Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по взаимодействието с неправителствените
организации и жалбите на гражданите
П Р О Т О К О Л
На 26 март 2015 г. се проведе заседание на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите при следния
Д н е в е н р е д:
1. Доклад на госпожа Бойка Маринска – председател на комисията, относно подадените заявления във връзка с избор на представители на неправителствени организации в Обществения съвет към Комисията по взаимодействие с неправителствените организации и жалбите на гражданите.
2. Приемане на график за приемната на Комисията по взаимодействието с неправителствени организации и жалби на гражданите за периода м. май – м. юли 2015 г.
3. Разни.
Заседанието бе открито в 14,30 ч. и председателствано от госпожа Бойка Маринска – председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Добър ден, колеги и гости! Започваме нашето редовно заседание на комисията. Имаме кворум.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Само да обява отсъствието на госпожа Менда Стоянова, тъй като е в Комисията по бюджет и финанси. Тя може би ще се присъедини по-късно. Тя моли всички да бъдат информирани за нейното отсъствие.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Другото подадено заявление е от Борислав Иглев, който също отсъства. „Запознах се с материалите на заседанието и съм помолил председателят на комисията госпожа Маринска да изрази волята на моя глас.”
Колеги, дневният ред е пред вас. Имате ли някакви други предложения по дневния ред? Не виждам.
Ще помоля членовете на комисията да гласуваме дневния ред във вида, в който ви е предоставен.
Приема се единодушно.
Дневният ред е приет.
Гости на нашето заседание, колеги, са и представители на неправителствените организации, които са заявили желание за участие. Списъкът на всички гости, които присъстват се прилага към протокола на днешното ни заседание. Ще дам думата по съответните теми на всички представители, които желаят да вземат отношение към обсъжданата тема. Искам само да напомня, че регламентът за изказванията на представителите на неправителствените организации е 3 минути, след като всички членове на комисията приключат със своите изказвания.
Колеги, разполагате с доклада по първа точка. Изпратен ви беше и на електронните пощи, беше ви предоставен и на хартиен носител. Няма да чета доклада, само ще ви запозная с най-основните моменти в него, в резюме. После, ако има някакви въпроси по конкретиката, ще дам думата на Мария Тенчева – главен експерт към комисията, да вземе отношение, ако имате някакви въпроси към нас.
Съгласно правилата за определяне на представители на НПО за членове на Обществения съвет към комисията, приети на наше заседание на 29 януари тази година, публикувахме поканата за участие на интернет страницата на комисията на 3 февруари т.г. Тоест, краен срок за подаване на заявленията за участие беше 3 март 2015 г., включително. С оглед на факта, че постъпиха заявления от малък брой неправителствени организации, наложи се да удължим този срок до 13 март т.г., включително, както и да публикуваме поканата : в Бюлетина на информационния портал на неправителствените организации, който е с над 5 хиляди потребители; на интернет страницата на Българския център за нестопанско право и в Бюлетина на Фондацията за реформа в местното самоуправление, който е с 16 хиляди абоната.
В резултат на по-голямата информираност получихме общо 62 броя заявления от неправителствените организации.
Петдесет и шест от тях отговаряха на предварително зададените в правилата критерии за участие, а именно: които са регистрирани при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел и са осъществявали своята дейност не по-малко от 3 години преди датата на подаване на заявленията; които имат опит в разработването, изпълнението, мониторинга и оценка на стратегии, политики или проекти в посочените области; и които притежават експертен капацитет в една или няколко от изброените области на компетентност, съгласно нашите правила.
Шест от тях не покриха тези критерии и това са: Фондация „Европа” и „Национална социална общност”, които не отговарят на изискванията за 3 години в заявената област на компетентност; Българска асоциация на организациите за подкрепа на пострадалите, Фондация за подпомагане жертвите на престъпления и борба с корупцията и Сдружение за учителя поради непредставяне на редица изискуеми документи; „Читалищна дейност и самодейност”, които не са регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
Списъкът на всички допуснати и недопуснати неправителствени организации, подали заявление за участие в Обществения съвет към комисията, е качен на сайта на комисията в секция „Новини” на 23 март т.г., с което е спазено изискването на чл. 6, ал. 1 и ал. 3 от приетите правила, а именно:
„Ал. (1). В срок от 7 дни след крайната дата на подаване на заявленията комисията да извърши проверка за съответствие на постъпилите документи съгласно приетите критерии.
