуснати, няма нито един пуснат влак или намерение за пускане на такъв влак, още по-лошото е, че няма никакви действия, предприети за елиминиране на причините за спиране на тези влакове, а именно извършване на ремонти.
    Тогава изказахме всички аргументи, включително и финансови, включително дадох пример и с това, че футболният отбор е добре отглеждан в БДЖ. След това излезе един така пиар материал в една медия, в която беше показан един човек от депото, който си спортувал, ритал, и той си е един обикновен механик, който ходел и играел футбол. Само че аз проверих тоя механик няма нито един записан мач в последните три официални срещи на „Локомотив БДЖ“. За разлика от него има трима футболисти абсолютно професионални, които ако ги вкарате в това депо, може би няма да могат да знаят откъде да пуснат струга или там някакъв уред, отколкото да се показва, че това са обикновени работници, които играят футбол и се развива работническият спорт. Това е друга гледна точка. Просто тогава, проблемът който ние поставихме, беше сведен до това да се обяснява, че няма футболен отбор.
    Въпросът ми към Вас сега е: на 15 септември ще бъдат ли пуснати тия влакове? Несменяйки ръководството, Вие не поемате ли, вече към Вас лично, ангажимента от всичките тези неща, които се случват в БДЖ? Защото, ако колегата поставя въпроса за Товарни превози и 10 км теглене на вагони, ние вече сме свидетели всеки ден на произшествия в Български държавни железници и може би ще стане време когато Вашият Пресцентър ще трябва всеки ден да казва или колко произшествия има, или да казва дните, в които няма произшествия. Не дай Боже да се стигне дотам.
    Разбира се, аз знам, че Вие чакате концесията, чакате тези милиони да дойдат, но това аз го говоря вече една година – няма да се случи толкова бързо и толкова лесно, още повече не знаем и Европейската комисия, между другото, тук е времето да кажете, ако има нотификация дали е получена. Изобщо какво правим? – Продължаваме с това ръководство, по този начин и постепенно намаляване на влакове на подвижния състав или отново ще се съберем и да мислим какво правим с това дружество и с този сектор?
    Благодаря.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря, господин Министър.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Господин Свиленски, в интерес на истината действително чак такива конкретни данни и детайли относно футболни отбори, конкретни лица там, наистина не знам. Признавам си. И тук ще се възползвам от правото ми да не отговарям на такива конкретни въпроси в Комисията, защото нито ги познавам тия хора, нито ги знам, нито мога да кажа дали играят, дали не. Но в крайна сметка те пък може да не са работници от депо, може да са кондуктори. Възможно е. (Оживление.) Не е невъзможно. (Реплика от народния представител Георги Свиленски.)
    Сега един перфоратор, предполагам, че не се изисква толкова много интелект да се научи човек да щрака, но мисля, че вече са по-модерни, не е с перфоратор.
    Относно ръководството на БДЖ, аз продължавам да подкрепям това ръководство и ще кажа защо. Това ръководство за последните пет до шест години успя да намали задълженията на дружеството – от 840 милиона дългове на БДЖ в момента слизат под 500 милиона. Поради тая причина продължавам да подкрепям ръководството. (Реплики.)
    Естествено е, че като се погасяват кредитите е трудно паралелно с това да се отремонтира и подвижен състав. Затова се получават и тези затруднения.
    Конкретно за тези брой влакове и за 15 септември, позволете ми допълнително да събера информация, защото наистина не знам.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Реплика – заповядайте, господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин Председател.
    Господин Министър, аз въобще нямаше да поставям въпроса с футболистите, ако те бяха кондуктори и бяха на заплатите на кондукторите или на машинисти. Проблемът е, че те са на заплатата може би на Вас или на Вашия заместник. Това е проблемът. А през това време машинистите работят за 600-700 лв. Затова поставяме въпроса. Пак казвам, самият аз съм спортувал и подкрепям спорта, но това е друга тема.
    Относно това, че подкрепяте ръководството, защото свалило дълговете, ако закрием това предприятие дълговете съвсем ще бъдат ликвидирани. Разбирате ли? Те просто не работят. И Вие знаете, че това дружество когато работи труда дългове. Когато спре да работи, вероятно се намаляват дълговете. Аз не съм финансист. Вие сте финансист, ама вижте защо се случва това нещо. Значи ние убиваме това предприятие, не извършваме ремонти, спираме влакове, спираме вагони, да, някакви такива финансови манипулации, правени с обезценка на имоти, на активи, замяна с НКЖИ сигурно водят до така бленуваното ликвидиране на дългове. Но на практика ние нямаме железници. Какво от това, когато дълговете бъдат 100 милиона и срещу това нямаме нито един влак и нито един локомотив.
    Това, според мен, не знам може да бъркам и аз, е грешна политика. Дайте да видим да накараме тези влакове да работят, тези локомотиви да вървят и тогава вече да видим дали има разхищения, кражби, нецелесъобразни разходи и да ги спасяваме.
    Ако целта на дружеството е само да намалява тези дългове, давайте да вземаме решение, че България няма да има железници и да приключваме с това, в смисъл да не си губим времето. И Вие си губите времето, а и ние съответно това правим.
    Благодаря.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Дуплика – заповядайте.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОСКИ: Вие всъщност като сте натрупали тези 850 милиона дългове в железниците тогава сте го взели това решение, че няма да има железници, защото тогава, като сте ги взимали тези заеми, сте били абсолютно наясно. Казвам Вие, защото това са били съответно две правителства, в които сте участвали. Абсолютно наясно, ама 100%, абсолютно наясно, че няма откъде да се връщат тези заеми. Тоест Вие тогава сте казвали: „Ние няма да имаме железница, ще я потопим с 850 милиона дългове и оттам нататък да става каквото ще“. Или тогава сте знаели, че ще бръкнете в джоба на всеки един данъкоплатец да извадите тези 850 милиона да ги платите, само че е трябвало да направите държавна гаранция, а Вие и това не сте направили.
