Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
ПРОТОКОЛ
№ 2
На 11 декември 2014 г. се проведе редовното заседание на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите при следния дневен ред:
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на Вътрешни правила за работа на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите.
2. Приемане на График за провеждане на приемните за гражданите от м. януари до м. април 2015 г.
3. Разни.
Списъци на присъстващите народни представители – членове на комисията и на гостите се прилагат.
Заседанието бе излъчено в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание.
Заседанието бе открито в 14.30 ч. и водено от Председателя на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите Бойка Маринска.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Добър ден, уважаеми колеги!
Можем да открием заседанието на Комисията. Дневният ред го имате.
Гости днес на нашето заседание са следните представители на граждански организации: Мария Асими – сдружение “Асоциация за балканско сътрудничество”; Райчо Велков – “Движение за пълна заетост и неговата стабилност”; Светослав Николов – сдружение “Равни пред закона”; Илия Илиев – Граждански форум “Промяна”; Людмила Георгиева – фондация “Обща кауза”; Лидия Делирадева – Център за човешки права; Иван Стамболиев – сдружение “Европейски идеи и младежки идеали”; Сребрина Хашъмова - Клуб на парламентарните журналисти.
Колеги, пред Вас са правилата, имате ги и на хартиен носител.
Предлагам Ви да гласуваме дневния ред така, както го чухте, ако нямате някакви други предложения.
ГЛАСУВАНЕ: Приема се единодушно с кворум 11 души, “Против” – няма, “Въздържали се” – няма.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
Предлагам да приемаме текстовете на правилата така – всеки член поотделно. И там, където има предложения, впрочем постъпили са предложения само от Граждански комитет “Равни пред закона”. Те са няколко предложения. Като стигнем до текста, аз ще Ви ги зачета. Ще дам възможност за коментари, за обсъждания и след това, ако има други предложения, ще ги прегласуваме и ще приемем окончателния текст.
Чл. 1. Тези правила определят дейността и организацията на работа на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите, за краткост наричана “Комисията” в следващите текстове.
Смятам, че няма да има някакви обсъждания по текста. Да подложим на гласуване чл.1.
ГЛАСУВАНЕ: „За” – 11, “Против” – няма, “Въздържали се” – няма.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Заповядайте, госпожо Дариткова!
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА-ПРОДАНОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители. За по-голяма оперативност предлагам да се гласуват правилата по раздели там, където няма постъпили предложения. Да не се гласува член по член, ако това се възприеме, мисля че ще бъде малко по-експедитивно.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Да подложим на гласуване предложението на госпожа Дариткова. Там, където има предложения за промяна, обсъждаме.
ГЛАСУВАНЕ: Приема се единодушно – “За” – 11, “Против” – няма, “Въздържали се” – няма.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
Глава първа – Общи положения. Има ли възражения? Няма. Подлагам на гласуване текста на Глава първа.
ГЛАСУВАНЕ: За” – 11, “Против” – няма, “Въздържали се” – няма. Приема се единодушно.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
Глава втора – Заседания на Комисията. Организация на работата.
В глава втора, чл. 11...
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: Извинете. Една редакицонна поправка в чл. 6, ал. 1 – моля ви “публично” да се махне “да се оповестяват отново публично въпросите”, тъй като преди това “предварително публично” е написано, втори път “публично” е просто излишно. Редакционна, печатна грешка, но моля да я отразим, за да я махнем.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Да гласуваме предложението на госпожа Дукова.
ГЛАСУВАНЕ: За” – 12, “Против” – няма, “Въздържали се” – няма.
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: Моля Ви, трябва да бъдем екзактни. В чл. 7. След редовните заседания от 14.30 заседанията на Комисията се излъчват в реално време чрез интернет страницата. Не е нужно интернет чрез интернет. Моля Ви погледнете го. И това е редакционно.
БОЙКА МАРИНСКА: Господин Добрев, заповядайте!
КИРИЛ ДОБРЕВ: Всички заседания ли ще ги излъчваме? Примерно днешното заседание излъчва ли се по интернет? Като човек с опит в тази Комисия да Ви кажа, че когато се излъчват заседанията, те продължават по три, четири часа. Дайте да вземем решение дали да се излъчват или не. Ако казуса, който разглеждаме, касае голяма група от хора, нямам нищо против да бъде публичен. Но, когато гледаме работни неща, няма нужда да правим тези постановки, да ни гледат доста хора. Правя формално предложение Комисията да взима решението преди начолото на заседанието дали да бъде излъчвано то по интернет и БНТ2 или не.