Ал. (3). На интернет страницата на комисията да се публикува списък на всички неправителствени организации, които са подали заявление, както и списък по области на компетентност на организациите, които отговарят на изискванията и ще бъдат поканени, за да излъчат представителите в Обществения съвет.”
След заседанието днес всяка една от неправителствените организации ще бъде поканена с писмо, подписано от мен, за да имат възможност да създадат организация и да участват в Обществения съвет.
Оказа се, че за някои от сферите на дейност имаме подадени заявления само от една неправителствена организация, а за други сфери имаме по няколко, повече от една – две, три, четири, пет неправителствени организации.
С оглед на по-голяма нагледност ще ви прочета броя на подадени заявления по конкретните сфери на дейност.
По едно заявление от НПО имаме за следните сфери: международни европейски въпроси и политики; въпроси и политики на българите в чужбина; правата на жените и равнопоставеност на половете; правата на децата; IT развитие; здравеопазване, дарителство и доброволчество.
По повече от едно заявление имаме в следните сфери: развитие на гражданското общество – 3 неправителствени организации; развитие на местните общности – 3 неправителствени организации; законодателство, застъпничество и публични политики – 4 неправителствени организации; правосъдие, вътрешна сигурност и обществен ред – 3 неправителствени организации; защита на правата на човека – 3 неправителствени организации; етнически въпроси и имиграция – 4 неправителствени организации; младежки въпроси и политики – 3 неправителствени организации; образование и наука – 5 неправителствени организации; култура и културно-историческо наследство – 4 неправителствени организации; читалищна дейност и самодейност – 3 неправителствени организации; икономическо развитие – 2 неправителствени организации; социални въпроси и пазар на труда – 4 неправителствени организации; права на хора с увреждания – 4 неправителствени организации ; физическо възпитание и спорт – 2 неправителствени организации; екология и околна среда – 2 неправителствени организации.
На основание чл. 7 от нашите правила за определяне на представители на НПО за членове на Обществения към комисията в съответната сфера на компетентност, където има повече от един допуснат кандидат, представителите на неправителствените организации следва да се съберат и да излъчат свой представител и негов заместник в случаите, когато има обективна невъзможност да присъства на нашите заседания и на заседанията на Обществения съвет. За избора на този представител те трябва да представят в комисията протокол за избора на представителя им в Обществения съвет в съответната област, както и списък с присъствалите неправителствени организации при взимане на това решение.
И тъй като в правилата не сме посочили срок, в който трябва да стане това, предлагам на нашето заседание да определим и гласуваме този срок. Предлагам да дадем възможност на допуснатите неправителствени организации в дадената сфера на компетентност да се съберат и излъчат свой представител в срок до 10 април. Това е моето предложение. И да представят протокола от този избор в комисията. Ако има някакви други предложения, тъй като този срок ние с вас трябва да гласуваме, моля, заповядайте. Няма предложения.
В такъв случай подлагам на гласуване моето предложение срокът, в който неправителствените организации трябва да се организират и да представят протокол с избора на техния представител, да бъде 10 април. Моля, гласувайте.
Единодушно се приема.
На наше заседание след великденската ваканция ще гласуваме членовете на Обществения съвет, както и ще изберем неговия председател съгласно нашите правила. Като пак напомням, че всяка една неправителствена организация, допусната, ще получи писмо от нас, с което ние ще дадем указания какво точно изискваме за този избор, който трябва да направите и в какъв срок трябва да ни представите протокола.
Имате ли някакви въпроси, изказвания във връзка с доклада, който ви е предоставен? Заповядайте.
ИЛИЯ ИЛИЕВ: Благодаря Ви, госпожо председател. Аз малко не можах да разбера тези 62 кандидати одобрени ли са вече или тепърва ще ги одобряваме?
