Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
12/11/2015

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО С НЕПРАВИТЕЛСТВЕНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ И ЖАЛБИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ




    ПРОТОКОЛ № 13


    На 12 ноември 2015 година от 14.30 часа в зала 142 в сградата на пл. „Княз Александър ¬1” се проведе редовно заседание на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите, при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на законопроект за държавния бюджет на Република България за 2016 година, № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30.10.2015 г.

    2. Разни

    3аседанието беше открито и ръководено от председателят на комисията г-жа Бойка Маринска.

    ***

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Откривам заседанието на Комисията за взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите.
    На заседанието днес присъстват представители на:
    - Министерство на финансите:

    г-жа Лидия Атева – началник отдел в Дирекция „Държавни помощи и реален сектор“;
    г-жа Маргарита Борисова – главен експерт в същата дирекция; г-жа Евгения Орлова – главен експерт в Дирекция „Държавни разходи“;

    - Министерство на труда и социалната политика:
    г-жа Надежда Петкова – главен експерт в дирекция „Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи“;
    г-жа Лиляна Арсова – главен експерт в същата дирекция.

    На днешното ни заседание присъстват и представители на неправителствени организации и представители на Обществения съвет към комисията.

    Списъкът на всички присъстващи ще бъде неразделна част от протокола на заседанието на комисията.


    Колеги, преди да започнем с представянето на законопроекта искам да ви уведомя, че след като чуем изложението на представителите на вносителите, ще дам думата на народните представители членове на комисията да изразят мнение, да зададат въпроси и възможност на представителите на министерствата съответно да отговорят на поставените въпроси, след което ще дам думата на представителите на неправителствените организации, които присъстват тук.
    Отново ще напомня регламентът, че е до 3 минути на изказване. С оглед на по-оперативната ни работа нека да се стремим да спазваме този регламент. Говоря за представителите на неправителствения сектор.

    Дневният ред на днешното ни заседание е от две точки.

    1. Обсъждане на законопроект за държавния бюджет на Република България за 2016 година, № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30.10.2015 г.

    2. Разни

    Имате ли, колеги, други предложения за дневния ред?
    Няма.
    Да преминем към гласуване на така предложения ви дневен ред.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували „за” – 7, против – няма, въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.


    Имаме постъпили становища по законопроектът, който разглеждаме и те са на:
    - Съюза на икономистите в България;
    - Становище на четири мрежови неправителствени организации, а именно: Форум Гражданско участие, Български център за нестопанско право, Национална мрежа за децата и Български дарителски форум;
    - Становище от пет неправителствени организации: Национална пациентска организация, Сдружение „Аутизъм днес“, Сдружение „Тацитус“, Национална асоциация на ресурсните учители и Фондация „Стъпка за невидимите деца на България и
    - Становище на Национален Алианс „Усмихни се днес“.

    Пристъпваме по същество към работата ни и давам думата на представителите на Министерство на финансите да представят законопроекта за бюджет на Република България за 2016 година. Заповядайте.

    Г-ЖА ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА – главен експерт в Дирекция „Държавни разходи“ към Министерство на финансите:
    Благодаря Ви.
    Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги, преди да представя проекта на бюджет в частта му за юридически лица с нестопанска цел, съвсем накратко ще ви представя макроикономическите показатели, ограниченията и допусканията , при които е разработен проекта на Закон за държавен бюджет на Република България за 2016 година, както и актуализираната дългосрочна бюджетна прогноза за периода 2016 – 2018 година, представляваща мотивите към законопроекта.
    В актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за този период са представени средносрочните икономически перспективи и приоритети на правителството, както и основните параметри на бюджетната рамка за следващата година.
    Рамката на бюджет 2016 година е изготвена на база актуализираната прогноза с основните макроикономически показатели, реалистична оценка за приходите, както и при рестриктивно планиране на разходите.
    Очакванията за реалният растеж на брутния вътрешен продукт през 206 година е той да достигне 2.1 %.
    В средносрочен план се запазва политиката за постепенна консолидация , изразяваща се в годишна стъпка за подобряване на бюджетната позиция около 0.5 % от брутния вътрешен продукт.
    Ревизираната цел за дефицитът по КФП /консолидирана фискална програма/ възлиза на 2 % от брутния вътрешен продукт, при заложен 2.5 % на брутния вътрешен продукт през пролетта на тази година.
    Предложените приходи по КФП за 2016 година, както и в средносрочен план запазват относително устойчиво ниво.
    Приходите за 2016 година, предложени в законопроектът по КФП възлизат на 33 015 700 000 лева.
    Общите разходи в средносрочен план показват тенденция на намаление от брутния вътрешен продукт през 2016 година и имат основен принос за консолидацията за постигане на целите на дефицита.
    За 2016 година с държавният бюджет те са планирани малко повече от 2 млрд. лева спрямо 2015 година., като ¼ от този ръст основно ще отиде в социалната сфера. По-голямата част от тези пари са за пенсии и актуализация на пенсиите.
    Други средства отиват в сектор Сигурност, където целта е с парите да се повиши качеството на материалния ресурс.
    Освен това се предвиждат повече средства за сферата на образованието, повишаване заплатите на учителите.
    Общо разходите по КФП са в размер на 34 815 700 000 лева.
    Най-общо философията на бюджет 2016 година е в две направления, а именно: да се намали дълга, ограничавайки дефицита за постигане на фискална стабилност и да се постигне оптимален баланс на разходните политики.
    За постигането на това при определянето на параметрите на бюджетната рамка е планирано процесът на фискална консолидация да продължи, като основен принос за нейното постигане е повишаване ефективността на публичните разходи чрез по-добра целенасоченост на политиките, нарастване на приходите с 0.6 % пункта като дял от брутния вътрешен продукт и намаляване на разходите с 0.7 % пункта като дял от брутния вътрешен продукт.
    През следващата година за икономическото и социално развитие на страната от ключово значение ще бъде ефективното усвояване на европейските фондове.
    Сега ще се спра конкретно на субсидиите за юридически лица с нестопанска цел, планирани за консолидираната фискална програма.
    На първо място по централния бюджет за 2016 година субсидиите и капиталовият трансфер за юридически лица с нестопанска цел са предвидени и посочени поименно с Приложение № 4 към чл.49, ал.1 и Приложение № 5 към чл.49, ал.2 от проекта на Закон за държавния бюджет и възлизат общо на 11 572 000 лева, като общо размера на субсидиите за юридическите лица по централния бюджет за 2016 година, който е предложен се запазва спрямо 2015 година. Тук едно изключение е Българският институт по стандартизация където субсидията е завишена със 150 000 лева заради планиран членски внос, както и включването на нова представителна организация.
    Спрямо 2015 година предложените средства за организациите с нестопанска цел по консолидирана фискална програма общо нарастват с 2 437 000 лева, от които 202 000 лева по централния бюджет, повече са планирани средства по бюджет на министерствата и ведомствата в размер на 2 235 000 лева, от тях основно ръстът е в Министерството на младежта и спорта – 1 800 000 лева.
    Тук една допълнителна информация общо за средствата по КФП, която ще ви представя - общо предвидените средства по КФП възлизат на 162 866 000 лева за юридически лица с нестопанска цел.
    От тях по държавния бюджет са планирани 65 547 000 лева.
    По държавния бюджет се включват средствата при субсидията и капиталовия трансфер, за които вече ви казах и тези, които са включени по бюджетите на министерствата и ведомствата. Те възлизат на 54 976 000 лева.
    Освен това по консолидираната фискална програма са предвидени средства и от общините 56 000 000 лева, основно субсидии за читалищата.
    По бюджетът на национален фонд 26 567 000 лева за финансиране на проект с бенефициент юридически лица с нестопанска цел по линия на европейските фондове.
    По държавен фонд Земеделие - около 2 000 000 лева.
    Финансирането на организациите се извършва в съответствие с разпоредбите на чл.4 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел при условия и по ред, определени в съответните специални закони по условията и реда за предоставянето на средствата по бюджетите на съответните министерства, определени в съответните специални закони и при определяне на приоритетите в областите на политики в съответните секторни министерства, което кореспондира с разпоредбата на чл.4 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
    Основната група юридически лица с нестопанска цел в Приложение № 4 от проекта на Закона за държавния бюджет включват национално представителните организации на хората с увреждания. Приложението освен това включва и субсидията на Съюза на ветераните от войните, Българския червен кръст, Съюза на народните читалища, Рилската света обител, Национален дарителски фонд „13 века България”, Български институт по стандартизация, Регионален център за опазване на нематериалното културно наследство и Съюз на тракийските дружества.
    Предвидените средства са предназначени за подпомагане, дофинансиране изпълнението на съответните дейности и политики.
    Считаме, че с така предвидените средства се създават условия за изпълнение на заложените цели за подпомагане дейността на правоимащите юридически лица с нестопанска цел.
    Благодаря ви.