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: Господин Добрев, тук става въпрос за сайта и за интернет страницата. Текстът е идентичен с този на Правилника на Народното събрание, той не може да бъде игнориран и с оглед на това нашата Комисия има особени функции преди всичко. Това е най-прозрачната комисия, защото тук участват гражданските организации и трябва да се дава публичност и прозрачност на работата. Смятам че първо, трябва да го изпълним, като подзаконов нормативен акт, ако така го приемем, и като Комисия, която наистина има особени функции и ние трябва да ги изпълним. Благодаря.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Аз трябва да предложа на гласуване предложението на господин Добрев. Други изказвания?
КИРИЛ ДОБРЕВ: Аз го оттеглям.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Оттегляте ли го? Благодаря. Други изказвания?
РАЙЧО ВЕЛКОВ, “Движение за пълна заетост и неговата стабилност”: Аз предлагам...
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: В дискусията и в обсъжданията участват само народните представители.
РАЙЧО ВЕЛКОВ, “Движение за пълна заетост и неговата стабилност”: Това е като допълнение към неговото изказване. Да се събираме само и когато имаме какво да обсъждаме, а не просто така, защото всички сме много ангажирани с дейността си.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Вие смятате, че Правилникът на Комисията не е документ, който заслужава внимание? Нали него обсъждаме.
РАЙЧО ВЕЛКОВ, “Движение за пълна заетост и неговата стабилност”: Да не си губим взаимно времето, а само тогава, когато определяме важните точки, по които се събираме.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Благодаря. Разбрах.
Други народни представители искат ли думата? Не.
Отиваме към предложението за промяна в чл. 11, ал. 1, изречение първо – всъщност всички тези промени, които сега ще Ви зачета, те са от Граждански комитет “Равни пред закона”.
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: Процедура. Много моля тези предложения, аз ги прочетох, някои от тях са смислени и възможни да бъдат приети. Само че те трябва да бъдат внесени от народен представител. Не може случайно всяка организация просто да прави промени, каквито и да е, та било то и редакционни към документ на Народното събрание. С оглед на това Ви моля, ако има кой да внесе тези поправки, гледам че господин Добрев се готви за това, нека да го направи по реда, по който трябва да го направи.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Господин Добрев.
КИРИЛ ДОБРЕВ: Аз предлагам всички предложения от гражданските организации да се предлагат или от Председателя на Комисията или от Заместник-председателя, от ръководството на Комисията.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Приемам това предложение в случая. Тъй като Правилникът предстои да бъде приет.
КИРИЛ ДОБРЕВ: По простата причина, че то е адресирано до Вас. Вие предполагам, сте се запознали поне 24 часа по-рано и така ме хващате неподготвен. Трябва да вляза в материята и тематиката, за да направя това предложение. Щом на Вас Ви харесват, кажете коя част да подкрепиме.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Предложението за промяна в проекта е в чл. 11, ал. 1. В изречение първо предлагат да се добави следният текст след думата “в разискванията”.
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: Тоест предлагате Вие.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Да. По предложение на Граждански комитет “Равни пред закона”. И така, да се добави следният текст след думата “в разискванията” - “само при изпълнение на условията по чл. 14, ал. 1”.
Подлагам на гласуване промяната в чл. 11, ал. 1. да се добави “само при изпълнение на условията по чл. 14, ал. 1”.
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.председател: То е обяснено отдолу защо.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: То е пред Вас, Вие го имате. Ще се повиши качеството на обсъжданията в Комисията и ще се спестят ценни ресурси като време, стенографски труд, заетост на народните представители и други. С направеното предложение в дискусиите ще могат да вземат пълноценно участие запознати и подготвени представители на неправителствените организации.
БОРИСЛАВ АНГЕЛОВ – експерт: По този начин се получава, че ще могат да участват в дискусиите не просто организации, а граждани и институции, предоставили писмени становища и предложения по въпросите, които предстоят да се обсъждат в Комисията. В практиката на Народното събрание имаме случаи, когато са поканени тези представителства за самото заседание на Комисията, включително и институции, включително и неправителствени организации. Особено, когато имаме извънредно заседание. Така че аз с оглед на практиката, която има в Парламента, го казвам това нещо. Ние ги ограничаваме, ние ги задължаваме по този начин. Той и да иска да вземе участие тук, трябва да е внесъл предварително свое становище. В случая може да възникне становище на организация и по време на заседанието. Обсъждаме даден проблем и да го изявят.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Госпожа Дамянова.
МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Аз ще подкрепя становището на експерта, предвид това, че процедурата за изпращане на становища от изпълнителната власт в момента е изключително тромава. За да получим становище от дадено министерство примерно по даден въпрос, то трябва да е, надяваме се че ще има промяна скоро в Правилника на Министерския съвет, трябва да е минало през оперативно заседание на Министерския съвет. Когато такова становище не е получено, на практика ние, приемайки този текст, казваме че няма ...
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Ако е постъпило по-късно...
МИЛЕНА ДАМЯНОВА: ... ако е постъпило по-късно включително и за неправителствените организации. Хубаво, институциите от една страна, неправителствените организации, защо... Това е ограничаване на правото за участие. Няма други комисии, в които да не се допускат представители на различни организации и съсловия, да участват, да изразят своето мнение. Да, няма проблем да участват в разискванията. Защо да поставяме това ограничание. Аз лично ще гласувам “против”. Нали сме Комисия, която и взаимодейства или би трябвало да взаимодейства с неправителствените организации. Ако искаме да имаме ефективно взаимодействие, не би следвало да се притесняваме от становище, което бъде изразено на самото заседание. Защо трябва предварително да го изискваме писмено. Може би ще бъде по-оперативно заседанието, но в крайна сметка е важно заседанието да е ефективно, а не да свършва по най-бързия начин.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Да, благодаря, госпожо Дамянова. Аз също смятам, че не би следвало да ограничаваме и да създаваме пречки на представители на граждански организации, които по-късно или в заседание, са успели да представят някакво предложение. Така че, подагам на гласуване предложението.
ГЛАСУВАНЕ: “За” – няма, “Против” – 8, “Въздържали се” – 4.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: В раздел 2, Глава Втора няма постъпили други предложения, Ви предлагам да гласуваме тестовете. Една добавка – в чл.11, ал. 5 добавяме телефон 02 939 36 40.
Гласуваме всички текстове на Глава Втора. Който е “За”, моля да гласува.
ГЛАСУВАНЕ: “За” – 12, “Против” – няма, “Въздържали се” – няма.
ПРЕДС.БОЙКА МАРИНСКА: Следващото предложение е в Глава трева, чл. 20, ал. 4. Предложението е следното: “Общественият съвет чрез своята дейност съдейства за прозрачността на работата на Комисията”. Текстът, който е в проекта е: “Общественият съвет оказва експертна помощ на Комисията при обсъждането на постъпилите от неправителствени организации и граждани писмени становища и предложения”. Кой иска думата? Господин Илиев, моля!
ИЛИЯ ИЛИЕВ: Аз искам думата, обаче имам въпрос по цялата глава “Обществен съвет”. Не е във връзка точно с това предложение. Въпросът ми е този Обществен съвет от колко членове, от колко човека ще се състои, кой ги определя, определяме ли сега някаква квота и при какви условия ще се определя?
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Не, сега не определяме никаква квота. След като приемем Правилника, на следващото заседание ще приемем правила за избор на този Обществен съвет заедно с Вас и ще решим каква ще бъде квотата, каква ще бъде процедурата на избор на всеки един участник в Обществения съвет и още други неща, които ще бъдат включени в тези правила, за да можем да осигурим една прозрачна процедура.
Връщам се на чл. 20, ал. 4.
Колеги, друг иска ли да вземе отношение по този текст, по това предложение за редакция на текста? Аз лично не виждам съществена разлика между двата текста, смислова разлика.
Ако няма други предложения и изказвания, предлагам да гласуваме текста така, както сме го формулирали в проекта.
Който е “За”, моля да гласува.
ГЛАСУВАНЕ: “За”-11, “Против” – няма, “Въздържали се” -1.
Предложението за промяна не се приема.
Чл. 21, ал. 1: Общественият съвет гарантира прозрачността на работа на Комисията. Предложението е: “Общественият съвет чрез своята дейност съдейства за прозрачността на работа на Комисията”. И тук моето мнение е, че няма особено смислова разлика и аз предлагам да подкрепите текста в проекта.