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Одобрени са 56 от общо явилите се 62 кандидати. Останалите 6 кандидата не са допуснати. Допуснатите 56 стават част от Обществения съвет. Те са от различни области на компетентност. За всяка област на компетентност, ако са 4 примерно или 5 представители, трябва да си излъчат свой представител за член на Обществения съвет, защото те са от една област на компетентност. И току що гласувахме срока 10 април, до която дата да могат да направят тази организация и да ни предоставят протокола от този избор. Аз мисля, че по-демократичен принцип от този няма. Виждате, че даже удължихме срока, за да имат възможност повече неправителствени организации да участват. Отворихме ветрилото много широко.
Други изказвания? Заповядайте, колега Данев.
ДОБРИН ДАНЕВ: Благодаря, госпожо председател. Аз се запознах с доклада Разглеждайки предложенията на различните неправителствени организации по област на компетентност мисля, че Вие правилно отчетохте, че ветрилото е отворено широко, достатъчен брой кандидати има допуснати за участие, има представителност. Мисля, че това е начинът, по който ние трябва да изберем този Обществен съвет.
Предложението ми е за тези представители, които са тук, да кажат по няколко думи и да вървим в тази посока на работа. Благодаря.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Аз още в началото обявих, че ние ще дадем на всички тук присъстващи думата във връзка с процедурата, с която ви запознах, но преди това исках да чуя членовете на комисията. Ако няма други изказвания…
Заповядайте, госпожо Дукова.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Благодаря, госпожо председател. Аз искам само да акцентирам. Ние разбира се, че ще чуем всички, които са тук, какво имат да кажат, но на мен ми стана ясно, че процедурата не е толкова ясна. Аз искрено се надявам правилникът да бъде добре разбран, критериите също и да знаем и ние, а и хората, които са одобрени - неправителствени организации, да знаят, че те имат процес, в който да се самоорганизират, за да изберат те самите, това да е безпределно ясно, че те самите ще се самоорганизират и ще изберат свой представител и такъв, който да ги замества. Ще трябва да представят протокол от събранието и списък на участвалите в него. Това е много важно, за да няма разминаване в подхода и в начина на мислене, да няма защо не съм аз и защо не е той, а другият. Мисля, че това е най-големият акцент. А сега можем да чуем, разбира се, тези, които са тук.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Ако няма други колеги желаещи за изказване, да дадем думата на гостите. Заповядайте.
ЕЛЕНА ДЯНКОВА (Сдружение „Справедливост 21”): Нашата организация е кандидатствала в областта права на човека. Ние работим в областта на човешките права с бежанци имигранти и лица, търсещи убежище в България. Предоставили сме на вашето внимание според изискванията подробно представяне на организацията.
Имам няколко въпроса във връзка с избора. На първо място, регламентирано ли е по някакъв начин, ние сме 3 организации, които са в тази област, по колко човека трябва да присъстват за протокола, регламент на избора, има ли някакви инструкции, указания във връзка с това?
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Аз предлагам да дадем думата на експерта. Заповядай.
МАРИЯ ТЕНЧЕВА: Добър ден на всички! Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, всички документи по принцип, искам още веднъж да подчертая, че се качват на страницата на комисията и там в правилата е казано, че изборът се прави с повече от половината гласове на подалите заявление за участие организации. Ако те са 2 и не успеят да се разберат помежду си, въпреки че ако имаме представител, член на Обществения съвет и негов заместник, логично е, че и двамата по подразбиране участват. Но ако са 4 например, и не успеят да се разберат кой да бъде излъчен представител, член на Обществения съвет, тогава комисията посочва. Това е казано в правилата и там е описано. Иначе, ако са 3, логично е, може да имаме повече от половината. Благодаря.
ЕЛЕНА ДЯНКОВА: Благодаря за отговора, но въпросът ми продължава с това, че в това събрание участват само председателите на Управителните съвети на организациите, кандидатстващи, или по определен брой от Управителния съвет? Как се регламентира това?