    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Представителите на Министерството на труда и социалната политика желаят ли нещо да добавят по така направеното изложение?
    Нямате допълнения.

    Колеги, имате вие думата. Заповядайте.
    Аз имам един въпрос. Ние чухме някаква цифра от 162 млн. лева, а от справката която имам за неправителственият сектор са предвидени 65 547 000 лева, с 2 млн. лева повече от миналата година, така ли е?

    Г-ЖА ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА:
    Да, точно така е – 65 547 000 лева са средствата по държавния бюджет, а голямата цифра от 162 865 000 лева е по консолидираната фискална програма. Това включва и европейските средства, национален фонд, общини.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Още един въпрос. Тези 2 млн. лева отиват в Министерство на младежта и спорта.

    Г-ЖА ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА:
    Да , основно там – 1 800 000 лева.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Виждаме, че има две нови неправителствени организации, като сравняваме списъка от миналата година и този от тази година. Това са Съюз на тракийските дружества в България и Национална асоциация на хората с придобити увреждания. Това са дружества или сдружения, които ги е нямало миналата година като регистрация или не са били включени в списъка на финансиране.

    Г-ЖА ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА:
    Съюзът на тракийските дружества в България фигурира в Приложение № 4 в Закона за държавния бюджет и тази година.
    Национална асоциация на хората с придобити увреждания е нова национална представителна организация, която е отговорила на критериите за национална представителност, придобила е статут на такава чрез решение на Министерски съвет и съответно е придобила правото на финансиране. Нейната субсидия е определена в размер на 52 000 лева.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Аз не получих отговор на въпросът тези две сдружения или неправителствени организации са регистрирани тази година или са с предишни регистрации , но тази година се включват в списъка за финансиране.

    Г-ЖА ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА:
    Съюзът на тракийските дружества е организация с нестопанска цел. В проектът на Министерски съвет, който е внесен в Народното събрание миналата година и е отразен в бюджета за тази година не е фигурирало. Тази организация е включена при одобряването и гласуването на проекта на закон в Народното събрание. При изготвянето на приложението ние сме отразили волята на законодателя тази организация да фигурира в приложението.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Да разбирам, че Съюзът на тракийските дружества в България е организация, която си е имала регистрация миналата година, не е включена, включена е тази година.

    Г-ЖА ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА:
    Да, 2015 година те получават субсидия от държавния бюджет. Те фигурират в приложението.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Тази организация фигурира в новият бюджет за 2016 година, в стария за 2015 година не фигурира.
    Как стои въпросът с Национална асоциация на хора с придобити увреждания?


    Г-ЖА ЛИЛЯНА АРСОВА – главен експерт в Дирекция „Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи“ към Министерство на труда и социалната политика:
    По Приложение № 4 на чл.49, ал.1 за субсидията за юридически лица с нестопанска цел, т.2 е ново сдружение Национална асоциация за хора с придобити увреждания. Самата асоциация като организация е създадена през м. януари 2014 година, но с решение № 508 от 9.07. 2015 година на Министерски съвет, сдружение Национална асоциация на хора с придобити увреждания е призната за национална представителна организация на национално ниво и е член на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания от момента на влизане в сила на решението на Министерски съвет, въз основа на което и на основание чл.52 от Закона за интеграция на хората с увреждания и чл.54 от Правилника за прилагане на закона за интеграция на хората с увреждания подадоха заявление за отпускане на бюджет въз основа на което е отпусната такава субсидия и е в новия законопроект за бюджет на република България.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря, но това пак не дава отговор за Съюз на тракийските дружества в България.
    Заповядайте, господин Добрев.

    Г-Н КИРИЛ ДОБРЕВ:
    Съюзът на тракийските дружества е национална организация и съществува повече от 20 години. Въпросът е следния: за първи път ли присъстват в държавния бюджет.

    Г-ЖА ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА:
    Тази организация е включена в Приложение № 4 и получава субсидия от държавния бюджет в размер на 100 000 лева.

    Г-Н КИРИЛ ДОБРЕВ:
    Субсидията за 2016 година е пак 100 000 лева, което означава че е допусната техническа грешка в документа, който сте ни раздали. Там пише, че за 2015 година е нула, а сега е 100 000 лева, значи и 2015 година също са получили 100 000 лева. С това сме изчерпали темата.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Аз имам колебание дали това е точно така, но ще го проверим, тъй като моите сътрудници твърдят, че 2015 година тази организация не е присъствала в списъка на одобрените за финансиране. Да не спорим повече, ще го проверим.

    Г-Н КИРИЛ ДОБРЕВ:
    Аз имам и други въпроси, примерно защо македонските дружества не са включени.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Това е въпросът Ви.
    Заповядайте за отговор.

    Г-ЖА ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА:
    Финансирането от държавата става при наличието на нормативно основание за такова финансиране. Предлагам това да се постави на обсъждане от комисията. Министерство на финансите не е предвидило други организации по приложението, тъй като не намира нормативно основание затова. Включването на Съюза на тракийските дружества и тяхното финансиране е на база на Закона за държавния бюджет, който сам по себе си е основание да бъде финансиран.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Господин Добрев, явно отговорът не Ви удовлетворява.
    Преди да дам думата на госпожа Дамянова искам да попитам в контекста на въпроса на господин Добрев дали всички, които са включени като субсидии за юридически лица с нестопанска цел по Приложение №4, т.е. от държавния бюджет отговарят на изискванията и има ли други, които са извън този списък, които отговарят на изискванията, но не са включени в този списък.
    Има думата госпожа Дамянова и после ще отговорите и на двата въпроса.