Има ли изказвания? Няма.
Който е “За” този текст така, както е формулиран в проекта на чл. 21, ал. 1, моля да гласува.
ГЛАСУВАНЕ: “За”-11, “Против” – няма, “Въздържали се” -1
ДОБРИН ДАНЕВ: Бих искал нещо да кажа. Не би трябвало да гласуваме предложението което е направено и основният текст да се гласува последен. По принцип така са правилата.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Да гласуваме предложението, което е направено по-напред и, ако не се приеме, да остане текста. Да, приемам забележката. Да, така е.
Чл. 22, ал. 2. Текстът в проекта е: “Представители в Обществения съвет могат да предлагат неправителствени организации, които имат доказан опит в разработването и реализирането на успешни практики и проекти в публичната сфера”.
В чл. 22, ал. 2 педложението е да отпадне този текст, тъй като се счита, че е в противоречие с материално-правни разпоредби на чл. 73 от Закона за защита от дискриминация. Правилникът за работа на Комисия не трябва да нарушава законовите разпоредби. Това са аргументи и собствения си чл. 2-1.
Изказвания.
БОРИСЛАВ АНГЕЛОВ, експерт: Искам да обърна внимание. В Правилника на Народното събрание ясно е записано: “Създава се Обществен съвет от представители на неправителствени организации”. А тук се предлага да отпадне.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Влизаме в противоречие с Правиника на Народното събрание.
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: Тук става въпрос за ал. 2.
БОРИСЛАВ АНГЕЛОВ, експерт: А след това се упоменава и следното: “Съставът и начинът на формиране на Съвета се определя с правила, приети от Комисията”.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: За мен е малко неясен този текст. И при първия прочит обърнах внимание. Смисълът е следният. Вгледайте се в текста, искам да Ви разясня за какво точно става въпрос. Смисълът е следният: Неправителствените организации могат да предлагат представители в Обществения съвет. Това е смисълът. И аз Ви предлагам тук да го редактираме, макар че моито експерти твърдят, че е правилно така да остане. Вашето мнение.
Аз имам предложение, да го редактираме, смислово: “Неправителствените организации, които имат доказан опит в разработване и реализирането на успешни практики и проекти в публичната сфера, могат да предлагат представители в Обществения съвет”.
Има ли други предложения?
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: Текстът е по-добре да отпадне, според мен. Значи, когато се състави този Обществен съвет, той има определен брой хора. Така звучащ текстът, това значи, че те по всяко време могат да предлагат членове в Обществения съвет. Няма логика в цялата тази работа.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Могат да предлагат за формата на Обществения съвет и като се конструира Общественият съвет, повече предложения е логично да няма.
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: За мен е абсолютно нелогичен текстът.
БОРИС СТАНИМИРОВ: Госпожо Председател, колеги. Мен ме притеснява, че така поставен критерият - “Неправителствените организации, които имат доказан опит в разработването и реализирането на успешни практики и проекти в публичната сфера”, това е едно субективно и доста общо понятие. Кой може да определи кои организации имат доказан и на кои организации опитът е недоказан. Рискуваме да изпаднем утре в положение някоя организация да ни обвини, че ние дискриминационно към нея сме я определили като такава с недоказан опит и съответно, че сме избрали организации, които на нас ни отърват, защото сме ги счели, че са с доказан опит. Или да вкараме критерий, някакъв по-конкретен, или просто да не формулираме по такъв начин един текст, който пак казвам, ще ни вкара нас като Комисия и Народното събрание в обяснения, които няма да са в полза на никого.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА : Аз предлагам да чуем експерта, за да може да ни обясни точната процедура, за да сме наясно всички.
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: Ще ви кажа, една запетая решава всичко и текстът е много верен. Чуйте: “Представители в Обществения съвет, могат да предлагат неправителствени организации, които имат доказан опит в разработване и реализирането на успешни практики и проекти в публичната сфера”, Това е целта.
БОРИСЛАВ АНГЕЛОВ, експерт: Грешката е следната. Представители в Обществения съвет, могат да предлагат... Идеята ни е следната тук. След това критерият, както каза господин Станимиров, критерият ще го допишем, когато вътре стигтнем да изготвим правилата за избор на членове на Обществения съвет. Там ние подробно ще го изпишем и там вече чрез останалите от тях документи...
