Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
15/11/2016
    Протокол № 9 от извънредно заседание на КВНОЖГ, проведено на 15.11.2016 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите


    П Р О Т О К О Л
    № 9

    На 15 ноември 2016 г., вторник, се проведе извънредно заседание на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г. № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г.
    2. Разни.

    Списъкът на присъствали на заседанието народни представители и гостите се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 10,30 ч. и ръководено от госпожа Бойка Маринска – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Откривам заседанието на Комисията. Имаме необходимия кворум.
    Имаме заявление от госпожа Дариткова за начина, по който иска да бъде гласувана точката в дневния ни ред.
    На заседанието днес присъстват представители на Министерството на финансите. Това е госпожа Евгения Орлова – главен експерт в дирекция „Държавни разходи“.
    От Министерството на труда и социалната политика: Деница Сачева – заместник-министър на труда и социалната политика; Елеонора Пачеджиева – директор на дирекция „Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи“ към Министерството на труда и социалната политика. Надежда Харизанова – експерт в отдел „Интеграция на хора с увреждания“, отсъства.
    Присъстват представители на Обществения съвет към Комисията, които заявиха участието си в днешното заседание. (Реплики.)
    Списъкът на всички присъстващи трябва да имате във Вашите папки, колеги.
    След като чуем представянето на Законопроекта и мотивите за държавния бюджет, изказванията на народните представители, ще дам възможност на представителите на неправителствените организации да изкажат мнения и становища или да отправят въпроси, като молбата ми е да е много синтезирано, в рамките на три минути, какъвто е нашият регламент по Правилник, да се вместите, за да може да изложите по същество въпроса или тезата си.
    Предлагам на Вашето внимание следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г. № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г.
    2. Разни.

    Колеги, имате ли други предложения по дневния ред, преди да го гласуваме? Няма.
    Подлагам на гласуване дневния ред на днешното ни заседание, който съдържа две точки – чухте ги.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 7, против и въздържали се няма.