    Г-ЖА МИЛЕНА ДАМЯНОВА:
    Благодаря Ви, госпожо председател.
    Уважаеми колеги, уважаеми гости, аз също имам един въпрос, разбира се няма как да не подкрепя предложения ни законопроект за държавния бюджет от Министерски съвет по много причини, смятам че той трябва да се разглежда в цялост и смятам, че в тези условия и като приоритизация той отразява моите виждания и на нашата парламентарна група. Така че приветствие за това, че специално образованието заема едно сериозно място в него, говоря за Законопроекта за държавния бюджет в цялост, но сега ще се спра на тази част, която е обект на разглеждане от нашата комисия и затова имам един въпрос.
    Ние тук сме получили едни становища в комисията от редица граждански организации – Национална мрежа за децата, Български център за нестопанско право, Български дарителски фонд, Форум гражданско участие, Сдружение „Тацитус“, Фондация „Стъпка за невидимите деца на България“, Национална асоциация на ресурсните учители, Национална пациентска организация и т.н. Няма да продължавам с организациите, но както знаете беше приета една стратегия от подкрепа за развитието на гражданските организации в България и в тази стратегия е записано, че трябва да се създаде към държавния бюджет Фонд за подкрепа на гражданските инициативи, нещо което не виждам отразено в държавния бюджет и в тази връзка е и моят въпрос как изпълняваме ние приетата от Министерски съвет стратегия за подкрепа на гражданските организации и какво е отношението на Министерство на финансите и на Министерство на труда и социалната политика към създаването на един такъв Фонд за подкрепа на граждански инициативи, т.е. за създаване на фонд за финансиране на конкурсен принцип. Нещо, което мисля че би било добре и би било една добра крачка напред, макар и този Фонд да стартира като начало с една по-малка сума, но все пак да съществува като възможност, защото е част от една стратегия, приета от Министерски съвет. Аз специално съм казвала, че не съм радетел много на тези стратегии, защото в България има много такива стратегии, в които записваме едни хубави неща, които след това не се изпълняват и затова е моят въпрос към вас, би било интересно да чуем вашето мнение.
    Г-ЖА ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА:
    Благодаря Ви.
    Наистина през 2012 година беше приета от Министерски съвет Стратегия за развитие на гражданските организации и съответно план за действие по нея, въз основа на което е изработена и визия за създаване на механизъм за финансиране. Но както казах и преди малко, финансирането от държавния бюджет трябва да се извършва при съответни законови съответствия. Самата стратегия сама по себе си не е законово основание затова нещо.
    Принципното становище на Министерство на финансите, както сме го изразявали многократно е, че подпомагането от страна на държавата на юридическите лица, определени за извършване на дейност в обществена полза следва да продължи да се извършва по приложимия до момента начин, в съответствие на разпоредбата на чл.4 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел, а именно при условия и ред, определени от съответните специални закони, включително и на бюджетите на съответните разпоредители с бюджет, предоставящи средства за изпълнение на конкретни политики и определени области.
    Поради липса на нормативно основание, регламентирани условия и ред за предоставяне на средства, без ясни критерии и конкретно определени области в приложението не е включен подобен фонд. Нещо повече, определението фонд противоречи на изискванията на Закона за публичните финанси и подобно резервиране на средства не се предвижда при направлението на финансовите средства по Закона за публичните финанси.
    Много е възможно при определяне на такива направления за финансиране да се получи препокриване с вече определени дейности за финансиране по конкретните области на политики в съответните секторни министерства.
    Бюджетните средства, необходими за изпълнението на дейности на гражданските организации следва да бъдат осигурени в рамките на разчетите на бюджетите на съответните министерства по области на политики. Разбира се финансирането на гражданските организации не трябва да бъде самоцел, това което винаги сме казвали, а да води до конкретни измерими резултати за обществото.
    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря.
    Аз не получих отговор на моя въпрос. Моят въпрос беше свързан със списъка, който ни предлагате за финансиране по Приложение № 4, т.е. от държавния бюджет. Моят въпрос беше следният: ясно е че тези неправителствени организации в този списък отговарят на изискванията на закона. Моят въпрос беше има ли други, извън този списък, които отговарят на изискванията, но не са включени поради липса на средства. Тук възниква въпроса какъв е механизмът на подбор, ако това е така, за подбор на тези. Защото не бива да оставяме впечатлението в неправителствения сектор, че се работи непрозрачно и че има някаква степен на лобизъм. Пак казвам, ако това е така, ако действително има такива, които отговарят на изискванията на закона, но не са включени в списъка.

    Г-ЖА ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА:
    Поне на мен не са ми известни такива, които не са включени, а отговарят, имат законово изискване за тяхното финансиране.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    С една дума всички, които отговарят са включени.
    Заповядайте.

    Г-ЖА ЛИЛЯНА АРСОВА:
    Благодаря, госпожо председател.
    Искам само да кажа, че всички неправителствени организации от точка 2 до точка 22, които са национално представителни организации и работещи на и за хора с увреждания, отговарят на общи специфични критерии, които са регламентирани в Правилника за устройството и дейността на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания. Всяка една организация, която е подала документи за произнасяне с решение от страна на Министерски съвет за признаване за национална представителност има субсидия по Приложение № 4.



    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря.
    Госпожа Дамянова.

    Г-ЖА МИЛЕНА ДАМЯНОВА:
    Аз само една реплика ще направя, с което ще потвърдя думите си в изказването или въпроса, който ви зададох, че на практика се получава така, че приемаме едни стратегии, записваме в тях едни неща, които след това не си изпълняваме.
    Аз предлагам в качеството ми на член на тази комисия, заедно с нашия Обществен съвет наистина да направим така, че тази стратегия да се изпълни. Аз не съм съгласна с Вас, че така формулирано като Фонд за подкрепа наистина противоречи на Закона за публичните финанси.
    Това е всъщност моето предложение да предложим начин, по който да намери Министерство на финансите нормативното основание Стратегията на Министерски съвет да бъде изпълнена. Пак казвам, защо са иначе тези стратегии.
    Съгласна съм, че всички средства които се предоставят от държавния бюджет трябва да се предоставят по прозрачен начин, да има критерии, да бъдат обвързани с постигането на конкретни цели, да бъдат обвързани с постигането на конкретни резултати, които виждаме, за да не изпадаме в случаите, в които например в по-предходното заседание разисквахме доклада за интегриране на ромите и там се получава така, че виждаме едни числа, едни проекти и в крайна сметка обаче, когато стигнем до резултата, като че ли никой не е удовлетворен .
    Моето предложение, госпожо председател, съвместно с Обществения съвет да предложим решение, нормативно основание Стратегията, която е приета от Министерски съвет и това, което е заложено в нея да бъде реализирано или поне да потърсим начин затова.
    Благодаря ви.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря Ви и аз.
    Още един последен въпрос. Виждам от табличката, която ми е направена, че тази година за първи път Министерство на регионалното развитие и благоустройството получава финансиране за работа с неправителствения сектор. Малко повече яснота да внесете.

    Г-ЖА ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА:
    Не разполагам с повече информация. Това, което е отбелязано и в моите разчети е, че всъщност средствата са планирани за предоставяне на асоциации по ВиК. Ако се нуждаете от допълнителна информация бихме могли да я набавим и да ви я предоставим. Става въпрос за сумата от 435 000 лева, предвидена за асоциациите по ВиК.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря.
    Колеги, други въпроси?
    Аз искам да внеса яснота по въпросът за Съюза на тракийските дружества в България. Разбрах, че между първо и второ четене са били предвидени тези 100 000 лева , затова ги няма в нашата справка.
    Колеги, нямате засега въпроси.
    В такъв случай да дам възможност на представителите на неправителствените организации и пак ще помоля в рамките до 3 минути да представите въпросите си или да изразите мнение, становище по разискваната тема, за да могат и представителите на двете министерства да вземат отношение и да отговорят на въпросите ви.