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Г-н Ангелов, това е ясно, моля те разясни текста, какъв е смисълът на текста, защото имаме спор по текста. Дали представители в Обществения съвет предлагат неправителствени организации или неправителствените организации предлагат представители в Обществения съвет.
БОРИСЛАВ АНГЕЛОВ, експерт: Неправителствените организации предлагат представители в Обществения съвет.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Неравителстнвените организации предлагат представители в Обществения съвет.
А сега разясни процедурата, по която това се случва.
БОРИСЛАВ АНГЕЛОВ, експерт: Живот и здраве след Нова годана на наше редовно заседание ние ще предложим едни правила за избор и предложение за членове на Обществения съвет. В тези правила ние ще разпишем и критериите, на които те трябва да отговарят, както и какви документи да ни предоставят те на нас. Цялата тази процедура включитено и нейният срок – от кога до кога, тя ще бъде публична и прозрачна, ще бъде публикувана на интернет сайта на Народното събрание и на нашата Комисия, и самото съобщение във връзка с това, включително и квотите, както и техният брой. Там можем да включим и броят на членовете.
БОРИС СТАНИМИРОВ: Тогава правя редакционно предложение. Текстът на ал. 2 да се измени по следния начин. Ал. 2: “Неправителствени организации предлагат представители в Обществения съвет по правила и критерии, които ще бъдат определени от Комисията.” И да отпаднат тези неясни неща.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Аз оттеглям моето предложение и се присъединявам към предложението на господин Станимиров.
Гласуваме предложението на Борис Станимиров.
Моля формулирай го още веднъж за всички.
БОРИС СТАНИМИРОВ:
“Неправителствени организации могат да предлагат представители в Обществения съвет по правила и критерии, изготвени и приети от Комисията.”
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Който е съгласен с този текст, моля да гласува.
ГЛАСУВАНЕ: “За” – 12, “Против” – няма, “Въздържали се” – няма.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Моля да гласуваме текстовете на цялата Глава Трета с тази корекция. Който е “За”, да гласува.
ГЛАСУВАНЕ: “За” – 12, “Против” – няма, “Въздържали се” – няма.
Приема се единодушно.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Други предложения не са постъпили. В такъв случай гласуваме Глава Четвърта.
Извинете, господин Илиев, слушаме Ви.
ИЛИЯ ИЛИЕВ: Госпожо Председател, мога ли да попитам кой е Светослав Николов, тук ли е? Този текст, който го предложиха чл. 22, ал. 4, той не подлежи на гласуване.
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: Напротив, гледахме го вече. Минахме го преди това чл. 20, ал. 4.
ИЛИЯ ИЛИЕВ: Чл. 22, ал. 2 преди малко обсъждахме .
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: Не, не ал. 4 го минахме го преди това.
ИЛИЯ ИЛИЕВ: А, минахме го преди това. В кой вид го приехме – във вида, в който е, или във този, който те предложиха?
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: Във вида, който е по проекта.
ИЛИЯ ИЛИЕВ: Благодаря.
КИРИЛ ДОБРЕВ: Да дадем възможност на Обществения съвет да си напише правила и ние да ги приемем след това. Или ние пишем правилата на Обществения съвет? Това е чл. 22, ал.4.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Комисията изработва и приема правилата за работа на Обществения съвет. Да разбираме ли, че това е Ваше предложение за промяна на този текст.
КИРИЛ ДОБРЕВ: Това е предложението, което е направено от Светослав Николов. Той предлага обратна логика – Общественият съвет като се събере да си изготви някакви правила и ние да ги приемем на Комисия. Ние им предлагаме в чл. 22, ал 4 ние да направим правилата на този Обществен съвет и да ги дадем да работят с тях. Аз мисля, че тяхното предложение е правилно. По-добре е, когато се създава Обществен съвет и едни хора се събират на едно място, да си направят правила за работа. Приемете, че аз го правя това предложение.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Постъпи предложение от господин Добрев – Общественият съвет да изработи проект на правила. Нали така, господин Добрев и Комисията да ги приеме.
КИРИЛ ДОБРЕВ: Обсъждаме ги заедно с тях. Ако ще работим с някакъв Обществен съвет, добре е те да имат отношение към изготвяне на правилата си.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: И на работата вътре в този Обществен съвет.