МАРИЯ ТЕНЧЕВА: Тъй като в област на компетентност участват „х“ броя неправителствени организации, логично е гласовете да бъдат „х“, т.е. вие ако искате, може да отидете и трима от вашата организация, за да се запознаете с останалите, но имате един глас. Също така идеята на този бих казала доста демократичен принцип на работа за избора на този Обществен съвет дойде след проучване на нуждите на гражданските организации за това да не бъдат посочвани от институциите, а те сами да се самоизбират. Ние в случая даваме тази възможност за това вие да се запознаете по области на компетентност, ако не се познавате, а е твърде вероятно и някои от вас да се познават, да започнете да работите съвместно. И всъщност тези области на компетентност да се превърнат в неформални работни групи. И тъй като ние не можем да контактуваме със, според едно от проучванията, 38 хиляди неправителствени организации, ние очаквахме доста по-голяма активност, затова и принципът беше такъв - областите на компетентност да бъдат неформални групи, които да работят заедно и само един от тях, представител, член на Обществения съвет реално да може да пренася мнения, становища, компетентни проучвания, предложения и всичко, което касае работата на неправителствените организации, които засяга законодателния орган.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Тези, които не са одобрени по една или друга причина, не пречи, вие след като си направите избора за ваш представител, да контактува и с тях с тази разлика, че няма да имат представител техен в Обществения съвет. Вие ще се явявате представител и на тези, които не са били одобрени по някаква причина. Може да ги включвате във вашите работни групи, да ги изслушвате, да им искате становища по определени теми.
ЕЛЕНА ДЯНКОВА: Ако има въпроси относно нашата дейност, имам готовност да отговоря, въпреки че представихме според изискванията доста подробна информация относно това, което работим, проекти, ангажираност.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Благодаря. Колеги, ако имате някакви въпроси към организацията, заповядайте. Няма.
Други? Заповядайте.
КОСТАДИН НЕДЕВ (Българска асоциация на пенсионерите, обединени): Както личи от името на нашето сдружение, ние ще се борим за повишаване жизненото равнище на пенсионерите, т.е. преизчисляване на пенсии, швейцарско правило и т.н. Дори мога да ви дам, има една статия от мен, която днес е излязла, имахме среща в НОИ със социалния министър господин Ивайло Калфин и всички точки сме ги изброили. Но ние ще се борим за повишаване на пенсиите.
Откъде ще науча кои са другите организации, другите сдружения, които искат да се борят за повишаване на пенсиите? Защото ние там натискаме.
МАРИЯ ТЕНЧЕВА: Твърде вероятно във вашата област на компетентност другите организации да не се борят точно по въпросите на пенсионерите и повишаването на пенсиите, но да имат други компетенции. Всъщност тук не става въпрос за борба, за битка, тук става въпрос наистина за едно активизиране на неправителствените организации, защото те са страшно много, а в същото време виждаме, че няма активност, да работите заедно по въпросите. В случая вие сте в област „Социални въпроси и пазар на труда”. И тъй като ние няма как с всеки един от вас да контактуваме, затова вие посочвате един представител. Не е въпрос да се борите, въпросът е да се запознаете и да прецените кой от тези четири, пет, шест организации може най-комуникативно да представя вашите проблеми. Също така бих искала да кажа, че работните групи ще останат отворени, т.е. впоследствие наистина дори и недопуснатите кандидати, които са само 6, но и организации, които впоследствие искат да се включат, те могат да се включат в работните групи, но вече представител на тази работна група ще бъде избран за член на Обществения съвет. Работните групи са неформални.
КОСТАДИН НЕДЕВ: Аз казах думата борба в другия смисъл, в приятния смисъл, борба за по-добро съществуване, а не с мечове или пушки. Но просто исках да попитам кои ще бъдат другите организации, примерно има още две или три, с които ние трябва да се съберем или вие това ще го дадете в писмото?
МАРИЯ ТЕНЧЕВА: Всички организации са качени на сайта. Аз мога и сега да ви ги кажа, но да не губим време да ги търся в този списък. И също така може да се обърнете към мен, ние сме тук на същия етаж – 188 стая, винаги ще ви отговоря. И ще получите имейл с техните контакти и лица за връзка.