    Г-ЖА ВЛАДИСЛАВА ЦОЛОВА – член на Обществения съвет към Комисията, председател на Родителска организация на деца с аутизъм, Фондация „Невидимите деца на България“ и на Сдружение „Аутизъм днес“:
    В случая представлявам още няколко организации Националната пациентска организация, която е най-голямата представена пациентска организация с над 80 организации, включващи се в нея, Асоциация на ресурсните учители, Сдружение „Тацитус“ и Национален алианс „Усмихни се днес“.
    Всички предлагаме единодушно всичките тези средства, които са предвидени за неправителствени организации, представляващи хора с увреждания и техните интереси да бъдат разпределяни ежегодно на конкурсен принцип и проектен, т.е. до някаква дата да бъдат внесени проектни предложения, които ще бъдат изпълнявани следващата година. Защото сега ние правим чудеса от храброст само с дарения. Например създадохме първия център на Балканите за обучение на специалисти за работа с деца с психично разстройство. Преподавателите са от Колумбийският университет в Съединените щати, от Германия. Всичко това го правим само с дарения, тъй като сертификацията на специалистите е много тежка, много скъпа, супервизията на специалист, супервизията на децата. Това е уникално за България, тъй като по данни за аутизъм в сайта им в Америка за 2013 година 1 на всеки 68 деца са диагностицирани с аутизъм, миналата година 1 на 88, преди 20 години 1 на 10 000, т.е. нуждата е голяма и ние правим това, което би трябвало да правят национално представените организации.
    Ще дам само един малък пример. Националната пациентска организация също прави чудеса от храброст само с дарения. Всички ни питат: „Държавата какво прави, защо искате дарения от нас”. Мога да ви изброя един списък със 60 фирми, които ни помогнаха да направим този център, който струва 300 000 лева . Ние казваме : „Да отделя за национално представените”. Отговорът е: „А какво правят национално представените”. Ние казваме: „Влезте в сайта на Министерство на финансите, вижте кои са те и влезте в техните сайтове да видите какво правят”. В сайта на Съюза на военно инвалидите има един възрастен човек с медали, но те получават 260 000 лева годишно субсидия, а пък ние всичко това го набавяме само „на мускули” и дарения и хората ни вярват, защото наистина създаваме нещо.
    Нашето предложение е конкурсен, проектен принцип и прозрачност.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря Ви, госпожо Цолова.
    Аз ще се опитам да формулирам въпросът така както го разбрах, поправете ме ако не съм Ви разбрала. Дали е възможно да се разпределят средствата от държавният бюджет по Приложение № 4 и за други организации като вашата, на проектен принцип, за да имате и вие шанс да спечелите.
    Г-ЖА ВЛАДИСЛАВА ЦОЛОВА:
    Не ние, изключително само на проектен и конкурсен принцип, с проекти които да се реализират и следващата година, да се правят отчети пред обществото какво сме реализирали ние, например тези 300 000 лева, които сме събрали от дарения можеше да ги получим от бюджета. Вместо на дарителите, да се отчитаме на данъкоплатците.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Аз от отговорите на министерството разбрах, че всички които отговарят на изискванията са включени в списъка на субсидиране от държавата, което обезсмисля конкурсния принцип.

    Г-ЖА ВЛАДИСЛАВА ЦОЛОВА:
    Не е така според нас. Аз представлявам в монета поне 200 организации. Тези изисквания не са прозрачни, не са обявени пред обществото, ние не знаем какви са тези изисквания и какво правят тези организации, които ги получават.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    В такъв случай има още един въпрос към Министерство на финансите. Публикувате ли изискванията и критериите, нормативните изисквания, на които трябва да отговарят организациите, за да кандидатстват. Говоря за организациите с нестопанска цел.

    Г-ЖА ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА:
    Аз вече казах, че финансирането става на база включено право в закон. Например Законът за ветераните от войните. Съюзът на ветераните от войните са включени в приложението, съгласно чл.6, ал.2 от Закона за ветераните от войните. Организациите на военноинвалидите и военно пострадалите са включени в Закона за държавния бюджет на основание чл.2, ал.2 от Закона за военноинвалидите и военно пострадалите. Национално представителните организации на хора с увреждания са включени на основание чл.52 от Закона за интеграция на хората с увреждания.
    По отношение на това какво е свършено с предоставената субсидия от държавния бюджет, тези организации на база указания на Министерство на финансите на тримесечие публикуват отчетите си за извършените дейности и изразходваните средства.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря, в такъв случай вие получихте отговор на въпроса си. Всички тези, които са изброени в списъка по приложение № 4 са създадени със закон и само те могат да бъдат субсидирани по Приложение № 4, но е добре да ги обявите на сайта си.
    Заповядайте.

    Г-Н ПЕТЪР ВЕЛЧЕВ – председател на Съюз на военноинвалидите и военнопострадалите:
    Госпожо председател, казвам се Петър Велчев и съм председател на Съюза на военноинвалидите и военнопострадалите. Аз съм и заместник-председател на Консултативният съвет по въпросите на военноинвалидите и военнопострадалите и ветераните от войните. Това което каза тук уважаваната от мен колежка, не е коректно. През тази година съюзът ни направи 100 години. Ние сме създадени през 1915 година. През всичките тези години държавата до 1940 година със специални закони се е грижела за военно-инвалидите и военно-пострадалите, имаме специално отделение в Министерство на отбраната за грижи към тези хора.
    През 1950 година с решение на ЦК на БКП ние сме закрити и са ни отнети всички имоти в страната на стойност над 500 милиона златни лева, т.е. ние сме дали основата на социалната държава тогава с имоти и със средства.
    През 1990 година е възстановена нашата организация. Тогава е създаден и Съюзът на ветераните от войните. Към момента Съюзът на ветераните от войните наброява 3 500 човека, ние сме 5 200. По нашият специален закон, както вие казвате трябваше да се възстанови 1995 година , съгласно закона от 1915 година, аз ще ви ги дам, но го направиха 10 години по-късно и стана един смешен възстановителен закон, ще ме извините за думата. Важното е, че го има този закон и че нещата вървят в един нормален порядък. Такова е отношението на всички европейски държави, както и на всички натовски държави спрямо военноинвалидите и военнопострадалите и техните ветерани. Няма да се разпростирам, защото мога да ви говоря много неща в тази насока. Трябва да сме наясно. Докато има държава, ще има армия, а докато има армия, ще има военноинвалиди и военнопострадали. Ако сте взели да прочетете Закона за военноинвалидите, ще видите че военноинвалидите са български граждани с трайно намалена работоспособност, в резултат на заболявания или злополуки при или по повод изпълнение на военна служба в мирно или във военно време на мобилизацията, постоянния резерв, доброволния резерв и запаса.
    Можем да говорим за това, че в момента нямаме кадрова армия. Аз ви убеждавам, лично ви го казвам, защото работим в тази посока, ще възстановим народната армия в доброволен или какъвто и да е вид, защото в този си вид ние не може да функционираме като държава. Това е друга тема, по-широка и по-голяма.
    Така че моите уважения, всички които искат да ползват държавния бюджет нека да се опитат да направят това, което ние сме направили и което правим в момента.
    Ще кажа още нещо. Ние не сме могли да си възстановим имотите, защото ако ние си намерим документите и си възстановим имотите, не знам дали министъра на финансите, аз няколко пъти съм го казвал, няма да стои в Дома на военноинвалидите, на ул. „Баучер“ 21, имаме една голяма сграда. Тя е строена по образ и подобие на тази , която Луи ХIV е строил за своите военно инвалиди в Париж. Тока че в Европа в единия или в другия край има два инвалидни дома. Вие знаете нещата в този порядък какви са, да не говорим за това каква е ситуацията.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря Ви.
    Никой тук не оспорва правото ви да получите субсидия, вие сте в списъка.
    Заповядайте.