КИРИЛ ДОБРЕВ: Ние можем да дадем нашето мнение, а дали ще се приеме или не, гласува Общественият съвет.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Тези правила, да внесем малко яснота, след като бъдат изготвени от Обществения съвет, ние ги обсъждаме и ги гласуваме.
Господин Илиев, нека да чуем повече мнения.
ИЛИЯ ИЛЕВ: Искам да изкажа мнение. Аз мисля точно обратното, че ако същият съвет изгради правилата, ще стане едно препокриване на функцията им. По-скоро съм на мнението че правилата трябва да бъдат обсъдени и зададени от членовете на Комисията, от народните представители, обсъдени с тях, и да бъдат представени на Обществения съвет.
КИРИЛ ДОБРЕВ: Комисията и Общественият съвет изработват и приемат правила за работа на този съвет.
БОЙКА МАРИНСКА: Приемат правила значи, че те трябва да гласуват заедно с народните представители. И тук влизаме в противоречие. Може заедно да бъдат изготвени, но да бъдат гласувани от членовете на Комисията.
БОРИС СТАНИМИРОВ: На мен ми се струва, че спорът е малко безмислен, защото така или иначе, Общественият съвет и неправителствените организации могат през всеки народен представител да вкарат предложение, включително и за правилата на работа на Обществения съвет. Тоест дори и да кажем, че само ние ще изготвим правилата, то те биха могли да изготвят правила и през мен или Вас или през всеки един от нас, да ги внесат и те да станат обект на обсъждане и да се превърнат в правила за работа на Обществения съвет. Но аз смятам, че като жест на добра воля и на нашето желание наистина да работим и да бъдем Комисия за връзки с организациите, нищо не ни пречи да дадем възможност те да подготвят свой вариант за работа на Обществения съвет, който да ни предложат, пък ако той, по наша преценка не е, или в някаква своя част, не е достатъчно добър, в края на краищата последното решение е отново наше. Тоест ние можем да си го променим по начин, който ние считаме, че е правилен. Но нека да не отнемаме инициативата на гражданските организации да предложат правила. Така че, аз тук съм склонен да подкрепя предложението на господин Добрев.
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: Аз обаче възразявам. Ние приемаме Правилника за работа на нашата Комисия. Ние не приемаме Правилника за работа на Обществения съвет. Това е наша императивна работа и един орган, колкото и да е обществен, когато му задаваш функции, той не може да си ги даде сам. В този смисъл се обезмисля нашата работа като народни представители. Няма проблем обаче, когато се обсъжда и те присъстват, защото заседанията са открити, прозрачни, предават се, когато те присъстват, да имат някакви допълнения към тези конкретни правила и чрез народен представител те да постъпят, както направихме днес. Аз смятам, че това е функция, право и задължение на Комисията.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Благодаря. Господин Добрев.
КИРИЛ ДОБРЕВ: Вижте, има логика в нещата. Ние определяме кои да бъдат членовете в Обществения съвет, ние определяме кой да е председател на Обществения съвет, ние определяме и по какви правила да работят. Е това си е казионна организация. Какъв е този Обществен съвет? Ние си ги харесваме, избираме си ги - мнозинството в комисията, без да уточнявам какво, и си избираме някакъв Обществен съвет, дето да си ни кефи нас. И да ни харесва какви решения ще взима. Ако правим нещо обществено, то трябва да ги оставим да се развиват самостоятелно и да ни бъдат в някаква полза, да бъдат като някакъв коректив, ако щете. В противен случай пак казвам, създаваме си казионна организация. Това е логиката ми – да си изработят правилата сами.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Да, разбрах господин Добрев. Имате предложение. Аз ще предложа един такъв компромисен, междинен вариант. Общественият съвет да изработи проект на правила, но окончателното им приемане да бъде с гласуване в Комисията. Господин Добрин Данев, заповядайте!
ДОБРИН ДАНЕВ: Аз чета текста на предложението на Светослав Николов и мисля, че той е много приемлив и удачен. След като знаем, че Комисията приема такива правила, тя ще ги разгледа на база на предложението, което е направено от тях и Комисията ги приема, така че Общественият съвет не може да приеме и гласува. Той само предлага. Мисля, че текстът е много удачен като тяхно предложение.