КОСТАДИН НЕДЕВ: Благодаря.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: И аз благодаря. Други? Заповядайте.
ЛЮДМИЛ ВЕЛЧЕВ (Център за психологически изследвания): Относно областта на хората с увреждания искам да подкрепя госпожа Андриана Стоименова, която също е подкрепяна от Съюза на инвалидите.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Ние не сме в процедура на предложения. Вие малко закъсняхте, затова с няколко думи ще ви обясня. (Повтаря обяснението на процедурата.)
Други? Заповядайте, имате думата.
ФИЛИС МИТКОВА (Фондация „Европа”): Нашата фондация работи с различни европейски фондове по международни структурни проекти, финансира различни културни, социални и благотворителни инициативи, също така малки и средни предприятия. Нямам въпроси засега.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Благодаря. Заповядайте.
ВЕСЕЛИН ВАСИЛЕВ (Председател на Гражданско движение „Освобождение): Аз искам да направя едно предложение от страна на неправителствения сектор, примерно на две седмици да ни предложите къде да се събираме.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Вашият въпрос беше къде ще се събирате, за да си определите представител ли или впоследствие? След като бъде избран Общественият съвет, ние ще ви предоставим възможност да се събирате тук.
Господин Илиева, заповядайте.
ИЛИЯ ИЛИЕВ: Аз малко се притеснявам, че е възможно да възникне в комуникацията между отделните сдружения проблем чисто организационен за избирането на представител между тях. Не знам дали не е добре нашият екип да им определи, в смисъл да извести всеки един от одобрените участници вече, да определим един ден, в който чисто организационно да ги организираме и те да се съберат на едно такова събрание, на което да си изберат представителите за всеки отрасъл.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Заповядайте, колега Дариткова.
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моето изказване е по-скоро в обратна посока. Аз мисля, че смисълът на тази комисия е да формираме едно активно гражданско общество. Активното гражданско общество трябва да може да се самоорганизира. Да не подхождаме патерналистично и да налагаме ние правилата. Ако искат наистина да са представители на гражданското общество, а не нещо, което е организирано или подтикнато от нас, аз смятам, че имат свободата да изберат свой представител. Ще посоча в сферата на моята компетентност, че представителят на пациентските организации в Националната здравноосигурителна каса се избира измежду всички и той е само един в надзора на касата. Така че имаме вече такива работещи модели и аз смятам, че едно гражданско общество освен да се самоактивизира и самоорганизира, трябва да може и да намери едни консенсусни решения и предложения в съответната сфера, които да им помогнат наистина да намерят общо целите, които преследват.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Благодаря, госпожо Дариткова. Само да допълня, че това са 22 области на компетентност. Нали разбирате, че това са 22 групи, които трябва да се съберат и да си излъчат свой представител. Чисто технически няма да имат възможност до срока, който гласувахме преди малко, 10 април, да им правим график и да ги викаме тук да се събират.
МАРИЯ ТЕНЧЕВА: Аз също искам нещо да допълня, че когато ние очаквахме доста по-голяма активност сме ги молили, пак го пише в правилата, всъщност всичко е разписано, те да ни уведомят за мястото и часа на срещата с идеята там, където има повече организации някой от нас, например аз да отида, за да помогна при чисто формалното провеждане на разговора и процедурата. Но предвид това, че аз виждам, че всъщност максималният брой в една област е 5, не ми пречи да отида, разбира се, но смятам, че те не са малки деца, все пак говорим за неправителствен сектор, който би следвало да може да си свърши работата.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Други? Заповядайте.
ЛЮДМИЛ ВЕЛЧЕВ (Съюз на инвалидите в България): Ние сме участвали в „Защита правата на хората с увреждания”. Искам да попитам при този избор председателят и заместникът от една и съща организация ли трябва да бъдат?
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Не, не е задължително. Изборът си правите вие. Ако решите, може да бъде и от една, но логично е заместникът да бъде от друга.