    Г-Н ВАСИЛ ДОЛАПЧИЕВ – председател на Съюза на слепите в България:
    Уважаеми госпожи и господа народни представители, казвам се Васил Долапчиев и имам честта да бъда председател на Съюза на слепите в България. Организация с 95-годишна история, която не е спирала за нито една секунда да работи за каузата на хората със зрителни увреждания. Ние представляваме над 15 000 граждани с тежка трайна загуба на зрение. Тази проблематика за съжаление периодично трайно се завръща на масата на народните представители. Разбираемо разбира се, но няма как да се намери решение, при условие че в България, а така също и в Европа, хиляди, десетки хиляди са гражданските формирования, това е съвсем нормално. Държавата обаче е в правото си на база на определени критерии да определи национално значимите като обхват, национално значимите организации като дейности за свои партньори и финансово да ги подкрепи с цел устойчивост на това партньорство и с цел на тяхното институционално развитие. Ще коментирам само сектора „Хора с увреждания“.
    По данни на Европейската комисия на Европейския форум на инвалидите над 80 млн. граждани на Европейския съюз , с над 15 % за съжаление са с тежки трайни увреждания, с различен вид и степен на увреждане. От тази гледна точка не случайно за тази част от обществото се развива специфично законодателство, правят се и конвенции и т.н. много приказки в тази посока можем да кажем. В България съществува Закон за интеграция на хората с увреждания приет през 1996 година. По силата на този закон е създаден Национален съвет за интеграция на хората с увреждания, който е орган с консултативни функции към правителството по подобие на тристранката, където се формират секторните политики за социално включване на хората с увреждане. Там са формулирани кои са участниците в този мултидисциплинарен орган и е посочено, че Министерски съвет създава документ, правилник, с който регламентира дейността на този орган и определя критериите за национално представителство. Този правилник само преди няколко дни беше на масата на Министерски съвет и в чл.8 на документа, който дава критериите за национално представителство, вследствие настояване на организации като нашата и много други, те бяха много сериозно прецизирани и в известна степен критериите бяха повишени, с цел да не може всеки, който желае, няма как това е една огромна нива, да преминава през тази бариера и ще трябва да преминават само най-значимите. Ще дам няколко ключови фактора.
    Първо организацията трябва да бъде регистрирана не по-малко от 5 години. Второ трябва да има национален обхват и цели в своя устав, но забележете сега добавихме задължителни дейности, не голи декларации, а реална дейност в полза на обществото.
    Следващото нещо. Организациите на хора с увреждания трябва да имат минимум численост от 1 800 човека, от които не по-малко от 60 % трябва да бъдат с трайни увреждания. Работодателските организации и национално представените за хора с увреждания трябва да имат не по-малко от 10 работодатели, които да дават работа на не по-малко от 800 човека с трайни увреждания.
    Родителските организации трябва да имат не по-малко от 500 членове. Родители, представители на деца с увреждания и т.н.
    Няма организация в България, която да отговаря на тези критерии, тук са представители на Министерство на труда и социалната политика, на практика министъра на труда и социалната политика е председател на Националния съвет, там постъпват документите, няма организация която да покрива тези критерии и да няма статут на национална представителна организация.
    Малките имат шанса да се обединят и съответно чрез асоциация да покрият критериите, за да имат претенции за тази държавна подкрепа.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря Ви.
    Заповядайте.

    Г-Н КРАСИМИР КОЦЕВ – заместващ член на Обществения съвет към Комисията, Съюз на инвалидите в България:
    Уважаема госпожо председател, уважаеми членове на комисията, колеги, аз само искам да допълня следното.
    В Закона е дадена възможността на онези организации, които сами не могат да отговорят на критериите да се сдружат, да отговорят на критериите и да станат национално представени. Такива случаи във времето назад сме имали много. Впоследствие те си създават структурите и ги правят.
    Тук се говори за численост. Преди две или три години Министерството на финансите правеше едни изследвания 186 000 лица с увреждания членуват в тези 20 национално представени организации. Аз съм председател на Съюзът на инвалидите в България. Искам да кажа, че този съюз има 364 организации в цялата страна, т.е. не може някой да иска да бъде национално представен, когато зад него има 3 – 4 човека. Във всички страни, членки на Европейския съюз има такова законодателство. Нашето е хармонизирано с тяхното и навсякъде и по определени критерии се дава право на министерските съвети, единствено в Белгия се дава право на Министъра на труда и социалната политика, по критерии да признава национално представените си партньори в сферата на проблемите на уврежданията. Дори в Съединените щати е така. Има организации, които се финансират със субсидия от федералния бюджет, финансират се от бюджетите на отделните щатове и такива, които не се финансират, защото не отговарят на съответните критерии.
    Но понеже тук беше казано, че дейностите са непрозрачни искам да кажа на колегите си да направят още малко усилия, да се върнат назад в края на 2014 година и първите дни на януари, сигурно ще бъде и тази година, защото те сега са извадили един списък и четат цифрички, след това излиза едно Постановление на Министерския съвет, в което Постановление всички дейности до една са описани , какви се извършват от съответната организация и с какви средства. Така че когато си даваме отчетите, защото ние даваме отчети и в Министерство на финансите и в Сметната палата, а колегите да отворят и регистъра в Министерство на правосъдието за юридически лица с нестопанска цел в обществена полза и ще видят също тези цифрички. Така че не може да се говори за непрозрачност.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря Ви.
    Господин Добрев, заповядайте.


    Г-Н КИРИЛ ДОБРЕВ:
    Аз ще помоля да върнем дебатът в рамките на това, за което сме се събрали днес, а това е бюджетът. Не е добре да отиваме в тази посока и да разясняваме кои организации са национално представителни и кои не, нито пък е задача на Министерство на финансите да водят тази разяснителна лекция в момента.
    Казвам всичко това, защото сме се събрали за да видим тези организации какви средства очакват и дали тези пари са ви достатъчни, дали ще може да вършите с тези средства дейността, която вие сте си планували за 2016 година. За да мога да се ориентирам аз дали да подкрепя или да не подкрепя бюджета, трябва да знам средствата, които получавате, дали ще бъдат достатъчни.
    По вторият въпрос. Тук ще подкрепя госпожа Дамянова, защото наистина е добре тези стратегии, които ги пишем да ги изпълняваме. При създаването на такъв фонд, и това е въпрос отново не към финансите, а към законодателят, различни не национално представени организации, които не са по закон, звучи много обидно, аз лично се обидих да ви кажа честно, и не сте по закон ще имате възможност да участвате по такива проекти и да печелите на принципа на европейското финансиране. Там има едни средства. Има примерно по дадени проекти понякога са по-малко средствата, понякога са повече средствата, в този случай решаваме и този проблем, т.е. да почувствате вие подкрепата от страна на държавата че има такава, че освен дарителските средства които набирате, държавата също участва с проектите, с които сте кандидатствали. Но това е въпрос към законодателят и аз се надявам да можем да го вкараме в някакви разумни срокове.
    Да се върнем на това достатъчни ли са средствата, стигат ли за вашата дейност, за да знам дали да подкрепям или не този бюджет.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря.
    Госпожа Дукова.