БОРИС СТАНИМИРОВ: На мен ми се струва че, ако просто дадем възможност на Обществения съвет да предлага правила, защото тук е посочено, че те трябва да изготвят едва ли не цялостен проект, който да ни предложат. Да си представим, че те не постигнат съгласие, че помежду си влязат в дискусия и не могат да достигнат до еднозначен проект, това значи ли, че седи Общественият съвет без правила. Тоест аз предлагам ние просто да дадем право на Обществения съвет да предлага правила, които да станат част от правилника за неговата работа. Тоест ние като Комисия ще си работим по правилата.
Редакционно да го предложа.
Ал. 4, както е в момента – “Комисията изработва и приема правилата за работа на Обществения съвет” да се добави изречение “Общественият съвет също може да прави предложения за правилата”.
ИЛИЯ ИЛИЕВ, Гражданска инициатива „За нов обществен договор“: Наистина Вие сте прави. Сега да тръгнем ние да правим един цялостен проект, който след това да кажем в една голяма част няма да се хареса на депутатите и ще се получи едно преливане от пусто в празно и може да се окаже, че няколко месеца нямаме правилник, по който да работим. Предлагам да го запишете “съвместно изработва”, заедно изработваме този правилник и там, където има някакви спорове по някои точки от този правилник, се дават двата варианта за обсъждане тук, а другото се гласува, което се приеме и от двете страни, се гласува анблок, както в случая става. Но ние да участваме, защото наистина господин Добрев е прав, че се получава една казионна организация. Ние горе-долу имаме опит в тази дейност и знаем какви са били слабостите в предишния Обществен съвет и искаме в момента това да го изчистим, още сега да го изчистим. Аз мисля, че Вие няма да загубите от това нещо. Ние не искаме да отнемаме Вашето право Вие да приемате. Вие си приемате.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Разбрах идеята. Изразявам лично мнение. Приемам, че е възможно заедно да седнем и да ги изработим. Въпросът е как ги приемаме, процедурата на приемане.
ИЛИЯ ИЛИЕВ, Гражданска инициатива „За нов обществен договор”: Процедурата е ясна - комисията приема, вие приемате.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Комисията приема и ако тя има някакви редакционни, стилови, смислови забелеки...
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: Помага Комисията, колеги – вижте чл. 20, ал. 3.
ИЛИЯ ИЛИЕВ, Гражданска инициатива „За нов обществен договор”: Ние говорим точно за този член. Тук да се напише “съвместно изработва”, а не “Вие изработвате”. Съвместно с нас изработвате.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Г-н Станимиров, имате ли предложение за текста?
БОРИС СТАНИМИРОВ: Мога да предложа нова редакция на чл. 4. “Комисията – тук да отпадне “изработва” и да стане - “приема правилата за работа на Общественвия съвет”. И следващо изречение. “В иработването на правилата освен Комисията, може да участва и Общественият съвет” или “представители на Обществения съвет”. Иначе трябва да чакаме кворум и така нататък.
СНЕЖАНА ДУКОВА, зам.-председател: “и представители на Обществения съвет”.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Г-н Станимиров, моля Ви, още веднъж формулирайте текста.
БОРИС СТАНИМИРОВ: “Комисията приема правилата за работа на Обществения съвет. В изработване на правилата могат да участват и представители на Обществения съвет.” Въпросът е, че ние не можем да ги задължим да участват. Да не се поставим в ситуация, в която да не дойдат да участват и ние да сме блокирани.
Щом сме казали, че могат това означава, че ние не можем да им отнемем правото да участват в обсъждането.
ИЛИЯ ИЛИЕВ, Гражданска инициатива „За нов обществен договор”: Да махнем думата “могат”. Тя е паразитна дума в текста.
БОРИС СТАНИМИРОВ: Колеги, щом сме казали, че могат да участват, това означава, че ние не можем да им отнемем правото да участват в обсъждането.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Но не можем и да ги задължим.
БОРИС СТАНИМИРОВ: Но не можем и да ги задължим. Ако те преценят да не участват, това няма да попречи да имаме правилник. Това е идеята.
БОЙКА МАРИНСКА: Аз оттеглям моето предложение. Господин Добрев?
КИРИЛ ДОБРЕВ: И аз оттеглям моето предложение.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Предлагам на гласуване предложението на Борис Станимиров така, както го е формулирал.
РАЙЧО ВЕЛКОВ: С полиция ли ще ги събираме, ако отпадне “могат”?