Заповядайте, имате думата.
ГЕОРГИ МИЛКОВ: (Център на неправителствените организации в Разград): Добър ден! Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми гости, благодаря ви за възможността да говоря днес пред вас. Нашата организация работи в няколко сфери. През миналата година ние завършихме 10-годишен цикъл за гражданско наблюдение над 50 съдилища в Северна и Южна България по един уникален модел за България, гражданско наблюдение от обучени граждани, които да наблюдават стандартизирано по определен начин как се представя съдът в публични заседания. Нашата организация през последните повече от 8 години развива и Консултативен център по проблемите на домашното насилие като социална услуга в общността. Разбира се, ние работим активно по достъпа до информация, местни и регионални политики. Благодаря ви за възможността. Имам готовност да отговоря на въпроси.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Колеги, имате ли въпроси към господин Милков? Няма. Благодаря, господин Милков.
И тук искам да ви кажа, което е важно, че и сред тези, които са одобрени неправителствени организации, самите те имат много широка представителност. И аз помолих Мария Тенчева да направи тази справка.
Мария, заповядай.
МАРИЯ ТЕНЧЕВА: Част от организациите всъщност са или национално представени, или пък са мрежи от неправителствени организации, или имат много сериозна и голяма членска маса, така че тези 56 кандидати, които са допуснати, не са чак толкова малко, защото например Форум „Гражданско участие” представляват 128 неправителствени организации, „Национален младежки форум” – 40 неправителствени организации със 160 хиляди младежи, Центъра за неправителствени организации Разград, които току що се представиха – 65 неправителствени организации, Асоциацията на българските училища – 56 неправителствени организации, Националната мрежа за децата – 127 неправителствени организации, Институтът за прогресивно образование – 20 неправителствени организации, трите читалищни сдружения представляват над 500 читалища, отделно Съюзът на инвалидите и другите организации, които са за хора с увреждания, те пък имат много голяма членска маса. Така че бих искала да кажа, че 56 кандидати всъщност не са чак толкова малко предвид на това, че представляват много повече неправителствени организации. Това беше моето допълнение.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Други имат ли желание да вземат думата? Няма. Колеги, вие? Също.
В такъв случай преминаваме към точка втора:
Гласуване на проекта на график на приемната на комисията за периода 12 май – 21 юли.
Пред вас е графикът с една корекция. Аз сега ще ви го изчета и ще направя корекцията, за да си отбележите и вие.
12 май - от народните представители Невин Хасан и Добрин Данев, експерти – Малина Ангарева и Васил Василев.
26 май - от народните представители Борислав Иглев и Антон Долапчиев, експерти – Малина Ангарева и Иван Сунгарски.
9 юни – от народните представители Бойка Маринска и Гроздан Караджов, експерти – Малина Ангарева и Васил Василев.
23 юни - от народните представители Снежана Дукова и Георги Анастасов, експерти – Малина Ангарева и Иван Сунгарски.
7 юли – от народните представители Даниела Дариткова и Кирил Добрев, експерти – Малина Ангарева и Васил Василев.
21 юли – от народните представители Менда Стоянова и Илия Илиев, експерти – Малина Ангарева и Иван Сунгарски.
Всички приемни са във вторник от 11,00 часа.
Ако имате някакви други предложения, заповядайте, колеги.
ИВАН СУНГАРСКИ: Аз заявявам готовността си да участвам във всички приемни, ако комисията няма нищо против.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Благодаря, господин Сунгарски, смятам че няма да има нищо против. След това изявено заседание, господин Сунгарски да се включи навсякъде и го гласуваме в този състав.
Някакви бележки по този график?
Заповядайте, господин Илиев.
ИЛИЯ ИЛИЕВ: Благодаря Ви, госпожо председател. Какви са опциите принципно за преместване, за промяна в графика?
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Няма пречка това да стане като се обадите в комисията.
ИЛИЯ ИЛИЕВ: Понеже е в разгара на летния сезон и има голяма вероятност да бъда на някой остров през това време.
МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Една реплика към господин Илиев. Народното събрание работи до края на юли. Има и случаи, в които се работи до август месец, така че, колеги, това ни е работното време. Аз само имам едно процедурно предложение. Тъй като ни изпращат предварително имейл за приемните, просто те може би да бъдат седмица преди това, защото наистина някога се налага, има различни събития, пътуване в командировки в чужбина по един или друг повод, да има достатъчно време да се реагира и друг колега да направи заместването.
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Благодаря, госпожо Дамянова.
Други бележки по графика, желание за преместване? Сега няма, те ще бъдат впоследствие.
В такъв случай подлагам на гласуване графика, който е пред вас, с двете корекции, които направих на имената и с включването на господин Сунгарски във всички тези дни като експерт. Подлагам на гласуване графика за периода май – юли 2015 г.
Моля, гласувайте.
Приема се единодушно.
Преминаваме към точка трета от дневния ред:
Разни.
В тази точка, ако вие има нещо да кажете, заповядайте. Има ли? Няма.
Аз искам да ви запозная за сведение с информация за постъпилите жалби, сигнали и петиции в комисията и организираните приемни с гражданите съвсем в резюме. Важно е да ги изчета, за да добиете впечатление освен в дните, в които се събираме на редовни заседания, каква друга работа върши комисията.
От началото на мандата на 43-то Народно събрание в Комисията по взаимодействие с неправителствените организации и жалбите на гражданите са постъпили общо 203 жалби, сигнали и петиции. В това число влиза и броят на повтарящите се жалби, в които се предоставят нови данни и обстоятелства, поради факта, че се налага повторна обработка, свързана с тяхното проучване.
В писмата, които изпращаме до компетентните органи, настояваме за всички действия по поставените проблеми да бъдат информирани жалбоподателите и Комисията. Често тези отговори не се изпращат на жалбоподателите, което налага сътрудниците към Комисията да им ги изпращат допълнително. В случаите, когато институциите не отговарят в законоустановения срок, комисията им изпраща напомнителни писма. Към този момент са изпратени 15 такива писма.
Не може да бъде посочена сфера, в която има изпратени най-много жалби, но най-често оплакванията са свързани със:
- социалното подпомагане;
- съдебната система;
- нарушени потребителски права;
- оплаквания от монополите;
- действия и бездействия на органите на МВР;
- общи и подробни устройствени планове на населени места;
- незаконно строителство;
- възстановяване собствеността върху земеделски земи и земи от горския фонд;
- образование и здравеопазване;
- актове, действия или бездействия на органите на местната власт и местното самоуправление;
- дейността на държавната администрация – формално отговаряне или прехвърляне на отговорността между институциите;
- дискриминационни проблеми;
- жалби от затворници и др.
От териториална гледна точка най-много жалби са постъпили от граждани, живеещи в София, следвани от граждани, живеещи в Русе, Враца, Велико Търново и Пазарджик.
Важна част от дейността на Комисията са и организираните приемни за граждани в сградата на Народното събрание, в които участват народни представители и експерти. От началото на мандата на Народното събрание са проведени 5 приемни, на които са изслушани и юридически консултирани над 15 човека.
Не рядка практика е да се правят срещи и с граждани, потърсили съдействие, извън определеното време за приемна. Нито един гражданин не е бил отпратен. Всички са изслушани и консултирани от експертите на Комисията.
Това е съвсем в резюме онази дейност, която се извършва в Комисията по неправителствените организации и жалбите на гражданите. Това е за сведение.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Госпожо Маринска, имаме ли статистика за тези жалби, които са обработени, на колко от тях са реално подпомогнати хора и колко са със защитени позиции?
ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Ние сме посредници в случая и сме малко като диспечери, които напомнят на институциите, че трябва да си свършат работата. Това също отнема много време – да се проследят тези срокове, дали примерно Министерството на транспорта е отговорило, по какъв начин и т.н. Това също изисква работа.
На следващото заседание ще бъде представен такъв анализ.
С това приключваме днешното заседание. Закривам заседанието.
(Закрито в 15,20 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Бойка Маринска
Стенограф:
Невена Чехларова