    Г-ЖА СНЕЖАНА ДУКОВА:
    Аз ще се присъединя към това, което каза колегата Кирил Добрев, да акцентираме на тези суми, които са заложени на тези организации, които са в списъка. Бюджетът общо взето е идентичен с миналата година, когато го приемахме, той е в същия вариант с едно леко увеличение от 2 млн. лева. Но аз си мисля, че това е разумното, това е възможното и ако чакате такъв отговор не е логично в този вариант, в който Вие зададохте въпроса да получите отговор. Защото дори и да увеличим средствата, Вие знаете че никога те не са достатъчни.
    Въпросът не беше коректен. Аз смятам, че това че няма намаление, това че са отразени по същият начин нещата с това завишение, което казах дават всички основания за едно разумно мислене, за една подкрепа на бюджета, защото дефицитите са в много посоки и никого не удовлетворяват. Вие гледате и социалните потребности, сигурността, образованието, културата, във всички сфери. Да, но парите са едни, не може да се местят от единия джоб в другия, а трябва във всички. Аз смятам, че е възможно този бюджет да бъде в тази рамка, възможно е да бъде свършена работата и това, което Вие казахте, че и проектно може да бъдат осигурени средства също е вярно.
    В този смисъл моля за по-коректно отношение спрямо регламентът на комисията, госпожо председател, и да вървим напред.
    Благодаря.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря, госпожо Дукова.

    Г-Н КИРИЛ ДОБРЕВ:
    Кратка реплика. Все пак бюджетът е на първо четене. Между първо и второ четене могат да бъдат направени предложения и аз не казвам, че трябва да се увеличат двойно или тройно средствата. Можем дори да направим някакви трансформации от едно място на друго място. Нали затова е дебатът, а не като ми дадат едни сухи цифри и аз да кажа: „Супер, готово”. Можем да направим преразпределение. Можем да вземем от едно място, да дадем на друго. Сигурно са важни тези ВиК организации, сигурно са важни и други организации, топлофикациони примерно, може да има тракийски дружества, македонски, не виждам тук къде са ромите. Може и те да са много важни. Когато съберем тези средства ние можем да ги преформатираме и да акцентираме в дадена посока. Ако някой има изключително важна мисия през 2016 година между първо и второ четене да направим предложение средствата да бъдат увеличени.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря.
    Заповядайте, госпожо Дамянова.

    Г-ЖА МИЛЕНА ДАМЯНОВА:
    Благодаря Ви, госпожо председател.
    Моето изказване ще бъде във връзка с призива, който направи господин Добрев към тук присъстващите наши гости и представители на организации, които са включени в така наречения списък, дали парите са достатъчни.
    Господин Добрев, нали не очаквате някой да каже: „Да парите ми стигат”. Няма такъв човек, на когото парите да му стигат.
    Може би проблемът на политическата система в България се състои основно в това, че някак си по презумпция, ей така си върви по презумпция, опозицията винаги да е на контра. Хайде да се върнем и на бюджетът за 2014 година. Аз мога да ви покажа таблицата и да видите, че всъщност там числата са същите, така че разлика няма. Освен това все пак когато правим предложения за завишаване на едни или други стойности в бюджета, ние трябва да кажем от къде ще ги вземем. Вчера колегата Мирчев от БСП в Комисията по образованието каза, че имало много други сфери от които могат да се вземат. На мен лично ще ми е много интересно да видя точно колегите от БСП Лява България от къде ще ни предложат и от кои сфери ще ни предложат да вземем тези пари, защото те по презумпция подкрепят всички, които искат някакви средства.
    Моето предложение е да бъдем конструктивни. Специално предложение имам към представителите на различните организации. Нека да не се противопоставяме, защото моето лично убеждение е, че всеки един от вас допринася и за развитие на гражданското общество и работи в сферата, в която е избрал да следва една или друга кауза. Всеки прави всичко възможно. Така че целевата група, към която са насочени дейностите на съответната организация да получи най-добрата подкрепа. Не е въпросът в това да се противопоставяме едни на други. Въпросът е в това, което казах и в началото да търсим възможните решения, така че всички да бъдат подкрепени за дейността, която правят, защото безспорно всеки един от вас има принос и за интеграция на хората с увреждания, и за другите дейности, които осъществяват, така че трябва все пак да търсим възможности за подкрепа.
    Господин Добрев, понеже излязохте, казах че стойностите, които виждате тук в таблицата не са по-различни от тези, които вие предложихте във вашия бюджет през 2014 година, който приехте включително без предложения на народни представители между първо и второ четене. Така че нека да не се впускаме в популистки изказвания, в популистки предложения. Ще ми е интересно да видя между първо и второ четене от коя точно сфера ще предложите да извадим средства, за да ги предоставим за една или друга дейност, за едно или друго министерство. Наистина ще бъде много интересно да проследим този процес.
    Благодаря ви.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря и аз, госпожо Дамянова.
    Аз се присъединявам към това, което каза госпожа Дамянова, защото парите се планират, дейностите на всяка една неправителствена организация се планират по сумата, която им е предоставена, а не обратното, господин Добрев.
    Права е госпожа Дамянова, че на никой няма да му стигнат средствата. Това са възможностите на бюджета, това се планира.
    Само един наистина последен въпрос от мен, преди да дам думата на господин Данев.
    В разговора разбрах, че тези които се финансират по Приложение № 4 са създадени със закон. Само да попитам Националната асоциация на хората с придобити увреждания, създадена миналата година и е нова по силата на кой закон я финансираме.



    Г-ЖА НАДЕЖДА ПЕТКОВА – главен експерт в Дирекция „Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи“ към Министерство на труда и социалната поилтика:
    Призната е с решение на Министерски съвет. Член 52 от Закона за интеграция на хората с увреждания.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря.
    Заповядайте, господин Данев.

    Г-Н ДОБРИН ДАНЕВ:
    Благодаря, госпожо председател.
    Уважаеми колеги, преди да взема думата аз помолих сътрудниците да ми дадат отговор, дали тази справка е предоставена на неправителственият сектор, тъй като това е една база – 2015 година и 2016 година , за която сравняваме и мисля, че за да не губим време колегите споделиха, малко изместихме темата на разговор и може би неправителствения сектор трябваше да коментира точно тази таблица затова дали сумите за 2015 година и заложените за 2016 година са достатъчни.
    Аз нямам идеята да противопоставям едно или друго мнение, но ние като народни представители сме се събрали тук всеки да изкаже своята позиция и вярно, като опозиция ние пък трябва да търсим някакви резерви, да търсим нещо по-добро, което да се случи с необходимите средства, които са заложени.
    Аз изчетох експертните мнения на неправителственият сектор и това, което ще кажа като добро за заложеният бюджет през 2016 година по предложение на неправителственият сектор например Сдружение „Тацитус“ предлага тези суми да бъдат разпределени на конкурсен принцип. Следващото сдружение Национален алианс „Усмихни се днес“ също предлага, с две думи - хубавото е, че тези пари ще се харчат на конкурсен принцип, прозрачно, няма да има корупция, което е добре.
    Много ми допадна експертното становище на Съюза на икономистите, тъй като знаем, че когато се одобрява един бюджет за следващата година, с бюджета се прави политика. Не беше уместно сравнението затова какъв бюджет сме заложили за 2014 година, тъй като в началото на тази година бюджетните прогнози, които получавахме като информация за събираемостта бяха много добри, говореше се за 2 млрд. лева, сега в последно време говорим за около 700 – 800 млн. лева или събираемостта върви добре, което означава че с тези пари ако вървим със същия темп, би трябвало тези средства да бъдат малко по-различни, независимо че има и други дупки за запълване.
    Ще зачета набързо общият анализ на икономистите. Опитът да се очертае средносрочна макрорамка, която да послужи като основа за продължаване на наследената от години консервативна бюджетна политика за 2016 година. Какво, ние с едни хубави темпове, които така афиширахме в началото на годината, пак правим една консервативна политика и в същото време зачитайки по-долу отново се пренебрегва ролята на активната данъчна политика, придържаме се към модела на плоския данък, което е в противоречие с доминиращи европейски тенденции на корпоративно подоходно облагане. С две думи се прави политика не на резките движения, а това което е заложено като база от предходната година, с минимално увеличение, без резки движения ние да правим разходване на средства през следващата година. Ако наистина това, което беше на база на политиката, провеждайки правителството в началото на годината я даваше като информация за много сериозни приходи, би трябвало този бюджет да бъде коренно различен.
    Ние като опозиция тогава ще зададем въпросът кой лъже, в началото на годината или сега. В края на краищата когато приключи бюджетната година ще се види какви са били реалните приходи и дали всичко това е било един сапунен мехур, който гръмва в края на годината, тъй като се очертават и някакъв бюджетен дефицит.
    Затова ние от Коалиция Лява България няма да подкрепим този бюджет, не защото не искаме да има повече средства и не искаме те да бъдат разпределени, а просто защото политиката, която се предвижда не отговаря на нашата идея за следващата година.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря, господин Данев.
    Господин Данев, аз не съм адвокат на правителството и разбирам Вашето желание да правите политика, особено подходящ е моментът, когато се гледа бюджета. Вие също сте били управляващи и знаете, че в тази държава има приоритети. Най напред ще запълваме големите дупки така да се каже, ще имаме приоритети и след това останалите пера. Така че Вие прекрасно разбирате това, но нека да бъдем и малко реалисти.
    От неправителственият сектор искаха думата. Представете се, ако обичате.