СРЕБРИНА ХАШЪМОВА: Представители, а не представителиТЕ. Представителите на Обществения съвет. Това означава дошли, не дошли, които представители са дошли, ще заседават.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА, Клуб на парламентарните журналисти: Защото, ако звучи императивно и не дойдат, ако остане текстът императивен и не дойдат, това значи ние не можем да работим.
СРЕБРИНА ХАШЪМОВА, Клуб на парламентарните журналисти: Може да са пет, може да са десет души.
Подлагам на гласуване текста на Борис Станимиров, който е “за” тази редакция, моля да гласува. Да чуем редакцията още веднъж.
БОРИС СТАНИМИРОВ: „Комисията приема правилата за работа на Обществения съвет. В изработването на правилата имат право да участват представители на Обществения съвет”.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Гласуваме - който е “за” тази редакция, моля да гласува.
ГЛАСУВАНЕ: “За” – 12, “Против” – няма, “Въздържали се”– няма.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Цялата Глава Трета да гласуваме с така направените промени. Който е “За”, моля да гласува.
ГЛАСУВАНЕ: “За” – 12, “Против” – няма, “Въздържали се”– няма.
Приема се единодушно.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Това е последното предложение за промяна. Отиваме на Глава Четвърта – Жалба на граждани. Тук няма постъпили предложения за промени. Моля колеги, цялата Глава Четвърта, който е “за”, да гласува.
ГЛАСУВАНЕ: “За” – 12, “Против” – няма, “Въздържали се”– няма.
Приема се единодушно.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Допълнителните разпоредби? Няма постъпили предложения за допълнителните разпоредби. Гласуваме допълнителната разпоредба.
ГЛАСУВАНЕ: “За” – 12, “Против” – няма, “Въздържали се”– няма.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: И моля да гласуваме Заключителните разпоредби, ако няма други предложения. Няма. Моля да гласуваме.
ГЛАСУВАНЕ: “За” – 12, “Против” – няма, “Въздържали се”– няма.
Правилникът за работа на Комисията е приет и отиваме на Втора точка “Приемане на графика за провеждане на приемните дни за граждани от месец януари до месец април. Вие сте видели графика на имейлите си. Нямаме върнат имейл от някого, което значи че го приемате в този му вид. Подлагам го на гласуване.
ГЛАСУВАНЕ: “За” – 12, “Против” – няма, “Въздържали се”– няма.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Точка “Разни”. Ако някой иска да постави някакъв проблем, да вземем отношение.
СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ, Равни пред закона: Интернет излъчване няма. Да го предложите на експертите за корекция.
БОРИСЛАВ АНГЕЛОВ, експерт: Специално сме избирали залата, в която има интернет.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Госпожа Асими, заповядайте!
МАРИЯ АСИМИ: Госпожо Председател, искам да попитам имаме ли срок за изготвяне на правилника за Обществения съвет?
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Това ще го качим на сайта на Комисията. Така че следете сайта. Госпожа Асими пита за правилата за избор на членовете на Обществения съвет. Мисля че до края на тази година, обясни Боби. Кога ще бъдат публикувани правилата за работа на Обществения съвет, пита госпожа Асими.
БОРИСЛАВ АНГЕЛОВ, експерт: – Ние нали приехме текст, в който народните представители по настояване на неправителствените организации и по тяхно желание се записа, че и те ще участват. Общественият съвет все още не е конструиран. Това всичко предполага едно бъдещо действие. След конструирането на Обществения съвет на следващото заседание на Комисията, вече ще бъдат изработени правилата.
МАРИЯ АСИМИ: Ама най-напред да видим какви са критериите за Обществения съвет. И още нещо искам, имам питане. Чл. 11, т. 5. Моля да се попълни телефона.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Да, попълнен е.
БОРИС СТАНИМИРОВ: Относно излъчването на заседанието на Комисията в интернет – въпросът е много важен, той касае изпълнението на Правилника на Народното събрание и ангажимент, който сме поели пред нашите избирателите. Това нещо го пишеше вчера в сайта на Народното събраине,. Аз лично съм уведомил редица свои избиратели, които специално са се обърнали към мен по този въпрос, че ще бъде излъчвано заседанието. Много моля експертите към Комисията да се погрижат следващият път..., аз няма да участвам в заседание на Комисията, което не се предава пряко по интернет.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Убедете се, че интернет има и тогава започваме заседанието.
Закривам заседанието.
/Закрито в 15. 35 часа/
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
БОЙКА МАРИНСКА