    По точка 1:
    ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2017 г., ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 31 ОКТОМВРИ 2016 г.
    Давам думата на представителите на Министерството на финансите за представяне на Законопроекта.
    Заповядайте.
    ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА: Благодаря Ви.
    Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаема госпожо Заместник-министър, уважаеми колеги и представители на гражданските организации! Първо, моля да ме извините за влошеното качество на гласа ми. Ще се старая да говоря максимално силно и ясно.
    Представям Ви проекта на държавен бюджет за 2017 г. в частта му за юридическите лица с нестопанска цел.
    Общо предвидените средства по консолидираната фискална програма за юридическите лица с нестопанска цел възлиза на 183 милиона, като те са разпределени. По държавен бюджет 67 млн. 400 хил. лв.; за общини 59 милиона, национален фонд – 41 милиона и за Държавен фонд „Земеделие“ – около 2 млн. лв.
    По държавния бюджет са включени както следва:
    По централен бюджет 11 млн. 500 хиляди и по бюджетите на министерствата и ведомствата – приблизително 55 млн. 900 хиляди.
    По централния бюджет за 2017 г. средствата, които включват субсидиите и капиталовия трансфер за юридическите лица с нестопанска цел, са предвидени и посочени поименно с Приложение № 4 към чл. 50, ал. 1 и Приложение № 5 към чл. 50, ал. 2 от Проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2017 г. и възлизат общо на 12 млн. 542 хиляди. В това число по Приложение № 4 са 11 млн. 542 хиляди и по Приложение № 5 – 1 милион.
    Общо по Приложение № 4 се вижда, че размерът на субсидиите за юридическите лица с нестопанска цел по централния бюджет за 2017 г. се запазва спрямо 2016 г., с изключение на субсидията за на Българския Червен кръст, където има завишение от 900 хиляди. Увеличението е за подпомагане финансовото осигуряване на дейностите, свързани с реализацията на Оперативната програма за храни или основно материално подпомагане по фонда за Европейско подпомагане на най-нуждаещи се лица.
    Както знаете БЧК е партньорска организация, с която АСП е сключила договор за изпълнение на Оперативната програма, и възлагайки й допълнителни функции средствата за тази организация са увеличени.
    Основната група от юридически лица от Приложението са национално представителните организации на и за хората с увреждания, като основанието за включване в приложението за тях е чл. 52 от Закона за интеграция на хората с увреждания. Общо предвидените средства за тази група юридически лица възлизат на 4 млн. 400 хил. лв.
    Освен това, Приложението включва и субсидиите на Съюза на ветераните от войните, както казах Български червен кръст, Съюза на народните читалища, Рилска света обител, Троянски ставропигиален манастир „Успение Богородично“, Бачковски манастир „Успение Богородично“, Национален дарителски Фонд „13 века България“, Български институт по стандартизация, Регионален център за опазване на нематериалното културно наследство, Съюз на тракийските дружества и Македонски научен институт.
    Предвидените средства са предназначени за подпомагане и дофинансиране на изпълнението на съответните дейности и политики.
    Вероятно прави впечатление в Приложението, че са добавени освен Рилската света обител още два манастира – Троянски и Бачковски. Критериите, които са следвани от Министерския съвет, разглеждайки тези субсидии, е да се осигури равнопоставеност между трите Ставропигиални манастира, които съгласно чл. 162, ал. 3 от Устава на Българската православна църква, са под пряката юрисдикция на Светия Синод.
    МЕНДА СТОЯНОВА: Бихте ли повторили, как се казват манастирите?!
    ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА: Ставропигиални.
    Ставропигиални манастири са тези, които са под пряката юрисдикция, тоест да се осигури равнопоставеност на тези три манастира, и както виждате субсидията е разделена на три. Не са увеличени средствата, а субсидията е разделена на три равни части. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Благодаря и аз.
    Представителите на Министерството на социалната политика имат ли нещо да добавят?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Не.
    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Нямате. (Шум и реплики.)
    Колеги, от Обществения съвет по отношение на бюджета имаме изразено становище. В него те търсят отговори на два въпроса. Поех ангажимента да ги поставя, за да получат отговор от Вас.
    Единият от въпросите е следният: Общественият ни съвет желае да получи информация относно принципите и критериите, по които юридическите лица са включени в Приложение № 4.
    Заповядайте.
    ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА: Принципите и критериите могат да се търсят поотделно в съответните нормативни актове – закони. За всяко едно юридическо лице, което е включено в това приложение, съответства нормативно основание за това.
    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Ще вметна, че преди няколко месеца към министъра на труда и социалната политика аз, като народен представител, отправих този въпрос. Отговорът на министъра трябва да го имате. Нали, Лили?! (Реплики от експерт към Комисията.)
    Ще Ви го раздадат, за да добиете представа. В общи линии се покрива с Вашето становище. (Реплики.)
    Заповядайте, колеги, ако имате някакви въпроси.
    Госпожа Стоянова.
    МЕНДА СТОЯНОВА: Аз също съм задавала този въпрос, защото тук има най-различни неправителствени организации, които се финансират по това Приложение.
    Ясно е, че за да бъдат тук, такава субсидия от държавата е предвидена в съответния Закон, който касае тези организации. Друг е въпросът във времето кой как е успял в някакъв закон да прекара някаква подобна преференция или текст, с който да се получава една такава субсидия. За онези юридическите лица с нестопанска цел, които са общо взето със социална насоченост и за тях има доста добро обяснение, но трябва да бъдат и национално представени, тук има и други.
    Все пак не бива да забравяме, че през 2017 г. ще има възможност на базата на текстовете, които приехме в Закона, Съветът да разгледа, да прегледа... (Реплики.)
    Да, направихме го като предложение в Закона: към Министерския съвет се формира съвет от представители на неправителствени организации изцяло. Ще има възможност тази година да се прегледат, разгледат критерии и така нататък. Наистина да се надяваме, че за 2018 г. ще имаме по-прецизни критерии и обосновки за това кой и колко трябва и получава от държавния бюджет. Тази година продължаваме по стария ред.
    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА : Благодаря Ви, госпожо Стоянова.
    В този ред на мисли ние също ще изискаме информация относно това, което всъщност иска и Общественият съвет – информация относно дейности и проектите на юридическите лица с нестопанска цел, които ще се финансират от бюджетите на министерствата за 2017 г. Получателите на тези държавни субсидии и критериите, по които са подбрани.
    Това, за което претендират представителите на нашия Обществен съвет, ще получат пълна информация, надявам се след нашето запитване.
    Заповядайте.
    ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА: По отношение на средствата, които са планирани по бюджетите на отделните министерства, също са налице законови основания. Тоест, ако трябва да дам пример, Министерството на културата е по Закона за развитие на културата. Там са планирани средства при условия и ред, при които министърът на културата да разпределя след конкурсен принцип тези средства. Тоест за всяко едно министерство предвидените средства отново са на нормативно основание, което е в закон. (Заместник-министър Деница Сачева иска думата.)
    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Заповядайте, госпожо Сачева.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Благодаря.
    По отношение на национално представителните организации на и за хората с увреждания, както стана ясно, има съответно нормативно основание те да бъдат включени. За тях редовно се публикуват всички техни отчети за това какво правят, включително в текстови и в числов порядък на страницата на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания. Отчетите могат да бъдат намерени там. Най-общо дейностите, които се финансират със субсидии, са подпомагане и социална интеграция, различни транспортни нужди за хората с увреждания и нужди, свързани със здравеопазване и образование.
    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Благодаря.
    Колеги, имате думата.
    Заповядайте.
    Ако няма въпроси, да дадем възможност на представителите на неправителствените организации за въпроси.
    Напомням – в рамките на три минутки синтезирайте изказванията, за да бъдем оперативни, защото в 11,00 ч. колегите имат други комисии.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА: Казвам се Ива Таралежкова и съм заместник-председател на Обществения съвет.
    Искам да кажа, че вече втора година ние разглеждаме тази част на бюджет и задаваме едни и същи въпроси. Фактът, че задаваме едни и същи въпроси, означава, че не сме напълно удовлетворени от отговорите, които получаваме.
    Събирахме се няколко пъти, направихме работна група. Опитахме се да разгледаме бюджетите на отделните министерства. Това, което видяхме, е, че извадените и разпределените суми за юридическите лица с нестопанска цел от бюджетите на министерствата, попадат в перата за административни разходи на министерствата. Това съвсем не дава яснота за какви дейности и по какви критерии и за какви проекти на какви организации ще се разпределят тези пари.
    Далеч сме от мисълта да включваме или изключваме някои организации от даден списък. Напротив, колкото може повече организации би трябвало да получават подкрепа за това, което правят от държавния бюджет, но за нас все още не са ясни достатъчно критериите и начините, по които се включват. Ще дам пример с две организации, които миналата година се включи едната, тази година се включва и другата – Съюз на тракийските дружества в България, за който няма специален закон. Тази година влиза Македонски научен институт, за който също няма специален закон. Ние искаме да попитаме: как се случват тези неща?
    Освен това ние имаме голямото желание и готовност да започнем мониторинг сега за това как са изразходени средствата от държавния бюджет през 2016 г. и ще продължим това нещо и през 2017 г. Все пак добре е да имаме отговори на въпросите, които сме задали. Те са по-подробни от това, което госпожа Маринска прочете. Ще ги депозираме писмено.
    Видяхме, че през годината подобни въпроси са задавани и от госпожа Маринска, и от господин Делчев мисля. Отговорите, които обаче са получени, като че ли не са достатъчно ясни и изчерпателни. Нашият апел, нашият призив е да се изяснят тези критерии и да станат ясни веднъж завинаги, защото този механизъм, който ще влезе за финансиране на неправителствените организации, ще влезе в сила от 2018 г.
    На нас ни се иска да има прозрачни и ясни критерии, защото в един момент, ако някой се запознае с този бюджет ще каже: „Ама то Вие, неправителствените организации вземате толкова много пари от бюджета!“ Всъщност това е малка част. Знаете, има над 10 000 организации. Благодаря много за вниманието.
    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: И аз благодаря, госпожо Таралежкова.
    Въпросът е към Министерството на финансите. Ако в момента нямате готовност за отговор, аз се ангажирам въпросът, който постави Общественият съвет, да го внеса като парламентарно запитване.
    ЕВГЕНИЯ ОРЛОВА: Извинявам се, но не разбрах точно кой въпрос е към Министерството на финансите. По отношение на двете организации, които са включени допълнително – те не са по предложение на Министерския съвет, а са постъпили като предложение между първо и второ четене. (Шум и реплики.)
    МЕНДА СТОЯНОВА: Министерският съвет предлага само такива организации, на които със закони е дадено такова право. Тези две организации, за които Вие попитахте, миналата година между първо и второ четене по предложение на народни представители от Патриотичния фронт бяха включени във въпросния списък.
    Друг е въпросът, че това е принципен въпрос доколко гласуването на народните представители между първо и второ четене в залата е закон. То е ясно, че е така, но доколко тези предложения и това гласуване отговаря на принципите. В нашия случай говорим за това Приложение, но то може да се модифицира и в други (смях, шум и реплики) решения, които се вземат. Ще изразя становище: неслучайно Конституцията е казала, че Министерският съвет единствено и само може да подготвя Закон за държавния бюджет. За съжаление в пленарната зала се получават предложения, които невинаги са в съответствие с нормативните изисквания. Това е отговор на тази тема. Министерството на финансите няма как да Ви отговори.
    ИВА ТАРАЛЕЖКОВА: Но те сега са предложени от Министерството на финансите. (Шум и реплики.)
    МЕНДА СТОЯНОВА: Мисля, че Вашият шанс е през 2017 г. да работите много активно, изисквайки отчетите за предходни години, проектите, които следващата година ще се финансират, защото наистина трябва да отидем на проектен принцип в този случай. Окей, имате право по закон, но какво ще финансирате – този проект, този проект, този проект?!
    Мисля, че това е Вашият шанс. Ние го направихме. Наистина много се радвам, че тази година успяхме да го приемем в залата това изменение в Законопроекта.
    ПРЕДС. БОЙКА МАРИНСКА: Благодаря, госпожо Стоянова.
    Колеги, други въпроси? Неправителствените организации? Очевидно няма.
    В такъв случай, колеги, преминаваме към гласуване на предложения Законопроект за държавен бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2016 г. в частта му, касаеща неправителствения сектор.
    Моля, гласувайте.
    За – 8, против – няма, въздържал се – 1.
    В такъв случай Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за държавен бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2016 г.

    Колеги, преминаваме към следващата – втора точка:
    РАЗНИ.
    Имате ли нещо по тази точка да добавите, да поставите като проблем? Няма.
    Колеги, поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието на Комисията.



    (Закрито в 10,55 ч.)




    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    БОЙКА МАРИНСКА




    Стенограф:

    Емилия Огнянова
    Форма за търсене
    Ключова дума