    Г-Н КОСТАДИН НЕДЕВ – член на Обществения съвет към Комисията, председател на Асоциация на пенсионерите в България:
    Костадин Недев, Българска асоциация на пенсионерите обединени.
    По бюджетът, който снощи беше разгледан в социалната комисия се предвижда 2.5 % увеличение на пенсиите. Ние категорично настояваме за незабавно, ежегодно преизчисление на старите пенсии по осигурителния доход за предходната година. Последното преизчисление беше извършено през 2008 година през м. октомври при осигурителен доход 398 лева, а сега осигурителния доход е над 720 лева, т.е. осигурителния доход се е увеличил с над 80 %, а планираното увеличение е само с 2.5 %. Това е дискриминация по възраст за българското население, което е дало своя живот и е създало всичко досега.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Господин Недев, ще Ви прекъсна и ще обясня защо.
    И миналата година, когато гледахме бюджетът Вие взехте отношение по същия начин, говорихте за пенсиите на хората в пенсионна възраст. Ние тук в нашата комисия разглеждаме онази част на бюджетът на Република България, която касае неправителствения сектор. Ние пенсии няма да гледаме тук в тази комисия.

    Г-Н КОСТАДИН НЕДЕВ:
    Един Обществен съвет трябва да има мнение по доходите на населението.
    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Общественият съвет е към Комисията за взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите. Ще Ви прекъсна, въпреки че ни е приятно да Ви слушаме.

    Г-ЖА ИВА ТАРАЛЕЖКОВА – заместник-председател на Общесвения съвет към Комисията, председател на Управителния съвет на Форум Гражданско участие:
    Уважаема госпожо Маринска,
    Уважаема госпожо Дукова,
    Уважаеми дами и господа народни представители,
    Колеги,
    Казвам се Ива Таралежкова и съм председател на Управителния съвет на една мрежа от над 120 неправителствени организации Форум Гражданско участие. Ние сме автори на едно от становищата, което е представено на вашето внимание.
    Това, което ние забелязваме в предложението за бюджет в частта му, касаеща неправителствените организации е, че в сравнение с тази година за следващата година има завишение от 2.4 млн. лева.
    В същото време има големи средства, които са заделени за различни групи неправителствени организации, част от тях през министерствата, част от тях с конкурс през бюджета на тези министерства. Ние по никакъв начин в този момент не поставяме под въпрос критериите или нормативната база на която се определя този списък или тези организации, защото това би ни хвърлило в противопоставяне с нашите колеги. Ние въобще не искаме да направим това. Не влизаме и в дебат как точно се определят юридически лица с нестопанска цел, примерно организации които така звучат като държавни институции от списъка, но може би това е предмет на един по-задълбочен дебат по-нататък и аз призовавам комисията заедно с Обществения съвет, на който съм и заместник- председател може би по-нататък да помислим върху това.
    Обратно към бюджета. Нашето предложение е в рамките на този бюджет около 1.5 % - 1 млн. лева, което е според мен пренебрежимо малка сума в сравнение със 65 млн. лева като цялостен бюджет да бъде отделен в някаква форма, може да не ви харесва наименованието фонд, може да се намери форма, но да се даде възможност на организации на конкурсен принцип да получат по някакъв начин финансиране и подкрепа за важни граждански инициативи и обществено полезни дейности. По никакъв начин казвам пак не поставям под съмнение важността особено на организациите, които работят в социалната сфера с деца, с хора с увреждания и т.н.
    Ние смитаме, че това може да бъде много добър знак от страна на държавата в изпълнение на стратегията, която е приета и в това, че подкрепя развитието на гражданското общество и гражданските организации.
    Ние предлагаме Комисията да застане зад едно такова предложение малка част от тези пари да бъде дадена възможност да се разпределят чрез конкурс. Ние сме готови, ако има нужда, да помогнем с предложение за критерии за конкурс и т.н. има държави, в които това се прави с изнесен оператор, възлага се на външен оператор, с желание за прозрачност и т.н.
    Другото което е, за да има законово основание затова, знаете че до преди две седмици гледахме Законът за юридическите лица с нестопанска цел, където няколко пъти предлагаме да се включи този фонд и мисля, че до голяма степен Министерството на финансите беше една от причините това да не се включи в настоящото предложение. Получава се омагьосан кръг, не може да има фонд, защото не е законово разписан, а не може да се разпише в закона защото няма пари в бюджета за този фонд. Така че все от някъде трябва да се започне и ние считаме, че наистина тази комисия може да помогне в това отношение.
    Благодаря за вниманието.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря и аз, госпожо Таралежкова.
    Аз само ще ви допълня във връзка с Фонда. В първоначалният проект на Министерство на правосъдието го имаше като текст и като запис. От Министерство на финансите дойдоха обструкциите и този текст беше заличен.
    Аз ще Ви предложа госпожо Таралежкова формулирайте едно предложение от името на Обществения съвет.


    Г-ЖА ИВА ТАРАЛЕЖКОВА:
    Ние вече имаме едно предложение за фонда.
    Нямаме конкретни текстове, но можем и това да направим.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Госпожа Дукова искаше думата.

