Комисия по вероизповеданията и правата на човека
06/10/2016 първо гласуване
Доклад
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА
И ПРАВАТА НА ЧОВЕКА
Вх.№ 653-14-10/11.10.2016г.
Д О К Л А Д
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 602-01-43, внесен от Министерски съвет на 08. 07. 2016 г.
На редовно заседание, проведено на 6 октомври 2016 г., Комисията по вероизповеданията и правата на човека разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 602-01-43, внесен от Министерски съвет на 08. 07. 2016 г.
На заседанието присъстваха: от Министерство на труда и социалната политика - г-жа Деница Сачева - заместник-министър и г-жа Ирина Иванова - началник отдел в Дирекция „Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи”, от Комисията за защита от дискриминация – доц. д-р Ана Джумалиева – Председател на комисията и д-р Баки Хюсеинов - заместник-председател, както и представители на неправителствени организации.
От името на вносителя, законопроектът беше представен от г-жа Деница Сачева.
Тя обясни, че първата промяна е свързана с регламентацията на понятието „непряка дискриминация“, с която се разширява кръгът на лицата, към които се прилага принципът на равно третиране, като се включват и тези, които търпят неблагоприятно третиране наред със защитените лица на основата на тяхната раса, етнически произход и други признаци, регламентирани в чл. 4, ал. 1 на закона. Така се коригира установеният от Европейския съд недостатък на определението за непряка дискриминация в Закона за защита от дискриминацията, което към момента преповтаря концептуално дефиницията за пряка дискриминация. Предложената промяна дава възможност да се защитят и онези лица, които са потърпевши от неблагоприятното третиране на лица, независимо че не са носители на някои от защитените признаци.
Втората промяна е по отношение на коригиране на дефиницията за „неблагоприятно третиране“, като тя е съобразена с решението на Европейския съд, че за да е налице дискриминация, е достатъчно спорната практика да представлява по-малко благоприятно третиране на едно лице спрямо друго – не е необходимо да са засегнати законни права и интереси, каквото е изискването в Закона за защита от дискриминация към момента, защото с това изискване се ограничава нивото на защита от дискриминация. Поради това е несъвместимо с директивата и е предложено да бъде премахнато, като текстът е приведен в съответствие с решението на Европейския съд.
Г-жа Сачева изтъкна, че законопроектът цели да приведе националното законодателство в съответствие с изискванията на Директива 2000/43/ЕО относно прилагане на принципа на равно третиране на лица без разлика на расата или етническия произход.
Предложените промени са изработени съвместно от Министерството на труда и социалната политика, Комисията за защита от дискриминация, Омбудсмана на Република България и Министерския съвет. С това се цели не само да се подобри защитата от дискриминация, но и да се предотврати евентуално откриване от Европейската комисия на производство срещу България за неизпълнение на чл. 258 от Договора за функциониране на Европейския съюз.
В хода на дискусията се изрази подкрепа на законопроекта и бяха зададени въпроси, на които се отговори изчерпателно от заместник-министъра на правосъдието и председателя на Комисията за защита от дискриминация.
След проведените дебати, Комисията по вероизповеданията и правата на човека, единодушно с 15 гласа „за”, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 602-01-43, внесен от Министерски съвет на 08. 07. 2016 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА
И ПРАВАТА НА ЧОВЕКА:
КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