    Нашата амбиция е не да ги свалим до 100 милиона, нашата амбиция е осигурим ли си финансирането, да са на нула дълговете на железницата, за да може да не бъдем притискани от нито един кредитор да постави предприятието в несъстоятелност или неплатежоспособност и спокойно да можем да започнем обновяването на подвижния състав. Това е.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря, господин Министър.
    Няма представител от колегите от ДПС.
    Втори въпрос от мен, също свързан с БДЖ. Имаше една идея, не знам дали има развитие по нея, за изваждане на „Ремонтни дейности“ в отделно предприятие. Как се развива? Има ли развитие в тази посока, нещо ако има да ни кажете?
    Благодаря.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Работят колегите от БДЖ да се обедини ремонтната дейност от депата в отделно предприятие. Там основната теза е, че ще може да се използва механизмът на in house възлагане, за се спести малко време, защото сега всяка една процедура по възлагане си е в стандартния механизъм, който търпи процеси на обжалване, след това КЗК, евентуално ВАС. И общо взето дори да се заделят някакви средства и да се разполага с тях, пускайки процедурата на практика почти цяла година им отива в процедура и след това евентуално да се започнат ремонтите.
    Предполагам че другата седмица ще ни входират предложението в Министерството, все пак и ние да го разгледаме. Чисто като политика или като стратегия ще ги подкрепя, нека обаче да прочета всъщност какво са написали подробно. Там ще си помогнат, защото ще имат възможност да използват механизма по in house възлагане и да се спести време, така че да може да се отреагира и в момента, в които има осигурени пари, да могат по-бързо да се възлагат ремонтите.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря Ви за отговора. Нямам реплика.
    Патриотичният фронт няма колеги.
    Следващи по ред – господин Петров, заповядайте за втори въпрос.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: През почивните дни бяха отбелязани 90 години от пускането в експлоатация на теснолинейката Септември – Велинград – Добринище. Какви са плановете на Министерството за развитието на тази линия?
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Засега устискваме, държим я. Действително е нерентабилна. Струва доста пари на железниците поддръжката на теснолинейката. Не ми се иска да отиваме в посока закриване. Засега успяваме. Имаше швейцарска компания, която развива високопланинска железница, пробвахме ги да ги привлечем, но за момента няма проявен интерес. Ще се опитаме с някакъв тип туристически програми да има по-голяма активност и ползваемост на теснолинейката, но ако много ни натисне финансовият министър, не знам какво ще правим. Засега не ни влиза в плановете да я закриваме.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Реплика? Нямате реплика.
    Продължаваме по реда. От АБВ господин Кадиев – втори въпрос.
    Заповядайте.
    ПЕТЪР КАДИЕВ: И вторият въпрос е задаван и аз непрекъснато ще го задавам на господин Министъра, защото идва зимното време, очаква се отново да има една блокада, не дай си Боже.
    Вие казахте в предишното ми питане, че върви някаква процедура относно с Европейския парламент евентуално налагане на някакви санкции, ако продължава да се случва това мероприятие от страна на гръцките фермери. Силно се надявам, че ще се постигне някакъв консенсус и разбиране, защото не ми се иска през февруари месец Вие да преговаряте отново с фермерите и да се унижавате до тая степен. Все пак Вие сте един български министър, който заслужава уважение.
    Това ми е въпросът: вървят ли някакви преговори, стигна ли се до някакво решение.
    Виждам, че нашият премиер направи всичко възможно да постигне съгласие с гръцкия премиер. Нашите туристи изцяло заляха гръцкото Беломорие, ние показахме солидарност, да не говоря, че нашите пари изтичат там, а в крайна сметка няма да се учудя, ако февруари месец отново те ни блокират и нанесат толкова много щети на нашите превозвачи, пък и на техните.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Процесът е двустранен. Нашите заделени пари за ваканции, ги харчат хората, да кажем в Гърция, но помните че на гръцките банки пък парите дойдоха тука. Отворена Европа, тези неща са нормални. Прав сте.
    Всъщност това, което настоявахме, е да има разписан механизъм, при който в момент на подобен тип кризи, без значение къде са тези кризи, Европейската комисия да има възможност и инструменти да се намеси, така че те да не продължават по седмици, месеци и така нататък, буквално за дни да предприемат мерки, които да освободят свободното движение на хора и стоки. Към момента нямаме, а и няма да дойде друго. Те ни отговориха, че това можем да си го решим между България и Гърция, защото те разсъждават от хипотезата, че има ли незаконен тип действия, там трябва да се намесят органите на властта, съответно на гръцката държава.
    В случая обаче когато имаше блокади и миналата, а и в предишните години, това е проблемът, че не се месят органите на Гърция. Сега, на последната визита на правителството с техния премиер господин Ципрас, това беше една от основните теми, която се постави на масата. Този път поеха ангажимент и казаха, че няма да остават, ако фермерите пак блокират границата, без намеса на техните представители на реда. Вярвам, че ще бъде така, иначе е много несериозно поет ангажимент от министър-председател, специално за конкретна тема, да не си го изпълни.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Реплика? Не. Добре, благодаря.
    Няма представител на „Атака“. Приключихме кръга от въпроси.
    Благодаря на господин Министъра и Заместник-министъра министъра за присъствието.
    В точка втора „Разни“ има ли някакви предложения? Не виждам.
    Благодаря, колеги.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15,30 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Настимир Ананиев
    Форма за търсене
    Ключова дума