    Г-ЖА СНЕЖАНА ДУКОВА:
    Благодаря, госпожо председател.
    Аз общо взето исках да кажа това, което и Вие казахте, но аз намирам за много разумно това предложение и смятам, че ще надскочим формализмът понякога на работа на нашата комисия с оглед на това когато не приемаме само законови норми, ще изградим по-сериозен авторитет на Обществения съвет, което е функция за мен най-важна за тази комисия.
    С оглед на това аз считам, че това е едно изключително разумно предложение и тъй като Вие сама констатирахте фактът за омагьосания кръг, ние трябва да излезем от него. Затова освен, че нашите юристи ще трябва да помогнат за едно такова разумно предложение, което да бъде вкарано между първо и второ четене и което ние разбира се ще консултираме с юристите на Парламента, с нашите експерти.
    Аз бих искала да помоля представителят на Министерството на финансите да коментира тази теза. Аз смятам, че е много разумно това предложение, средствата са пренебрежително малко, в рамките на 1 млн. лева, но стимулът на този неправителствен сектор, за тези неправителствени организации, независимо в каква сфера работят, да бъде наистина конкурсния принцип и ще бъде и стимул за развитие на гражданското общество, за което всъщност и на практика бе създадена тази комисия.
    Аз ви благодаря и с огромно разбиране се отнасям към това и ще бъда удовлетворена, ако направим заедно нещо.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Господин Любен Панов, председател на Обществения съвет към комисията.
    Г-Н ЛЮБЕН ПАНОВ – председател на Обществения съвет към Комисията, директор на Български център за нестопанско право:
    Уважаеми господа народни представители,
    Уважаеми колеги,
    Общественият съвет няма становище по Закона за бюджета просто защото не успяхме да се съберем, за да обсъдим текстовете. Аз лично като представител на Български център за нестопанско право подкрепям изказването на госпожа Таралежкова. Ние сме подписали и предложението.
    Само искам да добавя още едно нещо. В списъкът с 28 организации, който се съдържа в Приложение № 4 има два типа организации. По-голямата група са национално представителни организации на и за хора с увреждания.
    Втората група организации са организации, за които има нормативно основание от някакъв закон да бъдат финансирани от Закона за бюджета, но въпреки това за някои от останалите непредставителни организации нормативното основание е факта, че са били в Закона за бюджета за предходната година. Аз мога поне две организации да посоча Съюза на тракийските дружества, Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство е също такава организация. Според мен и преди 2012 година в този списък имаше и още една допълнителна точка, която се казваше Резерв от средства за финансиране на проекти или на юридически лица с нестопанска цел. Така че не виждам нормативен проблем при желание от страна на народните представители отново да бъде възстановена тази практика, а конкретната форма дали да бъде фонд или резерв, или нещо друго, мисля че може да се намери юридически отговор на този въпрос. Това е моето мнение.
    Благодаря.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря, господин Панов.
    Аз се консултирах и със сътрудниците на комисията. Ние ще се ангажираме с това предложение на Обществения съвет за създаване на такъв Фонд. Ще направим опити, доколко ще получим подкрепа в Пленарна зала, говоря между първо и второ четене на Закона за юридическите лица с нестопанска цел не знам, но вече сме им възложили да го подготвят като законодателна инициатива. Мисля, че няма да срещнем обструкции от колегите, които са членове на комисията.
    Други изказвания. Заповядайте.

    Г-ЖА ВЕСКА СЪБЕВА – заместник-председател на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания и председател на Асоциация на Родители на деца с епилепсия:
    Субсидиране на проектен принцип имаше преди години и беше спряно през 2011 или 2012 година, защото нямаше подадени проекти и то се управляваше от Министерството на правосъдието. В началото беше 1 млн. лева, после паднаха на 700 000 лева, тъй като бюджетът не позволяваше по-голяма субсидия за тези проекти. Мисля , че това вече е изминато и може да се направи. Ние сме го коментирали много пъти и е решено. Просто в момента се коментират едни субсидии, дали са много, дали са малко и дали са на проектен принцип.
    Уважаеми господине, аз не считам, че като не съм на проектен принцип по някакъв начин аз съм човек, който не изпълнява закона. Вие казахте, че само на проектен принцип ще бъде прозрачно. Същото се отнася и за конкурсният принцип. Аз не съм човек, който злоупотребява със средства или не работя със средствата така, както трябва. Много моля да не бъдем обиждани, ние също сме гражданско общество. Дали сме по закон, дали сме национално представени, дали получаваме субсидия, ние също сме гражданско общество, което се бори за правата и се бори за политики в областта на хората с увреждания, което включва и децата. Не са само деца с аутизъм, има деца с епилепсия и с други много тежки заболявания.
    Благодаря ви.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    Благодаря и аз, госпожо Събева.
    Аз мисля, че не сте разбрали правилно господин Данев.
    Конкурсният принцип това е едно състезание между неправителствени организации, които ще бъдат финансирани. Конкурсът е дотолкова конкурс, за да определи каква е сумата, т.е. по-добрият проект ще получи по-висока сума, по-лошия ще получи по-малка. Това имаше предвид господин Данев.

    Г-Н ДОБРИН ДАНЕВ:
    Аз разбирам, че много от вас са добронамерени, но конкурсният принцип според мен означава това които не са добронамерени да бъдат лишени от такова нещо, защото вие може наистина да имате доброто желание и да изразходите средствата в правилната посока. Мисля, че на калпак не е правилно да раздаваме едни средства. Трябва да има някакви принципи.
    Аз подкрепям инициативата за този Фонд и искам пред вас да изразя, че всички представители на комисията ще подкрепят такъв Фонд, стига да има законовата форма.

    Г-Н ЗАХАРИ ЗАХАРИЕВ – член на Обществения съвет към Комисията, заместник-председател на Българската параолимпийска асоциация:
    Благодаря за дадената дума.
    Казвам се Захариев и съм представител на Българската параолимпийска асоциация. За организацията няма да говоря, искам само да спомена, че всички средства които получаваме ние са за дейност и постигнати резултати. Защо няма да говоря, това е от уважение към комисията. Смятам, че това е комисия, свързана с бюджетът за 2016 година като основен финансов инструмент за осъществяване на държавната политика и затова ние трябва да гледаме общото, а не частното. Няма да защитавам интересът на нашата организация., а ще гледам да защитя интереса на всички.
    Първо относно бюджета. Бюджетът е консервативен, както тук се отбеляза. Дължа едно предварително извинение, че аз съм юрист, не съм икономист и мога да допусна някои грешки, но и юристите също понякога разбират от закони, включително Закона за държавния бюджет. Защо е консервативен? Какво ни казаха от Министерство на финансите? Ръстът от 2.4 , който е равен на 3.8 % ръст спрямо миналата година, но спрямо очаквания брутен продукт фактически нямаме ръст. Това бе премълчано. Затова казвам моето доказателство, че бюджета е консервативен.
    Второ. Важна е приходната част. Аз съм сигурен, дълбоко съм убеден, че над тези 65.5, това са възможностите, това ще мине през Народното събрание, още от сега казвам, обзалагам се с всеки.
    Какво е важно в приходната част като политика, а не като сметкаджийство?
    Първо в България има огромен дисбаланс между преки и косвени данъци, най-големия дисбаланс в Европейския съюз, включително и в Гърция няма такова нещо.
    Какви са последиците от този дисбаланс? Реално липсва в сдруженията с нестопанска цел с обществена полза. Реално при плоското данъчно облагане няма никакъв мотив за спонсорство от страна на организациите. Напротив, ако е направена някаква извадка в Министерство на финансите ще видите, че спонсорството е замряло поради тази държавна политика.
    Другото, което не беше казано е свързано с ръста на заплащане на работната сила, средно в Европейския съюз е близо 16.5 от брутния вътрешен продукт, в България е 11.5, т.е. почти 48 % по-ниска възможност гражданите със свой приход да участват в своите граждански организации, което ги прави зависими.
    Ето ви две основания гражданските организации в България да бъдат зависими от държавата и затова тук се спори.
    Относно Фонда. Подкрепяме идеята. На всяка цена нормативните критерии за допускане трябва да бъдат направени от гражданските организации.
    На второ място вече е структурната форма, в която това ще бъде облечено. Има такива форми.
    Благодаря за вниманието.

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА:
    И аз благодаря.
    Колеги, членове на комисията, предлагам да гласуваме така предложеният законопроект за държавния бюджет на Република България за 2016 година, № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30.10.2015 г.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували „за” – 8, против – 3, въздържали се – няма.
    Законопроекта е приет.

    Преминаваме към точка Разни.
    Колеги, имате ли въпроси, които да поставите за обсъждане по тази точка.
    Няма.

    Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА:

    /Бойка Маринска/


    Стенограф:

    /Т. Стоянова/
    Форма за търсене
    Ключова дума